Kirjoittaja Aihe: Robert Smithin kopio, eli vierustoverin ikuinen perjantairakkaus (S, Ficlet)  (Luettu 1883 kertaa)

Ansa

  • runostaja
  • ***
  • Viestejä: 2 878
  • rakastettu
Nimi: Robert Smithin kopio, eli vierustoverin ikuinen perjantairakkaus
Ikäraja: Sallittu
Yhteenveto: Se istui viereen ja sen huomasi heti. Robert Smithin kaksoisolento ei hymyile liikaa, vaan imee kirsikkatikkaria kulmat mutrussa. Miten voisin olla rakastumatta?
Varoitukset: Tupakointi
Haasteet: FICLET300 – kun satanen ei riitä.



Tidii, kuvassa ihana Robert Smith, The Curen keulakuva, jolta tekstin mieshahmo näyttää.




Robert Smithin kopio,
eli vierustoverin ikuinen perjantairakkaus



Linja-auto on matkustajia täynnä, niin täynnä että moni seisoo käytävällä, ja silti viereinen paikkani on tyhjä. Ehkä hymyilen liikaa. Ehkä huulipunani on liian mustaa. Ehkä kulmani ovat liian ajetut ja maalatut. Ehkä ja ehkä, mutta se on fakta että minun viereeni ei koskaan istuta. Paitsi nyt. Mies on kuin Robert Smith, hieno kopio, vielä nuori, parikymppinen, luulisin. Minun ikäiseni. Tulipunainen huulipuna on kulunut kahviin tai levinnyt suudelmaan, mutta minusta se näyttää hyvältä. Vien hymyni pois huuliltani, koska mehän emme hymyile koskaan, varsinkaan keskenämme, me oudot mustavalkoiset friikit. Popsautat kirsikalta tuoksuvan tikkarin suustasi ja kysyt saatko istua. Vastaan kieltävästi, ja silloin me hymyilemme salaliittohymyä toisillemme. Ihmiset ohittavat katseemme tai jumittuvat niihin liikaa. Minua ei kiinnosta, eikä sinuakaan. Emme kysy nimeä tai minne olet menossa, vaan keskustelemme niin kuin vuosisadan rakkaustarina, jota me olemme. Koska tiedämme lopun olevan traaginen. Kohotat käteni huulillesi kuin herrasmies ja sitä oletkin ja rakastun ja varsinkin sinuun, koska onhan perjantai. Lintsaan ohi pysäkkini jäädäkseni viereesi. Kun lähdet lähden minäkin ja sinä naurat. Kun otan tupakointivälineeni esiin, sinä otat ne ja heität pois. Yksi hidastettu ja tunnerikas elokuvakatsekontaktikohtaus elävässä elämässä on tässä. Hymyilet ja se loppui ja minä vastaan. Taitat päätäsi vasemmalle ja ojennat puoliksi syödyn kirsikkatikkarin minulle. Se on merkki rakkaudesta, onhan perjantai ja me olemme rakastuneita. Lähdet kävelemään ja minä jään katsomaan sinua. Sata metriä ja sinä huudat minulle iloisella soinnulla; Rakastutaan taas ensiperjantaina.


-LadyLaga!
« Viimeksi muokattu: 10.05.2013 03:46:10 kirjoittanut LadyLaga »


kirjoittelen runoja ja tunnelmoin

nauha

  • ***
  • Viestejä: 339
  • Sunnuntaiteuras
Noukin tämän kommenttikampanjasta, koska en ole tainnut koskaan oikein lukea sulta mitään ja olin vähän utelias. Joten nyt sitten tyydytettiin uteliaisuutta!

Robert Smith ja the Cure ylipäätään ei ole mulle millään tasolla tuttuja (bändin nimeä lukuun ottamatta siis) ja niistä rakentui siksi tekstille aika jännä konteksti näin mun kannalta ajateltuna. (Tietenkin nyt ennen kommentoimista vielä pistin googlen laulamaan ja hämmästyin, kun luin, että kyseessä on punk-bändi. Hetken ehdin jo olla järkyttynyt, etten ole tuttavuutta tehnyt, kun 70-luvun punk oli aikanaan aika kova juttu mulle kuitenkin. Pienellä tutkiskelulla sitten selvisi, että kyse onkin jonkinlaisesta ”goottivaikutteisesta” post-punkista, enkä tuntenut itseäni enää niin hämmentyneeksi)
Hauska yksityiskohta muuten, että olit laittanut tuon kuvan tuohon alkuun.

Mun oli jotenkin hivenen vaikea käsittää tätä otsikkoa. En tiedä mistä se johtuu, koska hetken tankkaamisen jälkeen aloin kyllä hahmottaa, mitä sillä haetaan. Mutta jotenkin se vaan tuntui pitkältä ja hassulta. Mutta otsikointi on niin vahvasti makuasia taas, että voin hyvinkin olla ainut, joka näin ajattelee.

Yhteenvedosta mietin, että eivätkö kulmat ole yleensä kurtussa ja huulet mutrussa? En ole koskaan kuullut mutrussa olevista kulmista.

Vaikka teksti olikin lyhyt, olisin kaivannut siihen jonkinlaista kappalejakoa. (En varmasti vähiten siksi, että olen itse hullu enterin kanssa ja naputan sitä jatkuvasti.) Sellainen olisi ehkä auttanut jäsentelemään tekstin tapahtumia ja sitä, mitä kertojan pään sisällä liikkui.

Lainaus
koska mehän emme hymyile koskaan, varsinkaan keskenämme, me oudot mustavalkoiset friikit
tästä pidin paljon. Mustavalkoisista friikeistä ja siitä, mitä se tekstiin ja tunnelmaan tuo. Sitä pientä huvittuneisuutta ja ironiaa. Ehkä jonkinlaista lempeyttäkin. Salaliittohymy toimi myös, koska pidän kovasti salaliittohymyistä.

Lainaus
Emme kysy nimeä tai minne olet menossa, vaan keskustelemme niin kuin vuosisadan rakkaustarina, jota me olemme.
Tässä sitten taas oli musta jotain vähän vialla. Tykkään kyllä virkkeen ideasta, mutta toteutus jotenkin ontui mun silmissä tosi pahasti. Alku kuulostaa siltä, kuin nämä kaksi eivät kysyisi kolmannelta henkilöltä näitä asioita ja loppu sitten taas siltä, kuin he konkreettisesti olisivat rakkaustarina. Niin kuin joku novelli tai jotain. Romaani. Ei osa rakkaustarinaa, sen päähenkilöt, vaan konkreettinen tarina. Ja kuitenkin luulen kyllä ymmärtäväni, mikä virkkeen perimmäinen tarkoitus oli.

Näissä hahmoissa on hauskaa dramaattisuutta ja suureleisyyttä, jonka ehkä yhdistän juurikin tällaisten alatyylien edustajiin. On kajastavaa tragediaa ja kirsikkatikkarin popsauttamista huulilta. En edes valita siitä, ettei popsauttaa ole minusta oikea sana, koska se havainnollistaa kyseistä tapahtumaa liian hyvin, enkä keksi sille parempaakaan ilmausta, koska poksauttaa tarkoittaa aivan väärää ääntä, ja niin kaikki muutkin, joita pystyn keksimään.

Pysäkin ohi lintsaaminen oli vieras ilmaus, koska yhdistän mielessäni lintsaamisen aivan muuhun kuin jonkin ohi kulkemiseen.

Lopetus oli sanalla sanoen söpö. Tikkarin ojentaminen ja viimeinen heitto, kujeilevaa sanailua kerrassaan. Vaikka en ole ihan varma, saisiko näitä itsensä ”vakavasti” ottavia henkilöitä ja heidän kohtaamistaan ja perjantairakkauttaan sanoa söpöksi. Mutta sanoinpahan jo!

Kaikista näistä nillityksistäni huolimatta tykkäsin kyllä monesta jutusta, toivottavasti se näkyi edes jotenkin!
Kaipaan hetkeä jonka toivoin sinun olevan minun

Ansa

  • runostaja
  • ***
  • Viestejä: 2 878
  • rakastettu
nauha: Kuukeli kun on pitkä kommentti! <3 *taputtaa* Voi ei, nyt sait ihan väärän kuvan mun teksteistä, kun luit juuri TÄMÄN! :,D Itse kyllä tykkään tästä viritelmästä, mutta ehkä siinä on liikaa sisäsiideröintiä goottiskenen sisällä tai jotain, en tiiä. Ois varmaan pitänyt avata juttuja enemmän mutta HAHAHA, en jaksanut. C: Joo.. tämä ficlet oli multa aika progressiivinen viritelmä missä kaikki on vähän vinksallaan ja kallellaan ja sanat tarkoituksella 'väärin', jos niin voi sanoa. (:
Lainaus
Yhteenvedosta mietin, että eivätkö kulmat ole yleensä kurtussa ja huulet mutrussa? En ole koskaan kuullut mutrussa olevista kulmista.
Kah, kappas! :,D Jos olisin fiksu, niin väittäisin että tuossahan on kyse vain lukijan hämmentämisestä, mutta kun en ole, niin tarkoittamaton virhehän se siellä on. Niin... antaa sen olla siellä, tykkään jotenkin siitä. (: Kivaa että loppu sentään nappasi, etkä tosiaankaan nillittänyt liikaa. Teit onnelliseksi pitkällä kommentillasi, ja hienoa että olet jaksanut vaivautua ja jopa pohtia sisältöä. (:

-LadyLaga!


kirjoittelen runoja ja tunnelmoin

Haruka

  • Taskukokoinen
  • ***
  • Viestejä: 1 110
  • Ava by mustapisara
    • Mietteitä musiikista
Ah, The Cure... Muistan, miten oon joskus myöhäisinä teinivuosinani kuunnellut niiden musiikkia, kuten varmasti moni muukin goottikauteensa herännyt. Luin tän joskus aiemminkin sulta, koska kiinnitin huomiota tuohon otsikkoon, joka on erittäin onnistunut ja kertoo kaiken olennaisen ainakin bändin ja heidän hittibiisinsä "Friday, I'm In Love:n" tuntevalle.

Mutta itse tekstiin... Se oli lyhyt ja helppolukuinen sekä runollinen, jollaisia sun tekstit yleensäkin on. Ja tässä oli mukana myös sitä sulle tyypillistä haikeutta, vaikkakin tää sai mut täällä myös hymyilemään.

Lainaus
Tulipunainen huulipuna on kulunut kahviin tai levinnyt suudelmaan, mutta minusta se näyttää hyvältä. Vien hymyni pois huuliltani, koska mehän emme hymyile koskaan, varsinkaan keskenämme, me oudot mustavalkoiset friikit.

Onhan se vähän hassua, jos kaksi mustiinpukeutunutta hymyilee toisilleen, mutta se on myös tavallaan tosi söpöä. Mä en ainakaan omana goottikautenani ottanut liian vakavasti joitain asioita vaan halusin hullutella.

Lainaus
Emme kysy nimeä tai minne olet menossa, vaan keskustelemme niin kuin vuosisadan rakkaustarina, jota me olemme. Koska tiedämme lopun olevan traaginen.

Näissä kahdessa lauseessa puolestaan on salaperäisyyttä, mistä tykkään myös tosi paljon...

Ihmettelen, miten aina jaksan kommentoida sun tekstejäs, mutta sun originaalit on omaleimaisia ja laitat niihin haikeuden ja runollisuuden lisäksi sen toivonkipinän. Tässäkin se paistaa läpi, vaikka sitä ei sieltä ihan heti näykään.

Ja nythän on perjantai, joten iso kiitos tästä.

-Haruka

Ansa

  • runostaja
  • ***
  • Viestejä: 2 878
  • rakastettu
Haruka: Jee, kommentti! :3 Aina yhtä ihanaa kuulla, että tunnistat mun tekstit kirtjoitustyylin perusteella. (: Ja tämän tekstinkin muuten tajuaa paremmin, jos tosiaan tuntee ennestään tuon The Cure - Friday I'm in love -kokonaisuuden. (:
Lainaus
Lainaus
Tulipunainen huulipuna on kulunut kahviin tai levinnyt suudelmaan, mutta minusta se näyttää hyvältä. Vien hymyni pois huuliltani, koska mehän emme hymyile koskaan, varsinkaan keskenämme, me oudot mustavalkoiset friikit.
Onhan se vähän hassua, jos kaksi mustiinpukeutunutta hymyilee toisilleen, mutta se on myös tavallaan tosi söpöä. Mä en ainakaan omana goottikautenani ottanut liian vakavasti joitain asioita vaan halusin hullutella.
Tämäpä on ironiaa, tai sellaiseksi se oli tarkoitettu. :,D Koska monella on sellainen kuva, että gootit on jotenkin surumielisempiä tms. kun valtavirta, mikä ei oikeasti pidä paikkaansa. Koska itse ainakin olen ihan sekopää, ja kaikki tuntemani gootit ovat ihan normaaleja ihmisiä, pirteitä ja huumorintajuisia ihmisiä. (:

Lainaus
Ihmettelen, miten aina jaksan kommentoida sun tekstejäs, mutta sun originaalit on omaleimaisia ja laitat niihin haikeuden ja runollisuuden lisäksi sen toivonkipinän. Tässäkin se paistaa läpi, vaikka sitä ei sieltä ihan heti näykään.
Aaw, kiitos hani! <3 *pus*

-Ansa


kirjoittelen runoja ja tunnelmoin