Kirjoittaja Aihe: Jää [S, draama]  (Luettu 1758 kertaa)

Mightyena

  • ***
  • Viestejä: 437
  • ヨホホホ♪
Jää [S, draama]
« : 30.05.2012 17:16:43 »
Otsikko: Jää
Kirjoittaja: Mightyena
Genre: Draama
Ikäraja: Sallittu
Paritus/Päähenkilö: EI parituksia, päähenkilönä hahmoni Nadesda Baranova.
Varoitukset: Kuolema mainittu, eipä juuri muuta.
Summary: Niin paljon minä nautin elämisestä. Niin kipeästi minä haluaisin olla vapaa vielä kerran.

A/N: Ensimmäinen juttu, jonka lähetän tänne foorumille. Kieltämättä vähän hassu vuodenaika kirjoitella tällaista, mutta ei anneta sen häiritä. :'D Todellisuudessa en tiedä mitään taitoluistelusta, eli jos jokin tässä kuulostaa hassulta oikean luistelijan korvaan, ilmoittakaa toki.

~~~~~~~~~~

Jää

Pienempänä harrastin taitoluistelua.

Voin vieläkin muistaa, miten otin vauhtia ja pyörähdin ilmassa. Hetken ajan tuntui siltä, kuin olisin ylittänyt kaikki ihmisruumiin rajoitukset ja lentänyt. Laskeuduin tyylipuhtaasti. Luistin tapasi jään, levitin käsiäni säilyttääkseni tasapainon. Muutamat katsomaan pysähtyneet ihmiset taputtivat. Aurinko paistoi, lumi kimalteli. Käännyin, ja sillä hetkellä harmaat silmäni kohtasivat toisen silmäparin; merensinisen, elämää nähneen, väsyneen, mutta silti riemua täynnä. Hymyilin isälleni. Olin hänen kanssaan ihan kahdestaan, koska äitini oli kuollut syöpään. Kuka olisikaan uskonut, että noiden silmien valo sammuisi niin pian. Ne olivat surusta huolimatta ehkä liiankin täynnä elämänhalua.

Isäni kuoltua auto-onnettomuudessa muutin lastenkotiin Venäjälle. Siellä asui vielä elossa oleva mummini, joka oli kuitenkin liian heikko huolehtimaan minusta itse. Hän kävi lastenkodissa katsomassa minua, puristi kättäni niin lujaa kuin pystyi ja sanoi hiljaa, että kyllä kaikki vielä kääntyy onneksi. Kaikki huono onni maksetaan takaisin hyvänä onnena, kun sen aika tulee. Minä vain hymyilin heikosti ja nyökkäsin. En surkutellut kohtaloani, kuolema ei ollut ikinä itkettänyt minua. Olin sitä paitsi vielä liian nuori vaipumaan epätoivoon, mielummin uskoin.

Lastenkotiin mentyäni lopetin luistelun. Mutta sitä huumaavaa painottomuuden tunnetta oli vaikea unohtaa. Koulu, tiukat säännöt ja yksinäisyys vain lisäsivät haluani lentää, ja luistelu oli minun mielestäni lähempänä vapautta kuin mikään muu. Voin vieläkin muistaa, miten hypätessäni adrealiinia virtasi vain yhden sydämeniskun ajan, mutta sieluni tuntui leijuvan vielä monta tuntia jossain pilvien korkeudella. Niin paljon minä nautin elämisestä. Niin kipeästi minä haluaisin olla vapaa vielä kerran.

Eräänä talvena, samana vuonna kun olin täyttänyt kuusitoista, päätin kokeilla taas luistelua. Minua pelotti, että vanhat, ajan kultaamat muistoni särkyisivät tuhansiksi sirpaleiksi heti kun yrittäisin hypätä. Mutta uteliaisuuteni oli liian suuri.

"Nadesda", sanoi lastenkodin omistaja hilpeänä, "eikös kuusitoistakesäinen ole vähän vanha aloittamaan tuota?"

Purin huultani ja yritin pidätellä itkua. Ei minua se itkettänyt, että hoitajani oli oikeassa eikä liioin se, etten onnistunut hypyissäni. Paljon surullisempaa oli se, ettei menneisyyttään voi saada takaisin. En voi vain herätä yhtenä päivänä ja huomata, että olen taas oppinut taitoni entisestä elämästä. Vaikka olisinkin, se ei olisi sama asia. Ne eivät enää olisi samoja taitoja sanan jokaisessa merkityksessä.

Puoliksi suomalaisena minua on aina kiehtonut se, että myös sanalla jää on useampi merkitys. Vieläkin enemmän minua kiehtoo se, että olen päättänyt tukahduttaa nuo molemmat merkitykset pois mielestäni.

Yleensä unet ovat ystäviäni. Niissä pääsen hetkeksi palaamaan menneisyyteen, entiseen itseeni. Mutta yhtenä yönä satuin näkemään unta luistelusta, jo sen jälkeen, kun olin päättänyt unohtaa koko lajin.

Minä tanssahtelin jäällä, tein piruetteja ja hyppäsin melkein lintujen korkeudelle. Sitten käännyin kohtaamaan tutun merensinisen ja heittäydyin isäni syliin. On jotain, mitä halusin ja mitä haluan edelleen sanoa. Toivoin, että voisin huutaa sydämeni kyllyydestä, niin kauan että kurkkuun sattuisi. Halusin sekä nauraa että itkeä, kun sanoisin sen.

"Jää luokseni, jää luokseni."

Mutta sanat takertuivat kurkkuun, en saanut ääntä ulos. Sen sijaan irrottauduin isäni otteesta, hymyilin kyyneleet valuen ja valmistauduin vielä yhteen hyppyyn.
« Viimeksi muokattu: 06.04.2013 01:44:36 kirjoittanut Mightyena »
everybody knows there's a party at the end of the world

FakeLove

  • Sisäinen velho
  • ***
  • Viestejä: 256
  • Riippuvainen Severus Kalkaroksesta ♥ PixieBronze87
Vs: Jää [S, draama]
« Vastaus #1 : 31.05.2012 14:34:55 »
Vau. Tykkäsin tästä tosi paljon! Olit kirjottanu tosi sujuvasti ja selkeästi, pysy hyvin perässä enkä huomannu kirjotusvirheitä. Jää-sanan merkityksen pohtiminen oli hauska ja mielenkiintonen lisä.

Semmonen pisti silmään, että olit kirjottanu "koittaisin" ja "koitin". Se on puhekieltä ja tää on muuten kirjotettu kirjakielellä, niin mä vaihtaisin sen vaikka "yrittäisin" ja "yritin". Mutta eipä tuo noissa mikään hirveän häiritsevä juttu ole :D

Lainaus
Sitten käännyin kohtaamaan tutun merensinisen ja heittäydyin isäni syliin.
Tossa mietin, että oiskohan ton merensinisen jälkeen pitäny olla vielä jotain? Tai se vähän niin kun loppuu kesken, tai kuullostaa mun korvaan siltä.

Lainaus
"Jää luokseni, jää luokseni."
Tykästyin erityisesti tähän kohtaan! Loppu oli kyllä tosi ihana, vaikkakin surullinen, mutta tykkäsin siitä miten sä kirjotit sen! :)

Kiitos hyvästä lukukokemuksesta,
FakeLove
« Viimeksi muokattu: 31.05.2012 14:36:51 kirjoittanut FakeLove »


"Who do you imagine wants to attack children like yourselves?"
"Hmm, let's think... Maybe... Lord Voldemort?"

Mightyena

  • ***
  • Viestejä: 437
  • ヨホホホ♪
Vs: Jää [S, draama]
« Vastaus #2 : 31.05.2012 18:18:32 »
Semmonen pisti silmään, että olit kirjottanu "koittaisin" ja "koitin". Se on puhekieltä ja tää on muuten kirjotettu kirjakielellä, niin mä vaihtaisin sen vaikka "yrittäisin" ja "yritin". Mutta eipä tuo noissa mikään hirveän häiritsevä juttu ole :D

Kiitos, taidankin korjata nuo kohdat. Nykynuorena minun on kai sitten joskus hankala tajuta, mikä on puhekieltä ja mikä ei. 8D Tuossakin kohtaa elin ihan siinä uskossa, että kirjoitin kirjakieltä, höpsö minä.

Tossa mietin, että oiskohan ton merensinisen jälkeen pitäny olla vielä jotain? Tai se vähän niin kun loppuu kesken, tai kuullostaa mun korvaan siltä.

Hassu juttu muuten, itse mietin ihan samaa kohtaa. Kai se mun mielestäni kuullosti hienolta tai jotain. Mutta kyllähän se sieltä vähän hyppää silmille.

Kiitos tosi paljon kommentista! Mukava tietää, että pidit. (:
everybody knows there's a party at the end of the world

Selection

  • Vieras
Vs: Jää [S, draama]
« Vastaus #3 : 05.04.2013 18:27:48 »
Vaikka tämä on verrattain vanha teksti, ei se tästä huonompaa tehnyt. Pidin tässä siitä kuinka hyvin olit korostanut sanan jää kaksoismerkitystä, se nimittäin toi tekstiin jotain erilaista ja laittoi lukijankin miettimään todella sen sanan merkitystä. Vaikken ole mikään taitoluistelija, mielestäni olit onnistunut sisällyttämään tuohon hypyn kuvaukseen hyvin taitoluistelijan olemusta.
Lainaus
Hetken ajan tuntui siltä, kuin olisin ylittänyt kaikki ihmisruumiin rajoitukset ja lentänyt.
Vertaus lentämisestä voi olla hiukan kliseinen varsinkin kun lajina on taitoluistelu, mutta ehkä se todella sitten on niin.

Pidin myös siitä kuinka olit kursivoinut sanan väsyneen. Se oli oiva tehokeino saada sana muiden yläpuolelle, korostaa sitä erittäin tärkeänä.
Lainaus
Olin hänen kanssaan ihan kahdestaan, koska äitini oli kuollut syöpään.
Nadesdan käytös vaikka äiti on kuollut tuntui olevan hyvin normaalia ja se jäi häiritsemään minua. Lapsiin pitäisi jollain tavalla vaikuttaa äidin poismeno, mutta kuka minä olen saarnaamaan sinun hahmosi käytöksestä.
Lainaus
Olin sitä paitsi vielä liian nuori vaipumaan epätoivoon, mielummin uskoin.
Tässä jäi vähän hämäräksi se mihin Nadesda uskoo. Lause jäi ikäänkuin kesken, mutta rivien välistä saattoi kyllä päätellä sen mihin hän uskoo.

Kolmas kappale oli henkilökohtainen suosikkini tekstissä. Se oli juuri sellaista haikeutta ja tunnelmointia mistä minulla on tapana pitää ja paljon. Ja onnistuit välittämään muutamalla lauseella Nadesdan innon ja halun luistella sillä tavoin että lukija tunsi sen hyvin vahvana. Myös kappaleen aloitus oli vahva, lyhyt ja ytimekäs. Joskus sellaiset lyhyet lauseet joissa ei ole mitään muuta kuin pelkkä se sanoma, toimivat erittäin hyvin. Sinulla oli tämänkaltaisia lauseita ainakin pari kappaletta ja ne sopivat tähän tekstiin.

Lopun unikohta oli ihana lopetus tälläiselle tekstille. Muuten teksti jossa oli paljon realistisia elementtejä muuttui juuri sellaiseksi unimaiseksi epätodeksi. Myös se aivan viimeinen lopetus oli ihanan haikea ja jopa surullinen. Minun mielestäni tuo merensinisen mihin FakeLove viittasi, ei jäänyt kesken, kun kerran Nadesdan isän merensinisistä silmistä oli ollut jo viittauksia aiemmin tekstissä. Se oli tekstin unilopussa kohta, mistä erityisesti pidin.

Lainaus
Pienenpänä harrastin taitoluistelua.
Löysin yhden kirjoitusvirheen, hämäävästi heti alussa. Eli se on pienempänä, ei pienenpänä. Muita en löytänyt, vaikka enhän minä juurikaan niitä edes etsinyt. Aikamuodot tuntuivat olevan sinulla ihan hyvin hallussa.

Tekstissä oli paljon erilaisia elementtejä, jotka eivät välttämättä olisivat sopineet yhteen. Mutta mielestäni olit onnistunut luomaan yhdyssiteet kappaleiden välille ja siitä ylistän sinua oikein paljon. Olet oikein taitava kirjoittaja nykyäänkin ja haluaisin kiittää sinua tästä hienosta tekstistä.

Mightyena

  • ***
  • Viestejä: 437
  • ヨホホホ♪
Vs: Jää [S, draama]
« Vastaus #4 : 06.04.2013 01:41:37 »
Vuorna, et uskokaan, kuinka säikähdin, kun huomasin sinun kommentoineen tätä. Kun tämähän on tosiaan itseäni lainaten "ensimmäinen juttu, jonka lähetän tänne foorumille." Voi että, mitä nostalgiaa. :D Onkohan tämä kirjoitettu ennen kuin se Finlandia-palkinnon saanut samanniminen kirja...

Ensinnäkin kiitoksia, että bongasit tuon ihan oudon kirjoitusvirheen. :) Nadesda on minullekin ainakin tätä nykyä sen verran vieras hahmo, etten osaa ihan tarkkaan sanoa, onko hän surkea vai hyvä omien tunteidensa kanssa. Tuo isän kuolema heijastui varmaan hänen arkeensa enemmän ihan senkin takia, että siitä oli paljon lyhyempi aika. Tai siis vanhempana. Tai siis agh, en tiedä.

Apua, en tiedä mitä vastata. Mutta ihanaa, että kommentoit tätä, se tekee minut oikein iloiseksi! Samoin se, että pidät minua taitavana kirjoittajana. ;__; En tiedä, olenko tästä kehittynyt paljoa, toivottavasti vertauskuvissa jos en muuten, koska silmien sammunut valo, voi ei. Kiitoksia hurjasti ihanainen, arvostan paljon. ♥ (:
« Viimeksi muokattu: 06.04.2013 01:43:26 kirjoittanut Mightyena »
everybody knows there's a party at the end of the world