Kirjoittaja Aihe: Supernatural: Syitä ja seurauksia, S  (Luettu 2486 kertaa)

raitakarkki

  • mrs. Finnigan
  • ***
  • Viestejä: 1 201
Supernatural: Syitä ja seurauksia, S
« : 08.03.2011 18:28:54 »
Nimi: Syitä ja seurauksia
Kirjoittaja: raitakarkki
Oikolukija: Aava
Ikäraja: S
Fandom: Supernatural -jjb lisäsi fandomin otsikkoon
Paritus: Dean/Castiel -vivahde
Tyylilajit: Dramangst tai jotaii
Tiivistelmä: Ongelmat, joita Dean ratkaisi, olivat selvästi Casin ja tämän porukan ongelmia, eivät Deanin.

A/N: Tää oli kummitellut mun päässä ehkä viikon ja mun oli _pakko_ kirjoittaa tää :D Jos nyt suoraan sanon niin lopputulos ois voinu olla jotain muuta, mut no, ens ficciin se sitten. Tässä tosiaan ei oo mitään konkreettista Destielii vaan sellanen canoninomainen viittaus :D
Ja tää spoilaa vähän öö vitos(?)kautta, mutta oon kirjoittanu tän kutoskauden tapahtumien jatkoks/lisäks. Mut vaikka ei ois kutoskautta nähnyt niin ei tää silti juurikaan spoilaa tai kohota kulmia, koska nää tapahtumat voi yhdistää lähes mihin vain kauteen nelosesta eteenpäin :) Tän on myöskin tarkoitus jättää paljon tulkinnanvaraa lukijalle itselleen.
Nimi liittyy tekstiin melkein mut ei ihan. Mut otsikot on mun akilleen kantapää! :<
Menee One true 25 -haasteeseen.

>>

"En tiedä sinusta, mutta minä en kestä enää - ovatko enkelit allergisia puhumiselle? Cas tulee, pyytää apua, häipyy, tulee uudelleen, pyytää anteeksi ja häipyy. Joka helvetin kerta!"

Dean painotti lauseen viimeisiä sanoja ja löi nyrkkinsä pöytään päättäessään puheensa. Sen päällä ollut drinkkilasi kaatui ja valutti sisältönsä kokolattiamaton päälle. Dean kiroili lisää ja potkaisi lasin sohvan alle.

Hän ja Sam olivat jälleen vaihtaneet motellia, ja Castiel oli myös tullut käymään - ja lähtenyt saman tien kertomatta mitään. Sam oli jo pienen tovin yritellyt rauhoitella Deania ja ehdottanut tälle lepoa, mutta mikään ei tuntunut toimivan. Dean halusi höyrytä.

"Dean, rauhoitu", Sam sanoi ties kuinka monennen kerran ja katsoi kulmat kurtussa, kuinka Dean yritti etsiä lisää potkittavaa. "Olen varma, että hänellä on syynsä -"

"Ja mikä sinä olet puolustelemaan häntä!" vanhempi huudahti kuuntelematta pikkuveljensä sanoja. Sam sulki suunsa ja risti käsivartensa rinnalleen. Taas näitä päiviä, Sam ajatteli, kun Dean oli nyt keskittynyt uudelleenjärjestämään sohvatyynyjä.

Deanin mielestä vähemmästäkin piti raivostua. Hän oli jaksanut Casin ja koko enkeliparven pelleilyä jo aikansa, mutta nyt hänen mittansa alkoi olla täysi. Ei Castiel voinut vakavissaan tulla vinkumaan häneltä apua, mutta sitten jättää kertomatta kaikki tärkeät yksityiskohdat ja pääsyyn: miksi? Joo, maailma piti pelastaa, mutta mikä universumia edes uhkasi? Jumala ei saa omia lapsiaan kuriin? Dean haraisi kämmenellään hiuksiaan tuskastuneena ja huokaisi.

Dean vilkaisi veljeensä, joka nojasi ovenpielustaan ja tuijotti häntä tiiviisti. Idiootti, Dean ajatteli. Aina olevinaan niin järkevä ja sopuisa, vaikka Dean tiesi erittäin hyvin, että Sam halusi vastauksia, tämä sattui vain olemaan rauhallisempaa sorttia.

Sitä paitsi, kenelläpä ei olisi hyväksikäytetty olo? Ongelmat, joita Dean ratkaisi, olivat selvästi Casin ja tämän porukan ongelmia, eivät Deanin. Ja silti hän hyvää hyvyyttään suostui auttamaan.

Se ärsytti Deania lisää. Miksi Castiel ei luottanut häneen? Dean puri huultaan ja katsoi turhautuneena ulos ikkunasta. Hän ei erottanut juuri muita kuin synkät kadut, joita katulamput valaisivat heikosti. Hetken Dean oli kuulevinaan siipien havinaa ja näkevinään Castielin katulampun alla. Hän räpytteli silmiään ja vilkaisi taas Samiin, jonka ilme ei ollut juuri muuttunut.

"Mitä?" Dean puuskahti ja sai Samin levittelemään käsiään. Sam tiesi jo tottumuksesta olla ärsyttämättä Deania sen enempää, kun tällä oli huono päivä.

"Vannon, että kun Cas ilmaantuu seuraavan kerran, hän saa varoa", Dean mutisi itsekseen. Sam katsoi Deania ilmeellä, joka kieli siitä, ettei nuorempi tiennyt, olisiko hänen pitänyt huolestua vai ei. Mutta Dean ei vain voinut sietää, että hän ei ollut jollekulle tarpeeksi. Hän inhosi riittämättömyyden tunnetta. Hän halusi aina olla hyvä, paras kaikessa. Hän halusi olla hyvä Castielille, ja välillä hänestä tuntui, kuin hän haluaisi sitä enemmän kuin muuta. Se oli hänen heikko kohtansa, eikä sellaisia saisi edes olla.

"Dean, oletko nyt varma, että vaahtoat aiheesta", Sam aloitti ja herätti Deanin ajatushorroksesta. Deanilla kesti hetki aikaa tajuta, mitä Sam oli sanonut, mutta sen tapahtuessa muuttui hänen katseensa teräväksi kuin veitsi.

"Mitä tarkoitat?"

"Sitä, että teillä on historianne... Olet sinäkin toiminut Casia kohtaan samalla tavalla", Sam sanoi yrittäen kuulostaa mahdollisimman diplomaattiselta. Hän kuitenkin epäonnistui surkeasti, sillä Dean näytti äärimmäisen typetyneeltä.

"Öh, jos tarkoitat sitä, kun Lucifer oli ottanut sinut hallintaansa, niin tuki turpasi. Heti. En halua puhua siitä aiheesta, saati muistella sitä", Dean vastasi oikopäätä ja nosti etusormensa pystyyn niin, että Samkin alkoi tuohtua. Samin mielestä Dean oli alkanut käyttäytyä yhä useammin kuin teinityttö.

"Hyvä on. Mutta jos minulta kysytään, Cas haluaa vain suojella sinua. Hän välittää sinusta Dean, ihan totta. Sitä paitsi voisit olla vähän kunnioittavampi henkilöä kohtaan, joka nosti sinut helvetistä", Sam muistutti ja katui viimeisiä sanojaan heti, kun ne olivat tulleet hänen suustaan ulos.

"Älä syyllistä minua siitä, Sammy! Hitto, luulin että olisit päässyt jo yli siitä... Ja mitä tarkoitat minun 'suojelemisellani'? Eiköhän Cas tiedä, että osaan pitää huolen itsestäni? Ei hän sentään, ainakaan vielä, ole minun suojelusenkelikseni muuttunut", Dean sanoi ääni pari astetta kohonneena. Hänen silmissään loimusivat ne lieskat, jotka syttyivät sinne aina, kun Dean tuohtui. Aika usein, siis.

"Okei, anteeksi. Tarkoitin vain, että hän tuntee sinut lähes yhtä hyvin kuin minä, hän ei halua että teet omin päin typeryyksiä. Minä - me emme halua menettää sinua, taas, Dean", Sam sanoi ja painotti Deanin mielestä turhankin paljon sanaa 'taas'. Mies puraisi huultaan toistamiseen. Sam oli ärsyttävän usein oikeassa. Yhdessä asiassa hän kuitenkin erehtyi.

"Ei enkeli voi välittää samalla tavalla kuin me", Dean sanoi niin, että Samin ei ollut vaikeaa erottaa katkeruutta hänen äänestään.
« Viimeksi muokattu: 12.11.2014 21:25:01 kirjoittanut Beyond »
in the bleak midwinter

PurpleHorizon

  • Supernaturalisti
  • ***
  • Viestejä: 131
Vs: Syitä ja seurauksia, S
« Vastaus #1 : 10.03.2011 21:08:18 »
Ahhh, Supernaturalia! Mä oonkin jo odotellu, et koska muutkin alkais kirjottaa tätä fandomia lisää. On niin surullista, että näin hyvästä tv-sarjasta ei oo tarpeeksi suomenkielisiä ficcejä. Mut takaisin aiheeseen.

Tää ficci oli mun mielestä todella, todella hyvä!! Tää kuvas niin täydellisesti Deanin tunteita Casia kohtaan ja sitä, et se ei oo paikalla. Molemmat Winchesterit oli täysin omissa rooleissaan, joka on harvinaista suomeksi kirjotetuissa ficeissä. On aika vaikeeta saada niiden oikeet luonteet näkymään kirjotettuina.

Virheitä en nähny. No en oikeestaan edes jaksanu ettii niitä. Minkäs sille voi, jos olen laiskalla päällä näin kipeena ollessa...

Lainaus
Deanin mielestä vähemmästäkin piti raivostua. Hän oli jaksanut Casin ja koko enkeliparven pelleilyä jo aikansa, mutta nyt hänen mittansa alkoi olla täysi. Ei Castiel voinut vakavissaan tulla vinkumaan häneltä apua, mutta sitten jättää kertomatta kaikki tärkeät yksityiskohdat ja pääsyyn: miksi? Joo, maailma piti pelastaa, mutta mikä universumia edes uhkasi? Jumala ei saa omia lapsiaan kuriin?
Toi oli mun lempparikohta! Siitä tulee vaan niin mieleen sellanen piirretty anime Dean, joka
vaahtoaa naama punasena ja polkee jalallaan maata kuin pikkulapsi.


No, mitäs muuta mä voisinkaan enää sanoa. Kiitän todella paljon ihanasta SPN-ficistä, joita voisi tulla lisääkin *wink wink*.

raitakarkki

  • mrs. Finnigan
  • ***
  • Viestejä: 1 201
Vs: Syitä ja seurauksia, S
« Vastaus #2 : 12.03.2011 11:23:19 »
PurpleHorizon, kiitän erittäin paljon kommentista!

Tää oli mun eka Supernatuficci joten muaki vähän jänskätti, olin parin ficin verran Supernatuu finissä lukenut mut mun lukukokemuksenikin rajoittuu vähän ku en tykkää Winchesteristä yhtään ja sitä on tosi paljon. Onneks Destieliä on vähintää saman verran!

Hienoo myös jos oon sun mielestä saanu noi hahmot in characteriin. Jos totta puhutaan niin mun mielestä se ei ollut näin lyhyessä ficissä kovinkaan vaikeaa ku laittaa pääpiirteittään Samin kylmähermoisuuden ja Deanin vaahtoamisen tonne :D Mut kiitos siis erittäin paljon! <3
in the bleak midwinter

Beelsebutt

  • old but not obsolete
  • ***
  • Viestejä: 4 630
Vs: Syitä ja seurauksia, S, Supernatural
« Vastaus #3 : 11.03.2012 11:44:57 »
Ja ähä, oot mun paritusketjutertun huijaripuijarificci! Koska Dean nyt on tässä tapauksessa Dean, vaikka fandomista hypättäisiinkin toiseen x)

Sullekin pitää mainita heti kättelyssä, että mähän en oo sitten katsonut yhtäkään jaksoa Supernaturalia ja ihmettelen vieläkin, pari kertaa Mishan kuvan nähneenä, että kuinkas se nyt tummahiuksinen on, senhän pitäis olla blondi! :E Kukaan ei oo siis väittänyt Casia blondiksi, mutta mä vaan sain jostain syystä sellaisen kuvan niistä ensimmäisistä snaturalficeistä, joita luin (syytetään yhdessä jossua! ;D).

No joo! Mä voin vain kuvitella, kuinka paljon yliluonnollisten otusten kanssa hengailu saattaa ottaa hermoille. Varsinkin sellaisten, joista oon saanut kuvan, ettei ne ajattele asioista ihan samalla tavalla kuin me. Tai oikeastaan lainkaan samalla tavalla kuin me. Ainakaan Cas :E Ja toisaalta, se mitä mä oon Deanista näin ficcien puitteissa oppinut ymmärtämään, niin ei se kyllä muutenkaan ole kaikkein kärsivällisin mies. Heitetään tähän vielä hitunen ihastumista (enkeliin!), niin eipä ihme, että Dean alkaa käyttäytyä kuin teinityttö <3

Ah, enkelin siipien havina ja hahmo katulampun alla, ihana kohta, tykkäsin hurjasta ja sain sävärit!

Yksi lainaus:
Lainaus
Hän halusi olla hyvä Castielille, ja välillä hänestä tuntui, kuin hän haluaisi sitä enemmän kuin muuta.
[fanityttöily]AWWWWWWWWWWWWWWCUTECUTECUTE!!!11[/fanityttöily]

Krhm. Tää oli söppeli kohta ja sellainen ainoa oikea viittaus Destieliin koko ficissä, imho ;) No joo, tokihan tuo ihan viimeinen lause myös viittaa sellaiseen ja ehkä tuolta dialogistakin voi jotain kaivaa, mut tässä kohtaa mulle tuli sellainen Ahaa!-elämys ja typerä virne kasvoille ;) Kuka muka on parituskeskeinen? o.0

Kiitos tästä :-*
-Bbuttis
Beelsebuttin laari
sometimes my brain doesn't work so brain

Meroni

  • ***
  • Viestejä: 3
Vs: Syitä ja seurauksia, S, Supernatural
« Vastaus #4 : 11.03.2012 15:27:23 »
Aah, tämä olisi saanut olla pitempikin! Lyhyt mutta hyvä. Voi Dean, se on kutoskaudella välillä tosi kärsimätön Casia kohtaan, juuri kuten tässä ficissä. Kuvailit Deanin tunteita hyvin, ja hänen ja Samin käytöstapansa oli juuri niinkuin canonissa. Jotenkin musta tuntuu, että saisit kirjoitettua toisen hyvän Dean/Castiel-ficin joka olisi myös pitempi. <3 Lisää!

Violetu

  • Draamaprinssi
  • ***
  • Viestejä: 5 976
Vs: Syitä ja seurauksia, S, Supernatural
« Vastaus #5 : 17.03.2012 19:44:46 »
Olen varmasti lukenut tämän jo joskus aiemmin, mutta tänään pisti silmään uudestaan ja päätin kommentoida, etten seuraavalla kerralla luule taas löytäneeni uutta Destiel-ficciä :D

Kuten moni on jo sanonut, Sam ja Dean ovat molemmat oikein IC, samoin kuin Deanin suhtautuminen Castieliin, mistä tykkäsin ficissä hirmuisesti. Kutoskaudelle asti en ole vielä canonissa päässyt, mutta eipä tuo tahtia lukiessa haitannut. Tästä tulee jotenkin mieleen ne ihan, ihan alkuaikojen potterficit, joita luin silloin kaaauan sitten. Yhteistä tällä ja niillä on se, että tulee sellainen kauhea syyhy, valtava toivo, että asiat menisivät canonissa juuri niin kuin ficissä. Sellainen tunne, kuin olisi saanut palasen canonia ficin asuun puettuna.
Joop, ehkä en selitä enempää... pointti oli se, että tykkäsin?

Se, mikä tässä kaikkein eniten ihastutti, oli auttamatta lopetus.
Lainaus
"Ei enkeli voi välittää samalla tavalla kuin me", Dean sanoi niin, että Samin ei ollut vaikeaa erottaa katkeruutta hänen äänestään.
Olet onnistunut ilmaisemaan Deanin tunteet niin Deanmaisesti, minimalistisesti ja sydäntä särkevästi, että melkein kadehdin. :o
Jos koko ficci pitäisi tiivistää yhteen lauseeseen, niin se olisi ehdottomasti tuo<3 Samasta aiheesta voisi lukea vaikka kuinka paljon...<3

~Violet kiittää

I spend my days so close to you
'cause if I'm standing here,
maybe everyone will think I'm alright.
.

raitakarkki

  • mrs. Finnigan
  • ***
  • Viestejä: 1 201
Vs: Syitä ja seurauksia, S, Supernatural
« Vastaus #6 : 17.03.2012 20:03:09 »
Mitämitämitä kommentteja! Aa vitsi mikä yllätys, kun täältä löytyi kolme upouutta kommaa :D Ei hitsi, kiitos ihan hirveästi!

Beelsebutt oon iloinen et sain sut houkuteltua tämänkin fandomin pariin ja jopa fanityttöilemään! Äkkäsit tekstistä juuri ne paritukselle oikeat kohdat, onnea siitä :-D Fagirling on tuttua mullekin <3 Kiitos paljon kommentista!
Meroni kiitos paljon! Oon tosi surkee kirjottamaan pitkiä ficcejä :( Tällaiset lyhyet onnistuu, mut tuntuu et pitkät menee aina pipariksi... Kiitos kuitenkin kannatuksesta!
Violet Baudelaire oi kivaa että päätit heittää mua vielä kommentilla! Ja nyt tekee mieli röyhistellä rintaa koska Dean ja Sam on niitä harvoja hahmoja, joiden onnistuminen ficeissä on mulle todella tärkeää ainakin kun itse luen spn:ää, joten ihanaa kuulla et oon saanut omassa ficissäni heidät toimimaan. Toi kuvailemasi canon-fiilis on tuttu mullekin, mahtavaa et oot saanu sen tästä irti! En voi muuta kuin kiittä ja kumartaa, tack tack.
in the bleak midwinter

Cutten

  • ***
  • Viestejä: 5
    • mun tumblr!
Vs: Supernatural: Syitä ja seurauksia, S
« Vastaus #7 : 30.12.2012 00:03:20 »
Olimpas tyhmä kun kuvittelin, ettei alhaisen ikärajan ficeistäkin voisi löytyä luettavaa. 8D Sujuvasti kirjoitettua ja hahmot oli omia itsejään. Deanilta tuli suusta muutama sellainen oivaltava lausahdus, ja lukijana oli kivaa miettiä sitten sitä syvempää merkitystä :3 Kiitos tästä ihanasta <3

Lainaus
Hän kuitenkin epäonnistui surkeasti, sillä Dean näytti äärimmäisen typetyneeltä.
Yhden typon taisin löytää!

Heidi

  • ***
  • Viestejä: 90
Vs: Supernatural: Syitä ja seurauksia, k7
« Vastaus #8 : 03.02.2013 21:04:41 »
Pitää kompata edellistä kommentoijaa siinä mielessä, että mullakin on tapana pysytellä korkeimpien ikärajan ficcien ja originaalien ääressä, sillä typerästi miellän alhaiset ikärajat tylsiksi ja tekstin jopa huonolaatuiseksi, vaikkei siinä mitään logiikkaa olekaan. Monta tekstiä on osoittanut nää mielikuvat vääräksi, mutta harvoinpa mä silti uskallan näitä kokeilla. :D Hyvä kuitenkin, että luin tän. Tykkäsin hirveästi. Tykkäsin sun tyylistä ja sanavalinnoista, tätä ei ole paisutettu liialla kuvailulla vaan on mukavaa ja kevyttä luettavaa. Dean on hyvin Deanmainen, sen ääni kuuluu läpi tekstin.

Mua alko vähän naurattaa.. Oon tähän asti vältellyt Dean/Castiel ficcejä, koska jostain syystä olen kuvitellut jälkimmäisen naiseksi. Kannatti googlata. Löysin tosiaan Supernaturalin vasta tossa joulun tienoilla ja mulla on vasta kaksi kautta katottuna. Siinä mielessä harmittaa, ettei näitä kamalasti uskalla lukea, kun vastaan tulee pikkuspoilereita.