Kirjoittaja Aihe: Dysforia, S  (Luettu 3372 kertaa)

Okakettu

  • revonhäntä
  • ***
  • Viestejä: 1 152
Dysforia, S
« : 09.01.2013 18:37:37 »
Ikäraja: S
Genre: todellisuudenpakoilua ja kuolleita kukkia (angstia siis kai)
Yhteenveto: Hän käpertyy syvemmälle itseensä ja keskittyy näkemään päiväunia, joissa muuttuu jälleen todelliseksi.

Dysforia

Kukat hänen ikkunalaudallaan kuolevat aina.

Hän kyllä parhaansa mukaan yrittää pitää ne elossa. Kastelee säännöllisesti, tarjoaa valoa ja varjoja. Lukee uutisia ääneen siinä keittiönpöydän ääressä, hiilidioksidin takia. On mukava päästä kertomaan muutenkin kuin päänsä sisällä, kuinka huonosti Katainen hänen mielestään hallitusta johtaa.

Mutta todella, eivät kukat tärkein asia hänen elämässään ole. Asunnossa 3A1 muotia ovat päiväunet ja peilistä itsensä tuijottaminen, voi luoja näitä hiuksia. Juurikasvu valtaa maan mutta ajatus kampaamoajan kysymisestä on aivan liian vaivalloinen.

Äiti soittaa joka keskiviikko kello kuusi. Hän kuuntelisi mieluummin uutisiaan lukevaa Matti Rönkää mutta vastaa silti, pitää katseensa tiukasti tv:ssä. Keskustelu on valmiiksi käsikirjoitettu, entisten surkeiden mukainen:

”Miten koulussa menee?”
”Ihan hyvin.”
”Oletko saanut syödyksi?”
”Joo.”
”Miten hortensia?”
Äidille kukat ovat hänen kaupungissa selviämisensä mitta – mitä nyt tyttärestä itsestään, mutta kukat, ne kukat!
Hän vilkaisee ikkunalaudalla värjöttelevää raatoa, joka on ollut kuolleena viikon.
”Ihan hyvin se jakselee.”

Puhelinsoitto ja Kreikka ja huominen masentavat niin, että hänen on pakko lääkitä itseään päiväunilla. Siinä hän on nykyisin taitava, todellisuudenpakoon vajoamisessa - ja aina väärään aikaan. Öisin nukahtamisesta on tullut pelkkä taakka. Silloin hän vaeltaa kummituksena asuntoaan ympäri ämpäri, eikä se ole montaakaan askelta. Edellisen asukkaan jäljiltä lattiassa on tupakan polttamat tummat jäljet, alakerrassa ulvoo yksinäinen koirarukka. Joku käskee sen pitää turpansa kiinni.

Jos hän ulvoisi, kuulisiko kukaan?

**

Hän pitää hiljaisuudesta: siitä kuinka äänet putoilevat maisemaan vaimeasti kuin lumi, hädin tuskin lainkaan. Sellainen hän on itsekin. Aika vaimea.

Kaupunki ei kuitenkaan koskaan ole hiljaa. Hän kuulee autojen äänet unissa ja valveilla, naapuripariskunnan jatkuvan riitelyn. Puhumattakaan siitä helvetin koirasta.

Kylmäkin on, aivan koko ajan. Hän kompuroi kohmeisten päivien läpi kuin olisi tarinansa ulkopuolinen kertoja: ei oikeasti läsnä. Sitä se kaupunki teettää, leikkaa saksilla siististi omasta elämästä irti. Toisinaan peilikuva tuntuu hymyilevän silloin kun hän itse ei.

Kuka minä olen täällä tässä tänään?
kysyy kaiku tyhjillä seinillä, eikä kukaan vastaa.

Päästäkää joku jo tästä pahasta. 

Hän käpertyy syvemmälle itseensä ja keskittyy näkemään päiväunia, joissa muuttuu jälleen todelliseksi.

**

Talven ensimmäisen tähtitaivaan hän näkee bussissa. Kylmä tunkee ikkunasta sisään mutta hän hengittää, hengittää, vierustoverin nojatessa vaimeasti kuorsaten olkaa vasten. Siinä on hänen läheisin kontaktinsa vastakkaiseen sukupuoleen koko vuodelle, mutta mitä siitä –

kotona on pimeää eri tavalla ja siksi hän näkee tähdet.

Se on melkein kuin puhuisi kuolleilla kielillä, tässä kylässä asuminen. Kahdenkymmenen minuutin kävelymatka bussipysäkiltä eikä vastaan tule ketään, muutama auto vain. Jäljet lumessa kertovat, että aika moni on kulkenut potkurilla ennen häntä.

Päänsä sisällä hän laulaa koti kullan kaunis ja muita kliseitä. 


**

”Kuka minä olen täällä tässä tänään?”
”Tervetuloa kotiin vaan. Miten hortensia?”
”Kuollut kuin kivi”, hän vastaa iloisesti, sulkee oven kiinni perässään.

Hassua, kuinka tällaisessa surkeassa pikkukylässä hän itse on elossa aina hiukan enemmän. 
« Viimeksi muokattu: 09.05.2020 21:12:14 kirjoittanut Okakettu »
sentimentaalista löpinää.

ava & banneri ©️ Ingrid
avan taide ©️ Coco

flehi

  • chasseur.
  • ***
  • Viestejä: 403
  • chart your own course
    • Fuck the pain away
Vs: Dysforia, S
« Vastaus #1 : 09.01.2013 21:29:58 »
Voi ei olen rakastunut! Tää oli varmasti ihanin originaali jonka oon pitkään aikaan lukenu.
Avasin tän ihan randomisti kun nimi oli niin jännä ja oon siitä kiitollinen sillä oisin missannu paljon. Oon rakastunu sun tapaan kirjottaa ja koko tän tekstin olemassaoloon.

Jokaiselle jokainen lukukokemus on aina yksilöllinen, mutta muhun tää iski ihan täysillä. Ehkä sen takia että olen alunperin syrjäiseltä seudulta jossa hiljaisuus on ihan täysin hiljaista eikä ulkona lennä talvella edes lintuja, mutta muutin kouluun keskelle kaupunkia ja sen autojen meteli ei lopu yölläkään. Pystyin samaistumaan osittain hahmoon niin kovin.

Tää oli sellainen syksyisen melankolinen. Sellainen että melankoliseen musikkiin ja omaan suruunsa tykästynyt onnistuu tykästymään tähänkin. Tässä oli kauniisti kirjoitettuja lauseita harmaasta arjesta ja kaikki oli niin yhteensopivaa. Jotenkin tää ei sopinu mun muottiin angstisesta tekstistä. Lisäksi loppu oli jopa hieman surkuhupaisa. Kuollut kuin kivi <': voi hortensiaa.

Lainaus
Se on melkein kuin puhuisi kuolleilla kielillä, tässä kylässä asuminen. Kahdenkymmenen minuutin kävelymatka bussipysäkiltä eikä vastaan tule ketään, muutama auto vain. Jäljet lumessa kertovat, että aika moni on kulkenut potkurilla ennen häntä.
Tää on jotenkin tunnelmallinen kohta. Sellanen kun on pakkasta, muttei liikaa ja kun on pimeää mutta kaikki on niin kaunista kuin talvella kaunista suinkaan voikaan olla lehdettömiä puita myöten. Ja samalla hassua, koska kovinkaan monen ihmisen arkeen ei nykypäivänä kuulu potkurin jäljet lumihangessa ja silti itse en osaa hämmästyä edes suksien jälkiä kotitiellä.

En oikein osaa pukee näitä mun ajatuksia tässä nyt sanoiks äääähhh.
Kiitos kuitenkin mahtavasta lukukokemuksesta. Miten yks pieni originaali voikin iskee tällä tavalla. Joo.. ja tuo hortensia..
tuliterä vapaus
ja lasku takana, noidannuolen osuma
ojenna minua
alias Lide


nauha

  • ***
  • Viestejä: 339
  • Sunnuntaiteuras
Vs: Dysforia, S
« Vastaus #2 : 13.01.2013 16:36:13 »
Kommenttikampanjasta hei.
Heti ensimmäiseksi on pakkoa sanoa miten hauskaa on, että satuin eksymään tuohon haasteeseen juuri silloin, kun siellä oli tarjolla tämä sinun tekstisi. En ole nimittäin pitkään aikaan lukenut mitään, mihin samaistuisin näin paljon, enkä olisi varmaan koskaan tullut törmänneeksi tähän muuten.
Yritän nyt kiteyttää jotenkin järkeväksi kommentiksi sen, mitä ajattelen. Se on vähän vaikeaa välillä ja mie haluan, että sie ymmärrät että tätä kirjottaessa minua ei ohjaa järki vaan tunne, eikä se tee tästä kirjoittamisesta yhtään helpompaa.

Dysforia on tälle oikeastaan kauhean sopiva nimi. Se ei ehkä ole sellainen, josta pitää yksinään otsikkona, koska se on niin simppeli, mutta heti kun olin lukenut tämän ensimmäisen kerran (ja useamminhan se piti lukea ennen kuin tosissaan osasi edes yrittää sanoa mitään) tuntui siltä, ettei sopivampaa nimeä varmaan voisi ollakaan. Koska sitähän tuo tunnetila – arjen harmaus ja se, miten kaupungissa olemisessa vain jotenkin tavallaan kaikki on väärin, kukatkaan eivät pysy hengissä ja välillä tuntuu ettei itsekään – nimenomaan on, dysforiaa.

Tekstissä oli kokoajan sellainen mukavan verkkainen, mutta hyvin eteenpäin soljuva rytmi. Huomasin pitäväni kovasti sun tavasta kirjoittaa noin yleensä, lauserakenteiden yksinkertaisuudesta ja tekstin yleisestä arkisuudesta. Sun kieli ei ole liian prameilevaa, eikä se yritä olla mitään muuta kuin on. Ja ehkä juuri sen takia musta tuntuu, että monissa lauseissa on niin paljon enemmän kuin sanojensa summa.

Kuten jo heti alussa sanoin, samastuin kovasti tarinan päähenkilöön. Tässä tuli sanottua monia sellaisia asioita, joita olen itse joskus jotenkin miettinyt, mutten ole saanut sanottua tai edes muodostettua mitenkään sanottavaan muotoon.
Lainaus
Se on melkein kuin puhuisi kuolleilla kielillä, tässä kylässä asuminen.
Esimerkiksi tämä nyt vaikka. Sitä millaista on asua ja tuntea olevansa jostain muualta, kuin isosta kaupungista ei voi ymmärtää jos ei ole sieltä muualta. Kaupungissa törmää monesti ihmisiin, joille on täysin käsittämätöntä miten joku voi kaivata paikkaa jossa ei ole mitään ja silloin tosiaan tuntuu, kuin puhuisi kuolleella kielellä. Ei sen selittämiseen ole sanoja, kun ei sitä oikein voi ymmärtää itsekään.

Sun dialogi – vaikkei sitä paljoa ollutkaan, ihan sopivasti vaan – on hirveän sujuvaa ja jotenkin melankolisen hauskaa. Tollaisiahan ne puhelinkeskustelut kaukana olevien vanhempien kanssa usein on. Kysytään mitä kuuluu ja vastataan että ihan hyvää. Ollaan ehkä hetki hiljaa ja puhutaan vähän lemmikeistä tai opiskelusta tai töistä tai säästä tai kukista. Joka kerta samalla tavalla ja sitten se on ohi.
Jotain hirveän sympaattista tuossa hortensiassa ja näiden ihmisten suhteessa siihen kyllä on. Äidillä on minusta aika hyvä pointti tässä, koska itsensä on oikeasti hirveän helppoa saada pysymään hengissä, vaikkei tekisi oikein mitään tai mikään ei tuntuisi oikein miltään. Jotenkin tuntuu, että kasvit vaistoaa sellaisen elämänasenteen paljon helpommin ja kuolee pois silkasta myötätunnosta tai ehkä häpeästä.

Vaikka pidin tästä kokonaisuutena paljon, mulla on muutamia erityisiä lempikohtia, joista ehkä ensimmäinen on juurikin tuo, jonka jo aiemmin lainasin muissa tarkoituksissa. Siinä on jotain sellaista oivaltavuutta, jota on vaikea yrittää selittää.
Muita pieniä suosikkejani ovat:

Lainaus
Kukat hänen ikkunalaudallaan kuolevat aina.
Koska se on niin hieno ensimmäinen lause ja niin totta. Aina ne kuolevat.

Lainaus
Jos hän ulvoisi, kuulisiko kukaan?
Koska sitä mietin itse aika usein.

Lainaus
Kylmäkin on, aivan koko ajan. Hän kompuroi kohmeisten päivien läpi kuin olisi tarinansa ulkopuolinen kertoja: ei oikeasti läsnä. Sitä se kaupunki teettää, leikkaa saksilla siististi omasta elämästä irti. Toisinaan peilikuva tuntuu hymyilevän silloin kun hän itse ei.

Kuka minä olen täällä tässä tänään?
Koska tuossa on niin paljon totuutta. Vaikka ehkä rakastaisikin kaupunkia ja rakastaisi elämäänsäkin, niin joskus kaikki on vain irrallaan kaikesta eikä missään ole mitään järkeä ja tuntuu, että on aivan hukassa. Noin 90% ajasta.

Lainaus
Hassua, kuinka tällaisessa surkeassa pikkukylässä hän itse on elossa aina hiukan enemmän.
Ja vielä tämä koska hassuahan se on, mutta päähenkilösi ei varmasti ole ainoa, kuten sekä minä, että Lide olemme kaiketi kommenteillamme todistaneet. Hassua tosiaan. Ja lopetuksena erittäin hieno.

En tietenkään löytänyt yhtään kirjoitusvirhettä, eikä yksikään lausekaan kuulostanut mitenkään väärältä. Ainut mikä korvaani tässä särähti on koti kullan kaunis, koska meillä se on aina ollut kallis eikä kaunis, mutta ehkä tämä on vain jotain paikkakuntakohtaisia eroja. Ei siis ole paljoa nuristavaa kuten huomaat.

Jotenkin tuli kauhea koti-ikävä ja ehkä vähän sellainen dysforinenkin olo, vaikka vasta oli joulu ja pääsi pois kaupungista ja kotiin pieneksi hetkeksi. Mutta sehän kertoo tekstistä aika paljon, jos se onnistuu herättelemään lukijassa elävää melankoliaa tai ihan mitä tahansa muutakin tuntemusta. Olisin halunnut kirjoittaa selkeän, analyyttisen ja rakentavan palautteen, mutta tämä on nyt se mitä saat.
Lopuksi haluan sanoa, että tämä on hieno originaali, aito ja vahva ja kuvaa jokseenkin täydellisesti sitä miten hukassa ihminen helposti on itsensä kanssa, kun on nuori ja jossain minne ei tunne kuuluvansa. Kaiken kaikkiaan nautin, kovasti. Eli kiitos.

- Nau
Kaipaan hetkeä jonka toivoin sinun olevan minun

Rufus

  • ***
  • Viestejä: 23
Vs: Dysforia, S
« Vastaus #3 : 16.01.2013 15:16:57 »
Nimi veti avaamaan aiheen, ensimmäinen lause lukemaan tekstin. Pidän näennäisen simppeleistä aloituksista, varsinkin kun niiden käyttämää aihetta tai teemaa kannetaan läpi koko tarinan. Kukat eivät sinällään ole mikään maailman omaperäisin symboli millekään, mutta menivät tässä erittäin nätisti.

Tarinan tempo on jotenkin erikoinen, samanaikaisesti se tuntuu juoksevan eteenpäin että virtaavan tarpeeksi verkkaan, jotta asioista saa otteen. Paikoin jopa tajunnanvirtamainen. Hypellään aiheesta toiseen, ensin kauhistellaan juurikasvua ja yhtäkkiä ollaan katsomassa uutisia. Se tuo tekstiin elävyyttä ja tarttumapintaa, kiinnostus pysyy yllä.

Käyttämäsi kieli on värikästä ja vältät pahimmat kliseet. Ainoa mikä minua jäi häiritsemään, oli "Jos hän ulvoisi, kuulisiko kukaan?", minkä käyttö nyt on sinällään täysin ymmärrettävää. Jotenkin vain tuntuu, että vastaavanlaisiin ilmauksiin törmää vähän joka paikassa. Tarinan arvoa ja loistavuutta se ei kuitenkaan syö. Mistä tulikin mieleen, että rakastan pieniä yksityiskohtia, joita tekstiin on ripoteltu. Tai hemmetti, koko teksti rakentuu yksityiskohdista. Itse en kirjoittajana millään saa tekstiini tarpeeksi detaljeja omaan makuuni, jolloin hyväkin kertomus saattaa jäädä etäiseksi tai puisevaksi. Sinä hallitset niiden käytön tavattoman kiitettävästi. Tupakan tärvelemä lattia, koira, uutiset. Ajankohtaisuus Kataisen ja Kreikan kautta.

Tämä sai minut penkomaan salasanani jostain sähköpostin syövereistä ja kirjoittamaan tänne ensimmäistä kertaa kolmeen vuoteen. Onneksi olkoon. Jollain tavalla varmaan koin saaneeni tekstistä lohtua. Muutin puoli vuotta sitten Kuopiosta Turkuun, ja olenkohan koskaan ollut näin yksinäinen. En edes yritä kasvattaa hortensioita ikkunallani, mutta koin samaistuvani päähenkilöön kylliksi nakatakseni palautetta.

Kiitos äärimmäisen miellyttävästä lukukokemuksesta, kuittaan ja poistun. \o

Okakettu

  • revonhäntä
  • ***
  • Viestejä: 1 152
Vs: Dysforia, S
« Vastaus #4 : 24.01.2013 13:42:56 »
Lide: Hitsi, en osaa vastata näin kivoihin kommentteihin! ;_; Tulin kovin  iloiseksi siitä, että olet pitänyt tästä noinkin paljon - ja ennen kaikkea, oli jotenkin lohdullista kuulla että olet kyennyt samaistumaan kertojaan, hänen tuntemuksensa kun pohjautuvat aika paljon jonkin verran omiini. Niin, ja hienoo ettei tämä mielestäsi ollut aivan perus-angstia, mieluummin minä kirjoitan tämmöisiä vähän surkuhupaisia tapauksia. :,> Hortensia on ylivoimaisesti tämän tarinan surullisin hahmo, heh. Kiitos sinulle, kun kommentoit!

nauha: Apua, mitä oikein sanoisin. Tunne kommenttikampanjoinnista on joka tapauksessa molemminpuoleinen - on aivan häkellyttävän hienoa saada sen kautta tuollainen kommentti tähän, varsinkin kun tunnut ymmärtävän tekstiäni niin hyvin. Kuten Lidellekin kirjoitin, ehkä minä kaikkein eniten hain kirjoittaessani tältä tekstiltä sitä, että siihen kykenee samaistumaan. Halusin nimenomaan kuvata dysforista olotilaa, en kirjoittaa siitä suurta taidetta, mikä näkyy jonkin verran kuvailussa. Mukava kuulla siis, että pidit kirjoitustyylistänikin, ja että tämä mitä ilmeisimmin on onnistunut tavoitteessaan. 

Poimit tekstistä paljon kohtia, jotka myös itse koen kokonaisuuden kannalta tärkeimmiksi, tulin siitä siis kovin iloiseksi! Etenkin tuo lause kuolleilla kielillä puhumisesta - mietin kirjoittaessani, onko se sittenkin vähän vaikeatajuinen ilmaus, vaikka itse näinkin hyvin selvästi, mitä sillä haluan ajaa takaa. Onneksi se ei kuitenkaan jäänyt epäselväksi, jei. :>

Tavalliseen tapaani ilostuin kovasti dialogikehuista, pidän itseäni se saralla aika onnettomana, joten hienoa jos näin ei ollut. Koti kullan kaunis on ihan puhdas (ja tavattoman nolo sellainen, köh) typo, enpä olisi sitä itse varmasti ihan äkkiä huomannut! Pitää korjata, kiitos kun huomautit.

Ja ylipäätään, kiitos kommentistasi todella paljon - hienoa, että tekstini on herättänyt noinkin paljon ajatuksia, ja että pidit! ♥

Rufus: Voi että, nyt olen otettu - aika upeaa, että kolmen vuoden tauon jälkeen päädyit kommentoimaan minun tekstiäni! Tarinan tempo selittynee juurikin sillä, että kirjoitin tätä aika tajunnanvirtamaisesti sitä mukaa kun ajatuksia syntyi, annoin tarinan kulkea minne se halusi. Ei mikään hirveän tavanomainen tyyli minulle kirjoittaa, joten hienoa että pidit siitä. Kiitos myös kovasti kielikehuista - tämäntyyppisissä teksteissä on aika vaikea kuvata mitään täysin uutta ja hienoa, joten iloitsen siitä ettei kliseitä mielestäsi ollut. Tuo mainitsemasi kohta on kieltämättä kulunut ilmaus, ja mietin pitkään, otanko sitä tähän mukaan. Se kuitenkin kuvasi omia tuntemuksiani kaikesta huolimatta niin hyvin, että päätin sen tässä pitää.

Katainen ja Kreikka! Salaa olen tykästynyt juuri noihin yksityiskohtiin, joten hienoa että joku mainitsi ne! : D En moista ajankohtaisuutta harrasta teksteissäni oikeastaan ikinä, enkä oikein edes tiedä mistä nuo tähän tekstiin tulivat - itse kun esmes en Kreikkaa juuri murehdi.
 
Se, että joku on kyennyt saamaan tästä lohtua, on minusta kirjoittajana kieltämättä hirveän hieno asia. Kiitos todella paljon kommentistasi!
sentimentaalista löpinää.

ava & banneri ©️ Ingrid
avan taide ©️ Coco

Vlad

  • Sudenmorsian
  • ***
  • Viestejä: 3 438
  • Loveatar
Vs: Dysforia, S
« Vastaus #5 : 24.01.2013 14:44:07 »
Mun onkin pitänyt lukea tämä jo aikoja sitten. Onneksi nyt luin, tämä oli nimittäin kiva. Otsikkoa en tajunnut, mutta olen jo muutenkin niin tajuamaton, että ei ihmekään, jos en tajua. Se ei kuitenkaan haitannut tekstistä nauttimista, vaikka itselleni otsikko jäikin vähän irralliseksi.

Tässä oli kamalasti kaikkea ihanaa. Loppujen lopuksi aika simppeli teksti, mutta siksi juuri ah, niin ihana.

Kuka minä olen täällä tässä tänään?
Tässä on ihana tuo "täällä tässä tänään", kun niiden alkusoinnut ovat tehokkaita ja se tuo juurikin tuohon virkkeeseen sellaisen ihanan rytmin. Samanlaisien rytmin, mikä oikeastaan on koko tekstissä.

Rakastan myös sitä keveyttä, mutta kuitenkin sellaista haikeaa fiilistä, mikä tässä tekstissä on. Kukat tuo tekstiin rytmiä, se on kiva ankkuri ja tuo omasta mielestäni tähän ehkä jotain koomistakin. Ja tuonne oli tullut joitin suoranaisia elämänviisauksia, jotka tosin hukkasin saman tien. Tämä teksti kyllä herättää miettimään kaupunkeja ja muuta elämän menoa ihan uudella tavalla. Tajunnanvirtamainen lähestymistapa on nähtävissä, siellä on joitain pieniä, ihania elementtejä (kuten kursiiveja) ja ehkä vähän irrallisia, mutta siksi ah, niin ihania ilmaisuja.

Ja tuo ulvonta-kohta, josta Rufuskin puhuu, se oli minusta aivan nerokas. Ensin kun puhutaan koiran ulvomisesta ja sitten tämä tekstin 'hän' miettii kuulisiko kukaan, jos hän ulvoo, tuo tähän ihanan säväyksen jostain niin todellisesta. Huh, tekisi mieli analysoida ihan kunnolla ja pohtia, mutta en jaksa. : D
I love not man the less, but N A T U R E more.

私は悪魔で執事ですから。



"Always"
1946-2016

Okakettu

  • revonhäntä
  • ***
  • Viestejä: 1 152
Vs: Dysforia, S
« Vastaus #6 : 28.01.2013 21:45:14 »
Vlad: Jei, kiva että sinäkin eksyit kommentoimaan tätä! ^^ Dysforia on euforian vastakohta, ja tarkoittaa epämiellyttävää oloa tai huonovointisuutta - tunnetta siitä, ettei mikään ole oikein. Hienoa yhtäkaikki, että tykkäsit tästä, ja että aihe herätti ajatuksia. Tämä on tosiaankin hirmu simppeli teksti, minun originaalini tuntuvat olevan aina, osaksi senkin vuoksi etten halunnut käsitellä aihetta hirveän raskaan angstin keinoin.

Elämänviisauksia! Nyt olen otettu, minun teksteissäni ei yleensä sellaisia pahemmin ole. :,> Kiitos todella paljon kommentistasi!
sentimentaalista löpinää.

ava & banneri ©️ Ingrid
avan taide ©️ Coco

sugared

  • ginger spice
  • ***
  • Viestejä: 1 514
Vs: Dysforia, S
« Vastaus #7 : 31.01.2013 17:13:30 »
Tartuin tähän särmikkään otsikon vuoksi ja siksi, etten ole hirveästi tekstejäsi lukenut (mutta niistä, jotka olen lukenut, olen myös pitänyt), ja hyvä, että tartuin. Itse asiassa taisin vilkaista tätä joskus aikaisemmin jo, mutta en päässyt kuolleita hortensioita pidemmälle.

Finissä on hirveästi sellaisia tekstejä, joissa angstataan ja ankeillaan vähän kaikesta ja oikeastaan ei yhtään mistään, ja kaikki on niin kamalan harmaata ja rumaa. Siksi varmaan ensimmäisellä kerralla jätin tämän kesken. Onneksi palasin kuitenkin lukemaan uudelleen. Mun oli vaikea samaistua päähenkilöön, koska tunnen itse täysin päinvastaisesti: olen kotoisin pienestä kuolleesta kylästä, jossa tunsin oloni tukehtuneeksi, ja muutin sieltä kaupunkiin, jossa viihdyn (vaikka välillä kaipaankin hiljaisuutta). Kuvailit kuitenkin päähenkilön tunteman yksinäisyyden ja ulkopuoliseen niin, että minäkin sen pystyin kokemaan. Tässä oli ehkä vähän liian paljon angstia minun makuuni, ja esim. nuo kuolleet kukkaset ovat jokseenkin käytetty juttu, mutta tykkäsin joka tapauksessa kovasti.

Teksti oli oikein, oikein kaunista ja kuitenkin miellyttävän yksinkertaista.

Lainaus
Jos hän ulvoisi, kuulisiko kukaan?
Lainaus
Hän pitää hiljaisuudesta: siitä kuinka äänet putoilevat maisemaan vaimeasti kuin lumi, hädin tuskin lainkaan. Sellainen hän on itsekin. Aika vaimea.
Lainaus
kotona on pimeää eri tavalla ja siksi hän näkee tähdet.

muutamia lempikohtia mainitakseni. Tässä ei ollut yhtään sellaista liian pitkälle vietyä kuvausta, joka olisi jättänyt kylmäksi, vaan kaikki paljastivat jotain uutta päähenkilön ajatuksista. Täytyy muuten sanoa, että en tajunnut ensin tuon Kreikka-heiton viittaavan taloustilanteeseen vaan ajattelin, että päähenkilö on lähdössä Kreikkaan ja jostain syystä sekin ketuttaa. :--D

Hieno teksti, kiitos lukukokemuksesta!

her shaking shaking
glittering bones

Okakettu

  • revonhäntä
  • ***
  • Viestejä: 1 152
Vs: Dysforia, S
« Vastaus #8 : 31.01.2013 18:39:30 »
sugared: Tosiaan, angstia jos mitä finissä riittää, ja kieltämättä karsastin tämän julkaisua ihan jo sen takia - mitään uutta kun tämä ei sinänsä genreen tuo. Hienoa siis kuulla, että pidit tästä siitä huolimatta, ja että päähenkilön tunteet välittyivät, vaikket niihin samaistunutkaan. Kreikka taas, heh, voisihan sen noinkin aivan hyvin tulkita! :> Olisi kyllä päähenkilöltä melkoista kiittämättömyyttä angstata Kreikan matkasta, ei hän aivan niin toivoton tapaus ehkä ole...

Kiitos paljon kommentistasi! On aina yhtä hienoa saada tietää, että omasta tekstistä on pidetty.
sentimentaalista löpinää.

ava & banneri ©️ Ingrid
avan taide ©️ Coco

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 617
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: Dysforia, S
« Vastaus #9 : 08.05.2020 17:21:53 »
Muut tuossa aiemmin ovat todenneet tämän olevan samaistuttava teksti, ja voin allekirjoittaa saman. (Vaikka olenkin asunut koko ikäni Helsingissä enkä siten ymmärrä joidenkin kaipuuta pikkupaikkakunnille :D Koti-ikävän ja kaipuun omiin kotikulmille kyllä tunnistan, itsessänikin.)

Tykästyin jo ennen tekstin lukemista genrevalintoihisi, sopivan luovia ja tekstien luettuani myös kuvaavia. Myös otsikko on oikein osuva tälle kokonaisuudelle.  Itse tekstissä pidin tunnelman (ja tunnelman luomisen/toteutuksen) lisäksi käyttämistäsi sanavalinnoista ja ilmaisuista. Hienoja kielikuvia. Tätä lukiessa tuli jotain flashbackeja muutaman vuoden takaiseen aikaan, kun oma vointi ei (lievästi sanottuna) ollut hyvä, mutta siitä ei nyt tullut mitenkään kurja fiilis, lähinnä voimaantunut. Sellainen että hei, siitä pääsee kyllä yli.

Lainaus
Juurikasvu valtaa maan mutta ajatus kampaamoajan kysymisestä on aivan liian vaivalloinen.
Tää on kyllä edelleen yks iso mood (ja tää nykytilanne vain pahentaa asiaa) :D Mut ehkä mä taas joskus saan itteni sinne kampaajalle...

Ja pakko myöntää, etten minäkään eka oikein hiffannut tuota Kreikka-juttua :D Mutta voinen puolustautua sillä, että tämä on sen verran vanha teksti, ja Kreikan tilanteesta ei ole enää sen ihmeemmin toitotettu mediassa, ettei tuollaisia enää oikein muistele (ei varsinkaan nyt kun kaikki jutut on nykyään vain koronaa, koronaa ja koronaa...).

Kaiken kaikkiaan tää oli musta oikein hieno teksti, josta löytyy samaistuttavaa, vaikka oma tilanteeni onkin (ja on ollut) hyvin erilainen kuin tarinan päähenkilöllä. Senkin voisin vielä mainita, että musta oli tosi kiva, kun päähenkilöstä ei kerrottu oikeastaan mitään. Se ei ehkä aina toimi, mutta tähän se sopi hyvin. Jotenkin pääsi dysforia oikein kunnolla oikeuksiinsa sen myötä.

Kiitos tästä ^^
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Winga

  • Gremlin
  • ***
  • Viestejä: 2 446
Vs: Dysforia, S
« Vastaus #10 : 09.05.2020 16:40:25 »
Tämä oli hyvin elämänmakuinen teksti, ja ymmärrän, miten monet samaistuivat tähän. Itse myöskään en ole kokenut tätä näinpäin, mutta tiedän monen kokeneen. Ja kuten Larjus edellä, minäkin pidin hirveästi noista genreistä. Osuvat.

Pidin hirmuisesti kukista, niiden mukana kantamisesta. Miten ne kuvastivat päähenkilön elämää, ja siitä, miten niistä piti kuitenkin vähän valehdella äidille, jottei tämä kuitenkaan huolestuisi. Ja siitä, että kun pääsee äidin luo oikeasti, voi kertoa todellisen tilanteen.

Säälin naapurin koiraa vähän. Pidin siitä, miten eläviä naapurit olivat, miten kaiken sai niin lyhyesti tuotua eloon - sitä sinä teet, saat asiat kauhean eläviksi kuvailullasi, olen joskus jotain muutakin sinulta lukenut, kaunista.

Minusta oli ihanaa, että tämä teksti loppui positiiviseen sävyyn, vaikka odotinkin otsikon perusteella ehkä synkempää sävyä - minusta on ihanaa, että yllätetään positiivisesti! Onnellisia tekstejä ei pitäisi karsastaa niin paljon, rakastan niitä, vaikka kirjoitan itse liikaakin angstia :D Minusta oli ihanaa, että kun pääsee kotiin, on helpompi hengittää, olla. Oli koti missä tahansa.

Kiitos tästä!
"It's just like I always say; if you want to find something weird you have to go downtown."

Violetu

  • Draamaprinssi
  • ***
  • Viestejä: 5 970
Vs: Dysforia, S
« Vastaus #11 : 10.05.2020 15:37:26 »
Hui, olipas tämä kaikessa synkkyydessään ja lakonisuudessaan jotenkin hyvin elämänmakuinen. Täynnä hienoja pieniä yksityiskohtia, huonekasveista koiraan ja tähtiin asti.
Samaistun siihen, että kaupunki jossa on vaikuttaa yllättävän paljon siihen, miltä elämä tuntuu.

Kiitokset tästä, pidin kovasti^^

~ Violet

I spend my days so close to you
'cause if I'm standing here,
maybe everyone will think I'm alright.
.

Okakettu

  • revonhäntä
  • ***
  • Viestejä: 1 152
Vs: Dysforia, S
« Vastaus #12 : 14.05.2020 18:17:50 »
Larjus: Olen tosi iloinen, että tätä pystyi lukemaan nimenomaan voimaantumisen kautta.  :) Oma näkökulmani on nykyään melko samanlainen - tämä on siitä itselle vähän kummallinen teksti, etten kirjoittaessani oikeastaan tiedostanut, kuinka paljon omia tuntemuksiani tähän aikoinaan laitoinkaan, yhtään niitä kärjistämättä, kuten silloin kuvittelin. Samoja fiiliksiä siis itsellä, että onneksi siitä pääsee kyllä yli. Joka tapauksessa, hienoa kuulla että tunnelmanluonti ja sanavalinnat olivat mielestäsi onnistuneita! Kampaamolainaus on itsellekin valitettavasti edelleen mood, koronan takia vielä enemmän. ::) Heh, Kreikka-juttu ei ole tosiaan enää ollenkaan ajankohtainen, olin ihan unohtanut, että se oli tässä. :D  Kiitos paljon kommentistasi, ja mukavaa että löysit listauksestani kommentoitavaa kommenttiarpajaisiin. ♥

Winga: Todella ilahduttavaa kuulla, että kuvailuni on mielestäsi elävää, se merkitsee minulle kirjoittajana paljon. :) Hienoa myös, että kukat ja muut elementit toimivat tässä läpi tekstin - minäkin säälin kyllä naapurin koiraa. :( Olen samaa mieltä tämän onnellisesta lopusta, vaikken enää muistaa yhtään, mitä kautta siihen aikoinaan päädyin, heh. Kyseessä lienee ollut alitajuinen toive, että kyllä asiat tästä järjestyvät, mikä ei liene mikään huono juttu. Kivaa että se oli tässä nimenomaan positiivinen yllätys. :) Kiitoksia paljon kommentistasi, ja mukavaa että löysit listauksestani kommentoitavaa kommenttiarpajaisiin. ♥

Violetu: Heh, tämä oli tosiaan varsin lakoninen, enpä tiedä osaisinko palata tällaiseen tyyliin enää nykyään. Jonkin vastaavan autobiografisen tekstin puitteissa ehkä. :D Hienoa että elämänmakuisuus välittyi - niinpä, asuinkaupunki vaikuttaa oikeasti todella paljon. Kiitoksia kommentoinnista, mukavaa että löysit listauksestani kommentoitavaa kommenttiarpajaisiin. ♥
sentimentaalista löpinää.

ava & banneri ©️ Ingrid
avan taide ©️ Coco