Kirjoittaja Aihe: Myrskylyhty | K-11  (Luettu 1907 kertaa)

sprig

  • Sprii G
  • ***
  • Viestejä: 435
Myrskylyhty | K-11
« : 30.11.2012 22:21:27 »
Myrskylyhty, ihan ite kirjoitin
K-11
Varoitukset: Monenlaisia tulkinnanvaraisia ahdistavuuksia.
”Tule”, kuiskasin ja tuuli tuli. ”Sada”, kuiskasin ja lumi satoi. ”Jäätykää”, kuiskasin ja sydämet jäätyivät.

Tänään oli hieno lumimyrskyinen sää ja innostuin sen ansiosta kirjoittamaan tämmöisen tuskaisen novellinpätkän...
Siispä pitkästä aikaa julkaisen jotain täällä. Edellisestä kerrasta on sen verran aikaa, että jos menen ihan metsään ikärajan ja alkutietojen kanssa niin käykäähän modet käsiksi ja muokatkaa. :D Mua jännittää vähän tehdä finicomeback niin tykkäisin kovasti saada jotain palautetta!

***

Kadut olivat paikoitellen paljasta jäätä, jolla pakkaslumi virtasi ja leijui. Kaikki ilmavirrat päättyivät jääkylmiksi dyyneiksi, joiden yli johti kahlanneiden jalkojen jälkiä. Minä seisoin Hämeentie 34 A:n katolla. Kengänkärjet ihan reunalla.

”Tule”, kuiskasin ja tuuli tuli. ”Sada”, kuiskasin ja lumi satoi. ”Jäätykää”, kuiskasin ja sydämet jäätyivät. Kyykistyin ja katsoin reunan yli. Muistelin, miten joskus pelkäsin korkeita paikkoja ja yritin muistella, miten naurahdettiin.

Alhaalla illan viimeinen linja-auto liukasteli mäkeä ylös. Se oli matkalla jonnekin Vantaalle kai ja kyydissä oli kaksikymmentä palelijaa. Minä paljastin hampaani ja pyysin lisää lunta, lisää tuulta, lisää kylmyyttä, lisää kaikkea. Tuuli vihloi kulmahampaitani ja nautin siitä.

Minulle vain hetki, ja kaikki oli täydellisen valkoista. Ketään ei näkynyt missään, yhdessäkään ikkunassa ei loistanut valoa. Mutta minun selkäni takana kattoluukku aukesi.

Sieltä nousi ihminen myrskylyhty vasemmassa kädessään ja oikea käsi varjosti kasvoja, suojasi jäätävältä tuiskulta.

”Tule pois sieltä”, kuulin sen sanovan.

Irvistin ja katsahdin alas.

”Nyt ei todellakaan ole oikea aika tuollaiseen. Tajuatko? Tiet ovat tukossa, kukaan ei pääse auttamaan. Sähköt ovat poikki. Tule sisälle, niin keitetään trangialla kuumaa kaakaota? Joohan?” se suostutteli. Sanat olisivat voineet olla mitä vaan. Minulla oli tärkeämpää tekemistä kuin kuunnella ihmisiä. Istuin reunalle ja kiedoin käteni ristiinrastiin ja solmuun niin lujaa että sattui. Ne lakkasivat tärisemästä.

Olin niin vihainen – jos vielä tärisisin, hyppäisin varmasti alas. Kylmä ei tuntunut miltään, se olin minä. Minun sieluni oli kylmää ja loput minusta sanoi sille ei. Jos hyppäisin, kuolisiko se? Että sieluni pääsisi pois tästä? Kaikki palaset minussa hylkivät toisiaan ja en voinut muuta kuin pyytää lisää tuulta.

Ja sitten se ihminen tuli ja tarttui minuun. Se alkoi hitaasti raahata minua poispäin reunalta. Siniset sormeni kouristuivat tyhjän ilman ympärille. Ääni, jota mieluiten uskoin oli hiljaa ja etsin sitä. Sitten se viimein kuiskasi, etten ollutkaan valmis vielä ja sammui. Näin vain pimeää ja valkoista. Ajattelin, kuinka koko Helsinki katoaisi lumen alle ja ihmiset kuolisivat äänettömästi kerrostaloihin. Keväällä lumi sulaisi ja kun ketunjäljet hangelta katoaisivat, jäljellä ei olisi enää mitään.

Se joku kantoi minut yksiöön, jossa oli neljäkymmentäkaksi neliömetriä ja vuokraa ihan liikaa. Olisin taistellut vastaan, ellei jää olisi vallannut minuakin. Niin sanotusti omat koirat purivat. Yritin taas muistella, miten naurahdettiin, mutta alkoi pelottaa, etten enää koskaan sulaisi niin paljon että pystyisin nauramaan.

”Älä tee noin enää koskaan. Tai mitä mä käsken – vaikka kuinka toivoisin, se asia ei ole mun vallassani”, se jutteli ja kääri minut fleecepeittoon. Sitten se hieroi varpaitani ja sormiani ja yritin pyristellä vastaan, mutta käsky ei edennyt aivoista raajoihin asti. Myrskylyhdyn se oli jättänyt keittiön pöydälle ja sieltä lämmin värähtelevä valo säteili kuin kuolevasta miniauringosta. Muistelin, miten puhutaan ja kerroin sen polttavan ihoani.

”Mitä? Tai ole ihan hiljaa vaan”, se sanoi ja lämmitti minua sylissään. ”Kohta tulee parempi olo.” Yritin vastata, että minulla oli hetki sitten aivan mahtava olo, kunnes se tuli ja pilasi kaiken.

Aina vähän kerrallaan todellisuus alkoi napsia minua otteeseensa. Se aloitti sormista, enkä siksi heti huomannut sitä, sillä niissä ei ollut tuntoa. Mutta kun se ehti silmien taakse näin kaiken uudella tavalla ja taas uudella tavalla ja toivoin, että joskus todellisuus pysyisi vähän kauemmin samanlaisena.

”Ootko sä taas täällä?” se kysyi ja en vastannut, muistelin vain kuinka oltiin hiljaa niin tehokkaasti ettei puhuttu viikkokausiin. ”Ihan tosi, mä en ikimaailmassa haluaisi että olisit ikään kuin mun vallassani, mutta silti musta olisi ihanaa jos olisi niin eikä näin. Nyt sä olet sen vallassa ja en haluaisi mitään muuta kuin että olisit vapaa siitä”, se selitti.

”Vihaan sua”, nyyhkäisin, riuhtaisin itseni irti ja juoksin kylpyhuoneeseen. Väänsin oven lukkoon ja kävin pilkkopimeässä lattialle makaamaan. Keittiössä joku hakkasi nyrkeillä pöytää ja seinien takana aura-autot ja ambulanssit lauloivat.
The happiest man is he who learns from nature the lesson of worship.

Selection

  • Vieras
Vs: Myrskylyhty | K-11
« Vastaus #1 : 02.12.2012 20:55:17 »
Oo, olipas ihana. Tuli vähän mieleen jotain pientä fantasiaa tuosta kun tuo päähenkilö hallitsi jollain tavalla tuota lunta. Tää oli hauska, ihana ja jollakin tapaa myös ihanan koskettava. Tästä näkee hienosti kuinka hyvin sä osaatkin kirjoittaa. Kiitän sua tästä oikein kovastikin.

Sokerisiipi

  • Teemestari
  • ***
  • Viestejä: 6 040
Vs: Myrskylyhty | K-11
« Vastaus #2 : 02.10.2019 18:34:46 »
Uu, olipa tämä kiinnostava! Maaginen kohtaus lumimyrskyssä, todella hieno visuaalinen mielikuva, ja kutkuttavaa, kun niin moni asia jäi hämärän peittoon.

Mikä kumma oli salakavala, uhkaava "se", joka puhutteli kertojaa ja sai hänet lähes hyppäämään katolta kuolemaansa? Kertoja ei selvästikään ollut ihminen, koska hän ajatteli ihmisiä ikään kuin toisina, ja sekin, jos hän todella pystyi hallitsemaan jäätä, lunta ja pakkasta, puhuu ei-ihmisen puolesta. Mikä hän siis on? Tavasta, jolla myrskylyhtyä kantava ihminen puhui kertojasta, toi mieleen selkiet, joiden nahan viemällä ihminen voi ikään kuin hallita ja pitää heitä ominaan. Tämä tyyppi ei kuitenkaan halunnut hallita kertojaa tai niin hän ehkä haluaa vakuutella, niin itselleen kuin kertojallekin. Hän tuntui kuitenkin välittävän ja kantavan huolta päähenkilöstä omalla tavallaan, mikä oli hellyttävää. Tällainen hurt/comfort -asetelma on aina niin kovin herkullinen.

Oli muuten turhan sekavaa, kun tekstissä oli kaksi "se"-hahmoa, ihminen ja tämä mystinen ääni/olento, ja välillä en tiennyt, kumpaa tarkoitettiin. Ääntä olisi voitu kuvailla juurikin äänenä tai jollain muulla sanalla kuin "se" tällaisten sekaannusten välttämiseksi.

Kertoja kärsii selvästi todella paljon. Pelkkä olemassaolo tuollaisenaan (ehkä hän oli ennen jotain muuta?) vaikuttaa tuskalliselta ja vaikealta, että jopa kuolema tuntuu houkuttelevammalta. Mitä oikein on tapahtunut? Mistä kertojan pitäisi päästä vapaaksi? Mitä hän voisi olla, jos "se" ei hallitsisikaan häntä?

Tämä herätti niin monia kysymyksiä! Kiinnostaisi tietää lisää, mutta arvostan tätä myös tällaisena mysteerisenä shottina, jossa on runsaasti pohdiskeltavaa ja tulkittavaa. Tämä oli todella hieno, kiitän!

Kaarne

  • Unenkutoja
  • ***
  • Viestejä: 9 356
  • Lunnikuningatar
Vs: Myrskylyhty | K-11
« Vastaus #3 : 03.10.2019 11:08:22 »
Mäkin tykkäsin tästä kovasti! Lumi ja pakkanen ovat tältä vuodelta vähän kaukana, mutta näin lokakuussa oli jo mukava ottaa varaslähtö ja fiilistellä hyistä viimaa ja lumimyrskyjä. Tässä tekstissä oli tosi vaikuttava alku ja pidin siitä, miten fantasiaan kietoutui ympäristönä tuttu Helsinki, mutta jotenkin vaarallisempana.

Sokerisiiven tavoin minäkin menin hetkeksi sekaisin noista kahdesta se-hahmosta, joskin myönnettäköön, että puhekielessä varmaan niitä ei juurikaan eroteltaisi toisistaan. Tässä tekstissä se olisi ehkä ollut vähän selkeämpää.

Tykkäsin trangialla keittämisestä (koska se toi konkreettisesti esiin tuon sähkökatkon ja saarroksissa olemisen), myrskylyhdystä polttavana pienoisaurinkona ja tilanteen toivottomuudesta. Mustakin oli kivaa, että tässä tarinassa jätettiin paljon kertomatta, ja lukija tarkasteli sitä vähän kuin myrskylyhdyn esiin piirtämänä, hyvin rajattuna valopiirinä. Paljon jäi ulkopuolelle ja kertomatta, mutta se, mitä ehdittiin nähdä, oli hyvin kutkuttavaa ja tunnelmallista.

Kiitos tästä tekstistä!


someone i loved once gave me a box of darkness.
it took me years to understand that this, too, was a gift.