Kirjoittaja Aihe: Ei enää politiikkaa minulle, KIITOS! S  (Luettu 1887 kertaa)

Legendrainfox

  • ***
  • Viestejä: 32
  • Let me hug you
Ei enää politiikkaa minulle, KIITOS! S
« : 21.10.2012 22:37:16 »
Kirjoittaja: Legendrainfox
Ikäraja: S
Henkilöt: Jens, Jensin isä ja muita nimeämättömiä henkilöitä
Yhteenveto: Mitä Utøyan saarella tapahtui, ja miten Jens tapahtumat koki
A/N: Jens on minun keksimäni henkilö (MINUN! murr ;D), joka ei (ainakaan minun kuvaamani Jens) oikeasti ole Utøyan saarella ollut ainakaan sellaisena kuin minä hänet kuvailin. :D
A/N2: Teksti on omistettu kaikille Utøyan saarella olleiden muistoksi.
Ei enää politiikkaa minulle, kiitos

Istun veneessä muiden nuorien kanssa. Matka Utøyan saarelle. Isäni oli pistänyt minut pakolla istumaan veneeseen, vaikka olin mielestäni hyvin vahvasti ilmaissut kiinnostukseni politiikkaa kohtaan. Mitä minunlaiseni 16-vuotias voisi muka tehdä maamme parantamiseksi? Ystäväni nauraisivat minulle, jos vain tietäisivät mihin olen matkalla. Kaikkialla kuuluu puheensorinaa. Minä istun hiljaa ja kiroan isäni. Toisaalta saatan tutustua johonkin mukavaan tyttöön saarella.

Ikuisuudelta tuntuneen matkan jälkeen veneemme vihdoinkin sidotaan laituriin. Nousen veneestä ja tarkistan taskuni. Kännykkä ja kuulokkeet ovat edelleen mukana. Vedän piponi syvemmälle päähäni ja laitan kuulokkeet korviini. Hiukseni jäävät silmilleni, mutta se ei haitannut minua. Green Day saa viedä minut kauas pois saarelta. Lökärifarkkuni ovat tiukasti vyöllä kiinni, mutta silti minusta tuntuu, että housuni putoavat kun nousen veneestä. Onneksi hiphop –tyyliin kuuluu myös pitkä ja löysä huppari, joten kukaan ei näe kuinka alhaalla housujani roikotan. Muut nuoret varmasti nauraisivat, jos tietäisivät että pidän kyllä enemmän rockista, mutta hip hoppareiden vaatteet ovat paljon mukavammat (uskokaa minua, kireät nahkahousut tai pillifarkut eivät todellakaan ole minulle tarkoitettu!) .  Laiturilla saan käteeni paperin, jossa lukee ’’NUORI! Sinä olet Norjan tulevaisuus!’’ Mieleni tekee heittää paperi mereen, mutta hymyilen ja rypistän paperin taskuuni. Minä en halunnut leirin ohjaajien silmätikuksi.

Meidät ohjataan saaren päärakennukseen. Minä vilkuilen ympärilleni ja mietin täydellistä pakosuuntaa. Olen kuitenkin keskellä nuorten massaa, ja innokkaat tytöt työntävät minut sisälle rakennukseen. Sentään jotkut ovat innoissaan, ajattelen ja etsin katseellani tuolia. Päädyn istumaan tilaisuutta vetävän aikuisen viereen. Saan häneltä osakseni tuiman katseen ja päätän nyppäistä kuulokkeet pois korvista, vaikka Green Dayn 21 Guns on tuplasti kiinnostavampi kuin politiikasta puhuminen. Samassa selkääni pitkin kulkee kylmänväre ja minut valtaa outo tunne, että pian tapahtuu jotain pahaa. Puristan päätäni ja kuuntelen kun muut nuoret esittelevät itsensä. Pian olisi minun vuoroni.

Kokousleirin olisi määrä kestää muutaman päivän, mutta halusin jo nyt pois. Jokin ei mielestäni täsmännyt. Kun me kaikki olemme esittäytyneet, yksi leirin ohjaajista on juuri aloittamassa puhettaan Norjan työväenpuolueesta. Pian  ulkoa kuuluu kuitenkin käsky, joka keskeyttää puheen. Kaikkien nuorten olisi kokoonnuttava pihalle. Nousen laiskasti ylös tuolistani ja kävelen ulos. Tytöt kuiskuttelevat keskenään ja yrittivät arvailla, kuka kuuluisa henkilö odottaa ulkona. Valitettavasti he joutuvat pettymään. Poliisi haluaa meidät koolle ilmeisesti Oslon pommiräjähdysten takia. En kuulle mitä hän meille kertoo, sillä olin vetäytynyt mahdollisimman kauas poliisista, entisten pikkurikosteni takia (näpistys ja sellaista pientä).

Samassa alkoi hysteerinen kiljuminen ja kuulin laukauksia. Nuoria juoksee joka suuntaan ja osa yrittää päästä veteen uidakseen pois. Pian paniikki valtaa myös minut ja lähden juoksemaan rantaa kohti. Hoen mielessäni, että kyllä minä selviän, ei se minua ammu. Pian tunsin viiltävän kivun takareidessäni ja tiesin minuun osuneen. Kaadun maahan ja itken hiljaa. Minuun sattuu niin vietävästi ja pidän kättäni reiteni takaosalla. Tärisen pelosta ja muutama nuori juoksee minun ylitseni. Kipu on sietämätön mutta olen hiljaa paikallani ja nyyhkytän. Kiinnostuksesta nostan käden takareideltäni silmieni eteen ja se on verinen. Kiljunta ja ammuskelu jatkuivat vielä jonkin aikaa. Minä en tosin tiedä milloin ammuskelu loppui sillä menetän tajuni sokin, kivun ja lievän verenhukan takia.

’’Jens kiltti, anna anteeksi’’, joku sanoi lähelläni. Avasin silmäni. Nenässäni on letkut samoin kuin kädessänikin. Päähäni, kylkiini ja tietysti reiteeni sattuu mutta olin hengissä.  Isäni itki vierelläni ja piti kädestäni kiinni. Hän oli painanut päänsä alaspäin mutta kuulin rajun nyyhkytyksen. ’’Hei, toi ei ole coolia’’, sanon hiljaa. Isäni nosti päänsä. Hän oli selvästi itkenyt jo kauan, sillä hänen nenänsä ja silmänsä punoittivat. Isäni katsoo minua suu auki kuin sanoakseen jotain. Ilme on mielestäni hieman huvittava ja hymynpoikanen levisi naamalleni. ’’Oi Jens! Sinä olet elossa. Olen pahoillani että pakotin sinut sinne kokousleiriin’’, isäni saa lopulta sanottua ja alkaa taas nyyhkyttää hallitsemattomasti. Olin väsynyt ja halusin nukkua. Tiesin kuitenkin isäni olleen minusta huolissaan ja kokosin itseni. Hymyilen hieman ja sanon isälleni: ’’Saat anteeksi. Mutta ei enää politiikkaa minulle, kiitos!’’ Lausahdukseni saa isäni hieman hymyilemään. Minä suljin silmäni ja nukahdin. Enkä tiedä haluaisinko enää ikinä herätä.

Anders Behring Breivik saapui päärakennuksen pihalle ja kutsui nuoret koolle. Heistä ainakin suurin osa saapui paikalle. Mies totesi Aftonbladetin mukaan: "Minulla on tärkeää tiedotettavaa, tämä ei ole vaarallista", ja aloitti sen jälkeen ampumisen. Saarella oli tapahtumahetkellä 14–18-vuotiaita nuoria yli 500. Surmansa sai 69 henkeä ja loukkaantuneiden määrää oli 66. Osa uhreista oli vakavasti loukkaantuneita ja osa pakoonpyrkineistä nuorista kuoli hukkumalla yrittäessään uida pois saarelta.
« Viimeksi muokattu: 13.11.2014 21:26:42 kirjoittanut flawless »
Well well. It's you again. Need power? Come here so i can give it to you. But remember this, i'll take your soul!

Funtion

  • Vieras
Vs: Ei enää politiikkaa minulle, KIITOS! K7
« Vastaus #1 : 22.10.2012 20:19:39 »
Mitä minun laiseni 16-vuotias voisi muka tehdä maamme parantamiseksi?
Pronomini ja lainen kirjoitetaan yleensä yhteen: minkälainen, kaikenlainen, minunlainen. Eli minunlaiseni yhteen. En oo varma onko tää sääntö ihan ehdoton vai pelkästään ohjenuora, Kotus kiersi aiheen mukavasti niin etten saanut tuohon suoraa selkeää vastausta.

Kaikkialla kuuluu puheen sorinaa.
Puheensorinakin on yhdyssana.

Onneksi hip hop – tyyliin kuuluu myös pitkä ja löysä huppari, joten kukaan ei näe kuinka alhaalla housujani roikotan.
Hip hop -tyyliin, ei hip hop - tyyliin. Viiva tulee kiinni jälkimmäiseen sanaan jos sitä edeltävä sana on kaksiosainen. Muuten se viiva tulee kiinni kumpaankin sanaan, esim. Pekka-setä. Mutta kaksiosaisten kanssa tulee väli ennen viivaa. Koskaan ei tule väliä kummallekin puolella viivaa. Kyllä, sillä on väliä.

Muut nuoret varmasti nauraisivat, jos tietäisivät että pidän kyllä enemmän rockista, mutta hip hoppareiden vaatteet ovat paljon mukavammat (uskokaa minua, kireät nahkahousut tai pillifarkut eivät todellakaan ole minulle tarkoitettu!)  .
Hiphoppareiden tulee käsittääkseni yhteen tässä tapauksessa. Lisäksi tuolla on välilyönti ennen pistettä vaikka ei pitäisi.

Laiturilla saan käteeni paperin, jossa lukee ’’NUORI! Sinä olet Norjan tulevaisuus!’’ .
Toi piste tuolla nyt ainakin on turha, lisäksi siinä on taas se välilyönti edessä.

Samassa selkääni pitkin kulkee kylmäväre ja minut valtaa outo tunne, että pian tapahtuu jotain pahaa.
Kylmänväre, ei kylmäväre.

Kun me kaikki olemme esittäytyneet, yksi leirin ohjaajista on juuri aloittamassa puhettaan Norjan työväenpuolueesta, kun ulkoa kuuluu käsky.
Tää oli vähän hassu virke. Eka on “kun me kaikki olemme”, sitten on päälause, sitten on taas sivulause “kun ulkoa kuuluu” — hämäävää erityisesti siksi, että kummatkin sivulauseet alkaa kun-sanalla. Tän ois voinut muotoilla paremminkin.

Nousin laiskasti ylös tuolistani ja kävelin ulos.
Tässä kohtaa vaihtuu aikamuoto. Aluksi on preesens, tästä eteenpäin imperfekti. Sitten lopussa on taas preesens. Miks noi pari kappaletta on imperfektissä?

Ilme on mielestäni hieman huvittava ja hymyn poikanen levisi naamalleni.
Hymynpoikanen on myös yhdyssana.

Suosittelen kyllä oikolukijaa vastaisuuden varalle, sitä kun aina sattuu näppäilyvirheitä sun muuta. Mua aina nää kirjoitusvirheet häiritsee niin paljon lukiessa, että itse teksti jää helposti niiden peittoon ja tarviin toisen lukukerran sisäistääkseni mitä ihmettä sitä oikein tuli luettua. Tässä näiden virheiden määrä ei kuitenkaan ollut ihan kohtuuton, joten pystyn nyt kommentoimaan tätä jo pelkän kertalukaisun perusteella.

Mä pidin tästä aiheesta, jonka sä olit valinnut tähän. Tositapahtumiin perustuvat aiheet on aina jänniä ja koskettaa vähän enemmän kuin pelkkä fiktio. Lisäksi Finissä originaalipuolelta harvoin saa lukea mitään tällaista, en siis nyt halua väheksyä näitä tekstejä täällä koska oon lukenut monia hyviä originaaleja, mutta tällaiset tapaukset on harvinaisempia. Eli täydet pisteet aihevalinnasta, tietty osasyy menee varmaan tuon Katastrofihaasteen piikkiin.

Otsikko oli mukavan erilainen, mutta ei mun mielestä kovinkaan osuva. Tuo lause tuntui jotenkin väkisin pakotetulta tekstiin, enkä nyt viitsi edes lähteä arvuuttelemaan kumpi syntyi ensin, otsikko vai teksti. Toivottavasti teksti. Jotenkin jäin vähän miettimään tuota päähenkilöä, että minkälainen sekin on jos rupee sairaalasta herättyään heti heittämään vitsiä. Tai no, vitsiä ja vitsiä, mutta kyllä mä ainakin näin tuossa pilkahduksen huumoria. Siks toi päähenkilö hämmensi mua, eikä se oikein ollut sellainen johon mä olisin samaistunut. Tosin eipä tuo henkilön ikäkään mua vastaa, en senkään takia saanut henkilöstä kunnon otetta.

Tässä tekstissä oli paikoitellen vähän hassuja puhekieleen viittaavia sanoja, kuten esim. lökärifarkut. Muutenkin tuossa alussa jaariteltiin jotenkin liikaa mun makuuni, odotin vain että koska mennään asiaan, koska mua ei kauheesti kiinnostanut minkälaista musiikkia päähenkilö kuuntelee, kun teksti on oneshotti ja aiheena on tän saaren tapahtumat, eikä jonkin nuoren tytön (..tai pojan? Haha en tiedä) mielenmaailma. Jotenkin tuntui että alussa oli vähän liikaakin kaikkea turhaa, mut siis tää on puhdas makuseikka. Mä en vaan oikein oo tän tekstin kohdeyleisöä ehkäpä, tulin siis lukemaan tän ton Stalkkeripiirin myötä.

Mieleni tekee heittää paperi mereen, mutta hymyilen ja rypistän paperin taskuuni.
Tää kohta jäi mua vähän hämäävään ja oisin kaivannut tähän jotain selitystä. Eka se haluu heittää paperin mereen, mutta lopulta se vaan hymyilee? Okei…

En kuullut mitä hän meille kertoi, sillä olin vetäytynyt mahdollisimman kauas poliisista, entisten pikkurikosteni takia (näpistys ja sellaista pientä).
Toisaalta oot kyllä hyvin tavoittanut tässä 16-vuotiaan ajattelutavan, tää meinaan kuulostaa kovin naiivilta. Ihan kuin poliisit muistais joka ikisen pikkurikollisen ja heti kävis ton kimppuun… :DDD

Yleisesti tää oli ihan hyvin kirjoitettu teksti. Ei ehkä ihan napannut muhun, mutta kullakin on toki mielipiteensä ja makunsa. Kiitos tästä!

Legendrainfox

  • ***
  • Viestejä: 32
  • Let me hug you
Vs: Ei enää politiikkaa minulle, KIITOS! K7
« Vastaus #2 : 27.10.2012 12:26:21 »
Koneen omaloma ilmeisesti päättyi, samoin kuin minun lomani.. :D

fierté: Kiitos kommentista ja korjauksista. Lievä lukihäiriö+nopea kirjoitustahti eivät sovi yhteen :p. Ja tietysti yritin lukea tekstini muutamaan kertaan läpi virheiden vähentämiseksi, mutta ilmeisesti sinne jäi vielä muutama, jonka nyt sain korjattua. Oikolukija olisi kyllä hyvä juttu, pistän muistiin :D Otsikkon keksiminen on kamalinta mitä tiedän, joten poimin sen tekstistä (eli teksti syntyi ennen otsikkoa).

Päähenkilö Jens on muuten poika :D. Lainasin joitain luonnepiirteitä päähenkilölleni veljestäni, kuten sairaalassa huumorinheiton. Ja hymyilykohta oli vaikea selittää tekstissä, mutta sain senkin ''korjattua'' tekstiin. Mutta pääsyy  hymyilyyn on yksinkertaisesti esitää kiinnostunutta ja hyvää/kilttiä tyyppiä. :D

Kiitos vielä kerran kommentista! Kaikkia ei aina voi miellyttää, mutta aina saa yrittää ;) (vaikka yritys jäisi vain yritykseksi)
Well well. It's you again. Need power? Come here so i can give it to you. But remember this, i'll take your soul!

Lyygia

  • scorching hot mess
  • ***
  • Viestejä: 688
Vs: Ei enää politiikkaa minulle, KIITOS! K7
« Vastaus #3 : 31.10.2012 20:42:05 »
Pidin tästä tekstistä. Omasta mielestäni otsikko oli hyvin kiinnostavan kuuloinen, siksipä tämän tekstin avasin. Kirjoitusvirheitäkin tekstissä oli, mutta ainakaan omaa lukemistani ne eivät haitanneet. Oikolukijan hankkiminen tietysti parantaisi tekstin luettavuutta. Mielestäni teksti oli hyvin kirjoitettu, olenkin aina halunnut päästä teinipojan ajatuksiin. Aihe oli kiinnostava, ja osasit kirjoittaa suhteellisen elävästi saaren tapahtumista. Kuten fierté, minustakin oli hieman epäaitoa, että traumaattisen kokemuksen läpikäynyt poika heittää heti sairaalassa herättyään huumoria peliin, mutta ehkä se oli Jensin tapa selviytyä tapahtumista.

Mutta kiitoksia tämän kirjoituksesta ja anteeksi tynkäkommentti :)



ava Sokerisiiveltä
banneri Ingridiltä

Legendrainfox

  • ***
  • Viestejä: 32
  • Let me hug you
Vs: Ei enää politiikkaa minulle, KIITOS! K7
« Vastaus #4 : 31.10.2012 21:11:39 »
Kristen: Kiitos kommentista (kommentti on aina kommentti)! Mukavaa jos pidit fikistä :) Ja Jensin ajatuksiin ja luonteeseen saatetaan päästä selville, koska pidin hahmosta. Eli luultavasti Jens päätyy vielä fikkeihini :) J kirjoitusvirheet saa ihan rohkeasti ilmoitaa :D
Well well. It's you again. Need power? Come here so i can give it to you. But remember this, i'll take your soul!

Legendrainfox

  • ***
  • Viestejä: 32
  • Let me hug you
Vs: Ei enää politiikkaa minulle, KIITOS! K7
« Vastaus #5 : 04.11.2012 17:01:34 »
Chey: Kiitos kommentista :) (ja muutaman kirjoitusvirheen ilmoittamisesta, jotka juuri sain korjattua :D) Hyvä jos aihevalintani teki vaikutuksen, vaikka teksti saattoikin jäädä vähän vaisuksi. Mutta kaikenlaisia kommentteja on kiva saada! :D Ja edessäni siintää betan hankinta :'D
Well well. It's you again. Need power? Come here so i can give it to you. But remember this, i'll take your soul!