Kirjoittaja Aihe: Varjoja |S| angst, drama  (Luettu 2146 kertaa)

Vlad

  • Sudenmorsian
  • ***
  • Viestejä: 3 438
  • Loveatar
Varjoja |S| angst, drama
« : 19.10.2012 12:53:04 »
Title: Varjoja
Kirjoittaja: Vlad
Genre: drama, angst, ehkä pieni katkeruus
Ikäraja: S
A/N: Harvinaisen eriskummallinen tuplaraapale, joka syntyi eilen illalla tajunnanvirralla. Syksy on jotenkin melankolilsta aikaa ja luonnon kuolemisen aikaa. Siitä sitten muodostui tämä melkoisen katkera ja omituinen teksti, josta kuitenkin itse tykkään oikein paljon. Osa sanavalinnoista on musta aika jänniä, mutta tykkään kuitenkin. ;) Kommentit ovat taas mukavia.



Tuuli liikutteli puiden paljaita käsivarsia yksinäisessä tanssissa, joka kiihtyi ajoittain valssista quickstepiin. Puiden yksinäisessä tanssissa ei ollut rahtuakaan iloa, vaan ne tanssivat kylmyydelle ja kuolemalle. Syksy kohteli luontoa kaltoin, raiskasi ja nujersi jokaisen kasvin ja eläimen niin, että jäljelle jäi vai kalpea, puhtaaksi kaluttu luuranko. Rajun leikin jälkeen jäljelle jäivät vain vahvimmat ja paatuneimmat, ne, joita ei nujerrettu niin helposti. Nekin harvat, jotka kestivät, olivat vain varjoja entisestä, ilottomia ja vankeina kuolemantanssissa. Monet selvinneistäkin kuihtuivat, ne muuttuivat huolettomiksi varjoiksi, jotka solahtivat kivien ja kallioiden läpi kadoten maaperän tomuun.

Kylmyys ja kuolema olivat läsnä kaikkialla karussa metsässä. Sen maistoi kirpeästä ilmasta, haistoi maan jäisestä tuoksusta. Kylmyyden ja kuoleman tuoksu kietoi jäiset sormensa kaulan ympärille ja raastoi ilon ja voiman jokaisesta, joka sen eteen tuli. Sen tunsi tomuisen maan syvimmissäkin osissa ja tomussa, joka pöllysi raskaiden tassujen alla. Kuoleman näki ja kuuli tuulen ja puiden raa’assa valssissa. Se tunki jokaiseen elävään soluun ja teki sinne pesän. Se käpertyi jonnekin sydämen tienoille ja muutti silmien edessä avautuvaa maisemaa niin, että jokainen puu ja pensaskin näytti yhtä ikävän harmaalta kuin taivas. Se paistoi susien keltaisista silmistä ja huokui niiden ulvonnasta. Kuoleman kylmä autius oli läsnä jok’ikisellä askeleella. Sitä ei päässyt pakoon.

Susi

ja vain se selvisi,

oli vahva.
« Viimeksi muokattu: 13.11.2014 22:11:05 kirjoittanut flawless »
I love not man the less, but N A T U R E more.

私は悪魔で執事ですから。



"Always"
1946-2016

Janskuu

  • Vieras
Vs: Varjoja |K7| angst, drama
« Vastaus #1 : 05.01.2013 18:01:26 »
Mä päätin lopulta ottaa tämän tuolta Kommenttikampanjasta, kun tässä oli nolla kommenttia ^^

Ensiksi: ensimmäinen lause. Jo tässä alussa tuli semmonen jännä fiilis, että tässä näinkin lyhyessä pätkässä on varmaan kivasti tällaisia kuvailuja, kuten nuo puiden paljaat käsivarret ja valssista quicksteppiin. Erityisesti tuo quickstep pisti silmään ja hetken mietin sopiiko se tuonne, pidänkö siitä; kyllä se sopii ja pidän siitä juuri sen vuoksi, että se oli niin odottamaton tällaisessa tekstissä ja heti alussa. Luo jotenkin jännän olon ja rupeaa hymyilyttämään (tai sitten mun poskilihaksissa on jotain vikaa, oon hymyillyt nyt vähän hälyttävän paljonkin lähiaikoina. //offi)

Mä rakastan rakastan rakastan sitä kuinka syksy mainitaan teksteissä: lempivuodenaika ja tässä sä olit tehnyt siitä niin suloisen tummansävytteisen ja tappavan. Raiskasi ja nujersi jokaisen kasvin ja eläimen, mitä enemmän tuota miettii, sitä hienommalta se alkaa koko ajan kuulostamaan - sä käytät hienoja mielikuvia ja paljon erilaisia sanoja, tuossakin olisi voinut olla vain tuo nujersi, mutta että sä olit ottanut siihen mukaan noin ihmisellisen sanan ja liittänyt se kuvaamaan luontoa - mahtavaa :>

Sun tarkkaan ja erikoiseen kuvailuun pääsee nopeasti sisään näin lukijana. Mä näen jokaisen lauseen kohdalla jonkinlaisen kuvan päässäni juuri siitä hetkestä mitä luen. Ja tämä on täynnä lähes alastomia puita, tummahkoa maisemaa ja luurankoja. Hiljaisuutta tuulta lukuun ottamatta. Ei edes lintuja huutamassa. Mä olen jokseenkin hämmentynyt, että tää syntyi tajunnanvirralla, mutta ehkä tää on vain tyyli joten sä ajattelet kirjoittaessas vapaasti? Mun tarvitsisi miettiä sanoja ja lauseenjärjestyksiä vaikka kuinka kauan ennen kuin saisin neljäsosaksikaan tämä veroista tekstiä. Mitä se kertoo - joidenkin päässä tapahtuu jotain selittämätöntä.

Kylmyyden ja kuoleman tuoksu kietoi jäiset sormensa kaulan ympärille ja raastoi ilon ja voiman jokaisesta, joka sen eteen tuli. Hihii. Tässä esimerkki aiempaan. Kymyyden ja kuoleman tuoksu? Jäiset sormet kaulan ympärillä? Raastamista, tuhoamista? Tää on kaunista, kun sitä rupeaa miettimään tarkemmin ja keskittyy tekstiin tiukemmin kuin tavallisesti. Ja ahh, tuoksu kietoo sormiaan. En ehkä pysy ajatuksieni kanssa tässä sun ajattelutyylissä, mutta tiedätkö mitä - mä tykkään siitä ihan perhanasti.

Sen tunsi tomuisen maan syvimmissäkin osissa ja tomussa, joka pöllysi raskaiden tassujen alla. Tämä oli koko tekstissä ainoa kohta, joka vähän kuin pomppasi sieltä esiin. Kuin olisi sovittanut väärää palaa palapeliin. En tiedä, yritin miettiä tätä vähän, mutta se kuulostaa aluksi oudolta, sitten fiksulta ja taas oudolta. Ehkä se on tuo osissa -sana? Aiemmin ja myöhemmin tekstissä kaikki on määritelty, tiedetään täysin mistä puhutaan. Mutta osissa -sanasta tulee sellainen olo, että niin missä osissa, mitä tällä nyt haetaan. Se on vähän kuin jätetty puoliväliin, tuo sana, eikä keskitytty siihen enää, vaan jätetty se tuohon. Miten olisi uomissa, tai jotain muuta? Sellaisista tulee heti mieleen jokin kuva ja tajuaa, mistä on kyse. :)

Tuo loppupuoli kyllä aiempaa dramaattisempi ja sai mut ainakin kohottelemaan kulmiani yhtäkkiselle suden ilmestymiselle, mutta ei siinä mielessä, että se olisi huono juttu, vaan siinä mielessä, että se oi vain yllättävää. Mä en enää pahemmin välitä susiaiheisista jutuista (möh, aina kun mä lakkaan hehkuttamasta, niin sitten kaikki muut tykästyy - mut o__O), mutta tässä se ei onneksi pistänyt niin esille, vaan se oli ikään kuin... osoitus syksyn mahdista ja kuolemasta - joku selviää, toiset kuolee. Viimmeiset sanat oli sellaiset, että mun piti jäädä miettimään niitä hiukan, mitä tässä yritetään nyt selittää, kunnes sain punottua tuon yhdeksi järkeväksi lauseeksi ja tarkoitukseksi :---D Ja sitten se alkoi muotoutumaan taas siihen syksyn armottomuuteen.

Jos totta puhutaan, niin mun mielestä otsikko ei antanut tälle kaikkea sen tarvitsemaa kunniaa. Varjoja ei ehkä kuvaa tätä tekstiä parhaala mahdollisella tavalla, se ei ole niin mielikuvituksekkaan kertova sana kuin mitä tämä koko teksti on täynnä. Se ei kerro tarpeeksi kirjoittajan selittämättömistä ajatuksista (;D) ja on ehkä hieman mielikuvitukseton tähän tekstiin verrattuna. Mutta eipä se mua ainakaan niin haittaa, kun tämä teksti oli tämän tasoista ja sain jopa väsättyä kommentin, johon olen itsekin pitkästä aikaa tyytyväinen. Sai munkin aivot hiukan jumppaa tätä tekstipätkää tulkittaessa ;)

Vlad

  • Sudenmorsian
  • ***
  • Viestejä: 3 438
  • Loveatar
Vs: Varjoja |K7| angst, drama
« Vastaus #2 : 05.01.2013 18:24:30 »
Mun pitäis varata kunnolla aikaa tämän vastauksen kirjoittamiseen, mutta kun ei ole mahdollista niin ei ole. Zess, kiitos kommentista, joka sai mut todellakin lukemaan tämän tekstin ihan uusin silmin näin kirjoittajana läpi. Hymyilin leveästi koko kommentin ajan ja voisin melkein halirutata sut ihan lyttyyn. Kiitos! Mun teksteissä sudet on aika olennaisia, joten en ollut edes ajatellut sitä. Omassa mielessäni sudet ovat jotenkin ihanan kiehtovia.
I love not man the less, but N A T U R E more.

私は悪魔で執事ですから。



"Always"
1946-2016

Ales

  • Fanficcari
  • ***
  • Viestejä: 498
  • Ilo on sisäpiirin homma
Vs: Varjoja |K7| angst, drama
« Vastaus #3 : 30.12.2013 18:25:30 »
Anteeksi anteeksi anteeksi! Olen luvannut tuolla kommenttikamppanjassa tätä kommentoida, mutta hajamielisyyteni takia en sitä koskaan tehnytkään joten se tulee nyt!

Elikkä siis. Todella kaunista tekstiä. Se oli samalla yksinkertaista, mutta kuitenkin niin erilaista. Tekstissä on kauniita vertauskuvia ja sanavalintoja, itse tykkäsin erityisesti tästä kohdasta;

Kuoleman näki ja kuuli tuulen ja puiden raa’assa valssissa. Se tunki jokaiseen elävään soluun ja teki sinne pesän. Se käpertyi jonnekin sydämen tienoille ja muutti silmien edessä avautuvaa maisemaa niin, että jokainen puu ja pensaskin näytti yhtä ikävän harmaalta kuin taivas. Se paistoi susien keltaisista silmistä ja huokui niiden ulvonnasta.

Tämä oli todella upea ja sykähdyttävä kohta, ei voi muuta sanoa!

Muutenkin teksti oli selkeää ja sujuvaa, enkä kirjoitusvirheitäkään nähnyt <: (en niitä kyllä etsinytkään).

Kiitokset tästä lukukokemuksesta,
-A

© Raitakarkki

Vlad

  • Sudenmorsian
  • ***
  • Viestejä: 3 438
  • Loveatar
Vs: Varjoja |K7| angst, drama
« Vastaus #4 : 26.01.2014 20:50:03 »
Ales, eipä mitään, vaikka kommentoinnilla kestäisikin tai se unohtuisikin :) Mutta joo... Kiitos kommentista, melkein alkaa punastuttaa noita kehuja lukiessa, ehkä aliarvioin itseäni kirjoittajana kun en aina tästä tekstistä pidä. Iih, kiitos suuresti kommentistasi, en osaa oikeastaan sanoa tällä hetkellä mitään muuta. :3
I love not man the less, but N A T U R E more.

私は悪魔で執事ですから。



"Always"
1946-2016