Kirjoittaja Aihe: BBC!Sherlock: Sometimes things fall apart so other things can fall together, S  (Luettu 1762 kertaa)

Willow_tree

  • ***
  • Viestejä: 136
Nimi: Sometimes things fall apart so other things can fall together
Beta: Susimus. Suurkiitos hänelle isosta avusta!
Ikäraja: S
Fandom: BBC!Sherlock
Paritus: Ei selkeäsi mikään, mutta epäselkeitä pareja voi huomata.
Tyylilai: Lievä angst, draama
Vastuunvapaus: Sherlock ei kuulu minulle jne.
A/N: Ficci kertoo Sherlockista ja Watsonista päiväkirjamerkintöjen muodossa. Ficci sisältää keksimiäni hahmoja.


6.6.1976 John Watsonin äiti

Muutimme tänään vuokralle uuteen asuntoon. Tom pääsi töihin tehtaalle. Hän tekee reikiä pelteihin, joita myydään muihin firmoihin. Tom tietää, että nyt hänen täytyy pysyä kuivilla, hänen täytyy saada pitää työnsä. Ei minun, vaan Harryn ja Johnin takia. Huomenna on Johnin viisivuotissyntymäpäivä.


5.8.1982 Holmesin poikien äiti

Aloitan tämän päiväkirjan vasta nyt, sillä olen valmis yrittämään mitä tahansa, jotta pysyn järjissäni. Mycroft vei Cherryn läheiselle leikkikentälle. Cherry kuulemma vain istui puun alla ja tuijotti muita lapsia. Mycroft kertoi, että lähelle on muuttanut jokin perhe, jossa on kaksi lasta. Cherry sanoi, että he molemmat ovat isompia kuin hän. Mycroft kertoi, että toiset lapset yrittivät lähestyä Cherryä, mutta Cherry kuulemma vain tuijotti eikä sanonut mitään. Illalla kun peittelin pojat vuoteeseen Sherlock sanoi v-sanan. Tuntuu epäsopivalta käyttää pienen poikani suloista lempinimeä tällaisessa yhteydessä. Hän kertoi kuunnelleensa poikaa ja tyttöä, jotka olivat leikkineet hiekkalaatikolla. He olivat sanoneet tuon sanan useita kertoja. Sanoin Cherrylle, ettei hän saa käyttää tuota sanaa enää, mutten voinut olla vihainen, sillä Cherry katsoi minua silmät suurina pelästyksestä.


21.9.1984 Holmesin poikien äiti

Cherry näytti minulle tänään esseetään, johon hän tarvitsi allekirjoitukseni. Minä kirjoitan aina allekirjoitukset, minä olen joulujuhlissa katsomassa kun Mycroft on tonttu ja Cherry seisoo apeannäköisenä ja esittää joulukuusta. Noh, kuitenkin palatakseni asiaan, luin esseen. Cherry oli kirjoittanut salapoliisitarinan siitä, kuinka ystäväni Gucci tapetaan. Opettaja oli huolissaan ja sanoi, että on hälyyttävää, koska Cherry on vielä niin pieni, ja hän jo tämän ikäisenä kirjoittaa tuollaisia tekstejä. Olen ennemminkin huolissani siitä, kuinka tarinassa ystäviäni olivat Guccin lisäksi Chanel, Vera Wang, Lois Vuitton ja Miss Dior. Kun yritin selittää Cherrylle, kuinka he eivät ole ystäviäni vaan vaate- ja muotibrändejä, Cherry intti, että sanon aina meneväni käymään Chanelilla tai vastaavaa. En tiedä ymmärsiköhän hän vieläkään. Opettaja tuntui loukkaantuvan, kun en ottanut asiaa tarpeeksi vakavasti. Cherrylläni ei ole mitään hätää. En usko, että pojillani on mikään hätänä. Kai olisin huomannut jotakin?


13.9.1985 Harry Watson

Äiti muutti tänään pois. Isä kertoi hänen menneen sisarelleen, mutta olen nähnyt esitteet pöydällä. Luulen äidin olevan jossakin hoitolassa, en tiedä. Olen kuullut, kuinka ihmiset eivät enää jaksa. Isä yrittää lopettaa juomisen, en syytä häntä. En nyt, en vielä. Ehkä sitten joskus kun jaksan. Minun täytyy pitää huolta Johnista. John ei saa jäädä heitteille. John ei ole kesäkissa vaan 12-vuotias poika. Minun pitää saada pari puntaa maanantaiksi. Johnin pitää saada kouluruokaa. Meidän molempien pitää saada pari puntaa viisi kertaa viikossa. En ole sanonut ruoasta isälle. Nyt hän istuu television edessä ja juo kaljaa. Hän ei ole liikahtanut sen jälkeen kun tulin koulusta. En tiedä missä John on. Tiedän, että minun pitää saada rahaa, en tiedä vielä miten, mutta meidän täytyy pysyä isän kanssa. En tiedä miksi, mutta minun käy häntä sääliksi, vaikka jokainen solu minussa kavahtaa, kun hän tulee huoneeseen.


21.3.1989 Sherlock Holmes

Tulin tänään koulusta kotiin. En sanonut Mycroftille mitään, mutta vaikka mietin kaikkein turvallisimman kotimatkan, en pystynyt välttymään tulevalta. On olemassa kolme tapaa tulla kotiin koulusta. Bussi on yksi, mutta Thomas ja Jerry tulevat usein bussilla, sillä se pysähtyy ensimmäisenä heidän kotiensa kohdalla. Toinen reitti on polku, joka poikkeaa metsän kautta. Siellä Mike ja Luke ovat usein koulun jälkeen tupakalla. Viimeinen reitti on kylän halki. Se on turvallisin, sillä ihmiset näkevät jos jotakin tapahtuu. Jos valtion koulujen oppilaat heittävät herjaa yksityiskoululaisista tai yrittävät varastaa rahani. En pidä paljoa rahaa mukanani, mutta olen huomannut, että jos minulta ei löydy mitään, saan luultavammin turpaani. Raha on vain rahaa. Vain paperisia liuskoja, joita saa aina lisää eikä kukaan huomaa. Toivon, että kasvan pidemmäksi, sillä nyt keksi miten voisin puolustaa itseäni ilman mitään kättä pidempää. Mycroft on sanonut, että minun tulisi pitää suuni kiinni, sillä puhumalla vain ärsytän enemmän. Tänään on perjantai ja kotiporttini edessä istui Michelle White. Mycroft kertoi minulle joitakin kuukausia sitten, että Michelle on valtion koulussa, mutta jopa yksityiskoulumme pojat tietävät hänet. Mycroftin mielestä Michelle on tie onneen, hänen avullaan minä pääsisin pälkähästä. Tiedän, että jotakin on meneillään, sillä Michelle pyysi minua joihinkin juhliin tänä iltana. Minä suostuin, vaikka olin aikeissa leikata kuolleen rotan auki ja tehdä sille ruumiinavauksen. Rotta on jääkaapissa purkissa, jonka päällä lukee mustikoita. Michellellä ei ole mitään syytä pyytää minua ulos. En tiedä mitä illalla tapahtuu, mutta minulla on varasuunnitelma.


28.5.1989 John Watson

Eilen oli lukion päätösjuhlat. En tiedä vielä mitä teen. Olen hakenut eri kouluihin, mutta minulla ei ole mitään käsitystä tulevaisuudesta. Luulen nähneeni äitini yleisössä eilen. En tiedä, ehkä näin vain, mitä halusin. Näin Garyn tänään. Gary antoi minulle 20 puntaa, jotta sain syödä lounaan koulussa, vaikka tietenkään minun ei tarvitse tehdä sitä enää. En ole syönyt koulussa sen jälkeen kun äiti lähti. Näin bussin ikkunasta joka aamu pitkäpartaisen miehen, jolla on värikäs pipo päässään ja pitkä harmaa takki päällään. Pari päivää luulin näkeväni näkyjä, mutta kun olin viikon nähnyt Garyn ulkona, uskoin hänen todella olevan siinä, lähes keskellä tietä kädet täristen. Näillä kulmilla ei ole liian epätavallista nähdä kodittomia. Jokin Garyn luovuttaneissa silmissä kuitenkin pysäytti minut. Niinpä seuraavana päivänä heräsin aikaisemmin ja kävelin kouluun. Annoin ruokarahani Garylle. Gary ei koskaan kertonut, miksi seisoi niin lähellä tietä, enkä minä kysynyt. Sain rahastipendin koululta. Tänä vuonna eläkkeelle jäävä matematiikan opettaja rouva Holmes kertoi minulle stipendistä jo aikaa sitten. Olen kiitollinen hänelle, sillä rahan turvin uskalsin hakea lähes keskivertoiseen yliopistoon. Tiedän, että minun pitää ottaa lainaa, mutta hoidan sen vasta sitten kun saan tietää, pääsinkö edes kouluun. En tiedä, mitä teen ellen pääse kouluun. Toisaalta, opintolaina ei kuulosta houkuttelevalta.


12.8.1993 Mycroft Holmes

En ole nähnyt Sherlockia moneen kuukauteen. Äiti sanoi, että täti Margarie oli tavannut Sherlockin joitakin viikkoja sitten. Margarie oli sanonut Sherlockille, että oli yliopistolla käymässä vanhan opiskelukaverinsa luona, joka nyt opettaa yliopistolla matematiikka. En tiedä osasiko Sherlock päätellä, ettei mitään vanhaa koulukaveria ole.


30.11.1993 Sherlock Holmes

Hei perhe ja Mycroft!
Minulla ei ole mitään hätää. Tulen kotiin jouluksi, kahden kuukauden päästä. Kuten varmasti tiesitte, Michelle menehtyi. Olen ollut kiireinen. Hautajaiset ja muut järjestelyt ovat vieneet aikaani, ja kaiken jäljelle jäävän ajan olen käyttänyt opiskeluun. Toivon, että nämä kirjoittamani asiat auttavat teitä ymmärtämään, miksen ole pitänyt riittävästi yhteyttä.

T. Sherlock


1.1.1994 Mycroft Holmes

Uskon, että Sherlockin kirje sai äidin entistä huolestuneemmaksi, eikä hän siksi voinut ymmärtää, miten minä olin niin rauhallinen. Sherlock on kunnossa. Hänen sarkastinen kommenttinsa tervehdyksessä osoitti luuloni todeksi. Kukaan ei koskaan ollut varma, mitä Sherlockin ja Michellen välillä oli. Äiti sanoi, että kun Sherlock oli pieni, hänellä oli tapana jutella mielikuvitusystäville ulkona ja jos joku näki, hän hiljeni heti. En tiedä mihin tuo paljastus veljeni vinoutuneesta lapsuudesta liittyi, mutta sen sanottuaan äiti purskahti itkuun ja poistui olohuoneesta. Äidistä Michelle ei koskaan ollut sopiva Sherlockille. Sherlock sai hyväksymiskirjeen kaikista yliopistoista joihin haki: Oxfordista, Cambridgesta, Bristolista, St Andrewista sekä jopa Harvardista ja Yalesta. Kukaan ei tiennyt, että Sherlock oli edes hakenut Amerikkaan. Michelle meni tarjoilijaksi ja teki välillä lastenhoitokeikkoja. Äidin täytyi olla onnellinen, että Michelle ei ollut enää taakkana, mutta yllättävästi Sherlockin suru painoi enemmän vaakakupissa. Viime jouluna riutuneen näköinen Sherlock istui pääasiassa hiljaa olohuoneen tuolissa ja söi ja joi, minkä vanha taloudenhoitaja Young ehti tarjolle kantaa. Sherlock ei koskaan puhunut Michellestä, ei paljoa. Kuulin jouluaattoiltana kun Rouva Young ja Sherlock puhuivat olohuoneessa, ainoastaan kuusen jouluvalot valoa tuomassa. Rouva Young kysyi, mihin Michelle kuoli ja Sherlock vastasi lyhyesti ”syöpään”. Joka ilta äiti kävi halaamassa Sherlockia, peittelemässä tämän ja suukottamassa Sherlockin otsaa.


8.4.1998 John Watson

En pidä pienistä kylistä niin paljoa, mutta kuten koulussa sanottiin, jostakin pitää aloittaa. Pidän ihmisistä täällä. Tiedän jo lähes kaikki potilaani nimeltä, mutta nyt olen enemmän yksin kuin missään muualla. Pikku kylät ovat sisäänpäin lämpiäviä ja uudet ihmiset otetaan hitaasti vastaan, niin sairaanhoitaja rouva Wright sanoi. Olen ollut täällä kuitenkin jo seitsemän kuukautta ja minulla ei ole yhtä ainoaa kaveria, vain tuttuja. Kaupan kassa, postinkantaja ja asiakkaat. Rouva Wright on pyytänyt minut useasti teelle, mutta yleensä kieltäydyn jollakin verukkeella. Hän on mukava, mutta näen säälin paistavan vanhoista huolestuneista silmistä.


10.6.2000 Mycroft Holmes

Kello on puoli viisi aamuyöllä. Yritin piristää Sherlockia, mutta mikään ei tunnu toimivan. Lähetin autoni ovelle häntä varten ja lopulta vartin yli kaksi yöllä kuskini soitti ja sanoi vieneensä Sherlockin kotiinsa. He eivät olleet jutelleet, ja illan päätteeksi Sherlock oli ollut jäykempi kuin katupylväs. En kysynyt, minne Sherlock oli tarkalleen ottaen viety, annoin sen tehtävän Marshalille, eräälle sihteerille, joka yrittää aina miellyttää. Hän näytti tehtävän saatuaan varsin ylpeältä itsestään. Käskin heidän viedä hänet ainakin elokuviin, jos Sherlock suostuu, ja Sherlock oli onneksi suostunut.


22.11.2003 Sherlock Holmes

Kaupunkiin laitettiin jouluvalot tänään. Rahani ovat lopussa. Olen saanut jo tarpeeksi apua vanhemmiltani. Minun on aika pärjätä omillani. Saan tehtyä lyhytaikaisia hommia aika ajoin, mutta aina välillä minun pitää turvautua vanhempieni suurempaan kukkaroon. Mycroft tarjoaa minulle töitä, jopa hyvin kieroin keinoin, mutten voi hyväksyä sitä. Kävin Michellen haudalla tänään. Yllätyksekseni hautakivellä lepäsi kimppu sinisiä ruusuja. Vierailijan täytyy olla hyväkin tuttu, sillä sininen oli Michellen lempiväri. Hän sanoi aina, että ”tuokaa minulle ruusuja, mutta vasta haudalleni”. Sen piti olla vitsi, mutta nyt ajatus ei tunnu enää niin hauskalta. Olimme vielä pieniä silloin ja pienen hetken luulimme, ettemme koskaan kuolisi. Ilma tuntui liian ahdistavalta, joten lähdin haudalta pian. Juuri kun olin avaamassa hautausmaan porttia ja palaamassa hieman piristävämpään maailmaan, huomasin vähän matkan päässä keltaista poliisinnauhaa erään haudan ympärillä ja parkkipaikalla poliisiauton. Kun kävelin lähemmäs, huomasin haudan olevan auki. Vähän matkan päässä vanha pariskunta lohdutti toisiaan.


30.11.2006 John Watson

En ole kuullut perheestäni paljoakaan, mutta eilen kävin kahvilla Harryn kanssa. Isä on kuulemma ollut kuivilla 14 kuukautta. Harry sen sijaan ei näyttänyt kovin kummoiselta. Tänään työhaastattelusta tullessani tajusin, että jotkin asiat ovat hyvin yksinkertaisia: 1. Lontoosta on hyvin vaikeaa saada mitään paria viikkoa tai kuukautta pidempää työtä koulutukselleni. 2. Lontoo on täynnä työttömiä lääkäreitä työnperässä. 3. Minun täytyy yrittää tehdä jotakin muuta, jotakin hyödyllistä. Niinpä aloin tutkia netistä hakusanalla: sotilaslääkäri.


2.2.2008 Sherlock Holmes

Mycroft väittää, että äiti saa kohta mahahaavan, ellei tiedä miten olen pystynyt elättämään itseni viimeiset viisi vuotta. Pelkkä ”älä huolehdi” ei kuulemma enää riitä, minun täytyy antaa enemmän. Sanoin, että kaikki kyllä selviää aikanaan ja häivyin ennen kuin Mycroft yrittäisi jatkaa surkeaa yritystään sen enempää. Myöhemmin illalla sain selville, että Michelle oli aikoinaan pyytänyt minua ulos vain rahan takia. Mycroft oli maksanut hänelle siitä hyvästä. Maksanut, jotta minua ei kiusattaisi ja arvoni nousisi muiden lapsien silmissä. Kuinka raukkamaista molemmilta. Silti tuntuu jotenkin väärältä ajatella näin Michellestä. Kunpa hän olisi kertonut minulle totuuden itse.


1.11.2009 John Watson

Lentoni lähtee huomenna. Olin tänään opiskelukavereideni kanssa ja tapasin vielä isän, äidin ja Harryn. Äiti näytti paremmalta, mutta laihemmalta ja huomasin tummat silmäpussit. Isä on vieläkin kuivilla ja Harryn tyttöystävä lähti eilen. Nyt makaan sängyssäni ja pyörittelen peukaloitani. Minun pitäisi nukkua, mutten voi. Tiedän, ettei minun pitäisi ajatella näin, mutta entä jos tämä on viimeinen yö, jonka vietän omassa sängyssäni koskaan?


24.9.2010 John Watson

En kirjoittanut Afganistanissa. En tiennyt, mitä kirjoittaisin. On tieteellisesti todistettu, että aika kultaa muistot. Jos yritän unohtaa, muuttuvatko muistoni lopulta paremmiksi? Minun pitää saada elämäni jälleen kasaan. Jotenkin mikään ei tunnu niin kamalalta ja vaikealta enää, ei edes tämän jalan takia.


21.10.2010 Sherlock Holmes

Tapasin erikoisen miehen tänään. Uskon, että erikoinen on oikea sana. Ehkä hänestä on vielä johonkin, vammautuneen jalkansa kanssa tai ilman. Siis, jos jalka paranee. John Watson halusi välttämättä järjestää asuntoa. Annoin hänen tehdä sen, sillä ehdolla ettei hän hävittäisi mitään. Watson kysyi eikö minua haittaa, jos hän siirtää jonkin tavaran paikkaa. Vastasin kieltävästi, sillä kyllä minä sen löydän. Ja ellen, niin saanpahan ainakin tekemistä kun yritän miettiä, mikä hänestä milloinkin olisi järkevin paikka. Ensimmäistä kertaa elämässäni Michellen jälkeen minua ei haittaa, että joku on kotonani ja koko ajan läsnä.
And in that moment,
I swear
We were infinite

-I really wanna be a writer, but I don't know what I'd write about.
-You could write about us. Call it slut and The Falcon. Make us solve crimes