Kirjoittaja Aihe: Keinuen [songfic] | S  (Luettu 3710 kertaa)

Odile

  • Morsio
  • ***
  • Viestejä: 384
  • ×××
Keinuen [songfic] | S
« : 25.07.2012 22:45:40 »
Kirjoittaja: faux pas
Genre: angst (?), songfic
Ikäraja: S
Yhteenveto:
Vastuuvapaus: Ihan itse kirjoitin.
A/N: Tämmöinen tuli mieleen kuunnellessani Trainin ihanaa Hey, Soul Sisteriä. :) Suosittelisin siis erittäin lämpimästi kyseistä kappaletta taustamusiikiksi. Sen verran on muuten hyvä biisi (ihan oma mielipide on siis tämä), että taidan kirjoittaa tästä toisenkin songficin joskus. Tämä kyseinen originaali nimittäin pohjautuu tositapahtumiin, mutten oikein omasta mielestä saanut niitä minuutteja kuvattua ihan kunnolla. ^^' Tämä todennäköisesti toimii parhaiten, jos otat avoimen asenteen, avaat tämän linkin ja kuvittelet, että olet lähipuistossasi keinumassa.




Kun astun ulos rappukäytävästä katokseen, huomaan yllätyksekseni ja pieneksi pettymykseksekin, että ulkona sataa.

En viitsi piitata. Sujautan kuulokkeet korvilleni ja hymyilen vähän, kun kuulen sekoituksen valitseman biisin.

Hey, hey, hey

Astun katoksen alta harvakseltaan putoilevien sadepisaroiden joukkoon. Vedän hupparini hupun päähän ja hymyilen edelleen pientä hymyä, kun nopeutan askeleitani. Leikkipuisto ei ole kaukana.

Your lipstick stains
On the front lobe of my
Left-side brains


Näen jo keinulaudat, juoksen niiden luo ja ravistan toisen vähän kuivemmaksi.
Istun keinuun ja otan vauhtia.

I knew I wouldn't forget you
And so I went and let you
Blow my mind


Suljen silmäni pariksi sekunniksi ja katson harmaata taivasta, joka ripottelee vettä niskaani.(Ihmeellistä, miten vähäinen määrä vettä voikin karkottaa kaiken älyllisen elämän lähiöpuistosta.)
Yritän muistella, mitä sanoin itselleni viimeksi ollessani lentokoneessa:

”Huomaat sen vasta, kun lennät pilvien yllä, mutta muista: taivas on aina yhtä sininen harmaimpienkin sadepilvien yläpuolella.”

Tuijotan keskittyneesti hiljakseen liikkuvia harmaita pilviä, ja löydän niiden välistä aukon, jonka läpi aurinko hohtaa. Hymyilen itselleni tietäen, ettei kukaan näe, ja kuvittelen, että joku laulaisi juuri tätä kappaletta minulle.

Your sweet moonbeam
The smell of you in every
Single dream I dream
I knew when we collided
You're the one I have decided
Who's one of my kind


Tuijotan pilvien välistä näkyvää auringonvaloa onnellisena. Keinulauta vie minua edestakaisin ja aurinko tekee jotain kirkkaalta taivaalta helottamistakin parempaa: antaa lupauksen siitä, että pilvet väistyvät vielä.

Hey soul sister
Ain't that mister mister
On the radio, stereo
The way you move ain't fair, you know

Hey soul sister
I don't wanna miss
A single thing you do
Tonight


Hetken aikaa annan ajatusteni vaellella vapaasti, auringonraosta lätäköihin pomppimaan. (Hey, hey, hey) Kuuntelen musiikkia ja annan sen viedä minut kokonaan toiseen paikkaan. Sinne, missä ei ole lätäköitä tai sinne, missä ei ole aurinkoakaan. Haaveilen, että siellä minua odottaa se, joka laulaisi minulle näitä sanoja.

Just in time
I'm so glad you have
A one track mind like me
You gave my life direction
A game show love connection
We can't deny


Voisin nauraa ääneen, jostain syystä olen suorastaan riemuissani. Naureskelen itselleni pääni sisällä, sillä tiedän, että musiikki on se huume, joka tästä on vastuussa.

I'm so obsessed
My heart is bound to beat
Right out my untrimmed chest


Käännän katseeni uudestaan pilvien lomaan ja annan auringon muistuttaa minua lupauksestaan. Yhtäkkiä tuntuu, siltä, että kaikki voikin järjestyä. Ehkä universumi pitää minusta huolta. Niin haluaisin uskoa. Ja hetkinen, niin uskonkin.

I believe in you
Like a virgin, you're Madonna
And I'm always gonna wanna blow your mind


Otan tiukemman otteen ketjuista ja keinahtaessani eteenpäin syöksyn pää alaspäin kohti taivasta, hiukseni viistävät maata ja keräävät hiekkaa mukaansa.
Ja sitten yhtäkkiä huomaan, että ihan siinä yläpuolellani taivas onkin jo sininen.

Hey soul sister
Ain't that mister mister
On the radio, stereo
The way you move ain't fair, you know


Haluaisin laulaa, mutta tyydyn hymyilemään ja tuijottamaan niska vinossa kohtisuoraan ylöspäin. Siellähän se suuri sininen on.

Hey soul sister
I don't wanna miss
A single thing you do
Tonight


Nyt kun olen miettinyt jo koko universumin puhki ja haaveillut taivaat halki...

The way you can cut a rug
Watching you is the only drug I need
So gangster, I'm so thug
You're the only one I'm dreaming of
You see, I can be myself now finally
In fact there's nothing I can't be


Tässä on hyvä olla.

I want the world to see you'll be with me



Hey soul sister
Ain't that mister mister
On the radio, stereo
The way you move ain't fair, you know


Tässä voisi olla vaikka siihen asti, että Aurinko sammuu.

Hey soul sister
I don't wanna miss
A single thing you do
Tonight


Mutta nähtävästi siihen on varattu vain 39 sekuntia aikaa.

Hey soul sister
I don't wanna miss
A single thing you do

Tonight


En halua lähteä vielä.

Hey, hey, hey
Tonight

Hey, hey, hey

Ehkä kuuntelen tämän vielä muutaman kerran.

Tonight
« Viimeksi muokattu: 03.09.2012 20:04:31 kirjoittanut faux pas »

hedge14

  • Tähtikavaltaja
  • ***
  • Viestejä: 386
Vs: Keinuen [songfic] | S
« Vastaus #1 : 26.07.2012 13:34:34 »
En yleensä välitä songfic:stä niin paljon, mutta tämä oli tosi kiva ja lämminhenkinen. En kyllä sanoisi, että angst:sta menisi.

Jotenkin se oli hauskaa vaihtelua, kun sanat ei liittyneetkään niin vahvasti tekstiin, vaan minäkertoja itse kuunteli sitä musiikkia. En ole ennen nähnyt tässä fic-tyypissä kyseistä ratkaisua kai ollenkaan, korkeintaan joku hahmo on laulanut jotain kappaletta.

Mukavaa, kun tekstistä välittyy niin paljon hahmon ajatuksia, vaikka virkkeet lyriikoiden välissä on aika lyhyitä. ”Ihmeellistä, miten vähäinen määrä vettä voikin karkottaa kaiken älyllisen elämän lähiöpuistosta.” ja ”Tässä voisi olla vaikka siihen asti, että Aurinko sammuu + Mutta nähtävästi siihen on varattu vain 39 sekuntia aikaa.” olivat suosikkikohtiani tässä.
Sit back, no song is written, It’s nothing you thought of Yourself
It’s just a ghost, came unbidden
To this house

Odile

  • Morsio
  • ***
  • Viestejä: 384
  • ×××
Vs: Keinuen [songfic] | S
« Vastaus #2 : 26.07.2012 16:29:33 »
En yleensä välitä songfic:stä niin paljon, mutta tämä oli tosi kiva ja lämminhenkinen. En kyllä sanoisi, että angst:sta menisi.
Se on aina hienoa, kun ficcari onnistuu rikkomaan genrerajoja. ^^ Ajattelin sen itse vähän kuin angstin jälkeisenä tunnelmoitina, joten se angst on ehkä vähän tarpeeton.

Mukavaa, kun tekstistä välittyy niin paljon hahmon ajatuksia, vaikka virkkeet lyriikoiden välissä on aika lyhyitä.
Loppua kohti se oli osin tarkoituksellista ja osin luovuuden virran kuivumista. xD

sieerra

  • ***
  • Viestejä: 39
  • © Vanilje
Vs: Keinuen [songfic] | S
« Vastaus #3 : 29.07.2012 21:08:06 »
Oi, mä tykkäsin tosi kovasti tästä, hetken kuvailu oli oikein onnistunutta ja lyriikat tukivat tekstiä ja hetkeä kivasti! Kuvaus iski muhun ja lujaa, juuri tuollaiset hetket ovat huippuja, eikä niiden todella haluaisi loppuvan koskaan. Onneksi niitä voi pitkittää toistamalla samaa biisiä, kuten tässä! Lopussa oleva boldattu lause on hieno, ja varsinkin sen tyylillinen korostus.

Taivaan pilkahtaminen pilvien raosta sekä myös kokonaan sinisen taivaan näkeminen (tosin nyt iski epäilys, näkyykö sininen taivas oikeasti vai näkeekö kertoja sen "pilvien läpi"?) oli myös erittäin tunnelmaa luovaa kuvasta, mutta ehdoton lemppari kuitenkin oli tämä:

Lainaus
Otan tiukemman otteen ketjuista ja keinahtaessani eteenpäin syöksyn pää alaspäin kohti taivasta, hiukseni viistävät maata ja keräävät hiekaa mukaansa.


Sain lukea sen useampaan kertaan, että oikeasti ymmärsin, mitä siinä tapahtuikaan, mutta pää alaspäin kohti taivasta syöksyminen sulatti mut täysin, aivan loistava! Myös hiekkaa keräävät hiukset sopi ficin tunnelmaan oikein hyvin, ja on ihanan oivaltavasti sanottu.

Kiitokset tästä tunnelmapalasesta, tykkäsin paljon! :)
You only miss the sun when it starts to snow
sieerra nevada

Wild Child

  • Lionheart
  • ***
  • Viestejä: 118
  • Mornië alantië
Vs: Keinuen [songfic] | S
« Vastaus #4 : 18.08.2012 18:28:57 »
Mikä fiilis?

Oi että. Vitsit mikä hyvien fiilareiden päivä mulla tänään on! (Kun ne jakautuis tasasemmin. ;))

Hei kiitti. Mä muuten jotenkin kuvittelen itseni tuohon. Tai siis, toi kohtaus on lähes täysin mun omasta elämästä, ilman tota biisiä ja osin vähän eri ajatuksin, mutta keinu ja tunnelma oli sama.

Jatka tällä tekstin energialla. Mmm... Ai niin, plussat siitä että "pilvien takana paistaa aurinko"- ajatukset eivät olleet liian kliseisiä, lähellä kyllä oli.

Tack

Wild Child
We are Robin Hood.

Odile

  • Morsio
  • ***
  • Viestejä: 384
  • ×××
Vs: Keinuen [songfic] | S
« Vastaus #5 : 18.08.2012 19:09:26 »
Jatka tällä tekstin energialla. Mmm... Ai niin, plussat siitä että "pilvien takana paistaa aurinko"- ajatukset eivät olleet liian kliseisiä, lähellä kyllä oli.
Oi kiitos. Olin jo melkein varma että kyllä se oli. ^^'

Haruka

  • Taskukokoinen
  • ***
  • Viestejä: 1 110
  • Ava by mustapisara
    • Mietteitä musiikista
Vs: Keinuen [songfic] | S
« Vastaus #6 : 12.09.2012 22:25:38 »
Kommenttikampanjasta iltaa!
Muistan, että luin sulta aiemmin yhden RPF-tekstin, joka osallistui "Julkimot Finiläisten käsiin" -haasteeseen. Tykkäsin siitä, mut tykkäsin tästä kyl enemmän.

Tuo Trainin biisi sopi tähän tekstiin hyvin tukien sitä niin kuin joku tätä kommentoinut aiemmin mainitsikin. Mä en tosin oo aiemmin itse tuosta biisistä tykännyt, mut tähän se jotenkin sopi taustalle ja tavoitti tuon tekstin tunnelman.

Muistan joskus jonkun sanoneen näin: "Anyone who says that sunshine brings happiness,
has never danced in the rain". Toikin pätee tietyllä tapaa tähän tekstiin :)

On kivaa lukea sulta jotain tosielämään pohjautuvaa ja tällaista unenomaista tekstiä.
Kiitos tästä.

-Haruka

Odile

  • Morsio
  • ***
  • Viestejä: 384
  • ×××
Vs: Keinuen [songfic] | S
« Vastaus #7 : 13.09.2012 14:53:33 »
Kommenttikampanjasta iltaa!
Päivää!

Tuo Trainin biisi sopi tähän tekstiin hyvin tukien sitä niin kuin joku tätä kommentoinut aiemmin mainitsikin. Mä en tosin oo aiemmin itse tuosta biisistä tykännyt, mut tähän se jotenkin sopi taustalle ja tavoitti tuon tekstin tunnelman.
Se on aina kivaa kun voi kirjoittajana aiheuttaa poikkeuksia sääntöön. ^^

Muistan joskus jonkun sanoneen näin: "Anyone who says that sunshine brings happiness,
has never danced in the rain". Toikin pätee tietyllä tapaa tähän tekstiin :)
Niinpä tekee! :D

On kivaa lukea sulta jotain tosielämään pohjautuvaa ja tällaista unenomaista tekstiä.
Kiitos tästä.
Kiitos! Ehkä tämäntapaista pitäisi yrittää jatkossa vähän enemmän.

Milgia

  • Kapteenska
  • ***
  • Viestejä: 1 791
  • He'd be Her Bert.
Vs: Keinuen [songfic] | S
« Vastaus #8 : 13.09.2012 15:48:54 »
Rakastan keinumista. Rakastan tuota fiilistä mikä tulee kun keinun. Olen siis aivan myyty siitä miten joku on osannut kirjoittaa tämän tunnetilan ja painovoimattomuuden tunteen paperille. Tämä laulu kuuluu myös minun all time favouriteihin ja tämä sopii tähän erinomaisesti.

En saa sanottua mitään järkevää kun olen vaan ihan pilvissä tämän takia. Kiitos ihanasta tekstistä.

M
But deep within my soul, I'm glad the times have changed
As long as rock and roll and the Chevys stay the same.

It was me and you and Chevy.

Odile

  • Morsio
  • ***
  • Viestejä: 384
  • ×××
Vs: Keinuen [songfic] | S
« Vastaus #9 : 13.09.2012 16:56:12 »
Rakastan keinumista. Rakastan tuota fiilistä mikä tulee kun keinun. Olen siis aivan myyty siitä miten joku on osannut kirjoittaa tämän tunnetilan ja painovoimattomuuden tunteen paperille. Tämä laulu kuuluu myös minun all time favouriteihin ja tämä sopii tähän erinomaisesti.

En saa sanottua mitään järkevää kun olen vaan ihan pilvissä tämän takia. Kiitos ihanasta tekstistä.

M
Oivoi, toinenkin keinuja! Tosi hieno tunne kun on pystynyt koskettamaan jonkun toisenkin tunteeseen vihkiytyneen sielua!! ^^ Se tuntuu kyllä hyvältä kun kuulee, että on osannut kuvata tarkkaan jotain näinkin abstraktia asiaa, ja varsinkin kun toinenkin tietää tämän saman. Kiitos!

Luvvie

  • Mother of dragons
  • ***
  • Viestejä: 257
  • Ava by raitakarkki
Vs: Keinuen [songfic] | S
« Vastaus #10 : 13.09.2012 20:46:35 »
Sana "Keinuen" kiinnitti huomioni ja toi minut tämän lukemaan, sillä keinuminen tuo itselle mieleen sen huumaavan tunteen, kun lapsena sai kuvitella lentävänsä :)

Tekstisi idea oli mielestäni hyvä. Jotenkin kaunis ja pidin todella paljon lopusta, sillä musiikki on itsellekin tärkeää sekä se on pakokeino ja tapa muistella asioita. Ehkä pientä toistoa, mutta niinhän musiikissakin toistetaan asioita ja loppujen lopuksi se sopii kokonaisuuteen. Osaat käyttää sanoja hyvin, kiitän yhdestä aivan upeasta lauseesta:
”Huomaat sen vasta, kun lennät pilvien yllä, mutta muista: taivas on aina yhtä sininen harmaimpienkin sadepilvien yläpuolella.”
Positiivisuus kun on aina hieno asia, niin tuo oli jotenkin älyttömän suloinen tapa ilmaista sitä^^ (vaikka se hipookin tunnettua klisettä, mutta mitä väliä :D)
"Elämä ei ole kenraaliharjoitus, jossa opiskellaan sitä mitä ei kiinnosta ja tehdään työtä, mikä ei innosta."

Odile

  • Morsio
  • ***
  • Viestejä: 384
  • ×××
Vs: Keinuen [songfic] | S
« Vastaus #11 : 13.09.2012 21:35:06 »
No kylläpä tämä nyt saa paljon huomiota. Ihan hyvähän se tietenkin on. :D

Positiivisuus kun on aina hieno asia, niin tuo oli jotenkin älyttömän suloinen tapa ilmaista sitä^^ (vaikka se hipookin tunnettua klisettä, mutta mitä väliä :D)
Joo, sitä pelkäsin jo itsekin. ^^' En itse pidä hirveän positiivisista ficeistä ja niiden kirjoittaminenkin menee ehkä joskus vähän irvistellen. Kiitos kommentista!