Kirjoittaja Aihe: Auringonläikkä, S, one-shot, helteinen todellisuusfiktio  (Luettu 2750 kertaa)

RoastedGarlic

  • pullatyttö
  • ***
  • Viestejä: 1 313
  • ilonpilaaja
    • Milkshakespeare
Kirjoittaja: RoastedGarlic
Ikäraja: S
Genre: helteinen todellisuusfiktio tunnesekasotkussa
Disclaimer: kaikki on minun
Yhteenveto: Jalat ilmassa minä tuijottelin kattoa ja minun mieleni pyöri ympyrää kun minä koetin selvittää itselleni, kuinka minä voisin lakata ajattelemasta häntä ja päästä irti tästä hulluudesta.

A/N: Ikärajan valikoiminen oli vaikeaa, kun tässä mainitaan humala mutta se mainitaan vain yhdellä sanalla, eli en koe 'kuvailleeni alkoholinkäyttöä' kovin merkittävästi. Siirtäkää jos siltä tuntuu. Rakastan kommentteja.
Otsikosta sen verran, että huomasin nyt pari kuukautta julkaisun jälkeen, että Nevillalta on ilmestynyt Aurinkoläikkiä-niminen ficci, jota olen joskus vuosi sitten kommentoinut, mutta jonka olemassaoloa en ole tätä nimetessä todellakaan millään tasolla muistanut. En siis ole mitenkään tahallisesti plagioinut, sori Nevilla!


--

Auringonläikkä


Hänen tyttöystävänsä oli alttoviulisti. Lyhythiuksinen, koska pitkät sotkeutuisivat viulunkieliin, niin hän kertoi minulle sinä iltana kun tutustuin heihin. Puheliasta sorttia. Ja minä ajattelin: varattu mies, tuohon et ainakaan rakastu.

Ja niin minä sitten rakastuin.

Siitä tuli hikinen kesäkuu, minä makasin ainoan huoneeni lattialla ja selkääni painautui kyhmyjä räsymatosta, jonka itse olin eräänä tuulisena syksynä hakannut kangaspuissa niin raivoisalla vimmalla että minun on täytynyt olla silloin vihainen jollekin olemattomalle miehelle. Jalat ilmassa minä tuijottelin kattoa ja minun mieleni pyöri ympyrää kun minä koetin selvittää itselleni, kuinka minä voisin lakata ajattelemasta häntä ja päästä irti tästä hulluudesta. Mutta helteiset päivät eivät loppuneet. Minä kuljin töihin ja työmatkalla minä ajattelin heitä yhdessä, millainen asunto heillä mahtoi olla – nyt jo neljättä vuotta – miten se tyttö jättäisi oven raolleen mennessään suihkuun juuri niin kuin minullakin oli tapana tehdä, sillä erotuksella että minun asunnossani minua ei seurannut kukaan eikä mikään, sinä kesänä ei edes tuulenvire, koska ummehtunut ilma seisoi paikoillaan.

Ja se mitä minä eniten mietin sillä välin kun jätin vastaamatta ystävieni puheluihin, oli miten kummassa minä, joka aina kontrolloin kaikkea, olin sillä tavalla menettänyt kontrollini ja sekaantunut ajatuksissani mieheen jota en koskaan ollut edes pitänyt hyvännäköisenä. Hyvään mieheen, kyllä, mutta ihanko totta mieheen jolla oli typerimmät viikset mitä maa päällään kantaa eikä todennäköisesti edes ironisesti? Ihanko totta mieheen jolla oli pokkaa soittaa viulua ja silti iskeä alttoviulisti?

Minä kirjoitin kuvauksen heistä minun muistikirjaani sinä iltana kun tapasimme ensimmäisen kerran – se tapahtui koska minun ystäväni sattui olemaan viulisti hänkin ja minä tunkeuduin häpeämättömästi erääseen karonkkaan jonka päätteeksi päädyin nukkumaan punkkuhumalaani pois neljäksitoista tunniksi pelkät sukat ja alushousut jalassa, tukka yhä nutturalla, omaan sänkyyni sentään. Minä kirjoitin niihin aikoihin kaikista ensivaikutelmia, kai se oli luonnollinen tapa lähestyä tuntemattomia ihmisiä, joiden tapaamiseen ei minulla muutoin olisi ollut minkäänlaista motivaatiota. Kirjoitan joskus vieläkin. Ja minä kirjoitin heistä yhteisen ensivaikutelman, niin kuin minulla oli tapana, jos jokin pari näytti niin yhteenkasvaneelta, että henkilökuva jäisi vajavaiseksi ilman toista puolikasta.

Meistä ei pitänyt tulla edes ystäviä, mutta minut vapautti se että hän oli niin tavoittamattomissa, ja niin minä uskalsin nauraa räkäisintä nauruani kaikelle mitä hän sanoi. Viiksistä huolimatta, tai ehkä juuri niiden takia, hän oli hulvattoman hauska. Hän on kuin veli jota minulla ei koskaan ollut, minä ajattelin, vaikka minulla oli aina ollut veli.

Enkä minä osannut pelätä vaikka minä ilahduin suuresti aina kun näin hänet (sillä nykyään osuimme samaan tilaan useammin kuin ei koskaan). Minä vain hymyilin ja ilmoitin että minulla on mustapää silmässä – katso nyt tuossa se on miten tuossa voi edes olla - niin kuin minä olisin voinut ilmoittaa kenelle tahansa josta en ollut kiinnostunut millään muulla tapaa kuin ystäväpohjaisen viihdykkeen lähteenä. Ja olin varma että inhosin hänen tyttöystäväänsä vain siksi koska tämä oli niin hurmaava, vain siksi että tällä oli erottuvat solisluut ja paljon heleämpi nauru kuin minulla ja alttoviulun lisäksi laaja tietämys siitä miten tuulet syntyvät, hän nimittäin opiskeli maantiedettä. Tai ehkä siksi että meillä ei ollut mitään yhteistä, ehkä siksi että tuo nainen ei saanut minua nauramaan ensimmäistäkään kertaa. Ehkä siksi että vaikka hänen ansioluettelonsa oli runsas, oli hän mielestäni silti yksi pitkäveteisimmistä ihmisistä jonka kuunaan olin tavannut.

Minun turvallisuudentunteeni haihtui kun minun ymmärrykseni sitten heinäkuussa yhytti sen tiedon että viulupoika ja alttotyttö eivät enää olleet yksi yksikkö. Vaikka minä en tuntenut heitä, eikä heidän eronsa olisi pitänyt minua millään lailla koskettaa, kävi kuitenkin niin, että läpi yön minä näin harhaisia unia heistä molemmista ja aamulla kun minä heräsin kuudelta mitä väsyneimpänä ja paha olo rintalastan tienoilla, minä ymmärsin, ettei minun nauruni ollut koskaan ollut niin viatonta kuin minä olin luullut. Kuinkahan monelle muulle se oli ollut itsestään selvää alusta asti, jäisi ikuiseksi arvoitukseksi, sillä minä en aikonut nähdä häntä enää koskaan.

Koskaan ei pitäisi rakastua varattuun mieheen, ja jos niin kävisikin että rakastuisi, olisi parasta toivoa että hän varattuna pysyisi ja hänet voisi unohtaa. Koskaan ei pitäisi rakastua.

Kattoa minä tuijotin kaiket illat ja kuvittelin kuinka hänen viulistinsormensa tapailisivat kieliä kun hän soittaisi hupailevaisesti mutta kuitenkin tosissaan jotakin niistä kappaleista joiden alkuperäisversioita minä vinyylilevyiltäni kuuntelin. Jos hän joskus soittaisi viuluaan minulle.

Niin ei tulisi koskaan tapahtumaan.

Auringonläikkä peitti puolet kasvoistani ja oli polttavan kuuma, siinä valokaistaleessa minä näin kuinka paljon pölyä hengitinkään pimeydessä.
« Viimeksi muokattu: 13.11.2014 21:22:28 kirjoittanut flawless »
"Pardon me for breathing , which I never do anyway so I don't know why I bother to say it, oh God I'm so depressed. Here's another one of those self-satisfied doors. Life! Don't talk to me about life." -Marvin

Beelsebutt

  • old but not obsolete
  • ***
  • Viestejä: 4 630
No olipas angstinen. Nasevaa kieltä ja oivalluksia, sellaista kaikenlaista todellakin todellisuusfiktiota, jonka itsekin tunnistaa vaikkei välttämättä omaan kokemuspiiriin kuulukaan.

Tykkäsin hirmuisesti kertojaäänen sarkasmista. Kuulosti tutulta :P


Kiitos tästä! :)
Beelsebuttin laari
sometimes my brain doesn't work so brain

RoastedGarlic

  • pullatyttö
  • ***
  • Viestejä: 1 313
  • ilonpilaaja
    • Milkshakespeare
katsu: Aika jännä, en mää pidä tätä mitenkään erityisen angstisena tekstinä! Mutta ehkä se on sitten siinä kun mää nään tässä ehkä eri asetelman kuin miltä tää näyttää lukijasta joka ei tiedä mistä taustoista lähdin tätä kirjoittamaan. Koska tää nyt tekee samaa kuin mun originaalit useinkin eli perustuu osittain todelliseen asetelmaan jonka sitten väännän omiin tarkoitusperiini sopivaksi tekstiksi. Siksi tuo todellisuusfiktio sananakin.

Kiva että tykkäsit!!  :-*
"Pardon me for breathing , which I never do anyway so I don't know why I bother to say it, oh God I'm so depressed. Here's another one of those self-satisfied doors. Life! Don't talk to me about life." -Marvin

nauha

  • ***
  • Viestejä: 339
  • Sunnuntaiteuras
Tämä on kaiketi mun ehdoton suosikki näistä neljästä uudestasi ja siksi kommentoin nyt tätä,
vaikka tämä ei ole ensimmäinen lukemani eikä viimeinenkään.

Aloittaakseni aivan alusta, on sanottava, että rakastuin sanaan auringonläikkä.
En ole koskaan kuullut sitä käytettävän ja minun oli pakko googlettaa se ihan vain saadakseni tietää, onko sivistyksessäni auringonläikän mentävä aukko. Ilmeisesti ei, koska se ei nyt osoittautunut miksikään ahkerasti yleisessä käytössä olevaksi ilmaukseksi, vaikka oikein osuva onkin ja muutaman muunkin lähteen sille löysin.
Mielekäs ja minulle mieleinen otsikointi siis. Pidin muutenkin siitä, miten olet nimennyt kaikki nämä uutukaisesi jokaisen yhdessä sanalla.
Tämä oli kuitenkin ehkä otsikkonakin suosikkini, vaikka Haamukivusta pidin myös.

Rakastuin tarinasi viulistimieheen, jonka viikset eivät todennäiköisesti ole edes ironiset ja joka on tavoittamaton ja ystävä jollaiseksi hänen ei pitänyt muotoutua.
Aloin myös jakaa kertojan mielipiteen alttoviulutytöstä, koska haluan kaiketi ajatella hänen olevan miehelle väärä, mielenkiinnoton ja ennalta-arvattava ihminen, koska kukaan minusta kiinnostava ei opiskelisi maantiedettä tai leikkaisi tukkaansa vain sen takia, etteivät hiukset takertuisi kieliin.
Pidin kuitenkin paljon siitä, miten heidät molemmat kuvasit. Vaikka ihmisenä en ehkä pitäisi altosta, hahmona hänkin toimii.

Kertoja oli samalla tavalla mielenkiintoinen, kuin sinun originaalikertojillasi on tapana olla ja ehkä juuri tämän todellisuusfiktio-termin vuoksi samaistan heidät kaikki erittäin voimakkaasti sinuun. Se on hupaisaa, koska eihän kertojaa ja kirjoittajaa pitäisi koskaan sekoittaa toisiinsa, enkä todellisuudessa tietenkään tiedä sinusta yhtään mitään.
Samalla kertoja on kiinnostava samalla tavalla, kuin itse joskus toivoisin olevani. Kaikki pienet yksityiskohdat, joita annat hänestä rakentavat yllättävän laajaa henkilökuvaa. Ensivaikutelmien kirjoittaminen, lattialla makaaminen, räsymatto ja suihkun ovi.

Jälleen kerran yritin miettiä lempikohtiani, mutta todellisuudessa sellaisten nimeäminen on vaikeaa, koska ennen kaikkea pidän tästä kokonaisuutena.
Se, että kertoja ei viulupariskunnan eron jälkeen tahdo enää koskaan nähdä miestä on minusta kamalaa. Kaiken sen miettimisen ja vellomisen jälkeen olisi vain ihanaa, jos mies soittaisi viulua hänelle ja nauru olisi silti hallitsematonta heidän välillään.
Mutta ehkä se ei oikeassa elämässä mene ihan niin. Eihän se mene ja rakastuminen on tosiaan vaikeaa.

Lainaus
Auringonläikkä peitti puolet kasvoistani ja oli polttavan kuuma, siinä valokaistaleessa minä näin kuinka paljon pölyä hengitinkään pimeydessä.

Lopetus oli mielestäni upea ja jotenkin tyhjentävä ja ihanan irrallinen. Ehkä suosikkikohtani, vaikka pidin myös kovasti siitä, kun kertoja pohtii pariskunnan asuntoa ja naista suihkussa ja avointa ovea ja seisovaa ilmaa.
Käytän liikaa ja-sanaa, mutten kykene nyt ajattelemaan järkeviä lauseita, koska olen kirjoittanut tätä kommenttia liian kauan ja yrittänyt saada siihen jotain järkeä.
Taisin tosiaan ihastua viiksekkääseen viulumieheen ja nyt istun tässä ja mietin, miksei omassa elämässäni ole sellaista. Edes varattua ja saavuttamatonta.

Tunsin suurta sympatiaa punkkuhumalaansa pois nukkuvalle nutturapäiselle, sukkajalkaiselle kertojalle.
Jos joisin punaviiniä ja voisin saada hiukseni nutturalle, voisin ehkä itsekin toisinaan päätyä tuollaiseen tilanteeseen. Se olisi tavallaan melko hauskaa ja tässä se teki hahmosta jotenkin elämänmakuisen.

Minusta tämä ei ollut angstinen teksti, se oli nimenomaan elämänmakuinen kuten kertoja itsekin.
Aion myöhemmin kommentoida vielä muitakin uutukaisiasi, ainakin jotain niistä, kunhan vähän hauduttelen niitä päässäni.
Ehkä sitten saan aikaan jotain vähemmän sekavaa :)
Olen iloinen, että sie sait nämä aikaan.

Kiitos.

- Nau
« Viimeksi muokattu: 24.07.2012 01:08:20 kirjoittanut nauha »
Kaipaan hetkeä jonka toivoin sinun olevan minun

RoastedGarlic

  • pullatyttö
  • ***
  • Viestejä: 1 313
  • ilonpilaaja
    • Milkshakespeare
nau: Oi mää oon aina ihan mitattoman otettu kun sää kirjoitat niin hurjan pitkiä ja analyyttisiä kommentteja! Ei ne ole mitenkään sekavia, pyh sellaiselle itsekritiikille.

Rehellisesti sanoen tämä on näistä neljästä omakin suosikkini, en siis ihmettele että sinunkin suosikkisi :)

Auringonläikkä on sellainen sana, että se vaan tuli mieleen kun piti kuvata sitä ilmiötä, eikä mulle tullut mieleenkään miettiä onko se oikea sana vai ei, kun siiitä kuitenkin ymmärtää mistä on kyse.

Ei ole mitenkään yllättävää, että kun käytän sanaa todellisuusfiktio, samastat kertojan minuun. Kyllä niin saa tehdä, ja rehellisyyden nimissä täytyy tunnustaa, että ovathan monet originaaleista enemmän tai vähemmän tosia. Kaikissa kertoja ei kuitenkaan pohjaudu minuun, enkä aio ottaa kantaa siihen, miten on tämän yksittäisen tarinan kanssa... Tämänkin tarinan henkilöillä on kuitenkin todellisuuspohjaiset vastineensa, joskin olen muuttanut heistä kaikki ominaisuudet (viiksimies on olemassa ja vapaa, mutta hänellä ei ole viiksiä eikä hän soita viulua - itseänihän tietenkin puolestaan pyrin usein kuvaamaan edullisesta kulmasta) ja lisännyt spekuloituja tunteita että tähän saa jotakin tarinaa ja mielenkiintoa. Mun mielessä kun usein syntyy tarinoita niin että mietin 'mitä jos'. Ja yleensä se 'mitä jos' on tyyppiä 'mitä jos henkilö x olisikin rakastunut henkilöön y'.

Minäkin tunnen sympatiaa punkkuhumalaista nutturapäätä kohtaan. Tavallaan olen vähän kateellinen hänelle, koska itse en absolutistina voi koskaan tuohon tilanteeseen päätyä (mutta tiedän toisaalta että jollen olisi absolutisti niin kävisi vain köpelösti eikä noin söpösti kuin tälle henkilölle, olen liian addiktoituva).

Niin, kiitos siis kommentistasi, ihanaa että pidit tästä tekstistä, itsekin pidän siitä suuresti :)
"Pardon me for breathing , which I never do anyway so I don't know why I bother to say it, oh God I'm so depressed. Here's another one of those self-satisfied doors. Life! Don't talk to me about life." -Marvin

Peccantis

  • ***
  • Viestejä: 743
moikkelis, kommenttikampanjassa on tätäkin plugattu joten täällä ollaan o/

Noih, minäkertojalla oli mukavan kiinteä ja itsensäkuuloinen ääni ja tyyli, jotenkin kertoileva ja aavistuksen eksyileväkin, mutta ehkä yllättävän napakka tarvittaessa. Melko lakoninen, mikä omaan makuuni sopii hyvin.

Itsepäisyydestä ja ehkä hieman häpeästä tai noloudesta oli lopussa kyse kun kertoja päätti, ettei hänestä ja viulistista koskaan tulisi mitään... Jotenkin ranskalainen tunnelma.

Kieli oli mukavan sujuvaa ja suuhun sopivaa, ainoana poikkeuksena tuo minä-sanan jopa tyylikeinon tarkoitukseen nähden tarpeettoman tiuha toisto. Hyvin vähäinen kohosteisuus omalta osaltaan vahvisti kuvaa kertojasta henkilönä, joka ei turhia haihattele. Tekstin varsinaisen sisällön valossa kertojan tunne-elämä viettää omaa elämäänsä yleensä turvallisen vakaana, mutta saattaa myös keikauttaa elämän päälaelleen aivan yllättäen, "kun selkänsä kääntää".

Lopun huomio pölystä on minusta jotenkin tavattoman kiehtova, mutta myös jää hiukan hämäräksi... Sen merkitys kajastelee mielessäni nyt kuin etäinen haamu, jotain siinä selvästi on vaan mitä?

Lukulistoilleni päädyit, hyvää työtä.
« Viimeksi muokattu: 31.07.2012 21:52:13 kirjoittanut Peccantis »

RoastedGarlic

  • pullatyttö
  • ***
  • Viestejä: 1 313
  • ilonpilaaja
    • Milkshakespeare
Peccantis: Oho, joku laittoi mut kommenttikampanjaan! Ihanaa!

Mielenkiintoinen kuvaus tuo 'ranskalainen tunnelma'. Tykkään. Tavallaan se on ehkä sitä mitä alitajuisesti tavoittelen.

Tykkään käyttää minä-sanaa ja joskus se ehkä menee yli. Mutta makuasioita, makuasioita.

Tuo pöly kiinnostaa muakin suunnattomasti. Lopetusvirke on yksi suosikeistani, mitä tulee itse kirjoittamiini virkkeisiin. Ehkä tuossa pölyssä on jotakin sellaista, että kun torjuu asioita tunnetasolla niin on jotenkin pimeydessä eikä huomaa miten paljon sitä tulee hengitettyä pölyä eli tavallaan niitä negatiivisia lieveilmiöitä mitkä tunnetason ongelmaisuudessa on helposti piiloon jääviä vaikka kaikki tietää että ne on siellä. Hmm olin nyt vähän sekava. Anyway, ei siinä mitään sen monimutkaisempaa ole.

Kiitos kommentoinnista, kiva että poimit minut, hih :)
"Pardon me for breathing , which I never do anyway so I don't know why I bother to say it, oh God I'm so depressed. Here's another one of those self-satisfied doors. Life! Don't talk to me about life." -Marvin

Beelsebutt

  • old but not obsolete
  • ***
  • Viestejä: 4 630
Mielenkiintoinen kuvaus tuo 'ranskalainen tunnelma'. Tykkään. Tavallaan se on ehkä sitä mitä alitajuisesti tavoittelen.
Halusin tulla komppaamaan tuota, koska kun luin Peccantiksen kommentin, niin välittömästi tuon kohdan luettuani päähän tuli sellainen tietty fiilis, johon ficci istui täydellisesti! Oivaltava termi :)
Beelsebuttin laari
sometimes my brain doesn't work so brain

vaapukka

  • Opetuslapsi
  • ***
  • Viestejä: 222
Ranskalainen tunnelma, hyvin tiivistetty, Peccantis! tai oivallettu. Tässä just tuo tinnelma ja fiilis ja mielikuvat jotka syntyy on hienointa - nään persialaismattoja ja räsymattoja sekasin pienen kämpän lattialla jonka ruma ja tavallinen lattia piti piilottaa, viinipulloja ja auringonsäteitä tummansinisten verhojen takaa leivänmuruisella pöydällä jota ei jaksa sydänsuruissa siivota ja mustan muistikirjan täynnä suttuisia luonnoksia ensivaikutelmista, optimistisia ja romantisoituja kuvitelmia viulistinsormista(omani eivät ainakaan oo kovin kummoiset), viikset jotka on kasvatettu pilke silmäkulmassa että olis uskottavampi taiteilia. Tätä kaikkea piirty mun kieleen tästä.... Tosi kaunista ja taiteellista, yrittämättä kuitenkaan liikaa! Tosi hieno juonentapainen, teksti toimii vaikka kuvaakin pelkkää ajatusta. Viikset mahtava ja hämmentävä  lisä! :----D Tä oli hienoihana, alhasen ratingin tekstit on niin virkistäviä! <3

RoastedGarlic

  • pullatyttö
  • ***
  • Viestejä: 1 313
  • ilonpilaaja
    • Milkshakespeare
Varpu: Oh, juuri tuollaista tunnelmaa tavoittelinkin, ihanaa että se välittyi! Kiitän ja kumarran. Alhainen rating on kyllä virkistävää vaihtelua!
"Pardon me for breathing , which I never do anyway so I don't know why I bother to say it, oh God I'm so depressed. Here's another one of those self-satisfied doors. Life! Don't talk to me about life." -Marvin