Kirjoittaja Aihe: Kirjat & kirjasarjat #2  (Luettu 76110 kertaa)

Elfmaiden

• haaveilija
Vs: Kirjat & kirjasarjat #2
« Vastaus #940 : 10.06.2019 21:51:59 »
Nuortenkirjojen osalta haluan suositella ihanaa kesäistä kirjaa Villit vihreät saaret, jonka on kirjoittanut Anneli Jussila muistaakseni 2000! Tarinassa on rinnakkain pääosassa Suomen kesäinen luonto ja sen harrastaminen ja fiilistely (nykytermein ilmaistuna mindfullness-tyyliin lumoutuminen) sekä teinitytön itsenäistyminen ja rakkauskuviot. Tämä on suursuosikkini, jonka olen lukenut harva se vuosi uudestaan siitä lähtien, kun olin itsekin noin 14v - eli noin puolet elämästäni :D Tämä on sen verran ohut (reilut parisataa sivua), että sen voi hotkaista nopeastikin.

Muita suosikkejani ovat mm Annika Lutherin nuortenkirjat, joiden kielellinen tyyli on minusta todella rikasta, ja juonikuviot omalaatuisia ja ajatuksia herättäviä. Ivoria kertoo maahanmuuttajan ja häntä auttavan nuoren naisen haasteista kiinnostavasti. Kodittomien kaupunki on dystopinen tarina Suomesta, ja esim Helsinkiä on kiehtova kuvitella vedenpaisumuksen jälkeen. Kirje maan ääriin kertoi ystävyyden solmuista sekä kiinnostavia asioita Luonnontieteiden museosta Helsingissä. Nämäkään eivät ole kovin paksuja, joten näihinkin on helppo tarttua.

Mieleeni on jäänyt myös mm Lauri Törhösen Sello&Pallo: vaaleansininen rakkauskertomus, jossa kaksi nuorta aikuista löytää toisensa erilaisista harrastuspiireistä. Se oli muistaakseni oikein kiva.
« Viimeksi muokattu: 10.06.2019 23:54:28 kirjoittanut Elfmaiden »
USKO, TOIVO JA (POIKA)RAKKAUS

korpinkynnendaami

• weirdo
  • <3
« Vastaus #941 : 13.06.2019 13:37:11 »
   Omia kirjasuosituksiani ovat, Välimatkoja kirjailijana Nina LaCour. Se on mahtava kuvaus yksinäisyydestä ja menetyksestä. Tykkäsin ja samaistuin paljon päähahmoon. Kirja sisältää myös hyvää, realistista LGBT+ edustusta. Suosittelen kirjaa teineille ja nuorille aikuisille. Välimatkoja on enemmän hahmo painoitteinen, kun tapahtuma painoitteinen joten pitäisin sen mielessä, jos aikoo lukea. En usko tämän kirjan lukemisen olevan hyväksi, jos on juuri nyt huonossa paikassa mielenterveyden kanssa.

Suosittelen myös Rainbow Rowellin kirjoja. Lempikirjani häneltä on Fangirl, mutta monet ovat myös ihastuneet Eleanor & Parkiin itse en niinkään siitä pitänyt. Fangirl kertoo tarinaa Cathista, joka niin kun monet meistä kirjoittaa ficceja kirjasarjasta, joka muistuttaa monella tavalla Harry Potteria. Luin kirjan englanniksi (en ole varma löytyykö käännettyä versiota mistään) ja se oli erittäin mukava kokemus. Suosittelen Fangirliä ihmisille, jotka kuuluvat fandomiin, sillä tähän kirjaan helposti voi samaistua. Myös kenelle vain, joka kirjoittaa harrastuksena tai ammattina. Eleanor & Park on monien lempikirja, mutta itse pidin sitä aika pitkästyttävänä kirjana. Hahmot eivät tuntuneet kauhean realistisilta. Eleanor & Parkissa on paljon monipuolisuutta hahmojen etnisyydessä ja koossa ja seksuaalisuudessa, joka on aina hyvä asia. Suosittelen Eleanor & Parkia varsinkin teini-ikäisille.
in omnia paratus

Fiorella

• Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
« Vastaus #942 : 13.06.2019 20:50:53 »
Täällä ei ole taidettu puhua paljonkaan Jessica Townsendin Nevermoor-sarjasta. Siitä on nyt julkaistu kaksi osaa, Morriganin koetukset ja Meinioseppä: Morriganin kutsumus. Ehkä vähän lapsekkaita, mutta Potterien ystäville todennäköisesti kolahtavat, kun siinäkin on vähän omanlaisensa taikamaailma kyseessä. Luin ihan mielelläni ja molemmat olivat nopeat ja mukavat lukea ja pääsi hyvin tunnelmaan.

Toinen tuoreempi lukukokemus oli kotimainen, Annika Mikaman trilogian alku, Taikuri ja taskuvaras sekä Huijarin oppipoika.

Cecelia Ahernin Viallinen ja Täydellinen olivat myös mieleenpainuva dystopiasarja. Se kertoi tietynlaisesta häpeäleimasta, jolla ihmisiä hallittiin, ja siitä, miten valta vaikuttaa yllättävän paljon. Ahernin kirjoissa, niin sympaattisia kuin ovatkin, on alusta asti ollut minusta sellainen tunne, että ei ihan, mutta melkein. Joku pieni siinä on vähän niin kuin tökkinyt, vaikka sitä on näin vaikea sanoa tarkkaan, että mikä. Nämä kirjat olivat ensimmäiset, joista ei tullut sitä tunnetta.

Pidempää sarjaa ja laajempaa luettavaa kaipaaville voin vinkata Lucinda Rileyn Seitsemän sisarta-sarjaa. Nämä eivät ainakaan lopu kesken, ovat sen sortin tiiliskiviä kooltaan, ja kuitenkin nopealukuiset, koska ovat käytännössä aika hömppää. ;)
I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Fairy tale

« Vastaus #943 : 14.06.2019 08:14:55 »
Kun viime viikolla kävin kirjastossa, minulla oli kirjalista mukana ja otin joitakin suosittelemianne opuksia, joita hyllyissä oli valmiina. Paula Havaste on minulle kirjailijana uusi tuttavuus. Sain luettua häneltä Lapinmaan Nillan. Kirja kuhisi paljon vanhoja sanoja ja siinä kurkistettiin saamenmaan vanhoihin tapoihin, jotka eläivöittivät tarinaa. Se oli oikein mielenkiintoinen lukukokemus.

Minulla on myös tuo Havasteen Tuulen vihat odottamassa vuoroaan, mutta kun tiedän sen tapahtumien sijoittuvan Köyliöön, taidan säästää sen lukemisen juhannukselle, koska olen silloin mökillä Köyliönjärven tuntumassa. Silloinhan sitä on itsekin tapahtumien ytimessä kun voi katsella järvelle ja puiden latvojen takaa näkyvää kirkontornia.  :)

Fantasiakirjoista pidän yli kaiken, mutta olen huomannut että historiallisessa draamassa on niin paljon samoja elementtejä joista pidän (aika jolloin teknologiaa ei ole, kuljetaan hevosilla ja laivoilla ja sotia käydään miekoin, keihäin ja jousipyssyin). Se, että matkanteko on hidasta ja viestit ja uutiset kulkevat hitaasti koska puhelinta ei ole, pitkittävät seikkailun jännistystä ja odotusta joista pidän.

Arte

• Puuskupuh
  • Valvoja
« Vastaus #944 : 14.06.2019 11:05:56 »
Minulla on myös tuo Havasteen Tuulen vihat odottamassa vuoroaan, mutta kun tiedän sen tapahtumien sijoittuvan Köyliöön, taidan säästää sen lukemisen juhannukselle, koska olen silloin mökillä Köyliönjärven tuntumassa. Silloinhan sitä on itsekin tapahtumien ytimessä kun voi katsella järvelle ja puiden latvojen takaa näkyvää kirkontornia.  :)

Fantasiakirjoista pidän yli kaiken, mutta olen huomannut että historiallisessa draamassa on niin paljon samoja elementtejä joista pidän (aika jolloin teknologiaa ei ole, kuljetaan hevosilla ja laivoilla ja sotia käydään miekoin, keihäin ja jousipyssyin). Se, että matkanteko on hidasta ja viestit ja uutiset kulkevat hitaasti koska puhelinta ei ole, pitkittävät seikkailun jännistystä ja odotusta joista pidän.
Oi että, miltä tuntuisikaan lukea Tuulen vihat Köyliöjärven rannalla! Olen kateellinen!

Minulla on aika sama tuon fantasia- ja historiakirjallisuuden kanssa. Löytyy paljon samoja elementtejä, ja tykkään siitä, että etenkin suomalaisessa historiallisessa draamassa käsitellään monesti Suomen kansanuskoa ja sellaista, jolloin niitä "maagisia" elementtejäkin tulee mukaan. Nam.

“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman