Kirjoittaja Aihe: Kirjat & kirjasarjat #2  (Luettu 79927 kertaa)

Okakettu

• revonhäntä
Vs: Kirjat & kirjasarjat #2
« Vastaus #900 : 11.02.2019 17:50:57 »
En tiedä, onko täällä Diana Wynne Jones -faneja, mutta pakko hehkuttaa jossakin, että Liikkuvasta linnasta ollaan julkaisemassa syksyllä englanniksi uusi, kuvitettu painos! Kuvittajaa on haettu yleisen kilpailun avulla, ja kaikki kisaan valitut artistit esimerkkikuvituksineen löytyvät täältä. Sivustolla voi myös äänestää yleisön suosikkia, vaikka lopullisen valinnan tekeekin raati. Omasta mielestäni nuo kaikki vaihtoehdot ovat aivan äärettömän kauniita, enkä kyllä osaisi valita vain yhtä suosikkia. Aion ehdottomasti ostaa tuon kuvitetun painoksen, kunhan se ilmestyy. :) Ihanaa ylipäätään nähdä taidetta nimenomaan kirjasta, kun tuntuu, että se jää niin usein elokuvan varjoon. 
« Viimeksi muokattu: 11.02.2019 19:11:26 kirjoittanut Okakettu »

sentimentaalista löpinää.

ava © benchable

Isfet

• Korpinkynsi
  • kuppi teetä kaipaukseen
« Vastaus #901 : 11.02.2019 19:32:42 »
Minä! Minä ja siskoni olemme Dianna Wynne Jones -faneja  ;D

Liikkuva linna jatko-osineen on ihastuttava. Näin elokuvaversion nuorempana (en onneksi liian nuorena, olisin pelännyt  ::) ;D)   ja innostuin etsimään kirjaa. Kunnan kirjastossa ei kuitenkaan sarjaa ollut, joten asia jäi. Muistin kirjan uudestaan vasta viime vuonna (!!!), etsin päättäväisemmin, luin ja rakastuin. Samoin siskoni. (Ja voi, onhan kirja jälleen niiiiin paljon parempi kuin elokuva. Mutta jos ei ajattele liian ahtaasti, vaan pitää sitä enemmänkin hmm, tulkintana, onhan elokuvakin yhä ihan kiva.)

Kuvitettu painos kuulostaa hienolta! Kävin katsomassa nuo vaihtoehdot, ja lipsuin äänestämäänkin. Tyyli vaihteli todella paljon, mikä on hyvä asia. Tulee nähtyä asioita eri kulmista. Omaa silmääni toiset kyllä miellyttivät enemmän kuin toiset. Harmittaa vain, ettei kirja ole tässä nyt käden ulottuvilla, että voisin lueskella ja katsella kuvia ja niiden eri tulkintoja.

Nyt kun tänne aloin kirjoittelemaan, olen myös viimein saanut aikaiseksi tarttua Ylpeys ja Ennakkoluulo-kirjaan. Ainoat mielikuvat olivat täti ja mummo tuntikausia seuraamassa sarjaa television ääressä joulun välipäivinä - miten tylsää, me sentään kierimme hangessa! No, oli miten oli, ihastuin vihdoin Jane Austeiniin ja kysyin äidiltä, löytyykö kotoa kirjahyllystä enemmän. Onneksi ainakin pari teosta. Koska tv-sarjalle ei ollut aikaa ja elokuvasovitusta meillä ei ole, katsoimme lauantaina Kasvattitytön tarinan elokuvana. Pidin siitäkin, ihania ja kamalia hahmoja Mansfield parkin idyllisessä ympäristössä, seurustelemassa kepeästi. Ah, lovely my darling. :'>

Harrastatteko te muut hurahtamista kirjailijoihin? Tai aikakausiin? Vähän aikaa sitten nimittäin luin myös Monte-Criston kreivin, joka niin ikään sijoittuu 1800-luvulle. Rikoin kaavaa kyllä yhdellä trillerillä, ja taidan jälleen lukea yhden sellaisen ennen uutta Austeinia. Sitten voi nuoleskella haavoja jollain kepeämmällä :'>
So wake me up when it's all over
when I'm wiser and I'm older
all this time i was finding myself
and I didn't know I was lost

Hilbert

« Vastaus #902 : 24.02.2019 16:24:01 »
Ooooh, Dianna Wynne Jones! Vieläpä juuri Liikkuva linna <3 Elokuvaa en oo nähnyt, mutta kirjan voisin kyllä lukea uudestaan. Muistaakseni luin tuon, kun käännös oli vielä varsin uusi. Kauhistus kuinka kauan sitten! Jopa isosiskoni, joka ei ole kovinkaan mainittavasti fantasian ystävä, tykkäsi kovin tuosta kirjasta. (Tykkäisiköhän siskonen tuosta vaikka joululahjana:D oma kielitaitoni käskee odottamaan, josko tuosta julkaistaisiin suomiversio)

Mun hurahdusaikakausi on vähemmän muodikas realismin aika. Aikalaiskirjat on ihan parhautta, vaikka monet ovat karkottavan paksuja teoksia ja kirjoissa on melkoisia suvantoja välillä. Teollistuminen, yhteiskunnalliset epäkohdat, saastuminen ja kurjuus vetoavat kovin. Tykkään myös vähän vanhahavasta suomesta (alkuperäisteoksia en uskalla vilkuillakaan sillä silmällä). Nykyään tulee luettua niin hävettävän vähän, että dostojevskit ja dickenssit ovat jääneet jo pituuksiensa takia kirjaston hyllyihin. Ehkä vielä tästä?

Vendela

• Teeholisti
  • Maistuisiko kupponen teetä?
« Vastaus #903 : 24.02.2019 21:28:04 »
Harrastatteko te muut hurahtamista kirjailijoihin?
Kyllä!! Olen juuri sellainen ihminen, että jos löydän jonkun hyvän kirjailijan niin tahdon sitten lukea häneltä kaiken!! Ja kun sanon kaiken niin tarkoitan sitä todella. Näin kävi joitakin vuosia sitten, kun tutustuin Jarkko Sipilän Takamäki-dekkareihin. Lukaisin koko siihen astisen tuotannon (yli 10 kirjaa) reilussa parissa viikossa :D Ja sen jälkeen olen toki lukenut aina uusimman aina sitä mukaa kun niitä on ilmestynyt. Toki täytyy sanoa, että nuo ovat aika nopealukuisia!
Tämä sama koskee muuten myös ficcareita (miksi ei myös originaalikirjoittajia) eli jos jonkun teksti miellyttää niin usein luen sitten kaiken mitä kyseinen kirjoittaja on kirjoittanut :)

Aikakausiin en ole ehkä niinkään hurahtanut vaikka toki minulla on tiettyjä suosikkiaikakausia. Mutta en kuitenkaan ahmi niitä samoilla tavolla kun yksittäisiä kirjailijoita :)

I think it's time for little story... It's definitely Storytime!

Abarat

« Vastaus #904 : 12.03.2019 18:44:54 »
Oon lukenu Terry Pratchettin Kiekkomaailma-sarjaa ja Elävää musiikkia-kirja on jotenkin levoton. Kuten myös Naamiohuvit ja moni muu. Hyppii asiasta toiseen. Onko joku muu samaa mieltä? Entä uskooko kukaan että Clive Barker saa kirjoitettua Abarat-sarjan loppuun asti?  :D

Elfmaiden

• haaveilija
« Vastaus #905 : 12.03.2019 19:00:24 »
Terry Pratcett tosiaan oli nokkela kirjoittaja, luin ja nautin monista kirjoistaan, mm tuosta Elävää musiikkia! Elvish -viittaukset olivat hauskoja :) Viikatemieheen (Kuolema) ja noitiin liittyvät kirjat olivat suosikkejani. Luin myös mainioita nuorille suunnattuja kirjojaan, mm Mahtava Morris ja sivistyneet siimahännät, Bromeliad -sarjan peukaloisen tapaisista pikkuotuksista, Tiffany Särkysen seikkailut ja Tyynenmeren saarelle sijoittuvan romaanin (olikohan sen nimi Valtio)!
USKO, TOIVO JA (POIKA)RAKKAUS

Fairy tale

« Vastaus #906 : 13.03.2019 08:10:28 »
En ole koskaan ajatellut että sitä alkaisi digata erikseen jotain kirjoittajaa. Kirjasarjassa ehkä väkisinkin käy niin, että haluaa ahmia koko pitkän jatkotarinan. Mutta nyt on käynyt niin, että Matkantekijä-sarjaa lukiessani päätin lukea välillä sarjan ulkopuolelta kirjan, jossa toki päähenkilönä on sarjastakin tuttu Lordi John. Diana Gabaldonin tyyli kirjoittaa on rehevää ja siinä mennään suoraan asioiden ytimeen. Kirjassa Lordin yksityisasia lukija huomaa heti toisella sivulla olevansa jo tapahtumien ytimessä ja siitä se lähtee. John Grey on hahmona niin valloittava että kun saan tuon kirjan luettua, kaipaan jo lisää.  :)

Minulla taitaa olla omana genrenä tuon muinainen englanti sellainen, joka kolahtaa niin kirjoissa kuin televisiosarjoissakin. Kaipaan hevosten ja miekkojen aikoja, enkä niinkään autoja ja nykyelektroniikkaa.

Eririn

• captain of skyrissian
  • Jedi like my father before me
    • kiliel is a lesbian ship
« Vastaus #907 : 13.03.2019 23:52:49 »

En varsinaisesti. Ainoa kirjailija, joka sopii tähän kategoriaan, on Rick Riordan, mutta pitää ottaa huomioon, että Percy Jackson and the Olympians, Heroes of Olympus, Kane Chronicles, Magnus Chase and the Gods of Asgard ja Trials of Apollo sijoittuu kaikki samaan universumiin ja ovat oikeastaan samaa sarjaa. Oon kyllä ne kaikki lukenut ja rakastan niitä.

Mutta en kyllä keksi ainuttakaan kirjailijaa, johon olisin hurahtanut niin, että lukisin kaiken, mitä hän kirjoittaa. Mangakoissa vastaavia kyllä löytyy, erityisesti Watase Yuu ja Tanemura Arina. Olen kummaltakin lukenut lähes kaikki suomennetut mangasarjat plus muutaman englanniksi.

Arte

• Puuskupuh
  • Valvoja
« Vastaus #908 : 17.03.2019 10:37:58 »
Jep! Tämän hetken kuumin hittini on Enni Mustonen, joka kirjoittaa historiallista fiktiota. Olen kuunnellut aikalailla kaikki äänikirjat, jotka häneltä olen löytänyt, ja tykkään hänen kirjoitustyylistään kovasti. Muita kirjailijoita, joilta luen aikalailla kaiken, on Cecelia Ahern, Johanna Sinisalo ja Trudi Canavan.

“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman

Abarat

« Vastaus #909 : 01.04.2019 08:03:28 »
Mitä mieltä ootte Tolkienin kirjoista? Entä erityisesti Silmarillionista? Ajattelin lukea sen ajatuksella läpi lähiaikoina.

Gil Galad

• Luihuinen
  • LightHowl8815
« Vastaus #910 : 03.04.2019 23:23:51 »
Minä olen pitänyt paljon Tolkienin Keski-Maahan sijoittuvista kirjoista. Minä pidin Silmarillionista, jotkut pitävät kirjaa epäselvänä koska siinä luvut seuraavat erihenkilöitä ja henkilöitä on paljon. Minusta se ei ollut epäselvä ja pysyin mukana henkilöiden sukulaisuus suhteissa.
Se, mitä ihminen näkee ja kuulee, riippuu hyvin paljon siitä, missä hän seisoo; se riippuu myös siitä, millainen hän on. TS 51

Abarat

« Vastaus #911 : 16.04.2019 11:01:22 »
Mikä teidän mielestä on paras Jane Austenin kirja? Entä kumpi on vetävämpi kirja; Ylpeys ja ennakkoluulo vai Järki ja tunteet?

Isfet

• Korpinkynsi
  • kuppi teetä kaipaukseen
« Vastaus #912 : 16.04.2019 17:29:13 »
En ole vielä saanut käsiini kappaletta Järki ja tunteet -kirjasta, mutta kuten taisin aiemmin kirjoittaa, suosittelen kyllä Austeinia lämpimästi  :) Ylpeys ja ennakkoluulo kannattaa ehdottomasti lukea.
Toinen romaani jonka olen lukenut Austeinin tuotannosta on Viisasteleva sydän, ja voin antaa suositukseni sillekin. Kun alkuun pääsee, lukemista on vaikea lopettaa!

(Ps. Hyvä että kanssahurahtelijoita löytyy!  ;D)
So wake me up when it's all over
when I'm wiser and I'm older
all this time i was finding myself
and I didn't know I was lost

Fiorella

• Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
« Vastaus #913 : 16.04.2019 18:08:07 »
Ja eihän Austenista voi puhua mainitsematta myös Emmaa! :D Emma on ehkä Austenin kirjoitustyyliin tottumattomalle helpoin kirja aloittaa, sillä se on minusta sellainen kevyt ja veikeä lukea. Minäkin kehotan jatkamaan lukemista vähän matkaa, jos alkuun kirjoitustapa tuntuu vaikealta, koska siihen kyllä tottuu ja todennäköisesti myös hurahtaa. :)

Kumpi on vetävämpi kirja; Ylpeys ja ennakkoluulo vai Järki ja tunteet?
Minusta molemmat ovat paljolti yhtäläisiä. Molemmissa on äiti, joka hössöttää innolla tyttäriään miehelään. ;) Pitää muistaa, että Jane Austen ajatteli senaikaiseen tapaan nähden modernisti ja esittää tämän tilanteen humoristisessa ja satiirisessa valossa, ei pelkkänä romanttisena söpöily-hörhellyksenä. Tämä on se, joka tekee hänen kirjoistaan erityisen kiehtovia lukea. Ylpeys ja ennakkoluulo on ehkä Austenin teoksista syystäkin tunnetuin ja rakastetuin, muita mitenkään väheksymättä. 

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Fairy tale

« Vastaus #914 : 16.04.2019 20:39:06 »
Minä olen vasta sivistämässä itseäni ja varauksessa on tuo Ylpeys ja ennakkoluulo. Sen jälkeen olen toivottavasti hiukan sivistyneempi?

Fiorella

« Vastaus #915 : 16.04.2019 21:02:47 »
Viis mistään sivistyksestä. ;) Kunhan heittäydyt tarinaan ja nautit kirjasta. :)

Onko muuten finiläisiä, jotka olisivat innostuneet Helmet-lukuhaasteesta? Minulla on lista melkein täynnä, tosin olen kyllä käyttänyt mahdollisuutta laittaa sama kirja kahteenkin kohtaan.

Okakettu

• revonhäntä
« Vastaus #916 : 16.04.2019 22:26:10 »
Minäkin tulen komppailemaan, että Austenin teoksista etenkin Ylpeys ja ennakkoluulo kannattaa ehdottomasti lukea - se ei ole suotta noussut klassikoksi, mutta on onneksi myös ihan oikeasti viihdyttävä ja miellyttävä lukukokemus. :) Yritin itse lukea sen ensimmäisen kerran joskus yläasteella, mutten oikein päässyt tarinaan ja dialoginpaljouteen sisälle. Parikymppisenä Fiorellan mainitsema satiirisuus ja muut nyanssit aukenivat paljon paremmin, joskin asiaan vaikutti ehkä myös se, että luin siitä 200-vuotisjuhlavuoden kunniaksi tehdyn uuden suomennoksen. Kyseinen painos on mielestäni muuten todella kaunis, näyttää tältä. Minun oli pakko ostaa se itselleni ihan jo ulkoasun takia, kun satuin huomaamaan aikoinaan alelaarista. Viisastelevasta sydämestä pidän myös. :)
« Viimeksi muokattu: 16.04.2019 22:27:50 kirjoittanut Okakettu »

sentimentaalista löpinää.

ava © benchable

Fairy tale

« Vastaus #917 : 03.05.2019 08:02:12 »
No niin, Jane Austenin Ylpeys ja ennakkoluulo on luettu. Vasta kirjan toisen osan loppuvaiheessa innostuin lukemastani, mutta innostuinpa kuitenkin. Minulta ovat siis aivan kaikki filmatisoinnit menneet ihan ohi ja koko tarina oli minulle täysin uusi. Olen vain vierestä seurannut eräissä miiteissä pelattavan näistä hahmoista korttipeliä, jossa kaikki haluavat Mr Darcyn kanssa naimisiin, siinä kaikki. Minä luin nimenomaan tuon uuden suomennoksen, kun se tuli kirjastossa vastaan enkä vanhemmista suomennoksista ollut edes tietoinen ennen kuin siitä luin. Pääpaino oli todella dialogissa ja luonteiden arvioimisessa. Täytyy ehkä olla "oikealla taajudella" itsekin sitä lukiessa.

Mutta tänään kaikki lukemisesta pitävät - tulkaahan mukaan Finin 100. kierrokselle 100 tunnin lukumaratoniin mukaan. Mustepullossa lisätietoa.
Minä löysin koko lukumaratoonailun vasta tässä kevään aikana, vaikka olen ollut nenä kiinni kirjoissa jo syksystä saakka. On ihan mukava lukea kun tietää että on samaan aikaan muitakin lukijoita.

Abarat

« Vastaus #918 : 22.05.2019 19:07:36 »
Mitä mieltä ootte Sujata Masseyn Rei Shimura-kirjasarjasta? Mikä on paras ja heikoin osa? Mitä mieltä ootte Rei Shimura menetysten rannikolla-kirjasta? Siinähän tyyli muuttuu täysin. Luen sarjaa toista kertaa alusta loppuun. Entä onko joku lukenu Sujata Masseyn uusinta dekkarikirjaa, joka liittyy Intiaan?

Fiorella

« Vastaus #919 : 22.05.2019 20:14:37 »
Olen lukenut kaikki, sitä mukaa kun ovat ilmestyneet. Toisista pidin enemmän, toisista vähemmän. Eniten kai jäi mieleen se kirja, jossa esiteltiin manga/anime/cosplay/yms -maailmaa, koska siihen aikaan se ei ollut vielä niin yleisesti tunnettua kuin nykyisin.

Tuo Menetysten rannikolla oli minusta onnistunut, koskettava ja kiinnostava. Pidin siitä enemmän kuin aiemmista, paitsi aiheen myös tyylin puolesta.

Erityisesti on jäänyt mieleen, että noissa ekoissa kirjoissa oli ensimmäisiä (ainakin muistamiani tai huomaamiani) kertoja kirjoittajan sähköpostiosoite tai vastaava keino jättää palautetta kirjasta, ja muistan että oli hieno tunne, kun sain vastauksen kirjailijalta. :) Hänen mielestään minulla oli kaunis nimi, mutta muuta en siitä muista niin tarkkaan.  ;D

Tuon uusimman kirjan luin vasta ehkä kuukausi vai pari sitten, tässä keväällä. Siihen virittäytyminen kesti hetken aikaa, mutta kyllä sekin mukaansa vei. Kun kulttuurillinen ympäristö jo itsessään on vähän vieraampi, ei meinannut heti tajuta tai muistaa, että se oli samalla myös historiallinen romaani. Pidin kyllä, mutta en niin paljon että ostaisin omaan hyllyyn.

Lainaus
Täytyy ehkä olla "oikealla taajudella" itsekin sitä lukiessa.
Kiva, kun Fairy tale sai luettua kirjan, ja olen samaa mieltä, että se ehkä vaatii nykylukijalta oikealle "taajuudelle" asettumista. Onkin ehkä hyvä idea lukea useampi kirja putkeen, kun on siihen taajuuteen päässyt. ;) Sitten ne aukeavatkin sitä mukavammin.