Kirjoittaja Aihe: Kirjat & kirjasarjat #2  (Luettu 80689 kertaa)

Okakettu

• revonhäntä
Vs: Kirjat & kirjasarjat #2
« Vastaus #60 : 20.06.2012 20:28:45 »
Lainaus
Sitten on tietysti 50 Shades of What the Fuck... Eikun siis 50 Shades of Grey. En ole lukenut muuta kuin muutamia katkelmia netistä, mutta-

Minäkin olen kuullut kaikenlaista hienoa kyseisestä sarjasta. : D Pian tästä hienoudesta pääsee nauttimaan myös suomeksi - luin jostakin, että joku Suomen kustantamoista olisi julkaisemassa ensimmäisen osan syksyllä.

sentimentaalista löpinää.

ava © benchable

maikki

• Ananasfriikki
« Vastaus #61 : 20.06.2012 20:46:42 »
Minäkin olen kuullut kaikenlaista hienoa kyseisestä sarjasta. : D Pian tästä hienoudesta pääsee nauttimaan myös suomeksi - luin jostakin, että joku Suomen kustantamoista olisi julkaisemassa ensimmäisen osan syksyllä.

Mielestäni Otava on sen takana. Tai ainakin mielestäni luin kyseisen uutisen Otavan sivuilta. Itse olen lukenut tuon trilogian. Tai no alunperin siitä piti tulla vain kaksiosainen, mutta sitten se laajenikin trilogiaksi. Ja alunperinhän koko kirja oli fici Fanfiction.netistä, josta on vain vaihdettu nimet, tapahtumapaikat ja yksityiskohtia. Mutta itse tykkäsin, se oli ihan viihdyttävää luettavaa, vaikka trilogian viimeinen osa meni jo hieman liian pitkälle. Koko sarjan olisi voinut lopettaa kakkososaan. Kolmonen on hieman turha omasta mielestäni.

Itse luen tällä hetkellä Universumin Tomu-trilogiaa, josta on vähän kaksinaiset olot. Tuntuu ikävältä, että Lyran vanhemmat on mitä on, mutta olen vasta kolmannen kirjan alussa, että saa nähdä mitä loppu tuo tullessaan. Universumin tomu on ollut suhtkoht "kevyttä" luettavaa Muskettisoturien ja Dickensin jälkeen.

Melba

« Vastaus #62 : 20.06.2012 21:00:34 »
Sain nyt aloiteltua sen Miehet jotka vihaavat naisia, ja tähän asti se on kyl vakuuttanut! Tosi mielenkiintoinen juoni, ja tosi monimutkainen varsinkin, ja kirjoitustyylistä ylipäätäänkin oon tähän asti tykänny tosi paljon. Ainoo vaan etten ikinä oo oikeen lukenu mitään dekkareita tai tällasia. Yritän vaan toivoa, ettei se mee ihan hirveeks ihmisten hakkaamiseks palasiks tai pelottavaks. :---D

Ja tuosta 50 Shades of Greystä, iltasanomissa tai iltalehdessä oli just joku otsikko "Tämän seksifantasiakirjan suosio ohitti Harry Potterin" tms. No, kyse oli vaan kuitenkin sitten siitä, että se oli tehnyt nimenomaan pokkareiden myynnissä jonkun nopeusennätyksen. Eikä voittanu vissiin ees kaikkia noista Pottereistakaan. :----D
ja mitä vähemmän susta mä muistan sen täydellisempi mun mielessäni oot

- Finin lukupiiri -

Paju

• Okaketulta
« Vastaus #63 : 20.06.2012 21:20:12 »
Itse luen tällä hetkellä Universumin Tomu-trilogiaa, josta on vähän kaksinaiset olot. Tuntuu ikävältä, että Lyran vanhemmat on mitä on, mutta olen vasta kolmannen kirjan alussa, että saa nähdä mitä loppu tuo tullessaan. Universumin tomu on ollut suhtkoht "kevyttä" luettavaa Muskettisoturien ja Dickensin jälkeen.

Kolmas kirja on mun mielestä paras kaikista. Sen lopetus oli paras ja hahmona Mary Malone kiehtoi. Esiteininä koko sarja kyllä iski ja kovaa, nyt pitäisi taas lukea se uudestaan koska sarjassa on kristinuskolla/kirkolla on niin kiinnostava osa. Silloin sitä ei ehkä tajunnut.
Ei askeltakaan, ei sanoja
En löydä enää tarvetta karata
Jos totuus ei pala tulessakaan
Oli paluuni oikein ja puhe turha

Grenade

• Call me Grenu
  • Valvoja
  • Puuskupuhveli
« Vastaus #64 : 20.06.2012 21:48:43 »
Eksyinpä taas tähänkin topaan :D

Oi voi, niin paljon kirjoja, niin vähän aikaa. Tuli taas kirjastosta hamstrattua kirjoja, vaikka on edellisiäkin lukematta. Tällä hetkellä huoneen lattialla on siis jotain 8 kirjaa, joissa kaikissa on yli 300 sivua, useimmissa enemmänkin. Huoh, mistä revin ajan näille kaikille (, kun koneellakin pitäisi olla)? 
Ainoana kesken on Conn Igguldenin Kuninkaiden kuolema. Olen jostain syystä tällä hetkellä viehtynyt historiallisiin kirjoihin, tuokin käsittele Caesarin elämää.

Onko täällä muita, jotka aina vaan lainailee kirjastosta kirjoja, koska ne on niin kivoja, vaikka tietää, ettei aikaa ole?

Q+Black: Itsellä myös tuo Kristallikuningas lainassa. Toivottavasti saat sen luettua, ja sanot jotain kommenttia, jotta tiedän, onko se lukemisen arvoinen. Tosin, luultavasti lukisin sen ilman muuta, ei tuo ihan järkyttävältä vaikuttanut, kun sitä hiukan selasin.

Ei tehä tästä ny numeroo

maikki

• Ananasfriikki
« Vastaus #65 : 20.06.2012 21:59:29 »
Onko täällä muita, jotka aina vaan lainailee kirjastosta kirjoja, koska ne on niin kivoja, vaikka tietää, ettei aikaa ole?

Aina! Menen kirjastoon lukemaan kokeisiin ja kävelen hyllyjen välissä ajattelen oi vois lainata tuon, tuon ja tuon. Onneksi olen kuitenkin oppinut kieltämään itseltäni ylimääräiset lainailut koeviikon aikana. Helppoa se ei ole, mutta välillä on vain joustettava. Mutta jostain syystä aina silloin palautettujen joukossa juuri ne kirjat, joita on suunnitellut pitkän aikaa lukevansa. Seuraavan kerran kun menet sinne ja olisi aikaa, niin ei löydy mitään.

Kolmas kirja on mun mielestä paras kaikista. Sen lopetus oli paras ja hahmona Mary Malone kiehtoi. Esiteininä koko sarja kyllä iski ja kovaa, nyt pitäisi taas lukea se uudestaan koska sarjassa on kristinuskolla/kirkolla on niin kiinnostava osa. Silloin sitä ei ehkä tajunnut.

Itse olen pääosin tykännyt tähän astisista kirjoista, joten uskon että tulen pitämään kolmannestakin. Itse pidän todella paljon Mulefista :D (Kirjoitetaanko se noin?)

Okakettu

• revonhäntä
« Vastaus #66 : 20.06.2012 22:30:23 »

Aina! Menen kirjastoon lukemaan kokeisiin ja kävelen hyllyjen välissä ajattelen oi vois lainata tuon, tuon ja tuon. Onneksi olen kuitenkin oppinut kieltämään itseltäni ylimääräiset lainailut koeviikon aikana. Helppoa se ei ole, mutta välillä on vain joustettava. Mutta jostain syystä aina silloin palautettujen joukossa juuri ne kirjat, joita on suunnitellut pitkän aikaa lukevansa. Seuraavan kerran kun menet sinne ja olisi aikaa, niin ei löydy mitään.
Tämä on kyllä mitä suurimmissa määrin totta myös omalla kohdallani! Tälläkin hetkellä pöydällä lojuu surullisen monta kirjaa, jotka olen lainannut siinä luulossa, että todella saisin luettua ne joskus.

Itse luen tällä hetkellä Elina Rouhiaisen esikoiskirjaa Kesytön - kyseessähän on siis ensimmäinen ison suomalaisen kustantamon julkaisema, kotimainen paranormaalin romantiikan edustaja, ja peräti Suomimiljööllä. Toisin sanoen, jos on uskominen Rouhiaista, Kainuussa on läjäpäin hyvännäköisiä ihmissusia. ; ) En ole kirjasta tässä vaiheessa mitenkään hirveän vakuuttunut. Tiivistettynä se on paljon lähempänä Houkutusta kuin Maggie Stiefvaterin Väristystä, joka on mielestäni lähestymistavaltaan paras paranormaalin romantiikan genren kirja. Kesyttömässä puuduttavinta on, että periaatteessa melko mielenkiintoisesta tarinasta huolimatta niin alkuasetelma kuin tapa käsitellä asiaa on tuttu ja moneen kertaan luettu. Myös hahmot ovat samaa sarjaa - miksi esimerkiksi tarinan näennäisen pahiksen on aina oltava barbiemainen mutta kamalan persoonallisuuden omaava, kaunis blondi?

Toisaalta, minä en ole paranormaalista romantiikasta genrenä välittänyt enää pitkään aikaan.

ava © benchable

Q+Black

• ★Lheage★
  • "What i want, i take."
    • Fantasiakirja-blogi
« Vastaus #67 : 20.06.2012 23:16:36 »
Q+Black: Itsellä myös tuo Kristallikuningas lainassa. Toivottavasti saat sen luettua, ja sanot jotain kommenttia, jotta tiedän, onko se lukemisen arvoinen. Tosin, luultavasti lukisin sen ilman muuta, ei tuo ihan järkyttävältä vaikuttanut, kun sitä hiukan selasin.
En tiedä mitä ajattelin ku lainasin tuon... itse kun olen fantasian ja romantiikan ystävä niin odotin sitä kirjaltakin... mut kirja kertoo miehen näkökulmasta tarinaa siitä kuinka hän oli sodassa jne. Kyllähän siinä romantiikkaakin on hiukan, mutta suurimmilta osin keskittynyt tähän mennessä sotimiseen. Minä kun en sellaisista välitä, mut jotenkin kuitenkin pidän kirjasta :)

Itse luen tällä hetkellä Elina Rouhiaisen esikoiskirjaa Kesytön - kyseessähän on siis ensimmäinen ison suomalaisen kustantamon julkaisema, kotimainen paranormaalin romantiikan edustaja, ja peräti Suomimiljööllä.
Onhan sitä suomalaista paranormaalia romantiikkaa enemmänkin. Esimerkiksi Mifongin perintö on historiallista romantiikkaa, Sielunsyöjät fantasiaromantiikkaa. Sit on tulossa Essi Tammimaan Suden kesyttäjä ja Katri Alatalon Mustien ruusujen maa. Näin esimerkkinä mitä tuli mieleen :) Itsellä tuo Kesytön kirjastossa odottamassa, pitäs käydä hakemassa :)

Okakettu

• revonhäntä
« Vastaus #68 : 21.06.2012 09:22:15 »
Lainaus
Onhan sitä suomalaista paranormaalia romantiikkaa enemmänkin. Esimerkiksi Mifongin perintö on historiallista romantiikkaa, Sielunsyöjät fantasiaromantiikkaa. Sit on tulossa Essi Tammimaan Suden kesyttäjä ja Katri Alatalon Mustien ruusujen maa. Näin esimerkkinä mitä tuli mieleen :) Itsellä tuo Kesytön kirjastossa odottamassa, pitäs käydä hakemassa :)
Totta kyllä, itse tarkoitinkin lähinnä houkutusmaista paranormaalia romantiikkaa tyyliin "tavallinen tyttö tapaa paranormaalin, yleensä kuolettavan hyvännäköisen pojan ja heidän rakkaussotkuilujaan kuvataan siinä sitten". Nimenomaan tuollaista kotimaista ei minun tietääkseni vielä pahemmin ole, suurten kustantamojen julkaisemana ainakaan. Kesytön onkin mielenkiintoinen avaus siinä suhteessa, että onko vastaavaa tulossa lisää, vai pysyykö Suomessa nuorille suunnatun fantasian suhteen eri linja - itse ainakin pidän positiivisena, että mainitsemasi Suden kesyttäjä ja Mustien ruusujen maa vaikuttavat niiltä omaperäisimmiltä tapauksilta.

ava © benchable

Melba

« Vastaus #69 : 21.06.2012 09:44:25 »
Itse luen tällä hetkellä Elina Rouhiaisen esikoiskirjaa Kesytön - kyseessähän on siis ensimmäinen ison suomalaisen kustantamon julkaisema, kotimainen paranormaalin romantiikan edustaja, ja peräti Suomimiljööllä. Toisin sanoen, jos on uskominen Rouhiaista, Kainuussa on läjäpäin hyvännäköisiä ihmissusia. ; )
No susia ainakin pyörii ihan pihoilla asti, en sitten tiiä ovatko ihmissusia vai enemmänkin koiranlihaa sisältävän aterian perässä. :--D Hei mitä, kerrohan lisää, nyt kyllä kiinnostuin :----D Ihan lähinnä kokeilumielessä, ei mullekaan nyt ihan hirveesti tuo fantasia (paitsi mustaa huumoria sisältävä) oo maistunu viime aikoina, vaikka itse asiassa tuo Stiefvaterin Ikuisuus kirjahyllyssä lukemistaan odottaakin. Onko tää uusikin kirja sitten vai?

Kätevästi aasinsiltaa pitkin nyt tähän ikuiseen valituksenaiheeseeni, nuorempana fantasia oli ihan se ykkösjuttu, mutta nykyään oon ihan todella kyllästynyt siihen ihan vaan niiden ikuisten ja ainaisten kliseiden takia. Terry Pratchett on oikeastaan ainoa, jonka kirjoja jaksan ihan kunnolla vielä kahlailla läpi, ja sitten niitä ikisuosikkejani eli Jonathan Stroudin Bartimeus-trilogiaa, Eoin Colferin kirjoja ja toki Pottereita.
Nuo sarjat kun ovat sellaisia, että sitä ryppyotsaista "nyt on vakavaa taistelua!!!"-meininkiä ei (Pottereita lukuunottamatta ehkä) sinänsä ole, asiat käsitellään enemmän huumoripohjalta ja noita lukiessa saa ihan surutta nauraa ääneenkin asti aina. :--D Niin ja se ärsyttää kans, että nyt fantasiakirjallisuudessa on vaan muutama teos, joiden kaavaa kopioidaan ihan miten sattuu melkeen kaikissa kirjoissa. Esim. nyt tietysti Taru sormusten herrasta, mut nyt tota Twilightin aihemaailmaakin kyllä. Kohde vaan aina vaihtelee, millon se on vampyyri, millon ihmissusi, milloin mikäkin. Odottelen vaan sitä päivää milloin joku keksii kirjan jossa ihmispäähenkilö (joka on aina tyttö) rakastuu johonkin zombiin, jolta on tippunut puolet päästä jo irti ja aivot valuu olkapäille. :--D
ja mitä vähemmän susta mä muistan sen täydellisempi mun mielessäni oot

- Finin lukupiiri -

Okakettu

• revonhäntä
« Vastaus #70 : 21.06.2012 10:27:51 »
Itse luen tällä hetkellä Elina Rouhiaisen esikoiskirjaa Kesytön - kyseessähän on siis ensimmäinen ison suomalaisen kustantamon julkaisema, kotimainen paranormaalin romantiikan edustaja, ja peräti Suomimiljööllä. Toisin sanoen, jos on uskominen Rouhiaista, Kainuussa on läjäpäin hyvännäköisiä ihmissusia. ; )
No susia ainakin pyörii ihan pihoilla asti, en sitten tiiä ovatko ihmissusia vai enemmänkin koiranlihaa sisältävän aterian perässä. :--D Hei mitä, kerrohan lisää, nyt kyllä kiinnostuin :----D Ihan lähinnä kokeilumielessä, ei mullekaan nyt ihan hirveesti tuo fantasia (paitsi mustaa huumoria sisältävä) oo maistunu viime aikoina, vaikka itse asiassa tuo Stiefvaterin Ikuisuus kirjahyllyssä lukemistaan odottaakin. Onko tää uusikin kirja sitten vai?
(huom, tässä viestissä on hyvin, hyvin hienoisia Kesytön-spoilereita!)
Uunituore suorastaan, olisiko viikko tai sitten pari julkaistu, ja aloittaa tosiaan moniosaisen "Susiraja"-sarjan. Tarinahan siis sijoittuu kuvitteelliseen kainuulaiseen kylään nimeltä Hukkavaara, jonne helsinkiläinen Raisa joutuu vastentahtoisesti muuttamaan äitinsä kuoleman jälkeen. Kylä on tunnettu susiturismistaan, kaikki lukion nuoret ovat järkyttävän atleettisia ja hyvännäköisiä, ynnä tällaista muuta yllättävää. : 3 Kuten tuossa aiemmassa viestissä sanoin, Kesytön on oikeastaan suomalainen Twilight, ihmissusilla ja Kainuun maisemilla vain - joskin kainuulaisena on sanottava, ettei tuo viimeksi mainittu tule niin hirveän hyvin esiin.  Suomalaisuus muutenkin on kirjassa vähän hukassa – kirjan voisi pistää riviin ulkomaalaisten vastineidensa kanssa, eikä niissä huomaisi juuri eroa. Ei tuo tosin kaikkien mielestä varmaan ole huono juttu.

Kiinnostavinta kirjassa on juuri ihmissuteus, romantiikka ei niinkään (itse asiassa olen skipannut melko järjestelmällisesti kaikki "miksi valitsit kaikista tytöistä juuri minut?"-replikoinnin). Mukana on myös yksi vampyyri(!), joka yllättävää kyllä on osoittautunut mielestäni kaikista kiinnostavimmaksi hahmoksi. : )

ava © benchable

Olivia

• Homo harakka
  • 365 päivää <3
« Vastaus #71 : 21.06.2012 13:01:53 »
Onko kukaan teistä finiläisistä törmänny tai lukenu Decameron nimistä kirjaa??
Kirja on käännetty monille kielille ja se kertoo Mustasta Surmasta.

Oon ruvennu kovatati haluuman lukea Potter kirjat englanniks. Meinasin jo tossa ostaa Draculankin englannin kielellä. Ootteko te lukenu Pottereita tai joitain muita kirjoja englanniks tai jollain muulla kielellä?? Multa ei ainakaan onnistuis kun vaan englanniks lukeminen...

Luen hyvin vähän kirjoja. Nälkäpelistä oon lukenu vaan sen ekan kirjan, eimä se kuulu muutenkaan mun suosikkeihin. Kaikki Potterit oon tietenkin lukenu, myös Siuntio Silosäkeen tarinat. Houkutuksesta Sarjakuviin oon lukenu Twilightit. Myös Kuvitetun Twilight oppaan. Luen tällä hetkellä Tilastollinen todennäköisyys kohdata se ainoa oikea. Pitkä ja vaikee nimi, mutta vaikuttaa tosi mielenkiintoselta! Äiti on kauan jo pakottanu mua lukemaan Taru herrasten sormus kirjan. Eivaan yhtään kiinnosta, sen sijaan haluisin ne elokuvat nähä... Varjokaupunki kirjasarjan oon lukenu! Ilahduin siihen hetin kun olin alkanu lukeen sitä. Mää olin perheen kanssa jossain pitkällä auto reissulla ja siskolla oli lainattuna Luukaupunki (Varjokaupunki sarjan eka kirja). Ensin se vaikutti tylsältä, mutta loppujen lopuks se on just sellanen kirja josta tykkään. Sisko vierssä kuunteli musiikkia ja veti sikeitä ja mulla kun oli tylsää niin otin sen kirjan ja aloin lukee. Tuli meille monta riitaakin sitte siskon kanssa että kumpi sitä saa lukee! Haluisin
kirjan sarjan enimmäisen omaksi, mutta en oo vielä löytäny mistää... :(

~Olivia
Kuin pienet sadepisarat kimmeltävät kauniina kirkkaana kevätaamuna. Tuhansina pieninä pilkkuina maassa ne jotka säkenöivät ja kääntävät maisemaa ylösalaisin.
Tekstini ovat vain kalpeita. Tekstejä, jonka aurinko on jättänyt valaisematta.

June

« Vastaus #72 : 21.06.2012 14:05:20 »
Oon ruvennu kovatati haluuman lukea Potter kirjat englanniks. Meinasin jo tossa ostaa Draculankin englannin kielellä. Ootteko te lukenu Pottereita tai joitain muita kirjoja englanniks tai jollain muulla kielellä?? Multa ei ainakaan onnistuis kun vaan englanniks lukeminen...

Minä olen lukenut aika paljonkin englanniksi, ja tykkään kauheasti lukea jollain muulla kielellä kuin suomella - englanti tosiaan on ainoa, mikä minulta onnistuu, muiden kielten opinnot on vielä sen verran vaiheessa :--D Tälläkin hetkellä on kesken pari englanninkielistä, olen muutamaa kymmentä sivua vaille lukenut Kiki Strike and The Empress's Tomb:in, ja aloitellut Never Let Me Go:ta. Sen lisäksi tässä viime aikoina tullut luettua englanniksi lähinnä Oscar Wilden elämäkertaa. Tuntuu aina tosi virkistävältä aloittaa englanninkielinen krija, kun on lukenut pitkään vain suomeksi.

Minulla on muuten vähän päinvastainen ongelma tuon kirjastosta kirjojen löytämisen suhteen, sillä itse tunnun kauhean harvoin löytävän mitään lukemista - sen lisäksi olen hyvin kriittinen lukija, joten liian usein tartun vain niihin vanhoihin monesti luettuihin suosikeihin. En oikeastaan edes muista, milloin viimeeksi löysin uuden romaanin, josta pidän - yleensä aika alkuvaiheessa tökkää kerronta ja hahmot ja kaikki. Ehkä sitten lainaan aina niitä vääriä kirjoja; harmittaa kyllä kun kesälläkin olisi reilusti aikaa lukea, mutta kirjoja ei löydy.
when you last left me my blood was in a jar
and you kept it on your mantelpiece

maikki

• Ananasfriikki
« Vastaus #73 : 21.06.2012 14:29:08 »
Onko kukaan teistä finiläisistä törmänny tai lukenu Decameron nimistä kirjaa??
Kirja on käännetty monille kielille ja se kertoo Mustasta Surmasta.

En ole lukenut Decameronea ainoastaan pätkiä, vaikka pitäisi kyllä. Se on kuitenkin merkittävä kulmakivi länsimaisessa kirjallisuudessa. Käsittelimme sitä äidinkielessä pari kurssia sitten. Ja olen lukenut siitä muutaman novellin, koska oikeastiahan se on novellikokoelma, joilla on yhteinen kehystarina.

Itse luen aika paljon englanniksi kirjoja ja aina, kun käyn jossain ulkomailla tulee ostettua englanninkielisiä pokkareita. Ensimmäinen englanniksi lukemani kirja oli Deathly Hallows ja se oli yllättävän helppoa. Siitä asti olen lukenut vähän mitä sattuu englanniksi. Joulun aikaan luin Oliver Twistin englanniksi ja olen ylpeä siitä, että sain sen loppuun asti, koska kieli on niin vanhaa englantia ja siinä on vanhanaikainen kerronta tapa, että se oli todella raskasta luettavaa. Luin heti sen perään Clockwork Angel -kirjan, joka on kirjoitettu 2010 tai 2011 ja yllätyin kuinka helppoa ja kevyt lukuista teksti oli. Mutta onhan se varmaan sama myös suomalaisten kirjojen kanssa.

Lisäksi olen lukenut yhden Potterin ruotsiksi. Salaisuuksien kammion ja se toimi ennemminkin unilääkkeenä. Ei oikein innostanu lukea lisää kirjoja ruotsiksi, vaikka parista ruotsalaisesta kirjailijasta pidänkin ja haluaisin lukea kirjoja alkuperäiskielellä niin ruotsi ei vain nappaa. Ei sitten yhtään.

Q+Black

• ★Lheage★
  • "What i want, i take."
    • Fantasiakirja-blogi
« Vastaus #74 : 22.06.2012 17:26:10 »
Aki Raatikainen - Kristallikuningas

"Huikea historiallinen seikkailuromaani kuohuvalta 1600-luvulta

Ristiriitojen ja musketinkuulan repimä suomalainen ratsumies toipuu vammoistaan Breitenfeldissä, Leipzigin pohjoispuolella vuonna 1631. Axel Tystlåten on yksi heistä, joita me kutsumme hakkapeliitoiksi.

Myötätuntoisen kuulijansa avittamana hän riipii kokoon sen, mitä häpeänpolttamasta sielusta on vielä jäljellä. Synnistä toiseen kulkee Axel Tystlåten, mutta aina kepein askelin, ja kätkee kiivaan sydämensä jäätävän rauhallisen pinnan alle. Hänelle varattu tie on kivetty kuolemalla, murheilla ja katumuksella.

Ratsumies Tystlåtenin polku vie halki kahtiajakautuneen, 30-vuotisen sodan runteleman Euroopan, uskon, ystävyyden, juonien ja ennustusten maailmassa – hurmeisten taistelukenttien kuolinparkaisuista hovin lemmenleikkien huokailuihin."

En oikein tiedä miksi tämän kirjastosta lainasin, mutta tulipahan lainattua ja luettuakin. Kirja kertoo siis Axelista ja hänen varttumisestaan Ruotsissa, ensimmäisestä rakastumisesta, sodasta ja elämästä sen jälkeen. Yleensä en kyllä pidä sotakirjallisuudesta enkä edes minkäänlaisesta historiallisesta seikkailuista, mutta jotenkin kummallisella tavalla tämä kirja koukutti minut ensimmäiseltä sivulta viimeiselle. Kirja tursuaa paljon erilaisia värikkäitä henkilöhahmoja, hiukan romantiikkaa, veren roisketta ja petturuutta. Lueskellessa kirjaa mieleeni nousivat ensimmäisenä vanhoista ajoista kertovat tv-sarjat kuten Tudors. Vaikka kirjassa on sivuja yli viisisataa, ei teksti jaarittele tai takerru yhteen asiaan liian pitkäksi aikaa vaan tiedossa on sivujen täydeltä seikkailua ja yllättäviä käänteitä aina Ruotsin maaseudulta Ranskan kuninkaallisten hoviin asti. Haluan antaa tälle kirjalle isomman arvosanan siksi, että se onnistui pitämään minut otteessaan vaikka kyseisen genren kirjoja yleensä välttelenkin.

Felly

« Vastaus #75 : 22.06.2012 19:44:20 »
Lainaus käyttäjältä: Olivia
Ootteko te lukenu Pottereita tai joitain muita kirjoja englanniks tai jollain muulla kielellä??
Mä olen lukenut Potterit ja Twilightit englanniksi ja nyt tuli ostettua Harry Potter und der Stein der Weisen, eli VK saksaksi, ja suosittelen kyllä koittamaan jollain vieraalla kielellä lukemista! Suomeksi on mun mielestäni kyllä joka tapauksessa mukavampaa lukea (helppouden ja ihan suomen hienouden takia :b), entä teistä? Jos on mahdollisuus valita, otatteko vieras- vai suomenkielisen kirjan?

Lainaus käyttäjältä: June
Minulla on muuten vähän päinvastainen ongelma tuon kirjastosta kirjojen löytämisen suhteen, sillä itse tunnun kauhean harvoin löytävän mitään lukemista - sen lisäksi olen hyvin kriittinen lukija, joten liian usein tartun vain niihin vanhoihin monesti luettuihin suosikeihin.
Mulla on ihan sama! Kirjastoista löydän yhä harvemmin jotain lainaamisen arvoista, vaikka mä lähdenkin aina sillä mielialalla, että "nyt menen ja lainaan miljardi kirjaa!!1" :-----D Joten yleensä päädyn vain lukemaan lemppareitani tuhannetta kertaa tai käyn tuhlaamassa rahani pehmeäkantisiin, joita mä olen tupannut ostelemaan ehkä liikaakin viime aikoina :--D
Niin kuolemakin pelkää helinääsi,
ja aika itseänsä häpeää

(avatar)

Q+Black

• ★Lheage★
  • "What i want, i take."
    • Fantasiakirja-blogi
« Vastaus #76 : 22.06.2012 21:13:33 »
Jos on mahdollisuus valita, otatteko vieras- vai suomenkielisen kirjan?
En ole enkussa hyvä enkä muutenkaan jaksa paneutua niin luen suomeksi... ja olen katkera, et enkuks on muutama hyvä kirjasarja mitkä haluaisin lukea.

EDIT:

Douglas Carlton Abrams - Don Juanin päiväkirja

”HOVIJUORUT TEKEVÄT KENESTÄ VAIN paholaisen.”

Pyhä inkvisitio vaalii julmalla kädellä katolisen kirkon oppien puhtautta kuningas Filip II:n hallitsemassa Espanjassa vuonna 1593. Sevillalainen hidalgo Don Juan Tenorio saa kuulla Jumalan kostolla pelottelevan munkkiveli Ignacion uhkailuja kiirehtiessään kuninkaan audienssille. Kuningas antaa hänelle kuukauden aikaa taipua säädyllisyyden vaatimuksiin, mutta avioliittoa kaihtavan Don Juanin mielestä Sevillassa on jo ennestään liikaa yksinäisiä, lohdutettavia vaimoja.

Don Juan kieltäytyy myymästä hekumoivia päiväkirjojaan kiristystä harrastavalle markiisi Don Pedrolle, mutta saa tämän paljastamaan ihanan Doña Anan asuinpaikan. Ensi kertaa sitten nuoruutensa luostarivuosien Don Juan rakastuu; aavistamatta, että Doña Ana on jo luvattu jalosukuisen ylimyksen neitsytmorsiameksi.

Kannen takatekstin perusteella tämänkin kirjastosta lainasin. Hauska teos naistenmiehestä, jonka seikkailut saavat jokaisen hymyilemään ja pyörittelemään päätään. Don Juan on valmissanainen entinen murtovaras, joka valloittaa jokaisen naisen sydämen, halusi nainen sitä tai ei. Juanille ei vaan pysty vastaamaan kieltävästi. Vauhdikkaasti kirjoitettu kirja, jonka maailmaan kuuluvat vanhan ajan uskomukset, kiihkeät lemmenleikit ja ilkeä hallinto, joka ei suvaitse siveettömyyttä. Ajottain hiukan häiritsi tuo vanhan ajan puhekieli, jonka mukana jokainen lause ja sana kuulosti kuin runokirjasta repäistyltä, mutta sehän kirjan teemaan kuuluikin. Kirja, jonka lukaisee helposti muutamaan tuntiin. Ei ole pitkäveteinen eikä tylsä, tapahtumaa riittää koko ajan, aina ensimmäiseltä sivulta viimeiselle ja saa hymyilemään vielä lopussakin.
« Viimeksi muokattu: 24.06.2012 00:27:21 kirjoittanut Q+Black »

leikisti

« Vastaus #77 : 27.06.2012 23:25:38 »
IHMISET suositelkaa mulle huonoja kirjoja koska olen kipeästi itsekidutuksen tarpeessa :DDDDD
Luin joskus muinoin kirjan Prep - elämänkoulu, ja pidän sitä edelleen yhtenä huonoimmista kirjoista mitä olen lukenut.

Komppaan täysillä. En oikeastaan vieläkään ymmärrä, miten jaksoin/pystyin lukemaan sen kokonaan.

Kävin eilen kirjastossa tarkoituksena hommata lomalukemista, mutta sen sijaan mukaan tarttui kuusi leffaa. :D On mulla tossa yöpöydällä pari kirjaa odottamassa, mutta tarvitsisin kyllä lisää.
ava © Dani

Gil Galad

• Luihuinen
  • LightHowl8815
« Vastaus #78 : 28.06.2012 08:54:07 »
Luin vähän aikaa sitten Myyty nimisen kirjan minkä oli kirjottanut Zana Mushen. Kirja perustu Zanan kokemuksiin siitä miten hänen isänsä myi Zanan Jemeniin vaimoksi kun hän oli n. 15 vuotias ja miten hän halusi palata takas englantiin. Jemenissä ollessaan Zana synnytti yhden lapsen. Zanan kanssa jemeniin tuli myös hänen hiukan nuorempi sisarensa ja heidän isänsä oli vienyt jo heidan vanhemman veljensä ja sisarensa Jemeniin vuosia aiemmin. Kirja oli kauheen mielenkiintonen. Zana pääs pois jemenistä seittämenvuojen siellä oleskelun jälkeen mutta hänen siskonsa jäi sinne.
Se, mitä ihminen näkee ja kuulee, riippuu hyvin paljon siitä, missä hän seisoo; se riippuu myös siitä, millainen hän on. TS 51

Q+Black

• ★Lheage★
  • "What i want, i take."
    • Fantasiakirja-blogi
« Vastaus #79 : 30.06.2012 13:03:48 »
J.R. Wardin Minun rakastajani luettu...

"John Matthew on kulkenut pitkän matkan siitä, kun hänet löydettiin ihmisten joukosta epätietoisena vampyyripuolestaan. Sen jälkeen kun Veljeskunta toi hänet pariinsa, kukaan ei ole osannut arvata hänen todellista historiaansa – tai hänen oikeaa identiteettiään. Langennut Darius on palannut, mutta eri kasvoilla ja hyvin erilaisen kohtalon ohjaamaksi. Säälimätön henkilökohtainen kosto vie Johnin keskelle sotaa, jossa hänen täytyy yhdistää nykyiset ja entiset voimansa pystyäkseen taistelemaan pahan ruumiillistumaa vastaan.

Xhex, symphath-palkkamurhaaja, on pitkään vastustanut John Matthew’ta kohtaan tuntemaansa vetovoimaa. Menetettyään jo yhden rakastajan hulluudelle, hän ei halua sallia tämän arvollisen uroksen jäävän hänen synkän ja kieroutuneen elämänsä uhriksi. Kun kohtalo puuttuu peliin, nämä kaksi saavat kuitenkin huomata rakkauden, kuten kohtalonkin, olevan vääjäämätön sielunkumppanien välillä."

Vaikka tämä onkin suosikkikirjasarjani niin huomaa, että uusia kirjoja ei odota enää niin lapsenkaltaisella innolla kuin niitä ensimmäisiä teoksia. Uskaltaisin veikata kahdeksan kirjaa lukeneena, että syynä on kirjojen aikamoinen samankaltaisuus: juoni yleensä noudattaa päähenkilöiden kohdalla samanlaista kaavaa, joskin kaikki taustalla tapahtuva muu edesauttavat tarinaa eteenpäin välilllä paljon realistisemmin. Kirjassa häiritsi myös muutamaan otteeseen suomentajan virheet. Tässä kirjassa päähenkilöt olivat pitkästä aikaa kunnolla esillä ja sen kylkeen oli lisätty pienempi osa mm. Lashista sekä Blaysta ja Qhuinnista. Pienistä huomautuksista huolimatta ei tätäkään kirjaa voinut laskea käsistään kauhean pitkäksi aikaa. Wardin nahkaan pukeutuneiden vampyyrien maailma vaan on niin kutkuttava.