Kirjoittaja Aihe: Kirjat & kirjasarjat #2  (Luettu 80696 kertaa)

Melba

Vs: Kirjat & kirjasarjat #2
« Vastaus #120 : 07.08.2012 11:40:35 »
Ja aina on muistettava, että Taru sormusten herrasta on ainakin mun käsittääkseni käytännössä ensimmäinen fantasiakirja. Silläkin tasolla ajateltuna Tolkienilla oli vieläkin suurempi työ luoda tuo maailma. Valtaosa tästä nykyaikana tehdystä fantasiasta perustuu (tietoisesti tai ei) ihan selvästi Tolkienin luomalle pohjalle. Jos otetaan esimerkkinä vaikka Eragon, niin noiden kahden maailmat sekä myöskin juonet jollain tasolla ovat käytännössä todella pitkälle samat. Tokihan Tolkienkin otti varmasti paljon vaikutteita muista kirjoista, kansantaruista ja tällaisista, mutta kuitenkin.

Ja monet näistä uusista kirjoista perustuvatkin juuri juonelle ja vauhdikkaille tapahtumille, kirjoitustyylin ja työhön paneutumisen kustannuksella. Tolkienilla ei ollut mitään syytä luoda mahdollisimman montaa kirjaa mahdollisimman nopeasti, vaan hänen kirjoistaan näkyy ihan selvästi sellainen ihan erityyppinen paneutuminen. Tapahtumat kulkevat hitaasti ja kyllä, siihen tottumisessa kesti minullakin kauan, mutta sitten kun siihen maailmaan tavallaan pääsi mukaan, niin kirjaa ei olisi sitten millään raaskinut laskea pois käsistään. :--D Sormusten ritarien lukemiseen mulla meni varmaan ainakin kuukausi, mutta Kuninkaan paluuseen ei muistaakseni mennyt muutamaa päivää enempää.

Ja just nämä kaikki runot ja pienet yksityiskohdat ja kaikki tällaiset tekevät niistä mun mielestäni vielä paremmat. Pidän kyllä tosi paljon niihin perustuvista elokuvista, mutta eihän niihin sitä samanomaista hidasta taianomaisuutta voi mitenkään onnistua luomaan, sitä joka syntyy just noista iltanuotiolla istumisista, lauluista ja runoista, koska leffoihin on pakko ottaa mukaan vain toiminta ja juonen nopea kulku ja sekin hyvin tiivistettynä. Että kärsivällisyyttä vaan, nuo kirjat vaativat lukijaltaan ehkä enemmän kuin ensi alkuun (tai muihin kirjoihin verrattuna) uskoisi, mutta kyllä se sen arvoista on. :--)

Muita kirjoja en ole Tolkienilta lukenut kuin TSH:t ja Hobitin. Hobitista pidin ehkä jopa vielä enemmän, se kun on paljon lyhyempi ja ytimekkäämpi ja sillä tavalla myös tapahtumarikkaampi.
ja mitä vähemmän susta mä muistan sen täydellisempi mun mielessäni oot

- Finin lukupiiri -

maikki

• Ananasfriikki
« Vastaus #121 : 07.08.2012 12:32:37 »
Pakko tunkea lusikka tähän Tolkien-keskusteluun. Silmarillionin olen lukenut, mutta siitä on jo monta vuotta, eikä ensimmäisestä lukukerrasta jäänyt paljon mitään mieleen. Tosin ensimmäinen kokonainen lukukerta ei ollut se ensimmäinen lukukerta, jolloin matka töppäs jo johdantoon.

TSH:t taas olen lukenut ne kaksi tai kolme kertaa, ensimmäinen kerta taisi olla jo ala-asteella ja siis oikeasti se alkuhan siinä kaikista tylsin on, mutta kun on sen päässyt ohi niin siitä alkaa varsinainen lukukokemus. Itse rakastan niitä lisämateriaaleja kirjan loppupuolella :)

Olen varmaan hassu, koska olen lukenut Hobitin viimeisenä näistä kolmesta ja olihan se kiva. En malttaisi odottaa niitä elokuvia. Tosin sen olen lukenut vain yhteen kertaan, koska se oli suhteellisen helppolukuinen verrattuna kahteen yllä olevaan.

Onko kukaan muuten lukenut Tolkienin Hurinin lasten tarinaa? Siis sitä johon on koottu kertomukset Hurinista ja hänen lapsistaan? Itse rakastuin siihen heti ensimmäisellä lukukerralla. Lisäksi olen myös lukenut Keskeneräisten tarujen kirjan, tosin siitäkin on aikaa, enkä kaikkia muista.

Sain luettua juuri loppuun Charles Dickensin Suuria odotuksia, eikä se ole todellakaan suosikkini kyseisen herran kirjoista. Tai loppu oli Dickensiä, mutta siitä alusta en tiedä. Se ei temmannut minua mukaansa niin kuin yleensä.  Tosin olin hieman idiootti ja luin aluksi kirjan johdannon, joka paljasti koko juonen, että myös se veti lukuhaluja pois.
« Viimeksi muokattu: 07.08.2012 12:43:39 kirjoittanut maikki »

Gil Galad

• Luihuinen
  • LightHowl8815
« Vastaus #122 : 07.08.2012 15:55:25 »
Mä oon lukenut Narn i chîn Húrinin eli Húrinin lasten tarinan. Mulle siinä ei tullut mitään uutta koska olin jo lukenut Silmarillionin ja Keskeneräisten Tarujen Kirjan moneen kertaan. Tarina Húrinin lapsista siis erillisessä kirjassa on ehkä enimmäkseen KTK:n pohjalta erotettu omakseen.

Mä en oikein voi alleviivata vaikka ymmärränkin joidenkin mielipiteen Silman ja TSH:n puisevuudesta koska luin TSH:n 2002 kolmesti peräkkäin Sormuksen ritarit ja Kakksi tornia elokuvien välillä. Silmankin luin kerralla ja tajusin aikalailla pääpointin ekalla lukukerralla vaikka senkin taisin lukea siinä ennen vuotta -05. Hobitista pidin mutta se oikeastaan taisi olla ekaksi suunnattu Tolkienin lapsille iltasaduksi eli se tosiaan tästä syystä on kevyempi kuin Sormusten Herra tai Silma.

Se, mitä ihminen näkee ja kuulee, riippuu hyvin paljon siitä, missä hän seisoo; se riippuu myös siitä, millainen hän on. TS 51

Jeeetu

• Puoliverinen
« Vastaus #123 : 07.08.2012 16:02:58 »
Munkin mielestä TSH oli varsinkin alussa tosi pitkäveteinen, mietin vain koko ajan, että missä kohdassa se meni elokuvaan nähden. Mutta kyllä se sitten helpotti, kun pääsi siihen kunnolla mukaan. Aragorn oli mielestäni paras. Olen lukenut Tolkienilta myös Hobitin, Roverandomin, Kirjeitä joulupukilta & Sepän ja satumaan. Kyllä se Taru Sormusten herrasta oli paras, vaikka olen vasta ekan lukenut.
my heart

28012012 ♥ 05062014 ♥ 25062015

Gelmir

• Imagine
  • Ravenclaw
« Vastaus #124 : 07.08.2012 18:04:29 »
Munkin on nyt pakko kommentoida tuota TSH:ta.

Luin kirjan ekan kerran joskus lähemmäs kymmenen vuotta sitten ja kahlasin sitä pitkään ennen kuin juoni vihdoin nappasi kunnolla mukaansa. Sen jälkeen kirjaa on tullut luettua niin paljon, ettei enää ole mitään käsitystä monesko lukukerta on menossa. Tolkienilta olen lukenut myös Roverandomin, Hobitin ja Keskeneräisten tarujen kirjan. Silmarillion on sen sijaan pölyttynyt hyllyssä monta vuotta, kun en vain ikinä pääse siinä alkua pidemmälle. Noh, ehkä jonakin päivänä...

Haluaisin löytää jotain uusia hyviä fantasiakirjoja, mutta kun mikään ei vain vedä vertoja Rowlingille ja Tolkienille. :D Esim. Eragon-kirjat on ihan hyviä, mutta TSH:n vaikutus paistaa niistä niin selvästi läpi, että ärsyttää. Twilighteista Houkutus taas on loistava, mutta mitä pitemmälle sarja etenee, sitä huonommiksi kirjat mielestäni muuttuvat.
It was my ghost walking on the sidewalk.

Unimaailma

Melba

« Vastaus #125 : 07.08.2012 19:38:57 »
Esim. Eragon-kirjat on ihan hyviä, mutta TSH:n vaikutus paistaa niistä niin selvästi läpi, että ärsyttää. Twilighteista Houkutus taas on loistava, mutta mitä pitemmälle sarja etenee, sitä huonommiksi kirjat mielestäni muuttuvat.
Tämä on kyllä niin totta, kummassakin tapauksessa! Mutta jokaiselle maailman ihmiselle voisin kyllä suositella (vaikkei tässä nyt varsinaista pyyntöä ollutkaan) Jonathan Stroudin Bartimeus-trilogiaa. Oon melko paljon kirjoja lukenut enkä ihan kaikkea todellakaan hyväksi suodata, mutta tämä on ollut lempikirjasarjani jo hyvin pitkään eikä ole vertaistaan löytynyt. :--D Löytyy fantasiaa yhdistettynä "oikeaan maailmaan" (tyyliin Potterit tai Twilight), hyvä tarina ja loistavat henkilöhahmot, ja varsinkin todella hyvin kirjoitettua tekstiä ja huumoria. Monta kertaa olen tämän trilogian parissa nauranut ääneen. Ensimmäisen osan nimi on siis Samarkandin amuletti. En voi muuta kuin suositella. Uskoisin, että menee varmaan sellaisillekin, jotka eivät erityisemmin fantasiasta pidä, itseäni jälleen lainatakseni voisin luvata, ettei tosissaankaan ole mitään ryppyotsaista miekka kädessä huitomista, vaan tosi hauska ja kekseliäs tarina. Esimerkiksi itse en lue käytännössä ollenkaan fantasiaa nykyisin juuri sen kliseisyyden ja tylsyyden takia, mutta tämä on aina vain yhtä hyvä.

Kirja kertoo Bartimeus-nimisestä henkiolennosta, dzinnistä, jonka maagikkopoika nimeltä Nathaniel manaa toisesta maailmasta keskelle Lontoota käyttääkseen tämän voimia omiin tarkoituksiinsa, kostaakseen vanhalle viholliselleen. Ja siitä seuraa sitten vaikka minkälaista seikkailua, joiden aikana kirjaa on ihan mahdoton laskea käsistään. :--D Ja kaikki on höystetty pilkkeellä silmäkulmassa.

Tästä voisinkin tempaista kysymyksen, josta ei ainakaan viime sivuilla ole ollut mitään höpinää - Onko teillä jotain tiettyä yli muiden olevaa lempikirjaa, jonka voi lukea kyllästymättä läpi sata kertaa? Mikä siitä tekee niin hyvän? Mitä kautta siihen tutustuitte?
Oma ehdoton suosikkini on juuri tuo edellä mainittu Bartimeus-trilogia. Löysin sen ihan tylsästi vain nappaamalla kirjan kirjaston hyllystä. Heti alkuun en siitä hirveästi tykännyt, meinasi melkein jäädä kesken (aloitin lukemisen toisesta kirjasta), mutta sitten yhtäkkiä se nappasi mukaansa ihan vastustamattomasti. Olisi ollut yksi elämäni suurimpia virheitä jättää se kesken. :--D Olen suositellut tätä kirjaa varmaan kymmenille ihmisille ja yhdeltä ainoalta olen saanut kuulla negatiivista palautetta, joten ihan hyvä keskiarvo on kyllä!
Ja tuskin enää tarvitsee perustella, miksi tämä on niin hyvä. Kaikki hyvän kirjan elementit on vain yhdistetty tässä taitavasti. Onkos kukaan muu tätä trilogiaa lukenut? Oletteko samaa vai eri mieltä? :--)
ja mitä vähemmän susta mä muistan sen täydellisempi mun mielessäni oot

- Finin lukupiiri -

Olivia

• Homo harakka
  • 365 päivää <3
« Vastaus #126 : 07.08.2012 23:34:27 »
Lainaus
Onko teillä jotain tiettyä yli muiden olevaa lempikirjaa, jonka voi lukea kyllästymättä läpi sata kertaa? Mikä siitä tekee niin hyvän? Mitä kautta siihen tutustuitte?

Mun suosikikseni on nousuut Cassandra Claren, Varjo kaupunki-trilogia ja tarkemmin ensimmäinen, Luukaupunki. Pitkällä automatkalla satuin innostumaan kirjasta kun sisko oli sen lainannut. Innostuin, ihastuin ja rakastuin siihen kirjotus tapaan, kun tarina etenee hyvää vauhtia. Kuvailu tuntuu kuin näkisi kaiken silmissään ja voin vain kuvitella miltä Idriskin näyttäisi! Cassandra kirjoitus on minusta ihanaa, salaperäistä, huumaavaa ja kirja jota ei malttaisi laskea kädestä, vaikka olisi jo lukenut kirjan sitä haluaa lukea joka kohdan järjestyksessä ja syventyä kirjan juonteiden ja tunnelmien vaihteluun, kuvailuun ja elää tarinan mukana.. :D Cassandra ei kirjoita kuin Mayer ja hyvä koska Stephenien kirjoittaa tökkivästi ja Bellan näkökulma on vain niin tylsä. Mulla on tapana lukea esim. Harry Pottereita niin että hypin tylsimmät kohdat pois, mutta sitä huolta ei ilmenny Varjo kaupungin koukuttavassa, rakkauden ja jännityksen fiilistelemässä kirjasarjassa!
Odotan tietenkin innoissani tän vuoden syyskuussa ilmestyvää Enkelten kaupunkia!

Ihana kysymys!! :D
-O
Kuin pienet sadepisarat kimmeltävät kauniina kirkkaana kevätaamuna. Tuhansina pieninä pilkkuina maassa ne jotka säkenöivät ja kääntävät maisemaa ylösalaisin.
Tekstini ovat vain kalpeita. Tekstejä, jonka aurinko on jättänyt valaisematta.

Rascal

• metsänhenki
  • Fernweh
« Vastaus #127 : 08.08.2012 00:00:48 »
Lainaus
Onko teillä jotain tiettyä yli muiden olevaa lempikirjaa, jonka voi lukea kyllästymättä läpi sata kertaa? Mikä siitä tekee niin hyvän? Mitä kautta siihen tutustuitte?
Koska mainostustilaisuus niin hehkutan Olli Heikkosen runokokoelmaa Jäätikön ääri. Tutustuin tähän yliopistossa lyriikan analysoinnin kurssin kautta ja silmäni runouden hienoudelle avautuivat kyllä peruuttamattomasti. Runokokoelmasta tekee hyvän ensinnäkin se, että se on yhtenäinen teos. Kokoelma on jaettu kolmeen osastoon, ja runot jatkavat ja täydentävät toisiaan. Luopumisen vaikeus on yksi kokoelman kantavista teemoista ja näkyy joka osastolla. Runot ovat siitä mukavaa luettavaa, että niitä voi tulkita niin monella tavalla ja niistä löytää kerran toisensa jälkeen uusia piirteitä. Uusia suosikkeja nousee esiin joka lukukerralla.

Jossain arvostelussa oli Heikkosen runoista sanottu, että niissä lukija kokee jatkuvasti olevansa jonkin syvällisen oivalluksen äärellä, ja se kuvaa kyllä todella hyvin omia tuntemuksiani tuosta kokoelmasta. Muihin Heikkosen runoteoksiin en ole yhtä ehdoitta ihastunut, mutta Jäätikön äären olen lukenut varmaan viisi kertaa kokonaisuudessaan läpi, yksittäisiä runoja useampiakin kertoja ("Näiden jäiden yli" ♥).

Onhan noita muitakin lempikirjoja, jotka kestävät lukemista, mutta jätettäköön mainostus nyt tähän yhteen. ;D

"Sille, joka on kerran joutunut metsänhaltijan valtaan, jää kuitenkin
ainainen kaipuu metsään eikä hän koskaan oikein palaa entiselleen."

Yes, I'm a football romantic.
banneri: Auroora

maikki

• Ananasfriikki
« Vastaus #128 : 08.08.2012 00:09:14 »
Mutta jokaiselle maailman ihmiselle voisin kyllä suositella (vaikkei tässä nyt varsinaista pyyntöä ollutkaan) Jonathan Stroudin Bartimeus-trilogiaa. Oon melko paljon kirjoja lukenut enkä ihan kaikkea todellakaan hyväksi suodata, mutta tämä on ollut lempikirjasarjani jo hyvin pitkään eikä ole vertaistaan löytynyt. :--D Löytyy fantasiaa yhdistettynä "oikeaan maailmaan" (tyyliin Potterit tai Twilight), hyvä tarina ja loistavat henkilöhahmot, ja varsinkin todella hyvin kirjoitettua tekstiä ja huumoria.
Bartimeus-trilogia on loistava! Lukemisesta on tosin aikaa, mutta se oli aivan ihana. Lopetuskin oli ehkä maailman täydellisin, ainakin omasta mielestäni. Muita hyviä fantasia kirjoja ovat Robin Hobbin trilogiat, Deverryn tarut, joita on tosin suomennettu vain kaksi. Ja sitten jos kaipaa jotain hieman kevytmielisempää fantasiaa, joka hieman irvailee muille fantasiaromaneille niin kannattaa suunnata David Eddingsin Belgarionin ja Mallorean tarut. Sitten jos kaipaa jotain todella pitkää luettavaa niin Robert Jordanin Ajan pyörä, suomeksi 25 osaa, englanniksi 13? En ole täysin varma, koska Jordanhan on itse kuollut ja sarja jäi kesken, joten joku palkattiin kirjoittamaan se loppuun, mutta en ole täysin varma siitä kuinka monta niitä kirjoja on sitten ilmestynyt, koska en halua niitä lukea. Koen, etteivät ne ole oikein Ajan pyörä-kirjoja, vaikka niissä olisikin käytetty Jordanin pohjatyötä.

Terry Pratchetinkin kirjat ovat aivan loistavia, jos kaipaa hieman kevyempää fantasiaa. Ja mitähän vielä? En tiedä lasketaan Marianne Curleyn Aikavartio-trilogiaa fantasiaksi, mutta ainakin itse pidin siitä todella paljon, kun sen luin. Ja ja, siinäpä ne taisi tällä hetkellä olla. Keksisin varmaan enemmänkin, jos pääsisin kirjastoon fantasiaosastolle, mutta tällä hetkellä en muista enempää.

Lainaus
Tähän on minulla yksi ainoa vastaus. Ian McEwanin Sovitus. Se on kaikista täydellisin kirja mitä olen koskaan lukenut. Rakkaustarina, mutta ei ollenkaan mikään lässyn lässy, vaan kerrottuna pikkusiskon näkökulmasta ja kuinka pikkusisko kirjan alussa pilaa kyseisen rakkaustarinan. Tietenkin kirjan varsinainen lopetus voisi olla mielestäni vähän toinen, mutta ainakin se yllättää lukijan. Itselläni meni vähän aikaa ennen kuin pystyin sulattamaan sen täysin.

Ja mistä törmäsin koko kirjaan? Keira Knightleyn ja James McAvoyn kautta. Aloin katsomaan kyseistä elokuvaa Keira Knightleyn takia, mutta jäin siihen koukkuun James McAvoyn takia, mutta mielestäni en vielä sillä ensimmäisellä kerralla katsonut sitä loppuun asti, vaan luin kirjan ensin ja sitten katsoin elokuvan uudestaan. Se elokuvakin on aivan ihana ♥ Tuli eilen illalla Subilta :D

En tiedä muista, mutta itselläni on tapana, kun olen lukenut kirjan, niin sitten etsin ne kaikista mukavimmat kohdat ja luen ne uudelleen ja taas uudelleen. Sitten kun taas seuraavan kerran kirjan käsiini hyppään mieluummin niihin mukavempiin kohtiin kuin luen koko kirjan uudestaan. Salainen paheeni, mitä tein aika paljon Bellandran kristalli-kirjan kanssa. Eli periaatteessa luin vain kirjan viimeisimmät kappaleet, kun aina lainasin sen uudestaan.

Mutta niin, minulla on hukassa yksi Tiina-kirja. Tai ainakin uskoisin sen olevan Tiina-kirja. Siinä Tiina sai uudet kumisaappaat, kun kaikki muut tytöt sai mokkakengät. Ja sitten Tiina hyppi jonkun luokkakaverinsa kanssa vesilätäköissä ja sitten luokkakaveri sairastui ja taisi lopulta jopa kuolla. Minulla on ollut tämä joskus kauan sitten hukassa, mutta sitten löysin sen taas, mutta nyt taas en kuollaksenikaan muista, että mikä sen nimi on.

Eririn

• captain of skyrissian
  • Jedi like my father before me
    • kiliel is a lesbian ship
« Vastaus #129 : 08.08.2012 01:03:01 »
Näitähän riittää, mutta ensimmäinen sellainen kirja, jonka olen lukenut jo varmaan miljoona kertaa, enkä kyllästy ainoallakaan kerralla, on Harry Potter ja Azkabanin vanki. Se sai mut koukuttumaan Pottereihin. Ekalla kerralla mun oli vain pakko lukea lukea ja lukea, koska halusin tietää, miten Harrylle käy ja mikä Sirius oikein oli miehiään. Reaktiot pitkin tarinaa oli aika loistavia xD Kirja on edelleen suosikkini kaikista Pottereista ihan sen takia, mitä se on merkinnyt mun lapsuudelle. Potterit ei varmasti olisi olleet niin isossa osassa ilman sitä. Rakastan AV:tä eniten kaikista kirjoistani. Melkein päreinähän se on - olen joutunut korjaamaan selän kontaktimuovilla, mutta rakas, rakas kirja ja omasta mielestäni upea tarina.
Mutta joo, mulla on muitakin kirjoja, jotka olen lukenut lukemattomia kertoja, enkä kyllästy. Tykkään uusinnoista xD En lähde luetteloimaan, koska listasta tulisi aika pitkä...

Q+Black

• ★Lheage★
  • "What i want, i take."
    • Fantasiakirja-blogi
« Vastaus #130 : 08.08.2012 11:13:47 »
Kerstin Gier - Rubiininpuna

"Gwendolyn on tuiki tavallinen 16-vuotias lontoolaistyttö, mutta hänen perhetaustansa on jotakin aivan muuta. Joillakin Gwenin sukulaisista on aikamatkaajan geeni, ja hänen sukupolvessaan geeni on hänen nirppanokkaisella serkullaan Charlottella. Koko suku odottaa herkeämättä, koska Charlotten ensimmäinen matka menneisyyteen koittaa. Gwendolynin arki on Charlotten tarkoin vartioidun elämän rinnalla melko tavallista, kunnes hän yhtenä päivänä saa huimauskohtauksen ja hetken päästä huomaa olevansa entisaikojen Lontoossa. Aikamatkageeni onkin piillyt Gwendolynin perimässä!

Osa kateellisista sukulaisista ei tahdo uskoa, että Gwendolyn on valittu osaksi vuosisataista kohtalonyhteyttä, kahdentoista jalokiven ketjua, mutta yhtä kaikki häntä aletaan salaisen veljeskunnan toimesta valmistella tuleviin aikamatkoihin, joilla hän täyttää mystistä tehtävää ikätoverinsa, samaista aikamatkageeniä kantavan komean mutta raivostuttavan Gideonin kanssa."

Aloittaessani lukemaan tätä kirjaa, teksti hiukan tökkäili enkä meinannut päästä eteenpäin ollenkaan. Sitten sen alkukankeuden jälkeen huomasin, että tässä kirjassa onkin potentiaalia koko illan viihdyttäjäksi. En olekaan lukenut vielä pahemmin aikamatkustukseen liittyvää kirjallisuutta ja tässä se olikin kuvattu hyvin mielenkiintoisesti ja ymmärrettävästi. Tekstissä vilahtaa nykyaikaisen High School - elämän lisäksi vanhan ajan Lontoota sekä hiukan historian tapahtumiakin. Kaikki tämä yhdessä herätti suunnattoman mielenkiinnon kirjaa kohtaan. Tarinassa edettiin suhteellisen rauhallisesti, mutta ei pitkäveteisesti. Pidin kirjan värikkäistä hahmoista ja huvittavasta mielikuvasta, jossa Gwendolyn yrittää selittää 2000-lukua joillekin 1700-luvulla eläville herrasmiehille. Tämä kirja jäi niin hermoja kutkuttavaan kohtaan, että en millään malttaisi odottaa seuraavaa osaa.

Mulla on aika montakin suosikkikirjaa, mutta ylitse muiden taitaa olla Mustan Tikarin Veljeskunta (Black Dagger Brotherhood) - sarjan kolmas kirja eli Herätetty rakastaja. Se kertoo Zsadist-nimisestä vampyyrista, joka eli nuoruudessaan vankina ja joutui kärsimään mitä kammottavimmilla tavoilla. Arpinaamaista ja mustasilmäistä soturia pelkäävät kaikki, koska häntä pidetään sieluttomana tappajana. Bella-niminen vampyyri kuitenkin herättää soturissa uudenlaisia tunteita. Ehkä pidän kirjasta sen takia, koska kaikki "pahistyypit" ja vahvat persoonat ovat mieleeni erityisesti. Zsadist on raakalaismainen mies, jolla kuitenkin on sydän siellä jossain. Muutenkin pidän Wardin kirjoista, koska niissä on mahtavaa huumoria, romantiikkaa, erotiikkaa ja sitä oikeeta äksöniä ;) BDB-kirjoihin törmäsin netissä seikkaillessani ja pitihän ne kaksi ekaa heti tilata Bookplussalta ;)

Mun suosikikseni on nousuut Cassandra Claren, Varjo kaupunki-trilogia ja tarkemmin ensimmäinen, Luukaupunki. Pitkällä automatkalla satuin innostumaan kirjasta kun sisko oli sen lainannut. Innostuin, ihastuin ja rakastuin siihen kirjotus tapaan, kun tarina etenee hyvää vauhtia. Kuvailu tuntuu kuin näkisi kaiken silmissään ja voin vain kuvitella miltä Idriskin näyttäisi! Cassandra kirjoitus on minusta ihanaa, salaperäistä, huumaavaa ja kirja jota ei malttaisi laskea kädestä, vaikka olisi jo lukenut kirjan sitä haluaa lukea joka kohdan järjestyksessä ja syventyä kirjan juonteiden ja tunnelmien vaihteluun, kuvailuun ja elää tarinan mukana.. :D Cassandra ei kirjoita kuin Mayer ja hyvä koska Stephenien kirjoittaa tökkivästi ja Bellan näkökulma on vain niin tylsä. Mulla on tapana lukea esim. Harry Pottereita niin että hypin tylsimmät kohdat pois, mutta sitä huolta ei ilmenny Varjo kaupungin koukuttavassa, rakkauden ja jännityksen fiilistelemässä kirjasarjassa! Odotan tietenkin innoissani tän vuoden syyskuussa ilmestyvää Enkelten kaupunkia!
Suuri anteeksipyyntö, mutta pilkunviilaaja saapuu paikalle pamppua heilutellen. Kyseessä siis Varjojen kaupungit (engl. The Mortal Instruments) - sarja, ei Varjokaupunki ;) Mayerilla varmaan tarkoitettiin Meyer? Ja joo, neljäs kirja - Langenneiden enkelten kaupunki tulee ensi kuussa :) Piti tarkentaa jos joku vaikka haluaa tutustua kyseiseen sarjaan ;) Kiitos ja anteeksi ja btw, Varjojen kaupungit sarja on mahtava! Jace <3  :-*

Ja niin, kyseisestä kirjasarjastahan tulee eka leffa ensi vuonna ;)
« Viimeksi muokattu: 08.08.2012 11:22:38 kirjoittanut Q+Black »

Chuuko

• Chuuko in Neverland
« Vastaus #131 : 08.08.2012 14:14:29 »
Haluaisin löytää jotain uusia hyviä fantasiakirjoja, mutta kun mikään ei vain vedä vertoja Rowlingille ja Tolkienille. :D Esim. Eragon-kirjat on ihan hyviä, mutta TSH:n vaikutus paistaa niistä niin selvästi läpi, että ärsyttää. Twilighteista Houkutus taas on loistava, mutta mitä pitemmälle sarja etenee, sitä huonommiksi kirjat mielestäni muuttuvat.

Oon yllättyny ettei kukaan oo vielä listannu viestisi jälkeen George.R.R.Martinin A Song of Ice and Fire, Tulen ja jään laulu aka Game of Thrones. Aivan loistava kirjasarja.
Myös omia suosikkejani fantasiasarjoista on Robert Jordanin The Wheel of time, Ajan pyörä. Harmittaa kun luin ensimmäiset 25 osaa suomeksi, nautin enemmän noista englanninkielisistä osista sen jälkeen kun suomennos lopetettiin.
Ehdottomasti lukemisen arvoisia molemmat sarjat. 
Twilightfanina oletan, että olet lukenut Meyerin Vieraan? Huomattavasti tasokkaampi kuin yksikään Houkutuksen osista.
Ursula K. Le Guinin Maameren tarinat on kanssa ihan kivoja.
Garth Nixin Abhorsen, Lirael ja Sabriel ovat kanssa jääneet ihan positiivisina kokemuksina mieleen, tosin en tiedä kuinka lapsekkaita ne olisivat jos uudelleen lukisi. Kyllä varmaan lukisinkin.
Lisätään vielä listaan Nora Robertsin Morriganin risti ja sen jatko-osat, jos yhtään seksuaalisväritteisemmästä fantasiasta tykkää.
« Viimeksi muokattu: 08.08.2012 14:24:18 kirjoittanut Chuuko »
True I'm nervous,
but why do you think I'm mad?

Nevski

• ⅓ full of it.
« Vastaus #132 : 08.08.2012 15:09:31 »
Tämä on kyllä niin totta, kummassakin tapauksessa! Mutta jokaiselle maailman ihmiselle voisin kyllä suositella (vaikkei tässä nyt varsinaista pyyntöä ollutkaan) Jonathan Stroudin Bartimeus-trilogiaa. Oon melko paljon kirjoja lukenut enkä ihan kaikkea todellakaan hyväksi suodata, mutta tämä on ollut lempikirjasarjani jo hyvin pitkään eikä ole vertaistaan löytynyt. :--D Löytyy fantasiaa yhdistettynä "oikeaan maailmaan" (tyyliin Potterit tai Twilight), hyvä tarina ja loistavat henkilöhahmot, ja varsinkin todella hyvin kirjoitettua tekstiä ja huumoria. Monta kertaa olen tämän trilogian parissa nauranut ääneen. Ensimmäisen osan nimi on siis Samarkandin amuletti. En voi muuta kuin suositella. Uskoisin, että menee varmaan sellaisillekin, jotka eivät erityisemmin fantasiasta pidä, itseäni jälleen lainatakseni voisin luvata, ettei tosissaankaan ole mitään ryppyotsaista miekka kädessä huitomista, vaan tosi hauska ja kekseliäs tarina. Esimerkiksi itse en lue käytännössä ollenkaan fantasiaa nykyisin juuri sen kliseisyyden ja tylsyyden takia, mutta tämä on aina vain yhtä hyvä.

Kirja kertoo Bartimeus-nimisestä henkiolennosta, dzinnistä, jonka maagikkopoika nimeltä Nathaniel manaa toisesta maailmasta keskelle Lontoota käyttääkseen tämän voimia omiin tarkoituksiinsa, kostaakseen vanhalle viholliselleen. Ja siitä seuraa sitten vaikka minkälaista seikkailua, joiden aikana kirjaa on ihan mahdoton laskea käsistään. :--D Ja kaikki on höystetty pilkkeellä silmäkulmassa.
(...)
Ja tuskin enää tarvitsee perustella, miksi tämä on niin hyvä. Kaikki hyvän kirjan elementit on vain yhdistetty tässä taitavasti. Onkos kukaan muu tätä trilogiaa lukenut? Oletteko samaa vai eri mieltä? :--)

Sarja oli loistava. Olen lukenut sen kahdesti ja pidin toisella kerralla varmaankin vielä enemmän. Nyt lukukerrasta on taas pari vuotta ja voisin kyllä tarttua uudelleen, koska mulla on syvä mielikuva siitä, että 14-vuotias ei ehkä vielä tajua kaikkia viittauksia ja hahmota kokonaisuutta siinä, missä kolmatta kertaa sarjaa lukeva 16-vuotias ehkä voisi tajuta. Ei sillä, etteikö nuorempanakin lukukokemus ja ymmärrys voi olla jo kenellä tahansa tasokas vaan sillä, että henkilökohtaisesti olen viimeisenä parina vuotena ymmärtänyt iahn eri aspekteja sarjoista, joihin olen viimeksi koskenut joskus 12-14-vuotiaana.

Mutta siis, jos esimerkiksi Pottereissa ollut kuolonsyöjäpiirien ja pimeän taikuuden varsin lyhyen ja ylenmalkaisen kuvauksen perusteella aihepiiri kiinnostaa, suosittelen. Oikeastaan pidin Bartemius-trilogian taikuuden käytöstä, rajoituksista ja kuvauksista jopa enemmän kuin ensimmäisten Potterien taikomisesta. Vasta neljännessä tai viidennessä kirjassa HP:ssa alkaa taikuudesta itsestään tulla kiehtova elementti, sitä ennen se on ollut aika rajoituksetonta ja helppoa ja kirjat paljon huumori- ja ihmissuhdepainotteisempia. Bartemius-triologiassa taikuus on koko ajan läsnä ja vanha Lontoo miljöönä on ihanan rosoinen ja sumuinen, vaikka high class elämääkin riittää.

Ja sitten jos kaipaa jotain hieman kevytmielisempää fantasiaa, joka hieman irvailee muille fantasiaromaneille niin kannattaa suunnata David Eddingsin Belgarionin ja Mallorean tarut.

Irvailee muille fantasiaromaaneille? Ehkä nykylukija voi sen noinkin tulkita, mutta Eddingsien pariskuntahan julkaisi pääteoksensa melko varhain ikään kuin amerikkalaisena vastavetona Tolkienille. Minua vähän tympii tuo, että ihmiset herkästi mainitsevat kirjoittajaksi vain Davidin, vaikka onhan se ihan ymmärrettävää, kun kannessa niin lukee. Kuitenkin fakta on, että Leigh teki melkein yhtä paljon työtä teosten kanssa ja varmasti juurikin hänen kädenjälkensä näkyy sarjan naishahmoissa. David kuitenkin oli melko tyypillinen amerikkalaismies, jolla ei ehkä ollut kattavaa käsitystä "naisten maailmasta". Epäkohta on myös siinä, kun Eddingsien tuotantoa kuvaillaan äärimmäisen clichéiseksi. Hehän olivat tavallaan nykyajan fantasiakirjallisuuden pioneereja siinä, missä Tolkien ja C. S. Lewiskin.

Garth Nixin Abhorsen, Lirael ja Sabriel ovat kanssa jääneet ihan positiivisina kokemuksina mieleen, tosin en tiedä kuinka lapsekkaita ne olisivat jos uudelleen lukisi. Kyllä varmaan lukisinkin.

Olen nämäkin lukenut kahdesti ja pitänyt kummallakin kerralla (nimimerkkinikin varmaan kertoo omaa tarinaansa). Lempikirjojani ehdottomasti. Harmittaa vain, kun oikein mistään ei näitä löydä omaan hyllyyn. Saisivat suomentaa vielä seuraavatkin osat: Nixhän on kirjoittanut tälle ainakin kaksi jatko-osaa.

Arte

• Puuskupuh
  • Valvoja
« Vastaus #133 : 08.08.2012 17:03:27 »
Olen nämäkin lukenut kahdesti ja pitänyt kummallakin kerralla (nimimerkkinikin varmaan kertoo omaa tarinaansa). Lempikirjojani ehdottomasti. Harmittaa vain, kun oikein mistään ei näitä löydä omaan hyllyyn. Saisivat suomentaa vielä seuraavatkin osat: Nixhän on kirjoittanut tälle ainakin kaksi jatko-osaa.
Abhorsen-trilogia on melkoinen rakkaus. Luin nämä joskus alakoulun ylimmillä luokilla/yläkoulussa ja erityisesti Liraelia rakastin/rakastan. Luin trilogian juuri viime keväänä läpi uudemman kerran ja olihan se edelleen hyvin koukuttava ja nautittava kokonaisuus, vaikka nuoremmille onkin suunnattu. Rakastan Vanhan valtakunnan maailmaa ja toivon edelleen, että Liraelissa olisi paljon paljon enemmän Lirael-kohtauksia...

Mutta mitä kummaa, jatko-osia trilogiaan? Itse olen noiden kolmen kirjan lisäksi törmännyt vain Nicholasista kirjoitettuun novelliin, joka on novellikokoelmassa Across the Wall (eikä sitä ole suomennettu). Nixillähän on paljon nuorten kirjoja, joita suomalainen yleisö ei tavoita. Olen lukenut saksaksi The Keys to the Kingdom -sarjan ensimmäisen teoksen, eikä se todellakaan vetänyt vertoja Abhorsen-sarjalle...

Abhorsen-faneille tiedoksi: Garth Nix kirjoittaa juuri neljättä Vanhaan valtakuntaan kuuluvaa teosta!

Suora lainaus ylläolevasta linkistä: I’m writing CLARIEL: THE LOST ABHORSEN at the moment. It is set about 300 years before the events of SABRIEL, in an extremely settled era of the Old Kingdom, where is almost no threat from the Dead or Free Magic, and the Abhorsens are considered something between an archaic remnant of worse times and municipal rat-catchers. Clariel will probably be a 2013 release.

Ah ihanaa! Tuo maailma on niin huikaisevan hieno, että ihanaa saada tietää siitä lisää - ja vieläpä aivan eri aikakaudelta kuin mihin trilogia keskittyy. Minulla on itselläni Abhorsen omana ja pienen metsästyksen alla ovat kaksi aikaisempaakin kirjaa. Eritoten Lirael olisi ihana saada kirjahyllyä komistamaan.

“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman

Nevski

• ⅓ full of it.
« Vastaus #134 : 08.08.2012 17:41:43 »
Mutta mitä kummaa, jatko-osia trilogiaan? Itse olen noiden kolmen kirjan lisäksi törmännyt vain Nicholasista kirjoitettuun novelliin, joka on novellikokoelmassa Across the Wall (eikä sitä ole suomennettu). Nixillähän on paljon nuorten kirjoja, joita suomalainen yleisö ei tavoita. Olen lukenut saksaksi The Keys to the Kingdom -sarjan ensimmäisen teoksen, eikä se todellakaan vetänyt vertoja Abhorsen-sarjalle...

Abhorsen-faneille tiedoksi: Garth Nix kirjoittaa juuri neljättä Vanhaan valtakuntaan kuuluvaa teosta!

Suora lainaus ylläolevasta linkistä: I’m writing CLARIEL: THE LOST ABHORSEN at the moment. It is set about 300 years before the events of SABRIEL, in an extremely settled era of the Old Kingdom, where is almost no threat from the Dead or Free Magic, and the Abhorsens are considered something between an archaic remnant of worse times and municipal rat-catchers. Clariel will probably be a 2013 release.

Ah ihanaa! Tuo maailma on niin huikaisevan hieno, että ihanaa saada tietää siitä lisää - ja vieläpä aivan eri aikakaudelta kuin mihin trilogia keskittyy. Minulla on itselläni Abhorsen omana ja pienen metsästyksen alla ovat kaksi aikaisempaakin kirjaa. Eritoten Lirael olisi ihana saada kirjahyllyä komistamaan.

Joo, olin näköjään sekoittanut muun Nixin tuotannon (ja senkin kummallisella virheellisyydellä) mukaan Valtakunta-teoksiin. Mutta hienoa, jos lisää kuitenkin on tulossa. Silloinhan se ehkä pääsee suomennettavaksikin... Joskus on tuskaa tajuta, että jatko-osia ei vain suomenneta. Kuten Redwall-sarjalle kävikin: suomentaminen vain loppui kuin seinään ja teokset vielä niin raskaita englanniksi omalla kielitaidolla, että yäh.

Zacharias

• du er ikke alene
  • korkokenkäpoika
    • tumblr
« Vastaus #135 : 08.08.2012 17:52:39 »
Lainaus

Jos Pottereita tai Nälkäpelin ensimmäistä osaa ei lasketa, vaan mietitään yksittäisiä kirjoja, niin tällainen on Stephen Chboskyn the Perks of being a Wallflower aka Elämäni seinäruusuna. Siinä on kirja, joka on miulla lähes kulunut puhki lukukerroista. Ihan mielettömän kaunis kuvaus kasvamisesta ja syrjään vetäytyvistä ihmisistä. Todella aitoja tunteita.

Löysin sen ihan vain kirjasuosituksista joltain bloggerilta. En kadu yhtään, että tartuin siihen. Nyt odottelen seuraavaksi siitä tehtyä elokuvaa, joka ilmestyy tässä syksyllä (:

Komppaan muuten maikkia Sovituksesta. Se on myös miun yksi suursuosikkeja. Alku oli ehkä hieman pitkä ja liian tarkkaan kuvailtu, mutta kirjan loputtua sitä jäi kyllä miettimään. Hirveän hieno.

Ja koska olen tätä topaa stalkkaillut ja kukaan muu ei ole sanonut tästä kirjasta mitään Fiorellan lisäksi, niin miä sitten! Luin ite Divergentin tuossa kesän alussa ja ostin Insurgentin vain kaksi päivää sen jälkeen. Luin molemmat osat yhdessä päivässä. Vaikka tuntuu, että dystopia on nyt niin in ja pitää oikeasti valikoida mitä ottaa, niin tämä oli hemmetin hyvä. Tykkäsin ihan älyttömästi. Ja kerrankin kirjan "pääparitus" oli rakennettu hyvin ja huolellisesti, eikä ärsyttänyt yhtään.

Samaa ei voi sanoa Matchedista (Tarkoitettu se taisi suomeksi olla?) joka oli miun mielestä surkeinta kuraa mitä olen vähän aikaan lukenut - tai no, lukenut ja lukenut. En pystynyt menemään loppuun saakka, kun kyllästyin niin pahasti.
the charge of the love brigade.

Okakettu

• revonhäntä
« Vastaus #136 : 08.08.2012 18:17:38 »
Lainaus
Ja koska olen tätä topaa stalkkaillut ja kukaan muu ei ole sanonut tästä kirjasta mitään Fiorellan lisäksi, niin miä sitten! Luin ite Divergentin tuossa kesän alussa ja ostin Insurgentin vain kaksi päivää sen jälkeen. Luin molemmat osat yhdessä päivässä. Vaikka tuntuu, että dystopia on nyt niin in ja pitää oikeasti valikoida mitä ottaa, niin tämä oli hemmetin hyvä. Tykkäsin ihan älyttömästi. Ja kerrankin kirjan "pääparitus" oli rakennettu hyvin ja huolellisesti, eikä ärsyttänyt yhtään.

Haa, olipa hyvä kuulla positiivista kyseisestä sarjasta/trilogiasta/mikäonkaan - olen jo pitkään pohdiskellut, pitäisikö pokkarina ostaa omaksi, sen verran mielenkiintoiselta ja ennen kaikkea hyvin rakennetulta Divergent mielestäni vaikuttaa. Laadukasta dystopiaa kun ei koskaan ole liikaa ja silleen. : > Tarkoitettu taas on mielestäni ihan ookoo teos, joka kuitenkin hukkaa mahdollisuutensa todella laahaavaan kerrontaan ja turhan yksioikoisiin henkilöhahmoihin ja romantiikkaan (onko se kolmiodraama pakko tunkea kaikkialle, kysyn vaan). Jatko-osa jäi omalla kohdalla kesken, kun siinä ei käytännössä tapahtunut yhtään mitään.

Komppaan myös the Perks of being a Wallflowerin hienoudesta. Se on tullut luettua nyt muutamaan kertaan, sekä suomeksi että englanniksi, ja tuntuu parantuvan jokaisella lukukerralla. Yksi niistä teoksista, jotka jokaisen tulisi lukea.
« Viimeksi muokattu: 08.08.2012 19:42:26 kirjoittanut Okakettu »

sentimentaalista löpinää.

ava © benchable

Gelmir

• Imagine
  • Ravenclaw
« Vastaus #137 : 08.08.2012 20:07:07 »
Nythän alkoi tulla fantasialistausta, jee! Mainituista olen lukenut joskus aikoja sitten Bartimeus-trilogian, josta en muuta muistakaan kuin että itse Bartimeus oli mahtava. :D Pitäisi ehkä lukea uudestaan. Myös Aikavartio-trilogia ja Garth Nixin kirjat on tullut joskus luettua. Ainiin ja Meyerin Vieras englanniksi. Pitää alkaa tutustua noihin muihin. :D

Lainaus
Onko teillä jotain tiettyä yli muiden olevaa lempikirjaa, jonka voi lukea kyllästymättä läpi sata kertaa?

Laskisin lähinnä Potterit ja Sormusten Herran tuohon kastiin, mutta jos vedetään rajaa vähän alemmas, niin voisin mainita esimerkiksi Deborah Spungenin Nancyn, jonka luin ensimmäisen kerran joskus yläasteella ja sen jälkeen on tullut luettua tuota vielä monesti.
It was my ghost walking on the sidewalk.

Unimaailma

Paju

• Okaketulta
« Vastaus #138 : 08.08.2012 20:10:49 »
Täällä kun mainittiin Húrinin lasten tarina, niin mun täytyy kyllä kehua että se on kenties mulle Tolkieneista ollut pitkään rakkain. On kyllä aikaa viime lukukerrasta, mutta itse pidän todella paljon siitä, että se perustuu pitkälti Kullervon taruun. Kalevalaa pidän hienona teoksena, ja koen kirjan upeana Tolkien-versiona tästä tarusta.
Ei askeltakaan, ei sanoja
En löydä enää tarvetta karata
Jos totuus ei pala tulessakaan
Oli paluuni oikein ja puhe turha

Neithan

• Bitchking
  • Words are wind
« Vastaus #139 : 09.08.2012 18:02:47 »
Lainaus

Oma, ehdoton ykköseni on Silmarillion. Se on vain niin uskomattoman hyvä. Ensimmäisen kerran luin sen 11-vuotiaana, olimme Lapissa laskettelemassa ja minulta oli lukeminen loppu niin veli iski Silman käteen. Ylläri alkuun menin ihan sekaisin kaikista hahmoista ja paikoista, mutta pidin siitä huolimatta. En muista milloin luin sen uudelleen, mutta silloin ymmärsin jo ennemmän ja nykyään en enää tiedä kuinka monta kertaa olen sen lukenut, mutta silti aina jaksaa lukea uudelleen. Noldorin ja erityisesti Fëanorin perheen kohtalo liikuttaa aina. Húrinin lasten tarina on myös rakas, mutta Silman veroinen se ei minusta ole.
You can be anything you want to be
Just turn yourself into anything you think that you could ever be