Kirjoittaja Aihe: Kirjat & kirjasarjat #2  (Luettu 58743 kertaa)

flawless

• Deathbat
  • Administrator
  • Folie à deux
Kirjat & kirjasarjat #2
« : 12.05.2012 23:55:58 »
Edellinen topic täyttyi, joten nyt on uuden aika. Uusi topsu, mutta vanhat kujeet: edelleen siis kaikenlaista keskustelua kirjoista ja kirjasarjoista.

Edellisen topicin aloitusviesti:
Otsikko kertoo kaiken. Keskustelua siis finiläisten suosikkikirjoista. Tämän olisi tarkoitus olla myös eräänlainen lukuvinkki-topic.

Huom! Jos esittelet kirjan juonta, muista olla paljastamatta loppuratkaisua, älä spoilaa!

Keskustelu jäi Guan kysymykseen, joka kuului näin:
Itsellä on tällä hetkellä kaiken muun paitsi pääsykoekirjojen lukuaika niin vähissä että itkettää. Mutta kesää varten minulla olisi muutama kysymys e-kirjojen lukulaitteista. Olen harkinnut tällaisen ostamista, joten jos omistat/on muuten kokemusta niin pistä ihmeessä viestiä.

- Millainen e-kirjojen lukulaite sinulla on? Oliko laite kallis? Oletko ollut tyytyväinen
- Onko kirjojen tarjonta/hintataso hyvä?
- Millaista tekstin lukeminen näytöltä on? Väsyttääkö silmiä paljon? Erilaista kuin koneelta?

Ajattelin itse tutustua e-kirjamaailmaan tuon E-Reader For Google Chromen kautta, mutta laitteen hankkiminen yo-lahjarahoilla ei mikään huono idea ole.
- Gua

Linkki edelliseen topiciin.

Näyttämö on vapaa, jatkakaa! :)

Q+Black

• ★Lheage★
  • "What i want, i take."
    • Fantasiakirja-blogi
Vs: Kirjat & kirjasarjat #2
« Vastaus #1 : 14.05.2012 00:23:47 »
Mats Strandberg & Sara B. Elfgren - PIIRI

"Engelsfors. Pikkukaupunki Ruotsissa. Nimi on kaunis, mutta paikka rähjäinen. Kaupunkia ympäröivät synkät metsät, joihin ihmiset usein eksyvät ja katoavat. Syyslukukausi on juuri alkanut, kun yksi lukion oppilaista löydetään kuolleena koulun vessasta. Kaikki olettavat, että kyseessä on itsemurha. Paitsi ne, jotka tietävät totuuden.

Eräänä yönä kuu värjäytyy salaperäisen punaiseksi, ja kuusi lukiolaistyttöä löytää itsensä hylätystä puistosta. Tytöillä ei ole mitään yhteistä. Yksi on luokan suosituin, toinen kiusattu, kolmas omaa tietään kulkeva gootti, neljäs kunnollinen huippuoppilas… Pian selviää, että paha on saapunut Engelforsiin, ja ilman toisiaan tytöt eivät selviydy hengissä."

Vau, tässä on varmasti aineksia elokuvaan. Kirja esitteli yksinkertaisesti, mutta samalla syventävästi kirjan päähenkilöt, joista jokainen on täysin oma persoonansa. On nörtti, lihava, suosittu, gootti ja niin edelleen. Jokaisella on oma mielenkiintoinen tarinansa, joka herättää ajatuksia. Tytöt painivat samanlaisten ongelmien kanssa kuin kuka tahansa muukin lukiolaisnuori, mutta samalla he huomaavat olevansa osa suurempaa kokonaisuutta. On aika yrittää haudata sotakirveet ja lyödä hynttyyt yhteen. Tie ystävyyteen on kuitenkin kivikkoinen. Samalla jokaisen heistä on taisteltava omien demoniensa, kielletyn rakkauden ja monimutkaisten suhteiden kanssa. Mukaansa tempaava kirja, joka ei paljasta kaikkea heti ja saa lukijan miettimään ratkaisua, joka ei kuitenkaan selviä kuin vasta kirjan loppupuolella. Suosittelen!

Slytherin

• Vieras
« Vastaus #2 : 14.05.2012 21:06:13 »
hei just oon miettiny tollasta e-lukulaitetta et pitäis ostaa! Rakastan kirjoja ja niiden tuoksua ja tuntua mutta samalla tuntuu niin pahalta että luonto kärsii kun on pakko ostaa uusia kirjoja.
Kuulin Kindlesta viikko sitten ja sitä harkitsin et jos ostaisin. En vain tiedä varmasti koska ensinnäkin, usasta tilattuna se maksaisi euroina alle satasen ja uk:sta ~120 € mutta usasta saattaisi joutua tulliin, joten en tiedä kumpi kannattaa...

Mutta Kindle vaikuttaa todella hyvältä, siinä on wifi ja mahdollisuus LAINATA kirjoja ja Rowling on juuri tehnyt jonkinlaisen sopparin että Pottereita saa siis lainata ja ilmatteeksi lukea Kindlellä. On siis joku Kindle library minne pääsee lainailemaan, en tiedä miten tuo toimii jos siinä on joku raja että miten monta saa lainata tai kuinka kauan blablabla...
Mutta joo, kuka tietää lisää noista e-kirjoista? kertokaa!

Uncaring

• Irstas Pervo
  • Musiikilla elävä sinisilmä
« Vastaus #3 : 15.05.2012 10:55:22 »
Hejssan! Kysymykseni koskee Tessa Grattonin Veritaika - kirjaa! Mielestäni kirjaa lukiessani, eli varmaan muutama kuukausi taaksepäin juoni oli jotenkin hämyinen, enkä osannut edes selittää sitä ystävälleni, joka kirjasta kovasti kiinnostui, vaikka onnistuinkin vain kertomaan hänelle hahmoista, ja olisi tahtonut minun selittävän hänelle mokoman juonen, mutta avuttomana sanoin vain, että en osaa, koska en itsekään ilmeisesti lukenut kirjaa täydellä sydämellä  ::) Osaisiko joku selittää sitä minulle tarkemmin? Koska itselleni tarinoiden juonikaavio on aina todella tärkeä, vaikka kirja muuten olisikin mahtava tai huono.

avatar by raitakarkki, banneri ibin

nuppunenäliina

« Vastaus #4 : 15.05.2012 13:45:58 »
Itsellä on tällä hetkellä kaiken muun paitsi pääsykoekirjojen lukuaika niin vähissä että itkettää. Mutta kesää varten minulla olisi muutama kysymys e-kirjojen lukulaitteista. Olen harkinnut tällaisen ostamista, joten jos omistat/on muuten kokemusta niin pistä ihmeessä viestiä.

- Millainen e-kirjojen lukulaite sinulla on? Oliko laite kallis? Oletko ollut tyytyväinen
- Onko kirjojen tarjonta/hintataso hyvä?
- Millaista tekstin lukeminen näytöltä on? Väsyttääkö silmiä paljon? Erilaista kuin koneelta?

Ajattelin itse tutustua e-kirjamaailmaan tuon E-Reader For Google Chromen kautta, mutta laitteen hankkiminen yo-lahjarahoilla ei mikään huono idea ole.
- Gua

Kerronpa kokemuksiani, vaikka virallisella lukulaitteella en olekaan koskaan lukenut.

Luen siis Samsung Galaxy S:n näytöltä Kindle-ohjelman avulla. Näyttö on pieni, mutta minulle riittävä. Olen harkinnut myös erillistä lukulaitetta, mutta se olisi yksi esine lisää kannettavaksi, kun taas kännykän paras puoli on se, että se, ja samalla tietenkin iso kirjasto, on aina mukana - ihan missä vaan, missä joutuu istumaan ja odottelemaan (bussipysäkki, juna, tauot jne.)

Periaatteessa siis minulle erillinen lukulaite on turha. Muistakaa myös, että useimmissa lukulaitteissa ei ole valoa laitteessa itsessään (valo vie akkua ihan hirveästi, lataus kerran vuorokaudessa, kun taas normilaitteella voi lukea viikkoja ilman latausta). Minulle tämä on tärkeä pointti, sillä olen lukenut kännykällä paljon pimeässä bussissa aamuvarhaisella ja esim. sängyssä illalla - kerrankin toinen vieressä nukkuja ei häiriinny! Normilukulaitteessa yövalon olisi oltava päällä ihan samalla tavalla kuin kirjaa lukiessa ja toisen unet kärsii. Kännykässä siis tietenkin taustavalo on olemassa ja älypuhelinta pitää muutenkin ladata joka yö, niin en koe akun kulumista ongelmaksi. Kindle Fire on tällä hetkellä kai ainoa lukulaite, jossa valo-ominaisuus on, mutta sitä ei saanut Suomeen kun viimeksi tarkistin.

Kirjojen valikoima on laaja ja olen löytänyt paljon halpoja (muutaman dollarin) teoksia, joihin ei oikein muuten edes pääsisi käsiksi. Lisäksi laite on hyvä kirjoihin, jotka aikoo lukea vain kerran - ei tartte keksiä säilytyspaikkaa tai keksiä mihin antaa sen eteenpäin, kun ovat vain näytöllä.

Näytöltä lukeminen on helppoa ja mukavaa. Kännykkää on kevyt kannatella (meillä on jonkinmoinen tabi, mutta sillä lukeminen on tuskaa, koska laite itsessään on aika painava). Silmät eivät väsy oikeastaan yhtään ja näytön kirkkautta voi säätää. Koneelta en tykkää lukea yhtään, koska silloin ei samalla tavalla voi kaivautua peiton sisään lueskelemaan ja ruutu on iso ja kirkas.

Kännyssä myös sivunvaihto hoituu pyyhkäisyllä tai reunan napautuksella, koneella taas tuntuu, että on koko ajan ränkättävä nuolinäppäimiä.

Tässäpä minun kokemukseni känny-Kindlen ja tabin perusteella:

Plussat

+ Lukulaitteen näyttö on isompi ja lukeminen helpompaa
+ Lukulaitteessa akun kesto erinomainen (ilman sitä valoa)
+ Monipuolisesti halpoja kirjoja saatavilla
+ Ei tilaongelmaa säilytyksessä
+ Pääosin löytyy englanniksi minun budjettini mukaisia teoksia

Miinukset

- Valo! Lukulaitteella ei mitään virkaa minulle, koska juuri se pimeässä lukeminen toisen häiriiintymättä on se juttu.
- Erillinen laite otettava erikseen mukaan, känny taas aina mukana
- Kännyn näyttö on pieni
- Pääosin kirjat englanniksi (välillä suomi olis se juttu)

Saa kysellä lisääkin, asun asiasta kiinnostuneen tekniikkaneron kanssa, joka olis jo ostanut minulle joululahjaksi lukulaitteen, ellen olisi niin pirun vaativa (valo, akun pitäis silti kestää, kevyt käteen jne. jne. mahdottomuuksia  :D)

Minä olen kova ylipuhumaan/tiedän miten ihmisille sanotaan/asioita joita ne tahtovat kuulla
Tähän meni multa vuosia tottua/mutta nyttemmin kun olen niin taitava/en ajattele sitä juurikaan - Zen Café: Älä tee

Q+Black

• ★Lheage★
  • "What i want, i take."
    • Fantasiakirja-blogi
« Vastaus #5 : 16.05.2012 20:22:41 »
Hejssan! Kysymykseni koskee Tessa Grattonin Veritaika - kirjaa! Mielestäni kirjaa lukiessani, eli varmaan muutama kuukausi taaksepäin juoni oli jotenkin hämyinen, enkä osannut edes selittää sitä ystävälleni, joka kirjasta kovasti kiinnostui, vaikka onnistuinkin vain kertomaan hänelle hahmoista, ja olisi tahtonut minun selittävän hänelle mokoman juonen, mutta avuttomana sanoin vain, että en osaa, koska en itsekään ilmeisesti lukenut kirjaa täydellä sydämellä  ::) Osaisiko joku selittää sitä minulle tarkemmin? Koska itselleni tarinoiden juonikaavio on aina todella tärkeä, vaikka kirja muuten olisikin mahtava tai huono.
Itsekin olen tuon lukenut, mut en kyllä osaa kuvailla :D Yleensä valkkaan kirjani genren ja takakannen mukaan  ;D

Tuohon sarjaan tulee muuten toinen kirja nimeltään Verenvahti. Se on itsenäinen kirja, ei jatkoa edelliselle. 19. lokakuuta on julkaisu.

"Nuorten aikuisten lukuromaani on mukaansatempaava pakkaus magiaa, mustaa jännitystä ja romantiikkaa. Kirja miellyttää varmasti Stephenie Meyerin ja Maggie Stiefvaterin ystäviä.

Mab Prowd on kasvanut veritaikojen parissa. Ne ovat hänelle toinen luonto: väkevät taiat, joiden avulla voisi hallita koko maailmaa. Sellaista voimaa olisi helppo käyttää väärin, niin kuin Mabin äiti teki. Mab haluaa vain pitää taian elävänä ja vartioida sen salaisuuksia, purkaa kirouksia ja puhdistaa. Eräänä aamuna hän tapaa Willin, joka yrittää karkottaa omia henkilökohtaisia aaveitaan.

Mab saa huomata, että äiti ja isoäiti eivät ole opettaneet hänelle kaikkea…"

Luihuinen_89

• Yksinäinen kulkuri
  • Käsi käsessä kuljemme yhdessä ohi esteiden!!
Onko jokin kirjasarja "korvannut" Potterit?
« Vastaus #6 : 17.05.2012 13:57:29 »
Mietin tässä että onko teidän mielestänne jokin kirjasarja korvannut potterit..

Itse aloin lukemaan Potter kirjasarjan jälkeen Christopher Paolinin kirjasarjaa.

Tai toki olin lukenut ensimmäisen ja toisen kirjan jo pottereita lukiessani mutta sitten aloin innolla odottamaan kolmatta osaa ja kun sain tietää ettei kirjasarja loppunut vieläkään että tulee vielä ainakin neljäs osa...

Huomasin että kirjasarja korvaa tavallaan sen innon kuin pottereita odotellessa  ::)

Tahtoisin siis kuulla, että oletteko te löytäneen jonkun mielenkiintoisen kirjasarja / minkä laisia kirjoja te luette nyt kun Pottereita ei enää ilmesty

Ja odotatteko innolla J.K Rowlingin uutta kirjaa jonka englannin kielinen nimi on The Casual Vacancy joka suomennetaan ilmeisesti tänä vuonna niin olen kuullut... mutta pitävätkö huhut paikkansa siitä en ole varma.
Kaikki muuttuu, minäkin vaikkei sitä aina uskoisikkaan.

Mun ficci kokoelma

Uusi Mcr G/F
Trust Me

Paju

• Okaketulta
« Vastaus #7 : 17.05.2012 19:28:21 »
Supernaiivi on ollut luettavien listalla jo pitkään, vuosia. Eli juuri se Erlend Loen vuonna 1996 kirjoittama romaani nuoren miehen kriisistä joka sitten viettää aikaansa asioita pohtien ja hakkaa hakaten. Mielenkiintoinen, kyllä, ja tunnistin kyllä itseni tuosta kirjasta. 
En siis yleensä lue tämän kaltaisia kirjoja, mutta pidin tätä mielenkiintoisena. Kirjoitustyyli jo itsessään on erilaista, naiivia ja sellaisenaan tukee päähenkilön käytöstä ja persoonallisuutta.
Tykkäsin myös kirjaan ympätyistä listoista ja fysiikan nippelitiedoista, jotka kuulostavat epäilyttäviltä ja tylsiltä, mutta omasta mielestä kuitenkin toimivat ja saavat ajattelemaan. Ylipäätään kirja juuri niitä, jotka auttavat katsomaan ympärilleen aivan uudella tavalla, suosittelen!
Ei askeltakaan, ei sanoja
En löydä enää tarvetta karata
Jos totuus ei pala tulessakaan
Oli paluuni oikein ja puhe turha

Slytherin

• Vieras
« Vastaus #8 : 17.05.2012 19:58:55 »
nuppunenäliina, minäkin latasin tuon Kindlen nyt kun sanoit että siihen on mahdollisuus. Mistä lataat niitä itse kirjoja? siis lataatko ilmaitteeksi vai maksatko? jos maksat, niin miten? luottokortilla vai meneekö se puhelunlaskusta vai?
Kun tiedän että kindlellä pitäisi olla sellanen library mistä saa ilmatteeks lainata kirjoja mutta en löytänyt sitä enkä tiedä miten saisin luettua mitään kun kaikki maksaa?

nuppunenäliina

« Vastaus #9 : 17.05.2012 22:23:10 »
nuppunenäliina, minäkin latasin tuon Kindlen nyt kun sanoit että siihen on mahdollisuus. Mistä lataat niitä itse kirjoja? siis lataatko ilmaitteeksi vai maksatko? jos maksat, niin miten? luottokortilla vai meneekö se puhelunlaskusta vai?
Kun tiedän että kindlellä pitäisi olla sellanen library mistä saa ilmatteeks lainata kirjoja mutta en löytänyt sitä enkä tiedä miten saisin luettua mitään kun kaikki maksaa?

Latailen aika paljon maksullista muutaman dollarin hömppää.  ;D Paljon on myös ilmaisia kirjoja tarjolla, kunhan ei ole liian valikoiva laadun suhteen (minulle kelpaavat ihan harlekiinitkin ajanvietteeksi). Useita klassikoita on mielestäni tarjolla ilmaiseksi (Amerikassa ilmeisesti tekijänoikeudet päättyvät jokin aika tekijän kuoleman jälkeen ja monet klassikot on kirjoitettu parikin sataa vuotta sitten eli ovat ilmaiseksi jaossa).
Mielestäni Kindlellä on joskus ollut listakin tyyliin Top Free-teokset, löytyi sieltä Amazonin uumenista. Ainakin kun itse menen kännykällä storeen, löytyy erikseen heti etusivulta linkki Free Popular Classics ja sieltä löytyvät Pride and Prejudice, Poen Raven, The Scarlet Letter jne. kaikki hintaan $0.00.

Eli ekana täytyy tietenkin rekisteröityä Amazon.comiin ja tehdä tunnukset ja niillä sitten saa latailtua noita ilmaisia kirjoja. Kirjat ovat kuitenkin usein tosi halpoja, eli jos joku pankkikortti/luottokortti löytyy, niin parin dollarin panostus ei ole paha.  ;) //Edit. Siis oma Amazon-tilini on liitetty luottokorttiini ja kirjamaksut näkyvät sitten ihan normaalisti Visa-laskussa omana rivinään. Siitä sitten makselen laskun.

Ja tietenkin kirjojahan "löytyy" netistä ilmaiseksikin ja niitä voi lukea Kindlellä, mutta siitä ei sen enempää.  ::)
« Viimeksi muokattu: 17.05.2012 22:28:43 kirjoittanut nuppunenäliina »
Minä olen kova ylipuhumaan/tiedän miten ihmisille sanotaan/asioita joita ne tahtovat kuulla
Tähän meni multa vuosia tottua/mutta nyttemmin kun olen niin taitava/en ajattele sitä juurikaan - Zen Café: Älä tee

leofurioso

• Kiitos Koiranruusulle avasta aikoinaan. <3
« Vastaus #10 : 17.05.2012 23:30:53 »
Luihuinen_89: En oikeastaan tiedä onko minulle mikään kirjasarja oikeastaan Pottereita korvannut, sillä niillä on tietysti oma paikkansa minun sydämessäni, mutta täytyy myöntää, että tätä nykyään melkein samanlaisella innostuneisuudella odotan J.R.Wardin Black Dagger Brotherhoodin eli toisin sanoen Mustan tikarin veljeskunnan kirjoja. Sen lisäksi tavallaan minulla on muutama muukin kirjasarja, joiden kirjoja odotan mielellään tulevan edes englanniksi saataville saati suomeksi. Tällä hetkellä täytyy kuitenkin sanoa, että BDB:n lisäksi odotan innoissani mahdollisia suomennoksia The Fallen Angels-sarjalle, joka taitaa olla Langenneet enkelit tai jokin muu vastaava. Sen lisäksi odotan Rautasaagan seuraavia osia, Yön taloa, mutta ehkä lähinnä Potterien kaltaiseksi minulle on noussut juurikin nuo J.R.Wardin tuotanto kokonaisuutena. Näiden lisäksi ehkä Kresley Colen Immortals After Dark-sarja on sellainen, jonka toivoisi myös mahdollisesti tulevan suomeksi. Häneltä toivoisi kyllä muitakin sarjoja ilmestyvän, sillä niitä on jopa englanniksi hankala saada ainakaan suomessa, joten ehkä nämä eniten odotuttaa minua, mutta BDB on se ehkä Potteria jos ei nyt korvaava mutta samanlainen merkitykseltään.  ;D Toki sitten esim. dekkarien puolelta odotan melko paljon aina uusimpia Remeksen sekä Jokisen kirjoja.

-Fire  8)
endless rain,fall on my heart, kokoro no kizu,let me forget, all of the hate, all of the sadness....by X- Japan

Q+Black

• ★Lheage★
  • "What i want, i take."
    • Fantasiakirja-blogi
Vs: Onko jokin kirjasarja "korvannut" Potterit?
« Vastaus #11 : 18.05.2012 01:51:55 »
Tahtoisin siis kuulla, että oletteko te löytäneen jonkun mielenkiintoisen kirjasarja / minkä laisia kirjoja te luette nyt kun Pottereita ei enää ilmesty

Ja odotatteko innolla J.K Rowlingin uutta kirjaa jonka englannin kielinen nimi on The Casual Vacancy joka suomennetaan ilmeisesti tänä vuonna niin olen kuullut... mutta pitävätkö huhut paikkansa siitä en ole varma.

En tiedä mikä on Potterin korvaava kirjasarja, koska Potterit eivät ole kuuluneet suosikkilistalleni. Olen lukenut vain kolme viimeisintä kirjana ja tyytynyt elokuviin muiden osalta. Omiin suosikkeihin mukautuu mm. Black Dagger Brotherhood, joka ei kyllä millään lailla paini samassa sarjassa kilttien Pottereiden kanssa. Lempisarjoja on niiiiiiin paljon minulla  ;D Käypä tsekkaamassa lukublogini. Siellä oikeassa laidassa on "kirjasarjat" otsikon alla laidasta laitaan vähän kaikenlaista fantasiaa. Varmasti löydät suosikkisi. Suosittelen mm. The Hush hush saagaa, Nälkäpeliä, Kuolemattomat, Yön talo ja Varjojen kaupungit.

Ja toiseen kysymykseesi viitaten:

"Harry Potter -kirjoistaan tunnetun J. K. Rowlingin romaani The Casual Vacancy ilmestyy ensi syksynä suomeksi. Sen julkaisee Otava – eikä Rowlingin tähänastinen suomalaiskustantaja Tammi.

"Koska kyseessä on Rowlingin ensimmäinen romaani aikuisille, kirjailija on hakenut uusia kustantajia useassa maassa, niin myös Suomessa", Otavan kaunokirjapäällikkö Antti Kasper sanoo.

Otavan tiedotteessa Rowling kiittää myös Tammea, joka on hänen mukaansa julkaissut Harry Potter -kirjat "loistavasti".

Britanniassa ja Yhdysvalloissa romaanin julkaisee Little, Brown -kustantamo.

Teos ilmestyy englanninkielisenä laitoksena maailmanlaajuisesti 27. syyskuuta, suomeksi myöhemmin.

"Suomentaja on vasta haussa", Kasper sanoo."

Eli veikkaan et saattaa mennä joulukuulle 2012 tai keväälle 2013.

Paju

• Okaketulta
« Vastaus #12 : 21.05.2012 20:18:07 »
Poikkeatteko koskaan kirjamaustanne? Itse kun olen lehtien suhteen kaikkiruokainen, muotilehdistä sanomalehtiin ja talouslehtiin mutta kirjoissa pysyy siinä mukavuusalueellaan eikä aina edes tahtoisi sieltä poistua.

Kokeilinpa kuitenkin jotain ihan uutta: kirjastossa pyöriessä sattui silmiin Lisa Sounion bisneskirja Brändikäs. Aivan pystymetsästä en tätä kyllä repäissyt, sillä Sounio on vaikuttanut mielenkiintoiselta henkilöltä jo pitkään - juuri hänestä ja brändeistä tehtyjen lehtijuttujen perusteella.

Brändikäs on siis helppolukuinen ja raflaava teos brändin merkityksestä bisneksessä, niin tuotteen ja yrityksen kohdalla mutta Sounio kehottaa oikeastaan brändäämään itsensäkin. Läpi kirjan kulki selkeä sanoma yrittäjähengestä ja rohkeudesta tehdä muutoksia. Tässä olen samaa mieltä, ja Brändikäs kannattaa lukea sen takia. Yrittäjäksi ei tarvitse ruveta, mutta Sounio osaa kannustaa tekemään "sitä omaa juttuaan" ja rohkeasti, arvostaan tietoisena. Bisneskirjana tämä on suhteellisen popularisoitu eikä asioihin mennä kovin syvälle, mutta tämän vuoksi ei missään vaiheessa jää jumiin liian vaikeaan tekstiin. Sounio kirjoittaa yksinkertaisesti ja selkeästi, innostuneesti. Termit selvitetään - vaikka brändin merkityksen käsittelyssä tuntui Sounio myöhemmin ehkä sotkeutuvan itsekin ja käsitän sen mielelläni ihan omalla tavallani.

Talousasioiden suhteen tämä oli kyllä aika provosoiva, jo menestyvän henkilön näkökulmasta kirjoitettu. Ei ihan jokainen uskaltaisi noin vain pykätä yritystä pystyyn, ajatuksella "tuohan se kokemusta". Ärsyttävyydestä voi olla montaa mieltä, bisneskirja jo käsitteenä voi olla aika kartettu aihe, mutta suosittelen lukemaan tämän juuri siitä syystä. Ei ole kuiva eikä tylsä, helppo lukea ja ymmärtää.

Q+Black

• ★Lheage★
  • "What i want, i take."
    • Fantasiakirja-blogi
« Vastaus #13 : 25.05.2012 19:12:04 »
Itse tykkään eniten lukea romanttista fantasiaa, mutta olen pariin otteeseen poikennut tästä genrestä. Luin mm. Naimapuuhia - kirjan, joka ei ollut ainakaan omaan makuun kovin hyvä. Huono karma oli sen sijaan loistava vaikka kai se tavallaan lasketaan fantasiahömppään, suosittelen  ;D David Safierilta on muuten tulossa uusi kirja "Happy Family", josta kirjoitetaan näin:

"Elämä on kovaa. Neljääkymmentä ikävuottaan lähestyvä Emma Wünschmann on uhrannut lupaavan uransa kustannusalalla perheensä vuoksi. Emman lastenkirjakauppa on konkurssin partaalla, perheen murrosikäinen tyttö pitää äitiään totaalisen nolona, poika Max elää vain lukemiensa kirjojen maailmoissa ja aviomies Frank on burnoutin partaalla.

Asiat saavat käänteen kun Emman vanha kollega tarjoutuu järjestämään lukutilaisuuden Stephenie Meyerin kanssa Emman kirjakaupassa. Ehtona on että Emma ja muut perheenjäsenet pukeutuvat tilaisuutta varten hirviöpukuihin. Illasta tulee katastrofi ja toiveet kirjakaupan pelastamiseksi murskautuvat.

Kotimatkalla Emma menettää auton hallinnan ja melkein ajaa vanhan naisen päälle. Raivostunut rouvashenkilö kiroaa perheen. He eivät pelkästään näytä Draculalta, Frankensteinilta ja ynnä muilta hirviöiltä – heillä on yhtäkkiä myös hahmojensa tarpeet ja ominaisuudet... Wünschmannien täytyy löytää vanha rouva, jotta kirous saadaan peruttua."

^ Pakko lukea, ehdottomasti  ;D

Lisäksi lueskelin yhdessä vaiheessa Natascha Kampuschin 3096 - kirjan, joka oli aika karmiva.

Öhm, loppujen lopuksi olen lukenut aika vähän kirjoja mukavuusalueeni ulkopuolelta  :D

syysmyrsky

« Vastaus #14 : 25.05.2012 19:49:23 »
Poikkeatteko koskaan kirjamaustanne?

Usein! Tosin on myönnettävä, etten tiedä onko minulla enää edes mitään varsinaista kirjamakua (suosikkikirjojani: Kapteeni Sinikarhun 13½ elämää, Kirjavaras, Sinä päivänä, Leijapoika ja nostalgia-arvojen vuoksi Potterit). Ennen tykkäsin fantasiasta paljonkin, mutta se on sellainen laji, jossa saa rämpiä läpi niin paljon geneeristä huttua, ettei ole kauheasti innostanut viime aikoina. Tykkään kyllä kokeilla erilaisia kirjoja, ja etenkin klassikoiden suhteen olen yrittänyt ryhdistäytyä. Kotimaista pitäisi myös kokeilla enemmän - minulla onkin nyt lainassa Riikka Pulkkisen molemmat teokset, Raja ja Totta. Olen kuullut niistä jo vuosia, mutta vasta nyt uteliaisuus heräsi kunnolla.

Oikeasti kuitenkin vain seuraan useita kirjablogeja, kiskon kirjastonhyllyistä summanmutikassa kirjoja (etenkin jos teoksen nimi on mielenkiintoinen, takakansi on ihan pakko vilkaista), kuulostelen mistä kirjoista on tullut kulttiklassikoita tai mikä uutuuskirja on ykköspuheenaiheena ja yritän pistää nimiä muistiin. Tavallisesta poikkeavat aiheet takaavat myös sen, että kiinnostun. Nuortenkirjat tuovat kivaa vaihtelua aikuisten osaston opuksiin yleisen keveytensä vuoksi - tai sitten luen sarjakuvia. Luin äskettäin Lionel Shriverin Poikani Kevin-kirjan, ja vaikken ihan täysillä siitä tykännytkään, niin päätin lukea kirjailijan tuotantoa lisää. Nyt lainassa on kolme muuta hänen teostaan, ja kaikki ovat ihanan paksuja tiiliskiviä. :D

Kesällä olisi kivaa pitää teemaviikkoja kirjojen suhteen. En ole koskaan pahemmin kokeillut chick litiä, joten se voisi olla yksi vaihtoehto. Sitten vähän fantasiaa, dekkareita, sci-fiä, klassikoita, kauhua, tietokirjoja... Tämä idean taustalla on tietty se, että osallistuin 100 kirjaa vuonna 2012-haasteeseen ja olen lukenut tänä vuonna vasta nolot 9 opusta. Kesällä olisi aikaa lukea, enkä haluaisi mennä siitä mistä aita on matalin ja lukea tiettyjä sarjoja koko ajan uudestaan. Jotain uutta kehiin!

Harmi vain, että on yksi asia suunnitella jotain. Toteuttaminen on aina vähän haastavampaa. :D

Q+Black

• ★Lheage★
  • "What i want, i take."
    • Fantasiakirja-blogi
« Vastaus #15 : 26.05.2012 14:55:21 »
Gena Showalter - Kodittomat sielut

Tuossa uudessa, Crossroadsin lukiota käyvässä pojassa on jotain erikoista... Useimmilla kuusitoistavuotiailla on ystäviä. Aden Stonella on neljä koditonta sielua, jotka elävät hänen sisällään:

Yksi voi matkustaa ajassa
Yksi voi herättää kuolleet
Yksi voi vallata toisen ihmisen kehon
Yksi voi nähdä tulevaisuuteen

Koko hänen elämänsä ajan ihmiset ovat luulleet häntä hulluksi, mutta tämä asia on muuttumassa. Usean kuukauden ajan hän on nähnyt näkyjä tytöstä - tytöstä joka joko pelastaa tai tuhoaa hänet...

Ihmettelen vähän että miksi tällaista ns. teinikirjallisuutta on suomennettu Harlequinin kautta. Enemmän odottaisin sellaista räiskyvää romantiikkaa enkä teinien pientä punastelua. Tämä pokkari ei kyllä missään nimessä ollut huono. Alku tuntui jotenkin takkuiselta, mutta pian alkoi päästä tarinaan mukaan. Mielenkiintoinen asetelma ja tarina, joka eteni sopivaan tahtiin. Hahmot olivat kyllä jokainen omalla tavallaan herkullisia. Tässähän melkein jää janoamaan jatkoa, koska loppui niin jännään kohtaan ja moni asia jäi vielä niin auki. Rileystä ja Mary Annista olisin mieluusti lukenut vielä lisää, mutta eiköhän heistä ole lisää seuraavassa kirjassa. Hassua, odotin automaattisesti tätä lukiessa, että Aden ja Mary Ann iskevät silmänsä toisiinsa, mutta näin ei kuitenkaan ollut.

Paju

• Okaketulta
« Vastaus #16 : 26.05.2012 15:16:43 »
Nyt on kesäkirjalista tiedossa! Äikänopeni väsäsi mulla muutaman kirjan suositukset, ja hyvältä vaikuttaa. Oliko ainakin tuo Poikani Kevin ja Laura Gustafssonin Huorasatukin listalla, ja Vadelmavenepakolainen sekä Tervon Layla. Lisään vaikka myöhemmin koko listan kunhan saan venäjänvihkoni koulusta.  ;) Ja kitsas odottelee yhä Mätkijanärheä pokkarina(vai ilmestyikö se jo?). Näitä ainakin, ehkä Sofi Oksasta voisi lukea lisää. Puhdistus voisi olla ehdoton. :)

syysmyrsky

« Vastaus #17 : 26.05.2012 15:40:51 »
Ja kitsas odottelee yhä Mätkijanärheä pokkarina(vai ilmestyikö se jo?)

Minäkin odotan tätä ilmestyväksi. Kiitos Nälkäpeli-leffan kirjastolla sarjan viimeisen kirjan varausjono on paisunut entisestään, joten tällä menolla ostaisin sen mieluummin omaksi. Omistan jo edelliset kaksi suomenkielisinä pokkareina, ja koska haluaisin koko sarjan olevan yhtenäinen, en edes viitsi harkita englanninkielisen version ostamista. Kovakantinenkaan ei houkuta hinnan vuoksi.

Paju

• Okaketulta
« Vastaus #18 : 27.05.2012 20:46:17 »
Minäkin odotan tätä ilmestyväksi. Kiitos Nälkäpeli-leffan kirjastolla sarjan viimeisen kirjan varausjono on paisunut entisestään, joten tällä menolla ostaisin sen mieluummin omaksi. Omistan jo edelliset kaksi suomenkielisinä pokkareina, ja koska haluaisin koko sarjan olevan yhtenäinen, en edes viitsi harkita englanninkielisen version ostamista. Kovakantinenkaan ei houkuta hinnan vuoksi.

Itse leffan nähtyäni ihan mielenkiinnosta tahdoin lukea kirjan - jäi asiat vähän auki, ja innostuin. Kaksi ensimmäistä ovat yllättävän hyviä nuortenkirjoja, tai mulla on ollut uskomattoman huono tuuri juuri nuortenkirjojen suhteen. Ei sillä, en ole niitä hirveästi vuosiin lukenutkaan. Eikä näitä kannattanut millään lähteä varaamaan, en jaksa odottaa kuukausia ja kirjoihin ei ole varaa laittaa paljoa rahaa joten pokkareina nuokin hyllyä komistavat. :P

Lupus Daemonis

• The White Wolf
  • Queen In The North
    • Lupa In Fabula
« Vastaus #19 : 27.05.2012 21:27:13 »
Tämä on vain mainostusviesti, mutta tulkaa kirjoista kiinnostuneet ihmeessä mukaan klassikoiden lukemisen kesäprojektiin, Kirjallisen sivistyksen kesään!

- Gua

(uudelleenkirjoitus 2016 ->)

We are coming / And we'll howl on your graves."
- Karliene