Kirjoittaja Aihe: HEI HEI MITÄ KUULUU? | K-11 draama  (Luettu 1981 kertaa)

villalaama

  • ***
  • Viestejä: 38
    • tumblr
HEI HEI MITÄ KUULUU? | K-11 draama
« : 06.02.2012 23:00:46 »
Nimi: HEI HEI MITÄ KUULUU? tietysti apulannalta ja capsi on kuin onkin olennainen
Kirjoittaja: c'est moi, villis, kokkelispäissäni törkkään tän tänne, olen viaton huomenna
Genre: emt draama, ajatuksiani vain viljelin ja dramatisoin, mutta ei tää mikään biograafinen teos ole
Ikäraja: olkoon se K-11 kielenkäytön ja yleisen pessimismin vuoksi, mitä nyt ohjeita tihwustin silmät wistissä

A/N: pohdintaa. erään iltapäivän yhden sivun mittainen bervaalinen (ja kun sanon bervaalinen, tarkoitan verbaalinen, tuli vaan typo) tuotos, jossa ei juonta eikä mainittavia henkilöitä. perustuu tositapahtumiin, paitsi että ei. kuten usein blockbuster-leffoissakin, oli tuo vain yritys saada ihmiset haukkomaan henkeään ONGSTÄÄ SIRIUSLI NINKU HÄPEND? no.. puoliksi. ystävälläni on kyllä gerbsuja. ois kiva jos sais palau-- naja, huu am i kiddin, kuka tästä nyt mitään irti saa. kertokaa jos luitte ja saitte esim egoboostit tms! xo




HEI HEI MITÄ KUULUU?


Tää on se jännä juttu elämässä: kysyttäessä mitä sulle kuuluu, oletus on, että sä kerrot mitä sulle kuuluu etkä vain kohauta olkias ja vastaa, ”ei mitään jättespessuu”. Koska sen jälkeiset minuutit sä vietät tuijottaen lumisadetta sälekaihtimien välistä, kun kaveri pöydän toisella puolella jaarittelee ummet lammet sen viimeviikonloppuisista ostoksista lemmikeilleen. Ja sä kysyt iteltäs, miksi vitussa et ottanut iloa irti siitä hetkestä jota sulle tarjottimella komeasti herutettiin, miksi vitussa sä et käyttänyt omaa vastaustasi johonkin kehittävämpään kuin ”ei mitään jättespessuu”.

Sit sä sisäistät ettei elämä toimi niin, sä sisäistät ettei sun elämäs toimi niin. Koska sun päässäsi on automaatio siitä, että joko A) sun kuulumiset on yleensä niin tyhjänpäiväisiä, ettei sun tarvitse kahdesti miettiä, onko niihin kuulumisiin mahdollisesti lisätty jotain jättespessuu sitten viime näkemän tai B) ketään. ei. vittujakaan. kiinnosta. Se menee fifty-fifty A:n ja B:n välillä, joka kerta kun sulle osoitetaan kysymys ”no mitäs sulle kuuluu?” Fifty-fifty. No kiipesit sä yhelle semivuorelle, jolta näkee koko kaupungin yli. No teit sä yhen akustisen biisin elämisen tuskasta. No olihan teillä kuukausipäivä ja kävitte leffassa ja illallisella.

Ei mitään jättespessuu.

Ja sä kuuntelet puolella korvalla, kuinka sun frendin gerbiilit vierastaa uusia puruja ja niiden kakka on vääränväristä, sniff. Kyllä ne nyt varmaan kuolee niihin vitun vihreisiin papanoihinsa. Ja sä symppistelet, no, toivottavasti ne nyt tottuis niihin puruihin, no, jos ne ei sitten totu niihin niin no, kai sun on pakko palata niihin vanhoihin puruihin, niin, no, jättesniff. Todellisuudessa sun ei tekis mieli sanoa mitään muuta kuin että hirttäis ne saatanan rottansa niihin puruihin.

Lähinnä se on sun realistinen aivopuoliskosi joka estää sua sanomasta niin, koska puruihin on mahdotonta hirttää ketään. Ja tukehduttaminen nyt olis aivan liian brutaalia. Epäinhimillistä.

Muodostuu lumipalloefekti. Eniten sua alkaa vituttaa kaikki, ja laskiessasi montako kertaa frendin suusta putkahtaa sana ”niinku”, hiljaa mielessäsi sä toteat että sen enempää kuin sen puheella, ei sullakaan ole merkitystä. Sulla ei ole merkitystä sille. Ei se tarvitse sua. Hyvä esimerkki on se, kuinka sun muuttaessa toiselle paikkakunnalle, tää bäst vän lakkautti yhteydenpidon. Ei enää kutsuja kahville. Ei enää lauantaisia leffailtoja, koska jesus fucking christ, olihan sillä nyt muitakin bessuja, perkele. Ethän sä paljoa ollutkaan tehnyt sen hyväksi, ethän sä esim helvetisti ollutkaan uhrannut sen puolesta. Mut hei, fuck the world, sä muutit neljänkymmenen kilsan päähän, sua ja sun tekojas ei ole olemassa enää.

Jos sä olisit vaan sanonut, kuinka kivaa sulla oli keilaamassa parin kaverin kanssa; jos sä olisit edes vähän hehkutellut, että sun hulttio pikkuveljesi sai perjantaina paperit amiksesta, ja hei, hyvät sellaiset... saattais olla vähemmän henkisesti uuvuttavaa kuunnella sitä jankutusta heinistä. Eiku puruista. Kas, keskittymiskykysi alkaa tosissaan herpaantua. Ethän sä nyt sentään hyvällä omatunnolla heiniä ja puruja sekottaisi keskenään.

Sun kaveri ei lopeta puhumista. Sulta on mennyt korvien ohi sanoja, lauseita. Kokonaisuuksia, niin ettet sä ole varma mistä se juuri sillä hetkellä lörpöttää. Ei sen väliä, pienet välimurahdukset ja nyökkäily ajaa dialogin asian. On todella mielenkiintoista, miten kauan joku kykenee ”pitämään keskustelua yllä” pelkällä oman äänensä kuuntelulla. Se ei edes ole minkäänlaista sarkasmia, vaan surullinen fakta että jotkut todella tajuavat ajatella vasta puhuessaan. Kai se on vähän kuin kuullunymmärtämistä. Listen to the conversation between you and yourself and write down the answers to the questions below. Ja ne samat ihmiset eivät käsitä, että joskus todella saa ajatella ennen puhumista. Kaikkea ei tarvitse edes sanoa ja joitakin asioita voi typistää ytimekkäämmiksi tietoiskuiksi. Not kidding, ei se maailma kaadu jos niiden rottien jätösten väri jää kertomatta.

Joten mikset antaisi hieman arvoa omillekin kuulumisillesi?
« Viimeksi muokattu: 08.05.2015 01:00:02 kirjoittanut Pyry »
Cupcakes are the scrotums of the modern day dessert world.

AhmaBoy

  • Vieras
Vs: HEI HEI MITÄ KUULUU? | K-13 draama
« Vastaus #1 : 06.02.2012 23:11:36 »
Hei vaan, hyvää kuuluu.  ;D

Kröhöm. Okei, asiaan. Tätä oli ilo lukea, sinulla on äärimmäisen persoonallinen tyyli ja sanat on hallussa! Mainiota. Pakko kysyä: miksi päätit lisätä niin paljon ruotsinkielisiä sanoja tekstiin? Tämä oli sopivan pituinen ja todella, todella hauska. Päähahmon vittuuntumiseen pystyvät kaikki varmasti jollain tavalla samaistumaan. Minullakin on jo aivan mielessä mitä sanoisin hänelle tuollaisista ajatuksista, sen verran hauskalta tyypiltä vaikuttaa!   ;)

Kiva teksti, tälläisiä vaan lisää tulemaan!

PS. Kyllä se aika huolestuttavalta kuulostaa jos gerbiilin kakka on VIHREÄN väristä...  :o
« Viimeksi muokattu: 06.02.2012 23:13:12 kirjoittanut AhmaBoy »

villalaama

  • ***
  • Viestejä: 38
    • tumblr
Vs: HEI HEI MITÄ KUULUU? | K-13 draama
« Vastaus #2 : 09.02.2012 23:22:51 »
hei wow kommentti! hyvä että kuuluu hyvää :D yo, appreciate it, kiitokset kauniista sanoistasi (; "päätin" lisätä muutaman ruotsinkielisen sanan koska tekstiä tuli niin yheltä istumalta (kirjaimellisesti!), etten juurikaan lähtenyt sörkkimään sitä mitä päästä syöstiin. en ookaan ennen ujuttanu teksteihin ruotsia, muistaakseni, ainakaan julkastuihin. plus, ne toi mielestäni pirteen säväyksen tohon angstin keskelle (:

++ itse asiassa oon jo hahmotellukin toista samantyyppistä tekstiä, musta tulee joku kyrön mielensäpahoittaja part II.. :DD lol
Cupcakes are the scrotums of the modern day dessert world.

flawless

  • Alempi ylilehmä
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 10 702
  • d a d d y
Vs: HEI HEI MITÄ KUULUU? | K-13 draama
« Vastaus #3 : 16.02.2012 18:36:02 »
Hm. Tämä teksti oli todella erilainen ja mieleenpainuva lukukokemus. Ihan todella ihmettelen, miksei tähän ole tullut enemmän kommentteja, koska ehdottomasti niitä ansaitsisit.

Pidin erittäin paljon tavastasi kirjoittaa. Arkisen sävyiseksi tekstiksi tämä oli yllättävän mukaansatempaava ja kiinnostava, ja se johtui pääosin erikoisesta kirjoitustyylistäsi. Ujutit kivasti mukaan teinislangisia ilmauksia ja etenkin tuota ruotsia. Juurikin tämän omaperäisen kirjoitustyylisi vuoksi tämä teksti oli mieleenpainuva, koukuttava ja kiinnostava. Pidin todella paljon tavastasi käyttää sanoja juuri oikeissa kohdissa ja tuoda asioita esille samaan aikaan arkiseen ja kuitenkin persoonalliseen tyyliin. Ihan pelkästään tekstiä tarkastellessa tämä oli suorastaan nerokas.

Ainoa häiritsevä asia oli kirosanojen runsas käyttö. Niiden kanssa kannattaa olla tarkkana, koska voimasanat menettävät nopeasti voimansa ja tökkivät silmiin, jos niitä käyttää liikaa. Tässä niin vähän tapahtui. Vaihtelua toi se, että kaikki kirosanat eivät olleet vittua ja sen johdannaisia eri kielillä, mutta sekään ei ihan pelastanut tilannetta. Vaikka tässä tavoiteltiinkin sellaista ajatuksenomaista ja hiukan puhekielistä tyyliä, ja puhekielessä (etenkin nuorilla) vittu on usein ainoa adjektiivi jolla mitään kuvata, niin silti voimasanoja olisi voinut hiukkasen vähentää. Minun makuuni niitä oli liikaa.

Muuta negatiivista sanottavaa ei ole, eli kirjoitustyylistäsi tosiaan pidin kovasti lukuunottamatta sitä, että kirosanoja olisi voinut vähentää. Toinen mainitsemisen arvoinen positiivinen huomio oli se, että tämän tarina oli arkinen ja tavallinen, ei periaatteessa aiheena mikään kovin mielenkiintoinen, mutta tapasi kirjoittaa teki siitä kiinnostavan. Oli kivaa lukea jostakin vähän vähemmän dramaattisesta, melkein jokapäiväisestä tilanteesta, ja vieläpä siten, että teksti ei ollut tylsä. Olit ripotellut mukaan kivoja yksityiskohtia, ja kertojan kettuuntuneisuus oli niin käsinkosketeltavaa, että melkein itseenikin tarttui :D

Tämä oli hieno lukukokemus, pidin oikein kovasti. Tulen varmasti lukemaan tämän uudelleenkin, tällaisia tekstejä kun ei ihan joka nurkan takaa löydy. Jokin tässä vain iski minuun ja kovaa. Toivottavasti samantapaisia tulee lisää. Siihen asti kiitän mukavasta lukukokemuksesta!

bannu by Ingrid

Melba

  • ***
  • Viestejä: 573
Vs: HEI HEI MITÄ KUULUU? | K-13 draama
« Vastaus #4 : 18.02.2012 16:50:37 »
Vois luulla että stalkkaan sua tai jotain koska varmaan melkeen kaikki mun kommentit on sun kirjoituksiin, mut ihan oikeesti valikoin tämän ihan vaan otsikon perusteella ja sitten huomasin että jaa, tuttuja! :----D

I liked, hyvin pystyin samaistumaan siihen vittuuntuneeseen lumisateen tuijotteluun ja toisen sanojen väistelyyn. Ja aihe itsessään oli melko mielenkiintoinen valinta. Ylistän sitä sujuvuutta mitä tästä löytyi, teksti tuntui ihan vaan soljuvan eteenpäin luonnollisella painollaan, ei mitenkään pakotettuna. flawlessin kanssa oon samaa mieltä tosi monesta asiasta, esimerkiks siitä että on hienoa miten näinkin arkisesta aiheesta ja tilanteesta, parin minuutin kestoisesta sellaisesta, pystyy luomaan näin mielenkiintoisen kirjoituksen.

Samoin nuo kaikki yksityiskohdat on hienoja, nuo kaikki veljen valmistumiset amiksesta ja purujaan vierastavat gerbiilit on asioita, joita teksti itsessään ei yritä korostaa tai kikkaile turhilla tyyliseikoilla, ne pikku yksityiskohdat vaan on tuolla ja ne on siellä oikein hienosti.

Viimeisen kappaleen kohdalla tosin jotenkin tipahdin kärryiltä. Se ja viimeinen lause jäi jotenkin vähän irrallisiksi, tosin ehkä ne sitten vaan on sitä tajunnan virtaa joka liikkuu itsekseen miten sattuu ja mihin sattuu. :---D Niissä on jonkinlainen ristiriita tai sitten en vaan älynnyt. Tai siis että no, viimeisessä kappaleessa kehotetaan miettimään, mitä oikeen kannattaakaan suustaan päästää ja sitten viimeisessä lauseessa käsketään sanomaan kuulumiset ääneen ja arvostamaan niitä? Wut.

flawlessia voisin taas myötäillä tossa kiroiluasiassa. Tai ehkä se vaan jotenkin särähtää mun korvaan (..silmään?) koska en itse kovinkaan paljon kiroile. Mut että no, tyylikeinona oikein hieno mutta tässä ehkä oli vähän liikaakin jo ainakin mun näkökulmastani.

Ei mutta kiva tekstinkatkelma, samaten toivon kans ehdottomasti että saisin luettavaks lisää sun kirjoituksia! Tykkään sun kirjoitustyylistä tosi paljon, ja no tästäkään nyt en saanut mitään erityisempää ja huomattavampaa kritiikkiä kiskottua irti.
(Ja no, pakko kyllä myöntää sekin että tekstin kertoja on hyvin oikeessa. Tuossa asiassa olis kyllä opittavaa varmaan itse kullakin, mulla ainakin.)
ja mitä vähemmän susta mä muistan sen täydellisempi mun mielessäni oot

- Finin lukupiiri -

villalaama

  • ***
  • Viestejä: 38
    • tumblr
Vs: HEI HEI MITÄ KUULUU? | K-13 draama
« Vastaus #5 : 25.02.2012 00:56:38 »
oi spänk juu muy bien kommenteista! D; kiva että herätti jotain ajatuksia sentään joissakin ihmisissä tämä pien ranttini, oli hauska kuulla eräältä kaverilta heti ekana "lolol tää oli vähän tämmönen päiväkirjamainen teos, eiksje?" ...mut ja elämäni tuntien. tyyppi iski kanveesiin! truth be told, tää on suht puhtaasti mun omia ajatuksiani, muutamalla tuulesta temmatulla yksityiskohalla maustettuna (mut tosiaan semivuorelle oon kyllä porissa kiivennyt, joten). ja Melban kommentista pomppasi silmään tuo että tipuit vikassa kappaleessa, koska .. :D todellakin kirjoitin tän yheltä istumalta, yhen ajatusputken keskellä, mutta Jos sä olisit vaan sanonut -kohdasta eteenpäin istumakerta on toinen, joten ymmärrettävää että tipuit jossain sen jälkeen; se on eri ajatusputki. teehee. ja flawlessin kommentista lainasin pätkän:

Vaikka tässä tavoiteltiinkin sellaista ajatuksenomaista ja hiukan puhekielistä tyyliä, ja puhekielessä (etenkin nuorilla) vittu on usein ainoa adjektiivi jolla mitään kuvata, niin silti voimasanoja olisi voinut hiukkasen vähentää.

koska kirjoitin tän kaavalla ajatus -> näppäimistö, suhteellisen tauotta, en tavoitellut mitään tyyliä. pakko 'puolustaa' sen verran, etten ollut missään aikeissa julkasta tätä, joten en sensuroinut itseäni. kirosanat ei oo minkäänlainen voimakeino mulle itelleni (mutten silti laske itseäni nuorisoonkaan), ainakaan tällaisessa rantissa, eikä tää nyt tosiaan oo mikään kaunokirjallinen teos :D

kiitokset kuitenki molemmille! (: <3 niin ja elinaaaaa, saat aika helposti mun kirjotuksia tieks, mesessä vaan huutelemmaa!
Cupcakes are the scrotums of the modern day dessert world.