Kirjoittaja Aihe: Erityiset (Remus/Neville, S)  (Luettu 8872 kertaa)

Sisilja

  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 050
Erityiset (Remus/Neville, S)
« : 04.01.2012 19:52:47 »
Nimi: Erityiset
Kirjoittaja: Sisilja
Esilukija: Beelsebutt
Ikäraja: S
Paritus: Remus/Neville
Tyylilaji: Synkistely, romantiikka
Vastuuvapaus: Rowlingin on kaikki, minkä hänelle kuuluvaksi voi tunnistaa.
Yhteenveto: Toisilleen he ovat erityiset, vaikeuksista huolimatta.

Alkusanat: Jotain tekstejä alkaa kirjoittaa huomaamattaan, ja silti lopputulos muodostuu yhtä arvokkaaksi kuin pitkään hiottu projekti. Kiitos Bbuttikselle esilukemisesta ja rohkaisusta. Ficci menee Yhtyeen tuotanto –haasteeseen The Rasmuksen kappaleella Sail Away (melodia on tällä kertaa lyriikoita tärkeämpi) ja Slash10 kakkoseen Remus/Nevillellä. Erityiset sijoittuu vaihtoehtoiseen todellisuuteen siten, että Remus selviytyi sodasta elossa. Kommentteja arvostan suuresti.



Erityiset


Kaikki on hyvin. Sota on ohi. Elämä saa vihdoin alkaa uudelleen.

Nevillestä tuntuu, että aika kiitää hänen ohitseen. Hän on nuori, ei edes kahtakymmentä, mutta hän tuntee itsensä vanhaksi. Tarpeeksi vanhaksi ja silti liian nuoreksi. Ikä on kirous, jota ei kumoa mikään, ellei sitten kuolema, mutta sellaista Neville ei mieti.

Hänellä on nuoresta iästään huolimatta ollut jo loistokkaita hetkiä elämässään. Yhden terävän tuokion ajan hän oli osana valoa; taistelua ja voittoa. Hän auttoi Harrya kukistamaan Voldemortin, ja ehkä tällainen uroteko saa hänet säilymään paksuissa kirjoissa lyhyenä mutta ikuisesti elävänä mainintana. Hän saattaa olla kuolematon.

Hän ei vain tiedä, kuinka elää elämänsä nyt, kun pitäisi todella elää – olla villi ja vapaa ja niin kadehdittavan nuori. Neville ei välitä suurista suunnitelmista, ja hetkessä eläminenkin tuntuu olevan muita varten. Ainakaan hän ei nauti riennoista, ei muista milloin sitä kävi viimeksi Harryn ja Ronin kanssa kaljalla. Ei kai heilläkään ole enää turhan paljon aikaa hänelle, molemmilla avovaimot ja auvoisa elämä. Neville ei ole edes miettinyt tyttöystäviä. Hannah kysäisi viime kuussa treffeille, tavallaan ainakin, mutta ei saanut Nevilleltä kunnollista vastausta.

Kaikki sellainen kuulostaa tietyllä tapaa ihan mukavalta, oma perhe ja vilkas sosiaalinen elämä. Silti Neville työntää sen mieluummin vähän tuonnemmas tulevaisuuteen, ehkä sitten joskus kun. Hän ei tiedä, mitä se tarkoittaa, eikä oikeastaan edes välitä. Hänhän on nuori, nuori. Koko elämä on edessä, ei se mihinkään katoa, jos Neville istuu hetkeksi alas eikä ota uusia askelia.

Remuksella on lämmin nauru.

Se ei ole ensimmäisiä asioita, johon Neville miehessä herää, mutta se viimeistään hänet herättää. Hän tajuaa, että etsiminen on ollut turhaa. Eihän oikeaa tarvitse etsiä, vaan se tulee luo.

Remuksen silmät katsovat Nevilleä varoittavasti. Ei meitä ole oikeasti olemassa. Meillä ei ole mahdollisuutta olla olemassa.

Neville sormeilee puolityhjää teekuppiaan. Ei, se on puoliksi täynnä, hänen täytyy vain uskaltaa toivoa. Hän siemaisee vähän. Liikaa hunajaa, jälkimaku turhan makea.

Remus sanoi kerran olevansa iloinen siitä, että Neville jaksaa päivästä toiseen jutella, kuunnella, vaikka eivät he ole puhuneet Dorasta enää pitkään aikaan. Eivät sitten ensimmäisen juttutuokion, jos Neville muistaa oikein. He ovat puhuneet oikeastaan kaikesta muusta kuin Dorasta. He puhuvat yhteisistä ystävistä, Remus kertoo kelmivuosista ja Neville kuuntelee mieluummin kuin puhuu. Hän huomaa rauhoittuvansa, kun saa vain sulkea silmänsä ja kuunnella Remuksen ääntä, tasaista virtaa, joka soljuu varmasti eteenpäin. Välillä Neville sanoo jotain älykästä väliin, toivoo sen saavan Remuksen pysähtymään hetkeksi nauramaan. Nauru saa hänet tavattoman onnelliseksi, tuntemaan itsensä halutuksi ja hyväksytyksi.

Elämä on hyvää niin kauan, kun kumpikaan heistä ei mieti liikaa. Jossain vaiheessa jommaltakummalta lipsahtaa, että kaikki tuntuu yhdessä paremmalta. Ja kun toinen myöntää saman, ovat he äkkiä keskellä vaikeuksien vyyhtiä.

”Et kai sinä ole unohtanut –”

”Kyllä minä tiedän, missä mennään.”

”Et sinä ole nuori. Minä olen vanha.”

”Ei tehdä tästä mitään, mitä se ei ole.”

”Naisen kanssa sinulla olisi helpompaa.”

”Me olemme kuvitelmaa, toive toisenlaisesta tulevaisuudesta.”

”Minä välitän. Tavattomasti. Älä luule, etten välitä.”


Neville ei ole tyhmä. Remuksesta hän on jopa älykäs. Silti Neville tuntee itsensä tyhmäksi, kun ei aina osaa valita oikeita sanoja ja vaatii toisinaan Remukselta liikoja. Remus menee itseensä, hän on tässä se vastuullinen osapuoli. Mikään, mikä voi olla hänen syytään, ei voi olla Nevillen vika.

He eivät ole lausuneet ääneen minkään maailman totuuksia, ja silti Neville tietää, että hän on Remukselle erityinen. Niin Remuskin on hänelle. Hän ei vain ole aivan varma, kohtaavatko nämä kuvat vai kuvitteleeko jompikumpi liikoja.

”Minä en ole sellainen kuin sinä luulet”, Neville yrittää. Ehkä uhma saa Remuksen myöntämään jotain konkreettista.

Siinä tapauksessa en taida ansaita tätäkään vähää, Remus sanoo silmillään. Suu vastaa ainoastaan: ”Niin, emmehän me ole edes kunnolla tutustuneet.”

”Minä olen tiennyt sinut jo kauan.”

”Minä haluan oppia tuntemaan sinut paremmin.”

”Minä haluan sinut, mutten tiedä miten.”

”Muista, meidän ei kuulu muuttua miksikään.”

”En minä sinua pelkää.”

”Ei sinun tarvitsekaan.”

”Minä tarvitsen sinua.”

”Olet tärkein.”


Neville ei tiedä, mitkä sanoista kuuluvat hänelle, mitkä Remukselle. Ei kai sillä ole väliäkään. He sopivat säännöt jo alussa ja ovat siten samaa mieltä kaikesta. Silti Neville huomaa välillä pohtivansa vaihtoehtotodellisuuden antamia mahdollisuuksia. Hänhän haluaa rakastaa ja tulla rakastetuksi, mitä väärää sellaisessa on?

Hyvin paljon. Liikaa. Rakkaus on väärin jo itsessään, se on väärin muotoiltua ja aivan liian vahva sana. Ei tässä ole kyse rakkaudesta, ei vielä.

Neville pyytää anteeksi liian monta kertaa. Remus hymyilee hienoisesti, pyörittää päätään. Eihän tässä ole mitään anteeksipyydettävää. Asiat vain tapahtuvat.

Neville nyökkää, epäröi hetken. ”Saanko silti sanoa jotain?”

”Kerro”, Remus kehottaa.

”Olet tärkeä ja välitän sinusta, ihan sama, miten tässä käy. Ja tässä käy hyvin.”

”Optimisti.” Remus on huvittunut, mutta vain puolittain. Äänestä kuultaa huoli, tai sitten Neville ylitulkitsee.

”Minä haluan olla. Me voitettiin jo sota.”

Remus huokaa, ehkä väsymyksestä, ehkä jostain muusta. Sota oli vasta alkua, tämän silmät supattavat. Ne kertovat Nevillelle paljon sellaista, mitä Remus ei ikinä sano ääneen. Joku voisi väittää, että Neville on lahjakas päättelemään, lukemaan rivien välejä, mutta totuus saattaa olla jotain muuta. Ehkä hän on naiivi, hyväuskoinen hölmö, joka ei näe maailmaa niin kuin se näkee hänet. Hän näkee ainoastaan Remuksen lupauksia kuiskivan katseen, ja maailma on heidän. Teekupit jäävät tyhjinä pöydälle, kumpikaan ei piittaa. Voihan ne tiskata myöhemmin ja täyttää pian uudelleen entistä kirkkaammalla juomalla, piripintaan asti. Pohjaa ei olekaan.

Remus ei väsy ottamaan Nevilleä kotiinsa, antaa hänen viettää siellä öitään silloin tällöin. Sohvassa on jo ihmissudenmuotoinen kuoppa, sillä vieras tarvitsee pehmeän vuoteen ja Remus on kunnon isäntä. Neville ei väitä vastaan. Lakanat tuoksuvat Remukselta vaikka ovatkin suoraan pesusta. Jos peiton myttää kunnolla, voi tuntea toisen olevan sittenkin vieressä ja painautuvan kiinni. Välittävän estoitta.

Erään yön jälkeen Neville kohtaa Remuksen aamiaispöydässä. Sinä aamuna Remus on aurinko, hymyilee ja nauraa enemmän kuin pitkään aikaan. Nevillestä se on kaunista, kovin kaunista. Hän toteaa sen ääneen. Remuksen nauru jäätyy ja katkeaa, tunnelma muuttuu vaivaantuneeksi.

”Minun pitäisi varmaan lähteä”, Neville kuiskaa. Kokonaan, hän lisää mutta äänettömästi.

Remuksen kasvot ovat kaipausta.

”Minullakin on ikävä jo nyt. Miksi tämä on näin vaikeaa?”

”Sinä teet siitä sellaista. Samalla tavalla kuin minäkin.”

”Miksemme me voi vain olla? Onnellisia ja niin edespäin?”

”Minä en odota sinulta mitään.”

”Minä odotan. Minä odotan, että opin tekemään sinut onnelliseksi.”

”Sinä teet, kaiken aikaa.”

”Sinäkin minut.”

”Rakastatko sinä minua?”


Remuksen kysymys on odottamaton, vaikka Neville kuvittelee sen ihan itse. Eikä hän osaa edes vastata.

”Minä en tiedä. Minä haluaisin. Rakastaa siis.”

”Niin. Mutta se on vaikeaa. Minä olen vaikea.”

”Kaikki ovat. Mutta miksi tämän pitäisi olla? Miksi meidän pitäisi olla vaikeita?”

”Minä –”

”En tahdo luopua.”

”Se olisi viisainta.”

”Entä jos minun ei tarvitse? Entä jos et rakastakaan? Entä jos minä en rakasta? Siis sillä tavalla? Tämä voi olla jotain muuta.”

”Mitä se olisi?”

”Erityistä. Jotain erityistä.”

”Minä en odota sinun rakastavan minua.”

”Sinä et halunnut viedä tätä mihinkään. Ei siis viedä, ei liikuta. Pysytään näin.”

”Jos sinä toivot sitä.”

”Minä vain toivon, ettet katoa.”

”Minä en ole lähdössä mihinkään.”


Remus pitää sanattoman lupauksensa, vaikka tulevaisuus ei ole ikinä ollut epävarmempi. Neville tutkii tunteitaan, mutta päättää pitää ne omana tietonaan, piilottaa vihjeitä servietin alle.

Eihän hän ole varma, rakastaako.


« Viimeksi muokattu: 21.08.2019 11:10:46 kirjoittanut Sisilja »
Kirjoittamisen riemusta

Avasta kiitos aijulle!

Beelsebutt

  • old but not obsolete
  • ***
  • Viestejä: 4 630
Vs: Erityiset (Remus/Neville, K-11)
« Vastaus #1 : 04.01.2012 20:25:54 »
Hienoa, että päätit julkaista tämän!

Lainaus
Hän ei vain tiedä, kuinka elää elämänsä nyt, kun pitäisi todella elää – olla villi ja vapaa ja niin kadehdittavan nuori.
Tää on se, jota varmasti Harrykin on miettinyt. Ja otan Harryn tähän esimerkiksi, koska mä oon henkkoht miettinyt tätä Harryn kautta. Että miltä tuntuu elää, kun vihdoinkin pystyy siihen? Kun koko olemassaolon tarkoitus on saavutettu ja on vapaa kaikkien niiden vuosien jälkeen? Mut ihan samalla tavalla tää heijastuu kaikkii vastarintaliikkeessä aktiivisina oleviin, etenkin nuoriin. Kiltalaisiinkin, kyllä, mutta erityisesti niihin, jotka AK:n kautta "joutuivat" mukaan niin kovin nuorina :E

Mutta aww tuota auvoisaa :D Se on kyllä ihana sana ja soveltuu hyvin kuvaamaan elämää, jollaista se tässä kuvaa. Tosin mä angstaan canonpareille, mutta milloinka mä en tekis sitä :E

Mut voi että mä rakastan tätä kuviota. Tai no en rakasta, mutta siis sitä kuvausta. Miten ytimekkäästi tilanne esitetään, miten epätoivoista kaikki on. Mutta silti ah, niin ihanaa. Sellaista saavuttamattomuuden kaipausta ja sen kaipauksen vaalimista, koska hei, onhan se hienoa tuntea edes jotain? Silti vähempäänkin hunajaan voi tähdätä :)

Mut noi kursiivit. Kuten Nevillekään, mä en tiedä, mitkä sanoista kuuluvat kenellekin, mutta onko sillä väliäkään. Ne on kuitenkin sanottu eikä niitä saa pois, mikä luo tilanteelle entistä enemmän mutkia. Ja dialogi <3

Lainaus
Ehkä hän on naiivi, hyväuskoinen hölmö, joka ei näe maailmaa niin kuin se näkee hänet. Hän näkee ainoastaan Remuksen lupauksia kuiskivan katseen, ja maailma on heidän.
Mun täytyy kyllä sanoa, että tässä mä nään niin vahvana Remuksen syyllisyyden tilanteeseen. Miksi se edes lupaa, kun ei pysty toimittamaan lupaustaan? Se tietää, ettei mitään voi koskaan tulla, joten miksi jatkaa? Luulisi aikuisella miehellä olevan enemmän järkeä :E ja taas toisaalta, ymmärtäähän sen, että vaikea on päästää irti, jos jotain on jo ilmassa. Plus onhan siellä ne sopimukset: Ei meitä ole oikeasti olemassa. Meillä ei ole mahdollisuutta olla olemassa. Mutta silti. Ehkä ei voi puhua syyllisyydestä, minusta Remus on vain heikko tekemään niin kuin on oikein. Mutta toisaalta, kuka sen oikean ja väärän voi määrittää :)

Oh, tästä tuli kovin katkonainen kommentti, pahoittelen, mut mä oon varmaan sanonut kaiken jo toisaalla. Lopetan täydelliseen dialoginpätkään (hah, säkö et muka osaa dialogia!):

Lainaus
”Entä jos minun ei tarvitse? Entä jos et rakastakaan? Entä jos minä en rakasta? Siis sillä tavalla? Tämä voi olla jotain muuta.”

”Mitä se olisi?”

”Erityistä. Jotain erityistä.”


Täältä tähn kostein silmin,
Bbuttis



// Ah, joo. Ihanaa, että Remus pystyy nauramaan vieläkin. Ja ihanaa, että joku saa Remuksen nauramaan <3
« Viimeksi muokattu: 04.01.2012 20:29:07 kirjoittanut Beelsebutt »
Beelsebuttin laari
sometimes my brain doesn't work so brain

Renttu

  • Hooked
  • ***
  • Viestejä: 463
  • ©Haava
Vs: Erityiset (Remus/Neville, K-11)
« Vastaus #2 : 14.01.2012 12:06:55 »
Kommenttikampanjasta päivää, täytyypä heti alkuun sanoa, että onpas todella hyvä ficci, oon pitäny hetken tauon suomenkielisestä fanfictionista ja tää palautti mut siihen maailmaan erittäin armeliaasti ja auvoisasti. : )

Oon kyllä juurikin kommenttikampanjan kautta oppinu et erityisesti harvinaisempien parituksien toimiminen tekstissä on täysin kirjoittajasta kiinni, ja tässä tämä todellakin toimi. Yleensä tämänkaltaiset ikäerot näissä häiritsee mua ennen pitkää liikaa mutta tässä sitä hyytävää tunnelmaa ei ollu lainkaan, päinvastoin koko asetelma tuntui jotenkin hyvin lämpimältä ja luonnolliselta. Kaksi rauhallista luonnetta ja sodassa väsynyttä sielua. Kyllä, pidän.

Kirjoitustyylisi on kaunis, jotenkin tyyni ja arvostan sitä, että tässä oot löytäny hyvin tasapainon sellaisten pienten mutta oleellisten yksityiskohtien ja tarinan kuljetuksen välillä. Esimerkiksi nuo teekupit..
Lainaus
Neville sormeilee puolityhjää teekuppiaan. Ei, se on puoliksi täynnä, hänen täytyy vain uskaltaa toivoa.
pidin paljon. Vaatii aina kirjoittajalta tarkkuutta tuoda tällaisia pikkuasioita tekstiin, jotka tuovat kuvatun hetken lähemmäs lukijaa olematta kuitenkaan liian räikeitä. (Yritän muotoilla ajatuksiani sanoiksi, ja se osoittautuu jostain syystä vähän vaikeeks tällä hetkellä : D )

Kiitos kun esittelit minut tällaisellekin paritukselle, ja kiitos oikein hyvästä ja koskettavasta tekstistä. Hyvä aloitus päivälleni. : )

Headstrong, today I feel headstrong.

banneri by raitis

Antelope

  • Vieras
Vs: Erityiset (Remus/Neville, K-11)
« Vastaus #3 : 15.01.2012 14:22:41 »
Kaunista!

Halusin lukea jotain sulta ja tämä sitten osui silmiini tosi hienon parituksen ja angstin vuoksi. Angst on hieno genre, kukaan ei voi väittää muuta, ja en tiedä, saat angstin tuntumaan vieläkin hienommalta. Sulla on sellainen tietynlainen kirjoitustyyli – et hirveästi käytä vaikeita metaforia, synonyymeja ja kuvailua. Tai siis, käytät niitä, mutta et tunge koko tekstiä niitä täyteen; siellä jossain on vielä sellainen yksinkertainen lanka, mikä kertoo asian yksinkertaisesti, miten se on, ettei itse tarvitse pähkäillä päätään puhki, että mitähän tässä nyt tarkoitetaan. Teksti on melkein kuin kirjassa. Siellä on yksinkertaisia lausahduksia ja lauseita ja sitten sitä syvällisempää kuvailua ja niin edespäin. En tiedä, saitko mitään selvää tuosta selityksestäni, en ole ihan varma sainko itsekään, mutta mutta. : D

Neville/Remus on jotenkin tosi upea paritus. Heti, kun näin tuon tuossa Pimeyden voimissa oli heti katsottava, koska kerta kaikkiaan tällaiset paritukset höystettynä angstilla on niin hienoja! (Niin ja toki se kirjoittaja siellä alalaidassakin vaikutti.) Tämähän on tosi rare-paritus ja näillä kahdella on aikamoinen ikäerokin. Silti tämä tuntui tosi oikealta, että näin tämä oikeastikin voisi mennä. Se oli jotenkin tosi luonnollisesta. Teit tästä luonnollista.

Rakastin noita kursivoituja dialogipätkiä tuolla välissä. Ne oli tosi kauniita ja jotenkin… oivaltavia. Siinä oli kaikki näiden kahden ongelmat; rakastanko vai enkö rakasta, jotain se kuitenkin on. Ja muutenkin näiden kahden tämä tarina. Pidin tosi paljon, miten paljon sota vaikutti hahmoihin ja miten se oli otettu tässä ficissä esille. Näiden kahden suhdetta, tai mitä lie, ei olisi ilman sotaa. Rakastan.

Pidin muuten siitäkin, mitä Bbuttiskin tuolla jo mainitsi, mutta Remuksen nauru! Ihanaa, että hän vieläkin pystyy, vaikka on kokenut kovia sodassa ja muutenkin. (ja että joku hänet saa nauramaan.)

Lainaus
Sohvassa on jo ihmissudenmuotoinen kuoppa, sillä vieras tarvitsee pehmeän vuoteen ja Remus on kunnon isäntä. Neville ei väitä vastaan. Lakanat tuoksuvat Remukselta vaikka ovatkin suoraan pesusta.
Tästä pidin.

No siis, äh, nyt taas unohdin kaiken, mitä minun piti sanoa, mutta tämä oli hemmetin kaunis ja ihanaa luettavaa, pidin tästä ihan hirmuisesti! Kiitoksia kovin. (:


Antelope :-*

Lizlego

  • Vieras
Vs: Erityiset (Remus/Neville, K-11)
« Vastaus #4 : 16.01.2012 10:44:42 »
Mä jotenkin jäin lopulta siihen käsitykseen, että noi kursiivit oli jotain sellaista, mikä oli Nevillen päässä ja että se vaan kuvitteli käyneensä sellaisen keskustelun Remuksen kanssa, mutta oli miten oli tämähän on näitä elämän yleisiä kuvioita, suhteet joista toivoisi enemmän. Mulle tosin tuo alun nuoruus jäi jotenkin irralliseksi osaksi tätä kokonaisuutta tai mä en saanut sitä jotenkin liittymään tuohon suhteeseen Remuksen kanssa. Oliko Nevillen nuoruus ja paikalleen jämähtäminen se syy, miksi Remuksenkaan kanssa ei edetty? Voisi kyllä helposti kuvitella, että sodan ja taistelun jälkeen on elämässä jonkinlainen tyhjiö ja pudotusvaihe, kun täytyy totutella taas normaali arkeen.

Joo, eksyn asiasta kuten normaalisti. Preesenssin käyttö miellytti. Myös se, että mitään ei tapahtunut miellytti, vaikka osa minusta olisikin kaivannut riettauksia... ei kun siis kaunista seksiä. Mutta en valita, koska teksti muuten oli tunnelmaltaan hämyistä ja mukaansa vievää.

Sisilja

  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 050
Vs: Erityiset (Remus/Neville, K-11)
« Vastaus #5 : 01.02.2012 21:54:31 »
Bbuttis: Että osaa kommakomman aloittaminen olla hankalaa! Sitä haluaisi sanoa vaikka mitä, mutta lopulta ei ole sanoja oikein mihinkään. Niin, ehkäpä ficci puhuu tällä kertaa puolestaan.

Auvoisa on sanana jo niin kovin siirappinen, että siitä on tullut yksi suomen kielen suosikkisanoistani. Onhan sillä kaunis merkityskin. Erityisen (haha, erityisen!) hienoa oli kuulla, että pidit tavastani kertoa tämä tarina, koska olisin voinut kertoa sen niin monella tavalla väärin. Kun kyse on vain tunnetason tapahtumista ilman konkreettista toimintaa, on kaikki kovin hienovaraista ja haurasta ja juuri siksi niin kaunista. Kaipaus on tässä yhteydessä oikea sana ja se on ehdottomasti tuntemisen arvoista. Hienoa että keskityit Remuksen motiiveihin ja pohdit asioiden oikeutusta. On silti hyvä muistaa, että miehiä, nimenomaan aikuisia miehiä on tässä kaksi. Oikeaa ja väärää ei olekaan, on vain mielikuvia, niin ja molemminpuolisia puheita ja tunteita. On kuitenkin vaikea tietää, mikä on todella totta, koska tilanne nähdään Nevillen silmillä ja totuuden vääristyminen on mahdollista. Kertojavalinnan kierouksia! Näin lopuksi ojennan vielä nenäliinan ja kiitän lyhyesti sanottuna kaikesta mahdollisesta, olet ihana!  :-*

rentunlupiini: Rareparituksissa on oma vetovoimansa, ja näiden kahden mahdollisuuden huomasin melkein kuin sattumalta. Mukavaa että pidit! Olen onnellinen, että sain kaksikon suhteen tuntumaan lukijastakin luonnolliselta. Itse näen heidän pysyvän vaikeuksista huolimatta yhdessä, eikä iällä ole oikeasti kovin paljon merkitystä vahvan tunteen ja läheisyyden rinnalla. Ihanaa, että kieli ja kerronta iskivät! Kiitos kauniista kommentistasi, olen yhtä hymyä!

Antelope: Yksinkertaisuus ja ymmärrettävyys on kaunista, koska silloin siitä osaavat nauttia ihan kaikki eivätkä vain jotkut superälykkäät kielellä leikittelijät. Pölötän hölynpölyä, koska en tahdo löytää juuri nyt niitä oikeita sanoja, joilla voisin kunnolla kertoa, kuinka paljon kommenttisi minulle merkitsee. Kiitos, teit minut todella onnelliseksi ja olen kiitollinen, että saan vastaanottaa noin positiivista ja rohkaisevaa palautetta! Luulen, että Nevillen ja Remuksen suhde on niin monikerroksinen, ettei tässä tekstipätkässä tule siitä esiin kuin palanen, mutta sekin on tarpeeksi, koska se kertoo oleellisimman. Tunteille ei voi mitään, niitä ei voi käskeä olemaan olematta, joten miksi kiusata itseään ja kieltäytyä tuntemasta? Sota tietysti muuttaa ihmistä ja antaa ehkä Nevillelle ja Remukselle syyn tukeutua toisiinsa. Siltikin kaikki voi olla pohjimmiltaan sattumaa, kuka tietää. Mukavaa kuitenkin, että tykästyit!

Lizlego: Minulle kursiiviin laitettu dialogi on vähän sekä että.  Repliikit ovat pätkiä oikeista keskusteluista, mutta mielivaltaisessa järjestyksessä ja ilman selkeää puhujaa, joten Neville on hyvinkin voinut kuvitella puheista osan. Asian voi tulkita kumminpäin vain, eikä yhtä oikeaa näkemystä ole. Nevillen nuoruus taas on lähinnä yksi hänen ja Remuksen suhteen ongelmista. Se on alku, lähtökohta, joka vaivaa kumpaakin osapuolta enemmän tai vähemmän, mutta se ei välttämättä ole syy siihen, miksei juttu etene. Ehkä sen ei edes tarvitse edetä, miehet voivat olla tyytyväisiä platoniseen rakkauteen, ainakin jonkin aikaa. Seksi ei kuvioon tällä kertaa valitettavasti istunut, vaikka se olisikin voinut tuoda uuden ja kauniin ulottuvuuden suhteeseen. Ja ennen kuin alan jaaritella liikaa, sanon kiitos. Kiitos hienoista huomioistasi ja arvokkaasta palautteesta.
Kirjoittamisen riemusta

Avasta kiitos aijulle!

Thelina

  • Ilomarja
  • ***
  • Viestejä: 2 563
Vs: Erityiset (Remus/Neville, S)
« Vastaus #6 : 17.06.2020 21:08:14 »
Onnea kommenttiarpajaisten voitosta! Sinun listallasi on vaikka mitä kiinnostavaa (pitää ehdottomasti tutustua muihinkin ficceihin, joita en ole vielä lukenut), mutta minun oli pakko valita tämä, koska olen tänä keväänä tykästynyt Remus/Neville -paritukseen todella paljon ja itsekin kirjoittanut heistä. On harvinaista löytää näistä kahdesta yhdessä yhtään mitään luettavaa, joten ilahduin todella paljon, kun löysin tämän!

Tässä oli joitakin samoja elementtejä kuin omissa Remus/Neville -ficeissänikin: Remus elää, sodan jäljet näkyvät vielä, pohditaan ikäeroa mutta kaivataan toisen lähelle, juodaan teetä. Silti tässä oli omanlaisensa tunnelma, jotenkin epäröivämpi, viiltävä, kuitenkin kaipaava. Nuo kursiivikohdat olivat ainakin minulle sellaista ajatusvirtaa, välillä vaikea erottaa kumpi on sanonut ja mitä, vaiko sittenkin vain ajatellut. Mutta ei ehkä tarvitsekaan tietää täsmälleen.   

Lainaus
Remuksella on lämmin nauru.
Ihana ♥ varmasti on!

Lainaus
Remus menee itseensä, hän on tässä se vastuullinen osapuoli. Mikään, mikä voi olla hänen syytään, ei voi olla Nevillen vika.
Tämä on hyvin Remusmaista. Hänen on vaikea antaa itsensä rakastaa, unohtaa ikäero ja muut. Mutta ei Nevillekään ole varma. Pidin kovasti tuosta lopun "piilottaa vihjeitä servietin alle" -kohdasta. Minä tietenkin toivoisin näille kahdelle onnen yhdessä, mutta tällainen kipeä, epävarmana ilmaan jäävä loppu oli toimiva sekin.

Kiitos tästä, tykkäsin kovasti ♥




Kurkista listaukseeni

Avatar Ingridiltä ♥

Sisilja

  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 050
Vs: Erityiset (Remus/Neville, S)
« Vastaus #7 : 26.06.2020 19:27:35 »
Thelina: Olenkin pannut merkille, että pidät Remus/Nevillestä! Ehkä siksi vähän jännitti lukea kommenttisi, mutta oli tosi mukava huomata, että tykkäsit tästä. :)

Joo, näin vuosien jälkeen sanoisin, että nuo kursiivit olisi voinut merkitä selkeämmin. Mutta toisaalta mulle oli muistaakseni tärkeää jättää auki, mitkä sanat kuuluvat kellekin. Että paha sanoa! Nyt ehkä kuitenkin kirjoittaisin ne replat/ajatukset toisin. Tai sitten en... hyvä kuitenkin että ne toimivat noinkin. Tunnelma-analyysisi osui tosi kohdilleen omien ajatusteni kanssa. Ja tuo sun ensimmäinen lainauksesi tekstistä on sattumalta oma suosikkini! Kiitos tosi ihanasta kommentistasi, kiitos!
Kirjoittamisen riemusta

Avasta kiitos aijulle!

Waulish

  • rohkupuusku Nedric ♡
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 8 828
  • ”Mutta totta kai sitä munnaaki pittää olla.” #50
Vs: Erityiset (Remus/Neville, S)
« Vastaus #8 : 17.10.2021 22:57:58 »
Tervehdys Kommenttiarpajaisista, ja onnittelut voitosta! :) Kiinnostuin tästä tekstistä, koska olen lukenut paljon tätä ihanaa paritusta Thelinalta ja halusin tietää, millainen sinun versiosi on. Näissä kahdessa on yhdessä jotain hämmästyttävän luonnollista ja luontevaa, vaikka ikäeroa piisaa!

Huomasin heti fiilaavani kovasti alun pohdintaa nuoruudesta ja siitä, miten kai pitäisi edetä elämässä muiden jalanjäljissä, vaikka todellisuudessa sitä on vähän hukassa oman itsensä ja kaiken muunkin kanssa. Neville on nuori, mutta tuntee olevansa vanha ja vaikka mitä kokenut, mikä on hyvin ymmärrettävää kun miettii hahmon historiaa. Samaten hän vaikuttaa toisaalta tiedostavan ajan kulun ja sen asettaman paineen ja toisaalta taas viittaavan sille kintaalla. Nevillen vaiheilussa on sellaista kiintoisaa kaksijakoisuutta, harhailua ja paikan hakemista, ja sama heijastuu monin tavoin myös hänen ja Remuksen suhteeseen.

Ah - minuun vetoaa aina niin kovin tällainen ihmissuhdevaiheilu ja -vaikeilu, jossa yhdessäolo tuntuu sekä oikealta että väärältä. Kummastakin hahmosta välittyy niin ihanan kipeästi se, miten he haluavat olla yhdessä, mutta myös se, miten se ei todellakaan ole niin yksinkertaista kuin rakkauden soisi olevan. Ikäero, sota, erilaiset elämänpolut ja -kokemukset, Remuksen syyllisyyden ja riittämättömyyden tunteet, Nevillen nuoruuden hapuilu... On varmasti monta syytä sille, miksi juttu ei etene ainakaan ihan perinteisen kaavan mukaan, ja täytyy vain toivoa, että lopulta kumpikin löytää paikkansa ja sisäisen rauhansa, yhdessä tai erikseen.

Elämä on hyvää niin kauan, kun kumpikaan heistä ei mieti liikaa. Jossain vaiheessa jommaltakummalta lipsahtaa, että kaikki tuntuu yhdessä paremmalta. Ja kun toinen myöntää saman, ovat he äkkiä keskellä vaikeuksien vyyhtiä.
Tämä kohta puhuttelee minua aivan erityisesti, koska joskus vaikeneminen todella on helpompaa ja yksinkertaisempaa: kun asioita ei myönnetä ainakaan ääneen, voidaan vaivattomammin jatkaa samassa staattisessa tilassa ilman pelkoa siitä, että jokin muuttuu tai nyrjähtää. Pysähtyneisyys on turvallista, mikä ilmenee loistavasti niin tästä kohdasta kuin tästä tekstistä kokonaisuudessaankin. Myös vaikeneminen ja ääneen puhuminen on kiintoisalla tavalla läsnä läpi tekstin - itse tulkitsen, että osa noista kursivoiduista repliikeistä ei ole välttämättä koskaan tullut lausutuiksi, vaan ne ovat ehkä jääneet rivien väleihin tai kuvitelmiin.

Koskettava, elämänmakuinen lukukokemus. Kiitos! -Walle


lately I’ve been looking hard
where is my love, where is my luck, where is my faith


my reason to die another day

Sisilja

  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 050
Vs: Erityiset (Remus/Neville, S)
« Vastaus #9 : 02.11.2021 22:16:58 »
Waulish, voi miten kiinnostavasti oletkin tulkinnut ja tulkannut tätä tekstiä! Oli tosi mukavaa lukea ajatuksistasi. Ihmissuhteet osaavat välillä olla myös vaiheilua ja vaikeilua, eikä Remuksella ja Nevillellä varmaankaan ole ollut ihan helpointa. Ihanaa kun toivoit molemmille paikkansa ja sisäisen rauhan löytämistä, toivon samaa! Kiitos tosi tosi paljon kun luit ja kommentoit! <3
Kirjoittamisen riemusta

Avasta kiitos aijulle!

Vendela

  • Teeholisti
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 7 268
Vs: Erityiset (Remus/Neville, S)
« Vastaus #10 : 04.02.2022 18:35:05 »
Täällä myös yksi Remus/Neville-shipperi joka tuli lukemaan tämän parituksen takia :D Tässä parituksessa (ja toki Remuksessa yksinään) on jotain kiehtovaa.

Tämä oli hieno ja pohdiskeleva. Minäkin muuten tulkitisin Karviksen tavoin nuo kursiivissa olevat dialogit Nevillen päänsisäisiksi ja tykkäsin niistä kovasti. Vaikka toki tässä ei sitten sellaista selkeän onnellista loppua ollutkaan. Kuitenkin halusin lukea tähän sellainen hieman toiveikkaan lopun, että kunhan aikaa kuluu hieman niin ehkä Nevillen ajatukset selkenevät. Mutta tämä on toki täysin tämän ficin ulkopuolella tapahtuvaa, eikä sinällään liity tähän tekstiin.

Tuo oli minusta suloinen ja herttainen yksityiskohta, että Remus nukkuu sohvalla ja antaa Nevillen nukkua sängyssään. Toki tästäkin ajattelin heti, että ehkä vielä jonain päivänä... :D

Kiitos, tämä oli mielenkiintoinen :)

Vendela

Bannu©Waulish

I think it's time for little story... It's definitely Storytime!

Sisilja

  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 050
Vs: Erityiset (Remus/Neville, S)
« Vastaus #11 : 16.02.2022 21:41:23 »
Moi Vendela! Hauskaa, että Remus/Nevillekin on löytänyt omat shipperinsä. Muistelisin tätä tekstiä kirjoittaessani ajatelleeni, että tämä paritus on hyvin rare eikä varmaankaan tule ikinä kenelläkään muulla mieleen. On mukavaa olla väärässä. :) Ja ihanaa kun sanoit, että luit tähän toiveikkaan lopun. Ehkäpä ajat ovat myöhemmin näillekin kahdelle helpommat. Kiitos tosi paljon kun kommentoit! <3
Kirjoittamisen riemusta

Avasta kiitos aijulle!