Kirjoittaja Aihe: Valkoliljat (K 11, kuolemateksti)  (Luettu 2345 kertaa)

Solveig

  • Haverisen tyttöjä
  • ***
  • Viestejä: 189
  • Hauskanpito ilman lauseoppia on teeskentelyä!
    • Koilliseen
Valkoliljat (K 11, kuolemateksti)
« : 02.01.2012 00:29:14 »
Paritus: minäkertojan ja Aadan välillä, mutta se ei ole jutun pointti
Ikäraja: K 11
Varoitukset: kuolema
Yhteenveto: Heti marraskuun alussa Aadan elämälle lyödään aikaraja ja se isketään kylmästi neljän viikon päähän.

A/N: Aadasta piti aluksi tulla Aata, mutta sitten tyydyin vähän yksinkertaisempaan versioon. Kaikki tekstissä mainitut kirjat ovat lukemisen arvoisia (enkä omista niistä yhtäkään).


Valkoliljat

Kaikki alkaa syyskuusta. Sinä vuonna Aada kalpenee yhtä tahtia taivaan kanssa eikä jaksakaan enää juosta ottamaan vastaan puista putoavia lehtiä. Kesän loppupuolella alkanut kuumetauti on vienyt häneltä voimia ja tyttö niiskuttaa jatkuvasti kun teemme kävelyretkiä ruskan värittämässä metsässä.

Silloin kumpikaan meistä ei tietenkään ymmärrä kunnolla, mistä on kysymys. Kuvittelen sen olevan vain tavallista sitkeämpää flunssaa, jonka voi hoitaa pois lämpimällä mehulla ja säännöllisillä yöunilla. Siksi yritän saada Aadan ajatukset muualle puhumalla hänelle arkipäiväisistä asioista, kirjoista joita olen lukenut ja ystäväni hymyilee urheasti, vaikka olemuksesta näkee, että hän toivoo pääsevänsä pian taas nukkumaan.

Syksy on sinä vuonna poikkeuksellisen kaunis ja kaunis on myös minun alituisesti kasvava rakkauteni tyttöä kohtaan. Koristelen Aadan tummat hiukset punaisilla lehdillä ja otan hänestä valokuvan, jonka kehystän yöpöydälleni. Katsellessani sitä iltaisin nukahdan onnellisena.


Lokakuussa Aada viedään ensimmäisen kerran sairaalaan.

Minä en ole paikalla kun se tapahtuu ja tunnen asiasta myöhemmin syyllisyyttä, vaikka tiedän etten olisi mitenkään voinut estää häntä kaatumasta lattialle heti aamulla sängystä noustuaan. Yritän lohduttautua sillä, ettei hän ollut yksin vaan isosisko tuli heti kuultuaan pelottavaa kolinaa sisarensa huoneesta.

Minä olen perheen jälkeen ensimmäinen joka saa tietää. Soittaessaan itkuisen puhelun Aada vetää minut mukaan seuraavien pitkien kuukausien mittaiseen taisteluun, vaikkei sitä silloin vielä ymmärrä.  Hän tietää ainoastaan, että jossain syvällä rinnassa kasvaa möykky, joka imee häneltä elinvoimia ja jota ei ole mahdollista poistaa.

”Minä en halua että tässä käy näin”, kuiskaa Aada puhelimessa. Minusta on tullut mykkä.

”Heidän on pakko ottaa se pois”, Aada yrittää vielä ennen kuin murtuu kokonaan. ”Tämä ei voi tapahtua minulle.”

Kuukausi kuluu epämääräisen pelon vallassa ja minä ajattelen, että on ollut pakko sattua jokin erehdys. Aada on aivan liian nuori ja terve, hän kyllä selviää tavalla tai toisella. Tyttö raahautuu klinikalta toiselle samalla kun minä keskityn vihaamaan lääkäreitä, jotka eivät hoida häntä terveeksi. Eivätkö he näe, että Aadalla on perhe joka rakastaa tätä? Eikö kukaan ole kertonut heille, että Aadalla on ystäviä, jotka tekisivät hänen puolestaan mitä tahansa?


Heti marraskuun alussa Aadan elämälle lyödään aikaraja ja se isketään kylmästi neljän viikon päähän. Me istumme ulkona mattolaiturilla, sillä puhdas ilma tekee hyvää Aadan voinnille. Pakkaset ovat myöhässä, vaikka kylmä tuuli käykin meren yllä ja vavisuttaa puiden alastomia oksia.

Minä olen henkisesti aivan poikki, sillä Aada on alkanut jo luovuttaa - tappion kuulee hänen äänestään, siitä ettei hän tahdo puhua tulevaisuudesta – ja se tarkoittaa, että minun on kannateltava meitä molempia, vaikka omakin uskoni on hukassa.

Tyttö riutuu silmissä pois, enkä minä tiedä olisiko armollisempaa pidellä kiinni niin tiukasti kuin kykenee vai antaa hänen mennä. Itsekkäästi ajattelen, ettei Aada voi jättää minua, koska meillä on niin paljon vielä kokematta. Oli tarkoitus matkustaa Pariisiin ja muuttaa samaan asuntoon Joensuussa. Enkä tahdo tehdä sellaisia asioita kenenkään muun kuin Aadan kanssa.

”Tulisipa talvi nopeasti”, Aada sanoo katsellen kauas ulapalle. ”On hirveä ajatus, etten näkisikään ensilunta tänä vuonna.”

Haluaisin kieltää häntä puhumasta sellaisia asioita ja käskeä kaivamaan itsestään esiin sen voimakastahtoisen tytön, joka on hurjaa vauhtia lannistumassa salakavalan sairauden alle.

”Totta kai sinä näet ensilumen”, vakuutan, mutta Aada pudistaa päätään.
”En välttämättä. Puhuivat radiossa, että ilmat ovat liian epävakaat. Voi olla, että se tulee vasta vähän ennen joulua.”
”Mutta eihän sillä ole mitään väliä”, vastaan ääni väristen.
”Lopeta. Jos pakkaset eivät ala viikon kuluessa, en enää koskaan näe lunta.”

Minä tahdon antaa Aadalle kunnollisen syyn taistella ja siksi tartun häntä kiinni hartioista ja vedän hänet suudelmaan, joita emme ole vaihtaneet sitten syyskuisten metsäretkien. Tällä kerralla Aada kuitenkin riuhtaisee itsensä irti ja läimäyttää minua avokämmenellä poskelle. Sitten hän alkaa itkeä. 

”Senkin idiootti! Enkö minä käskenyt sinun lakata rakastamasta minua? Minä kuolen, tajuatko.”


Käy ilmi että sääennustajat ovat kerrankin olleet oikeassa ja lumi sataa maahan vasta viikkoa ennen jouluaattoa. Mutta oikeassa olen minäkin, sillä Aada pääsee myös sinä vuonna kävelemään kuuraisille pelloille ja nauttimaan hiutaleista. Se on kaikkien mielestä ihme. Mitä lähempänä vuoden päättyminen on, sitä paremmaksi Aadan vointi muuttuu ja hetken aikaa me kaikki uskomme onnelliseen loppuun. Kuoleman häilyvää varjoa ei voi kokonaan häivyttää mielestä, mutta ainakin taistelutahto on palannut Aadan silmiin.

Lähden uudeksi vuodeksi hänen perheensä mukaan mökille pohjoiseen, missä istumme takan ääressä katselemassa raketteja ja sulatamme vaahtokarkkeja tikunnokassa.

”Minä lupaan nostaa matikan numeroni ensi vuonna”, aloitan helpolla lupauksella. Aada nuolee sokeritahmaa sormistaan ja sanoo: ”Minä lupaan viimein lukea Hobitin.”

”Minä opettelen ajamaan pyörällä ilman käsiä”, jatkan. Me yllytämme toisiamme sitoutumaan yhä suurempiin asioihin.

”Minä lupaan olla onnellinen.”
”Minä lupaan pysyä sinun luonasi.”
”Minä lupaan selvitä elossa koko vuodesta.”

Sitten keskitymme vain syömään ällöttävän makeiksi käyneitä eväitämme, sillä sen jälkeen on mahdotonta keksiä enää mitään sanottavaa.


Tammikuussa Aada kaatuu uudestaan, mutta tällä kertaa minä olen paikalla näkemässä, kuinka hän huutaa kivusta maatessaan lattialla. Ambulanssin tullessa Aadan isosisko kietoo kätensä ympärilleni ja halaa tiukasti itseään vasten. Minäkin ulvon kuin sama tuska korventaisi rintakehääni.

Kaikki tulee takaisin – epätoivo, pelko, väsymys, tunteet vyöryvät yhtenä sekamelskana päässäni ja pakottavat minut pysymään pois koulusta jonkin aikaa. Käyn Aadan luona sairaalassa niin usein kuin voin ja yritän olla katsomatta ranteeseen kiinnitettyä tippaletkua. Luen hänelle ensin Pessin ja Illusian, myöhemmin Pikku prinssin. Suljettuani kirjan Aada kohottaa läpikuultavaksi käyneen kätensä minun kämmenselkäni päälle ja hymyilee.

”Mitä luulet, pääsenköhän minäkin tähdelle kun kuolen? Onkohan sielläkin baobabeja ja turhamainen ruusu vaatimassa huomiota?”

Hän on alkanut taas puhua kuolemasta, mutta sävy ei ole enää katkeruuden sävyttämä vaan levollinen ja hyväksyvä. Minä en vieläkään kykene lausumaan sitä ääneen, mutta tiedän että Aada elää päivästä toiseen kovan lääkityksen varassa. Se tekee hänet hieman sekavaksi ja tokkuraiseksi, mutta ilman sitä kipu sumentaa järjen.

”Olen varma, että sinulla on erittäin kaunis kotitähti”, vastaan lähtien mukaan leikkiin. ”Minä katselen sitä joka ilta ennen kuin menen nukkumaan.”
”Ja minä ajattelen sinua aina tähyillessäni pimeän avaruuden lävitse kohti Maa-planeettaa.”



Pari päivää keskustelumme jälkeen Aada ummistaa silmänsä ja aloittaa matkansa kohti omaa tähteään.

Kuukausien varoitusajasta huolimatta minä rikon teekupin ja revin hiuksia päästäni kun äiti tulee kertomaan asiasta. Käperryn hänen syliinsä kuin olisin taas pikkulapsi ja itken, koska olen elossa mutta Aada ei koskaan pääse ylioppilaaksi tai mene kanssani naimisiin.


Myöhemmin samana iltana ostan tutulta kukkakauppiaalta kimpun valkoliljoja ja lasken ne mattolaiturilta hyiseen mereen.

« Viimeksi muokattu: 07.02.2012 14:03:51 kirjoittanut Solveig »
Me olemme ihmisiä,
kirkkaita ja pimeys harteilla

Vanamo

  • tökkijämestari
  • ***
  • Viestejä: 951
  • HUDI
Vs: Valkoliljat (K 11, kuolemateksti)
« Vastaus #1 : 02.01.2012 00:48:42 »
Surullisuus jättää sanattomaksi ja kaipaus haihduttaa ne muutamatkin järkevät virkkeet -joita olen yrittänyt kutoa- ilmaan. Vaikka tämä tekstinä on hieno ja liikuttava, toivon vähän, etten olisi lukenut tätä. Aada toi mieleen ystäväni ja loppu sai itkemään.

Lainaus
Heti marraskuun alussa Aadan elämälle lyödään aikaraja ja se isketään kylmästi neljän viikon päähän.

Lainaus
”Olen varma, että sinulla on erittäin kaunis kotitähti”, vastaan lähtien mukaan leikkiin. ”Minä katselen sitä joka ilta ennen kuin menen nukkumaan.”
”Ja minä ajattelen sinua aina tähyillessäni pimeän avaruuden lävitse kohti Maa-planeettaa.”

Lainaus
Kuukausien varoitusajasta huolimatta minä rikon teekupin ja revin hiuksia päästäni kun äiti tulee kertomaan asiasta.

Aiheen puitteissa en voi sanoa pitäneeni tästä, mutta vain taitava kirjoittaja piilottaa näin lyhyeen tekstiin koko tunnekirjon. Kiitos, kun et täyttänyt kaikkea kyynelillä tai toivottomalla toivolla. Tämä oli aitoa.

Tämä kommentti ei edes yritä olla pitkä tai hieno ja täynnä hienoja sanavalintoja ylistävää ihailua, vaikka sellaisen tämä osakseen ansaitsisi. Tämä kommentti on hiljainen kiitos.

Joten kiitos.

~Vanamo
Päästä runot ja hyrinä  elämääsi.


 ♥ava by Haava, banneri raitakarkilta♥
 

Lils

  • ***
  • Viestejä: 2 080
    • tumblr
Vs: Valkoliljat (K 11, kuolemateksti)
« Vastaus #2 : 02.01.2012 00:55:44 »
Vau, tosi nättiä!

Tykkään näin yleisesti ottaen kirjoitusjäljestäsi. Se on aika surumielistä, mutta realistista ja niin tästä maailmasta, vaikka erityistä ja vähän taianomaista onkin. Se on tarinoita naapurintytöstä ja luokkatovereista ja omista luonteenpiirteistä ja lempikirjoista, sellaisia arkisia asioita ja uskottavia repliikkejä, tapahtumia, jotka eivät ole luokkaa "hullu murhaaja kidnappasi siskosi ja äitipuolesi on raskaana veljellesi" -juonenkäänteitä, vaan tietyllä tavalla yksinkertaisia asioita puettuna kauniiseen kieliasuun ja tunteisiin. Käytät nättejä sanoja, ja varsinkin nimet ovat aina ihania. Aada on yksinkertaisuudessaan tosi kaunis suomalainen nimi, vaikka se Aata jäikin kutkuttelemaan - se olisi ollut vieläkin ihanampi, mutta pelkästään tuontyyppisen nimen käyttäminen jo leimasi tästä tekstistä sinunlaisesi. Sairauttakin kuvailtiin sillä tavalla välttelevästi, ettei esim. keskellä tekstiä vain lukenut karusti SYÖPÄ ja sitten pulistu lääketieteellisiä vaikeita sanoja - vaan se kerrottiin tunteilla, hetkillä ja kokemuksilla, persoonalla.

Tunnelma tosiaan oli läsnä koko ajan. Tämä ei antanut minkään häiritä tai viedä pois, vaan lukemista jaksoi jatkaa keskittyen tiiviisti. Kaikki eteni järkevästi ja tasaisesti, juoni kulki ja henkilöt antoivat itsensä tarinalle ilman, että tarvittiin mitään hahmoesittelyä ja kauheaa rautalankakerrontaa. Kaikki oli tasaista ja soljuvaa, sopivan nopeaa mutta nättiä. Pienet yksityikohdat ilostuttivat ja pysäyttivät, kuten lumi ja Hobitti ja läpikuultavaksi käynyt käsi. Olen aika tunteellinen yleensäkin ja itken iloisissa ja surullisissa kohdissa ihan täyttä päätä, ja tämäkin sai hetkeksi vain tuijottamaan ja räpyttelemään silmiä ja olemaan ihan aiufhaufua. Se on aika hienoa; vaikka television ja kirjojen ääressä heittäydyn tunteelliseksi, en minä näin lyhyissä tarinoissa yleensä ehdi edes itkeä. Mutta tämä todella vei oman aikansa, takerrutti yksityiskohtiinsa ja vei mukaansa ja oli vain yksinkertaisesti kaunista joka puolella. Kiitosmahtavasta lukukokemuksesta jälleen kerran. ♥
"Should I wear the purple dress?"
That's all she cares about
What a silly life she has

Aapo

  • Pahatar
  • ***
  • Viestejä: 734
  • ex - annicamaria
Vs: Valkoliljat (K 11, kuolemateksti)
« Vastaus #3 : 12.01.2012 23:23:19 »
No huhhuh. Olen onnellinen, että valitsin tämän luettavakseni, mutta myös surullinen tekstin kertojan - ja kaikkien niiden, jotka ovat jotain tälläistä joutuneet kokemaan - puolesta. Aihe oli erittäin herkkä ja surullinen, traaginenkin, joka koskettaa usean ihmisen sydäntä henkilökohtaisesti. Tapahtumien kerronta oli aitoa ja juonen kulku täydellisesti tasapainossa kuvailujen ja kauniiden kielikuvien kanssa. En voi tähän kohtaan sanoa muuta, kuin kiittää sinua näin ihanan upeasta tekstistä, jonka tunnelma sai minut lähes kyyneliin. Niin moni nuori joutuu tänäpäivänäkin kokemaan niin paljon tuskaa, vaikkei sitä ansaitsisi. Välillä koetaan toivon hetkiä, sitten taas luhistutaan kasaan. Tässä kohtaa sitä toivoisi, ettei tämä olisi niin kovin realistinen tarina. Kuten tässäkin, Aada oli ihan tavallinen tyttö, joka ei ansainnut kuolemaa osakseen.

Pidin tästä todella paljon, tämä herätti jo ensimmäisellä lukukerralla paljon ajatuksia, ja mitä useamman kerran luin tämän läpi, sitä enemmän tykästyin tähän kauniiseen ja surumieliseen originaaliin. Kerronta oli todella aitoa ja loi käsinkosketeltavan tunnelman. Syöpäpotilaan hauras maailma oli kuvattu upeasti, ja erityisesti nuo Aadan ajatukset epätoivosta ja siitä, ettei hän tulisi enä näkemään lunta, olivat surullisia.Olit napannut molemmat hahmot hienosti, ja heidän välisensä lämmin suhde tuli hyvin esiin näinkin lyhyessä tekstissä, kuten myös molempien ajatukset, unelmat ja tunteet.

Kirjoitusasu oli mielettömän upea, kielikuvat kauniita, lauserakenteet ja tekstinasettelu oli luonnollista, eikä kirjoitus missään vaiheessa töksähtänyt, vaan jatkoi soljuvasti eteenpäin koko ficin ajan. Pidin kaikista pienistä yksityiskohdista, kuten Aadan kuvasta kertojan yöpöydällä ja teekupin hajoamisesta sirpaleiksi (sillä kuvattiin myös hyvin kertojan maailman romuttumista, tai ainakin niin minä sen kuvan ymmärsin). Ja täytyy sanoa, että tuosta aloituskappaleesta mulle tuli ihan mielee joulutarinan Aada (en tiedä, oletko nähnyt.)

Loppu oli jotenkin rauhoittava, kun Aada olikin jo hyväksynyt kuolemansa, eikä enää taistellut sitä vastaan. Vaikka edelleen hänen kuolemansa toi kyyneleet silmiin, niin jotenkin minut valtasi levollinen olo siitä, että Aada saattoi nukahtaa ikuiseen uneensa onnellisena ja löytää juuri sen hänen kotitähtensä, joka valaisee kertojan tietä kaikkein kirkkaimmin.

Eli siis, kiitos ihan hirmuisesti. Tämä fic sai tunteet pintaan ja miettimään. Ehdottomasti paras lukemani tunnelmateksti, ikinä. Lisää tälläisiä (mutta ei kauhean usein tai kyynelkanavat vuotaa kuiviin).

Vielä kerran. Kiitos.
enemies of the heir, beware
and I can do anything, If it's worth it to carry on


13.1.2013 ♥ L
ava(c)Raitakarkki

Classick

  • Pelinrakentaja
  • ***
  • Viestejä: 1 137
  • Because of you, I’m becoming ruined
Vs: Valkoliljat (K 11, kuolemateksti)
« Vastaus #4 : 15.01.2012 19:26:13 »
Aivan mahtava teksti. Ihailtavan haikea ja todellinen eikä tekemällä tehty. Kaikki on kirjoitettu niin todenomaisesti, että melkein lukiessa unohti tämän olevan fiktiota. Et yrittänyt tehdä tästä surullista luettavaa, teksti teki sen itse. Mahtavaa. Taianomaista.

Kirjoitusasu oli moitteetonta ja kaunista. Vältit hienosti kaikki tavanomaisimmat kerrontatavat ja kliseet kuolemisesta. Et kuvaillut sairautta normaalilla tavalla vaan kauniisti ja vähän niin kuin ohimennen. Aivan kuin se ei olisi ollut pääpointti tarinassa – niin kuin se ei ollutkaan, ainakaan minulle. Itse pidin tärkeimpänä Aadan rakkaan ajatuksia tästä ja tapaa, jolla hän välitti Aadasta. Se kaikki huokui jokaisesta sanasta ja merkistä. Taitavasti kirjoitettua. Oli mielenkiintoista ja hyvää vaihtelua kerrankin lukea kuolevan läheisen näkökulmasta.

Lainaus
Haluaisin kieltää häntä puhumasta sellaisia asioita ja käskeä kaivamaan itsestään esiin sen voimakastahtoisen tytön, joka on hurjaa vauhtia lannistumassa salakavalan sairauden alle.
Tämä oli lempikohtani. Aadan rakkaan taistelutahto ja osittainen epätoivo oli todella vaikeaa luettavaa. Osasit kuvata kaikkea todella realistisesti ja tunteella ja mielestäni se kaikki - ja itse asiassa koko fic - tiivistyi tässä kohdassa.

Kiitos paljon tästä elämyksestä. Tällaista tekstiä on vaikea kommentoida, koska siinä ei ole parannettavaa tai moitittavaa ja se jättää loisteellaan sanattomaksi. Yritin kuitenkin parhaani. Kiitos vielä kerran.
scars  are  only  skin  deep
beauty  comes  from  within

Solveig

  • Haverisen tyttöjä
  • ***
  • Viestejä: 189
  • Hauskanpito ilman lauseoppia on teeskentelyä!
    • Koilliseen
Vs: Valkoliljat (K 11, kuolemateksti)
« Vastaus #5 : 15.01.2012 20:01:39 »
Olen lueskellut näitä kommentteja ihan itku silmässä. Olette aivan ihania, kiitos.

En tiedä osaanko sanoa kellekään yksittäin mitään, olen aivan hirveän otettu siitä, mitä kaikkea tästä on sanottu ja aaaa, hymyilyttää kovasti. Olen todella todella onnellinen, että teksti on oikeasti koskettanut ja herättänyt ajatuksia ja että siitä on pidetty. Kommenttinne merkitsevät minulle hirveästi. Kiitos vielä kerran.

Me olemme ihmisiä,
kirkkaita ja pimeys harteilla

Crywell

  • ***
  • Viestejä: 435
  • hullua hurskaammaksi
Vs: Valkoliljat (K 11, kuolemateksti)
« Vastaus #6 : 03.02.2012 21:48:58 »
Aaaaah!!! ♥
Ihan älyttömän kaunis, surullinen, toivoton, toivekas, lopullinen, KAUNIS. Ei hitto, en tiedä mitä sanoa tästä, mutta jotain kommenttia näin ihmeellisenihana teksti kyllä ansaitsee!

En edes tiedä mikä se oli tässä, se oli jotenkin niin syvällä, etten saa otetta. Mutta kaikki tuntui niin älyttömän todelta ja älyttömän uskottavalta ja olen vain ihan äimistynyt. Huomasin suunpielieni valuvan ja kulmien kurtistuvan sitä mukaa kun luin eteenpäin. Aada (Aata on muuten ihana nimi, jota en ole kuullut koskaan aiemmin : o rakastuin) on kauhean todellinen suhtautumisessaan tapahtumiin, toivottomuus ja puheet kuolemasta ja hetkellinen parempi olo - ja lopulta sitten se hyväksyntä.
Myös kertojan (jonka varmaan kirjoitit pojaksi? mutta jonka jostain kumman syystä kuvittelin koko ajan tytöksi... en edes tiedä miksi) suhtautuminen oli aitoa: huoli ja väsymys ja jopa ärsyynnys Aadan kuolema-puheista. Heidän suhteensa oli myös ihana, syvä ja ...argh, surullinen!

Vuodenaikojen vaihtuminen ja niiden tapahtumat, ei mitkään erityisen suuret ja ihmeelliset, vaan nimenomaan ne pienet jutut (valokuva ruskasta, laituri, vaahtokarkit ja uudenvuodenlupaukset ♥) antoivat myös sellaisen surullisen haikean, kauniin, lämpimän ja jollain tavalla myös uhkaavan vaikutelman. Ja puheet ensilumesta ja sen näkemisestä - olin myyty jo sitä ennen, mutta joo.. en tiedä.
Lopetus oli riipaiseva. Laiturilta lasketut kukat ja voi apua... Voisin itkeä.

Lainaus
”Olen varma, että sinulla on erittäin kaunis kotitähti”, vastaan lähtien mukaan leikkiin. ”Minä katselen sitä joka ilta ennen kuin menen nukkumaan.”
”Ja minä ajattelen sinua aina tähyillessäni pimeän avaruuden lävitse kohti Maa-planeettaa.”

Taidan itkeä...
Kiitos ihanasta, tunteellisesta lukukokemuksesta, vau! ♥
Aamuaurinkoja, kahvia ja teetä, mielikuvitusystäviä ja piirileikkejä.

Solveig

  • Haverisen tyttöjä
  • ***
  • Viestejä: 189
  • Hauskanpito ilman lauseoppia on teeskentelyä!
    • Koilliseen
Vs: Valkoliljat (K 11, kuolemateksti)
« Vastaus #7 : 04.02.2012 09:39:24 »
Myös Crywellille suuret kiitokset kommentista. ♥ Itsekin olen ajatellut kertojan tytöksi ja ajattelin, että se varmaan tulisi tässä esiin koska hän mielestäni on hyvin tyttömäinen, mutta ymmärrettävä erehdys ajatella toisin. (;
Me olemme ihmisiä,
kirkkaita ja pimeys harteilla