Kirjoittaja Aihe: Varjojen kaupungit, Haavekuvia (Malec, angst, S)  (Luettu 2439 kertaa)

Annoy

  • Lännen paha noita
  • ***
  • Viestejä: 383
  • Dancing through life
Kirjoittaja: Annoy
Nimi: Haavekuvia
Fandom: Varjojen kaupungit
Genre: angst
Ikärja: S
Paritus: Malec
Disclaimer: Teksti kuuluu minulle, kaikki muu Cassandra Clarelle

A/N: Mulla on ollut viime kuukausina ihan hirveän suuri writer's block, joten ei ole tullut kirjoitettua oikein mitään. Mutta kirjoitin tämän sitten yhdellä äikäntunnilla ja päätin julkaista tämän. Mulla on ideat tosi lopussa, joten tämä nyt on vähän mitä on. Täynnä kliseitä, ristiriitoja ja niin edespäin, ja tän tapaisia on paljon ff.netissä, mutta olkoot. Toivottavasti kirjoittaminen onnistuu vähän paremmin tämän jälkeen.

Haavekuvia

Magnus pitää kädessään paksua valokuvanippua. Yksi kerrallaan hän katsoo ne läpi, kuva toisensa jälkeen, yhä uudelleen ja uudelleen. Hän katsoo niitä pysäytettyjä hetkiä, muistoja ajasta, joka on jo mennyt, kadonnut jäljettömiin. 

Jokainen kuva kertoo tarinan pojasta, jota Magnus rakasti kerran, rakastaa vieläkin. Jokaisessa kuvassa on samat ujosti hymyilevät kasvot, samat safiirinsiniset silmät ja yötäkin mustemmat hiukset. Magnus katsoo kuvia Alecista, omasta varjometsästäjäpojastaan ja ajasta jolloin he olivat niin onnellisia. Mutta ne ajat ovat ohi, onnellisuutta ei enää ole, se meni Alecin mukana.

Yhtäkkiä Magnus heittää kuvat ilmaan, viskaa ne menemään. Ne leijailevat hitaasti ilman poikki kuin lumihiutaleet talvipäivänä. Hän painaa kasvonsa käsiinsä ja ei voi pysäyttää kyyneliä, jotka tulvivat hänen silmiinsä. Tämä kaikki on liikaa, hän ei kestä enää.

Hän muistaa, kuinka hän polvistui kuolevan Alecin eteen, kuinka hän tarrasi tämän kädestä, sanoi, ettei antaisi tämän mennä. Hän muistaa, kuinka Alec nauroi hänen sanoilleen, ja veri pulppusi tämän suusta. Hän muistaa Alecin sanat, että Magnus ei saisi jäädä suremaan häntä, hänen pitäisi jatkaa elämäänsä. Hän muistaa, kuinka Alec halusi hänen lupaavan sen, mutta hän ei suostunut, ei hän voinut. Ja sitten Alec kuoli, nukkui pois. Magnus muistaa, kuinka hän ravisteli Alecia, käski tätä heräämään, mutta mitään ei tapahtunut. Alec oli poissa, hänen henkensä oli jättänyt hänen ruumiinsa.

Aikaa on kulunut, mutta suru ei ole kadonnut minnekään. Magnus tuntee sen joka päivä, pistävän kivun sydämessään. Joka päivä hän muistaa Alecin, ja tuska on sietämätön. Mutta hän ottaa sen vastaan ilomielin, kunhan ei vain unohda. Hänen asuntonsa on täysin samanlainen kuin sinä päivänä, kun Alec kuoli. Magnus ei muuttanut mitään, vaan kaikki Alecin tavarat ovat edelleen paikoillaan. Hänen paitansa nojatuolin päällä, kahvikuppi pöydällä, sänky miten hän jätti sen. Joka yö Magnus nukkuu siinä ja ottaa Alecin tyynyn syliinsä, kuvittelee että Alec on hänen vieressään. Hän jopa näkee Alecin mielessään joka päivä ja kuulee tämän äänen päässään. Mutta se on vain haavekuvaa, todellisuus on paljon karumpi.

Magnuksella on Alecista vain muistonsa jäljellä. Muisto hänen kasvoistaan, muisto hänen kirkkaansinisistä silmistään, muisto siitä miltä hänen huulensa tuntuivat. Mutta muistotkaan eivät kestä ikuisuuksiin, ne hiipuvat ajan kanssa, katoavat lopulta kokonaan, kunnes ne ovat vain hiljainen kuiskaus tuulessa, jota kukaan ei enää kuule. Magnus ei voi pitää kiinni Alecista loputtomiin, lopulta tämä katoaa kokonaan. Aika on vahvempi, aika heikentää, vie mennessään.

Magnus nousee tuolistaan ja kerää kuvat lattialta. Hän laittaa ne siistiin pinoon ja alkaa katsoa niitä uudelleen läpi. Hän ei tiedä miksi kiduttaa itseänsä näin, katsomalla niitä aina vain uudelleen. Mutta hän ei voi päästää Alecista irti, ei kokonaan. Hänellä on vain muistonsa, jotka eivät riitä, niitä ei voi koskettaa, niitä ei voi herättää henkiin. Mutta muuta hänellä ei enää ole, joten hän pitää niistä kiinni loppuun asti, ei anna niiden kadota. Hän ei voi unohtaa, hän ei saa unohtaa. Hän tekee kaikkensa pitääkseen Alecin luonaan, vaikkakin vain haaveissaan. 
« Viimeksi muokattu: 11.06.2012 23:42:44 kirjoittanut Yukimura »
"What everyone does. Like you said. Hope."

Nej, du måste finnas, du måste
Jag lever mitt liv genom dig
Utan dig är jag en spillra
på ett mörkt och stormigt hav
Du måste finnas, du måste
Hur kan du då överge mig?
Jag vore ingenstans, jag vore ingenting
Om du inte fanns

Dria

  • ***
  • Viestejä: 939
  • Femmeilijä
Vs: Haavekuvia (Varjojen kaupungit, Malec, angst, S)
« Vastaus #1 : 21.12.2011 20:17:23 »
Jee, angstia! En väitä, että olisit tuonut tähän ideaan jonkun uuden ja hienon idean, ja rehellisesti sanottuna kaipasin jotain helppoa ja kevyttä angstia. En näe mitään syytä, miksi aina pitäisi keksiä jokin uusi näkökulma kliseisiin/yleisiin juonirunkoihin. Minusta tällainen perusangsti on ehdottomasti hyvää luettavaa parin hyvin valvotun yön jälkeen etenkin kun joululomakin alkoi jo. Tykkäsin tästä yksinkertaisuudesta ja vaikka käsitelit kuolemaa, tunnelma oli kevyt ja ficci helppolukuinen. Ja eipä tallaista suomeksi ole (kai) enkä lue VK-ficcejä englanniksi, joten olen tyytyväinen.

Malec angstiahan ei voi koskaan olla liikaa ja on hienoa, että joukossa on helppolukuisia ficcejä  :)
"Ajan pyörä pyörii ja aikakaudet tulevat ja menevät jättäen jälkeensä muistoja, joista tarinat syntyvät. Tarinat haipuvat myyteiksi, ja myytitkin on jo kauan sitten unohdettu, kun ne luonut aikakausi jälleen koittaa."
Ava by Cea

minttuska

  • Vieras
Vs: Haavekuvia (Varjojen kaupungit, Malec, angst, S)
« Vastaus #2 : 22.12.2011 13:47:20 »
yäää!!! sä saat mut itkemään. (ainakin melkein) sydämeni itkee verta ja taas saan muistutuksen siitä miten särkyvä olento ihminen on. Alec nyyh ja yhyy...

Mutta itse tekstiin. Tämä oli kirjoitettu tosi hyvin ja kauniisti ja jotenkin ihanan koruttomasti. Teksti ei ollut karkeaa vaan koruttoman realistista. Ei takerruttu turhiin härpäkkeisiin vaan kerrottiin realistisesti mutta silti siinä oli samalla tietynlaista pehmeyttä. Ikään kuin kertoja olisi tuntenut sympatiaa Magnusta kohtaan. En tiedä, jotenkin tosi jännällä tavalla.
Lopussa oli muuten kiva runollisuus  :D

Lainaus
Hän ei voi unohtaa, hän ei saa unohtaa. Hän tekee kaikkensa pitääkseen Alecin luonaan, vaikkakin vain haaveissaan.
liked it.

Magnuksen näkökulma oli myös hyvin tehty. Magnus oli murheen murtama, mutta silti tämä ei vellonut angstiseen surumöykkyyn. Magnushan on useasti ennenkin kohdannut julmia eroja. Se ei kuitenkaan mitenkään vähätellyt tai heikentänyt menetyksen tunnetta.
Sure aikasi ja nosta taas piikkipääsi pystyyn.  ;)

Fairytale

  • ξωτικά
  • ***
  • Viestejä: 244
  • Say that you believe.
Vs: Haavekuvia (Varjojen kaupungit, Malec, angst, S)
« Vastaus #3 : 22.12.2011 18:19:41 »
Oi, kaunista angstia. Vaikkakin hyvin perus, mutta en ole lukenut niitä perusangstejakaan paljoa, joten... Tuska ja ikävä oli kuvailtu hyvin. Pystyin melkein tuntemaan sen itse. Melko yksinkertainen, mutta silti välillä hieman runollinen ja muutenkin oikein kaunis ficci.

Lainaus
Mutta muistotkaan eivät kestä ikuisuuksiin, ne hiipuvat ajan kanssa, katoavat lopulta kokonaan, kunnes ne ovat vain hiljainen kuiskaus tuulessa, jota kukaan ei enää kuule.
Tämä oli yksi hienoista kohdista :)
"There was a price to be paid for any decision he made. There was a price for who he was. Other people paid it."

Solembum

  • ***
  • Viestejä: 1 847
Vs: Haavekuvia (Varjojen kaupungit, Malec, angst, S)
« Vastaus #4 : 23.12.2011 11:57:33 »
Pidin, vaikka tämä oli kamala. Kamalan surullinen. Angst. Masentaa.

Ficcejä Alecin kuolemasta on paljon. Sen sijaan siitä, miltä Alecista tuntuisi, jos Magnus kuolisi, ei kirjoiteta kovinkaan paljoa. mutta tietysti se on luonnollisempaa näin päin, onhan Magnus kuolematon, ikuinen. Alec on kahdesta se, joka ei kestä. Alec ei ole kestävä. Joko Alec kuolee vanhuuteen tai joku tappaa sen taistelussa, tai Klaavi teloittaa sen. Ja Magnus vain elelee onnellisena, kunnes saa iskun vasten kasvoja Alecin kuollessa ja on surun murtama.
Hyvin sopii canoniin, Magnus oli IC ja muutenkin tämä oli ihanasti kirjoitettu ja todella - miten sen sanoisi - uskottava?

Lainaus
kuinka Alec nauroi hänen sanoilleen, ja veri oli pulpunnut tämän suusta.
Aikamuoto menee tässä jotenkin hassusti..

Perusangsti vetoaa aina!

Tämä oli yksi minun suosikkeja sinulta : )

Annoy

  • Lännen paha noita
  • ***
  • Viestejä: 383
  • Dancing through life
Vs: Haavekuvia (Varjojen kaupungit, Malec, angst, S)
« Vastaus #5 : 23.12.2011 13:40:17 »
Dria // Niin, aina ei jaksa keksiä mitään uutta ja hienoa. Perusangsti käy aina, varsinkin nyt kun yritän saada kirjoitusinspistä takaisin. Turha mitään tosi monimutkaista on alkaa kirjoittaa, jos sen teen, niin en mä ikinä saa mitään valmiiksi.

minttuska // Munkin sydän itkee verta aina kun mä muistan, että Alec kuolee joskus. Nyyh. Mutta sanon nyt offina, että mulla on ficci-idea, joka liittyy siihen aiheeseen, katsotaan että saanko sen joskus jopa kirjoitettua. Ja se päättyisi jopa ehkä onnellisesti, riippuu kuinka angstisella tuulella mä sitten olen.

Fairytale // Kuten Drialle sanoin, yksinkertainen toimii aina. Hyvä että pidit kuvailusta ja runollisuudesta, musta kun itse tuntui, että ne meni päin mäntyä.

Solebum // Kyllä me tiedetään, että mun Malec-angstit on kamalia ja masentavia. Mua itsekin masentaa kirjoittaa näitä. Pitäisi varmaan siirtyä vaikka fluffyyn vähäksi aikaa. Ja tästä aiheesta on ihan hirveästi ficcejä, ja juuri siksi mä olinkin vähän epävarma tätä kirjoittaessani. En halunnut, että tää olisi liian samanlainen kun ne kaikki muut, mutta taisi kyllä vähän olla. No jaa, olkoot. Mulla on ideat todella lopussa, mikään ei oikein onnistu. Voi kun saisi sen inspiksen takaisin...
"What everyone does. Like you said. Hope."

Nej, du måste finnas, du måste
Jag lever mitt liv genom dig
Utan dig är jag en spillra
på ett mörkt och stormigt hav
Du måste finnas, du måste
Hur kan du då överge mig?
Jag vore ingenstans, jag vore ingenting
Om du inte fanns