Mä itse yleensä hankin lahjan lähinnä lähipiirille. Eli käytännössä siskolle, kahdelle lähimmälle serkulle (jotka tuntuu useimnin siskoilta eikä serkuilta) ja miehelle. Varmaan tänäkin vuonna jotain itsetehryä, vähän mietin miehelle kalenteria mun ottamista luontokuvista.
Meillä on aina muovikuusi jouluna. Meillä ei edes voi olla aitoa kuusta allergisen astman takia. Meillä oli joskus muksuna aito kuusi, mutta saatiin siitä oireita ja nyt ei oo enää melkein 20 vuoteen ollut aitoa kuusta. Mummilassakin vaihtui aito muoviseen ja se helpotti omaa oloa, vaikka ollaankin siellä aina vaan yks päivä ja oireet ei ehdi niin pahaksi kuin kotona aidon kuusen kanssa. En edes tiedä, mikä siinä oikeestaan on se juttu, mutta on tullu todettua, että muovikuusi on välttämätön. Toki sekin tiputtelee "neulasia" ja aina saa imuroida, mut helpompi se silti on. Vaikka aina onkin ihana kasausrimba jouluaatonaattona. Meillä on kans jotenkin pikkutarkka joulu, koska koristeet on aina samat ja samoilla paikoilla.. Jotenkin tuntuu, et tulevaisuudessa mies on helisemässä mun kanssa, kun koristeiden on oltava samoilla paikoilla kuin ekana yhteisenä jouluna.
Joulukirkkoja en itse harrasta, oon käynyt joulukirkossa viimeks muksuna ja mulle joulussa ei ole mitään kristillistä vaan se on pakanallinen valon paluun jujla. Sentään mua ei oo enää vanhemmiten pakotettukaan kirkkoon enkä kyllä aio miehen kanssakaan kirkossa käydä. Jos mies haluaa mennä, niin menkööt itseksensä, ei se multa ole pois mitenkään, mutta itse en halua viettää kristiölistä joulua (en myöskään mene mihinkään koulun joulujuhliin yms, jos ei ole pakko, esim. kuoron esiintymisen vuoks).
Jouluruuat... Mä olen nirso jo muutenkin ja jouluruoka on ihan samanlainen. Mä en tykkää mistään joululaatikoista, mä inhoan graavilohta, en tykkää rosollista tai siitä pinkistä mömmöstä siihen päälle. Lähinnä jouluna syön kalkkunaa, kinkkua, leikkeitä, katkarapuja ja isän tekemiä riistajuttuja (ne on parhaita) ja sillejä. Nykyään oon oppinut myös syömään mätiä, niin sitä tulee syötyä kans jouluna, mut suurin osa "perinteisistä" jouluruuista on yök. Vähän jännittää, mitä voin syödä ens tiistaina kun yliopistolla on jouluruokaa. Luultavasti en voi syödä siellä oikein mitään, koska varmasti on tarjolla lähinnä laatikoita ja mä inhoan niitä. Oon joskus toki maistanut niitä ja todennut, että yöh, ei ole mun makuun sitten yhtään. Joskus kyllä tuntuu, että pitäis olla vähemmän nirso, koska mulle on varmaan vähän hankala kokata, koska jotkut ruokalajit on auttamatta hyi-listalla. Mutta kun mulle on tärkeetä sekä maku että ruuan suutuntuma ja jos toinen tai molemmat on pielessä, niin ruoka on pahaa (esim. tykkään keitetyistä perunoista, mutta inhoan perunamuusia, kiusausruokia ja perunalooraa).