Kirjoittaja Aihe: Joulu-topic!  (Luettu 5485 kertaa)

Räntsäke

• Vieras
Vs: Joulu-topic!
« Vastaus #100 : 04.11.2015 21:00:26 »
Hei huihai nyt, jouluvalot (siis, KORISTEvalot) ovat ympäri vuoden käytettäviä!! :D Mullakin ollut ikkunassa ja kirjahyllyn koristeena jouluvalot ympäri vuoden... Toiset vielä jouluisen vihreät. Kesäöissäkin näyttivät ihan kivalta, etten sanoisi, sellaiselta hipsterityyppiseltä.

Komppi! Ehdottomasti, varsinkin nyt kun on niin kauhean pimeää ja ankeaa, jouluvalot ulkosalla (tai sisälläkään!) eivät todellakaan ole pahitteeksi. Valoa ja värejä tarvitaan tänne synkkyyden keskelle!

Niin, se tosiaan joulukin on vähitellen tässä lähestymässä. Mulle joulu on kauhean tärkeä juhla, ja olen aika konservatiivinen joulunviettoperinteitteni suhteen. Mulle on ihan katastrofi, jos vaikka kuusi on vääränlainen, kauneimmat joululaulut jää laulamatta tai pöydässä on vääränlaisia ruokia... : D
Joskin täytyy kyllä myöntää, että olen maailman huonoin lahjojenostaja. Mää en jotenki vaan osaa ostaa ihmisille lahjoja. Ja sen vuoksi oon sen suhteen myös tosi laiska, ostan lahjat vain ja ainoastaan niille, joille on ehdottomasti pakko, koska ne ostaa mulle. Mikähän siitä tekee niin uskomattoman hankalaa... 

Eririn

• valomiekkalesbo
  • Jedi like my father before me
    • lesbian with a sword and a grudge
« Vastaus #101 : 04.11.2015 22:41:32 »
Mä hommasin tänään joulukalenterin^^ olin viime vuonna liian myöhään liikenteessä, enkä saanut Kinder-joulukalenteria, joten tänään kun kävin kaupassa niin huomasin, että niitä oli myynnissä, ja hommasin.

Mitään muuta en oo vielä tehnyt - no, paitsi suunnitellut millaisen ficin kirjoitan ihastukselleni joululahjaksi. Mutta muuten, nada, zilch, nothing. Iskä on ongelmatapaus, äidille me hommataan muumimuki siskon kanssa ja siskolle ajattelin hommata Once Upon a Timen kolmoskauden.

Tänä vuonna iskä on ilmeisesti aaton töissä, mikä oli mulle melkoinen shokki. Se ei oo ikinä aikaisemmin ollu aattoa töissä ja täytyy myöntää, että se vähän masentaa mua. Aattona kuuluu olla koko perhe yhdessä! No mut, ei voi mitään.
We had each other. That's how we won.

Luci

• mielikuvitusastronautti
« Vastaus #102 : 04.11.2015 22:56:50 »
Halloween on ohi, eli voinkin hyvillä mielin alkaa julkisesti odottamaan joulua! Syksyn pidän jouluinnostukseni itselläni, mutta nyt siitä voi pikkuhiljaa alkaa puhumaan ja lahjoja ostamaan. Joululaulut säästän kuitenkin joulukuulle, (niinkun teen aina), koska mä kyllästyn kappaleisiin tosi nopeasti, enkä halua pilata niitä itseltäni.

Hei huihai nyt, jouluvalot (siis, KORISTEvalot) ovat ympäri vuoden käytettäviä!! :D Mullakin ollut ikkunassa ja kirjahyllyn koristeena jouluvalot ympäri vuoden... Toiset vielä jouluisen vihreät. Kesäöissäkin näyttivät ihan kivalta, etten sanoisi, sellaiselta hipsterityyppiseltä.
Komppi! Ehdottomasti, varsinkin nyt kun on niin kauhean pimeää ja ankeaa, jouluvalot ulkosalla (tai sisälläkään!) eivät todellakaan ole pahitteeksi. Valoa ja värejä tarvitaan tänne synkkyyden keskelle!
Jep!! Mullakin on ikkunanlaudalla valot ja tykkään pitää niitä syksyllä, kun on niin pimeää, että ne tuo vähän valoa ja fiilistä iltoihin! Jouluna sitten muunnan ne jouluvaloiksi ja kieritän mun muovisen minikuusen ympärille tai jotain, en oo ihan päättänyt vielä. Ulkojouluvaloja en kyllä itse vielä laittais, vaan säästäisin nekin joulukuulle ja ripustaisin sitten ekana adventtina vaikkapa. Ihan vaan kun niissä on se omanlaisensa fiilis sitten, kun taas mun mielestäni sisävalot sopii pimeisiin vuodenaikoihin noin muuten. Logiikka? En tiiä, mut tähän oon aina tottunut (vaikka äiti taitaa nykyään ripustaa valot usein jo marraskuun lopussa) ja vaikka kuinka paljon joulua rakastankin, haluun jostain syystä säästellä sitä, että se tuntuu spessummalta. En tiä.

Lainaus
Niin, se tosiaan joulukin on vähitellen tässä lähestymässä. Mulle joulu on kauhean tärkeä juhla, ja olen aika konservatiivinen joulunviettoperinteitteni suhteen. Mulle on ihan katastrofi, jos vaikka kuusi on vääränlainen, kauneimmat joululaulut jää laulamatta tai pöydässä on vääränlaisia ruokia... : D
Joskin täytyy kyllä myöntää, että olen maailman huonoin lahjojenostaja. Mää en jotenki vaan osaa ostaa ihmisille lahjoja. Ja sen vuoksi oon sen suhteen myös tosi laiska, ostan lahjat vain ja ainoastaan niille, joille on ehdottomasti pakko, koska ne ostaa mulle. Mikähän siitä tekee niin uskomattoman hankalaa...
Mä olen samalla lailla konservatiivinen joulun suhteen, että jos ei jostain syystä ehdittäisi kaikkia normaaleja perinteitä hoitaa, niin joulu olisi ihan piloilla! Pakostakin perinteet on muokkautuneet matkan varrella, kun lapset on kasvanu ja porukka on muuttanut ja isovanhempia on kuollut, mutta sille nyt ei voi mitään ja meidän joulu on silti ihan tyädellinen. Lumeton joulukaan ei saa pilattua mun fiiliksiä kokonaan jos muuten mennään hyvällä meiningillä, vaikka se onkin mulle ehkä isoin downeri joulussa, jos ei ole lunta.

Mä taas rakastan joululahjojen ostamista ja miettimistä ja lahjojen antaminen on nykyään yks mun lempiasioista joulussa. Joka joulu on hirveä lahjastressi, koska niiden pitää olla niin hyvät kun vaan mahdollista, enkä halua tyytyä mihinkään suklaalevyihin tms, jos en mitään keksi. Ideointi on jo tälle joululle kovassa käynnissä ja sama ainainen tuskailu on alkanut, vaikka yhden lahjan oonkin jo ostanut kun sattumalta törmäsin siihen kaupassa. Mä ostan lahjoja perheelle ja kolmelle lähimmälle ystävälle, mutta tänävuonna mulla on kauhea onglema kun en tiedä ostaisinko yhdelle kaverille lahjaa! Ollaan tunnettu jo pitkään mutta lähennytty paljon tän vuoden aikana ja laskisin sen melkeempä mun parhaiden ystävien joukkoon ja siten haluaisin ostaa hänelle lahjan, mutta sitten taas en halua mitään noloja tilanteita jos mä oon ostanut sille lahjan ja se ei mulle ja sitten se luulee, että senkin ois pitänyt ostaa jne. Hmm.

//Erinin väliin, mäkin haluan joulukalenterin! Toivottavasti äiti lähettää taas postissa :P Ja aw mikä ficcilahjaidea! Harmi, että isäsi joutuu olemaan töissä, oon ihan samaa mieltä, että aatto pitäisi viettää perheen parissa ja olisin ainakin tosi ärsyyntynyt jos joku mun perheenjäseneni ei olisi paikalla.

Crescen

• looking for a romance
« Vastaus #103 : 05.11.2015 05:30:10 »
Mä olin viimevuonna niin törkeen pettynyt jouluun, että nyt ei oikeestaan haittaa ettei mulla oo tippaakaan joulufiilis, elän vaan kesää. En ees tiedä mitä teen tänäjouluna ja kieltäydyn panikoimasta sitä että tää on mun eka joulu ikinä poissa kotoa, ihan "yksin" vierailla mailla. En ees oo varma miten ausseissa vietetään joulua, grillataan rannalla niinkuin aina muulloinin?
Oon joulun ajan kuitenkin brisbanessa farmieläinten turvapaikkassa wooffailemassa, joten ehkä niiden asuntolassa on muitakin yksinäisiä backpackereita joiden kanssa hengailla. Onneks samassa kaupungissa asuu myös yhden kaverin serkku perheineen, joilla ei vissiin oo muita sukulaisia ausseissa ja koska oon jo kämppinyt niillä yhden viikonlopun, ehkä jos kasuaalisti sanon ettei mulla oo jouluna seuraa, niin ehkä kolumbialainen vieraanvaraisuus raahaa mut sinne niskaperseotteella...
We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act, but a habit.
- Aristotle

Kosmik

« Vastaus #104 : 05.11.2015 19:37:08 »
Lol, äiti teki sen taas... XD Se meni hankkimaan mulle jo Darth Vader -joulukalenterin. X'D Tässähän tuntee itsensä ihan pikkukakaraksi. Mulla oli Vader-kalenteri viime vuonnakin. :'D

Mut joo, en kauheesti välitä joulusta ja oikeastaan se jouluhössötys ärsyttää enemmän kuin itse joulunpyhien juhlistaminen. Olen huono ostamaan lahjoja, mut äidille yritän keksiä jotain ja varmaan veljille annan rahaa. Parasta joulussa on, kun voi olla yhdessä perheen kesken, syödä ja saunoa. Vastapäätä asuva naapuri laittoi jo lokakuussa hirveen kirkkaat jouluvalot pihaansa ja ne loistaa meille asti jopa verhojen läpi. Itse en tuollaista käsitä, mutta jos joku tykkää, niin ripustelkoot niitä valoja pihalle jo lokakuussa...

Puolimieli

• Vieras
« Vastaus #105 : 07.12.2015 23:50:07 »
Jee, asiat järjestyy!
Lahjoin itseäni tilaamalla itselleni jouluvaatteet. En nyt joulua kehtaa ihan lökäreissä ja hupparissa viettää, kun on joulujuhlat ja muut.

Joululahjatkin alkaa olla hoidossa!! Velipuoli 8v saa lahjakortin SuperPark-seikkailupuistoon (mennään yhdessä viettämään kivaa päivää), vinkkinä kaikille joilla on alakouluikäisiä (tai vanhempiakin) sisaruksia, sukulaisia ym. Hyvä vaihtoehto näille nykylasten toivomille pleikkapeleille ja muille. Omasta mielestäni 20 euroa ei todellakaan ole paha hinta päivän rannekkeesta, kun siihen sisältyy rajaton mahdollisuus temmeltää isolla alueella ja mm. kokeilla erilaisia lajeja.
Keskiviikkona menen muutenkin shoppailemaan lahjoja ja olen toooosi innoissani! Vaikka lahjansaajia ei olekaan kuin muutama (sovittiin ettei aikuisia sukulaisia lahjota, tosin vähän huolettaa että saan kuitenkin lahjoja kun menen kuitenkin kuulemma lapsesta koska kuulun meidän serkusparveen! :D). En nyt tiedä mitä teen, jotain pieniä juttuja ehkä keräilen. Muutama kaveri saakin sitten isomman lahjan, jee. Olen liian innoissani!

Joulusiivous on tekemättä, kämppä on melkoinen rytöläjä. Toisaalta, enhän edes vietä jouluani täällä, vaan paikalla on vain koiranhoitaja ja koira. Mutta silti jouluun kuuluu siisteys ja muu. Pitää tehdä aika perusteellinen siivous kyllä, haluan että jouluna kaikki on ihanaa!

Räntsäke

• Vieras
« Vastaus #106 : 08.12.2015 00:07:29 »
Lainaus
Joulusiivous on tekemättä, kämppä on melkoinen rytöläjä. Toisaalta, enhän edes vietä jouluani täällä, vaan paikalla on vain koiranhoitaja ja koira. Mutta silti jouluun kuuluu siisteys ja muu. Pitää tehdä aika perusteellinen siivous kyllä, haluan että jouluna kaikki on ihanaa!

Joulusiivous kai kannattaakin tehdä vasta aika lopuksi, ettei ehdi sotkeutua uudestaan? : )
Ja joo, pakko jouluna on kaiken olla ihan tip top, se on ehdottoman tärkeää. Siistiä pitää olla, kaikki asiaankuuluvat koristeet ja oikeat tarjottavat joulupöytään.

Multa kyllä taitaa tosiaan jäädä lahjojen ja korttien ostelu tältä vuodelta tosi, tosi minimiin. : /
Sain nimittäin hankittua itselleni kämpän ja heti vuodenvaihteen jälkeen pitäisi pystyä muuttamaan, joten joka ainut penni täytyy kyllä säästää sitä varten, että saan kaikki pakolliset maksut hoidettua, kaiken välttämättömän ostettua ja sen jälkeen olis kiva vielä pystyä elämäänkin jotenkuten.
Joten lahjojen osalta saattaa käydä vähän... köpelösti. Tai ehkä moraali saarnaa tuolla takaraivossa sen verran, että saan lopulta "pakollisille" ihmisille jotain ostettua. Kattoo nyt.

Aionka

• Vapaamatkustaja
« Vastaus #107 : 08.12.2015 02:08:21 »
Mun pitää ostaa kaverille lahja Secret Santaan, enkä oikein keksi mitään. Hän ei lue, ei laita ruokaa, ei harrasta liikuntaa, ei nauti alkoholista muuten kuin humaltumismielessä. Ei tykkää mistään sisustusjutuista ja on liian edesvastuuton, että sille mitään kynttilöitä uskaltaisi antaakaan  ;D Haluaa mieluummin jonkun tavaran (jouluisen) kuin että elokuvalipun tai lounaan. Valittaa kovasti viime vuonna saamastaan lahjasta (kaksi kertakäyttökameraa). Ehkä katson jotain jouluteetä ja jokku pilailusukat.

Niin ja onhan se kiva sitten väsyneenä jouluriennoista palata puhtaaseen kotiin :)

Mort

« Vastaus #108 : 10.12.2015 20:47:47 »
On ihan pakko hehkuttaa, että sain kaikki lahjat pakattua. ^^ Vielä pitäisi pari pientä juttua hankkia mummulle, mutta sitten kaikki lahjat onkin jo kasassa. :)

Tuli tuossa mieleen, käyttekö joulukonserteissa? Itse tilailin hetki sitten itselleni ja kaverille liput Tarja Turusen Ave Maria - joulukonserttiin Kalevan kirkkoon. Oon tehnyt tästä itselleni uuden jouluperinteen, että ainakin yhdessä joulukonsertissa pitää käydä ja mieluusti vielä mahdollisimman lähellä aattoa, että saa sen oikean joulufiiliksen päälle. :)

Crys

• Taivaanrannanmaalari
  • inFINIty
    • Listaukseni
« Vastaus #109 : 10.12.2015 21:14:28 »
Mitäs pitäiskö ostaa lahjoja jo? Itse en ole edes ajatellut asiaa, mutta kaipa sitä tänä viikonloppuna voisi mennä ostamaan. Omaa lahjanostorumbaa helpottaa varmaan se että kavereiden kanssa sovittiin ettei osteta toisillemme lahjoja, suurin ongelma onkin varmaan vanhempien lahjat, kun en ikinä tiedä mitä ostaa. Kellään ideoita mitä +-viisikymppisille vanhemmille voisi ostaa? Kun kysyn sanovat vaan jotain itse tehtyä tai jotain, mutta kun kädentaidot ei oikein riitä varsinkaan omaa silmää miellyttäviin teoksiin (ja tuppaan olemaan niissä varsin perfektionisti). Olisiko jotain helppoja lahjavinkkejä epätoivoiselle?

Tuli tuossa mieleen, käyttekö joulukonserteissa?
Itse en sinäänsä käy, mutta soitan kyllä yhdessä pianoa (siis sellanen harrastelijakonsertti, ei mitään Tarja Turusen luokkaa :D) Joulukirkkoon pitää varmaan jossain vaiheessa käväistä.

Voi kun tuolla ei ole vieläkään lunta :/ vähän syö joulutunnelmaa. Onneksi itse lähden lapin suuntaan joulunviettoon, mutta olisihan se kiva jos täällä etelässäkin olisi lunta viimeistään vuodenvaihteessa.

Never underestimate the power of fanfiction

Heinis

• soulmates never die
« Vastaus #110 : 15.12.2015 21:57:47 »
Kellään ideoita mitä +-viisikymppisille vanhemmille voisi ostaa? Kun kysyn sanovat vaan jotain itse tehtyä tai jotain, mutta kun kädentaidot ei oikein riitä varsinkaan omaa silmää miellyttäviin teoksiin (ja tuppaan olemaan niissä varsin perfektionisti). Olisiko jotain helppoja lahjavinkkejä epätoivoiselle?

Erilaiset lahjakortit, esim. room escape jos sellainen löytyy läheltä, kirjat, sukat, joku paikallinen ruokatarvike, jota ei vanhempiesi kotipaikkakunnalta saa (jos siis asutte eri paikoissa). Tuossa aika lailla se, mitä itse annan vanhemmille tänä jouluna. Satokausikalenterikin voi olla hyvä lahja, jos jompi kumpi tykkää laittaa ruokaa. Yleensä pyrin antamaan sellaisia juttuja, mitä vanhemmat eivät välttämättä itse keksisi itselleen ostaa, koska se ovat hyvin toimeentulevia ja itse olen köyhä opiskelija, joten en mitään haaveiden lahjoja voi ostaa. Villasukat ovat myös aika perus, mutta niitä ei kehtaa joka vuosi antaa :D Lapasia nuo eivät käytä, vaan jotain hienoja nahkahanskoja. Jos osaat piirtää eikä perfektionismi iske, niin osta sellainen kalenteri, johon voit itse piirtää kuvat.

Mä olen niin innoissani joulusta! En malta odottaa, että saan viimeisen tentin tehtyä ja pääsen viettämään joulua! Melkein harmittaa, että olen ensin menossa etäpoikaystäväni luo viikonlopuksi - haluaisin kotikotiin nauttimaan joulutunnelmasta :D Poikaystävä kun ei mikään jouluihminen ole. Mutta joo, vain melkein, koska onhan poikaystävä aika parasta seuraa silti. Pääsen sen kanssa jouluostoksille, koska se ei ole hankkinut vielä lahjoja. Itse olen, ja yritän hillitä itseäni, etten ostaisi kaikille vielä lisää lahjoja. Budjettini ei meinaa kestää sitä, että lahjojen antaminen on huippukivaa :D Oon kyllä niin superjoulufiiliksissä.
« Viimeksi muokattu: 15.12.2015 21:59:47 kirjoittanut Heinis »
Can't you see what you've done to my heart
and soul?

Puolimieli

• Vieras
« Vastaus #111 : 16.12.2015 01:21:38 »
Tuntuu että aistini ovat ylivirittyneet näin joulun aikaan! Tai ainakin mielikuvitus laukkaa, keksin jatkuvalla syötöllä lahjaideoita ja näen kaikkea kivaa, mitä olisi kiva hankkia aina kenellekin. Jossain kohtaa kuitenkin menee raha, jos ei budjetissa niin siinä ettei enää kehtaa ostaa kolmannella sadalla eurolla sille kumminkaimalle tavaraa. :D Ensi vuonna aion panostaa aineettomiin lahjoihin, mutta saa nähdä miten onnistuu kun joka suunnalta tulee jatkuvalla syötöllä jos jonkinlaista lahjaideaa ja sellaista, että tulee aina olo että "tuon haluan ostaa sille Bertta-tädille" jne.

Ja no, eihän siihen lahjojen antamiseen tarvitsisi jouluakaan, ehkä tämän valtavan ostorysän voisi jakaa tasaisesti joka kuulle. :D Aina jotain pientä lahjaa.
Olin vielä marraskuussa vähän plaaah ostamisen suhteen, mutta nyt joululahjoja on ihan ahdistukseen asti. Mietin niitä kiinalaislapsiparkoja jotka raatavat vuoden jotta saan toteuttaa kulutushysteriaani. No, okei, olen koettanut panostaa sellaisiin "luomu"/"eko"-juttuihin, mutta naah. :l Ensi vuonna vien vaan kaikki lahjottavat jonnekin tekemään jotain kivaa yhdessä.

Parris

• menteur artistique
« Vastaus #112 : 20.10.2016 22:27:19 »
Olen se rohkea yksilö, joka lähtee nostelemaan tätä topaa tälle vuodelle iloisesti näin lokakuun lopulla. :D

Mutta joo, oi, joulu! Pistän osittain jouluintoiluni sen piikkiin, että synttärit sattuu joulukuulle (eli olen loppuvuodesta muutenkin juhlatuulella!), mutta olen kyllä varsinkin jouluherkkujen suhteen melkoinen hirmu. Mua harmittaa ihan suunnattomasti, ettei meidän lähi-supermarketeissa ole vielä glögiä, kun olen sen perässä ryntäillyt ainakin naapuripaikkakunnalle asti (ja, öm, kävellyt pari kilometriä kaupungin toiselle laidalle saman perässä ;D). Olen aiempina vuosina pitänyt hirveän paljon Ingmanin glögistä, mutta nyt ei ole löytynyt mistään ollenkaan - lieneekö poistunut sitten valmistuksesta. Niinpä olen nyt viikon verran ryystänyt Valion tavallista glögiä, mikä on kyllä ihan hyvää.

Ja täytyy myös hypettää Fazerin joulusuklaalevyjä tälle vuodelle. Niillä on (taas) uusi maku, cinnamon & biscuit (suomeksi siis kaneli & keksi). Se. On. Hyvää. Tulee ohimennen syötyä vähintään puoli levyä tai enemmänkin, mikä ei kyllä ole yhtään hyvä juttu. :D
« Viimeksi muokattu: 20.10.2016 22:32:52 kirjoittanut Bluji »

Kiirsu

« Vastaus #113 : 29.10.2016 22:24:53 »
Ensilumi satoi tällä viikolla, mikä tarkoittaa syksyn loppumista ja joulun alkua! Jee!

Oon kamalan aikaisessa tänä vuonna, mutta en välitä. Joulu on vuoden parasta aikaa ja ajattelin jaksaa tsempata loppuvuoden joulufiilistelyn voimin. Oon tän päivän kuunnellut joululauluja ja oon jo ihan virittäytynyt tunnelmaan. Nyt on niin pimeääkin ulkona, että tekisi mieli viritellä jouluvaloja.

Lainaus käyttäjältä: Bluji
Ja täytyy myös hypettää Fazerin joulusuklaalevyjä tälle vuodelle. Niillä on (taas) uusi maku, cinnamon & biscuit (suomeksi siis kaneli & keksi). Se. On. Hyvää. Tulee ohimennen syötyä vähintään puoli levyä tai enemmänkin, mikä ei kyllä ole yhtään hyvä juttu. :D

Oi voi, kuulostaa hyvältä, pitää varmaan käydä ostamassa. Tekee kamalasti mieli jouluherkkuja ja mietin jo, että pitäisikö leipoa joulutorttuja tai pipareita. Tai mitä tahansa, missä on jouluisia mausteita.

Oon nyt fiilistellyt joulua salaa muilta, koska tiedä, että muilta tulisi vain napinaa siitä, että on vasta lokakuu. Mutta joulu on niin ihanaa aikaa, että hyvä olla ajoissa, niin ehtii saada tästä kaiken irti :3

And some people, dance.
"Ja pysyä loitolla heteromiehistä, lesboista ja biseksuaaleista."
-Severus Kalkaros

Crys

• Taivaanrannanmaalari
  • inFINIty
    • Listaukseni
« Vastaus #114 : 29.10.2016 22:54:02 »
Täällä eräs yksilö joka on oottanut joulua syyskuun alusta lähtien :D Kuulun kyllä siihen luokkaan jonka mielestä joulun odottelu on parempaa kun itse joulupyhät, kun ne menee sitten ohi niin nopeasti. Mutta kun ottaa asenteen että hei pimeiden iltojen aikaistuminen ja aamujen myöhistyminen on vain merkki joulun lähestymisestä niin sitä jaksaa vähän paremmin herätä kasilta kouluun. Oon tullut ehkä vanhaksi kun sanon että parasta joulussa on just se tunnelma (lapsena oli lahjalistassa niin paljon tavaraa että silloin olin eri mieltä), joka näkyy ainakin joulutavaroina marketeissa, jouluvaloina ihmisten ikkunoissa ja joulumusiikkina radioissa.

Mähän ostin tossa rohmusin aikasemmin tällä viikolla ekat piparkakkutaikinat pakasteosaston uumenista, mutta kurpitsankaiverrus on vienyt siltä nyt aikaa :D No mikäs siinä, kurpitsapiirakkaa tekemästä heti piparkakkujen pariin :D Mites muuten täällä, oletteko ahkeria leipureita ja leivotte piparkakku- ja joulutorttutaikinat itse vai luotatteko pakastealtaan antimiin?
Itse kuulun jälkimmäiseen ryhmään, joskus on piparkakkutaikinaa tultu väsäiltyä ite mutta se tuppaa ainakin muotoiluvaiheessa menemään ihan mössöksi. Hyviähän niistä joka tapauksessa tulee, ellei satu polttamaan pellillistä pohjaan. kröh kröh en toki minä

Kuten joka joulu minä olen täällä jo stressaamassa joululahjojen hankintaa, ei ole hajuakaan mitäs sitä hankkisi kenellekään, ehkä pitää ootella että kaupat innostuu mainostamaan kunnolla niin saattais löytyä jotain hyödyllistä tai ainakin haluttavaa. Heh, muakin nyt alko kiinnostaa toi suklaa sen verran että tulee varmaan ostettua jos satun pongaamaan moisen.

Never underestimate the power of fanfiction

Vlad

• Sudenmorsian
  • Loveatar
« Vastaus #115 : 30.10.2016 01:40:50 »
Lainaus
Kuulun kyllä siihen luokkaan jonka mielestä joulun odottelu on parempaa kun itse joulupyhät, kun ne menee sitten ohi niin nopeasti.
Mä taas kuulun ehdottomasti siihen ihmisryhmään, joka nauttii enemmän itse joulupyhistä kuin odotuksesta, vaikka melkein vois sanoa, etten mä oikeastaan vietä joulua. Periaatteessa vietän, koska meillä on tietyt traditiot ja tietyt asiat tehdään jouluna aina, niistä ei poiketa oikeestaan koskaan, mutta noin yleisellä tasolla mun jouluni on vaan perhetapahtuma. Mulle joulupyhissä se the point on se, että tapaa sukulaisia ja pääsee kerran vuodessa nauttimaan mummin ruokapatojen herkuista, tehdään "joulupukkikierros" (meillä on serkkujen kanssa joka vuosi kisa siitä, kuka illalla näkee eniten joulupukkeja kaupungilla pyöriessä) ja availlaan lahjoja ja pukeudutaan vähän paremmin kun yleensä. Kirkossa meillä käytiin joskus, mutta pakanana oon onnellinen siitä, että se traditio loppui mun lapsuudessa. Hautausmaalla tulee aina käytyä vuosittain, koska isänisän ja sedän haudalle viedään kynttilät, vaikka isä onkin se, joka siellä käy. Mä haluaisin kyllä, mutta se sattuu liikaa vielä näin vuosienkin jälkeen.

Meillä käytännössä joulun odotus ja kaikki jouluvalmistelut tapahtuu aatonaattona :D Meillä yleensä kotona koristellaan paikat vasta 23. päivä ja kuusi on pystyssä vasta viime tipassa. Meillä on muovikuusi, koska sisaren kanssa ollaan astmaatikkoja ja meillä ei voi olla aitoa kuusta (oli joskus ja voi vitsit, niitä oireiluja). Joululahjoistakin stressaan vasta viime tipassa, kun on pakko keksiä jotain, että ehtii. Tänä vuonna tosin veikkaan, että iso osa lahjoista on itse tehtyjä, koska luultavasti päädyn neulomaan joululahjani ihmisille (opin just kirjoneuleen ja voi olla, että kirjoneulejuttuja syntyy kivasti joululahjojakin ajatellen).

oletteko ahkeria leipureita ja leivotte piparkakku- ja joulutorttutaikinat itse vai luotatteko pakastealtaan antimiin?
Meillä ei leivota pipareita tai joulutorttuja. Ei oo leivottu sen jälkeen, kun oltiin muksuja. Ei meillä kyllä oo pipareita paljon muutenkaan, joskus on ollu piparitalo, mutta sekin on jääny nykyään tekemättä. Mä en itse henkilökohtasesti pidä pipareista, mutta mummin piparit on parhaita (tekeen niistä todella ohuita ja ne on jotenkin meheviä, kun yleensä piparit on kauheen kuivia). Mulla ei oo mitään pipareiden makua vastaan, mut en pidä niiden rakenteesta. Joulutortuistakaan en pidä, koska inhoan luumuhilloa (luumut menee tuoreina, mutta jos niille tekee mitään muuta, niin hyh), mutta miehen kanssa leivottiin joskus joulutorttuja ja mun torttuihin tuupattiin marmeladia (namnam). Sillonkaan tosin ei tehty taikinaa itse vaan pakasteella mentiin. Meillä ainoa itse tehty jouluherkku on grädkola, joka kuuluu joka vuosi joulun pöytään. Mummin tekemä on siinäkin tietty parasta, mutta viime jouluna saatiin itekin tosi hyvää aikaseks sen sijaan, että toffeemassa olis ollut lähinnä nekkutaikinaa (rakastan suussa sulavan mureeta grädkolaa). Sen resepti on sen verran helppo, että se on jääny meillä vakijutuks jouluun. Usein oon myös antanu miehelle lahjaks itetehtyä suklaata ja grädkolaa (ja on kuulemma tykännyt).

Ehkä näkyvimmin mun joulunodotuksen huomaa siinä, että alan soitella joululauluja pianolla, vaikka mies kuittaileekin, että teen sitä myös kesällä (mikä huvittaa mua, koska se ei oo koskaan kuullut mun soittavan pianoa :D) ihan samassa määrin. Tosin joulukuussa en oikein soita mitään muuta kuin joululauluja - vaikka viime aikoina oonkin ylikuluttanut Walking in the Airia, koska osaan sen pianolla ulkoa, niin sitä on tullu soitettua ympäri vuoden. Jouluaattona sitten aamulla yleensä katotaan tovi joulupukin kuumaalinjaa (samalla kun äiti laittaa mun hiuksia) ja Lumiukko ja joskus joulurauhan julistus on alakerran telkkarissa päällä ja sen jälkeen saatetaan lähtee mummun luokse puurolle (mummi ja mummu on eri ihmisiä ja turhautan ihmisiä sillä, että olen todella tarkka siitä että mummi on nimenomaan mummi eikä mummo tai mummu (jotka on/oli eri ihmisiä) :D)
I love not man the less, but N A T U R E more.

私は悪魔で執事ですから。

"Always"
1946-2016

Kosmik

« Vastaus #116 : 30.10.2016 17:49:54 »
Joulu, kuten syntymäpäiväkin, on mulle usein sellainen juhla, jossa se oma yksinäisyys korostuu. Tahtoisin ostella ihmisille lahjoja (koska antamisen ilo ja lahjojen paketointi on kivaa), mutta kun ei oikein ole ketään, jolle ostella lahjoja. Äiti on ainoa sellainen, jolle ostan joka vuosi jokun konkreettisen lahjan, joskus annan veljille rahaa lahjaksi, mutta siinäpä ne. Miesystävä ei suostu ottamaan multa lahjoja vastaan, koska se on sellaista vastaan, joten ei oikein ole ketään muuta kuin äiti, jota voisi muistaa. Jouluaatosta yleensä pidän, kun saa olla ihan vaan perheen kesken, mutta muutoin en kauheasti joulusta välitä.

Naapurilla on muuten jotkut järkyttävät vilkkuvat jouluvalot takapihan tolpassa. Onneks en asu ihan siinä vieressä. Se välkkyminen varmaan alkaisi ottaa aika pian päähän, kun ihan varmasti se diskovälke näkyy yöllä sinne seinänaapureiden asuntoihin asti. Mä en myöskään kauheasti välitä jouluruoista, en edes piparkakuista ja se joulusuklaa on ihan kamalaa. :'D Äiti tietää, että olen vähän jouluvastainen ja sitten se ihan kiusallaan aina ostaa mulle joka vuosi jonkun Star Wars -aiheisen suklaakalenterin. :)

Sarveiskalvo

« Vastaus #117 : 30.10.2016 18:10:07 »
Mulle joulu on aina ollut vuoden suosikkijuhlia, koska sillon ollaan perheen ja serkkujen kanssa kokoonnuttu yhteen. Nyt, kun me nuoret ollaan vähän vanhennuttu, ei valitettavasti samoissa määrin saada meitä jouluksikaan kasaan, kun iso osa porukasta viettää joulua omien lapsien tai puolison suvun kanssa. Viime vuosina oon aika lailla viettänyt joulua vain vanhempien ja toisen siskon kanssa, eikä tuota samaa lapsuuden fiilistä enää niinkään ole, mutta kyllä mä joulusta edelleen pidän. Eniten oikeastaan harmittaa se, miten mustia joulut ovat viime vuosina olleet. Lumi olisi tosi iso tekijä mun joulufiiliksen suhteen.

Tälle vuodelle oon jo ensimmäiset joululahjat hankkinut ja glögiäkin ostanut. Mä en kylläkään osta monelle ihmiselle lahjaa (mikä sopii mun opiskelijabudjetille), koska valtaosan kavereista kanssa ollaan sovittu, ettei lahjoja hankita puolin tai toisin. Yhdelle kaverille annan kyllä joka joulu lahjan, ja sen lisäksi sitten perheenjäsenille.

Lainaus
oletteko ahkeria leipureita ja leivotte piparkakku- ja joulutorttutaikinat itse vai luotatteko pakastealtaan antimiin?
En ole koskaan leiponut piparkakku- tai joulutorttutaikinoita itse. :D Luotan siis pakasteisiin! Pipareita ei kyllä nykyään enää tule pahemmin tehtyä, koska en niistä juurikaan pidä (taikina on sitten asia erikseen, syön siitä itseni kipeäksi), mutta joulutorttuja leivon kyllä joka vuosi. Luumuhilloa täytyy laittaa runsaasti ja päälle tomusokeria, nams!
"I'm surrounded by idiots." - Scar

Virhrearvio

« Vastaus #118 : 22.11.2016 16:08:11 »
Ooh! Kuulin ekan joulubiisin kaupassa/ kauppakeskuksessa  :D Joulu tulee taas ja olen harvinaisen innoissani jo nyt! Jaksaisimpa jouluun asti.
Hoilailen "taas valkeata joulua" (tätä kohtaa siis vaan) ja ympärilläni ihmiset hymyilee kohteliaan pingottuneesti, heh. Harmi, kun lumi suli, mutta kaippa se sieltä satelee vielä.
Joulukalenterikin piti ostaa (mlp) jo. Olen hämmentynyt tästä, koska yleensä mulla menee aika tiukille sen hommaaminen.
Joulutorttujakin oon leiponut jo  :) Pipareitakin pian.
Aikaista hehkutusta hupsis.

Kerran tein joulutorttutaikinan itse ja hyi kun tuli pahaa  :-\ Luumuhillo vähän pelasti, mutta ei tarpeeksi eli ostan kaupasta.
Piparit teen itse taikinasta alkaen, noms!

So give me just one chance
And one by one I'll prove you wrong

Pineapple_Girl

• puuskupuh
« Vastaus #119 : 07.12.2016 01:42:01 »
Joulu on ihanaa. :)

En ikinä hanki lahjoja kenellekään, se ei vaan ole tullut (ainakaan vielä!) tavaksi. Kyllä minä itse niitä lahjoja saan.

Meillä on aina aito kuusi, mielestäni ne ovat parempia koska niissä on sitä oikean metsän tunnelmaa.Tippuvat oksat, tai no ne neulaset vai mikä lie, ovat kyllä miinus.

Joulukirkossa olen käynyt ainoastaan kerran. Se jäi myös luultavasti vikaksi. En ole mikään kovinkaan uskonnollinen tyyppi ja muutenkaan en oikein ajattele tätä miksikään jeesus juhlaksi. Mielestäni joulun tarkoitus on yhdessä olo, lämpö ja rakkaus.

Jouluruuista en syö muuta vaan kuin piparia, puuroa ja kinkkua.
Does it ever drive you crazy,
just how fast the night changes