Kirjoittaja Aihe: Vapausunelmat (toteutumattomat) | K-11, angst drama  (Luettu 3174 kertaa)

aimee

  • ***
  • Viestejä: 12
Title: Vapausunelmat (toteutumattomat)
Author: aimee
Rating: K-11
Fandom: Harry Potter
Disclaimer: Potter-maailma ja kaikki sinne kuuluvat hahmot ovat Joanne Rowlingin käsialaa ja kuuluvat hänelle. Kaikki muu kuuluu minulle. Tämä on puhtaasti fanituotantoa ja tehty viihdyttämistarkoituksessa, enkä saa tästä mitään rahallista korvausta.

Genre: drama, angst.
Pairing: ?/?
Warnings: itsemurha, tulkinnanvaraista pakottamista/alistamista, ohimennen seksiä.
Summary: Ote erään puhdasverisen noitatytön elämästä.

A/N: Ajatuksia ja syventymistä siihen, mitä elämä ehkä olisi puhdasverisenä noitana. Kommenteista tykkään!



Se oli aikaa, jolloin korsetinnyörit kiskottiin tiukalle, luut laskettiin juoksuttamalla sormia kyljillä ja selkärangan nikamia oli kolmekymmentäkolme. Iho kalpeampaa kuin keskitalven lumi ja silmät siniset, kauneuspilkkujen ihmemaa ja huntu hiuksia koristamassa ennen kuin täytti kahdeksantoista. Äiti käski ja kielsi ja oli toteltava, jos halusi pysyä sukupuun oksilla. Ei auktoriteettia uskaltanut uhmata, vaikka mieli niin halusikin ja sydän käski huutamaan sanat ulos.

Stilettikorot ja kopinaa, huulilla syvempää punaa kuin kellään muulla ja sinä keväänä aurinko laski aiemmin ja nousi myöhemmin. Laukku käsivarrella kallis (aitoa käärmeennahkaa ja muotoon ommeltu) ja hymy ivallisempi kuin kukaan pystyi käsittämään.

Mutta kylmä ja kova ulkokuori ei kaikkea kertonut eikä hän salaisuuksiaan paljastanut: punaisten poskien ja vaalean ihon takana oli herkkää ja särkyvää, yhdestä kilahduksesta rikki menevää. Kun vapaus oli kahlittu ja hänet häkkiin pakotettu (olkoonkin kultaiset kalterit, hän ei välittänyt), kaikki menetti merkityksensä ja päivät olivat pimeämpiä kuin yöt.

Iltaisin ylellisiin satiinilakanoihin pystyi kietoutumaan, mutta se ei tuntunut yhtä turvalliselta kuin puuvilla, tämä ei ollut koti ja hän oli vieraana omassa talossaan. Kun paksut sormet kiskoivat sukkanauhat irti ja vetivät pikkumustan hopeisen vetoketjun auki, hän otti omansa ja nainen painon alla valitti enemmän kivusta kuin nautinnosta.

Ensin sammuivat tähdet ja kuu, heti perään aurinko. Pilvet valtasivat taivaan ja oli aina harmaata, kylmää ja kosteaa ja maa hohti ikiroutaa. Takkatulen ääressä loimottavat liekit loivat kuopat hänen poskilleen ja katse kylmä ja kivinen, hän halusi vain vapautensa takaisin, hän halusi itsensä takaisin ja vapauttaa sielunsa tästä pakon sanelemasta ulkokuoresta. Hän halusi mustien hiuksiensa liehuvan vapaana tiukan nutturan sijaan, hän halusi pukeutua intiaanitunikaan ja koristella hiuksensa sulin, hän halusi tanssia aamukasteessa varpaisillaan, istuttaa puutarhaansa niittyleinikkejä ruusujen sijaan ja kuoria multaa lyhyiden kynsiensä alta vielä ensi viikollakin.

Mutta oli vain kartanon massiiviset portit ja elämä niiden sisällä, ulkopuolelle ei menty, jos mentiin niin viereltä ei poistuttu ja ympärille ei katsottu, koska maailma oli paha ja sen miehet vielä pahempia. Kuvankauniin vaimon menettäminen ei kuulunut miehen suunnitelmiin ja hän pelkäsi, että jos talutushihnaa löysäisi vähänkin, häviäisi tuo siroluinen tuulen mukaan eikä koskaan tulisi takaisin. Häpeä olisi pahempaa kuin vaimon nöyryytys, mieluummin hän kietoi sormensa kapean ranteen ympärille ja pakotti tekemään tahtonsa mukaan.

Lasipurkki tipahti lattialle ja levisi sirpaleiksi, jotka tarttuivat paljaisiin jalkapohjiin ja tekivät haavoja. Loput valkeat tabletit levisivät kaakeleille, syke tiheytyi yli-inhimilliseksi ja yskänpuuska pakotti siron kehon kaksinkerroin lavuaarin ylle, yskimään kurkusta verta, joka tahri valkean täydellisyyden rumaksi. Kun syke alkoi hidastua, hidastui ja lopulta pysähtyi kokonaan, huulet piirtyivät tyytyväiseen hymyyn ja hän viimeisen kerran veti henkeä, ennen kuin veri kohmettui suonissa, sydän lakkasi sykkimästä ja silmät lasittuivat elottomina tuijottamaan kaukaisuuteen. Keho lysähti elottomaksi kasaksi kylpyhuoneen lattialle.

Oven takana paukutus ja huuto, vastausta ei koskaan tullut.

Ainakin hän oli vapaa.
« Viimeksi muokattu: 03.05.2015 23:05:52 kirjoittanut Beyond »
Step by step, heart to heart, left right left
We all fall down like toy soldiers

Lill-y

  • Vieras
Vs: Vapausunelmat (toteutumattomat) | K-13, angst drama
« Vastaus #1 : 22.10.2011 18:20:36 »
Oi. Mitä täältä löytyikään, tällaista kivaa tekstiä, jota kukaan ei ole vielä edes kommentoinut. Pääset viimeiseksi osaseksi Kommentticocktailiini, voin sanoa pitäneeni tästä aika lailla kovasti.

En ole mitenkään hirvittävän paljon ennen lukenutkaan puhdasverisistä. Ei sillä, etteikö aihe olisi kiinnostava, sehän on, jotenkin en vain ole tullut tarttuneeksi tähän. Ja no, en viime aikoina Potter-ficcejäkään ihan erityisen kamalan paljon ole lukenut tai varsinkaan kommentoinut, ehkä tämän myötä voisi aktivistua tässäkin hommassa. Eli eli, aihe oli minulle kohtuullisen uusi, osittain varmasti sen johdosta tavattoman mielenkiintoinen - enkä kyllä tunne pettyneeni!

Olit minusta tässä onnistunut kuvaamaan puhdasveristen maailmaa tarkkoine sääntöineen ja malleineen aika hyvin. Lähellä sitä tulkintaa, joka minulla itselläni on, vaikken siis olekaan sen kummemmin puhdasverisiin perehtynyt. Mutta minusta tämä kuvaus oli toimiva, kahleet, auktoriteetit, todellisten tunteiden piilottaminen. Se, miten teeskenneltyä kaikki on, ulkopuolelle täytyy olla tietynlainen, muottiin sopiva ja tehdä, mitä odotetaan. Että omaa valinnanvaraa ei oikeastaan ole, tai sitten vanhempia ja odotuksia vastaan ei uskalla edes nousta.

Tykkäsin päähenkilöstäsi. Siitä, että hän ei ollut kukaan valmiista hahmoista, vain tällainen nimetön ja kasvoton tyttö. Vai olitko kenties ajatellut tähän jonkun? Enhän minä tiedä, ehkä. Hänen persoonallisuutensa vaikutti minusta aika kiintoisalta, vapautta haluavalta, vähän runotyttömäiseltäkin. Varsinkin intiaanitunikasta ja aamukasteesta puhuttaessa, mitkä muuten oli aika ihania yksityiskohtia, hih. Vähän aikaa mietin, ketä hahmoa hän muistuttaisi ja ajattelin pienen hetken ajan Astoriaa: minulle hän on vähän tällainen kahlittu mutta vapautta kaipaava. Vaikka tummat hiukset eivät sovikaan kuvaan, mutta no. Minusta oli kuitenkin hyvällä tavalla erilaista, että jätit hahmon lopulta lukijan tulkittavaksi ja tuntemattomaksi. Ja taisin pitää tästä hahmosta saamastani mielikuvasta.

Ja kirjoituksesi! Pidin siitäkin aika kovasti. Ihanan helppolukuista ja kevyesti eteenpäin kulkevaa, sujuvaa, soljuvaa, nättiä. Sellaista vaivattoman oloista. Ja minun korvaani ja silmääni miellyttäviä kuvauksia ja lauseita sieltä löytyi, yksityiskohtia, vaikka mitä. En osaa sanoa oikein kuin että hienoa, juuri minua miellyttävää tekstiä kirjoitat.

Lainaus
Kun vapaus oli kahlittu ja hänet häkkiin pakotettu (olkoonkin kultaiset kalterit, hän ei välittänyt), kaikki menetti merkityksensä ja päivät olivat pimeämpiä kuin yöt.
Jostakin syystä tämä kohta jäi eniten mieleeni ihan heti yhdellä kerralla ja nousi varmaankin suosikikseni. Ihastuin kultaisiin kaltereihin ja no, häkit ovat muutenkin hienoja ja klassisia symboleja kahlittuna olemiselle, ne miellyttävät minua melkein ihan missä ja milloin vain. Ei kyllä ollut mitenkään yksiselitteisen helppoa metsästää suosikkikohtaa tästä, löysin monia hyvältä kuulostavia kuvauksia ja lauseita, joissa tuntui olevan erityisen selkeä idea.

Koska en lukenut alkutietoja ennen ficciä, loppu pääsi vähän yllättämään. En tiedä, kai vain oletin jonkinlaista jatkuvuutta, tilanteen hyväksymistä, hiljaista kapinaa tekemättä mitään oikeaa suurta, mutta no, tämä ratkaisu oikeastaan taisi toimia. Ficci ei sen ansiosta jäänyt ihan pelkäksi tunnelmoinniksi. Muutenkin aviomiesjuttu tässä oli aika kiehtova, sillä tavalla, että yleensä miellän nämä puhdasveriavioliitotkin suhteellisen tasa-arvoisiksi. Mutta ottaen huomioon sen ja päähenkilön synkkyyden itsemurha loppuratkaisuna ei ole ehkä ollenkaan kaukaahaettu. Ja ollaanhan nyt Pimeyden voimissa, joten joo.

Jos ei ihmeellisesti vielä ole tullut selväksi: tämä oli kokonaisuudessaan minusta kiva. Oikeinkin kiva. Kiitos!

aimee

  • ***
  • Viestejä: 12
Vs: Vapausunelmat (toteutumattomat) | K-13, angst drama
« Vastaus #2 : 06.11.2011 15:33:41 »
Sperling: Kiitoksia hurjasti kommentistasi, piristi kyllä päivääni! :--)
Tosiaan, itsekin koen puhdasveriset hyvin kiinnostaviksi ja kirjoitankin aiheesta melko paljon. Hienoa, että olen saanut kirjoitettua tekstistä uskottavaa. Mitä päähenkilöön tulee, aluksi kirjoitinkin tekstin erään valmiin Potter-hahmon ympärille mutta loppujen lopuksi päädyin pitämään henkilön anonyymina niin, että jokainen lukija saa vapauden muodostaa oman kuvansa. Mitä kirjoitukseen tulee, nautin monista yksityiskohdista itse ja tykkään niillä herkutella. Kiva, että teksti pysyi kuitenkin kevyenä, liiat yksityiskohdat ja korostettu kuvailu uhkaavat joskus käydä teksteissäni liian raskaiksi.
Loppua minun piti pohtia ihan ajan kanssa, että meneekö se jo liian överiksi, mutta koin kuitenkin sen sopivaksi tähän ja vaikka loppuratkaisu onkin melko radikaali, itse olen siihen tyytyväinen. Hyvä kuulla, ettei ollut liian kaukaa haettua!

Vielä kerran isot kiitokset! :--)
Step by step, heart to heart, left right left
We all fall down like toy soldiers