Kirjoittaja Aihe: Kiiltokuvavuosia [max. K11] || Valokuvia velhosodan jälkeen 24/? [Uutta 16.9.'13!]  (Luettu 43226 kertaa)

Effect

  • kakkupää
  • ***
  • Viestejä: 38
Voih, kolmen päivän lukurupeaman jälkeen (luin aina kun aikaa liikeni) sain tämän ficin luettua! Täytyy sanoa, että IHANA!!! :-)

Kirjotustyyli on kaunis, ei liian rönsyilevä mutta mitään ei myöskään tunnu puuttuvan. Ensimmäisissä ehkä neljässä luvussa itkin vuolaasti melkien koko lukemisen ajan. Muistotilaisuus, Fredin hautajaiset, Teddy… Voi! :') Tunteet vilisi kuin vuoristorata-ajelussa surusta helpotukseen ja siitä taas liikutukseen. Kyyneltulvaa ei voinut estää mikään! :-D Lukiessa tapahtumien tunnelmat aistii jotenkin todella vahvasti, ja tavallisen perhe-elämänkin seuraaminen alkaa oikeasti TUNTUA joltain, eikä se ole vain eteenpäin lukemista uutta juonenkäännettä odotellessa.

Tunteiden herättämisen lisäksi hatunnoston arvoinen asia on hahmojen IC:yys! Kaikki ovat ihan omia itsijään. Etenkin Harryn tapauksessa kirjalle uskollisena pysyminen on vaikeaa. Ihanaa, että Harry, Ron ja Hermione tuntuvat olevan vieläkin erottamaton kolmen kopla. Mielikuvissani olen ajatellut, että Ron ja Hermione tavallaan "hylkäävät" Harryn, koska alkavat olla enemmän kahdestaan, ja samalla Harrysta ja Ginnystä tulee erottamattomat. Vaikka tässä ficissä Ronin ja Hermionen suhdetta ei ole laiminlyöty, he ovat silti pysyneet Harryn kanssa läheisinä. Etenkin Hermionen empaattisista puheista sen huomaa. 

Tykkään paljon siitä, ettei vanhoja AK:laisia ole unohdettu tässä, etenkään Nevilleä ja Lunaa. He, kuten muutkin henkilöt niin kuin jo sanoinkin, pysyvät mielestäni täydellisyyttä hipoen kirjalle uskollisina. Viimeisen kirjan tapahtumien jälkeen tuntuu loogiselta, että Harryn lisäksi myös Neville kouluttautuu auroriksi. Monissa ficeissä olen törmännyt siihen, että Nevillestä tulee joku kasvitieteilijä tms, vaikka kirjan perusteella hän sopiikin paremmin juuri auroriksi.

Vielä viimeisenä hehkutan valokuva-albumi-ideaa! Olisi ehkä hauska lukea Rosen ja Hermionen kommentteja kuvista luvun lopuksi, mutta voi olla, että ne pilaisivat tunnelman :-D Ehkä sitten epilogissa kuullaan lisää heistä.

Kaiken kaikkiaan: RAKASTUIN TÄHÄN :-) <3
« Viimeksi muokattu: 31.07.2012 23:45:37 kirjoittanut Effect »

Lils

  • ***
  • Viestejä: 2 080
    • tumblr
Jeeeeeeeeeee jatkoa!

Lainaus
Harrya erityisesti Weasleyn äiti, joka touhotti ympäriinsä mutta onnistui silti purskahtamaan itkuun aina Charlien lähtöä ajatellessaan, muistutti niistä monituisista aamuista, jolloin he kaikki olivat lähteneet Tylypahkaan.
Harrya säälitti? Jotain? Minulla meni vähän tämän kohdan merkitys ohitse, varmaan tuolta puuttui sana välistä tai jotain.

Lainaus
Keittiöön sulloutui pian lisää väkeä, kun herra Weasley avasi oven Andromedalle, Teddylle, Lee Jordanille ja muutamalle ministeriön velholle joita Harry ei tuntenut nimeltä. Percy astui sisään viimeisenä ja kailotti kuuluvalla äänellä: “Ministeri pyysi minua tuomaan viestin, että hän saapuu niin pian kuin pääsee, kunhan saa yhteistyösopimuksen solmittua Moldovasta tulleen lähettilään kanssa.”

“Ai niin, Kingsley sanoikin että hänellä oli jokin palaveri”, herra Weasley sanoi. “Onkin hyvä että hän tulee, Molly on tehnyt hänelle uudet villasukat.”
Eikä, tämä oli ihan paras! : D Percy on mahtava ollessaan aina niin mahtipontinen ja virallinen, ja sitten Arthur tulee ja sinuttelee ministeriä ja puhuu tämän villasukista niin kuin ei mitään. Percyn ilmeen pystyi kuvittelemaan oikein hyvin, ihana kohta!

Eiiii minkä teit. : ( Tiesin jo aluksi, että tästä osasta tulee kamala, koska minä en ikinä kestä jäähyväisiä leffoissa, sarjoissa, kirjoissa, missään, ja itken niille aina ihan hulluna. : D Tuntui ihan kamalalta lukea tuota kohtaa jossa Charlie sitten todella lähti, varsinkin kun kuvailusi todella on niin aitoa, että sen tilanteen voi jopa itse kokea, mutta sitten ihan tuo loppuloppu... aaaioajfdwioajdioj. Kelmejä ajatellessa tulee aina sellainen olo, että tahtoisi nähdä juurikin niitä muistoja ja upota sinne menneisyyteen, mutta varsinkin nyt se tuntui jotenkin isommalta jutulta. Jo se tuntui palaamiselta menneeseen, sellaiselta ihanalta nostalgiselta pilkahdukselta, kun mainittiin Remuksen ja Siriuksen suunnitelleen tuon jutun ennen kuolemaansa ja vieläpä yhdessä, ja siitä tuli sellainen jännä, vähän haikea fiilis.

Siitä, miten Harry reagoi Andromedan lahjaan, näki, kuinka hän on vuosien aikana kasvanut ja oppinut, ja miten Dumbledorekin vaikutti häneen. Joskus nuorempana Harry olisi vain syöksynyt sinne muistoihin tuskin paljoakaan ajattelematta, ja ehkä juuri jäänytkin sinne jumiin, koska ei olisi halunnut päästää irti. Nyt, kun hän on nähnyt kaikenlaista ja tietää, mitä voi tapahtua, osaa hän suhtautua varautuneesti. Kuvailit tuota kohtausta nätisti; Harryn ahdistuneisuus ja kaikki tunnemyrskyt ovat jotenkin aina aiheuttaneet sellaista ärsyyntyneisyyttä kun olen kirjoja lukenut, mutta tässä se oli enemmänkin sellaista nättiä ja aitoa ja surullista. Toivon vain, että Harry harkittuaan menee sinne muistoihin, koska minä ainakin haluan lukea niitä. : DDD Tosin, mitähän siitäkin tulee, kun nyt jo itkin näin paljon. : DDD

Kiitos jälleen, tämä vain on niin mahtava. ♥
"Should I wear the purple dress?"
That's all she cares about
What a silly life she has

Myself

  • ***
  • Viestejä: 149
  • Purkkanarkomaani ja kahviriippuvainen
Aivan mahtava! ;D

Mä muistan, miten joskus kauan sitten luin tuon ekan osan kun se oli ilmestynyt, mutta vasta nyt mä huomasin tän uudestaan ja jäin kyllä koukkuun. Sä olet todella hyvin onnistunut säilyttämään sellaisen oikean tunnelman näissä. Haikea, välillä ehkä surullinen muttei mitenkään synkkä.

Ja nämä sun ideat lukuihin ovat mahtavat! Esim. kunniaseinää en ole muualla nähnyt, mutta tässä se tuntui niin luontevalta ja muutenkin "harrymaiselta" tavalta kunnioittaa kaikkia sodassa menetettyjä. Ja Teddy on aivan ylisuloinen tässä! Oikeasti, käy niin sääliksi kun menetti vanhempansa, mutta tämän perusteella on Harrysta tulossa kuitenkin hyvä ja huolehtiva kummisetä. Myös uuden vuoden lupaukset pääsevät lempikohtiini. Ron lupaa, ettei tulevana vuonna murtaudu irvetaan... hmm, komppaan kyllä Hermionea tässä, tuskinpa onnistuisi.

Eipä sen enempää sitten... Jatkoa jään odottelemaan!

-Myself
Ulkona oli pakkasta, eikä kukaan enää muistanut tyttöä, joka oli lähtenyt yksin katsomaan revontulia.

Tyttö jaksoi silti tulla takaisin ja kertoa muille näkemästään.


Määrittelemättömällä kirjoitustauolla...

nnora

  • neiti Lupin
  • ***
  • Viestejä: 484
  • ava by raitis
Tämä on jotain niin mahtavaa.

Musta oli ihana lukea tapahtumista ensimmäisenä vuonna sodan jälkeen. Itkin moneen kertaan, mm. Fredin hautajaisissa, mutta se oli sen arvoista. ♥ Tuntui, kuin oikeasti olisin siellä ja ystävä olisi kuollut, vaikka Fred kuinka onkin fiktiohahmo. Se ehkä kuvaa rakkauttani Potter-kirjoja kohtaan. Itkin ja nauroin, repliikit ja osa tapahtumista oli kirvoitti hymyn ja naurun. Välillä nauroin kyyneleet silmissä edellisestä surullisesta kohtauksesta jäljellä jollekin hauskalle repliikille! :D

Toit upeasti Grangereita esille - heistähän ei kirjoissa paljon mitään kerrottu, mutta luomasi Grangerit ovat kyllä loistavia ja niin IC(vaikkei kirjoissa luonteesta mainittu sanallakaan jne.!) Kaikki hahmot ovat juuri sellaisiakin kuin mä heidät näen ja Nevillen järkytys Andromedaa kohtaan oli luonnollista ja "hyvä" tapahtuma, siis ei hyvä, mutta siis juonellisesti ja näin. Tästä välittää sellainen sodanjälkeinen asioiden uomilleen palautuminen, vaikka kaikki eivät olekaan konkreettisesti matkassa mukana vaan tuolla jossain. Kaikkien vanhojen AK:laisten mukaanottaminen oli mahtavaa ja mukavaa, että Hestiakin oli messissä, vaikka olin henk. koht. koko hahmon ja Dursley-käänteen unohtanut, koska en ole lukenut Kuoleman varjeluksia kovin moneen kertaan. (Potter-faniuteni näkyy tosi selkeästi vaikka en ole kirjoja lukenut miljoonaan kertaan, luen ihan älyttömän paljon ficcejä ajattelen Potteria päivittäin, näen Potter-aiheisia unia ja vaikka mitä!)

Sun kirjoitustyyli on mahtava ja jotenkin rowlingmainen, unohtamatta omaa tyyliäsi. Mä rakastan sun kirjoitustyyliä! Tässä on loistava tunnelma, kuten Myself sanoi, haikea, välillä ehkä surullinen muttei kuitenkaan synkkä, tykkään! Tekstisi on sujuvaa ja tasaisesti eteenpäin soljuvaa koko ajan enkä kirjoitusvirheitä löytänyt yhtä ainutta.

Yksinkertaisesti tämä on mahtava ja ehkä yksi parhaista ficeistä, joita olen koskaan lukenut ja en tosiaan kadu yhtään, että tämä pisti silmään ja aloin lukea tätä! Mä taidan olla niin shokeerautunut tästä ficistä, että hymiötkin jäävät normaalia vähemmälle käytölle...

Kiitos, odotan jatkoa.
suurin aarre on ymmärrys rajaton

pihlajanmarja

  • Cool, jee jee
  • ***
  • Viestejä: 1 708
Voi että mikä ficci! Tässä on niin ihana tunnelma jokaisessa luvussa, pidän siitä tietystä nostalgisesta tunteesta joka tulee kun jokaista valokuvaa kuvaillaan ensin ennen kuin siirrytään tapahtumiin valokuvien taakse. On mukava saada tietää mitä Harrylle ja kumppaneille tapahtui sodan jälkeen, ja tässä hyvin välittyy kaikki tunteet mitä saattaisi sellaisten kokemuksien jälkeen käydä läpi. Kaikki hahmot ovat niin IC ja kirjoitustyylisi hyvin Potter-kirjojen kanssa samankaltainen että melkein voisi kuvitella näiden juttujen oikeasti tapahtuneen canonissa.

Olen itse asiassa lukenut näitä jo aika pitkään, en ole vain jostain syystä saanut kommenttia aikaisemmin kirjoitettua, mutta nyt päätin ottaa itseäni niskasta kiinni, koska on tämä sentään niin hyvä ficci että haluan seurata tätä ihan ajoissa eikä niin että vilkaisen Laituria joskus ja huomaan että kappas, kolme uutta lukua tullut. :-D

En osaa nyt oikein sanoa muuta kuin että jatka hyvää työtä! Ai niin, yksi juttu mikä olisi hauska, olisi se jos välillä kuvattaisiin myös sitä että mitä Rose ajattelee katsellessaan kuvia. Kuitenkin, pidän tästä tosi paljon, kiitoksia hyvästä lukukokemuksesta!
I've got blisters on my fingers!

vaapukka

  • Opetuslapsi
  • ***
  • Viestejä: 222
Tä on ihan loistava, ihan omaa luokkaansa ficinä. Oikee helmi, voit olla helvetin ylpee tuotoksestas. Aluks prologia ja ekaa osaa lukiessa, kun mietin et mitä tä tuokaan tullessaan ni aattelin että ootkohan haukannu vähän liian ison palan, jos tä tulis käsitteleen yksityiskohtaisesti sodanjälkeisiä tapahtumia ja sellasta, vois olla vaikee saada uskottavaa ja toimivaa... Olin niin väärässä, sä hoidat homman täydellisesti!

Tä on erittäinerittäinerittäin realistista, luontevaa, hauskaa ja kulkee eteenpäin ihan niin kun ois voinu kuvitella Rowinkin kirjottamana edetä! Muutenkin samanlaista tekstiä kun alkuperäinen, tällasta kilttiä ja kaikille sallittua, ilman näkyviä, dramaattisia parituksia ja yllätyksiä. Teksti on sopivan kevyttä, ajoittain sivuutaan sellasia dramaattisempia ja synkempiä aiheita, mut toivoa löytyy ja jotenkin voi olla varma että kaikki kääntyy parhain päin, kuitenkaan ilman suuria kliseitä ja ennalta-arvattavuuksia :) Must tuntuu että tämmöset ficit on parhaita, ja luen näitä ihan liian harvoin... No harva kyllä toimiikaan näin hyvin ja realistisesti! (varoitus sanan 'realistinen' liikakäytöstä.)

Ekaks on pakko mainita, että tä on tosi liikuttava. Prologista saakka jokasen luvun oon lukenu lähestulkoon pala kurkussa, sellanen haikee ja liikuttunut fiilis päällä. Ekan kuvan aikana jo kyyneleet kihos silmiin, ja kolmas kuvako se oli, Fredin hautajaiset... Oli sanoisinko haastavaa lukea kun kyyneleet sumensi mun silmät ja valu vaan hillittömästi ja ärsyttävästi pitkin naamaa ja leukaa sängylle, haukoin vaan henkeäni ja yritin pyyhkiä silmiäni kuluttaen ainakin viis nenäliinaa. Mun tekis mieli lainata siitä joku erityisen koskettava kohta, mut öö ei onnistu, koko pätkä oli niin liikuttavaa et tulis turhan pitkä lainaus! Tä on nyt pakko, syistä 1. McGarmiva 2. Must on hienoa, et jotenkin täs ficissä jatkuvasti mietitään sotasankarin yms. määritelmää, kuka sen ansaitsee ja kuka määrittelee, tietkös..
Lainaus
...lienee suurimmilta osin herra Weasleyn ja hänen kaksoisveljensä ansiota, että räyhänhenki Riesu on ottanut asian hoitamisen sydämelleen. Itse asiassa tämä on ensimmäinen kerta, kun se on koskaan ollut avuksi missään. Joten vastoin Arthurin aiempia sanoja, minä laskisin Fred Weasleyn arvostetuksi velhoksi.”

Tästä huomaa, että oot paneutunut tähän. Oot oikeesti miettiny mitä olennaista, merkittävää tapahtu sodan jälkeen, kaikkee sellasta mitä ei ite tullu aina ajatelleekskaan... Just toi Harryn fiilikset Teddyn suhteen, tottakai se oli aluks hämmentyny eikä osannu suhtautuu siihen niinkun muut, ja Hermionen ja Ronin suhde, Harryn fiiliksiä siitä ois voinu olla ehkä enemmänkin! Koska onhan se suuri muutos.
Lainaus
”Ja hän on sinun kummipoikasi”, Ron sanoi lujasti. ”Ajattele nyt vaikka Siriusta. Ajattele millainen hän oli sinulle, kuinka paljon hän toi sinun isästäsi takaisin, koska he olivat olleet ystäviä... Sinä voit olla Sirius tuolle pojalle tuolla, Harry, Remus halusi sitä.”
Pikku maininta vaan Siriuksesta, ja oon ihan kyynelissä. Tä oli nerokkainta Ronilta pitkään aikaan, aikuistuu sekin!

Ja Hermionen vanhemmat, ite en meinannu muistaa heitä ollenkaan kun kaikki pyörii Weasleyden ja velhomaailman ympärillä, mut tottakai yhden päähenkilön vanhempien kohtalo on tärkee, ja hienosti hoidit sen! Ilman suurempia draamoja, realistisesti.

Seuraavat kuvat/luvut olivat mukavan kevyitä, realistia ja hauskoja! Harryn synttärit oli mukava kevyt piristys, vaikka en ite niin kevyestä meiningistä kauheesti välittänytkään :D tykkään itkettää itteäni... Mut tä kuvaa hyvin sitä, miten niinkun elämä jatkuu, ja kolmikollakin on se normaali elämänsä, jota haluavat viettää. Tä on jotenkin niin absurdia, kun tä on näin realistista kerrontaa elämästä, ihan kun canonia, mut sellasta huoletonta. Sitä on niin tottunu Pottereita lukiessa että kokoajan on jotain pelättävää, ni on outoa et ei tarvii kokoajan pelätä että joku murhataan tai Voldemort keksii uusia suunnitelmia, ja tulee hyvin ilmi, miten tämä hämmentää hahmojakin! Ei tätä voi kun kehua, kun tuntuu siltä et oot miettiny kaiken loppuun, jokaista juonenkäännettä, niin canonissa kun tässä ficissäkin ja sulavasti jatkat canonista, niin ettei ees huomaa eroa canonin ja fictionin välillä!

Lainaus
.... Harryn ja Ginnyn onneksi Hermione ei suostunut kertomaan hänelle loitsua, jolla vankkuutetun oven olisi saanut auki. Ron nosti metelin ja syytteli Hermionea tietojenpimittäjäksi, mutta Harry ja Ginny olivat piilossa Ginnyn peiton alla ja nauroivat makeasti Ronin uhkauksille.

Miks ees luen korkea-ratingisia ficejä, kun joku osaa kuvata jonkinasteisen seksin harrastamisen näin siististi ja kiltisti? Ihan mahtavaa ettet liannu kuvaa hahmoista millään liian tarkoilla kuvailuilla, mut kuitenkin ilmaisit et tottakai nuoripari tekee muutakin kun pitää käsistä... (;

Seuraavassa kuvassa Kings Crossilta toit smoothisti taas esiin sivuhahmoja! Ksenofilius oli oma ärsyttävän hämmentävä itsensä, ja oli ihana kuulla Nevillen ja kumppaneitten kuulumisia. Tässä kaikkien persoonat tuli esille ihanan rennosti, Seamus oli aivan mahtava, samoin Ron! Olin taas vaihteeksi pala kurkussa, kun nostalgisoitiin menneitä vuosia... Harrysta mahtaa tuntua tosi oudolta, tai musta tuntuu ainaki, kun ei astukaan junaan.
Tässä on kokoajan sellasta mukavan realistista epävarmuutta ja sekavuutta ilmassa, että mihin ihmeeseen sitä nyt suuntais.

Seuraava kuva Kalmahanaukiolta oli taas vaihteeksi ihan pirun ihana ja koskettava. Se vaan yksinkertasesti toimi. Ainoo mitä olisin siitä muuttanu, oisin kaivannu sisustukseen enemmän punasta ja kultaa, onhan Harry kuitenkin rohkelikko hautaansa saakka, oisin kuvitellu sen kaipaavan jotain oleskeluhuonemaista fiilistä sinne...? (------:
Olin taas ihan nyyhkyttämässä, kun Seamuksen idean johdosta alettiin kirjottaa niitä nimiä seinälle. Ja kun muistit Reguluksen, tottakai sen nimi piti sinne laittaa, nerokasta. Siinä kanssa hahmo, jonka hienoutta oon miettiny ihan liian vähän...
Lainaus
”me hoidimme homman loppuun”
Niin koskettava ja ajatuksia herättävä, voin niin kuvitella Harrylta just tollasen tekstin. Ja Severus, sitäkään et unohtanut. Jotenkin tuntuu, että Weasleyt ja muut on vähän sivuuttaneet sen aseman todellisena sankarina, hyviksenä, mut Harry tietenkään ei.

Mä oon aina vähän miettiny, miten Georgen huispausura sodasta eteenpäin menee, ja ei yllättäny kyllä sun ratkasus. Ei se tietenkään tosta vaan voi jatkaa ilman pelaajapariaan. Hienosti hoidit tänkin, ja pääsee Angelinakin kuvioihin, tykkään, vaikka se hahmona mua hämmentääkin... (pakko sanoa että vähän hämmensi se kun se suuteli Fredin ruumista haudalla, mutta niin ne muutkin halasi sitä ja silleen. Ite en ois halunnu nähä koko ruumista!) Ja samoin WWWn kanssa, ja luontevasti sekä Ron että Lee on mukana. Viistokujan onnellisuuden kuvailu oli taas koskettavinta hetkeen, en ees ollu tajunnu että tottakai muillakin velhomaailmassa on ollu karut ajat, jotka nyt on ohi.
Harryn pohdinta ja päätös aurorikoulusta oli hienoa, musta oliskin tuntunut vähän oudolta jos se olis suoraan menny sinne yhtään ajattelematta. Ja Neville aurorikoulussa, ihana ajatus! Tä taitaa olla ainoa kohta missä tarina lähtee sivuraiteille canonista, eiks Nevillestä tullu yrttitiedon professori? No, se nähään :----D

Seuraavat luvut/kuvat etenevät kevyesti ja leppoisasti, huomasin taas että olin unohtanut Dursleyden olemassaolon kokonaan... Ootan Dudleyn tapaamista, jos siitä kirjotat joskus! Tässä on niin paljon mitä odottaa tulevilta luvuilta, kuten tuo Nevillen vanhempien tapaus, josta en ees tiiä mitä ajatella.

Ja mihin kohtaan tän jätitkään... Sun on pakko jatkaa pian, en kestä oottaa! Tä on kyllä suuri käänne, enkä tiiä tästäkään mitä aatella! Sinänsä, rakastaisin suuresti jos Harry sais nähä välähdyksiä vanhemmistaan 70-luvulta, mut tottakai se olis aika dramaattista, hyvin erilaista mitä tä fic on ennestään sisältänyt. Mut mulla on aika vahva fiilis että hoitaisit sen erittäin hienosti ja siististi ja kunnialla, ootan vaan innolla mitä oot keksiny!

Lopetan varmaan tän romaanikommentin tähän, ei kyllä yllätä että sain tästä näinkin pitkän aikaseks.. Mutta fic nyt on mitä on, pitää sitä ny kommentoidakin kunnolla. Aivan mahtavaa, ootan jatkoa, oon varma että sieltä tulee jotain tajunnanräjäyttävää! Kiitos ja kumarrus, oot nero.


Letizia

  • ***
  • Viestejä: 269
Tämä fikki palautti pitkästä aikaa mieleeni, miten mukava on välillä lukea sellaista, joka noudattaa Rowlingin tekstin henkeä eikä pelkästään kirjainta. ^^ Tuppaan olemaan muka vanha ja kyyninen enkä ehkä välitä canon-parituksista ja tykkään venyttää canonia omiin tarkoituksiini, mutta tässä tekstissäsi on niin paljon sitä, mihin olen aikanaan ihastunut Pottereissa.

Käsittelet sodanjälkeisiä tapahtumia siten, että teksti on sopivassa suhteessa koskettavaa, mutta tuot siihen mukaan huumoria, jota canonissakin on. Hahmosi ovat kokonaisia ja todellisen tuntuisia, ja olet saanut tuotua Weasleyn sisaruksiin sellaista syvyyttä mitä kirjoissa jää puuttumaan, kun tarina kuitenkin pyörii Harryn ympärillä. Mukava, että olit myös käsitellyt Harryn epätietoisuutta siitä, mihin ryhtyä. Fantasiassa on aina vähän vaikea paikka, että mitä Valittu tekee sen jälkeen, kun maailma on pelastettu..

Tässä on myös hurjan paljon yksityiskohtia, joita ei olisi välttämättä tullut ajatelleeksi, mutta jotka käyvät täydellisesti järkeen. Nauroin ääneen esim. sille, kun Hagrid selitti miksi Slughorn ei harkinnutkaan eläkkeelle jäämistä. :D Niinhän se tietenkin oli.

Kiitos tästä, jään seurailemaan mitä jatko tuo tullessaan.
Katharsis. Kello neljä keitän kahvin ja porkkanan. Istun verhon väliin kuulemaan kosmosta, yön sirkkuja ja postinkantajaa.

tipe

  • luihuinen
  • ***
  • Viestejä: 58

Minä. Olen. Sanaton.

Mykistyin täysin tuosta, kun Remus ja Sirius oli jättäny Harrylle rakkaimmat muistonsa Jamesista ja Lilystä. Mutta please kerro mulle, että Harry myös katsoo ne muistot, jooko?

Vaikka kuinka moni on sen varmaan jo maininnut, minut mukaan luettuna, että kirjoitat uskomattoman kauniisti, mutta nyt oli taas pakko se sanoa. Hirveän kauniisti.

Rakastan älyttömästi tätä ficciä, ja siksi harmittelenkin, etten ole kesän aikana päässyt lukemaan näitä uusia lukuja.

Lainaus
”Äh, Bill, ne pukevat sinua”, George huitaisi kädellään. ”Et näytä enää puoliksikaan niin neitimäiseltä kuin ennen.”

”Sietäisit saada korville, pikkuveli, jos sinulla sattuisi olemaan molemmat”, Bill murisi ja ilman varoitusta kaatoi veljensä lumihankeen. Toiset katselivat huvittuneena heidän painiotteluaan, joka päättyi siihen että kummankin suu oli täynnä lunta ja hiukset valuivat vettä.
Tykkään hirveesti just tällasesta sisarusten välisestä naljailusta, joten tämä kohta oli yksi lemppareistani siinä ilotulitusluvussa.

Lainaus
“No, neljä veljeä jäljellä”, Ron sanoi heidän palatessaan sisälle taloon. Fleur ja Bill istuivat kotoisasti olohuoneen sohvalla ja George laskelmoi jotakin sulkakynän ja paperin ja Lee Jordanin kanssa.

“Kolme”, Harry korjasi miettien, että muutama numerologian kurssi ei olisi tehnyt Ronille pahaa.

“Ei, neljä”, Ron hymyili ja taputti Harrya selkään, ja tämä hymyili tajutessaan Ronin laskeneen hänetkin mukaan.

Ihanaa, että Ron laskee Harrynkin veljekseen. Jotenkin niin liikuttavaa... :'(

No, kiitos näistä, ja tulevista luvuista,
hiphei!!!
oikeesti mun pitäis olla opiskelemassa

          ----------------------

ava by kaapo

Elfmaiden

  • ***
  • Viestejä: 1 223
  • haaveilija
Ehdin lukea vasta aivan ensimmäisen osan, sodan muistojuhlan, mutta haluan kyllä palata tämän pariin. Kaunista kuvailua, hienoja yksityiskohtia, hahmot vaikuttavat uskottavilta.
Ehkä itkusta huojennukseen tunnuttiin siirtyvän hieman liian äkkiä, mutta toisaalta, ehkäpä parin viikon aikana kukin on ehtinyt surra jo paljonkin....

***

Luin kaiken ja voi että, miten ihana tarina! Tyyli on uskomattoman hyvin canonin mukainen! Luin tämän päivällä ja huomasin sen jälkeen muistelevani tapahtumia.
Tarinan kehys, valokuva-albumi, on toimiva idea, vaikka hetkittäin mietin, ovatko kursivoidut kohdat Hermionen (vai lastensa?) havaintoja ja lukemista, ja ovatko sivujen sisällöt vain kertojan salaisuuksia? Kaikkihan ei mitenkään voi olla Hermionen muistelemaa..
« Viimeksi muokattu: 15.08.2012 23:31:43 kirjoittanut Elfmaiden »
USKO, TOIVO JA (POIKA)RAKKAUS

Aiqsu

  • bubble
  • ***
  • Viestejä: 436
A/N: Te pallerot. Oon kirjoittanut viis tuntia henkeni edestä enkä enää pysty vastailemaan kommenteihin yksitellen, mutta olette I H A N I A ettekä tiedä miltä tuntuu saada tietää että te pidätte mun kirjoitustyylistä ja oikeasti jaksatte seurailla tätä. Olette enkeleitä! Ja siispä siitä hyvästä saatte extrapitkän osan tällä kertaa. Pahoittelen mahd. virheitä ja mahd. tönkköyttä ja montaa muutakin mahd. asiaa mutta sainpa vihdoin tämän tehtyä! Siirryin juuri lukioon penkkiä kuluttamaan ja siispä kirjoittelulle ei ole jäänyt aikaa, mutta kyllä tämä tästä. Rakastan teitä  :-*

* * * * * *

Albumissa oli jo aikaisemmin esiintynyt siellä täällä koulusta lähetettyjä valokuvia, jotka olivat lähinnä esittäneet hiki hatussa uurastavaa Hermionea tai Ginnyä ja Lunaa sisustamassa tarvehuonetta aikansa kuluksi uuteen uskoon. Tässä kyseisessä kuvassa, joka osui silmään sivun seitsemänkymmentäkuusi alareunassa, Rohkelikon oleskeluhuoneeseen oli kuitenkin ilmestynyt myös kaksi nuorta velhoa, jotka eivät enää sinne kuuluneet. Harry ja Ron istuivat Hermionen ja Ginnyn kanssa sohvalla poseeraamassa, tytöt Tylypahkan koulupukuihin sonnustautuneina. Kyse saattoi olla vain vanhan valokuvan rakeisuudesta, mutta kaikkien hymyt näyttivät hiukan väkinäisiltä, aivan kuin jokin olisi vaivannut tulen rätinän säestämää iloista jälleennäkemistä.
Kuvastekstissä luki: ”Harry ja Ron vierailulla Tylypahkassa, ystävänpäivänä 14.2.1999.”


Tylypahkan tornien tummat reunat ja kaarteet piirtyivät hopeaista lopputalven taivasta vasten niin vastaheränneen näköisinä kuin tornit ylipäätään saattoivat. Kello oli yhdeksän aamulla, mutta kirpeän sään ja valkeana höyryävän ilman olisi voinut uskoa sopivan aikaisempaankin ajankohtaan. Harry ja Ron seisoivat vieretysten vanhan koulunsa porteilla, kummallakin taikasauva refleksinomaisesti kourassa puuskaan laitettujen käsivarsien lomassa.

”Tiedätkö, tämän takia minä ajattelen, ettei Charlie tule enää koskaan takaisin kotiin”, Ron sanoi ja vilkaisi oudoksuen, melkein peläten harmaata muuria, kuin olisi voinut nähdä sen takana paljastuvat tilukset. ”On karmivaa palata paikkaan jossa on näin paljon ikäviä muistoja.”

Harry nyökkäsi. Hän muisti liiankin hyvin edellisen kerran, jolloin hän oli seissyt niiden porttien takana – nenä murtuneena ja kiukun ja kiipeliin joutumisen pelon sekainen tunne vatsassaan hän oli odottanut pimeillä tiluksilla poukkoilevaa soihtua, tulijaa joka oli osoittautunut Kalkarokseksi. Harrya puistatti, kun hän muisti tämän häijyn hymyn, ja hetkeen hän ei edes muistanut olla vihaamatta Kalkarosta, hetken hän oli jälleen tylypahkalainen tulossa myöhässä takaisin kouluun. Asia vain oli niin, ettei hän enää ollut.

”Pirhana, Harry”, Hagridin ääni kuului yhdessä voimakkaan portinkirskahduksen kanssa. Harry ja Ron säpsähtivät kumpainenkin ja kääntyivät katsomaan riistanvartijaa, joka oli sonnustautunut vanhaan myyrännahkatakkiinsa ja jonka parran välistä tuprusi talvista hengitysilmaa. ”Oisit voinu ilmottaa aikasemmin että tuutte jo aamusta, mulla on tunti ja täyty jättää muksut yksin syöttään lihtareita, eikä ne vielä oikein osaa…”

”Hermione ei ole siellä, eihän?” Ron kysyi silminnähden huolissaan. ”Tai Ginny?”

”Äh, Ron, sinä tiiät yhtä hyvin kun minäkin ettei Hermione enää lue taikaolentojen hoitoo”, Hagrid murahti ja onnistui viimein naksauttamaan massiivisen rautalukon auki pienen vasaran kokoisella avaimella. ”Ja muutenki, se on viidesluokkalaisten ryhmä joka mulla siellä on, joten älkää vaivatko päitänne.”

Hagrid johti tietä polkua pitkin lähemmäs ja lähemmäs linnaa, rupatellen kepeästi Tylypahkan kuulumisista ja hykerrellen tarinoille, joita Ron kertoi Seamusista, Nevillestä ja näiden ongelmista Viistokujan talossa, jonka naapurissa asui mitä pahimmanluonteinen noita-akka. Harry toivoi, että olisi voinut nauraa yhdessä toisten kanssa, hän toivoi että olisi ollut vain tavallisella ystävänpäivävierailulla tyttöystävänsä luo, mutta jokainen askel tuntui tuovan mukanaan uuden muljahduksen vatsanpohjassa. Kielletyn metsän reuna… Mustajärven ranta ja Dumbledoren ryöstetty hauta, jonne hän oli palauttanut seljasauvan… Salaman iskemä torni. Katastrofit… Harry muisti professori Punurmion sanat vieläkin kuin eilisen, vaikka niissä ei sanottaessa ollut ollut rahtustakaan järkeä. Ja mieltään mylläävistä muistoista Harry muisti sen mikä häntä eniten painoi, lasipullon kaapunsa taskussa, Remuksen ja Siriuksen lahjan josta Harry ei ollut vielä kertonut kellekään. Hänestä tuntui melkein samalta kuin sen jälkeen kun hän oli ensimmäisen kerran kuullut itseään ja Voldemortia koskevan ennustuksen ja hän oli aikeissa kertoa siitä Ronille ja Hermionelle, vaikka ei itsekään tiennyt mitä tehdä. Onneksi, kuten vuosien kokemus oli todistanut, hänen ystävänsä osasivat melkein aina auttaa, jos eivät muuten niin vain kuuntelemalla.

Hagrid palasi oppitunnilleen ja Harry ja Ron marssivat suorinta tietä Rohkelikon oleskeluhuoneeseen, miettimättä muuta kuin sitä, että oli onnekasta, että oppilaat olivat tunneilla eivätkä supattamassa heidät nähdessään. Suurin osa sortuneista seinistä näytettiin saaneen pystyyn jälleen, mutta siellä täällä oli pahan näköisiä palojälkiä ja neljännen kerroksen käytävän katosta mulkoili karmaiseva pääkallo, joka oli epäilemättä ikitarttumistaialla kiinni. Lihavan leidin muotokuvalla he muistivat, että oleskeluhuoneeseen pääsy vaati tunnussanan, mutta leidi niiasi heille ja mitään kysymättä heilahti sivuun.

”Ennen hän jätti meidät surutta Voron armoille keskellä yötä, mutta kummasti muuttuu ääni kellossa, kun ollaan päästetty pari pimeyden velhoa päiviltä”, Ron sanoi matalalla äänellä. Harry ei vastannut, sillä silloin takan edustan punaisen sohvan kaiteen takaa nousi esiin pörröinen kiharapää.

”Oletko sinä vihdoin oppinut lintsaamaan ilman mitään tähdellistä syytä?” Ron tiedusteli Hermionelta, joka tuli heidän luokseen hiukan unisen näköisenä. ”Ennen tarvittiin vähintään kolme ankeuttajaa ja pari ihmissutta päälle ennen kuin sinä liikahdit pulpetista yhtään mihinkään.”

”Minä odotin teitä kahta”, Hermione sanoi ja haukotteli leveästi. ”Ja jos sinun täytyy tietää, professori Lipetit on sitä mieltä että minun on turha käydä Loitsujen tunneilla, koska hän ei keksi enää uutta opetettavaa minulle.”

”Et sinä tiennyt että me ollaan tulossa!” Ron närkästyi. ”Vaikka oletkin osannut Loitsujen S.U.P.E.R-asiat kaksitoistavuotiaasta asti, ennustaa sinä et osaa, kysy vaikka Punurmiolta.”

”Hahhah”, Hermione tokaisi happamasti. ”Sinun suunnitelmiesi ennakoimiseen ei tarvita näkijänlahjoja muutenkaan, ja sen lisäksi te kaksi olette ystävänpäivänä lomalla ja teidän molempien tyttöystävät ovat täällä.”

”No, jos minä olen sinusta liian itsestään selvä, sitten voinkin tehdä poikkeuksen tapoihin ja jättää antamatta sinun ystävänpäivälahjasi”, Ron mutisi. Hermione avasi suunsa antaakseen yhtä piikittelevän vastauksen, mutta Harry käveli takan luo, istui sohvalle ja jäi tuijottamaan tuleen. Hänen ystävänsä turhauttivat häntä suunnattomasti juuri nyt – täytyikö Ronin ja Hermionen olla aina kiinni toistensa hiuksissa, jopa silloin, kun riitaan ei ollut pienintäkään aihetta?

”Öm, Harry?” Hermione kysyi varovasti. Toiset olivat ilmeisesti huomanneet hänen poismarssinsa ja tulkinneet sen suuttuneeksi, sillä nyt Ron ja Hermione tulivat istumaan hänen kummallekin puolelleen. ”Onko kaikki hyvin?”

”Ginny tulee kyllä tunnilta pian, kaveri”, Ron sanoi piristääkseen ja taputti Harrya selkään.

”Minun täytyy kertoa teille jotain”, Harry sanoi vähän liian nopeasti, purskauttaen sanat suustaan niin että Hermionen ja Ronin ilmeet muuttuivat heti huolestuneiksi. ”Eikä siinä ole kyse Ginnystä.”

Juuri silloin lihavan leidin muotokuvan suunnasta alkoi kuulua hälinää, joten Harry mutisi ”ei täällä” ystävilleen ja lähti edellä pois oleskeluhuoneesta, luovien heille tietä ihmisvastavirrassa. Ystäviään vilkaisemattaankin hän tiesi, että Ron ja Hermione vaihtoivat katseita hänen takanaan. Rehtorin kanslian ovella Harry tajusi jälleen kerran jättäneensä tunnussana-asian täysin huomioimatta, mutta kivihirviö heilahti auki ennen kuin hän ehti edes kysyä Hermionelta, oliko tämä mahdollisesti tehnyt vierailuja McGarmiwan luo viime aikoina.

”Potter!” professori McGarmiwa hämmästyi astuessaan ulos itsekseen kiertyviltä kiviaskelmilta. ”Weasley! En odottanut näkeväni teitä täällä tänään.”

”Hauska nähdä, professori”, Harry sanoi nopeasti. ”Olisiko meidän mitenkään mahdollista lainata kansliaa hetkeksi?”

”Mutta miksi…” McGarmiwa aloitti, mutta muutti sitten mielensä. ”Totta kai, Potter. Älä päästä veristä paronia sisään lähtiessäsi, sillä on ollut viime aikoina kumma mieltymys oleskella kansliassa, ja minä en tahdo löytää ulisevaa aavetta huoneestani keskellä yötä.”

Ylhäällä rehtorin kansliassa kaikki oli ennallaan – kaikki oli samalla tavoin mahtipontista kuin ennenkin, lattia kiilsi kuin viimeistä päivää (Harry tuli ajatelleeksi kotitonttuja ja hänen sisintään vihlaisi, kun Dobbyn valtavat silmät pulpahtivat hänen mieleensä) ja pöydällä lojui mitä hienoimpia sulkakyniä ja arvokkaan näköisiä pergamenttirullia. Hän käveli pöydän vierustalle ja juoksutti sormiaan rehtorin tuolia vastapäätä nököttävän tuolin selkänojalla, sen tuolin, jossa hän oli istunut rehtori Dumbledoren kertoessa epäilyjään lordi Voldemortista ja tämän sielun palasista. Hän mietti ensimmäistä kertaa, jolloin hänet oli tuotu rehtorin kansliaan – vuosia sitten, kun basiliski oli hyökkäillyt koulun oppilaiden kimppuun ja hän oli saanut syyt niskoilleen – ja se tuntui niin kaukaiselta, pelko siitä, että rehtori olisi vihainen hänelle ja lähettäisi viestin Dursleyille. Hän oli löytänyt rehtorin kansliasta niin paljon pelottavampiakin asioita.

”Harry, mikä on vialla?” Hermione kysyi. Harry säpsähti ja huomasi katseensa liimautuneen ajatusseulaan, jonka helmeilevästä pinnasta näkyi vain pieni kaistale avoimen kaapin ovenraosta. Hän huokaisi ja kääntyi ystäviinsä päin.

”Andromeda”, hän aloitti, ”antoi minulle jotain. Sirius ja Remus jättivät sen minulle. Se liittyy vanhempiini.”

Ron ja Hermione kuuntelivat vaiti, kun Harry kertoi Andromedan jättämästä lahjasta kaiken mitä muisti tämän sanoneen. Sirius ja Remus olivat tahtoneet hänen tuntevan vanhempansa. He olivat suunnitelleet tätä kauan ennen kuolemaansa. Kumpikaan hänen ystävistään ei keskeyttänyt, eikä sen paremmin kukaan seinän muotokuvista – Harry arveli, että jotkut niistä nukkuivat, ja toiset teeskentelivät nukkuvaa. Dumbledoren muotokuvaa hän ei rohjennut katsoa.

Kun Harry lopetti, Hermione ja Ron näyttivät miettiväisiltä. Harry odotti heidän mielipidettään sydän pamppaillen, ilman aavistustakaan siitä, mitä halusi näiden vastaavan. Paloiko hän halusta nähdä Siriuksen ja Remuksen muistot? Ei. Halusiko hän jättää ne katsomatta? Ei. Tuntuiko vanhempien kohtaaminen nyt huomattavasti vaikeammalta kuin kielletyssä metsässä sinä yönä, kun hän oli luullut kuolevansa? Varmasti. Silloin he olivat luvanneet pysyä hänen rinnallaan loppuun saakka, ja Harry oli todella saattanut tuntea heidät vierellään, sillä hän oli luullut jäävänsä heidän luokseen… Mutta tällä kertaa he olivat tulossa hänen maailmaansa, eivätkä suinkaan jäädäkseen.

”Mitä mieltä sinä olet?” Hermione kysyi. ”Aiotko sinä katsoa ne?”

”Minä vähän toivoin, että te auttaisitte minua päättämään”, Harry huokaisi. ”En tiedä. Minusta tuntuu samalta kuin silloin kun Villisilmä näytti minulle sen vanhan valokuvan, jossa oli äiti ja isä ja Nevillen vanhemmat. He kaikki näyttivät niin iloisilta, ja minä saatoin ajatella vain sitä, miten huonosti se kaikki oli päättynyt.”

Hermione nyökkäsi. Ron katsoi Harrya kulmat kurtussa. ”Muistatko, mitä Dumbledore sanoi siitä peilistä, joka näytti meille, mitä me eniten haluttiin maailmassa?”

”Ei ole hyvä rypeä haaveissa ja unohtaa elää”, Harry nyökkäsi. ”Sinustako siis minun pitäisi unohtaa koko juttu?”

”Ei, kun minä ajattelin, että ehkä sinun pitäisi katsoa mitä Siriuksella ja Remuksella on näytettävää”, Ron sanoi. ”Ja sitten se on tehty. Luulen, että jos yrität antaa olla, et koskaan saa sitä pois mielestäsi.”

*

Harry pyöritteli pientä lasipulloa sormiensa välissä. Jos se olisi ollut enemmän siepin muotoinen, hän olisi varmaankin koettanut heitellä sitä, mutta tämän lasipullon sisältö oli liian arvokasta. Kuinka paljon muistoja olisi? Loppuisivatko ne ennen kuin ehtisivät alkaakaan?

”Kerro minulle, professori”, Harry sanoi katsomatta vanhan rehtorinsa muotokuvaan päin, tuijottaen ajatusseulan pintaa, ”teenkö minä oikein?”

”Poikaseni, minä en ole oikea mies määrittelemään, mikä on oikein ja väärin”, Dumbledore sanoi lempeästi, ”senhän sinä jo tiedät. Mutta jokainen tarvitsee muutaman hyvän muiston perheestään, varsinkin, jos se ei ole enää koossa. Lily ja James tahtoisivat sinun tietävät, miten paljon he rakastivat sinua.”

”He ovat kertoneet minulle”, Harry sanoi. ”Minä teen tämän heidän vuokseen. Luulen, että on paljon asioita, joita he odottivat minulta ja tahtoivat minun tietävän ja ehkä kertovat eteenpäin… Olen sen heille velkaa.”

Harry painoi kasvonsa nestemäiseen kaasuun, joka ei tuntunut miltään, ja syöksyi päistikkaa läpi ajatusseulan pohjan ja pidemmälle, kunnes löysi itsensä rohkelikkotuvan makuusalista, jossa hän itsekin oli nukkunut ensimmäisenä kouluvuonnaan.

Makuusalin ikkuna oli raollaan, ja punaiset verhot lepattivat tuulessa. Huone oli hämärä, ketään toista ei ollut paikalla – vain yksinäinen tummatukkainen poika seisoi peilin edessä ja tuijotti kuvajaistaan. Hän piteli käsissään kaapua, joka oli pahasti repeytynyt rinnan kohdalta, ja myös toinen hiha puuttui. Säpsähdyttävintä peilissä kuitenkin olivat pojan kasvot, kasvot jotka olivat aivan liian kalpeat ja väsyneet kuuluakseen nuorelle pojalle. Sen lisäksi niitä koristi viisi naarmua, kuin karhun kynsien viiltämää palkeenkieltä hänen kalpoisessa ihossaan.

Makuusalin ovi aukeni vauhdilla, ja 12-vuotiaan Remuksen kasvoille rävähti kauhu. Hän tiputti kaavun lattialle myttyyn ja veti vaistomaisesti käden haavoittuneelle poskelleen. Huoneeseen marssi kolme poikaa: etunenässä James Potter, kulmat kurtussa ja hiukset pörrössä kuten tavallisesti, Sirius Musta, jonka tummien ripsien kehystämät silmät näyttivät siltä, että yleensä ne tuikkivat hauskannäköisesti, mutta nyt hänen ilmeensä oli vakava, sekä Peter Piskuilan, pullea, lyhyt poika, joka näytti hämmentyneeltä. James avasi suunsa ensimmäisenä.

”Me odotettiin sinua”, James tokaisi. ”Olet näköjään tullut takaisin. Meidän pitää puhua.”

”Ai”, Remus sanoi, selvästi tavoitellen kepeää sävyä. Hän kumartui matka-arkkunsa ylle niin, että vahingoittunut puoli kasvoista jäi peittoon, eikä katsonut ystäviinsä kysyessään: ”Mistä puhutaan? Oliko hyvä viikonloppu?”

”Mitä sinun kasvoillesi tapahtui?” James kysyi suoraan, ja tuijotti Remusta silmiin, kun tämä kääntyi katsomaan häntä selvää säikähdystä ilmeessään. ”Me nähtiin ne naarmut kyllä, eikä tämä ole ensimmäinen kerta viimeaikoina, kun sinulla on pahan näköisiä haavoja joka puolella.”

”No, tiedäthän sinä”, Remus kohautti harteitaan, mutta hänen äänensä värisi vähän, ”tekevälle sattuu. Itselläsikin on aina ruhjeita joka puolella, kun sinä ja Sirius käytte murtautumassa huispauskentän varastoon ja törmäilette niillä luudilla ympäriinsä.”

James pudisti päätään. ”Minua inhottaa, kun sinä valehtelet meille, Remus.”

”Se on aika loukkaavaa”, Sirius lisäsi nyökäten. Remuksen silmät olivat apposen auki ja täynnä pelkoa, mutta kun hänen ystävänsä eivät kääntäneet syyttäviä katseitaan hänestä, hän laski omansa maahan.

James vilkaisi ovelle. Sirius nyökkäsi vahvistaakseen, että se oli huolella suljettu, ja sitten James sanoi hillityllä äänellä: ”Sinä olet ihmissusi, etkö olekin?”

Remuksen huulet tärisivät. Hän vajosi istumaan vuoteelleen, katse painettuna syliinsä. Hetken kuluttua hän puhui hyvin hiljaa. ”Miten te saitte selville?”

”Me osataan laskea yhteen yksi plus yksi”, Sirius vastasi.

”Ja lukea kuukarttaa”, piipitti Peter, liittyen keskusteluun.

Kun Remus kohotti katseensa, hän katsoi suoraan Jamesiin ja anoi. ”Olkaa kilttejä ja älkää kertoko kenellekään. Vain Dumbledore ja jotkut opettajat tietävät – jos muut tietäisivät, en saisi olla täällä. Minä vannon, etten koskaan mainitse kenellekään että te olitte ystäviäni, voin etsiä uuden nukkumapaikan jos ette halua minua tänne -”

”Hetkinen”, James sanoi ja nosti kätensä pysäyttääkseen Remusin puhetulvan. ”Sanottiinko me, että me ollaan vihaisia koska sinä olet ihmissusi? Älä luule. Mutta me ollaan pirhanan kiukkuisia, koska sinä valehtelit meille.”

Remus tuijotti Jamesia hetken mykistyneenä. Sitten hänen silmänsä tulvahtivat täyteen kyyneleitä ja hän käänsi katseensa pois.

”Ei noin kiukkuisia kuitenkaan”, Sirius kiirehti sanomaan ystävällisesti. Peter näytti vaivautuneelta ja tihrusti viereistä seinää, mutta James ei näyttänyt hämmentyvän, vaan meni Remuksen viereen istumaan ja taputti tätä selkään.

”Sinä olet hyvä tyyppi, Remus”, James sanoi. ”Sen takia sinä olet meidän kaverimme. Se riittää. Muuten saat olla ihan mitä tahansa – voit vaikka kannattaa Rapakon Palloseuraa minun puolestani, voit olla mitä tahansa – okei, mitä tahansa paitsi kuolonsyöjä – mutta sinä olet yksi meistä. Yksi Kelmeistä, sopiiko?”

Remus pyyhkäisi poskiaan hihasuullaan ja tarttui Jamesin tarjottuun käteen. Sirius taputti käsiään ja riensi istumaan Remusin toiselle puolelle.

”Nyt, kerro minulle”, hän sanoi innoissaan. ”Miltä tuntuu muuttua ihmissudeksi? Olitko sinä linnassa, kun muutuit? Ole kiltti ja kerro minulle, että kävit vähän säikyttelemässä sen uuden kammottavan vahtimestarin kammottavaa kattia.”

Remuksen kasvot levisivät hymyyn ja hän nauroi naurua, joka kuulosti siltä, että se oli hänen aidoin naurunsa moneen vuoteen. ”Kamalalta, ja en ollut, olin Rääkyvässä röttelössä. Ette kai te tosissanne uskoneet tarinaa niistä aaveista siellä?”

James ja Sirius huudahtivat joko kateudesta tai pettymyksestä, ja Sirius heilautti tummat otsahiuksensa toiselle puolelle. ”Minä pidin siitä tarinasta! Meidän piti mennä sinne tutkimusmatkalle, kaiken tämän aikaa siellä ulvoitkin vanha, tylsä sinä!”


Poikien nauru haihtui ja vaimeni, ja valkoisessa sumussa tapahtumapaikka vaihtui. Harrya pari vuotta nuoremmalta näyttävä Sirius seisoi komean mutta silti kodikkaan näköisen suuren talon etuovella ja odotti.

Taivas oli synkeän harmaa ja vettä ropisi tiuhaan tahtiin Siriuksen matka-arkulle, jonka hän oli jotenkin onnistunut kiskomaan neljännelle portaalle.  Ovi avautui, ja ulos kurkisti noita, jolla oli hymykuopat, tummat kiharat hiukset ja Jamesin pähkinänruskeat silmät. Hän katsoi Siriusta kuin tämä olisi ollut odottamaton, mutta erittäin miellyttävä yllätys. ”Sirius! James ei kertonut, että olet tulossa kylään!”

”Hän ei itse asiassa tiedä”, Sirius sanoi vähän vaivaantuneena.

Rouva Potterin ilmeeseen sekoittui rahtu huolta, hänen kulmansa kurtistuivat hiukan, mutta hän nyökkäsi ja sanoi lämpimästi: ”Tervetuloa joka tapauksessa”, ja sitten hän huusi olkansa yli, ”James! Sinulle on vieras!”

Sirius kiskoi laukkunsa ylös viimeisetkin portaat ja astui sitten kynnyksen yli. Nopeiden askelten ääni lähestyi, kunnes eteiseen laskeutuvien tummapuisten portaiden yläpäähän ilmestyi kuusitoistakesäinen nuori velho, jolla oli silmälasit päässään ja yllään ryppyinen jästi-T-paita ja pyjamahousut.

”Anturajalka!” hän karjaisi riemuissaan ja loikki portaat alas kaksi kerrallaan. ”Mitä sinä täällä teet?”

Siriuksen ilme oli hiukan syyllisyydentuntoinen kun hänen ystävänsä rutisti häntä, mutta hän sanoi kepeästi: ”Ajattelin vain, ettet saa minun käsittämättömän komeiden kasvojeni katselusta tarpeeksesi koulussa.”

James nauroi rempseästi ja taputti Siriusta selkään. ”No, tule sisään sitten, kaunotar! Et usko, millaista postia sain tänään Dumbledorelta.”

”Sen perinteisen kirjalistan lisäksi, siis”, herra Potter totesi sohvalta suuressa olohuoneessa, johon James johdatti Siriusta. ”Oli sekin tietysti lievä yllätys, olisin ajatellut että James olisi jo sanonut Dumbledorelle, ettei turhaan tuhlaa pergamenttejaan, kun hän kuitenkin tuskin avaa kirjaa koko vuonna. Kuulemani mukaan te pojat juoksentelette mieluummin ympäri kylää liehittelemässä noitia.”

”Tai niin me ainakin luulimme”, jatkoi rouva Potter, joka käveli sohvalle miehensä taa ja painoi kämmenensä tämän harteille, ”ennen tätä aamua. Näyttää siltä, että emme tunne poikaamme läheskään niin hyvin kuin uskoimme, sillä meidän tuntemastamme Jamesista ei kukaan tervejärkinen tee johtajapoikaa!”

”Vaikka onhan Dumbledorea useampaankin otteeseen kuvailtu hivenen hulluksi”, jatkoi herra Potter, joka hirnui naurusta vaimonsa tavoin ja heitteli kiusoittelevia katseita Jamesiin. ”Eikä ihme, mies sentään kieltäytyi taikaministerin virasta.”

James pyöritteli silmiään. Sirius katsoi parasta ystäväänsä ällistyneenä. ”Johtajapoika? Oikeasti? Hän varmaan vitsailee.”

James kohautti harteitaan, kun he astuivat keittiöön, ja hyppäsi istumaan kiiltävälle kiviselle työtasolle. ”Hagrid varmaan kertoi hänelle, kun kävin paimentamassa ne tokaluokkalaiset pois kielletystä metsästä silloin huhtikuussa. Tai siis, en minä muuten olisi sitä tehnyt, mutta me oltiin juuri menossa sinne Remuksen kanssa ja ajattelin, että voisi olla haitallista päästää ihmissusi irti kun ne olivat siellä.”

”Älä vähättele itseäsi, Sarvihaara”, Sirius sanoi virnuillen omahyväisesti. ”Myönnä pois, yrityksesi miellyttää Lily Evansia alkavat pikku hiljaa tehdä sinusta paremman miehen. Tai hirven. Miten vain haluat.”

”Pää kiinni”, James tokaisi, mutta hänen suupielensä kääntyi väkisinkin ylöspäin. He istuivat hetken hiljaa, ja Sirius silmäili keittiön toisessa päässä porisevaa noidankattilaa nälkäisesti. James katsoi häntä tutkiskellen. ”Millä sinä tulit Lontoosta?”

”Lensin”, Sirius sanoi epäröiden. ”Tai siis kun minulla ei oikeastaan ollut varaa tulla poimittaislinjalla.”

”Okei”, James sanoi kummissaan. ”Jos minä jotain ’jalosta ja ikivanhasta Mustan suvusta’ tiedän, niin sen että rahasta teillä ei ole puutetta. Mitä tapahtui?”

Sirius pudisti päätään lannistuneena. ”Minä en kestänyt sitä enää, James. En jaksanut enää sekuntiakaan. Äiti yritti kieltää minua jatkamasta pimeyden voimien S.U.P.E.R-kurssiani ja paiskoi hopeaisia koriste-esineitä ympäri taloa kun kutsuin Regulusta idiootiksi koska hän oli komennuttanut jonkun jästin ja laittanut sen hyppimään ympäri Oxford Streetiä…”

James puhahti myötätuntoisen turhautuneena. ”Joo, minä lakkasin tykkäämästä sinun äidistäni siinä vaiheessa kun hän tenttasi minulta melkein koko sukupuuni läpi saadakseen tietää, onko meidän suvussa jästejä. Oletko kunnossa?”

”Riippuu siitä, voinko jäädä tänne”, Sirius huokaisi. ”Muussa tapauksessa joudun varmaan lähtemään Remukselle tai Peterille ruinaamaan yösijaa. Sen tiedän, että äitini taloon en ole menossa takaisin, en ellei se ole minun viimeinen vaihtoehtoni. Mieluummin menisin Azkabaniin.”

”Nah, ehket sentään sinne”, James sanoi, ”mutta tottakai sinä saat jäädä! Äiti ja isä ovat aina tykänneet sinusta, he eivät voi olla suostumatta. Ja jos he yrittävät, voit tehdä saman tempun jonka olet tehnyt jo koko Tylypahkan noitakannalle ja mennä esittelemään hymykuoppiasi.”

Sirius virnisti Jamesille ja James hyppäsi alas pöydältä ja suuntasi ovelle. Sirius kuitenkin pysäytti hänet. ”James.” James kääntyi katsomaan Siriusta, ja tämä katsoi häntä pienen hetken ennen kuin sanoi: ”Tiedätkö, sinä et ole yhtään hassumpi paras ystävä. Noin rumaksi hirveksi, siis.”

”Älä yllytä minua taikomaan sinulle koirankoppia takapihalle”, James virnuili ja poistui keittiöstä ovi heilahtaen.


Kotoisa keittiö häipyi näkyvistä ja noidankattilasta leijunut keveä höyry korvaantui valkealla sumulla. Kirkas auringonpaiste sokaisi Harryn, joka joutui räpyttelemään silmiään moneen kertaan ennen kuin näki palanneensa Tylypahkaan – nyt hän seisoi Mustajärven rannassa kolmen pojan keskellä.

Remus, Sirius ja Matohäntä istuivat ulkokaapujensa päällä nurmella, Sirius oli sulkenut silmänsä ja hymyili raukeasti kohti porottavaa kevätaurinkoa. Matohäntä vilkuili tyttöjä, jotka vilkuilivat yhtä lailla heidän suuntaansa, selvästi siinä toivossa että Sirius kiinnittäisi huomionsa johonkin heistä. Vain Remuksella oli koulukirja sylissään, mutta hänkin näytti ennemmin raapustelevan jotakin marginaaliin sen sijaan, että olisi lukenut.

”Katsokaas tuota”, Sirius nyökäytti päätään lähellä kulkevan polun suuntaan hetken kuluttua. Iloinen opiskelijajoukko toisensa jälkeen tanssahteli heidän ohitseen, mutta Remus ja Matohäntä kiinnittivät Siriuksen tavoin huomionsa pariskuntaan, joka lähestyi linnan suunnasta käsi kädessä.

”Kas kas”, Remus sanoi hymyillen, muttei vaikuttanut lainkaan yllättyneeltä. Matohäntä tuijotti Jamesia, joka suki hiuksiaan hiukan hermostuneen oloisena, ja Lilyä, jonka kanssa tämä alkoi kävellä polulta heidän leiripaikkaansa kohti.

”Varsinainen hurmuri”, Sirius sanoi Jamesin viittoessa heidän suuntaansa ja selittäessä jotakin Lilylle. Sirius pomppasi pystyyn ja riensi pari askelta Jamesta ja Lilyä kohti, väläytti Lilylle vastustamattomimman hymynsä, kaappasi tämä vapaasta kädestä kiinni, suukotti sitä ja sanoi: ”Neiti Evans.” Sitten hän kääntyi Jamesin puoleen ja kysyi toista kulmakarvaansa kohottaen: ”Aika tuoda tyttöystävä näytille, hmm?”

”Sirius…” James voihkaisi katsoen ystäväänsä kuin anoen tätä olemaan ihmisiksi. Lily ei kuitenkaan näyttänyt hämääntyvän vaan virnisti Siriukselle.

”Sinä olet… Anturajalka”, Lily arvasi ja vilkaisi Jamesia. ”Se koira, jos niin saa sanoa.”

”Oikeaan osui. James – parit treffit, ja tyttö tietää jo kaiken meistä”, Sirius sanoi vähän epäuskoiseen sävyyn ja pyöritteli silmiään ystävälleen. Sitten hänen silmänsä laajenivat ja hän heitti pikaisen, hätääntyneen katseen Remuksen suuntaan. ”Hei, ethän sinä kertonut hänelle myös…?”

”Lily tietää jo, Anturajalka, kiitos sinun parin vuoden takaisen pikku temppusi”, Remus sanoi tyynesti.

”Minun, hmm, entisellä ystävälläni oli teoria”, Lily sanoi näyttäen vähän vaivaantuneelta, mutta asialliseen sävyyn.

”Ah”, Sirius sanoi paljonpuhuvasti. ”
Ruikuli.”

James irvisteli Siriukselle Lilyn selän takana, sillä keskustelu ei näyttänyt menevän lainkaan hänen toivomaansa suuntaan. Onneksi Remus päätti silloin puuttua peliin ja taputti nurmikkoa vierellään. ”Istu alas, Lily. Mitä kuuluu?”

Lily istui Remuksen vierelle ja James hivuttautui Siriuksen lähelle irrottamatta katsettaan Lilystä ja huokaisi: ”Sinä se et voi pitää kuonoasi ummessa, ethän.” Sirius nauroi koiramaisesti, taputti Jamesia selkään, ja totesi iloisesti: ”No, onhan kuitenkin parempi että minä nolaan sinut treffeilläsi sen sijaan että tekisit sen itse. Ja loppujen lopuksi minulla on paljon enemmän kokemusta siitä kuin sinulla.”


Kun seuraava sumupilvi hellitti, Harry löysi itsensä seisomasta vetoisesta, mutta kauniista hallista, jossa hän ei ollut milloinkaan ennen käynyt. Lattia oli marmoria, seinät tummaa, hieman kulunutta puuta. Äänet ja askeleet kaikuivat hallissa niin, että kuulosti kuin siellä ei olisi käynyt ihmisiä pitkään aikaan.

Lily oli kaunis valkeassa puvussaan, kun hän purjehti sisään hiukan natisevista ovista. Vieraita oli paikalla vain parisenkymmentä – lähimpiä ystäviä ja sukulaisia, mukaan lukien Kelmit, professorit Dumbledoren ja McGarmiwan, Jamesin ja Lilyn uuden naapurin Bathilda Bagshotin, ja myös nuoren ja kaksisilmäisen Alastor Vauhkomielen. Petuniaa ei näkynyt, eikä sen paremmin Severus Kalkarosta. Sirius seisoi Jamesin rinnalla toimituksen suorittavan velhon edessä ja vilkuili Lilystä ystäväänsä, jonka hymy ulottui korvasta korvaan. Jamesin ryhti oli yhtä suora kuin sen olisi saattanut kuvitella olevan huispauskentällä hänen seistessään joukkuetovereidensa keskellä rivissä, Englannin kansallislaulun soidessa taustalla. Hän piti Siriuksen tavoin toisesta ranteestaan kiinni näyttäen asiallisemmalta kuin koskaan, ja hänen puhdasta ylpeyttä säteilevä katseensa oli liimautunut Lilyyn.
Tavoitettuaan sulhasensa Lily sulki sormensa tämän omien lomaan, ja James hymyili hänelle toisella suupielellään. Kukaan ei itkenyt seremonian aikana. Sodan jyllääminen oli pilannut itkemisen heiltä kaikilta, sillä mikään ele, mikä niin usein merkitsi epätoivoa, ei tuntunut enää sopivan häihin. Tietämätön olisi voinut sanoa, että niin Lilyn kun Jamesinkin silmät kiiltelivät kenties kyynelistä heidän toistaessaan vihkijän lausumia sanoja toisilleen, mutta todellisuudessa ne säihkyivät kuin niihin olisi ripoteltu pienenpieniä hämykeijun soihtuja. Ehkä juuri sen takia nuoripari vaikutti eksyneen toistensa silmiin kun heidät julistettiin aviopuolisoiksi, ja sitten James sulki Lilyn syliinsä.

Seremonian päätyttyä James ja Sirius, jotka seisoivat yhä vihkipaikan luona, heilauttivat taikasauvojaan samaan aikaan. Kaksi kullanhohtoista valopalloa ilmestyi, ja ne lähtivät syöksyyn läpi salin – ne jakautuivat kahtia, ja syntyneet pallot jakautuivat kahtia, ja tuikkivia valoja syntyi lisää ja lisää – jotkut niistä liimautuivat kattoon ja vaihtoivat väriä niin, että koko halli hehkui. Toiset pallot syöksähtivät päin riveihin aseteltuja tuoleja ja lennättivät ne seinien vierustoille ja pieniksi ryhmiksi. Jotkut pallot asettuivat pöydille ja räjähtivät pulloiksi hehkusimaa, toisista alkoi ryöpytä kukkaköynnöksiä seinille. Vieraat henkäilivät ihastuksissaan ja puhkesivat taputtamaan. Sirius ja James virnuilivat toisilleen ja kumartelivat suuntaan jos toiseenkin, ja Lilyn hämmästyneestä ilmeestä päätellen hän ei ollut tiennyt, miten James aikoi järjestää vihkimistä seuraavat juhlallisuudet. Jamesin ja Siriuksen entiset opettajat nyökyttelivät päitään, vaikuttaen varsin tyytyväisiltä siihen että nuoret miehet käyttivät huomattavia taikataitojaan kerrankin johonkin muuhun kuin kepposiin.

Musiikkia alkoi tulvia jostakin näkymättömästä lähteestä väkijoukon yllä. Vieraita oli juuri sopivasti sen verran, että Jamesilla ja Lilyllä oli aikaa kiertää jokaisen luona vastaanottamassa suukkoja ja halauksia. Koko aikana he eivät päästäneet irti toisistaan – Jamesin kädet olivat Lilyn vyötäisillä tai harteilla, tai sitten heidän sormensa kietoutuivat yhteen heidän pujotellessaan ihmisten ohitse. Jonkin ajan kuluttua joku kilisti lasiaan ja vaati saada pitää ensimmäisen puheen. Niitä pidettiin useita – Matohäntä puhui vuolaasti ihailustaan Jamesia kohtaan, Remus lainasi tekstinpätkän vanhasta kirjasta. Sirius nauratti yleisöä muistelemalla hänen ja Jamesin ikimuistoisimpia kommelluksia ja Jamesin epätoivoisimpia yrityksiä napata Lily itselleen, mutta vakavoitui puheen loppua kohden.

”James”, hän sanoi ja katsoi suoraan parhaan ystävänsä silmiin. ”Minä tiedän, että me vitsaillaan paljon, ja olen varma että kaikki nämä ihmiset pitävät meitä ainakin vähän vinksahtaneina. Mutta totuus on, että sinä olet paras mies jonka olen koskaan tuntenut. Joten Lily… usko tai älä, mutta sinua voisi kutsua onnekkaaksi.”

Dumbledore piti pitkän puheen Lilyn ja Jamesin kunniaksi. Hänen kasvonsa olivat nuoremmat ja kirkkaat, ja hän suorastaan säteili nuoren pariskunnan suuntaan, aivan kuin mikään asia maailmassa ei olisi häirinnyt hänen onneaan näitä kahta kohtaan. ”Minä olen taikojen opettaja, ja yleensä vertaisin rakkautta toiseen lumoavaan voimaan meidän maailmassamme, taikaan. Mutta mitä on taika verrattuna todelliseen rakkauteen? Miten mikään muu voisi koskaan vetää vertoja sille omistautuneisuudelle ja aitoudelle, jota nuori rakkaus on täynnä? Kuinka taika voi kilpailla sellaisen kanssa, joka ei vaadi juonia ja keinoja, mutta tuottaa mitä suurimpia ihmeitä? Vaikka toisin väitetään, meidän taikamme ovat rajallisia, mutta rakkaus… rakkaus ei tunne rajoja. Se on vahvin voima jonka tunnemme, ja voin mitä suurimmalla ilolla sanoa, että luotan sen voiman Lilyn ja Jamesin käsiin ilman pienintä huolta.”

Dumbledore kohotti pikariaan Lilylle ja Jamesille, ja ihmisten taputtaessa Lily nousi ylös ja riensi epäröimättä halaamaan entistä rehtoriaan. Lily kuiskasi Albukselle jotakin, mitä kukaan muu ei kuullut, ja tämän silmät olivat kiinni Lilyn rutistaessa häntä.

Viimeinen puheenpitäjä oli James, jonka sanat jäivät soimaan ilmaan, kun tuli hääparin ensimmäisen tanssin vuoro.
”Minä en usko, että olin koskaan vain ihastunut sinuun. Tiedän kyllä että sinun mielestäsi minä pelasin pelejäni ja enkä ollut tosissani, mutta en ole koskaan voinut kuvitella elämääni kenenkään toisen kanssa. Olen yrittänyt päästä tähän paikkaan ja tähän hetkeen koko ikäni, enkä silti tiedä, miten tähän päädyttiin, koska mahdollisuudet siihen että sinä rakastaisit minua takaisin ja haluaisit kaikkia niitä asioita mitä minä haluan, olivat yksi miljoonasta. Joten kiitos, että tulit minun vaimokseni, Lily Potter, ja valitsit minut miljardien joukosta. Se, että minä saan olla sinun kanssasi vielä vuosien ja vuosikymmentenkin kuluttua, osoittaa minulle että loppujen lopuksi tässä maailmassa on jotakin järkeä.”


Seuraava sumupilvi aukeni pieneen makuuhuoneeseen, johon siivilöityi sälekaihdinten lomasta enää punertavaa illan valoa.

Lily ja Remus istuivat kukallisella päiväpeitolla peitetyllä vuoteella. Lilyllä oli yllään vatsan paljaaksi jättävä toppi, joten valtaisa vauvamaha oli esillä koko komeudessaan. Hän oli ristinyt jalkansa ja kiemurteli tuon tuostakin löytääkseen paremman asennon vasten tyynyjä, joilla hän oli tukeutunut sängynpäätyä vasten.

”Miten teillä menee?” Remus kysyi äänellä, jonka sävy kertoi, ettei kyse ollut tavallisista kuulumisten tiedustelusta. ”Kuulin, että Dumbledore oli vaatinut Jamesia kiristämään talon suojaloistuja entisestään.”

Lily nyökkäsi. ”Hän ei tahdo, että me poistutaan talosta lainkaan, jos voidaan välttää sitä. Enhän minä muutenkaan luudalla lentelemään pääsisi, mutta tahtoisin päästä killan kokouksiin… Tai edes kylään vanhan rouva Bagshotin luo, hän on niin herttainen ja niin innoissaan vauvasta, hän on luvannut kutoa potkupukuja ja pieniä kaapuja…”

”Ei se ole mikään ihme”, Remus sanoi synkästi. ”Ei sen jälkeen, kun James vapautti yhden Voldemortin tärkeimmistä panttivangeista ja oli niin vähällä jäädä kiinni Voldemortille itselleen… Hänen täytyy olla teidän jäljillänne. Ainakin Dumbledore pelkää juuri sitä.”

”Minä tiedän”, Lily sanoi. ”Sen takia en pane vastaan, vaikka joudun kyhjöttämään täällä viikkotolkulla. James ei voi… hän ei voi jäädä kiinni. Hänen täytyy olla täällä, kun meidän vauvamme syntyy… ja vielä pitkään sen jälkeen. James tietää, että hän ei voi rynnätä pelastamaan velhomaailmaa meidän vauvamme kustannuksella.”

Remus laski kätensä Lilyn vatsalle painetun käden päälle. ”Sinun ei pitäisi murehtia.”

Lily hymyili ja pudisti päätään. ”En minä murehdikaan. Eikä sinunkaan pitäisi, Remus. En näe sinun hymyilevän nykyään puoliksikaan niin usein kuin haluaisin.”

”Voldemort on tajunnut, että ihmissudet ovat hänelle hyödyksi. Harmaaselällä ja hänellä on jonkinlainen sopimus. En vain ole itseni suurin fani tätä nykyä.”

”Mutta minä olen”, Lily sanoi lämpimästi. Sitten hän naurahti. ”Ja niin on ilmeisesti myös vauva… Hyvänen aika, kun hän potkii lujaa. Jos hänen isänsä ei olisi velho, väittäisin, että hänestä tulee jalkapalloilija. Kokeile.”

Remus painoi kätensä Lilyn vatsalle eikä selvästikään voinut estää hymyä leviämästä kasvoilleen. ”Minä puolestani veikkaan, että hän yrittää potkaista maasta vauhtia päästäkseen lentoon, jos isän perinnöllä on mitään sanomista asiaan.”

Lily nauroi ja katseli Remusta, joka näytti aika haltioituneelta tunnustellessaan hänen vatsaansa. ”Haluatko sinä lapsia, Remus?”

Remuksen hymy hyytyi vähän ja hän vetäytyi kauemmas Lilystä. ”Se ei valitettavasti ole minulle mahdollista.”

”Sinä et tiedä sitä”, Lily sanoi ja pudisti päätään. ”Kuule, kun sota on ohi, minusta tulee paras parantaja, joka Pyhässä Mungossa on koskaan työskennellyt. Olen ajatellut, että ehkä… voisin tutkia ihmissusia ja susigeenin periytymistä. Ehkä minä voisin auttaa.”

Remus katsoi Lilyä sanattomana, vaikeaselkoinen ilme kasvoillaan, ja hiljalleen huone hiipui näkyvistä.


Tällä kertaa valkoinen sumu ei vaihtanut tapahtumien paikkaa, mutta maisema ikkunan takana pimeni täysin pois näkyvistä. Öinen huone oli rauhallinen, mutta ilmassa oli tunne siitä, että jokin oli muuttunut.

Kamala kolina rikkoi hiljaisuuden. James, joka istui sängyn laidalla pidellen pientä nyyttiä sylissään, säpsähti ajatuksistaan. Vuoteessa nukkuva Lily käänsi kylkeään, mutta ei herännyt edes silloin, kun Sirius läväytti oven auki ja tömisteli sisään.

”Merlinin parta, Sarvihaara”, oli ainoa asia, mitä hän sai hengästykseltään ja mahdollisesti myös järkytykseltään kakistettua ulos. Hän istui Jamesin viereen ja tuijotti silmät suurina vauvaa, joka tuhisi kapalossaan.

”Ovatko Kuutamo ja Matohäntä tulossa myös?” James kysyi pehmeästi, pidellen vauvaa yhden käden varassa, toisella siirtäen kiharaisia, mustia hiuksia pois tämän silmiltä.

”Joo”, Sirius sanoi poissaolevasti. He olivat hetken hiljaa, katsellen nukkuvaa poikaa.

”Hän on aika mahtava”, James sanoi lopulta, ja ei peittänyt vastahakoisuuttaan aivan tarpeeksi hyvin kysyessään: ”Haluatko ottaa kummipoikasi syliin?”

”No, jos nyt vaadit”, Sirius murjaisi, ja veti kapalon varovaisesti omaan syliinsä. ”Pirhana, James. Hän todella on aika mahtava.”

”Ja sinä et ole kovin mahtava kummisetä, jos opetat jokaisen osaamasi kirosanan hänelle heti ensitapaamisella”, James virnisti. ”Hänen nimensä on Harry. Harry James. Yritettiin mahduttaa Siriuskin johonkin sinne väliin, mutta ei mahtunut.”

”Joo, joo”, Sirius naurahti koiramaisesti. ”Noh, toisen lapsen nimeksi tulee Sirius, oli se sitten poika tai tyttö.”

”Saatan joutua käymään muutaman keskustelun, ennen kuin tuo menee läpi”, James hymähti ja vilkaisi takanaan nukkuvaa Lilyä. ”Hän näytti niin onnelliselta, Sirius. En voi uskoa että minä olen tehnyt Lilyn niin onnelliseksi, ja että sodasta ja kaikesta huolimatta… Hän on niin onnellinen.”

”Jos se jotenkin lohduttaa, siltä sinäkin näytät”, Sirius sanoi kiusoittelevasti ja antoi Harryn takaisin tämän isän syliin. ”Naamasi säteilee suunnilleen kuudensadan huispauksen maailmanmestaruusotteluvoiton voimalla.”

”Hänellä on Lilyn silmät”, James sanoi Siriuksesta välittämättä. ”Lilyn mielestä se on ihanaa. Hän näyttää muuten ihan minulta, mutta kun hän avaa silmänsä… Hän on pieni osa meitä molempia.”

Sirius hymyili. ”No, jos hänestä tulee yhtä hieno velho kuin vanhempansa, ja hän nappaa vielä muutaman hyödyllisen vinkin mahtavalta kummisedältään, me voidaan nostaa odotuksemme aika korkealle.”


Nyt Harry päätyi valkean savupilven sisästä puisen oven taakse. Piha näytti etäisesti tutulta… Se oli hänen vanhempiensa talon puutarha, paljon siistimpi ennen kuin talo oli sortunut ja vienyt mukanaan kaiken, mikä paikassa oli ollut kaunista.

Siriukselle avasi oven pieni, mustatukkainen poika, joka pysyi pystyssä juuri ja juuri ilman tukea. Harry kuitenkin hymyili kummisedälleen riemuissaan ja ojensi kätensä niin, että Sirius saattoi poimia hänet syliinsä.

”Hei, Anturajalka”, Lily tervehti ja hätisti jaloissaan pyörivän kissan olohuoneen suuntaan. Sirius antoi Lilylle suukon poskelle ja Lily otti Harryn syliinsä – poika rimpuili hiukan, mutta tyytyi kohtaloonsa ja tarrasi kiinni äitinsä punaisiin hiuksiin.

”Missä James on?” Sirius kysyi ja kutitti Harryn poskea. Hänen äänessään oli juuri se teeskennellyn kepeä sävy, jolla aikuiset puhuivat lasten läsnä ollessa asioista, joista he eivät tahtoneet lasten huolestuvan.

”Keittiössä”, Lily sanoi ja huokaisi vähän. ”Sinun pitää puhua hänelle.”

Sirius nyökkäsi, vilkutti Harrylle ja käveli keittiön ovesta sisään. James, joka oli istunut pöydän ääressä pureskelemassa kynän päätä, nousi ylös niin nopeasti että tuoli oli vähällä kaatua.

”James, mitä on tapahtunut?” Sirius kysyi, kun James harppoi lähemmäs pöydän takaa.

”Se on tosi paha, Sirius, se on mennyt tosi pahaksi”, James sanoi. Hänen äänensä oli huolesta paksu, ja hänen näytti olevan vaikea olla ryntäämättä ovesta ulos. ”Dumbledore. Hän kertoi, että ne löytävät meidän minä päivänä hyvänsä. Voldemort on pannut kaikki kuolonsyöjänsä asialle, he etsivät meitä kaikkialta.”

Sirius valahti kalpeaksi. ”Mutta… mutta miksi? Mitä me voidaan tehdä?”

”Minä en tiedä miksi”, James sanoi ja pudisti päätään. ”Tiesin, että me ei olla hänen suurimmassa suosiossaan, mutta… hän on saanut jostain päähänpinttymän, että hänen on päästävä minusta ja Lilystä eroon. Dumbledore ehdotti uskollisuusloitsua, hänen mielestään se on meidän paras mahdollisuutemme.”

”Onko hän varma?” Sirius kysyi. ”Eikö ole turvallisempaa lähteä liikkeelle? Silloin kaikki hänen johtolankansa veisivät koko ajan väärään paikkaan…”

”Harry on liian pieni”, James sanoi tuskastuneena. ”Ei se ole minkäänlaista elämää lapselle. Sirius, ole kiltti ja lupaa että teet sen. Rupea meidän salaisuudenhaltijaksemme.”

”Eikö Dumbledore voisi? Tai joku, joka on vähemmän ilmeinen valinta?”

”Sirius, sinä olet minun paras ystäväni”, James sanoi melkein vihaisesti, itku kurkussa. ”Kenen muun käsiini minä uskoisin perheeni hengen?”

Ovi aukeni, ja Lily kurkisti sisään, Harry puoliunisen näköisenä olallaan retkottaen. ”Sirius, Harry ei suostu menemään nukkumaan ennen kuin sinä tulet lukemaan hänelle satua. Viitsisitkö? Ei se vie kuin pari minuuttia, hän on ihan simahtamispisteessä.”

”Totta kai, Lils”, Sirius sanoi ja Lily peruutti pois huoneesta. Sirius kääntyi takaisin Jamesin puoleen ja nyökytti hitaasti päätään. ”Hyvä on.”

James huokaisi syvään. ”Kiitos, Sirius. Et tiedä… he ovat minulle kaikki kaikessa.”

”Tiedän minä”, Sirius sanoi hiljaa.


*

Harry tunsi putoavansa tyhjyyden läpi takaisin, hän tömähti jalat edellä kiviselle lattialle ja hänen polvensa pettivät. Kanslian kivilattia oli sileä muutamia rosoja lukuun ottamatta, ja hänen katseensa porautui siihen, sillä juuri sillä hetkellä hänen ajatuksensa mylläsivät, ne jyskyttivät vasten hänen ohimoitaan niin kuin silloin kun hän oli rynnännyt ulos kansliasta ja valmistautunut kävelemään metsään…
Muotokuvat kaikkialla hänen ympärillään kuiskuttelivat, miettivät oliko hän kunnossa. Harry tiesi katsomattakin, että Dumbledoren muotokuvan siniset silmät tarkkailivat häntä puolikuulasien takaa. Hän oli turta. Ainoa asia iskostuneena hänen sekavaan tajuntaansa oli se, kuinka paljon hän halusi tuntea äitinsä käsivarret ympärillään, kun tämä piteli häntä sylissään ensimmäisen kerran. Harry puristi käsivarsiaan, hän upotti kyntensä ihoon ja vihasi sitä, että äidin kädet olivat koskettaneet häntä eikä hän muistanut, miltä se tuntui. Miten hän oli saattanut unohtaa?
Oli selvää, että James ja Lily olivat rakastaneet häntä suunnattomasti. Isästä oli pitänyt tulla Englannin kaikkien aikojen menestynein huispaaja sodan päätyttyä, ja Lilyn piti työskennellä Pyhässä Mungossa, valmistaa liemiä ja parantaa sairaita… Ja he rakastivat Harrya edelleen, Harry tiesi sen nähtyään äitinsä kasvot Kielletyssä metsässä, kuultuaan isänsä äänen tämän tervehtiessä häntä ensimmäisen kerran. Sen olisi pitänyt riittää.
Mutta juuri nyt, kun Tylypahkan rehtorin kanslian seinät tuntuivat kaatuvan hänen päälleen, se ei riittänyt. Muistot, äänet, kirjeet, kaikki se mitä hänellä oli kuolleesta perheestään, ei ollut tarpeeksi. Hän tunsi vanhempansa, mutta vain sanan siinä merkityksessä, jossa saattaa tuntea jonkun joka on miljoonien kilometrien päässä. Hän ei ollut koskaan tuntenut näitä lähellään, ei vierellään, koska he elivät vain kivisessä ajatusseulassa, sen usvaisissa pyöreissä ja kaukana sumuisella King’s Crossin asemalla Dumbledoren kanssa… Ja silti, kolmesta kuolleesta, juuri Dumbledore puhui hänelle.

”Harry”, Dumbledoren muotokuva sanoi lempeästi, mutta vakaasti. ”Hengitä. Kipu ei kestä ikuisesti. Sinä tiedät kyllä. Ja jos tahdot jälleen hajottaa muutaman vanhan ruman koriste-esineen professori McGarmiwan pöydältä, ole hyvä ja tee niin, en usko että hän panee pahakseen.”

Se kaikki kävi järkeen. Sirius oli kuollut, Dumbledore oli kuollut, Remus oli kuollut, ja jokaisen kuoleman jälkeen Harry oli ollut samassa kansliassa, paiskomassa tavaroita ympäriinsä, keskustelemassa Tylypahkan tulevaisuudesta, valmistautumassa omaan kuolemaansa. Ja silti, joka kerta, se sattui yhtä paljon.
Ovelta kuului terävä koputus. Harry vilkaisi ovelle, mutta ei pystynyt nousemaan. Dumbledore puhui. ”Se ei ole professori McGarmiwa.”

”Mistä sinä tiedät?” Harry kysyi tukahtuneella äänellä.

”Etköhän sinäkin tiedä”, Dumbledore sanoi lämpimästi ja nyökkäsi. Ja silloin ovi heilahti auki. Hermione ja Ron olivat hänen luonaan hetkessä – he eivät olleet tuoneet Ginnyä mukanaan, eikä Lunakaan ollut siellä. Oli kuin sillä kerralla, kun ankeuttajat olivat hyökänneet hänen kimppuunsa eikä hän ollut löytänyt ainoakaan valopistettä pimeydestä, ja sitten Ronin ja Hermionen kasvot olivat ilmestyneet hänen mieleensä – hänen parhaat ystävänsä polvistuivat hänen viereensä sanaakaan sanomatta, ja Harry veti syvään ja väristen henkeä ja purskahti itkuun.

Heidän käsivartensa kietoutuivat tiukasti hänen ympärilleen, niiden tilalle joita Harry oli kaivannut. Hermione rutisti hänen keskivartaloaan niin tiukasti että se sattui, vieden hitaasti pois osan siitä kivusta ja ikävästä, joka hänen päässään oli jyllännyt, ja Harry upotti kasvonsa Hermionen olkapäähän. Ron puristi hänen hartioitaan lujasti, ja he pitelivät häntä siinä niin kauan kuin hän tarvitsi heitä. Pala palalta, Siriuksen ja Remuksen muistot lakkaisivat polttamasta ja hiipuisivat kultareunaisiksi Harryn omaan mieleen.

Kun Ron, Hermione ja Harry nousivat, Dumbledore puhui. ”Ikävän ei tarvitse olla niin tuskallista kuin väitetään, Harry. Oikein vaalittuna ikävä tekee meistä rohkeampia ja päättäväisempiä kuin mikään muu. Remus kertoi minulle, että sinun kolmetoistavuotiaan itsesi onnellisin muisto oli ollut muisto vanhemmistasi, ja se teki sinun suojeliuksestasi vahvan. Sinä voit antaa näiden muistojen vahvistaa sinua samalla tavoin. On uskomatonta, miten ne rakkaamme, joiden luulemme olevan poissa, löytävät aina uuden keinon suojella meitä.”

* * * * *

saralin

  • ***
  • Viestejä: 154
Aaaah! Jatkoa!

Ihana luku jälleen kerran, piristit tylsää työpäivääni ihan hirveästi! En tässä ehdi syvällisempiä kommentoimaan, mutta ihanaa että jatkoa tuli :)

Lainaus
”Älä yllytä minua taikomaan sinulle koirankoppia takapihalle”, James virnuili ja poistui keittiöstä ovi heilahtaen.
hahaha ihana!

Lainaus
Tietämätön olisi voinut sanoa, että niin Lilyn kun Jamesinkin silmät kiiltelivät kenties kyynelistä heidän toistaessaan vihkijän lausumia sanoja toisilleen, mutta todellisuudessa ne säihkyivät kuin niihin olisi ripoteltu pienenpieniä hämykeijun soihtuja.
tämäkin on ihana, älyttömän kaunista kuvailua.

Lainaus
Ja jos tahdot jälleen hajottaa muutaman vanhan ruman koriste-esineen professori McGarmiwan pöydältä, ole hyvä ja tee niin, en usko että hän panee pahakseen
hahahahahaha ihan loistava, niin dumbledoremainen!


Kiitoksia (jälleen kerran) ihanasta luvusta :) kamala kun kaikki on niin ihanaa tässä luvussa...
« Viimeksi muokattu: 03.10.2012 21:18:09 kirjoittanut saralin »
the universe is in your bones, the stars in your soul

vaapukka

  • Opetuslapsi
  • ***
  • Viestejä: 222
mä en ymmärrä, en tosiaan ymmärrä että miten sä onnistut tässä. Ihan yliluonnollista, jos multa kysytään... mutta ei lainkaan hhuonossa mielessä, oon erittäin onnellinen ja kiitollinen tästä. Tä oli jotain aivan mahtavaa! Ja vaikka aivot onkin ihan yhtä spagettia niin aion ainakin yrittää antaa tälle luvulle sen ansaitseman kommentin... Mulla oli muistiinpanovälineet vieressä kun luin tätä, kirjotin ylös joka kohdan mistä haluan sanoa jotain, koska muuten tottakai unohtaisin! täältä siis pesee.

Ekaks, iski aivan kamala haikeus ja myötämielisyys Harryn ja Ronin puolesta, tottakai on heiän kamalaa palata Tylypahkaan, noiden tapahtumien jälkeen. Ja onkohan Hermione samoilla linjoilla, ainakin olettaisin näin, musta olisit voinut hänenkin ajatuksia jotenkin käsitellä. Vaikka ne ei tietenkään tossa vaiheessa vuotta enää ole ajankohtasia niin...? Entä sitten vuosien päästä kun 3rd gen sinne astelee, ovatko nämä fiilikset yhä mielessä, vai onko aika kullannut muistot? Sitä ei tiedä.
       Tässä oli jotenkin hauska oivaltaa, että kyllä ne Harryn angstit on ennallaan :D sen käytöksessä oli jotain niin samaa kun teininäkin. Ja Ron puolestaan on entistä fiksumpi, se erityisesti on tässä ficissä rakastettava, älä toki estä itseäs kirjottamasta siitä lisää (;
       Dumbledorenrehtorin kanslian kohtaus oli hieno. Tässä tuli pinnalle se, mitä oon aina miettiny; millasta on keskustella muotokuvan kanssa. Onko se samanlaista kun sen ihmisen itse? Ei tietenkään, kai, mutta sinänsä se on sama naama, sama ääni, samat ajatukset... Mutta vaan taulussa. Jännää. Tästä en ois toivois vaan sulta, vaan myös Rowilta tarkennusta kirjoihin.
        Tässä kohtaa mulle tuuli mieleen, että Harry on pirun etuoikeutettu, orvoksi. Moni taatusti tahtois tietää paljonkin kuolleista vanhemmistaan, Harry tietää niistä melkeen kaiken, oikeastaan tuntee ne. (lopussa lisää ajatusta tästä, heh)

Olin ihan pala kurkussa heti muiston alusta saakka. Niin kauniisti ja suloisesti toteutit tämän eeppisen kohtauksen <3 James todisti olevansa tosi mies<3 kaikki muu oli vallan ihanaa, hahmojen persoonat juuri kohdallaan, paitsi.
          Yks asia mihin tosi monet kirjottajat sortuu, mistä en vaan välitä; se kun Peteriä kuvataan kauheen alentavasti. Se ei tietenkään oo mikään alfauros kuten nuo kaks muuta tai herkkä kuumis kuten Remus, mutta mä en näe sitä missään tapauksessa minään täys luuserina, tuossa iässä siis. Canon-hahmo on tottakai tulkittavissa tosi monella tavalla, tä on yksi, mutta mä en pidä sitä kauheen realistisena... Ei niin, että muut Kelmit syrjisivät jotenkin heikompia, mutta kun Peter on kuitenkin niin tasaveroinen muiden kelmien kanssa, niin olettaisin ettei se luonteeltaan ja käytökselläänkään ole muita juurikaan alempiarvoinen. Jokainen kelmi kuitenkin luotti siihen täysin, eikä kukaan (ainakaan mun tulkintojen mukaan) nähnyt siinä mitään vikaa ennen sitä suurinta virhettä sitten. Ja vähän tökkäs silmään se, että muita kutsuttiin tekstissä etunimellä, Peteriä Matohännäksi... Mutta kuten sanoin, tä on tällasta hahmontulkintaa, että tulkitse miten lystäät :)
       Hymyni levisi kilometrin säteelle kun mainittiin Siriuksen hymykuopat. Tui. Ja olen tämän älkeen kirjoittanut ylös 'Remus<3' mitä lie olen sillä tarkemmin sit tarkoittanut : D Ja häät. Oivoivoi kun ihanaa! ja niin itkettävää. Kaikki oli kaunista, ihanaa, pienimpiäkin hämykeijujen soihtuja myöten..  Oot mahtava kuvailemaan! Ja puheet tottakai, oli aivan täydellistä. Erityisesti Dumbyn ja Jamesin. Oivoivoi.
         Mua karmi ihan älyttömästi, aina kun Bagshot mainittiin. Vaikka kuinka ois ollu kultanen mummeli ennen, näiden aikana, niin aivan hiton karmiva tapaus viimesessä kirjassa ja erityisesti lefffassa, vertahyytävä mummo, vaikkei ihan oma itsensä ollutkaan. yök.
         (tässä kohtaa mun muistiinpanot loppu, keskityin parkumiseen)
Oivoi kun haikea tuo Lilyn ja Remuksen keskustelu. Kumpa se tietäis, että yks kaunis päivä sillä on oma poika, aivan ihanaa. Ja niin kamlaan surullista.... Ajatus Lilystä parantajana on myös oikein ihana. Ja haikea. Tä on niin kamalaa, kun niillä on niin vähän eää elinaikaa, mutta niin paljon haaveita ja odotuksia vuosien päähän...
Tässä kohtaa taisin miettiä, että mitä Harry ajatteleekaan, kun näkee itsensä vastasyntytneenä ja rakastettuna. Viimeinen muisto jätti haikeanpahan maun suuhun, vaikka Harry onkin niin kovin suloinen. Nyyh.
        Nyt tajuan, etyä Harry ei olekaan kovin etuoikeutettu. Mahtaa meinaan olla kaksinkertanen tuska, niin lähellä mutta niin kaukana. Ihan kun miljoonien kilometrien päässä!
 
Ja Hermione ja Ron, being there for him. Kaikkea tuota edeltävää kauniimpi ajatus on, että tuon menetetyn 'oikean' perheen tilalla on ollu perheenä nuo kaksi.

Ja lopussa sana kultareunaisiksi. En tiedä mikä(kaikki siinä on niin upeaa, se vain on. Sopii tähän ficiin täydellisesti.

Pöh, nukkumaanmenoaikani (itse säätelemäni) on menn jo aikoja sitten, ajattelin että ei tässä kommentoinnissa menis kun hetki. Ja yllätys, olin väärässä, luin&väänsin tätä 1,5 h? Toivon että ymmärrät tästä uhrauksesta (mun ranteet sattuu tästä naputtelusta) että tä ficci on jotain, mikä ansaitsee ihan mitä vaan. Oot nero, ihmettelen yhä että miten sä oikeen onnistut.
« Viimeksi muokattu: 03.10.2012 22:45:17 kirjoittanut Varpu »

Feliicia

  • Puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 817
  • Hobitti
Äh, tää oli ihana. Mä oli jo alussa et tää on mahtava luku ja miten se tuli todistettua. Kaks viimeisintä kappaletta kyyneleiden kera. Tämä vaan oli niin ihana. James ja Sirius, on vaan niin ihania, varsinkin tällaisissa "muistelo"jutuissa. Mä en osaa sanoo mitään muuta.

Lainaus
Oli kuin sillä kerralla, kun ankeuttajat olivat hyökänneet hänen kimppuunsa eikä hän ollut löytänyt ainoakaan valopistettä pimeydestä, ja sitten Ronin ja Hermionen kasvot olivat ilmestyneet hänen mieleensä – hänen parhaat ystävänsä polvistuivat hänen viereensä sanaakaan sanomatta, ja Harry veti syvään ja väristen henkeä ja purskahti itkuun
Miten sä osaat kirjoittaa näin ihanasti?  :-* Tekis mieli laittaa lainaukses toi koko loppuosa.

Lainaus
”Ikävän ei tarvitse olla niin tuskallista kuin väitetään, Harry. Oikein vaalittuna ikävä tekee meistä rohkeampia ja päättäväisempiä kuin mikään muu. Remus kertoi minulle, että sinun kolmetoistavuotiaan itsesi onnellisin muisto oli ollut muisto vanhemmistasi, ja se teki sinun suojeliuksestasi vahvan. Sinä voit antaa näiden muistojen vahvistaa sinua samalla tavoin. On uskomatonta, miten ne rakkaamme, joiden luulemme olevan poissa, löytävät aina uuden keinon suojella meitä.”
Ää, tää oli niin ihana.<3

Mä oon yhä enemmän ja enemmän koukussa tähän ficciin <3

- Feliicia


ava by Raitakarkki
banneri by Pyry

tipe

  • luihuinen
  • ***
  • Viestejä: 58
Ääh, onko pakko kirjottaa näin kauniisti????¨

Rakastan tätä vikaa lukua. Ihana et Harry uskalsi kattoa noi muistot :)

Jakun Hermione ja Ron tuli lohduttamaan Harrya niin mä melkein rupesin itkemään kun se oli niin liikuttavaa:)

Sori nyt kun tää kommentti oli näin lyhyt muttaku mä menin sanattomaksi kun sä kirjotat niin ihanasti<3<3<3

Kiitos niin paljon,
hiphei!!!
oikeesti mun pitäis olla opiskelemassa

          ----------------------

ava by kaapo

BelWard

  • Vieras
Uusi lukija ilmottautuu! Tulin tänään viikonlopun kestävältä leiriltä, ja niinku aina, tulin kipeäksi sielä (kuiva sisäilma tms). Siinä sitte kurkku kipeänä, pää särkien ja nenä valuen avasin ensimmäisenä koneen, katoin facen ja sitte finiin. Avasin miljoona aihetta taas uusiin välilehtiin ja kattelin alotuksia, että mitä sitä nyt alkais lukemaan. Ku näin tämän, suljin kaikki muut ja totesin, että täts it ja muistutus.

Heti ensimmäisestä luvusta asti on saanu itkeä ja märsytä (kiva yrittää pidätellä itkua, ku nenä valuu ilman kyyneleitäki ja kurkkuun sattuu ilman sitä palasta joka sinne nousee). Välillä oli tietenki hauskoja ja hassuja lukuja, joita sai nauraa, mutta sitte piti taas itkeä. Tosin itkeminen on kivaa, tai siis mie katon youtubestaki aina jotain vanhoja Disney-leffojen lauluja ja itken niitä, se jotenki puhdistaa. Tällä oli sama vaikutus, kiitos siitä:)

Olit tosi ihanasti saanu yhistettyä joitain faktoja, mitä kirjoissa kerrotaan ja erilaisia tapahtumia ja tunteita, jotka oli tosi aidosti kuvattu. Ja sitte olit lisänny kaikkea uutta, niinku kunniaseinä, Remuksen ja Siriuksen muistot, Neville aurorikoulutuksessa, George huispaamassa...

Kiitos tuhannesti ja toivottavasti jatkat vielä monella monella valokuvalla!

Grenade

  • Fluff-fiilistelijä
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 3 481
  • ava Claire + bannu Ingrid
Oi, mukava osa jälleen, tykkäsin suuresti noista takaumakohtauksista, jotka Rowling on yleensä jättänyt hieman takavasemmalle. Hienoa kuvailua ja suuria mietteitä.
Ja Ron ja Hermionen vain kinastelemassa taustalla :D Mitäköhän Ron oli mahtanut siipalleen hommata ystävänpäivän kunniaksi?

Anteeksi lyhyt ja huono kommenttini, mutta tykkäsin tästäkin kuvasta todella paljon! :)
Hyppää lehtikasaan!

verilettu

  • ***
  • Viestejä: 63
Oot saanut mut itkemään varmaan jokaisessa luvussa. (ja pelkästään jokaisessa lauseessa, jossa mainitaan Fred..)
Sun kirjotustapa on mielettömän elävä ja tavallaan samanlainen kun Rowlingilla, tuntuu kun tää teksti ois osa pottereita.

Apua, kiitos että kirjoitat, olen rakastunut tähän ficciin ja vähän myös sinuun, koska teet näin ihanaa tekstiä <3
Tuun jatkossakin seuraamaan tätä ja yritän ens lukuun koota itteni niin, että saan soperrettua jotain asiallista kommenttia :D

Elfmaiden

  • ***
  • Viestejä: 1 223
  • haaveilija
Huikean hieno luku jälleen! Liikuttava ja hauska. Ihanaa palata taas Tylypahkaan vaikka hyvin käsitän myös nuorukaisten angstin. Siksikö he olivat kuvassa niin kireitä?
USKO, TOIVO JA (POIKA)RAKKAUS

L.E

  • kultakutri
  • ***
  • Viestejä: 151
Apua, miten oon voinut missata näin monta lukua?  ???

Ensinnäkin, rakastan tätä rakennetta ja jokaista hahmoa. Kun kelasin tänne loppuun, luin myös noita vanhempia ja jostain syystä Morgan Birdin kohdalla mun oli oikeasti pakko hakea nenäliinapaketti. Sitä ei varmasti ollut tarkotettu vollotuskohdaksi, mutta kun se oli Tonks eikä kuitenkaan ollut.. Oon itkeskellyt pitkin näitä kuvia, myös sellaisissa kohdissa, mitkä ennen kestin kuivin silmin (se kun Ron laskee Harryn veljekseen..).

Tosta viimeisestä luvusta tuli sen muistoseinän jälkeen mun uus lemppari. Vaikka mun oli yhdessä vaiheessa keskeytettävä lukeminen, koska en kyynelten jälkeen nähny enää tekstiä, rakastin sitä ihan älyttömästi. Vaikka se olikin surullinen ja haikea, mulle tuli siitä tosi hyvä ja lämmin olo. Miten sä onnistut tossa? Itku ei ole vielkään loppunut, mutta tiiän että tuun lukemaan tota uudelleen ja uudelleen. Se oli täydellinen. Niinku säkin. Piste.

Jatkoa odotellen, pus  :-*
The girl, who has dreams of.

Aiqsu

  • bubble
  • ***
  • Viestejä: 436
saralin ~ haha, itse olet ihana!  :-* Kiitoksia paljon kommentista ja mukavaa että sain työpäivää piristettyä! =))

Varpu ~ Äuw en viimeksi kommentoidessasi tainnut edes olla kykenevä osoittamaan kiitollisuuttani, mutta kiitoskiitoskiitos jättimäisen pitkästä kommentista (ja tästä toisestakin). Et tiedä miten paljon se merkitsee ja inspiroi jatkamaan kirjoittamista, kun joku todella jaksaa paneutua tähän tekstiin noin. Kiitos siis  :-*

Feliicia ~ Siinä tapauksessa minä olen hyvin ylpeä addiktion aiheuttaja! Jättevaltaisa kiitos kommentista  :-*

hiphei!!! ~ Oi ihanaa että sain sinua liikuteltua! Enhän minä mistään niin paljon pidä kuin lukijoideni itkettämisestä... khehem :D ! Kiitos !  :-*

BelWard ~ Sydämellisesti tervetuloa! Kamalaa, sairaita ihmisiä minäkin nuhastutan täällä D: hehe ^^ Oleppa hyvä ja kiitos itsellesi kommentoinnista ja tottakai jatkan (vaikkakin vähän löyhästi koska lukio on julma paikka) !

Grenade ~ Kiva että tykkäsit! Ron ja Hermione ovat söpöjä ja ainakin minun one true pairing aina ja iänkaikkisesti (; Mulla on taipumus haluta kirjoittaa takaumia ja välähdyksiä ja näkyjä ja no, sanotaanko, esim. valokuvia  ;D, että siinä olen ehkä Jo'n kanssa eri linjoilla (vaikka tottakai hän kaikessa neroudessaan keksi esim. ajatusseulan). Kiitos kommentista jälleen!  :-*

verilettu ~ Ai miten ihana kuulla :33 Te lukijat jaksatte nähdä näissä minun raapusteluissa jotain, mitä minä en aina itse osaa huomatakaan. Kiitos. Rowlingiin verratuksi tuleminen on sellainen juttu mikä saa hymyn leviämään korviin asti.  :-*

Elfmaiden ~ Siksipä siksi. Kiitos paljon kommentoinnista! :))

L.E ~ Oi, kiitos ihana !!  :-* Teit ja pelastit päiväni ja varmaankin monta niistä! (Tunsinko itseni edes omistautuneeksi kirjoittajaksi kun kommenttiasi lukiessani mietin että kukas hitto nyt olikaan Morgan Bird :'D) Kiitos kun jaksat kommentoida ja heitellä tuollaisia lauseita jotka jäävät takaraivoon muistutukseksi silloin kun epävarmuus iskee. x

A/N: Ja nyaaaaaht. Uutta lukua ! ^^ Pahoittelen jälleen kamalaa viivästystä, ja sitä, että tämä osa saattaa tuntua pikkuisen turhalta 'täyteosalta'. Itse olen tuominnut sen tönköksi joka toisella ja hyväksynyt joka toisella oikolukukerralla, ja niitä on ollut monta, koska olen aina luettuani lykännyt julkaisemista sen varjolla, että en ole vielä oikolukenut... Hmmm... Mutta jaa, edetäämpä minun sekoiluistani itse osaan :33

* * * * *

Maaliskuun lopulla räpsäistyä kuvaa oli vaikea katsoa, sillä siinä parveili niin paljon nopeasti liikkuvia ihmisiä, että tilanne oli lähes kaoottinen. Häslingin keskipisteenä näytti olevan häikäisevän kaunis nuori rouva Weasley, joka vastaanotti halauksen jos toisenkin jokaiselta ohikulkijalta ja vaihteli katseita pöydän reunalla istuvan miehensä kanssa.
Kuvateksti kuului: ”23.3.1999: Bill ja Fleur tuovat uutisia Kotikoloon.”


”Harry, sinun pitää herätä jo”, Hermione kuulutti Ronin huoneen oven läpi ainakin kuudetta kertaa kuluneen kahden minuutin sisällä. Hän ja Ron istuivat vieretysten makuuhuoneen suljetun oven ulkopuolella, selät vasten sen puista pintaa.

”Me voitaisiin kyllä mennä sisään ja repiä hänet väkisin ylös, tiedäthän”, Ron totesi vilkaisten tyttöystäväänsä, joka huokaisi ja pudisti päätään.

”Tiedätkö mistä tämä muistuttaa minua?” Hermione kysyi, ja jatkoi vastausta odottamatta: ”Toissajoulusta. Kun Voldemort oli melkein saanut meidät kiinni Bagshotin talolla, Harry nukkui monta päivää, enkä tarkalleen tiedä, mistä hän näki unta, mutta ne painajaiset –”

”Shh”, Ron hyssytti ja kumartui Hermionen puoleen. ”Ei tämä ole sama juttu. Harry muutenkin mököttää kahdeksankymmentä prosenttia ajasta, ja tällä kertaa minä voin vahtia häntä, sinun ei tarvitse –”

Juuri kun Hermione kumartui suutelemaan Ronia, Harryn huoneen ovi avautui ja he molemmat horjahtivat selkänojan pettäessä alta. Heidän takanaan seisoi Ginny, joka näytti mitä suurimmissa määrin huvittuneelta. ”Aivan, Ron, koska sinä olet aina niin hyvin vahtinut minuakin – kuin haukka, etten sanoisi.”

Ron jäi tuijottamaan suu auki, kun hänen siskonsa pujahti heidän ohitseen pelkkään peittoon kietoutuneena ja lähti portaita alas. Hermione nousi ylös, kun jo täysissä pukeissa oleva Harry tuli heidän luokseen ja sulki huoneensa oven perässään. ”Harry! Tuo ei ollut hauskaa.”

Harry hymyili. ”Oli se vähän hauskaa. Anteeksi.”

”Sinä et ole kokonaiseen kuukauteen kirjoittanut sen paremmin minulle kuin Ginnyllekään, Ron on tuskin nähnyt sinua. Ja sitten me tullaan kotiin pääsiäislomalle ja sinä käyttäydyt niin kuin mikään ei olisi vialla”, Hermione syytti.

”Minun täytyi saada aikaa ajatella, Hermione”, Harry sanoi kärsimättömänä.

”Ja mistä lähtien sinun ajattelusi tapahtuu salassa meiltä kahdelta? Me ollaan sinun parhaat ystäväsi, Harry, eikä me vieläkään tiedetä kunnolla mitä siinä ajatusseulassa tapahtui. Sinun täytyy kertoa meille onko meillä syytä olla huolissamme!”

”Hitto, kamu, kahdeksan vuotta ja vieläkin sinä yrität selviytyä kaikesta yksin”, Ron lisäsi ja tokaisi vielä irvistäen: ”Tai minun siskoni avulla, jos sitä nyt selviytymiseksi voi kutsua…”

Harry lähti edellä portaita alas. ”Te kuulitte mitä Dumbledoren muotokuva sanoi. Hän ei käskenyt minun jauhaa asioita uudelleen ja uudelleen, minun piti ’vaalia muistoja’ ja yrittää unohtaa se, miten hiton epäreilua on, että vanhempani ovat kuolleet. Joten niin minä olen tehnyt.”

”Vain koska Dumbledore sanoo jotain sinne päin, ei tarkoita, että niin välttämättä olisi”, Ron sanoi. ”Eiköhän meillä ole yllin kyllin todisteita siitä, että häntä ei kannata ottaa liian kirjaimellisesti.”

”Enkä silti usko hänen ikinä neuvoneen sinua sulkemaan minut ja Ron ulkopuolelle!” Hermione tiuskaisi.

Harry ei ehtinyt vastata, kun Weasleyn äidin soinnukas huuto kuului keittiöstä. ”Lapset, oletteko hereillä? Tulkaa keittiöön, Billillä on uutisia!”

Ron jupisi jotakin siitä, että hänen äitinsä ei selvästikään ymmärtänyt pikkulapsen ja kauan sitten täysi-ikäisyyden rajan ylittäneen aikuisen velhon eroa. Hän kuitenkin lakkasi mutinansa sillä sekunnilla, kun näki vanhimman veljensä riemusta loistavat kasvot keittiön ovelta.

”Charlie tulee takaisin!” Bill hihkaisi heti, kun näki Ronin, Harryn ja Hermionen. Koko kolmikon kasvot levisivät epäuskoiseen hymyyn, mutta jostain syystä muu keittiön väki näytti ennemmin huvittuneelta tästä ilmoituksesta.

”Bill on ’irmuisen varma, vaikka ei ole vielä vaihtanut Charlien kanssa ’alaistua sanaa”, sanoi Fleur pöydän äärestä ja pudisti päätään – pystymättä silti lopettamaan hymyilemistä. Ron katsoi veljeään kulmat kurtussa.

”Siis mitä?” hän ihmetteli.

”Hänen on pakko tulla takaisin”, Bill sanoi omahyväisesti vaimolleen, Ronista välittämättä. ”Kummisedän velvollisuus on olla paikalla hyysäämässä, eikä Charlie voi sanoa ei, hän oli sentään minun bestmanini ja kaikkea –”

”Hetkinen, siis kenen kummisetä Charliesta tulee?” Ron kysyi entistäkin hämmentyneemmän näköisenä.

”Saatteko te kaksi vauvan?” Hermione kiljaisi ihastuneena.

”Mitä?” Ron katsoi Hermionesta Billiin ja hänestä Fleuriin, joka säteili onnellisena. ”Olisitte voineet mainita heti kättelyssä!”

”Bill on vielä kieltämisvaiheessa”, olohuoneesta lampsiva George selitti. ”Miesparka on yhä siinä harhaluulossa että on nuori ja komea, ja lisänimi ’isäpappa’ vähän latistaa egoa.”

”Isäpappakin menee vielä, mutta että sinä teet minusta tädin”, Ginny sanoi ja mottasi Billiä kevyesti käsivarteen. ”Jos olen joskus tuntenut itseni Murieliksi…”

”Hei, tottakai minä olen innoissani”, Bill sanoi lämpimästi ja kietoi kätensä Fleurin harteille. ”Se vain, että… ottaen huomioon kaiken, mitä viimeisten parin vuoden aikana on sattunut… Kukaan, edes minun poikani, ei voi korvata Villisilmää tai Remusta tai Doraa, mutta jos hän voi tuoda Charlien takaisin…”

”Sinä et tiedä että ’än on poika, armaani”, Fleur sanoi ja silitti Billin arpista poskea.

Hermione katseli Billiä ja Fleuria silmät kiillellen, mutta Ron kurtisti kulmiaan. ”Joo, kuulostaa hyvältä, mutta… Missä äiti on? Eikö hänen pitäisi olla täällä pomppimassa riemusta? Hänhän on käytännössä halunnut isoäidiksi siitä asti kun Bill oppi kävelemään.”

George pyrskähti naurusta ja Bill irvisti. ”Hän lähti Saukkonummelle. Ilmeisesti suunnitelmana on lähettää postitoimistosta pöllöjä koko meidän suvulle ja sitten mennä koluamaan lastenvaatekauppoja. Jos hän eksyy matkalla johonkin pubiin julistamaan ilosanomaa, en varmaan kehtaa näyttää naamaani kylällä ennen kuin vauva menee Tylypahkaan.”

*

”Äiti tulee takuulla takaisin mukanaan kilokaupalla vauvatavaraa”, Ron sanoi ja kellautti kumoon Ginnyn jästishakkisotilaan, joka oli yrittänyt luovia tietään laudan toiseen päähän. Pelinappula kitisi ja heristi kiukkuisesti nyrkkiä, mutta rullasi pois pelin tieltä.

”Lähetti E2:een”, George neuvoi Ginnyä ja nappasi pöydällä olevasta kulhosta jäähiiren. ”Minä lyön vetoa, että isä sekoaa isovanhemmuudestaan yhtä pahasti kuin äiti. Yrittää takuulla opettaa muksun ajamaan jästipolkupyörää ennen kuin se oppii edes kävelemään.”

”Charlie tosin saattaa tulla takaisin”, Ron sanoi ja teki seuraavan siirtonsa. ”Se olisi hienoa.”

”Minä puolestani laitan kaljuunan likoon sen puolesta, että me ei saada elää rauhassa enää kuin korkeintaan pari kuukautta”, Ginny huokaisi. ”Sitten Fleur tajuaa, että vauva itse asiassa kasvaa koko ajan, ja me saadaan kuulla viiden minuutin välein kuinka ’’irvittävä ja lihava’ hän on.”

”Minne hän muuten meni?” Harry kysyi. ”Fleur, siis?”

”Kauneusunille Billin vanhaan huoneeseen, kuulemma”, Ginny sanoi hienonnettu ja punnittu ripaus ivaa äänessään. ”Miksi?”

”Ajattelin mennä juttelemaan hänelle”, Harry sanoi ja nousi ylös. ”Nähdään myöhemmin.”

Toiset jäivät katsomaan hänen peräänsä ihmeissään, mutta hän suunnisti suorinta tietä portaisiin ja kiipesi ylös Billin huoneen ovelle asti. Harry ei ollut käynyt Weasleyn vanhimman pojan aiemmin asuttamassa huoneessa usein, sillä silloinkin kun Kotikolo oli ääriään myöten täynnä väkeä, huonetta asutti joko Bill Fleurin tai Charlien kanssa tai sitten Percy ja George. Harry koputti ja raotti ovea varovasti.

”’Arry!” Fleur sanoi ilahtuneesti. Hän nojasi sängyllä kolmeen tyynyyn ja pani sivuun ranskankielisellä otsikolla varustetun kirjan, jonka kannessa oli nuori velho sinisessä kaavussa. ”Tule sisään, minä en ollut nukkumassa.”

Harry astui sisään ja katseli ympärilleen. Huone oli siistimpi kuin yleensä, vuode oli pedattu ja hyllyt järjestelty. Vanhat huispausjulisteet sentään repsottivat reunoistaan niin kuin ennenkin, mutta ei ollut vaikea huomata, ettei huoneessa ollut asuttu vähään aikaan. Harry meni istumaan vuoteen laidalle.

”Voitko sinä ’yvin, ’Arry?” Fleur kysyi lämpimästi. ”En ole ehtinyt juttelemaan sinulle ’irmu pitkään aikaan. Bill kertoi että sinä lopetit ’uispaamisen ja ’aluat auroriksi.”

”Joo”, Harry nyökkäsi. ”Tai siis, minusta tulee kyllä aurori, mutta en minä lopettanut huispaamista. Minulla ei vain ole ollut juurikaan ylimääräistä aikaa.”

”Ymmärrän”, Fleur nyökkäsi. ”Unohdan aina että Viktorhan se teistä kahdesta ’uispasi ammatikseen. Olette molemmat niin ’uiman ’yviä.”

Harry hymyili. ”Miten sinulla menee? Aika mieletöntä, että te saatte vauvan.”

Fleurin käsi näytti hakeutuvan alavatsalle automaattisesti, kun vauva-sana mainittiin. Hän hymyili niin, että kauniit siniset silmät siristyivät ja poskiin ilmestyi kuopat. Harry tunsi juuri saaneensa elävän muistutuksen siitä, mitä veelojen valovoima aiheutti, kun Fleur sanoi: ”Niin on, se on aivan ’ullua – Bill ja minä ilahduimme niin ’irmuisesti, emme voineet uskoa koko juttua todeksi. Niin ’irveitä asioita on tapahtunut ja nyt me saamme tämän pienen ihmeen. Alan vihdoin uskoa siihen että kaikki todella kääntyy ’yvin päin.”

Harry nyökkäsi. Hänen katseensa hakeutui väkisinkin Fleurin vatsaa hitaasti silittelevään käteen, eikä hän voinut olla ajattelematta Remuksen muistoa, jossa hänen äitinsä oli myös istunut sängyllä puhumassa vauvastaan, hänestä… Oliko hänkin saanut äitinsä uskomaan, että kaikki kääntyisi hyvin päin? Tilanteet muistuttivat toisiaan niin paljon, ettei Harry voinut olla kysymättä. ”Sinä… sinähän et pysty vielä tuntemaan vauvan potkuja, ethän?”

Fleur nauroi heleästi. ”Ei, ’Arry-kulta, vielä on ’iukan liian aikaista sille.”

Harry tunsi punastuvansa. ”Ajattelin vain, kun… näin lähiaikoina yhden muiston omasta äidistäni, siltä ajalta kun hän oli vielä elossa. Saa minut ajattelemaan, että sinun ja Billin vauva on todella onnekas, koska sota on ohi, eikä sinulle koskaan käy niin kuin minun tai Teddyn äideille kävi. Olen tosi iloinen siitä.”

Fleur katsoi Harrya melkein surullisesti hymyillen. ”Sinä olit aina niin ’uolehtivainen, ’Arry. Tiedän että silloin kolmivelhoturnajaisten labyrintissa sinä tulit etsimään minua kun ’uusin.” Fleur piti pienen tauon. ”Olen ’irveän surullinen siitä mitä sinun vanhemmillesi tapahtui. Minäkin joudun ikävöimään äitiäni ja isääni nyt, kun asun näin kaukana ’eistä. Mutta tärkeintä on, että tiedän, että ’e rakastavat minua ja että ’e tietävät että kaipaan ’eitä myös.”

Harry nyökkäsi. ”Minä tiedän. Kiitos, Fleur.”

”’Arry”, Fleur sanoi vielä, kun Harry nousi ylös ja oli poistumaisillaan huoneesta. ”Minä lupaan, että sinä olet ensimmäinen joka saa tietää, kun tämä vauva alkaa potkia. Me ei olla menossa mihinkään.”

* * * * *