Kirjoittaja Aihe: Dumbledore ulos kaapista  (Luettu 25144 kertaa)

Leamire

Vs: Dumbledore ulos kaapista
« Vastaus #80 : 17.04.2008 09:55:38 »
Jäi jotenkin paha maku suuhun: olisi ollut paljon hienompaa, jos Row olisi tukenut eri seksuaalisuussuuntauksia rohkeasti jo kirjoissa - sen sijaan, että yhtäkkiä vain ilmoittaakin siitä.
Minun käsitykseni mukaan hän toimi näin, koska ei halunnut tehdä Dumbledoresta tai kenestäkään homohahmoa. Tarkoitus ei ollut alleviivata kenenkään seksuaalista suuntausta, sillä ei se ole olennaista tarinan kannalta.

Tuo tosiaan kuulostaa sopivalta selitykseltä, eikö? Olisin varmasti itsekin (jos minä olisin ollut Rown paikalla) sanonut noin, jos joku olisi älynnyt kysyä, kuinka kauan tämä hahmon homous on ollut minulla mielessä.

Mutta tästäkin asiasta on varmasti jokaisella mielipiteensä, en halua ruveta riitaa haastamaan.
Secret to be kept - Lily Potterin salaisuus, jonka Sirius Musta joutui pitämään

Beelsebutt

• old but not obsolete
  • home is where you hang your enemy's head
« Vastaus #81 : 17.04.2008 10:03:27 »
Huhuille perustan tämän postaukseni, mutta eikös Row ole haastattelussa/sen jälkeen sanonut, että jos olisi tiennyt, miten kovasti fanit innostuvat Dumbledoren kaapista ulostautumisesta, hän olisi ilmoittanut asiasta jo aiemmin?
Beelsebuttin laari

Jos haluat kommentoida tekstejäni, jätäthän vain positiivista palautetta. Jos ei ole positiivista sanottavaa tekstistäni, ethän kommentoi lainkaan! Jos haluan rakentavaa palautetta, haen sitä hyviltä ystäviltäni joiden kirjoitustaitoihin luotan.

Leamire

« Vastaus #82 : 17.04.2008 10:32:30 »
Kyllä varmasti on sanonut, en sitä yhtään epäile.
Secret to be kept - Lily Potterin salaisuus, jonka Sirius Musta joutui pitämään

Lady Dynamite

« Vastaus #83 : 17.04.2008 17:39:31 »
Lainaus
Minun käsitykseni mukaan hän toimi näin, koska ei halunnut tehdä Dumbledoresta tai kenestäkään homohahmoa. Tarkoitus ei ollut alleviivata kenenkään seksuaalista suuntausta, sillä ei se ole olennaista tarinan kannalta.
I agree, kuten tässä on jo aiemminkin sama mainittu. Olisi ollut hölmöä lukea "Mutta kuka on Nicolas Flamel? Onko Dumlbedore homo?" Sillä tosiaan, seksuaalisuushan ei liittynyt kirjan juoneen ja ideaan millään tavalla – ja mitähän homofobikotkin/-inhoojat olisivat sanoneet? Haukkuneet koko kirjan luultavasti pystyyn pelkän yhden (tai kuinka monta nyt kirjassa olisi mainitukaan) homohahmon takia. Tosin tuo meinaa aina tietysti sitä, ettei HPfaniksi itseään väittänyt ole oikeasti fani, jos lopettaa kirjan lukemisen/fanittamisen jonkun hahmon/hahmojen seksuaalisuuden takia.

Tuli tuossa mieleen että kun joku taisi mainita, että olihan Dumbledorella stereotypiamaisia homopiirteitä (ellei se ollut minä joka siitä mainitsin :'D) niin näitä "homo"maisia piirteitä oli oikeastaan aika monella, muun muassa: Hagrid vaaleanpunaisine sateenvarjoineen, Lockhart lempiväreineen(olikohan se pinkki? Muistaakseni) ja erikoisenväreineen kaapuineen(turkoosi) ja hiustenhoitovimmallaan. Saattoihan tämä olla sellainen Dumbledoren homoseksuaalisuuden ... eh, peittelykikka? Pistetään vähän "homo"piirteitä useimmille hahmoille, niin Dumbledoren homoutta ei eroteta.
En kyllä itsekään ymmärrä mitä järkeä, mutta tällainen vaan juolahti mieleen.

Aquatulio

• 'Olisitsä mun Draco Malfoy?'
« Vastaus #84 : 29.11.2009 13:29:41 »
Mielestäni tämä oli aivan mahtava uutinen. Eivät kaikki Potter-maailman hahmot voi olla heteroja, vai? Tosin Dumbledore on Dumbledore! :D Olisin toivonut jonkun vähän keskeisimmän henkilön kaapista ulos tulemista (esim. Draco *vink vink*  ;D). Mutta Pottereitahan lukee jotkut 7-vuotiaatkin, eli ehkä se olisi ollut jo liikaa, että kirjoissa olisi paljastettu henkilöiden homoutta.. (?)
♥ Draco Malfoy ♥
♥ Ronald Weasley ♥
♥ Luna Lovegood ♥
♥ Severus Snape ♥
♥ Remus Lupin ♥

~♥~

Banneri: Lady Dynamite ♥

Kiirsu

• © Ingrid
« Vastaus #85 : 04.06.2019 15:58:47 »
Ajattelin tulla herättelemään tätä keskustelua, kun asia on ollut taas pinnalla viime aikoina. (Vaikka olen vähän kyllä jo myöhässä tämän suhteen)

Rowlinghan koki tarpeelliseksi kommentoida Dumbledoren ja Grindelwaldin seksielämää tuossa jokin aika sitten. Dumbledoren homous on (ainakin omalta kohdaltani) muodostunut tässä vuosien mittaan ihan canonia olevaksi asiaksi ja olen tosi pettynyt siitä, että kun Grindelwaldista oikein tehdään nyt elokuvia, ei asiaa käsitellä millään tavalla. En väitä olevan mitenkään Rowlingin vika, että asia sivuutetaan elokuvissa. Kuitenkin Rowlingin twiitit miestin suhteesta nousivat uutisiin asti ja tuskin on sattumaa, että huomio osui tähän väliin, kun on uusi elokuva ulkona. En tykkää queerbaitingista ja sitä tämä nyt vähän on. En ymmärrä, miksi Rowlingin täytyy nyt herrojen seksielämää nostaa esiin, kun heidän suhdettaan ei kuitenkaan voi elokuvissa esittää. Minusta naurettavaa Rowlingilta sanoa, että Dumbledoren homous on canonia, kun asiaa ei kuitenkaan voi tuoda esiin missään teoksessa.

Olin oikeasti odottanut sitä, että miesten suhdetta puidaan uusimassa elokuvasaagassa ja olen kauhean pettynyt nyt. En ole vielä edes nähnyt uusinta Ihmeotukset-leffaa ja tämä on yksi asia, joka on vähentänyt innostustani edes katsoa sitä.

And some people, dance.

Larjus

• Sir Candy
  • Sytytä kämppäs palaan, se on voimaa.
    • tumblr
« Vastaus #86 : 04.06.2019 17:58:50 »
Mua on eniten hämmentänyt tossa Dumbledore x Grindelwald -jutussa se, että mä olin aina elänyt siinä uskossa, että se koko juttu oli enemmänkin yksipuolista Dumbledoren puolelta. En sitten tiedä, oliko se ihan vain mun oma tulkinta niistä jutuista, mitä Rowling joskus kertoi, vai onko hän muuttanut kertomaansa.

Muuten en olekaan paljoa uhrannut ajatusta koko asialle. Toistaiseksi noissa jutuissa on ollut vähän sitä queerbatingin makua, mutta itse ainakin elättelen vähän toivoa tulevien leffojen suhteen. Kun eikös niitä vielä ainakin kolme ole tulossa. Toki voi olla, että niissä ei ole ihan niin paljon kaikkea kuin Rowling alun perin on ajatellut (tai voi olla että studio ehdoin tahdoin kieltää jotkut jutut), mutta jos koko juttua ei ole yhtään enempää kuin nyt, niin sitten en kyllä ole tyytyväinen (eikä varmaan ole moni muukaan). Kakkosleffassa oli kyllä vähän lupaavia juttuja heidän kahden suhdettaan ajatellen.
Let me show you what I like
Then you can be it on my tiny cupcake

Nevilla

• Unenkutoja
  • Phantom Thief of Hearts
« Vastaus #87 : 05.06.2019 17:22:10 »
Muakin ihan yleisesti ottaen on alkanut ärsyttämään se, että Rowling heittelee toisinaan twiiteissään milloin mitäkin "paljastuksia" hahmoista ihan vaan a) pitääkseen pottereita edelleen pinnalla ja b) vaikuttaakseen uraauurtavammalta kuin mitä on. Ihan oikeasti, jos hän haluaa tehdä jotain uutta, niin sehän on mahdollista esimerkiksi vaikuttamalla noiden Ihmeotus-elokuvien hahmokaartiin. (Ja tavallaan musta jotain on tehtykin, koska Jacob on hahmona upea, vaikkei olekaan perinteisellä tavalla komea ja sankarillinen. Silti hän saa osakseen ihailua ja rakkautta, jee!)

Dumbledoren homous tuntui musta aluksi tosi siistiltä jutulta, ja edelleen paritan automaattisesti hänet ja Grindelwaldin (yksipuolisesti tai ei, usein kyllä siten, että Grindelwald vaan manipuloi saadakseen haluamansa), mutta kuten Kiirsu sanoi, mustakin on tyhmää, ettei suhdetta sitten käsitellä elokuvissa mitenkään. Ymmärrän, että mitään seksielämää ei siellä tule olemaan (eikä se mua haittaa), kun ovat kuitenkin suunnattuja lapsille ja varhaisteineille myös, mutta miksi ihmeessä ei voida esitellä romanttisia tunteita, jos niitä on? Plääh ja plööh.

Olen myös päättänyt lopettaa Rowlingin "paljastuksien" seuraamisen, koska ne vaan ärsyttävät. Se ei vain täysin onnistu, koska tumblr pitää kuitenkin kirjalla kaikesta, mitä sillä rintamalla tapahtuu. :D
if I don't follow my heart this time
I'm gonna forget what this life is all about
I'm gonna take that path I'm going in on my own
I'm gonna take that fear and wear it like a crown

flawless

• Deathbat
  • Administrator
  • Folie à deux
« Vastaus #88 : 05.06.2019 21:06:32 »
Muakin ihan yleisesti ottaen on alkanut ärsyttämään se, että Rowling heittelee toisinaan twiiteissään milloin mitäkin "paljastuksia" hahmoista ihan vaan a) pitääkseen pottereita edelleen pinnalla ja b) vaikuttaakseen uraauurtavammalta kuin mitä on.
Joo älä!! Tää on ärsyttävää ja niin läpinäkyvää. Ei siinä ole mitään järkeä tulla vuosikausia jälkeen päin ilmoittamaan ja "paljastamaan" asioita joilla ei enää ole mitään merkitystä, varsinkin kun joissain tapauksissa ne uudet paljastukset ovat ristiriidassa aiemmin kirjoitetun kanssa. Turhauttavaa. Ehkä ainoa näistä paljastuksista jonka hyväksyn canoniksi on Dumbledoren homous, muut tuntuu ihan päälleliimatulta. Mutta ainakin tästä aiheesta on viihdyttäviä meemejä! :D Suosittelen Pewdiepien meme review -videota aiheesta (Youtubessa "Shane vs cat meme review" -sanoilla löytyy, en saa puhelimella linkkiä, alusta about 4:25 asti on Potterasiaa).

by Sokerisiipi

lotus

• pufflepuff
  • stronger than seems
« Vastaus #89 : 22.06.2019 14:32:30 »
Muakin ihan yleisesti ottaen on alkanut ärsyttämään se, että Rowling heittelee toisinaan twiiteissään milloin mitäkin "paljastuksia" hahmoista ihan vaan a) pitääkseen pottereita edelleen pinnalla ja b) vaikuttaakseen uraauurtavammalta kuin mitä on. Ihan oikeasti, jos hän haluaa tehdä jotain uutta, niin sehän on mahdollista esimerkiksi vaikuttamalla noiden Ihmeotus-elokuvien hahmokaartiin. (Ja tavallaan musta jotain on tehtykin, koska Jacob on hahmona upea, vaikkei olekaan perinteisellä tavalla komea ja sankarillinen. Silti hän saa osakseen ihailua ja rakkautta, jee!)

Tämä!! Jättäisi jo sarjansa rauhaan.
Mun mielestä Ihmeotuksetkin olisi voinut jäädä tuohon yhteen elokuvaan, mutta ei, kun pääpahiksen roolissa pitääkin olla Grindelwald. Sinänsä tuon sarjan nimi on harhaanjohtava.
Mua ärsyttää näistä paljastuksista etenkin ne, jotka on pelkkää kulttuurillista appropiaatiota (Ilvermornyn tuvat, anyone?) ja/tai joista Rowling on kuulemma tiennyt vuoden päivät. (Esimerkiksi nyt vaikka Nagini.) Tuollainen ei vakuuta ketään.

Lainaus
Ehkä ainoa näistä paljastuksista jonka hyväksyn canoniksi on Dumbledoren homous, muut tuntuu ihan päälleliimatulta.

Tämäkin on totta. Musta tosin toi homouskin vaikuttaa vähän fanien kosiskelulta; eihän sitä ikinä näytetä missään. Dumbledoren homous on ajatuksena kaunis, enkä oo sitä vastaan, mutta haluaisin vaan, että sitä näytettäis tosiaan vaikka esimerkiksi Ihmeotuksien tulevissa osissa (tai seitsemännessä kirjassa, jos Rowling tosiaan on tiennyt asiasta niin kauan  ::)).

Luultavasti myrskyjä onkin vain siksi,
että niiden jälkeen saataisiin
auringonnousu.

Odo

• Sankari
  • Valvoja
  • Me, myself & Lockhart
    • Instagram @sonnjawrites
« Vastaus #90 : 25.06.2019 07:57:23 »
En itse ole vuosikausiin käyttänyt Twitteriä, mutta Facebookin tai muiden kanavien kautta (mm. Instagram) törmää aina silloin tällöin näihin "paljastuksiin" ja pääsihän Dumbledoren ja Grindelwald jälleen kerran Iltalehteen. Vuoden 2007 paljastus tuli iloisena yllätyksenä. Siihen aikaan (vuonna 2007) ei ollut sellaisia älylaitteita kuin nykypäivänä ja tietokoneen käyttömahdollisuudet todella rajallisia, kun isäni ei oikein arvostanut internetissä seikkailua. Jäin silloisesta hypestä jokseenkin ulkopuolelle, mutta muistan paljastuksen ja sen herättämää keskustelua mm. koulussa, vaikka Potter -piirit olivat aika pienet. Olin tuolloin kiinnostunut mm. shonen ai (poikarakkaus) mangoista, vaikka käsiini en sellaisia saanut ja fanitin mm. fanarttia lempihahmoistani, joita sitten paritti. Tuohon aikaan Potter -paritukset eivät tainneet olla "juttu", mutta canonin istuva homopari oli sellainen "jei" -reaktio.

Vaikka olinkin "ulkopuolella" maailmanmenosta, muistelisin ettei sitä nostettu esiin suurempana "kohuna" Rowlingin puolelta ainakaan vaan asia oli ja se oli hienoa eikä tuntunut markkinointi -kikalta, vaikka ajoitus sattuikin sopivasta Kuoleman varjelusten julkaisun jälkeen. Se, mikä tässä yli 10 vuotta myöhemmin asian esiin nostamisessa tympii, on asian esiin nostaminen enemmän myyntivalttina kuin siten, että se olisi alunperinkin suunniteltu niin olevaksi. En ole seurannut niin paljon, että tietäisin onko Rowling mässäillyt tällä paljastuksella paljonkin, mutta media hoitaa sen Rowlingin puolesta ja muutenkin asian muotoilu seksisuhteena eroaa alkuperäisestä paljastuksesta. Englanninkielinen termistö itselleni aika vierasta, että ihan piti Googlata queerbaiting ja siltähän tuo todellakin kuulostaa ja on samaa, mitä itsekin olen ajatellut.

Nämä Rowlingin paljastukset, mitä olen lukenut tai kuullut on kyllä todella tympeitä. Saisi todellakin jättää sarjansa rauhaan ja pääasiassa laitankin kaiken toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. Pottermore oli ihan hauska, mutta sittemmin tulleet paljastukset "jotka ovat olleet suunniteltu alusta asti" ottavat päähän ristiriitaisuudellaan canonin kanssa, kuten täällä on sanottukin. Voisin vauhkota koko Fantastic Beats -sarjastakin hyvän tovin, mutta tämä ei ole sille oikea topici. Joten jätetään se sikseen, mutta tosiaan saadaan nähdä, tuleeko valkokankaalle asti mitään Dumbledoren ja Grindelwaldin suhteesta konkreetisesti, kun leffojahan tulee se kolme vielä (sekä pelottava ajatus, ettei se todellakaan jää siihen).

Oli ihana astua Potter -maailmaan takaisin ensimmäisen Fantastic Beasts -leffan myötä ja ajatus Grindelwaldin historiasta oli makoisa, mutta sittemmin toisen leffan myötä ja tämän Dumbledoren "kaapista" tulon ja muiden sooloilujen seurauksena, maku on jokseenkin mennyt kokonaan ja sanotaanko näin, että arvostukseni Rowlingia kohtaan on laskenut aika valtavasti viime vuosien myötä.

ratakisu

• Vieras
« Vastaus #91 : 25.06.2019 11:57:47 »
Niin siis mikä se paljastus nyt sitten on? Että niillä oli seksisuhde? En jaksa avata mitään välineitä tai edes selainsivuja löytääkseni, joten ei kai ole niin tärkeä vastaus, mutta jäin vaan miettimään. Pääasiassa tulin kommentoimaan tätä:

Lainaus käyttäjältä: Larjus
Mua on eniten hämmentänyt tossa Dumbledore x Grindelwald -jutussa se, että mä olin aina elänyt siinä uskossa, että se koko juttu oli enemmänkin yksipuolista Dumbledoren puolelta. En sitten tiedä, oliko se ihan vain mun oma tulkinta niistä jutuista, mitä Rowling joskus kertoi, vai onko hän muuttanut kertomaansa.

Minä olen kyllä Kuoleman varjeluksista asti ollut täysin vakuuttunut, että kyseessä oli molemminpuoliset tunteet eikä mikään Dumbledoren yksipuolinen ihastus, sanoi Rowling nyt mitä hyvänsä..

Odo

• Sankari
  • Valvoja
  • Me, myself & Lockhart
    • Instagram @sonnjawrites
« Vastaus #92 : 25.06.2019 12:13:23 »
Erona 2007 ja 2019 vuoden paljastuksissa lienee se, että vuonna 2007 Rowling puhui Dumbledoren rakastumisesta Grindelwaldiin ja sen olleen Dumbledoren elämän suuri tragedia, kun tämä joutui lopulta kohtaamaan Grindelwaldin kaksintaistelussa. Silloin ei taidettu suuremmin paljastaa sen suhteen mitään, mitä Grindelwald ajatteli tai tunsi, mutta itse koin sen silloinkin olleen molemminpuolista, joka kai vahvistettiin tai sitten se on tullut "muuta kautta" päänsisäiseksi canoniksi. Tämä uusin "paljastus" ei oikeastaan tuo mitään uutta Dumbledoren seksuaalisuuteen, mutta nostaa asian tapetille "suhteen todellisen laidan" paljastamalla eli sen, että suhde näiden välillä oli intohimoinen salasuhde, tms. ja se seksuaalinen ulottuvuus nousi esiin.

Itsessäänhän se ei haittaa, vaikka niillä olisikin ollut hyvinkin rivo seksisuhde. Ongelma on siinä, että "skandaali" nostettiin esiin tavallaan myyntivalttina ja on jokseenkin väritettykin siihen verrattuna, mitä alunperin kerrottiin hahmojen väleistä paljastuksessa kirjasarjan ulkopuolella. Sekin saattoi olla myyntikikka, kun ajoitus oli Kuoleman varjelusten julkaisun kylkeen, mutta minusta tällainen yli kymmenen vuotta vanha asia, joka jätetty toistaiseksi leffasarjasta pois, herättää kysymyksen miksi mässäillä "suhteen todellisella laidalla", jne. ellei se tule valkokankaalle asti, mistä päästään tähän queerbaitingiin.

Enemmän uutisia seuranneet lienevät osaavat kertoa tarkemmin. Lisätäänhän tähän tietysti se, että mm. koko Fantastic Beast -sarjastahan Rowling puhuu kuin koko helahoito ja kaikki sen käänteet olisivat olleet "suunniteltuja" jo ajalta, kun Harry Pottereita kirjoitettiin (ainakin suurimmilta osin). Aika isot asiat, joita on tullut ilmi jo kahdesta leffasta ovat täysin ristiriidassa sen kanssa, mitä Harry Potter -kirjasarja tai sen aikaan annetut haastattelut meille ovat kertoneet. Jos Rowling vain rehellisesti sanoisi, keksineensä uutta tai halunneensa muokata asioita, ei ottaisi läheskään näin paljoa päähän.

Muita "paljastuksiahan" on mm. ollut, että Hermionen ihonväriä ei koskaan ole tuotu julki. Se taidettiin kumota ihan kirjoja lukemalla, mitä muistelen memejä tulleen aiheesta. Rowling olisi voinut sanoa, että hänestä tummaihoinen näyttelijä oli paras valinta Hermionen rooliin Cursed Childissa, eikä päinvastoin kieltää kirjoittaneensa valkoista hahmoa, kuten Pottereissa ilmeisesti käy ilmi. Unohtamatta sitä, että Anthony Goldstein paljastettiin juutalaiseksi sattumalta, kun yksi faneista kysyi, eikö sarjassa ole yhtään juutalaista. Tietystihän siellä oli. Tällaisia vähemmistöihin liittyviä paljastuksia pohtiessa.
« Viimeksi muokattu: 25.06.2019 12:37:59 kirjoittanut Odo »

Arte

• Puuskupuh
  • Valvoja
« Vastaus #93 : 25.06.2019 12:53:33 »
Voin tulla iloisesti sanomaan, että itseäni ei oikeastaan häiritse juuri mikään Rowlingin paljastuksissa tai muussa! Ihmiset lähtökohtaisesti haluavat rahaa, ja varmasti on ollut Warner Brosin ehdotus, että nyt pitäisi saada jostain lisää Potter-kamaa, kun tämä myy niin hyvin. On ollut kiva saada lisää Potter-leffoja, vaikka Grindelwaldin rikokset olikin monelta osin aika huono. Se harmittaa kyllä, että Dumbledoren ja Grindelwaldin suhdetta ei ainakaan toistaiseksi ole käsitelty, mutta siihen saatettiin kyllä minusta viitata Grindelwaldin rikoksissa sillä riipuksella. Mutta koska Hollywood on Hollywood ja Amerikka on edelleen aika homovastainen, ei tuollaisia asioita tuoda kauhean helposti valkokankaalle.

Minä olen kyllä Kuoleman varjeluksista asti ollut täysin vakuuttunut, että kyseessä oli molemminpuoliset tunteet eikä mikään Dumbledoren yksipuolinen ihastus, sanoi Rowling nyt mitä hyvänsä..
Sama! En oo ees tiennyt että on tullut joku uusi "paljastus" näiden kahden suhteesta, ja jos se on käsitellyt sitä että Dumbledorella ja Grindelwaldilla oli oikeasti suhde, se ei ainakaan itselleni ollut mitään uutta tietoa.

“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman