Kirjoittaja Aihe: Dumbledore ulos kaapista  (Luettu 23746 kertaa)

Violetu

• Rohkupuusku
  • You are not alone
Re: Dumbledore ulos kaapista
« Vastaus #20 : 22.10.2007 16:18:05 »
Lainaus
Rowlingin pisteet sen sijaan nousivat huimasti ainakin minun silmissäni.
Samoin täällä, jotenkin sen perusteella mitä Rowin asenteista tiesin, ajattelin aina kaikkia hahmoja automaattisesti heteroiksi, mutta onneksi totuus ei ole näin.

Lisäksi tämä uskomattoman ihana Albus/Gellert joka on CANONIA! (anteeksi capslock!)
On niin uskomatonta ajatella, että Potterissa on slashparitus, joka on oikeasti canonia.
Tieto teki minut hyvin iloiseksi, ainoa pelko onkin nyt se, että koska Harry/Dumbledorea alkaa tunkea joka tuutista...

Seuraavaksi haluan saada tiedon siitä, että Sirius oli biseksuaali  :D
Vie minut kanssasi yöhön ja
seikkailuun.

SnowBlind

• epäsivistymätön
« Vastaus #21 : 22.10.2007 20:09:38 »
Jeah!  :D

Kiitos Slasharin Silmän arvasin minäkin tämän heti kirjan luettuani, A/G <3
Ihanaa todellakin, että saatiin yksi canon-slashparitus! Varsinkin kun toisena osapuolena on ihana, viisas, maailman mahtavin velho. Hienoa, Row, hienoa!

Lainaus
Samoin täällä, jotenkin sen perusteella mitä Rowin asenteista tiesin, ajattelin aina kaikkia hahmoja automaattisesti heteroiksi, mutta onneksi totuus ei ole näin.

Mäkin olen jostain syystä aina ajatellut näin. Eipä ainakaan voida enää väittää, että slash olisi täysin fanien keksintöä potterfandomin yhteydessä.

Lainaus
Seuraavaksi haluan saada tiedon siitä, että Sirius oli biseksuaali :D

Exactly! Lisää paljastuksia vain =D

We seize control FOR THE GREATER GOOD. And from this it follows that we meet resistance, we must use only the force that is necessary and no more. (This was your mistake at Durmstrang! But I don't complain, because if you had not been expelled, we would never have met).

s. 291

<3
The mind has so many pictures, why can't I sleep with my eyes open?

Avasta kiitos AnnieBlacille <3

Taki

« Vastaus #22 : 23.10.2007 15:30:37 »
Tämähän on ihan mahtavaa! Sekosin eilen ihan totaalisesti kun vasta silloin sain uutisen tietooni. Siis minun lempiparitukseni kaikista on canonia!! Ja jo se, että kirjassa on ylipäätään homohahmo, on mahtavaa.

Kyllä minä ainakin heti kirjan luettuani ihastuin paritukseen ja mietin, että Row itsekin on saattanut ajatella A/G:tä, mutta en kyllä ollenkaan osannut odottaa että hän olisi sen tällä tavalla julkistanut. Tämähän on ihan mahtavaa, juhlan paikka :D

wiLia

• http://
« Vastaus #23 : 23.10.2007 16:46:45 »
Hahaa, en olekaan hullu kun mietin koko kirjan ajan vain Albus/Gellertiä  :D Aivan ihanaa, kiitos kiitos kiitos Rowling. *kumartaa* Tämä korvaa jopa sen ylihirveän epilogin, se on nyt täysin unohdettu.

Täällä on sanottu kaikki mitä minullekin tuli mieleen, mutta tässä kiteytyy kaikki aika hyvin:
Lainaus
Row on osannut kirjoittaa hyvän hahmon, jota lähes kaikki kirjan muut henkilöt kunnioittavat/palvovat/pelkäävät ja kun paljastus homoudesta tulee myöhemmin, huomaa ettei se seksuaalisuus oikeasti vaikuta ihmiseen mitenkään.
Amen.
Friday nights have been lonely
Change your plans and then phone me

jossujb

• Q
  • Peace & Love
« Vastaus #24 : 23.10.2007 19:35:15 »
Tuli henklökohatsiesti hiukan yllätyksenä, mutta kyllä se selittää aika paljon. Ja kuten sanottu, kuka olisikaan parempi roolimallierilaisille ihmiselle kuin Dumbedore, joka oli viisas ja hyvä, sisälsi tunteita ja rakkautta kuten muutkin ihmiset.

En olisi kyllä millään uskonut Gellerttiä Dumppiksen rakkaaksi, mutta sehän kaikki on aivan luonnollista! Miten saattoikin mennä ohitse moinen lukiessa... tai siis ajatteli kyllä että hyvän icin heistä saisi aikaiseksi, mutta että se on vielä canonia? Unelmat käyvät toteen. Pelkästään tämä korvaa kirjan pienet puuteet joita koin.

Kyllä ämä on samanarvoisuuden riemuvoitto, että näin suositussa kirjasarjassa on homo hekilö, joka ei ole typisetty stereotypia. Ainakin minulle se on suuri ilmoitus siitä että homot kuten kaikki muutkin ovat aivan normaaleja ihmisiä. Kiitos Rowlingille siitä. Homojej  ja kaikien muidenkin syrjittyjen puolustajana ja ystävänä tällaista osaa arvostaa.
Here comes the sun and I say
It's all right

Moriko

« Vastaus #25 : 24.10.2007 09:12:16 »
Olin koko eilisillan ihan pilvilinnoissa tästä asiasta! Piti käydä äsken varmistamassa HP-faneissa etten vain nähnyt unta. XD

Eilen kun tulin koneelle niin menin ensiksi yhdelle foorumille, jossa tyypit keskusteli asiasta. Olin kyllä siinä että 'wtf?' ja menin katsomaan HP-faneista olisiko siellä jotain. Ja olihan siellä :'D
Reaktio: "Tää ei voi olla totta, mä nään unta...  :o  "

7-kirjasta lähtien olen epäillyt tätä ja kerrankin arvaukseni osui oikeaan!<3 Kuka olisi uskonut, että A/G olisikin canonia?  :D

Kiitos Row tästä<3

//Btw, mietin kyllä miten Michael Gambon suhtautuu tähän uutiseen XD
« Viimeksi muokattu: 24.10.2007 15:11:09 kirjoittanut Moriko »
... Really?

Lupa

• Vieras
« Vastaus #26 : 24.10.2007 14:33:40 »
Whii!

Minä olen, kuten ainakin kymmenen edellistä postaajaa, aivan onnessani. Vaikka olenkin aina ajatellut ainakin tätä vanhempaa Dumbledorea täysin aseksuaalisena, en voi väittää, että hahmo itsessään olisi muuttunut mihinkään.

Tämä on jotain niin suurta. Miettikää kaikkia niitä amerikkalaisia kiihkouskovaisia nyt. Voi voi.

-Lupa
« Viimeksi muokattu: 25.10.2007 10:30:24 kirjoittanut Lupa »

Poison Ivy

« Vastaus #27 : 24.10.2007 20:39:34 »
On oikeastaan hyvä, että Rowling ilmoitti asiasta vasta näin myöhään, koska jos se olisi tullut esille jo ensimmäisessä kirjassa, niin kukaan ei olisi ottanut Dumbledorea vakavasti, koska elämme niin suppeakatseisessa maailmassa. Hänestä (ja varmaan myös Rowlingistakin) olisi väännetty kunnolla vitsiä.

Mutta kun Dumbledore kerran on homo, niin sitä olisi voitu painottaa vähän enemmän viimeisissä kirjoissa...vaikka kyllähän tuota Gellertin ja Dumbledoren...hmm, "suhdetta" aika paljon alleviivattiin, mutta itse homous oli luettavissa vain rivien välissä. :)
Seig heil mein Lord!
Kaikki panokset numerolle seitsemän!
Sehän tuottaa onnea, niinhän?
Niinhän...?

Ava on Leeloolta.

Isilwen

• Wildfire
« Vastaus #28 : 25.10.2007 19:26:23 »
LJ:n kaverisivu lauantaiaamuna oli ihan täynnä näitä "OMG Dumbledore on homo!"-entryjä ja ensimmäinen reaktio taisi olla "no lol". Ihanaa myös lukea sen Grindeldore-yhteisön kommentteja, I forgive you for the epilogue, Jo!  :D Mutta mahtava juttu silti, hienoa Jo.
Jotka tulevat suorinta tietä, saapuvat tyhjin taskuin.
Jotka ovat kolunneet kaikki polut,tulevat säihkyvin silmin,
polvet ruvella, outoja hedelmiä hauraassa säkissään.
Niin se ystäväni on, niin se on,
että eksymättä
et löydä perille

~ Tommy Tabermann

https://harrydracorecs.wordpress.com/

Kalypso

« Vastaus #29 : 25.10.2007 19:37:18 »
Lainaus käyttäjältä: "Moriko"
//Btw, mietin kyllä miten Michael Gambon suhtautuu tähän uutiseen XD
Sama, sama! :D Päivän naurut tuli tästä. (henk.koht. en pidä Gambonia hyvänä Dumbledorena, päin vastoin. Ilmentää pelkästään etäistä, tylyä ja raivokastakin Dumppista). Noh eniveis, katsellaan.

Oma suhtautumiseni asiaan on vähän ristiriitainen, tosin alkaa kallistua positiiviseksi. Pitkälti Gellertin ja Dumppiksen suhteen ja sen tarkemmin miettimisen ansiosta. Pidän nimittäin kovasti rakkaustragedioista. Pitääkin lukea kaikki kirjat uudestaan niin saan tästä mahtavasta velhosta vielä enemmän irti, huhhuh. :)
And now, let us step out into the night and pursue that flighty temptress, adventure.

Kirppu

« Vastaus #30 : 25.10.2007 20:52:42 »
Hah, repesin tuolle linkille.
Kyllä Row on paljon kohua aiheuttanut tällä jutulla. No, mikäs siinä, kiva uutinenhan tämä oli. ^^  
HP-(fani)maailma taitaa olla hetken aikas sekaisin. (vaikka enhän minä tiedä, mitä jos Päivän Profeetan uusin juttu onkin Dumbledoren suuntautumiset? : D)
It feels like forever.

Pihlaja

« Vastaus #31 : 26.10.2007 10:51:32 »
Mielessäni on parikin syytä, miksi en haluaisi olla innoissani tästä uutisesta. Ensinnäkin Dumbledoren kaapista tulon ajoitus vaikuttaa tietysti selkeästi mainoskikalta. Kaikki seitsemän kirjaa on nyt kirjoitettu ja enin kohu laantunut, seuraava elokuva ei ilmesty vielä aikoihin, eiköhän nyt olisi sopiva aika kohahduttaa mediaa ja saada lisää ihmisiä ostamaan kirja... Myös tulee hieman sellainen olo, että heitetään slahs-ficcareille nyt pieni armopala, kun se ei enää voi vahingoittaa kirjojen menestystä. Samalla tietysti niiltä, joille slashissa hienointa on se tietty "kielletyn" tuntu, viedään nyt vähän pohjaa suurimmalta ihkutukselta.

Kuitenkin

1. Totta kai on hienoa, että maailman  suosituimmassa (lasten)kirjasarjassa on merkittävässä roolissa homohahmo. Minun mielestäni on myös(, oli Dumbledoren kaapista "ulostamisen" ajankohta sitten viimeisen pääle suunniteltu tai ei) ehdottomasti hyvä asia, ettei asiasta tehty numeroa kirjoissa. Se antaisi vain kuvan, että allevivataan nyt suvaitsevaisuutta, ei suinkaan loisi vaikutelmaa, että homous on ihan normaalia. Pisteet Rowlingille, ettei asiaa sanota liian suoraan kirjoissa.

2. Totta kai olen ollut A/G-fani heti kun DH:ta lukiessa osui silmiini ensimmäinen pikkuinen vihje, että he ovat olleet läheisiä. Aivan täydellinen paritus.

Seiskakirjan myötä Dmbledoresta on mielestäni viimeinkin tullut oikea hahmo. Minua ei koskaan kiehtonut täydellinen klisee-Dumbledore, pidän jopa kirjoissa oikeista ihmisistä. Seiskakirjan paljastukset eivät järkyttäneet minua millään tavalla, koska en ollut osannut pitää Albusta minään oikeana hahmona ennen niitä.

Heitän nyt hetkeksi kyynisyyteni nurkkaan ja juhlin sitä, että yksi ficcihistorian parhaista parituksista onkin canonia \o/
It's okay to be gay, let's rejoice with the boys in the gay way
Hooray for the kind of man that you will find in the gay way
;)
You fool! I am no ordinary pervert!

Iibis

« Vastaus #32 : 26.10.2007 11:36:00 »
Lainaus käyttäjältä: "Pihlaja"
Mielessäni on parikin syytä, miksi en haluaisi olla innoissani tästä uutisesta. Ensinnäkin Dumbledoren kaapista tulon ajoitus vaikuttaa tietysti selkeästi mainoskikalta. Kaikki seitsemän kirjaa on nyt kirjoitettu ja enin kohu laantunut, seuraava elokuva ei ilmesty vielä aikoihin, eiköhän nyt olisi sopiva aika kohahduttaa mediaa ja saada lisää ihmisiä ostamaan kirja... Myös tulee hieman sellainen olo, että heitetään slahs-ficcareille nyt pieni armopala, kun se ei enää voi vahingoittaa kirjojen menestystä.

Tuo ei nyt pidä paikkaansa. Koko asia nousi esille vain sen takia, että joku sattui kysymään Dumbledoren rakkauselämästä. JKR sanoi heti, että jos olisi tiennyt ihmisten reaktiosta, olisi kertonut asiasta jo aiemmin. Lisäksi hän mainitsi myöhemmin eri haastattelussa, että oli tiennyt asiasta jo vaikka kuinka kauan.
E: In the last chapter the hero finally realizes that he has loved the heroin, in this case that heroin being you, all along, and begs her to stay.
J: That's why it's called fiction.

Lumen

• A dreamer
« Vastaus #33 : 26.10.2007 11:47:25 »
Loistava juttu että edes yksi HP hahmo tuli ulos kaapista! Rowling on niin paras. :)

Yllätyin kyllä tästä paljastuksesta hirveästi, liian hyvää ollakseen totta melkein.(ihan yhtä yllättynyt olin kuin Tom Felton-söpis tuossa haastattelussa. x) Mietin kyllä DH:ta lukiessani sitä että aika intiimiltä kirjeenvaihdolta Gellertin ja Albuksen välinen suhde vaikutti. :) Jännää että heitä paritettiin fanfictiossa ihan alusta alkaen ja nyt ficcien määrä varmaan vain kasvaa paljastuksen myötä. Samalla tavalla fanfiction ennakoi Lily/Severus paritusta. Näissä muistaa taas miksi fanfiction on niin mielenkiintoista.

Lainaus
Minä en pidä tästä yhtään.

Fanfictionin ja slashin viehätys on ainakin minulle ollut siinä, että leikitellään ajatuksella ja mielikuvilla siitä, että HP-hahmot voisivat olla homoseksuaaleja. Fiktion ja canonin sekoittuminen ei minusta ole lainkaan hyvä. En vain halua sotkea fanfictionia ja HP-kirjoja.

Öh, miten fanfiction liittyy siihen, että yksi HP hahmo on homo? Ei yhtään mitenkään. Ei seksuaalinen identiteetti ole vain joku fanfiction erityisoikeus. x) Ei Dumbledoren homous millään tavalla sekoita fanfictiota ja kirjan canonia, ei todellakaan. Sitä paitsi ficcipiireissähän Albus on nähnyt yleensä aseksuaalina ja hyvin usein Minervan parina, ei homona.

Lainaus
2. Ne hemmetin Warner Brosin lakimiehet voivat nyt työntää päänsä sinne, minne aurinko ei paista, ja lopettaa netissä aina silloin tällöin riehaantuvat slash-vainonsa. Livejournaleissa ainakin on jonkin verran fan fiction -yhteisöjä kiusattu ties millaisilla kyselyillä ja vaatimuksilla. No okei, monesti niissä oli kyse materiaalista, jossa oli alaikäisiä, mutta ihan perusslashiakin WB:llä kovasti vastustettiin ja haluttiin saada netistä pois. Että siitäs saivat, häh häh hää.

Niinpä, aivan parasta tuo. :D WB:n homofobia on ollut aivan käsittämätöntä, toivottavasti ne nyt pysähtyvät vähän ajattelemaan.

Pihlaja

« Vastaus #34 : 26.10.2007 12:34:57 »
Lainaus käyttäjältä: "Iibis"
Lainaus käyttäjältä: "Pihlaja"
Mielessäni on parikin syytä, miksi en haluaisi olla innoissani tästä uutisesta. Ensinnäkin Dumbledoren kaapista tulon ajoitus vaikuttaa tietysti selkeästi mainoskikalta. Kaikki seitsemän kirjaa on nyt kirjoitettu ja enin kohu laantunut, seuraava elokuva ei ilmesty vielä aikoihin, eiköhän nyt olisi sopiva aika kohahduttaa mediaa ja saada lisää ihmisiä ostamaan kirja... Myös tulee hieman sellainen olo, että heitetään slahs-ficcareille nyt pieni armopala, kun se ei enää voi vahingoittaa kirjojen menestystä.

Tuo ei nyt pidä paikkaansa. Koko asia nousi esille vain sen takia, että joku sattui kysymään Dumbledoren rakkauselämästä. JKR sanoi heti, että jos olisi tiennyt ihmisten reaktiosta, olisi kertonut asiasta jo aiemmin. Lisäksi hän mainitsi myöhemmin eri haastattelussa, että oli tiennyt asiasta jo vaikka kuinka kauan.

Olen kyllä lukenut molemmat haastattelut, joihin viittaat, enkä väitä, että ajoitus olisi mainoskikka. Sainoin, että se minusta vaikuttaa sellaiselta. En ole niitä maailman herkimpiä ihmisiä uskomaan kaiken, mitä kuulen, js uskon, että Rowling osaa oikein hyvin arvioida tilanteita ja laskelmoida, mitä sanoo ja milloin. Se ei tarkoita valehtelemista eikä asioiden keksimistä hetken mielijohteesta, vain hyvää ihmisten- ja yleisönlukutaitoa, eikä se edes ole mikään huono piirre ihmisessä.

Sanoin jo edellisen viestini lopussa, että heitän nyt kyynisyyteni nurkkaan ja juhlin tätä uutta lisäystä kaanoniin, ja sanoin sen pitkälti siksi, ettei kenenkään olisi pakko tarttua negatiiviselta kuulostavaan kommentointiini ajoituksen tärkeydestä ja markkinataloudesta.
You fool! I am no ordinary pervert!

sileas

• Vieras
« Vastaus #35 : 27.10.2007 05:00:05 »
Oon myhäillyt tätä itsekseni jo pari päivää... loistavaa, Row, loistavaa!
Dumbledore ei ehkä oo "niiiin gay" mutta onhan se aina ollut vähän hintahtava. Miettikääs vaikka PP:n sitä muistoa, missä Albus menee sinne lastenkotiin tapaamaan Tom Valedroa. Dumbledorella on muistossa yllään luumunpunainen samettipuku. Ahihi. :>

A/G on uusi H/D ? :D

Voldemort

• Vieras
« Vastaus #36 : 28.10.2007 17:45:55 »
Minä en usko tuota mainoskikkateoriaa pätkääkään ihan siitä syystä, että Rowlingin täytyisi olla pohjattoman ahne, jos hän tarvitsisi moisia temppuja saadakseen rahaa. Enkä usko, että tuollaisella paljastuksella oikeasti lisätään lukijoiden määrää, pikemminkin päinvastoin ja se selittää suuresti sen, miksi Rowling on pimittänyt Dumbledore-ajatuksensa tähän asti. Ja minä en ollenkaan sitten ymmärrä tätä "Slashin kirjoittaminen on vain fanficcareiden juttu eikä pitäisi olla kirjoissa canonia" -ajattelua ollenkaan. Se on melkein samaa luokkaa sen kanssa, että termistöä ei saisi suomentaa, jotta sen kaikki ymmärtäisivät, koska se on tämän ei niin pikkuryhmän oma cool koodikielensä. :D Paljastaa lähinnä sen, että jotkut eivät haluakaan homoudesta tulevan tasaveroista heterouden kanssa, mitä ihmisten suhtautumiseen tulee, ja ainoa motiivi on se, että oma cooli salaseuraharrastus menee siinä.  8)

Spookie

« Vastaus #37 : 03.11.2007 20:05:23 »
Tämä oli kyllä arvattavissa ;> Mielestäni Dumbledoressa on koko ajan ollut vähän homomaisia piirteitä, ja olisihan se ollut vähän outoa, ettei hän olisi koskaan ollut rakastunut kehenkään. Onhan se vähän huvittavaa, että nykyään joka ikisessä kirjassa/leffassa/tv-sarjassa pitää olla myös seksuaalisten vähemmistöjen edustajia, ja niinpäs oli Pottereissakin, mutta kyllä mielestäni on hyvä näin. Dumbledore ei onneksi ole mitenkään kovin stereotyyppinen homo ainakaan minun mielestäni : D

Zarya

« Vastaus #38 : 06.11.2007 19:00:44 »
Minulle oikeastaan kävi niin, että kun luin uutisen olin vain että "aha" ja siirryin ihmettelemään suomalaisen seiskakirjan kantta. Sitten myöhemmin piti palata lukemaan uudelleen, mutta ei uutinen minuun oikeastaan vaikuttanut. Tai siis eihän Dumbledore siitä uutisesta mihinkään muuttunut, eihän? Minulle hän on kuitenkin sen verran, öh, mikä-se-sana-nyt-taas-olikaan ei-seksuaalinen, että tuolla mitään vaikutusta.

Minusta Rowling teki myös hienosti kun paljasti tämän vasta kirjasarjan lopettamisen jälkeen, nyt kukaan ei voi väittää että kirjoissa Dumbbis kieroutuneeti vaikkapa lähentelee Harrya tai antaa epäkristittyjä esimerkkejä, koska he ovat jo hyväksyneet kirjan tapahtumat. Haha, siitäs saivat.

Mutta minä olen yhä samaa mieltä Dumbledoresta kuten aina ennenkin, ja oikeastaan olin jo ehkä hieman arvannut tämän aikaisemminkin. Tosin minun on hyvin vaikea vieläkään ajatella Dumbbiksen olevan seksuaalinen ollenkaan.
"What do you think of this picture?"
"Woahhh she's hot!...I'd do her!"
"She's' a guy"
"...DAMNIT"

jeennii

• http://sieni.us/
« Vastaus #39 : 07.11.2007 18:24:28 »
Eipä tuolla väliä kauheasti mihin Dumbledore on suuntaunu. Ei se minun lukemiseen tai mileipiteeseen Pottereista vaikuta mitenkään, eikä siihen miten koen Dumbledoren hahmona lukiessa. Uutisena aika mitätön minulle koko asia.
[size=150]I Will Take The Cold For You[/size]