Kirjoittaja Aihe: Brokeback Mountain: Rikki (S)  (Luettu 3051 kertaa)

Garesu

  • Vieras
Brokeback Mountain: Rikki (S)
« : 01.08.2011 19:18:06 »
Nimi: Rikki
Kirjoittaja: Garesu
Fandom: Brokeback Mountain
Tyylilaji: draama, angst
Paritus: Alma/Ennis/Jack
Ikäraja: S
Yhteenveto: Omituista, ei hän yleensä noin innostunut ole.
Vastuuvapaus: Brokeback Mountain - novelli kuuluu Annie Proulxille ja elokuva sen tekijöille, en saa mistään mitään.

A/N: Eilen katsellessani pitkästä aikaa BBM:ää mielessäni käväisi että miksei Alman näkökulmalla kirjoitettuja ficcejä ole? Joten, here we go. Esikoiseni. Risuja ja ruusuja kaipaillaan.

---

Katson, miten Ennis juoksee ulos asunnosta. Omituista, ei hän yleensä noin innostunut ole. Mistään. Tämä salaperäinen Jack on kai hänelle todella hyvä ystävä. Jo on aikakin että hänelläkin on ystäviä. Jos Jack on Ennisin ystävä niin hän on minunkin. Minun kai täytyy mennä esittelemään itseni kuin kunnon vaimo ainakin. Nousen ja kävelen ovea kohti. Nyin vaaleanpunaista neulosmekkoani alemmaksi. Olen lihonut, ennen tämä istui kuin hanska. Avaan oven, kohotan katseeni ja näen Ennisin suutelemassa miestä. Minun aviomieheni. Suutelemassa miestä. Ystäväänsä Jackia.
   
Käännyn ympäri. Pystyn tuskin hengittämään. Tuntuu, kuin joku mystinen voima painaisi keuhkojani kasaan. Yritän koota itseni. Älä itke, älä vielä. Kyllä tälle joku selitys löytyy. Tuo on ihan normaalia Teksasissa.

Ovi aukeaa.

”Alma? Tämä on ystäväni Jack. Jack, tässä on vaimoni Alma.”
”Hei”, sanon vaisusti. Alma Jr. kiljahtaa naurusta toisessa huoneessa.
”Onko sinulla lapsia?” Jack, tuo inhottava mies kysyy.
”Kaksi pientä tyttöä”, Ennis sanoo ylpeän oloisesti. Hänellä on vaimo ja kaksi tyttöä ja silti sinä suutelet häntä.
”Minulla on poika. Kahdeksankuukautinen. Hymyilee paljon. Vaimoni on Teksasin kaunein nainen, Lureen Newsome”, Jack sanoo.

Sisälläni kiehuu. Varmasti Ennis selittää-

”Alma, me menemme Jackin kanssa juomaan. Saattaa mennä koko yö jutellessa”, Ennis sanoo nappaisten hattunsa naulasta. Hän kääntyy nopeasti. Äkkiä, sano jotain, jotta hän tulee yöksi kotiin.
”Ennis, toisitko tupakkaa-”, aloitan
”Sinisen paitani rintataskussa, makuuhuoneessa”, hän huikkaa ja ovi paukahtaa.

Purskahdan itkuun. Tämä ei voi olla totta.

”Äiti, lue satu!” Alma Jr. nykii mekkoni helmaa. Pyyhkäisen kyyneleet ja hymyilen. Kyllä Ennis selittää. Aivan varmasti.
”Minkä haluaisit kuulla?”

- - - - -

Itken koko yön. Milloin? Miten? Miksi juuri Ennis? Lopulta itken silmäni kuiviksi. Nukahdan vakuutellen itselleni että se on vain hetken hairahdus. Ei minun mieheni ole homo.


//Classick muokkasi fandomin otsikkoon
« Viimeksi muokattu: 12.11.2014 10:16:42 kirjoittanut Vanilje »

Solembum

  • ***
  • Viestejä: 1 847
Vs: Rikki (K-7)
« Vastaus #1 : 02.08.2011 10:18:37 »
HWAAAAA! Oli mun ensimmäinen reaktio, kun huomasin löytäneeni pitkästä aikaa uutta BBMää :' )

Useimmitenhan näitä taidetaan kirjoitella pelkällä parituksella Ennis/Jack ja Alma sitten mahdollisesti tyrkätään sinne taustalla. Mutta se Almasta. Almaa ei muisteta kovinkaan usein. Leffassa se henkilöhahmona lähinnä ärsyttää, novellissa tulee sentään pikkusen paremmin esille, mutta jää silti pääjuonen varjoon. Tää on kylläkin vain mun mielipide, mutta silti.
Tästä voidaankin sitten päätellä, että mä en oikein pidä Almasta. Se on hahmo, jonka alistuu kohtaloonsa. Yrittää pitää kiinni Ennisistä, vaikka kai tietää, ettei onnistu. Ja se vihaa Ennisiä Jackin takia. Sen takia, millainen Ennis on. Ennis ei tosin koskaan yritä selittää. mutta eihän se tiennyt, että Alma tiesi. Ei ennen kuin Alma kertoi tietävänsä. Näin ollen mä oon syyttänyt aina Almaa niiden välirikosta.
Mutta tässä ficissä Alma tuli selvästi paremmin esiin. Samat repliikit, sama juoni, samat tapahtumat. Kuinka paljon näkökulma voikaan vaikuttaa? Uskomatonta. Pidin kovasti. Alma oli Alma, ja vaikken sen luonteesta oli koskaan saanut ihan kokonaista kuvaa, se oli tässä uskottava, ja jotenkin - ehjä. Onnistuit siis kirjoittamaan Almasta noin tuhat kertaa kiinnostavamman, kuin minä mä olen sitä osannut ikinä pitää. Tilanne kääntyy päälaelleen, eikä Alma olekaan se, joka tuntuu tekevän väärin. Se on Ennis. Aa tätä käsitystä pitää selitää: mä oon aina ajatellut, että Alma on tossa kohtaa ns pahis, koska se tirkistelee miehensä touhuja, sulkee vaivihkaa ikkunan. Mutta tässä ficissä tollaset ajatukset ei tuu kuuloonkaan. Hyi Ennis, paha paha poika, minkä vaimollesi teit.
Itken koko yön. Milloin? Miten? Miksi juuri Ennis? Lopulta itken silmäni kuiviksi. Nukahdan vakuutellen itselleni että se on vain hetken hairahdus. Ei minun mieheni ole homo.
Ohhoh tulipa pitkä lainaus. Mutta tämä vaan... halusin tähän koko tämän lopun, koska... niin. Kaunein : )

Garesu

  • Vieras
Vs: Rikki (K-7)
« Vastaus #2 : 02.08.2011 11:16:15 »
Solembum, hee, et arvaakaan millanen virne mun kasvoille levis kun huomasin että joku oli kommentoinut tätä. :D Totta puhuen, en mäkään Almasta hirveästi välitä, mutta musta jotenkin tuntu että sitäkin pitää edes yrittää ymmärtää. Onhan se melkonen pommi kun oma aviomies paljastuu homoksi. Ihan punastun, kiva että tykkäsit! :3♥

Antelope

  • Vieras
Vs: Rikki (K-7)
« Vastaus #3 : 13.09.2011 17:51:10 »
Kommenttia pukkaa täältä suunnasta todellakin!

Siis wtf! En oo ikinä törmännyt Brokeback mountainiin finissä! Pitääkin nytten alkaa tutkia toista ulottuvuutta tarkemmin... :D
Oon aivan taivaissa. ♥ Vaikka Alma nyt onkin vain lähinnä ärsyttävä.

Alman hahmoon sai tässä ficissä lisää ulottuvuutta, ja hänen ajatuksiaan miehestään ja tuosta salaperäisestä ystävästä Jackistä. En ole ikinä pitänyt hänestä, sillä... no Alma nyt on vain avioliiton toinen osapuoli, ei kovinkaan tärkeä elokuvan kannalta. Nainen, joka synnytti Ennisille lapsia, joiden takia Jack myöhemmin itki. Tai no, eihän hän lapsien takia itkenyt, mutta lapset oli ns. syyllisiä tilanteeseen.
 
Rakastin sitä, kuinka tapahtumat kulkivat samalla tavalla kuin elokuvassa. Samat tapahtumat ja samat vuorosanat. Lisäyksenä vain Alman tuntemukset. Ja ne tulivat upeasti esille.

Komppaan Solembumia, Ennis oli tässä se pahis, ei Alma. Hyihyi.

Aivan ihana oli. ♥ Kiitänkiitän. :-*
Sivumennen sanoen annoit minulle inspiraatiota BBM:n kirjoittamiseen. Kiitos siitäkin. ♥


Antelope :-*

Auriga

  • Jellona
  • ***
  • Viestejä: 59
  • Slash on parhautta
Vs: Rikki (K-7)
« Vastaus #4 : 13.09.2011 18:15:11 »
Kommenttikampanjasta päivää ;D

Huomasin että oli tarjolla BBM-ficci ja oli ihan onnessani. Katsoin BBM:n taas eilen uudestaan kun sain hankittua sen DVD:llä. Taisi olla kolmas tai neljäs kerta kun sen katson, ja nenäliinoja kului taas laatikkokaupalla kuten aina. BBM on ehdottomasti yksi mun kaikkien aikojen lempielokuva, niin koskettava ja kaunis, ja samalla jollain tavalla itsellekin katartinen.

Aiempina katselukertoina olen suorastaan inhonnut Almaa. Hän on ärsyttävä hiirulainen joka minun mielikuvissani on esteenä Ennisin ja Jackin onnelle. Mutta mutta. Eilen kun katsoin leffaa, aloinkin nähdä asiaa myös Alman näkökulmasta. Tajusin että hänhän on ihan yhtä paljon uhrin asemassa kuin Ennis, ehkä jopa enemmän. Hänhän ei nimittäin tiennyt Ennisin seksuaalisesta suuntautumisesta kun he menivät naimisiin, toisin kuin Ennis jolla periaatteessa oli mahdollisuus valita onko hän Alman vai Jackin kanssa. Olisi kenelle tahansa järkytys huomata että oma puoliso pettää, ja vielä samaa sukupuolta olevan henkilön kanssa. Mutta varsinkin tuona aika ja tuolla uskonnollisella punaniska-alueella.

Tarinastasi käy hyvin ilmi Alman tuntemukset, jotka vaihtelevat ensijärkytyksestä asian kieltämiseen ja vihaan. Jännä yksityiskohta oli se että Alma vihasi ja inhosi oikeastaan vain Jackia, eikä Ennisiä vaikka tämä käyttäytyikin niin innokkaasti Jackin nähdessään. Elokuvassakin viha Ennisiä kohtaan taisi Alman kohdalla tulla vasta myöhemmin.

Tuo ensimmäinen kappale oli jotenkin tönkkö lopputarinaan verrattuna. Kenties syynä on se että Alma kuvailee omia toimintojaan, mikä kuulostaa hieman hassulta. Jotenkin tuntuu että tuollainen pitkähkö kuvailuosuus ei oikein istu tarinaan jossa muu teksti on pelkistetympää, ja lähinnä dialogin varassa. Ehdotukseni on että napakoittaisit tuota ensimmäistä kappaletta karsimalla siitä turhia lauseita. Melkeinpä ottaisin pois kokonaan tämän kohdan:
Lainaus
Minun kai täytyy mennä esittelemään itseni kuin kunnon vaimo ainakin. Nousen ja kävelen ovea kohti. Nyin vaaleanpunaista neulosmekkoani alemmaksi. Olen lihonut, ennen tämä istui kuin hanska.
Laittaisin tuohon tilalle jotain tyyliin: "Menen ovelle, ja kun avaan sen...."  Nyt Almasta nimittäin tulee jotenkin hajamielinen kuva. Johonkin toiseen ficciin tuollainen omien, täysin randomien ajatusten kertominen sopii, mutta tämä teksti oli mielestäni dynaamisempi ilman sitä. Mutta joo, tämä on ihan vaan mun nöyrä ehdotus. :P

Tuota ensimmäistä kappaletta lukuunottamatta tekstisi on toimivaa ja sopivan vähäeleistä. Siitä välittyy lukijalle hyvin se tunnelma mikä leffassa oli.  :) (Kirjaa en ole lukenut joten en osaa verrata siihen....)

Lainaus
Kyllä tälle joku selitys löytyy. Tuo on ihan normaalia Teksasissa. 
Tälle kohdalle repesin ihan totaalisesti. ;D Almalla on niin huvittavia mielikuvia teksasilaisista: miehet pussailevat siellä muita miehiä aina tavatessaan, eivätkä juo kahvia. :P

Ps. Yhden typon satuin huomaamaan:
Lainaus
Avaan oven, kohotan karseeni ja näen Ennisin suutelemassa miestä
Wednesday's child is full of woe.

Garesu

  • Vieras
Vs: Rikki (K-7)
« Vastaus #5 : 13.09.2011 18:41:20 »
Apua, kommentteja!

Antelope, täällä on BBM:ää vaikka millä mitalla kun jaksaa kaivella! Oi, ihanaa että oot tykänny! Ja saanen olla eri mieltä siinä, että Alma ei ole tärkeä elokuvan kannalta - jos Almaa ei olisi niin Jack ja Ennis olis voinu olla onnellisesti yhdessä eikä Jack olis koskaan kuollut. <3 Tämä oli sinänsä "helppo kirjoittaa" kun noudatteli vain leffan kulkua, mutta halusin juurikin tuoda Alman näkökulmaa peliin. Myönnän, että munkin reaktio olisi aika lailla sama jos saisin tietää että mieheni on homo...

Kiitos vielä kerran! ♥

Auriga, oi ei, miten pitkä kommentti! Kiitos heti etukäteen että oot jaksanut vaivautua. <3 Mun täytyy tunnustaa ettei BBM itketä mua kuten alussa - syynä voi olla se, että katsoin sen kerran kolme kertaa kahden päivän sisään ja siinä tuli lievä yliannostus. Mutta yhtä ihana se on kuin aina! ♥

Munkaan tunteet Almaan kohtaan ei oo mitenkään erityisen lämpöiset. Semmonen hiirulainen kun se on. Mutta sen tunteisiin voi silti eläytyä, koska onhan tuo järkytys naiselle kuin naiselle.

Musta tuntuu että se lämpöisyys jota Alma ilmaisi ennen Jackin saapumista ja pikkiriikkisen sen jälkeenkin oli lähinnä esitystä. Almaa taisi vain ärsyttää että se ei oo tiennyt Ennisin "kalastuskaverista" ennen ja sitten se ei ollutkaan pelkkä kaveri...

Tönkköyden myönnän. Mutta halusin jotenkin ilmaista sen että Almalla oli aluksi ihan tavallinen päivä ja ihan tavalliset aatokset ennen kuin hän löytää Ennisin ja Jackin itse teosta. Joten en haluaisi poistaa mitään mutta kiitos risuista, tämmöset kehittää aina!

Haha, eihän sitä tiedä mitä Teksasissa tehdään... ;D Alman säälittävä yritys keksiä syy tapahtuneelle. ^^''

Typon korjailen, kiitos huomautuksesta!

Ja kiitos vielä pitkästä kommentista <3

Auriga

  • Jellona
  • ***
  • Viestejä: 59
  • Slash on parhautta
Vs: Rikki (K-7)
« Vastaus #6 : 13.09.2011 18:52:27 »
Eipä mitään, kivahan se vaan on kun saa edes joskus aikaiseksi jotain muutakin kuin kahden rivin mittaista kommenttia. Ja tällä kertaa sain joten kuten mun ajatuksetkin ruudulle asti. :P

Joo, ei muakaan ihan niin paljon enää itketä kun tietää jo tarinan niin hyvin. Mutta kolme kertaa kahden päivän aikana on kyllä aika hyvin jo!
Uskon kyllä että mua tulee aina itkettämään viimeistään siinä viimeisessä kohtauksessa jossa Ennis katsoo sitä puseroa ja sanoo "Jack, I swear...."  :'(

Hmmm... nyt kun tota mietin uudelleen, niin ehkä tuon alun vois siten muuttaa että ne Alman arkipäiväiset ajatukset tulee ennen kuin Ennis menee tapaamaan Jackia, esim silloin kun Alma katsoo kun Ennis istuu siinä ikkunalla ihan täpinöissään odottamassa. Njoo, en tiedä... Ymmärrän hyvin että et halua muuttaa mitään. Oma näkemys on kuitenkin aina oma näkemys ja se tärkein.  :)

Enpä muuten usko että Alma kovin monelta BBM:n katselijalta saa koskaan kauheasti sympatioita puolelleen koska on ne J & E niin paljon symppiksempiä.  :P (Siis ah, ne Jake Gyllenhaalin nappisilmät....<3 )
Wednesday's child is full of woe.

Violetu

  • Draamaprinssi
  • ***
  • Viestejä: 5 960
Vs: Rikki (K-7)
« Vastaus #7 : 15.09.2011 14:20:39 »
Uuh, tykstyks<3
Ihan virkistävää nähdä tilanne Alman silmin, koko jutusta tulee heti muka jotenkin realistisempi tai jotain.
Tykkäsin kauheasti tuollaisista pikkuhuomioista, kuten tuo Olen lihonut, ennen tämä istui kuin hanska. Luo tietynlaista uskottavuutta ja muutenkin tekee Almasta moniulotteisemman hahmon(?). Hahmot ovat kyllä kaikki ehdottoman IC.
Lainaus
"Onko sinulla lapsia?” Jack, tuo inhottava mies kysyy.
Hihii, Jack Nasty <3
Jätin ekalla lukukerralla viimeisen "osion" lukematta ja mielestäni stoori toimi loistavasti ilman sitä. Vähän hämäävää, kun yksi rivi on eroteltu tuolleen vähän kuin omaksi kokonaisuudekseen.
Jotenkin tuo viimeinen lause on ehkä turhan alleviivaava, ei istu ihan ajan henkeen (eikö 60-luvulla homoutta vielä pidetty sairautena? Tai jonain melkein rikoksentapaisena?)
Toisaalta en ole lukenut novellia, joten vaikeaa varmasti tietää, jos siinä käsiteltiin asiaa jotenkin syvemmin Alman näkökulmasta.

~Violet kiittää lukukokemuksesta (alkoi tehdä mieli katsoa tuo leffa taas<3)
« Viimeksi muokattu: 16.09.2011 00:47:22 kirjoittanut Violet Baudelaire »

I spend my days so close to you
'cause if I'm standing here,
maybe everyone will think I'm alright.
.

Garesu

  • Vieras
Vs: Rikki (K-7) Brokeback Mountain
« Vastaus #8 : 15.09.2011 18:53:34 »
Violet Baudelaire, :-* Kiitos kommentista! Novelli on siis aikalailla prikulleen samanlainen kuin elokuva, ei siinä mitään suuria eroja ole. ;D Jos ymmärsin mitä tarkoitit viimeisellä "osiolla", niin oikeastaan halusin vain jotenkin erottaa sen tuosta, koska mun silmään se ois näyttänyt tyhmältä jos se olis ollut yhdessä tuon muun kansa... Joten kai siinäkin on kyse siitä että kauneus on katsojan silmässä. Mutta kiitos huomiosta! Ja sitähän Alma yrittää vakuuttaa itselleen, koska ei halua miehensä kuolevan tai perheensä joutuvan häpeän alaiseksi. Ehkä siinä on hieman väärä sävy...

(katso ihmeessä, se on ihanana. <3)

Kiitos vielä ihan kaikille kommentoijille, en käsitä miten olen saanut ensimmäiselläni näin monta kommenttia! <3

Garesu

  • Vieras
Vs: Rikki (K-7) Brokeback Mountain
« Vastaus #9 : 03.02.2012 07:34:39 »
DarkAngel, hihi :3 kiitos, että jaksoit lukea! ♥