Kirjoittaja Aihe: Nuori ja kaunis, k-11, 7/7  (Luettu 4867 kertaa)

Nuppis

  • Vieras
Nuori ja kaunis, k-11, 7/7
« : 16.07.2011 15:06:24 »
Otsikko: Nuori ja kaunis
Kirjoittaja: Nuppis elikkä minä
Ikäraja: k-11 (ei tässä ekassa vielä mutta…)
Paritus: kertoja Aki/ Mira
Vastuunvapaus: Otsikko on Anna Järvisen ja Olavi Uusivirran samannimisestä duetosta, samoin sanat tuossa alla. Muuten tarina ja henkilöt ovat oman mielikuvitukseni tuotetta. En hyödy tästä rahallisesti enkä pyri loukkaamaan ketään.
Varoitukset: ei mitään… puhekieli
Genre: kesäinen ficlet-sarja, söpöilyä, draamaakin varmaan
Haasteet: Menee Pitkä kuuma kesä- haasteeseen seka Originaali10:iin
Yhteenveto: ”olet nuori ja kaunis”


pure sun huulet yhteen
ota taas se ilme
kuin jotakin oisin velkaa
maksanko pois nyt

olen onnellinen mitä sä luulit
olen onnellinen mitä sä luulit
paina taas kaasu pohjaan
anna elämän mennä
huuda sun äänihuulet
rikki ja poikki
olen onnellinen mitä sä luulit
olen onnellinen mitä sä luulit

olet nuori ja kaunis
mutta kuka se on kun huutaa
keksinyt ruudin
mutta kuka se on kun ampuu
koivun oksa hiljaa hakkaa ikkunaan tuuliko
se on kun huutaa vai onko se joku muu

granadan nahkapenkki poltti paljasta reittä
kuuliko linnatuuli ääniä nuoruuden

olin onnellinen mitä sä luulit
olin onnellinen mitä sä luulit

olet nuori ja kaunis
mutta kuka se on kun huutaa
keksinyt ruudin
mutta kuka se on kun ampuu
koivun oksa hiljaa hakkaa ikkunaan tuuliko
se on kun huutaa vai onko se joku muu





1.

Auto kulkee tasaisesti ja mua naurattaa, kun Mira istuu kyydissä ja hymyilee, sen hellemekko nousee reittä ylöspäin tuulettimen puhaltaessa. Mekossa on keltaisia kukkia valkoisella pohjalla, ja Miran penkillä koukussa olevissa jaloissa, pienissä varpaankynsissä on samansävyistä lakkaa.

 Mä pysäytän p-paikalle, avaan ikkunat ja tuuli sotkee Miran hiuksia.

”Mitä sä oikeen suunnittelet nyt?”, Mira kysyy, mä en vastaa, kumarrun ja kosketan rystysillä sen ohimoa. Mira puhaltaa mun otsalle. Sen hengitys tuoksuu piparminttupurkalta ja mua alkaa huimata, kun sen silmissä on häivähdys vihreää.

”Juodaanko me ne kahvit?”, mä katkaisen tilanteen ja Mira suoristautuu istumaan selkänojaa vasten.

Me mennään ulos autosta, Mira ottaa takakontista, teltan vierestä repun, johon me keitettiin edellisellä leirintäalueella kahvit. Ojan yli menee pieni silta, jota mahtuu yksitellen kävelemään, ja me hipsitään sen yli. Puiden takaa siintää pieni lampi; Mira tiesi sen ja halusi juuri tänne kahville.

 Miran kahviin tulee puolet maitoa ja kaks palaa sokeria; se ei suostu tinkimään kahvisokeristaan, vaikka sen kaverit juo kahvinsa ilman, eikä niiden kämpille ole muuta kuin Miran joka viikko ostama paketti Pulmua. Joka viikko Pulmut on viimeistään perjantaina hävinneet. Me ostettiin reissua varten iso sokeripakkaus ja huoletta sitä käytetään nytkin.

Mira kaataa mullekin kahvia (ilman maitoa, kaks sokeria), ja antaa pullan. Sen äiti oli vielä meidän lähtiessä innostunut hellimään ainoata tytärtään ja antoi meille kolme pussia vastaleivottuja korvapuusteja mukaan.

Me istutaan ja tuijotetaan hiljaisuutta, kohta me ollaan perillä. Tää on outo leikki, tässä ei ole sääntöjä. On vaan hyttynen Miran hiusrajassa ja sokeria sen suupielessä. Eikä se väistä kun mä nuolaisen rakeet pois.


Mira on suloinen silmät kiinni, mä mietin katsoessani sitä toisella silmällä. Tietä pitäisi katsoa kahdella. Mira aavistaa sen ja havahtuu katsoen mua hymy silmissä ja nyökkää tielle päin. Se on kartanlukijana valinnut meille onneksi reitin pienempiä teitä pitkin, joten mun ei tarvitse stressata ohittelevista rekkakuskeista.

”Leirintäalue 5 kilsaa”, Mira lukee tienreunan kyltistä, kun mä käännyn vasempaan.

Mä en voi jännitykselle mitään. Ensin me kai vaan paettiin jotain, tosiasioita, mutta nyt on sit tosipaikka. Leirintäalue, johon me ollaan matkalla, on Miran isosiskon miehen. Mä olen kuin matkalla viimeiselle tuomiolle. Tai tuomio kai me saatiin jo kotona, molempien vanhemmilta, mutta Mira väitti, että tää sen sisko Enni osaa auttaa meitä.

Mä uskon siihen mahdollisuuteen silloin, kun Mira laittaa käden mun polven päälle ja hymyilee. Hiekkatie pölisee vähän ja vanhan auton ominaiseen hajuun sekoittuu Miran liikahtaessa kevyt hajuveden tuoksu.

Ehkä tämä tästä, kun Miran ei enää tee edes pahaa niin usein kuin alkumatkasta.

***
Kommenteista tykkäisin kovasti...  ;)
« Viimeksi muokattu: 25.12.2014 12:37:12 kirjoittanut Pyry »

Nuppis

  • Vieras
Vs: Nuori ja kaunis, k-13, 2/X
« Vastaus #1 : 18.07.2011 11:34:35 »
Kirjoittaja höpisee: Ja lisää pukkaa, kun idea viimein alkoi hahmottua :)
Alkutiedot on samat kuin ekassakin osassa (ikärajallisesti tämä kyseinen osa on ehkä k-7)

Arvostaisin kovasti jos joku viitsisi kertoa mitä tästä ajatteli :D

2.


Mä sanon Miralle, että voisin kyllä nukkua ilman sen jatkuvaa pahoittelua siskonsa käytöksestä, mutta se haluaa välttämättä kertoa mulle yhä uudelleen, että Enni tulee järkiinsä.

”Ei se yleensä oo niin konservatiivinen”, Mira mutisee kulmat kurtussa, enkä ole ihan varma puhuuko se mulle vai itselleen.

Mun korvani kuitenkin nappaavat uutterista nukahtamisyrityksistä huolimatta oudon sanan ja ilmeeni on kai aika kärsivä, sillä Mira alkaa selventää: ”Jotenkin niin vanhanaikainen. Ihan outoa. Mut mä kyllä luulen että se miettii asiaa yön yli ja sanoo sit, että se auttaa oli meidän ongelma mikä hyvänsä.”

Mä ynähdän kuulleeni, mutta suljen silmäni ja käännyn vähän sen merkiksi, että nyt kuuntelu myös lakkaa.

Kuulen puolittaisen uneni läpi, kun Mira nyyhkyttää makuupussissaan.
 
Mua ei enää nukuta.


 Meidän tultua perille Mira ryntäsi heti innosta piukeana leirintäalueen respaan julistamaan, että hän tarvitsee apua siskoltaan. Kun mä kerkesin auton parkkeerattuani paikalle, olivat siskokset jo niin ilmiriidassa, että keskustelusta ei tullut enää mitään.
Ennin mies Hannu lupasi kuitenkin meidän jäädä alueelle yöksi ja mä kiskoin Miran mahdollisimman nopeasti mukaani teltan kokoamiseen vedoten. Sitten me vaan istuttiin teltan edustalla, eikä kumpikaan puhunut mitään.


Viimeisimmätkin unenrippeet katoaa mun mielestä kun tajuan, minkälaiseen syyllisyyskuulusteluun joudun aamulla. Vaikka kaksihan siihen tarvittiin.
  Ei vaan lohduttanut tuokaan tieto mun porukoita.


Miran kännykkä vibraa sen makuupussissa joskus keskiyöllä, kun mä havahdun, eikä Mira olekaan paikalla. Pikainen vilkaisu kännykän näyttöön osoittaa kuitenkin, että kello on tunnin yli puolenpäivän ja soittaja on Jari.

 Olen valmis paiskaamaan puhelimen teltan seinästä läpi ja järveen, mutta Mira raottaa saman tien teltan vetoketjua ja ojentaa kätensä vaativasti.

Mä keskityn etsimään toista sukkaani, kun kuulen Miran puhuvan puhelimeen sillä hymyilevällä äänellään, joka saa multakin jalat alta.
 
Äkkiä puheen sävy kiihtyy, eikä mun ole vaikea arvata, mistä nyt puhutaan.

Jari ja Mira ovat olleet yhdessä tähän päivään asti enemmän tai vähemmän on/off-suhteessa ja mäkin olen vain Miran ylioppilasyön hairahdus.

”Mulle riittää nyt tommonen moraalisyyllistely kiitos!”, kuulen Miran kivahtavan, ”sun ei tarvii enää soitella!”

Mä katson hienotunteisesti poispäin, kun Mira yrittää pyyhkiä kyyneleitään pois.


Kaks viikkoa sen iloisen, shampanjantäyteisen illan jälkeen mun puhelimeen soitti outo numero, ja se oli Mira. Mä olin just ollut lähdössä road trip-kiertueelleni ympäri Suomen, mihin olin porukoilta työllä ja tuskalla saanut luvan, mutta Miran ääni puhelimessa muutti kaiken.

”Kuule… Aki. Meidän on pakko tavata.”

Mä en ollut kysynyt, mistä se oli mun numeron pelkän etunimen perusteella saanut, enkä mä ehtinyt kysyä mitään muutakaan, kun se meidän tavatessa torilla kertoi olevansa raskaana.

Meidät tuomittiin sittemmin kahteenkin kertaan, molempien kotona, ja me vähän niin kuin ”karattiin” reissuun. Mutta toisaalta, me ollaan molemmat täysikäisiä, että kai me sitten saadaan mennä missä huvittaa. Sekään ei vuoden päästä onnistu. Miralle on nimittäin alusta asti ollut selvää, että lapsi saa tulla. En mäkään voi vastaan väittää, ja velvollisuuteni olen kyllä jo luvannut täyttää.


 Mä halaan itkeskelevää Miraa ja maalailen sille mielikuvia siitä, että lähdetään saman tien ja mennään jonnekin missä voidaan istuskella ympäri vuoden kesäisillä hiekkarannoilla.
”Ihana ehdotus”, Mira kääntää kasvonsa mua kohti, änkeää syliini ja suutelee ennen kuin sanoo: ”mutta täällä onkin ihan tämän kesän uimaranta. Mennään sinne.”

Frederica

  • ***
  • Viestejä: 1 148
Vs: Nuori ja kaunis, k-13, 2/X
« Vastaus #2 : 20.07.2011 18:10:26 »
Tämä on todella mielenkiintoinen, ja alku oikein vaati jatkamaan, niin hyvin tämä ensimmäinen luku alkoi.
Lainaus
Auto kulkee tasaisesti ja mua naurattaa, kun Mira istuu kyydissä ja hymyilee, sen hellemekko nousee reittä ylöspäin tuulettimen puhaltaessa. Mekossa on keltaisia kukkia valkoisella pohjalla, ja Miran penkillä koukussa olevissa jaloissa, pienissä varpaankynsissä on samansävyistä lakkaa.
Tästä eteenpäin tiesin, etten voinut lopettaa lukemista. Tämä lähtee liikkeelle niin ihanan letkeästi.

Tässä tekstissä maistuu elämä, nuoruus ja kauneus. Mira ja Aki ovat kiehtovia hahmoja ja kuvaa heistä syvennetään sopivassa tahdissa. Toinen luku valottaa tilannetta ja saa odottamaan kolmatta lukua. Akista ja Mirasta haluaa tietää kuinka heille käy. Sillä, onko loppupelissä heidän kohdallaan kyse velvollisuudesta vai rakkaudesta? (Minä toivon, toivottomana romantikkona, että kyse on rakkaudesta.)

Kuvaus on näissä kummassakin luvussa oikein onnistunutta. Yksi ehdottomista suosikeistani on tämä:
Lainaus
Tää on outo leikki, tässä ei ole sääntöjä. On vaan hyttynen Miran hiusrajassa ja sokeria sen suupielessä. Eikä se väistä kun mä nuolaisen rakeet pois.
Tämä on todella hauras, kaunis ja suloinen kohta.

Kiitos tästä. Jatkoa odottelen.
wooooop
Ava: Ingrid

Nuppis

  • Vieras
Vs: Nuori ja kaunis, k-13, 2/X
« Vastaus #3 : 20.07.2011 19:06:40 »
Frederica: Oi kommentti! :D Kiitän kovasti ja jatkoa yritän saada aikaan viikonloppuun mennessä.
Tosiaan elämänmakuisuutta tällä juuri tavoittelin, inspiration lähteenä toimi myös Elokuu-leffa, jos jo aiemmin mainittu biisi oli mukana. Vielä ei Miran ja Akin kuviot ole ihan selvillä, sitä odotellessa :D

Nuppis

  • Vieras
Vs: Nuori ja kaunis, k-13, 3/X
« Vastaus #4 : 21.07.2011 16:17:08 »
Kirjoittaja höpisee: Tämmöinen pieni pätkä, en tiedä mitä olen itsekään mieltä, mutta kertokaa te mitä pidätte... ;D
Aikamuodoksi valitsin tarkoituksella imperfektin, kun menneisyydessä liikutaan kerran.


3. Takaumaa Akin ja Miran ensitapaamisesta


Tässä lakissa oli pakko olla jotain outoa. Mä pohdiskelin asiaa pienen pääni sisällä kun Reinikainen ja Late tulivat mun luo, jälkimmäinen kädessään kolme olutlasia. Jätkät istahtivat mun pöytään niin kuin me oltais aina ja kokoa ajan kuljettu samoissa porukoissa, ja alkoivat saman tien arvioida ohikulkevia naisihmisiä. Molemmat olivat jättäneet koulun siihen heti ysiltä päästyään, eikä me oltu edes tavattu mun lukioaikana. Joskus sattuma kai johdattaa ihmisten tielle mitä v-mäisimpiä tyyppejä menneisyydestä, juuri päivänä, kun kaiken voisi unohtaa.
 
Mua alko ketuttaa entistä enemmän, kun tajusin, miten kaikki likatkin jotka muhun päin erehtyivät katsomaan, näkivät vain lakin mun kutreilla ja sitten katse valui nopeaa tahtia maahan. Mussa ei kai sitten ollut mitään kiinnostavaa, paitsi tuo perhanan lakki. Kolmen vuoden työkö nyt sitten oli tässä? Ihmisiä, jotka tuijottivat entistä enemmän outoa jätkää, jolla oli siis valkoinen lakki. Aika likkojen juttu.
Hemmetti, munhan pitäis hyppiä riemusta eikä vajota koko ajan entistä enemmän itsesääliin.

”Akimään!” Reinikainen tökkäsi mua kipeästi olkapäähän vaatien takaisin maanpinnalle. ”Kato kohta vasemmalle, makee likka kello yhdeksässä!” se sopotti ääneen korvani juuressa, ja tietysti myös sen tarkoittama upea ilmestys kuuli mistä oli kyse.

Olinhan mä sen tytön huomannut, se oli tullut rinnakkaiselle ennen kirjoitusten alkua, ja olikin tällä hetkellä melkein ainoita koulusta tuttuja naamoja, jotka saatoin baarin hämärässä tunnistaa.

”Haistakaa paska molemmat!” puuskahdin jätkille ja tökkäsin oluen Laten naaman eteen mutisten, että pitäisi juomansa. ”Mä haen arvoistani seuraa.”

Kuulin miten Reinikainen kettuili mun vaatimustasoni nousemisesta, mutta en enää jaksanut välittää.

Se tyttö oli kai kaiken hulabaloon keskeltäkin havainnut mun lähestymisen ja nosti katseensa siihen malliin, että tiesin sen ainakin etäisesti tunnistavan mut. Pikaisella vilkaisulla huomasin, että sekin oli ilmeisesti eksynyt kaveriporukastaan, jossa serkkuni oli joskus pyörinyt.

 ”Haluutsä et mä tarjoon jotain?”, kysyin ja koitin olla mahdollisimman vetävän näköinen.

Tyttö vilkaisi mua ensin nopeesti, aikoen kai viitata kintaalla koko ehdotukselle, mutta katsoi sitten uudestaan.

”Sä oot se partiolainen B:ltä”, tytön äänensävystä oli vaikea tulkita mitään, ”Hennan serkku?”

Jes, kerrankin sukulaisista oli jotain hyötyä!

”Joo niin oon. Aki,” esittäydyin, ja vedin vaistomaisesti henkeä, kun tungoksessa meidät tönäistiin lähemmäs toisiamme. ”Entä sä?”

”Mira.”

Miten joku voi sanoa oman nimensä noin seksikkäästi? Miran ympärillä leijui kevyt raikkaan hajuveden tuoksu. Mua huimasi.

 ”Mennään hei jonnekin muualle”, Mira sanoi juuri, kun hiljaisuus meidän välillä alkoi käydä tiiviiksi.

Mä oli liian yllättynyt vastustaakseni sitä, varsinkin, kun se tarrasi napakasti käsivarrestani.
 

Viimeinen, mitä seuraavana aamuna vieraasta sängystä herätessäni muistin, oli mansikan makuinen suudelma bussipysäkillä.

Frederica

  • ***
  • Viestejä: 1 148
Vs: Nuori ja kaunis, k-13, 3/X
« Vastaus #5 : 21.07.2011 17:16:32 »
Tässäpä tulee arvoituksen ratkaisu, eli se miten nämä kaksi päätyivät koko tilanteeseen. :)

Tämä on hyvin kuvattu, ja täynnä hienoja kielikuvia. :D Pidin tosi paljon tästä:
Lainaus
koitin olla mahdollisimman vetävän näköinen.
;D tämä hymyillytti tosi paljon

Kerronta etenee tässä kevyesti ja vaivattomasti. Reinikaisesta ja Latesta tulee sellainen olo, että heidät tuntee jo entuudestaan, vaikka heidät tavataan tässä ensimmäisen kerran.

Lopetus on suloinen.
Lainaus
Viimeinen, mitä seuraavana aamuna vieraasta sängystä herätessäni muistin, oli mansikan makuinen suudelma bussipysäkillä.

Kiitos tästä. Jatkoa odotan.
wooooop
Ava: Ingrid

postimyyntivaimo

  • ***
  • Viestejä: 374
Vs: Nuori ja kaunis, k-13, 3/X
« Vastaus #6 : 24.07.2011 13:44:24 »
Lainaus
Auto kulkee tasaisesti ja mua naurattaa, kun Mira istuu kyydissä ja hymyilee, sen hellemekko nousee reittä ylöspäin tuulettimen puhaltaessa. Mekossa on keltaisia kukkia valkoisella pohjalla, ja Miran penkillä koukussa olevissa jaloissa, pienissä varpaankynsissä on samansävyistä lakkaa.
= Maailman onnistunein aloitus! Oikeasti äh, miksi jotkut onnistuvat näin hyvin? Ei tuollaisen jälkeen vain voi lopettaa lukemista.

Elikä siis tykkäsin aloituksesta, mutta tykkäsin kaikesta muustakin. Sä kirjoitat kivasti. Toi alku kuvaa sun kirjoitustyyliä tosi hyvin ja juuri tuollainen iskee muhun ja lujaa.

Tarinan idea on myöskin onnistunut ja mua ainakin kiinnostaa kovasti saada tietää, mitä tässä tulee tapahtumaan.

Ei mulla siis ole paljoakaan valitettavaa. Muutama pieni huolimattomuusvirhe jossakin, mutta kadotin ja unohdin ne yhtä nopeasti kuin löysinkin.

Eli jatkoa vaan tulemaan! Kiitos tästä, tykkäsin ♥

Nuppis

  • Vieras
Vs: Nuori ja kaunis, k-13, 4/7
« Vastaus #7 : 25.07.2011 19:21:50 »
Frederica: Kiitän kehuista :-* Reinikaisen ja Laten juttua juuri mietin, että sotkeeko ne koko homman, mutta hyvä jos vain tuntuivat tutuilta :) Koska kyllähän Akilla täytyy olla muutakin elämää Miran lisäksi (tai ainakin sillä oli ;D) Kiitos kommentista!

mmariaä: Olen otettu noista kehuista :D aloituksia on vaikea kirjoittaa, ja tää aikamuoto tuntuu joskus vieraalta, mutta kiva jos miellytti :) Kiitos kommentista!

Kirjoittaja höpisee: Kuten ehkä huomannette otsikosta, niin olen päätynyt tän kanssa siihen tulokseen, että jäljellä on tän jälkeen kolme osaa. Nauttikaa kun vielä voitte eiku...
Muttajoo, tämä on lyhyt, tiedän, lupailen viimeisiiin kuitenkin noin 400 sanan mittaisia osia :D



4.

Miran bikineissä on pieniä kukkia. Oranssinpunertava väri pukee sitä, ja mun tekee mieli koskettaa rusketusraitaa sen selässä.

”Tää on lämmintä!”, Mira kääntyy huutamaan mulle mennessään jo edellä polvia myöten vedessä.

”Niin varmaan joo”, mä intän äänekkäästi ja astun veteen. Yllättävää kyllä, mua ei valtaa minkäänlainen hypotermiaan viittaava olotila, vaan vesi on mukavan lämpöistä pieneen viilentymiseen.

Mira pysähtyy odottamaan ja mä sukellan sen luo ja tarraan kiinni sen pohkeesta.

”Säikyttelet!”, Mira kiljaisee ja lappaa vettä päälleni.

Mä nauran ja suutelen sitä varovasti, ehkä vähän peläten sen reaktiota Jarin ja sen lopullisen välirikon jälkeen. Mira suutelee takaisin ja kietoo kätensä mun ympärille yhä tiiviimmin. Mä tunnen miten meidän väliin jääneet vesipisarat yrittää liukua takaisin järveen. Me vedetään vähän henkeä ja Miran tasapaino horjahtaa niin, että me molemmat kaadutaan. Ei sillä, vesimäärä on vähäinen, joten käteni tapaa hiekkapohjan melkein heti ja meidän päät jää pinnan tasolle.

”Senkin tasapainoilija”, mä mutisen Miran otsaa vasten.

Me puoliksi kellutaan vedessä, mutta molempien jalat ja mun käsi on kyllä pohjassa. Mä katson Miran silmiä ja luen sen katseesta sen miltä mustakin tuntuu.

Mira vetää henkeä ja sanoo muutaman sentin päässä kasvoistani:

”Mä rakastan sua Aki.”

Vastausmuminani hukkuu suudelmaan ja mä piirtelen sormella pieniä sydämiä Miran selkärankaan.


***
Kommenttia?


Frederica

  • ***
  • Viestejä: 1 148
Vs: Nuori ja kaunis, k-13, 4/7
« Vastaus #8 : 25.07.2011 19:49:51 »
Aww!<3
Aww!<3

Kuinka ihanan kaunis ja herkkä söpöilykohtaus! Olen täällä ihan sokerihumalassa tästä. ;D Nuo kaksi rakastavat toisiaan. :D Tuleehan heistä vielä onnelliset yhdessä? (Apua, tätä on vielä kolme osaa jäljellä, Miralle ja Akille ja vauvalle voi vielä tapahtua jotain pahaa, voi ei!)

Kuvaus ja kerronta ovat ihania, hymyilen täällä onnellisena.

Tämä on kaunis.
Lainaus
mä piirtelen sormella pieniä sydämiä Miran selkärankaan.

Kiitos, tykkään tästä paljon. Jatkathan pian? ;)
wooooop
Ava: Ingrid

Ampiainen

  • Helmipöllö
  • ***
  • Viestejä: 67
Vs: Nuori ja kaunis, k-13, 4/7
« Vastaus #9 : 25.07.2011 21:23:51 »

Kommenttikampanjasta. ( Onko sillä mitään väliä?)

Tämä oli loistava.

Jotenkin niin ihanan raikas ja elämänmakuinen ja tosi realistinen - juuri tällaista elämä on.
Kielikuvat ovat ihanan kesänmakuisia ja muutenkin herkullisia ja sopivat yhteyksiinsä saumattomasti.

Mä olen itse kirjoittaessani jumiutunut käyttämään kirjakieltä niin kerronnassa kuin dialogissakin ja sun tekstiäs lukiessani, mussa heräsi himo kirjoittaa vaihteeksi puhekielellä, koska näihin sun lukuihin se sopi niin täydellisesti.

En tiedä oliko tekstissä kirjoitusvirheitä, ei ainakaan mitään hypännyt silmille.

Aloitus oli todellakin loistava, teksti oli koko pituudeltaan yhtä kutkuttavan koukuttavaa ja herkullisen kepeää. Ei mitenkään tekotaiteellista, vaan helposti ymmärrettävää, ei liian mutkikasta.


Tästä tuli nyt vähän hehkutuskommentti, toivottavasti et harmistu siitä, mutta olen vaikuttunut. :)

Kiitos erilaisesta, virkistävästä lukukokemuksesta!
Kenties viisas Korpinkynsi
on koti sun alttiin mielen
siellä älykkäät ja terävät oppii
yhdessä taikuuden kielen

ava; raitakarkki

Nuppis

  • Vieras
Vs: Nuori ja kaunis, k-13, 5/7
« Vastaus #10 : 31.07.2011 19:07:12 »
Frederica: Heh, kiitos kommentista :D Omakin suosikkikohtani oli juuri tuo loppu.

Hermy_A: Olen otettu noista kielikuvakehuista, nimimerkillä niitä joskus hiki hatussa miettinyt. Iso kiitos että kommentoit! ;)


Kirjoittaja höpisee: No niin, loppu vaan lähestyy ja lähestyy. En tiedä mitä tähän höpisisin, joten päästän eidät lukemaan. Olkaa hyvä :D


5.


Enni katsoo meitä vakavasti samalla kun puhuu. Respan seinässä on outoja oksankohtia, ja mä tekisin mitä vain, jos pääsisin kuuntelemasta tätä puhetta.

”Mä en ymmärrä yhtään, miten te ootte voineet olla noin huolimattomia. Sitä paitsi, kummallakaan teistä ei oo ammattia, Miralla kotitalouskoulun paperit ja ylioppilaslakki, ja Aki-”, se katsoo mua ja kun mä nyökkään vahvistavasti sen silmistä paistavalle ajatukselle, se jatkaa: ”vain ylioppilaslakki. Ettehän te saa edes elätettyä toisianne, entäs kaikkien vaippojen ja äidinmaidonkorvikkeiden kanssa?”

Mä näen silmäkulmastani, miten Mira koittaa nieleskellä kyyneleitä, jotta pystyis puolustamaan meidän ratkaisua. Mun alkaa käydä sääli sitä, Enni on isosiskon otteella koko vartin keskustelun ajan tyrannisoinut kaikki puolustuspuheet, eikä Mira oo saanut sanottua sanaakaan.

”Ei me tarkoituksella”, mä aloitan ja näen Ennin silmistä, miten huono aloitus oli, ja tiuskaisen suivaantuneena: ”Nuoretkin tekee virheitä. Säkin oot joskus ollu kaheksantoista ja risat.”

”Ja?” Ennin intonaatio nousee samalla lailla kuin Miralla silloin, kun se suuttuu. ”Sekö on pätevä selitys olla raskaana?”

Mulla alkaa keittää. Mikä se luulee olevansa meitä moralisoimaan? Neuvolantädit on palkkansa puolesta sen tehneet.

”Mitä sä sit odotat?”, mä tivaan ja käännyn vähän niin, että mulla on suora näköyhteys Enniin. ”Luentoa tilanteesta, jossa Mira tuli raskaaks?”

Mä kierrän käsivarteni Miran ympäri ja tunnen miten se tyrskähtää. Ensin mä luulen, että nyt se itkee, mutta viimein erotan naurunpyrskähdykset, joiden välistä Mira mutisee itkusta tukkoisella äänellä: ”Ootte tekin pöhköjä.”

Mira nousee ja kävelee muutamat askeleet sen ja Ennin välissä, ja halaa siskoaan, joka on aluksi kuin rautakanki.

”Anteeks, että me tultiin näin ilmottamatta.”

Enni halaa takaisin ja sanoo, että sitä ei haittaa, ja auttaa se vain halusi.
 
Mä en tiedä mitä mun pitäisi tilanteessa tehdä, kun toistensa kaulassa vetistelevien siskosten lohduttelu ei ole mun vahvinta alaa. Tosin ilmeisesti ne on jo sovussa. Naiset ja niiden mielenliikkeet.

 
Tien pientareilla alkaa jo kukkia nappikukkia, ja mun mielestä se on syksyn merkki. Mira kiistää ajatuksen ja vänkää, että vielä on kesää jäljellä. Tilanteen lopputulos on, että Mira suutelee mua nauraen ja mä ajan melkein ulos tieltä, kun sen kädet eksyy mun reisille.

Mira ottaa oikealla kädellä ratista kiinni ja puhisee mun kaulaa vasten: ”Mehän voitais pysähtyä seuraavalle linjuripysäkille. Ei meitä kukaan osaa oottaa.”

Mira nojautuu aina vain lähemmäs, mun pitäisi sanoa, että kuskin häiritseminen on kielletty, mutta Miran mansikkapastillien tuoksuinen hengitys poskellani estää sanojen muodostuksen, ja mä kaarran vastapäisen kaistan puoleiselle linjuripysäkille.
 
Ennin aamuinen saarna häipyy mielestä, mä kaadan auton taittuvan kuskinpenkin ja vedän Miran päälleni. Sen rinnat tuntuu mua vasten pehmeinä ja huumaavina ja sen kädet vaeltelee pitkin mun kroppaa kuumeisina ja etsien. Mä ujutan kielenkärkeni Miran etuhampaiden rakoon ja lasken käsilläni sen kylkiluita. Miran sormet leikkii paitani helmalla ja mun alkaa jo todella tehdä mieli. Mä vedän henkeä ja painan huuleni Miran solisluulle, samalla mä tunnustelen, miten sen alin kylkiluu kaartuu peittyen sitten rintsikoiden kaarituen alle. Miran toinen jalka painuu tiiviisti mun jalkojen väliin ja mä alan nähdä pieniä, vaaleanpunaisia tähtiä.

Miran mekko lentää auton tuulilasiin ja putoaa ratin päälle, ja mun paita ja sortsit ovat myttynä takapenkin jalkatilassa vielä muutaman tunninkin päästä, kun me viimein herätään.


***
Har du kommentter? olinpas fiksu ;D näin koulun alkua odotellessa...



Frederica

  • ***
  • Viestejä: 1 148
Vs: Nuori ja kaunis, k-13, 5/7
« Vastaus #11 : 01.08.2011 12:36:03 »
Ihanaa, että tää oli saanut jatkoa! :D

Hienoa, että Enni ja Mira saavat sovun aikaan. :D Olisi ollut kamalaa, jos Enni olisi vain katkaissut välit Miraan.

Lainaus
Naiset ja niiden mielenliikkeet.
Tämä on Akilta hyvä ja ymmärrettävä kommentti, hänestä on varmasti sekavaa yrittää pysyä Ennin ja Miran keskustelussa mukana. ;D

Lopun säätö on ihanaa, nuo kaksi tuntuvat tosissaan kuuluvan yhteen. :D

Kiitän ja jään odottamaan jatkoa.
wooooop
Ava: Ingrid

Heidi

  • ***
  • Viestejä: 90
Vs: Nuori ja kaunis, k-13, 5/7
« Vastaus #12 : 05.08.2011 02:16:59 »
Kommenttikampanjasta iltaa. Pahoitteluni siitä, että tässä kesti, mulla on ollut kamalasti puuhaa, mutta usko pois oon kärsinyt hirveistä omantunnon tuskista aina Anna Järvisen ja Olavi Uusivirran kappaleen soidessa radiossa.

Suoraan sanoen mä mietin mihin soppaan olenkaan taas lusikkani työntänyt, kun tajusin, että kysymyksessä on hettiteksti, joita mä luen tosi harvakseltaan. Yleensä naishahmot ovat noin muutoinkin musta äärimmäisen ärsyttäviä, mutta Miraa mä opin jopa jotenkuten sietämään varsinkin, kun kertojana oli kuitenkin Ari eikä tässä menty mitenkään kovin pitkälle naisen mielen syvyyksiin.

Teksti oli noin yleisesti ottaen helppoa ja kivaa ilman mitään turhaa hienostelua. Ensimmäisestä lauseesta asti kesäinen ja hyväntuulinen fiilis tarttui ja sai hymyn munkin huulille, koska kesä nyt vain on ihanaa aikaa. Tuon Pitkä kuuma kesä -haasteen osalta tää on siis erittäin onnistunut, jokainen pienikin yksityiskohta tuntuu huutavan tota vuodenaikaa. Näiden lisäksi tapahtumat ovat realistisia, vahinkoja sattuu, mutta niistäkin selvitään, sellasta elämä vaan on.

Lainaus
Me istutaan ja tuijotetaan hiljaisuutta, kohta me ollaan perillä. Tää on outo leikki, tässä ei ole sääntöjä. On vaan hyttynen Miran hiusrajassa ja sokeria sen suupielessä. Eikä se väistä kun mä nuolaisen rakeet pois.

Ehkä tähän mennessä onnistunein kohta. Sä et kuvaile turhia, mutta sitten taas välillä pysähdyt kuvaamaan jotain pientä hetkeä tosi hienolla tavalla.

Toisen pätkän kohdalla mä vähän hämmennyin, olin jotenkin odottanut, että tää on pelkkää ihanan kesän kuvailua. Mulla heräsi tietenkin mielenkiinto ja päässä pyöri, vaikka minkälaisia vaihtoehtoja sille, mitä on tapahtunut ja, miksi Enni suhtautuu asiaan niin nihkeästi.

Takauma Arin ja Miran ensitapaamisesta oli varmaankin mun suosikkini ehkä siksi, että sen miljöö on niin erilainen kuin näiden muiden, ehkä siksi, että siellä oli myös reilusti muita hahmoja. Tietenkin näiden kahden ensitapaaminen oli jo sinänsä kiinnostava aihe, koska tähän menessä ei oltu annettu sen ihmeellisempiä vinkkejä siitä, miten tuohon tilanteeseen oltiin päädytty.

Vaikka mä en tykkää hettiromantiikasta ja söpöilystä ja kaikki sellanen on musta tosi ällöä niin jostain syystä mä toivoin, että näillä nyt myös on tunteita toisiaan kohtaan eikä tässä olla liikkeellä pelkästään vastuun takia. Siksi joo neljäs osa oli ihan suloinen.

Lainaus
”Mitä sä sit odotat?”, mä tivaan ja käännyn vähän niin, että mulla on suora näköyhteys Enniin. ”Luentoa tilanteesta, jossa Mira tuli raskaaks?”
Tälle mä nauroin ääneen.

Kiitoksia sulle, enköhän mäkin palaa vielä lukemaan, miten tää tarina päättyy. (:

Nuppis

  • Vieras
Vs: Nuori ja kaunis, k-13, 6/7
« Vastaus #13 : 07.08.2011 14:41:19 »
Frederica: Kiitän tooosii paljon kommentista <3, tässä sitä jatkoa nyt tulee ;D

Heidi: Kivaa, että tää sai sut lukemaan jotain erilaista, mitä yleensä. Iso kiitos kommentista :D

Kirjoittaja höpisee: Pakko laittaa tä nyt heti kun sain valmiiksi, etten vaan unoda ;) Ei kai tässä ihmeempiä, loppua kohti siis mennään, kommentoikaa ihmeessä ;D



6.



Tienviitassa lukee Pori. Tai ehkä sittenkin Nummela. Mistä mä sen voisinkaan tietää, puolustelen itselleni sumean näkökentän laidalla näkyvää Miran jalkaa katsoen.
 
Pikkuhiljaa tapahtumat palautuvat mieleen. Pätkinä, kuin vanhoissa filmeissä. Toissapäivänä Enni ja Mira pääsivät sopuun, ja sovinnon vanhempi osapuoli passitti meidät saman tien kotia kohti. Jostain syystä meidän matka katkes jollekin bussipysäkille. Oikeesti syy oli se, että me riideltiin nappikukista ja syksyn tulemisesta ja sitten päädyttiin sänkyyn. Tai siis auton penkille.
 
Eilen me oltiin sitten ajettu jonkun matkaa johonkin suuntaa, mä en muista alkuunkaan, mistä kartasta Mira suunnan repäisi, sillä kun me oltiin kolmannen kerran ajettu saman, mitäänsanomattoman pikkukyläpahasen ohi, mulla keitti ja me vietettiin yö kuolleen kyläkaupan parkkipaikalla.

Mira mumisee unissaan, ja mä työnnän päättäväisesti suupieliä repivän haukotuksen pois ja alan töniä Miraa hereille.

”Mitämitä?”

Että mä rakastan Miran ääntä, kun se mutisee käheästi, eilisen siidereistä tahmealla äänellään. Sen huulilla maistuu vieläkin omena.

Hei hetkinen, mä tajuan äkkiä, me juotiin eilen siideriä, ja Mirahan on raskaana!

”Kulta onko sulla kauheen huono olo?”, mä alan huolehtia, ja heräilevä Mira katsoo mua kuin järkensä menettänyttä katsotaan.

”Öö..Aki hei”, Mira kysyy varovasti, kun mä olen jo suunnilleen aloittamassa painelu-puhalluselvytystä.

”Joo ole hei rauhassa kulta. Se oli sitten ihan mun syy, mä juotin sulle siideriä, annan anteeks”, mä sopotan.

Mira naurahtaa ja kääntää mun päätä niin, että meidän katseet kohtaa.

”Mä olen kunnossa. Ei yks siideri mua eikä vauvaa tapa.”

Mä tunnen itseni vähän tyhmäks ja punastus nousee kaulalta, mut samalla mä tiedän, että mulla on vieressä nainen, jonka puolesta mä saisin hermostua ihan miten paljon vaan ja olla miten tyhmä vaan.

Me suudellaan tiiviisti ja äkkiä joku koputtaa auton ikkunaan. Isomahainen mies yrittää kätkeä hymyä partansa taa, kun mä nolona avaan sille ikkunan.

”Loppuikos nuorelta parilta bensa?”, mies kysyy.

”Ei”, Mira ehtii vastata mua ennen ja hymyilee. ”Me vaan vietettiin tässä yö ja aateltiin nyt lähtee jatkamaan.”

Mies olisi tarjonnut meille kahvit kaupassaan, mutta me kieltäydytään kohteliaasti ja aletaan oikeasti tehdä lähtöä.


Viimeinen pysäkki ennen kotia. Me päätettiin matkan aikana, että mennään ensin Miran porukoiden luo. Enni oli kai valmistellut niitä jo etukäteen soittamalla.

”Mira”, mä sanon ja tiedän äkkiä ihan oikeesti, mitä mun pitää tehdä. Mä käännyn niin että me istutaan vastakkain ja mä nään Miran kasvot. ”Tuutko sä mun vaimoks?”

Miran silmät suurenee, mä näen miten niihin kertyy vettä ja mä ehdin jo miettiä, ettei se vastaa, mutta sitten: ”Kyl-lä”, viimeinen tavu hukkuu mun kaulaani ja mä olen onnellinen.

Frederica

  • ***
  • Viestejä: 1 148
Vs: Nuori ja kaunis, k-13, 6/7
« Vastaus #14 : 08.08.2011 15:40:43 »
Awww! :D Aki kosi ja Mira suostui!<3

Aivan ihanata! Nämä kaksi voivat vielä saada ansaitsemansa lopun (älä, jooko!, tee mitään radikaalia viimeisessä osassa, anna näille onnellinen loppu, joohan?) Akista, Mirasta ja pikkuisesta tulee perhe, joohan. :D On siinä kyllä Akilla ja Miralla opettelemista, mutta kyllä he pärjäävät. ;)

Tämä luku on hieno. Tuo Akin huolehtiminen on jotain niin hienoa ja söpö, ja Mira on ihanan rauhallinen, kun Aki hössöttää. Kuvaus on upeaa, ja kosinta on todella hieno, tuollainen yllättävä ja suloinen, ja Miran vastaus on ihana.

Seuraava onkin sitten viimeinen osa. :( Mutta odotan sitä innolla :D, siitä huolimatta, että se päättää tämän tarinan.

Kiitän.
wooooop
Ava: Ingrid

LoveSnape

  • ***
  • Viestejä: 50
Vs: Nuori ja kaunis, k-13, 6/7
« Vastaus #15 : 22.08.2011 21:26:39 »
Eli joo luin ensimmäisen osan ja sitte jäi vaivaamaan mitä seuraavaksi tapahtuu ja sitten tuli luettuakin aika nopeaa tämä, eli kertoo siitä kuinka hyvä tämä on :D. Tosi kiva ja söpö tarina!
 Yhdenlainen rakkaustoori, ei paljon käännekohtia joita olisin ehkä kaivannu, mutta tämähän on omalaisensa, kun olet pitkä kuuma kesä-haasteessa, (?)  kirjoittanut ^_^ Tykkäsin tosta ensimmäisen osan kahvinjuonti kokemuksista! Ja awwskis toi loppu. Osaat kuvailla mahtavasti eri tapahtumia. Toivottavasti saavat Aki ja Mira töitä : D Viimeistä (?) osaa odottaen..
« Viimeksi muokattu: 22.08.2011 21:29:07 kirjoittanut LoveSnape »
Here's hoping, you’ll help me to be brave.

Nuppis

  • Vieras
Vs: Nuori ja kaunis, k-13, 7/7
« Vastaus #16 : 24.08.2011 15:52:27 »
Frederica: Voi olen otettu kehuista! Tuon kosinnan kirjoittaminen oli kamalan vaikeeta, koska siitä ei ole itsellä kokemusta ;D, joten kiitän jälleen isosti kommentista!

LoveSnape: Tosi mukavaa, että luita ja viitsit kommentoidakin. Kiitos!

Kirjoittaja höpisee: Tässä se viimeinen osa sitten tulee. Venyttyään kirjoittamattomana vaikka kuin kauan, jotenjoten... olkaa hyvä nyt sitten :)




7.



Kokkolan kaduilla on loskaa. Mua väsyttäisi aika törkeästi, jos ehtisin ajatella, mutta tällä hetkellä mulla on vaan kiire kotiin. Saamarin VR, aina myöhässä.
 
Mä muistan Miran pyöreämahaisena ja kömpelönä, joten on ihan outoa miettiä, miten mahan tilalla olisi huutava nyytti. Tosin se nyytti oli vielä niin pieni, että sitä kuulemma pidettiin keskoskaapissa, mutta Mira oli sanonut mulle puhelimessa saaneensa pitää sitä jo sylissä.

 Mä kiroan edelleen koko työkomennukseni hornan tuuttiin, sillä oli täysin Finnairin äkillisen juoksupoikapulan syytä, että mun oli pitänyt lähteä Ouluun tekemään hommia palkan eteen. Vaikka ei kai kukaan ollut osannut ennustaa, että nyytti päättäisi änkeä maailmaan kaksi kuukautta etuajassa. Meidän molempien porukat oli kuuleman mukaan olleet ihan paineissa sairaalassa odottamassa, miten Miralle ja vauvalle kävisi. Mira oli sairaalaan mennessään yrittänyt soittaa mulle, mutta Finnairin ihaniin henkilöstöetuihin kuuluva puhelimeni oli sanonut sopimuksen irti juuri silloin. Mun mutsini se kuitenkin oli saanut kiinni, ja mä olen hemmetin ylpeä molemmista, että ne pystyivät toimimaan yhdessä kaiken kireyden jälkeen.

 Mä nauran itsekseni kun Inter City viimein saapuu, sillä Enni on laittanut tekstaria.

”Vaikka mä joskus silloin sanoinkin, että teidän pitää saada töitä, että elätte, nii en mä hemmetti tarkottanu, että sun täytyy jäädä sinne. Ala tulla jo saakeli soikoon, vaimos oottaa!”
 
Voin hyvin kuvitella, miten se on yrittänyt olla virnuilematta Miralle viestiä kirjoittaessaan. Mä olen soittanut Miralle aina kun olen ehtinyt, ja joka kerta Ennikin on ollut sairaalassa. Taitaa tätikin olla tohkeissaan.


Mä toivotan konduktöörille aurinkoista iltapäivää ilmeisesti turhankin iloisesti, sillä setä katsoo mua kuin tärähtänyttä ja kysyy sitten varauksella, että olenko kunnossa.

”Totta kai!” hihkaisen ja lisään vaimeammasti: ”Mä nään kohta lapseni.”

Varmaan VR kuskaa useinkin synnytyksestä myöhästyneitä sulhasia, sillä konnari kyselee kaikkea asiaankuuluvaa ja onnittelee.


Mun maailma hymyilee.

Silmänaluseni kostuvat, kun mä viimein saan halata Miraa ja jännityksellä kurkkaamme yhdessä keskoskaappiin.
Mun tyttöjäni molemmat.

***
En tiedä mitä sanoa, kommentoikaa te jotain :D
« Viimeksi muokattu: 24.08.2011 19:02:09 kirjoittanut Nuppis »

Quintus

  • roomalainen
  • ***
  • Viestejä: 34
Vs: Nuori ja kaunis, k-13, 6/7
« Vastaus #17 : 24.08.2011 17:38:03 »
Luin joskus tästä alkuosaa ja nyt huomasin viimeisen osan ilmestyneen. Joten luin senkin ja yritän kommentoida. En osaa sanoa oikein mitään. Minä vain pidin tästä. Se oli kesäinen ja mukavaa piristystä kouluaamuihin. Kiitos! ;D
Muista, että olet ainutlaatuinen. Kuten me kaikki muutkin.

Frederica

  • ***
  • Viestejä: 1 148
Vs: Nuori ja kaunis, k-13, 6/7
« Vastaus #18 : 24.08.2011 18:07:50 »
Awww! Täydellisen ihana lopetus!<3

Vähän jännitti, että kuinka käy, kun Mira synnyttää etuajassa ja Aki on jossain kuusessa, mutta onneksi kaikki kävi hyvin. Kun tuosta Akin sairaalaan saamisjännityksestä pääsi yli, niin pidin siitä, että Aki on saanut töitä. Näillä on varmasti ihana tulevaisuus edessä, kun ovat kaikki onnellisesti yhdessä.

Kuvaus ja kerronta on hienoa, ja konnari on symppis. ;D Enni on ihanan tohkeissaan vauvelista, ja on hyvä, että tuo synnytys on saanut tuollaisen välirauhan kaikkien välille. Arvelisin, että se jatkuu, kun elämä asettuu uomiinsa, ja isovanhemmat toteavat ihastuneensa ja kun Aki ja Mira menevät naimisiin, eikä kenelläkään ole enää valittamista heidän tilanteestaan, koska he kyllä pärjäävät. ;D

Tämän lopun ainoa huono puoli on se, että nyt tämä on loppu, ohi. :'( Enää ei voi pyytää jatkoa, vain ja ainoastaan kiittää.

Kiitos tästä söpöläisestä.^^
wooooop
Ava: Ingrid

koete

  • Puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 1 117
  • ava: we♥it
Vs: Nuori ja kaunis, k-13, 7/7
« Vastaus #19 : 07.09.2011 19:33:00 »
oi, että kun tämä oli suloinen!

Tuolta kommenttikampanjasta tän löysin ja oli kyllä hyvä löytö. Heti ekasta lauseesta lähtien oli pakko lukee kauheella vauhdilla nää loppuun asti ja tykkäsin tykkäsin kaikista kohdista. Ehkä parissakohtaa oli vähän sekavaa, että eka puhuttiin menneestä tapahtumasta ja sit hypättiin taas tuohon nykyhetkeen. Sen olisi ehkä voinut merkitä jotenkin selkeämmin, mutta eipä tuo häirinnyt niin kauheasti.

 Kirjoitusvirheitäkään en nähnyt yhtään ja koko teksti oli niin mukavan kesäinen, että piristi ihan mielettömästi tätä sateista päivää. Kuvailua oli kivasti noinkin lyhyisiin pätkiin saatu ja hienosti sai kuvan ihmisistä. Nopeaa etenemistä kyllä, kun noin nopeasti mentiin naimisiin jne. Mutta ei se häirinnyt. Se kaikki oli jotenkin niin tuolla taustalla vaan, vaikka tuo raskaus olikin keskeinen asia tässä, tuntui silti ettei sitä huomioitu liikaa vaan oli kivaa ja rentoa kesämeininkiä. Synkät ajatukset mainittiin vaan siellä jossain sivussa ja äääh. En osaa jotenkin kommentoida tätä kunnolla. Oon liian innoissani! :D (selvis muutama kiva juttu tässä lukemisen ja kommentoinnin välillä..)

Mutta niin, en viitsi enää toistella noita samoja asioita, joten sanon vaan, että kiva oli. :)
« Viimeksi muokattu: 07.09.2011 19:34:49 kirjoittanut koete »