Kirjoittaja Aihe: Pisarat valheita likaisissa ikkunoissa [K11]  (Luettu 2575 kertaa)

Haalea

  • Tarpeeksi
  • ***
  • Viestejä: 258
Pisarat valheita likaisissa ikkunoissa [K11]
« : 14.07.2011 14:38:39 »
Title: Pisarat valheita likaisissa ikkunoissa
Rating: K11
Warnings: Itsemurha
Author: Haalea
Genre: angst, romance
Pairing: Ron/Hermione (taas)
Summary: Yöllä nainen kuitenkin heräisi jälleen ikkunan toiselta puolelta kuuluvaan humalaiseen nauruun.
Challenges: Tuhoa suosikkiparituksesi (Ron/Hermione) ja 3 Ikärajaa -haaste (Ron Weasley)
Disclaimer: Hahmoista kunnia Rowlingille.
A/N: Leffan jälkeinen paritusnarkkari, kun olen...



Pisarat valheita likaisissa ikkunoissa

Ennen kaikki oli ollut melkein harmillisen lähellä täydellisyyttä. Leikkisä parisuhde romanttisine iltoineen, jaetut suudelmat ja yhteiset hetket. Yllättäen kosinta ja myöntyminen yhteiseen tulevaisuuteen. Idyllissä eletyt häät sekä häämatka. Syksyisen sateen ropina Lontoon syrjäisessä korttelissa sijaitsevan pienen yhteisen asunnon likaisiin ikkunoihin.

Kaikki oli kuitenkin muuttunut. Miehen huulet toisen naisen huulilla. Kauniimman ja paremman, mutta ei hänelle. Erilainen katse, jonka takana väärä henkilö jakamaan elämänsä miehen kanssa, jota Hermione rakasti. Naisen kävellessä kohti sitä pientä nuhruista asuntoa, jota oli ennen nimittänyt heidän kodikseen, mietti hän kaikkia pieniä riitoja ja valheita, sekä iloisia rakkaudentäyteisä hetkiä niiden muutamien onnellisten vuosien ajalta. Yöllä nainen kuitenkin heräisi jälleen ikkunan toiselta puolelta kuuluvaan humalaiseen nauruun. Hermione peitti korvansa, ja yritti unohtaa, paeta todellisuutta unten maailmaan, jossa Ron oli yhä hänen.

Kyyneleet valuivat tuskaansa naisen poskilla. Ne sekoittuivat sateeseen, pisaroihin anteeksipyyntöä ja katumusta. Puhtaiden vastapestyjen ikkunoiden lävitse siroavat valonsäteet kuitenkin muistuttivat väärästä, eikä hän kyennyt enää jatkamaan. Ei edes silloin, kun Ron ryntäsi huoneeseen nyyhkyttäen, ja katsoi vaimonsa jäätyneisiin silmiin katuen tekojansa.
« Viimeksi muokattu: 15.05.2016 19:56:27 kirjoittanut Lauchuo »

flawless

  • Alempi ylilehmä
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 10 702
  • d a d d y
Vs: Pisarat valheita likaisissa ikkunoissa [K15]
« Vastaus #1 : 14.07.2011 17:35:35 »
Kommenttikampanjasta heissan!

Hui. Tämä oli jotenkin hyvin pysäyttävä. Yleensä Ron/Hermione mielletään ja esitetään joko onnellisena parituksena tai sellaisena ennen seurustelua "miksei toi voi olla mun" -angstina, joten tämä yllätti. Itse en paljoa kyseistä paritusta lue, koska rare on kaveri, mutta olen aina mieltänyt Ronin ja Hermionen onnelliseksi pariksi pienine ongelmineen, jotka ovat lähinnä tärkeysluokkaa "Ron jättää aina wc-pytyn kannen auki". Mielenkiintoinen uusi näkökulma siis, vaikka tunnustan nyrpistäneeni nenääni sille, että näiden suhde rikottiin. Ron/Hermione on itsestäänselvyys ;D

Tämän tunnelma oli hyvin tavoittava ja mukavan tumma. Alusta lähtien jonkinlainen uhka oli läsnä, ja vaikkei sitä silloin sanottukaan, niin sen jotenkin aisti. Sen taas voi kääntää niin, että alku oli oikein onnistunut. Hermionen tuska oli uskottavaa ja häntä kävi sääliksi, ja jostain syystä Roniakin. Olen aina mieltänyt Ronin sellaiseksi hahmoksi, joka ei tarkoituksella tee pahaa, joten heräsi kysymys miksi. Ehkä tuo mainittu alkoholi itten ajoi Ronin vääränlaisiin ratkaisuihin.

Loppu oli hyvin toteutettu, enkä oikeasti arvannut, että noin tulisi käymään (varoituksethan iloisesti skippaan lähes aina, etten spoilaannu). Useista itsemurhaficeistä sen näkee, tästä se ei paistanut läpi alkuriveiltä lähtien. Pidin siitä, ettei suoraan sanottu, että Hermione teki itsemurhan, vaan se oli luettavissa rivien välistä. Hyvä toteutus siis sen vuoksi, että sen arvasi heti vaikkei sanottukaan.

Muutenkin teksti oli noin yleisesti hyvää, virheitä ei ollut ja kerronta kulki. Helppolukuista tekstiä, jonka kanssa ei tullut lukiessa mitään ongelmia väärinymmärrysten tai hankalien sananvalintojen kanssa. Lisäksi pituus oli mieluinen, koska raapaleet ja tuplaraapaleet ovat suuri rakkauteni. Ne ovat ihania kaikessa lyhyydessään.

Kiitän oikein paljon tästä, se antoi mukavaa perspektiiviä tällä toisella näkökannalla näiden kahden suhteesta. Kiitos!

bannu by Ingrid

Brangwen

  • ***
  • Viestejä: 473
Vs: Pisarat valheita likaisissa ikkunoissa [K15]
« Vastaus #2 : 14.07.2011 18:53:37 »
Komppaan edellistä siinä, että Ron+Hermione on aina tuntunut itsestäänselvästi onnelliselta yhtälöltä. Ehkä juuri siksi teksti on niin vahva. Siinä otetaan jotain, mikä lukijalle on särkymätöntä, ja pistetään se palasiksi tuosta vain, ei helposti ja kivuttomasti, mutta kuitenkin ilman sadan sivun vääntämistä. Erityisesti pidän vesi/lika- ja silmät/ikkunat-symboliikasta.
There’s a thin semantic line between weird and beautiful. And that line is covered in jellyfish.
-Cecil Baldwin

MissWeasley

  • Rohkelikko
  • ***
  • Viestejä: 483
  • Too cute to be straight.
Vs: Pisarat valheita likaisissa ikkunoissa [K15]
« Vastaus #3 : 06.09.2011 18:38:53 »
Ron/Hermione on ihana canonparitus vaikken sitä finissä juuri luekaan :D
Yhdyn kahteen edelliseen, et aina oletetaan Ronin ja hermionen olevan onnellinen pari :)
Ja kun luin varootuksista itsemurha oli pakko tulla lukeen ;D Olin ilosesti yllättyny ettet ollu vaan kirjottanu "hänen vaimonsa oli kuollut,/tehny itsemurhan" tai sillee, vaan toi viimenen lause oli pysäyttävä ja ihana :3

Eipä mulla muuta :D

~Missy
Every time a child says
'I don't believe in fairies'
there's a little fairy somewhere
that falls down dead.