Kirjoittaja Aihe: Parodia narrista, S  (Luettu 1827 kertaa)

Belsissa

  • Ikiunelmoija
  • ***
  • Viestejä: 760
    • Arcane Inspiration - blogini
Parodia narrista, S
« : 08.07.2011 13:42:42 »
Kirjoittaja: Belsissa
Ikäraja: S
Tyylilaji: Angst
Muuta: Innoittajani

***

Kuka minä olen? Minulla on punaiset läikät poskissa, kulkusia hatussa ja kummalliset, turhan isot tossut jalassa. Aivan niin, olen Ranskan prinsessan ikioma hauskuttaja, hänen palvelijansa mitä tulee nauruun. Olen hänen henkilökohtainen hovinarrinsa. Kirjaimellisesti ja vähemmän kirjaimellisesti.

Sananmukaisesti minusta tekee sen varustukseni, sekä muka-hauskat sutkautukseni, jolle kaikki ovat jostakin kumman syystä nauravinaan. Itse olen lausunut mokomat niin monet kerrat, että olen jo aikoja sitten kyllästynyt niihin. Silti kävelen prinsessan perässä makuukammarista ruokasaliin ja sieltä pihamaalle typerä virne naamallani, liioiteltu, irvistyksen kaltainen. Ääliömäisyyteni kuitenkin on asia, joka tekee minusta mitä mainioimman hovinarrin siis mitäpä tuota muuttamaan.

En ole ainoastaan hovin hauskuttaja vaan myös oman elämäni säälittävin narri. Olen nimittäin toivottomasti rakastunut tuohon hauskutettavaani. Ranskan prinsessan hymykuoppiin ja tuikkiviin taivassilmiin. Hänen kauneuttaan ei voi verrata mihinkään muuhun, ei hänen äänensä kirkasta sointua edes satakielen lauluun, sillä se olisi neidon sulokkuudelle pyhäinhäväistystä. Valitettavasti en kuitenkaan koskaan voi haaveillakaan koskettavani noita ruusuposkia, saati kultaisia kiharoita. Se tehtävä ei ole narrin vaan prinssien ja rakastajien. Eikä narria oteta rakastajaksi. Narri on prinsessan ja rakastajan hupia, jota katsoessa nämä voivat yhdessä nauraa ja salaa vilkuilla toisiaan. Kuinka sydäntä särkevän romanttista, kuinka rakastettavan kuvottavaa!

Mikä narrin parodia olenkaan ja sehän naurattaa. Naurattaa niin, että siinähän suorastaan vääntyy kippuraan vannoutunut mutruhuulinenkin. Eivät narrit saa rakastua prinsessoihin, eihän narrien kuulu rakastua ollenkaan! Sellainen tuottaa sydänsuruja, eivätkä ne ole ollenkaan hauskoja. Niiden esittäminen tekee katsojat vain pahoinvoiviksi omistaan. Niinpä on paras, ettei narri koskaan näytä rakkauttaan, vaan ivahymyn prinsessalle kujeilevien sanojen kera. Pienen palan kikattavaa valhetta.
« Viimeksi muokattu: 09.07.2011 11:46:08 kirjoittanut Felicita »
Arcane Inspiration - lifestyleblogini
Virvatulilaulu - kirjallisuusblogini

Crownless

  • ***
  • Viestejä: 284
Vs: Parodia narrista
« Vastaus #1 : 08.07.2011 15:39:36 »
Oi, tämäpäs oli mukavan erilaista luettavaa. Tykkäsin hurjasti kun kuvailit koko tekstin narrin näkökulmasta. Pidin erityisesti alusta, tuo "kuka minä olen?" oli vain niin täydellinen aloitus kun vain olla ja voi, minun mielestäni. Harvoin törmää tuonkaltaisiin vähän erilaisiin aloituksiin, mikä on vain positiivista. Samoin ajattelisin lopusta, se viimeinen lause kolahti erityisesti.
En bongannut virheitä ja kerronta oli muutenkin sujuvaa. Tunteet välittyivät tänne ruudun taakse mainiosti, pystyin hyvin kuvittelemaan narrin tuskan siitä ettei se saa rakastaa. Plussia ropisee taivaan täydeltä sulle kuule nyt. :D En taidakaan keksiä mitään "risuja"... tämä oli vain niin hyvä.

Suuret kiitokset mahtavasta lukukokemuksesta.  :-*

-Crownless
« Viimeksi muokattu: 08.07.2011 15:41:26 kirjoittanut Crownless »
kuu vain lainaa valoaan

Lill-y

  • Vieras
Vs: Parodia narrista, S
« Vastaus #2 : 11.07.2011 19:16:33 »
Kommentticocktailin ansiosta eksyin todella pitkästä aikaa Sanan säilän puolelle etsimään kiinnostavaa luettavaa, tämä jostain syystä halusi huomiotani ja kun kerran luin, varmaan kommentoin samalla myös. Vaikka nyt tuntuukin, että ajatuksia luetusta on ehkä vähän vaikea purkaa sanoiksi eikä ole oikein paras mahdollinen kommentointifiilis.

Tämä oli kiehtova. Kurkistus Ranskan hovin hauskuttajan elämään, joka on vähän ehkä erilaista kuin voisi kuvitella. Tässä on kyllä hyvä pointti: minkä perusteella narrin elämä olisi hauskaa vain siksi, että hänen tehtäväänsä kuuluu naurattaa muita? Jotka nauravatkin, vaikka ehkä enemmän koko narrin roolille kuin erityisen hauskoille jutuille. Prinsessallekin narrin katsominen yhdessä rakastajan kanssa antaa hyvän syyn vilkuilla toista ja viettää aikaa yhdessä, samalla kun narriraukka on itsekin rakastunut prinsessaan. Ei kovin mieleinen tilanne, ideana mielestäni mielenkiintoinen.

En ole aikaisemmin lukenut sinulta yhtään mitään, joten näin vähäisellä kokemuksella tyylistäsi yleisesti on paha mennä puhumaan. Mutta. Tämän perusteella se ainakin on hyvin erilainen verrattuna siihen, millaista olen tottunut lukemaan. Varsinkin tekstin viimeinen kappale, ehkä toiseksi viimeinen myös. En nyt keksi, mitä siitä osaisin sanoa tai millaiseksi kuvailla; jotain uutta se minulle on, kiinnostavalla tavalla.

Linkittämästäsi musiikistakin on pakko sanoa jotakin. Luin tekstisi aluksi ilman sitä, toisella kerralla laitoin sen taustalle - ja hui, teksti vaikutti erilaiselta, jollain tapaa. Surumielinen ja selvästi angstiahan se oli muutenkin, mutta musiikin synkkyys ja aavemaisuus (ei voi väittää, etteikö se olisi hiukan karmiva, itsestäni ainakin) saivat sen tuntumaan vieläkin toivottomammalta. Tosin musiikin merkitys minulle muuten jäi ehkä hieman varjoon, mutta no, sehän on vain tulkintakysymys ja inspiraatio tulee mistä tulee, sitä ei oikein voi hallita. Lumoava kappale (vaikkakin pelottavalla tavalla) ja kyllä, jäin kuuntelemaan sitä vielä useampaankin kertaan.

Lainaus
Ääliömäisyyteni kuitenkin on asia, joka tekee minusta mitä mainioimman hovinarrin siis mitäpä tuota muuttamaan.
Jäin miettimään, sopisiko tähän jonkinlainen välimerkki, pilkku tai ajatusviiva vaikkapa, sanojen hovinarrin ja siis välille. Tosin voi olla, että kyse on vain sujuvuudesta minun mielessäni ja siis mielipideasia, mutta tulinpa maininneeksi nyt kuitenkin.

Kaiken kaikkiaan pidin tästä kovasti. Tässä oli paljon itselleni uutta ja hämmentäviäkin asioita ehkäpä, mielenkiintoisia. Kiitos hienosta tekstistä! (:

Belsissa

  • Ikiunelmoija
  • ***
  • Viestejä: 760
    • Arcane Inspiration - blogini
Vs: Parodia narrista, S
« Vastaus #3 : 22.07.2011 16:13:22 »
Crownless: Suuret kiitokset! Mukavaa, että pidit tekstistäni ja pidit sen aloitusta ja lopetusta omaperäisinä.

Sperling: On hienoa huomata, että olet pohtinut tekstiäni ja availlut sitä pikkuisen. Minusta on aina mukavaa saada pohdiskelevaa palautetta, josta huomaa, että lukija on todella paneutunut tekstiini. Olen myös iloinen, että sait tästä erilaisen lukukokemuksen, mitä yleensä luet - vaihteluhan virkistää.

Kappale on sekä hyöty, että haitta. Olisin voinut yritä vangita tunnelman paremmin jo pelkästään tekstiin. Mutta hyvä, että se joka tapauksessa välittyi. Minulle inspiraatio nyt vain sattui tulemaan tuosta kappaleesta. En oikeastaan tiedä miksi, kunhan kuuntelin Nox Arcanaa ja tuosta kappaleesta välittyi tällainen visio.

Korjaan tuon pikkuisen virheen. Kiitokset palautteestasi!
Arcane Inspiration - lifestyleblogini
Virvatulilaulu - kirjallisuusblogini