Kirjoittaja Aihe: Uskallatko rakastua? | S, todella lyhyt  (Luettu 1820 kertaa)

unicorn

  • ***
  • Viestejä: 26
  • avatar by Huurresinetti
Uskallatko rakastua? | S, todella lyhyt
« : 07.04.2011 17:22:37 »
Ficin nimi: Uskallatko rakastua?
Kirjoittaja: unicorn
Genre: draama?
Ikäraja: S
Varoitukset: ei ole.
Haasteet: Ficlet 300, sanalla 214. rakkaus
A/N: Tuli mietittyä mitä kaverit ovat kertoneet rakkaudesta.


Uskallatko rakastua?

Rakkaus kuulostaa niin merkityksettömälle sanalle, samoin ihastus.
Mitä ne ylipäätään tarkoittavat?
Onko ihastuminen sitä, kun hihitellään tyttöporukassa tuon ohitse kävelevän pojan olevan todella söpö?
Istutaan käsi kädessä katsomassa auringonlaskua?
Ei, ei se ole tuollaista. Turhaa ihmisille on valehdella siitä, mikä on totta ja mikä ei.
Ihastuminen tarkoittaa sitä, kun katsellaan jotain kaukaa ja vaihdetaan pitkiä katseita hymyillen. Ehkä myös yritetään kertoa tunteistaan huonoin tuloksin.
Rakkaus taas on sitä, kun huomataan kaiken olevan mennyttä. Kun selviää, että sillä onkin joku muu. Se on itsensä satuttamista tietoisesti.
Älkää rakastuko.
« Viimeksi muokattu: 14.06.2011 18:31:54 kirjoittanut flawless »
Ehkä minä olen salaisuus.

Audrina

  • ametistikvartsi
  • ***
  • Viestejä: 167
  • pumped up kicks
Vs: Uskallatko rakastua?
« Vastaus #1 : 08.04.2011 17:34:33 »
Otsikko on todella houkutteleva - pidän myös siitä!

Niin mitä rakkaus sitten on? Tämä oli lyhyt tunteita herättävä mietintäpätkä; jäi mieli täyteen kysymyksiä kun oli tämän lukenut. Kun joku sanoo, tai ajatuksissa pilkahtaa pinnalle sana ihastus tulee mieleen ala-aste, kun ihmiset kirjoittelivat ihastuksiensa nimiä käsiin, niin että koko luokka varmasti tietää kuka kyseisen henkilön mieltä lämmittää. Ihastuminen on sellainen asia, joka kuulostaa minusta tyhmältä, jos joku aikuinen sanoo olevansa ihastunut. Totta kai tosi rakkaus - vai onko sitä, alkaa aina jostain pienestä ihastumisesta.

No niin kuitenkin jätän ääneen ajattelemisen sikseen, ja keskityn itse tekstiin. En pitänyt siitä minkälaisessa asetelmassa teksti oli - sinuna olisin laittanut joihinkin kohtiin rohkeasti kappalejaon. On tärkeää miltä teksti näyttää kokonaisuutena, sen ohella mikä sen sisältö on. Teksti olisi kaivannut myös erottuvimpia sanavalintoja jonnekin. Sen lisäksi jäi vähän mietittämään miten otsikko liittyi tähän.

Kaikesta huolimatta tämän luettua ainakin minä aloin kunnolla filosofoida. Kiitos siis tunteita herättävästä lukukokemuksesta! (:
syystuulista viis,
kun tapaamme elossa:
sinä ja minä

unicorn

  • ***
  • Viestejä: 26
  • avatar by Huurresinetti
Vs: Uskallatko rakastua?
« Vastaus #2 : 08.04.2011 19:11:32 »
Audrina, kiitos kommentista! :)

Mietinkin kauan laitanko tuohon jonkinlaisen kappalejaon tai jotain, mutta jätin sen sitten noin. Ehkä ei olisi kannattanut, mutta ei voi mitään :D
Tosiaan, en ole kovinkaan hyvä keksimään otsikoita. Mukava silti kuulla että se oli edes jollain tavalla mielenkiintoinen, vaikkei tekstiin paljoa liittynytkään :)
Ehkä minä olen salaisuus.

flawless

  • Alempi ylilehmä
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 10 702
  • d a d d y
Vs: Uskallatko rakastua?
« Vastaus #3 : 23.04.2011 21:36:23 »
Hm. Mitähän tähän sanoisi.

Idea tässä oli oikein mielenkiintoinen. Tykkään tällaisista pohdiskelevan tyyppisistä teksteistä, jotka saattaa joutua lukemaan pariinkin otteeseen ennen kuin ymmärtää, mistä on kyse. Tässä kuitenkin kaikki selvisi suht selkeästi jo ensimmäisellä lukukerralla, mikä on hyvä siltä kantilta ajatellen, että tuskin jaksaisin juuri nyt kummempia pohdiskella, mutta silti jotain pientä monikerroksiellisuutta olisi ollut kiva tähänkin saada. Hyvä silti näinkin, tykkäsin tämän pituudesta. Tämä oli mukavan lyhyt pikku mietelmä, josta tuli heti vähän haikea fiilis. Ikävää, jos joku näkee asian todellakin noin - onhan tuo tottakin, mutta vain osin. Kaikestahan löytyy se valoisakin puoli ;) Oli silti kiva, että toit asiasta esille jotain uutta ja saatoit sen uuteen valoon, kiva tarkastella rakkautta tästäkin näkökulmasta.

Kirjoitustyylisi oli tässä hieman puhekieleen kallistuva. Se toisaalta toi tähän tietynlaista omaperäisyyttä ja nosti omaa ääntäsi esille, mutta sai tämän näyttämään myös hieman töksähtelevältä ja antoi sellaisen vaikutelman, ettei tähän ehkä olla panostettu ihan täysillä. Koitan tuoda tätä esille muutaman lainauksen avulla, jotta saan pointtini hieman selkeämmäksi.

Lainaus
Rakkaus kuulostaa niin merkityksettömälle sanalle, samoin ihastus.

Tässä kohdassa "merkityksettömältä sanalta" kuulostaisi mun korvaani paremmalta.

Lainaus
Ihastuminen tarkoittaa sitä, kun katsellaan jotain kaukaa ja vaihdetaan pitkiä katseita hymyillen.

Tässä korvaisin sanan jotain sanalla jotakuta, koska tuo "jotain" saa virkkeen kuulostamaan siltä, että puhutaan esineestä, mikä taas sekä töksähtää pahasti, että tuo juuri tuota puhekielenomaisuutta tekstiin. Tämä kuitenkin on selkeästi kirjoitettu kirjakielellä ja kyseisissä kohdissa on vain väärät sananvalinnat, eri asia olisi sellainen tilanne, jossa kaikki olisi kirjoitettu puhekielellä.

Lainaus
Kun selviää, että sillä onkin joku muu.
Hänellä, ei sillä. :)

Muuten hyvä teksti, sai ajattelemaan asioita. Oikein kivan pituinen ja mukavan pohdiskeleva teksti, lukemisen arvoinen. Kiitos tästä!
« Viimeksi muokattu: 28.11.2011 21:58:36 kirjoittanut flawless »

bannu by Ingrid