Kirjoittaja Aihe: Käännös: Draco in Darkness (prologi + 8/8 26.2.) Harry/Draco, K-11  (Luettu 25710 kertaa)

Yôsei

  • kumiankka
  • ***
  • Viestejä: 76
Author: Plumeria (linkki alkuperäiseen ficciin fanfiction.netissä)
Translator: Yôsei
Betas: Liss, Penguin, Glissando ja Heinous_Bitca (alkuperäisen ficin betat, suomennosta ei ole betattu)
Pairing: Harry/Draco
Genre: Romance (fluffia, angstia ja huumoriakin löytyy jonkin verran)
Rating: K-11 (lähinnä ajoittaisen kiroilun takia) 
Disclaimers: This story is based on characters and situations created and owned by JK Rowling, various publishers including but not limited to Bloomsbury Books, Scholastic Books and Raincoast Books, and Warner Bros., Inc. No money is being made and no copyright or trademark infringement is intended.

The spell Tempus is borrowed from Aidan Lynch's Unthinkable Thoughts. Draco's Leader was inspired, in part, by the Bubble device in Lori's PoU universe. The use of the Quick Quotes Quill as a compensatory device, with adjustable Truth settings, is borrowed from CobraGirl's wonderful fic Sounds of Silence. Everything is used with permission.

Summary: Draco menettää tapaturman seurauksena näkönsä seitsemäntenä kouluvuotenaan. Aluksi hän vetäytyy täysin ja välttelee pienintäkin vihjettä niin säälistä kuin avustakin; hän on päättänyt pärjätä omillaan. Mutta kun Harry raivaa tiensä Dracon pimeään maailmaan, molemmat löytävät itsensä uudesta, oudosta ystävyyssuhteesta ja oppivat uusia tapoja nähdä toisensa… ja itsensä.

A/N: You will notice I've largely gone with movie-version uniforms, for both regular school and for Quidditch. Although it's not at all the way I envisioned things in book-canon (and normally I prefer book-canon), I've become rather fond of them.

T/N: Muodollisuudet ensin alta pois: Minulla on kirjoittajan lupa tämän ficin kääntämiseen ja käännöksen julkaisemiseen.

Sitten muihin horinoihin: Oi voi, olen ilmeisesti vihdoinkin myynyt kaikki periaatteeni (paitsi etten ole liittynyt Facebookiin, mutta se nyt ei liity tähän~) Olen aina ollut vannoutunut H/D-vihaaja, mutta jokin sai minut tarttumaan tähän ficciin (varmaan tuo sokeus-teema herätti mielenkiintoni), jostain ihmeen syystä jopa pidin tästä ja minussa heräsi halu kääntää tämä suomeksi.

Tämä käännös ei ole kaikilta osin täysin sanatarkka; olen ottanut taiteellisia vapauksia sellaisissa kohdissa, joissa kirjaimellinen käännös ei olisi toiminut suomeksi. Eli olen aina valinnut luontevan suomen kielen sanatarkan käännöksen yli. Olen myös jättänyt joitain kohtia suomentamatta, kuten A/N:t, koska halusin jättää ne alkuperäiseen muotoonsa.

------------------------------

Prologi

Matkalla ulos pukuhuoneesta Draco pysähtyi peilin eteen tarkistamaan ulkomuotonsa vielä viimeisen kerran. Vaikka hänen hiuksensa olisivat sekaisin muutamassa minuutissa ja hänen kaapunsa tuulen riepottelemina, hän halusi aina näyttää mahdollisimman edustavalta ennen kuin astui huispauskentälle. Hän oli kapteeni ja hänen tuli myös näyttää siltä: kadehdittavalta, kunnioitettavalta – siltä, että tilanne oli hallinnassa.

Draco juoksutti sormiaan hiustensa läpi varmistaen tarpeettomasti, että jokainen hopeanvaalea hius oli täydellisesti ojennuksessa, laskeutuen ohuina suortuvina – tismalleen noin – kehystämään hänen piirteitään. Nahkaiset suojukset kiiltelivät, vihreät kaavut laskeutuivat siisteinä pitkin hänen vartaloaan, hän seisoi suorassa ja pitkänä Supernova 10:nsä kanssa – kyllä, tämä kelpaisi.

”Oikein hyvä”, hänen peilikuvansa sanoi hyväksyvästi. Draco virnisti hienoisesti vastaukseksi; hän oli jo kääntymässä poispäin kutsuakseen joukkuetoverinsa yhteen.

Joukkue kokoontui nopeasti ovensuuhun vastauksena Dracon kutsuun. Tunteellisten kannustuspuheiden sijaan hän yksinkertaisesti katsoi jokaista silmiin – pitkään, odottavasti – tietäen, että sillä olisi paljon suurempi kannustava vaikutus kuin millään sanoilla voisi olla. Sitten, kellon lähestyessä yhtätoista, hän kääntyi ja johti heidät itsevarmasti ulos kentälle.

Ensimmäistä kertaa sitten hänen kolmannen vuotensa kauden ensimmäinen peli oli Luihuisen ja Rohkelikon välillä; toisin kuin kolmantena vuonna, se oltiin jopa pelaamassa aikataulun mukaan. Ei vihaisia hevoskotkia, ei kamalaa säätä – ei tarvetta manipuloida mitään, vaikka se olikin aina hauskaa. Tämä peli määrittelisi koko kauden tason molemmille joukkueille – ja Draco oli päättänyt, että Luihuinen selviäisi kerrankin voittajana.

Kentän poikki saapui vastustajajoukkue räikeänä kirkkaanpunaisissa kaavuissaan. Harry Potter johti joukkoa mustine hiuksineen, jotka eivät tarvinneet tuulta sojottaakseen sotkuisina hänen kasvojensa ympärillä. Joukkueiden asettuessa kentän keskelle asemiin Harry ja Draco mulkoilivat toisiaan. Nämä tuijotuskilpailut olivat olleet jo vuosia Dracolle automaattinen reaktio Harryn läheisyydessä; salama-arpi pojan silmän yläpuolella tuntui ohjaavan Dracon katsomaan, haastamaan toisen silmästä silmään yhtä lailla kuin he haastoivat toisensa suullisesti.

”Tällä kerralla sinä häviät, Potter”, hän sähisi heidän vaihtaessaan asiaankuuluvan kädenpuristuksen.

Vihreät silmät kaventuivat. ”Niin kuin olen aina ennenkin hävinnyt meidän pelatessamme? Ei, odota, se olitkin sinä.”

Draco kohautti olkiaan. ”Jokaiselta loppuu joskus tuuri. Tänään se loppuu sinulta.”

Harryn vastaus keskeytyi kun matami Huiski käski molempia joukkueita pelaamaan reilusti ja valmistautumaan; muutamaa hetkeä myöhemmin hän puhalsi pilliinsä, ja neljätoista pelaajaa syöksähti ilmaan.

Oli upea marraskuinen aamu: raikas, kylmä ja kirkas. Ainoastaan muutamat pienet, valkeat pilvet täplittivät taivaan sinisyyttä. Noustessaan ylöspäin Dracosta tuntui siltä kuin hän olisi nähnyt ikuisuuteen, lehdettömien puiden yli maailman ääriin. Hänen tulevaisuutensa levittäytyi hänen eteensä horisontin tavoin; oli hänen viimeinen kouluvuotensa. Viimeinen vuosi hauskanpitoa ennen kuin hänen tulevaisuutensa tulisi noutamaan häntä, ja hän näkisi, minne Malfoyn nimen suoma arvovalta ja velvollisuudet johtaisivat hänet.

Nyt oli myös hänen viimeinen mahdollisuutensa peitota Harry Potter. Ryhmy viuhui Dracon ohitse kiskaisten hänet äkkinäisesti ajatuksistaan, ja hän kirosi itseään annettuaan muutamien arvokkaiden hetkien livahtaa ohi tähyilemättä sieppiä. Rohkelikon etsijä oli asettunut kentän keskiosaan; Draco siirtyi leijumaan lähistölle ollakseen samassa asemassa, valmiina syöksymään tuon kirotun pienen pallon perään, missä se sitten sattuikin ilmestymään.

”Hanki oma vahtipaikka!” Harry huusi hänelle yleisön metelin yli.

”Enpä taida, viihdyn tässä oikein hyvin”, vastasi Draco laiskasti ja siristi silmiään hieman aurinkoa vastaan silmäillessään ympäri kenttää. ”Mikä hätänä? Oletko huolissasi siitä, kuinka paljon nopeampi Supernova 10:ni on verrattuna vanhaan Tulisalamaasi?”

”Tulisalamani lentää aivan mainiosti, kiitos vain.”

Draco vilkaisi toista poikaa nopeasti ja oli tyytyväinen nähdessään Rohkelikon purevan hammasta hänen piikkinsä takia. Hän päätti korostaa asiaa ja vei luutansa upeaan, mahanpohjassa tuntuvaan sukellukseen. Luullen, että hän oli huomannut jotain, Harry seurasi perässä. Maanpinta kasvoi edessä suuremmaksi ja suuremmaksi, ja vain muutaman sekunnin päässä siitä Draco ohjasi luutansa kääntymään ylöspäin täydellisesti hallitulla liikkeellä. Hän kääntyi nauramaan kilpailijalleen, joka oli jäänyt useita tuumia jälkeen. ”Mitä olit sanomassa, vätys?”

Sen sijaan, että olisi vastannut ivaan, Harry syöksähtikin yhtäkkiä eteenpäin, ja kääntäessään päänsä Draco näki syyn: sieppi oli havaittu.

Takaa-ajo oli pian kunnolla käynnissä molempien poikien taistellessa päättääkseen pelin lyhyeen ja tuodakseen voiton joukkueelleen. Kaadon, ryhmyjen ja joukkuetovereiden lentäessä heidän ympärillään Draco ja Harry pujottelivat kentän halki tavoitellen kiihkeästi pientä, siivekästä palloa. Kahdesti molemmat kadottivat kultaisen pallon matalalla paistavan marraskuun auringon loisteessa, mutta molemmilla kerroilla jompikumpi paikallisti kohteen hetkessä uudestaan, ja metsästys jatkui.

Dracon huomio keskittyi täysin pieneen, kultaiseen esineeseen; hän tuskin huomasi ympäristöään jahdatessaan sieppiä katsomoiden alla ja sitten maalitolppien ympärillä. Hän saattoi tuntea Harryn vasemmalla puolellaan ja tiesi, että epäselvä, punainen hahmo oli aivan yhtä epätoivoinen voittamaan kuin hänkin. Sieppi oli vain muutaman jalan päässä heistä… lähempänä… lähempänä… he väistivät äkkinäisen ryhmyn… kiersivät jälleen tolppien ympäri… Hemmetti! Se pysytteli juuri heidän kamppailevien käsiensä ulottumattomissa.

Raivoisan epätoivon hetkellä Draco kiskaisi luutaansa yhtäkkiä oikealle siepin muuttaessa suuntaansa hänen edessään; pallon perässä lentämisen sijaan hän kiisikin rajusti sivulle yrittäen kohdata siepin suoraan edestä päin.

Smäkk! Pieni pallo osui Dracon kämmeneen niin lujaa, että hän melkein pudotti sen. Hän tuijotti järkyttyneenä kättään yhden jähmettyneen hetken ajan. Oliko se totta? Näkikö hän todella noiden pienten siipien räpyttelevän otteessaan? Kyllä!

Tiedon käsitteleminen kesti vain sekunnin murto-osan; heti kun se oli ohi, Draco ryhtyi hieromaan suolaa haavoihin – jotain, mitä hän oli halunnut tehdä jo kuuden pitkän vuoden ajan.

Hän kääntyi katsomaan taakseen; rohkelikon järkyttynyt ilme oli kaikkien niiden vuosien arvoinen, joina hänen naamansa oli näyttänyt tuolta. ”Kadotitko jotain?” hän huusi vahingoniloisesti heilutellen sieppiä ilmassa. Järkytys muuttui raivoksi, ja Draco paistatteli voitonriemussaan; sitten Harryn kasvot vääntyivät odottamattomasti uuteen ilmeeseen – pelkoon. Pelkoon?

”Varo!” mustahiuksinen poika parkaisi juuri kun Draco tunsi takaraivonsa iskeytyvän johonkin kovaan. Kipu kajahteli hänen kallonsa läpi ja alas pitkin selkärankaa; sieppi lipsahti hänen sormistaan.

Viimeinen asia, jonka hän näki ennen kuin pimeys vyöryi hänen ylitseen, oli Harry Potter kurkottamassa ottamaan hänet kiinni, kun hän putosi.

------------------------------

T/N2: Kommenttia olisi kiva saada, ja nimenomaan käännöstyön laadusta. Minua ei kauheasti lämmitä kuulla mielipiteitä ainoastaan ficin juonesta, kun en ole sitä itse keksinyt. Itse ficciä voi käydä kommentoimassa vaikka tuolla ff.netin puolella, linkki löytyy viestin alusta. Mutta käännöksen kirjoitusasusta ja kaikesta siihen liittyvästä ottaisin oikein mielelläni vastaan palautetta ja rakentavaa kritiikkiä!
« Viimeksi muokattu: 03.02.2018 23:10:48 kirjoittanut Ingrid »
My "people skills" are "rusty"

Elinikäiset traumat - hanki sinäkin omasi!

romance91

  • ***
  • Viestejä: 161
Vs: Käännös: Draco in Darkness (prologi)
« Vastaus #1 : 18.01.2011 16:35:04 »
eka! :P

hmm...käännös oli selkeää ja sujuvaa...
virheitä ei ollut tai en ainakaan huomannut
 loppu kommentti meni päikkäreille
ja eikait tässä osaa muuta todeta kun jatkoa odottaen! :D

UniFlora

  • ***
  • Viestejä: 157
Vs: Käännös: Draco in Darkness (prologi)
« Vastaus #2 : 18.01.2011 18:49:34 »
Aihe on mielenkiintonen. Ainaki mun mielestä teksti on sujuvaa, eikä siellä mikään tökkiny ainakaan mun silmään, muutama pilikku mun mielestä puuttu mä en ymmärä miten mulla nykyään nuo pilikut ossuu nii herkästi silimään ku ittellä ne jää aina jonnekki piiloon, mutta ne ei tekstin laatuun tai luettavuuteen taas vaikuta mitenkään. Että ei tässä jäähä muutako jatkoa oottelemaan  ;)
"I hate you, Potter," Draco muttered, still very close to Harry. "I hate you and I love you and I hate you because I love you."

Yôsei

  • kumiankka
  • ***
  • Viestejä: 76
Vs: Käännös: Draco in Darkness (prologi + 1/8 19.1.)
« Vastaus #3 : 19.01.2011 04:53:19 »
romance91: Kiitos kommentista! Kiva kuulla, että teksti oli mielestäsi sujuvaa~ Jatkoa saatkin heti, en viitsi pantata näitä valmiita osia kovin pitkään... 8D

UniFlora: Joo, tuolta saattaa niitä pilkkuja puuttua, kun yleensä jätän sen pois, jos en ole ihan varma, pitäisikö johonkin laittaa pilkku (useimmiten pilkun puuttuminen nimittäin haittaa vähemmän tekstin sujuvuutta, kuin pilkku jossain, minne se ei kuulu...) Kiitos sinullekin kommentista, ja täältä sitä jatkoa tulee!

T/N: Olen yrittänyt etsiä "virallisia" suomennoksia lukujen alussa/lopussa oleville sitaateille, mutta jos en ole millään löytänyt, olen itse suomentanut, kuten tämän luvun tapauksessa.

------------------------------

Luku 1    
Dark World


The eyes that shone
now dimmed and gone

[Silmät, jotka loistivat                                                                  
nyt sumenneet ja poissa]

-- Thomas Moore


“...vuonna 1752 jättiläinen Melvin Kärttyisä astui vahingossa muutamien maahisten päälle. Tämä keskeytti käynnissä olleen maahiskapinan, mutta aloitti maahisten ja jättiläisten välisen sodan, joka kesti seitsemäntoista vuotta ja kaksitoista päivää. Tänä aikana…”

Draco vastusti halua läimäistä kirjansa kiinni vain hiljentääkseen lakkaamattoman, ärsyttävän yksitoikkoisen äänen. Taikuuden historia oli muutenkin tarpeeksi pitkästyttävää; oliko hänen puhumaan loitsittujen kirjojensa pakko kuulostaa lisäksi näin monotonisilta? Kirja itse asiassa melkein kuulosti professori Binnsiltä; jopa hänen taikajuomien oppikirjansa kävi tylsäksi, kun sitä oli kuunnellut jonkin aikaa.

Draco hieroi silmiään väsyneesti – tapa, joka vaikutti säilyneen uupumuksen merkkinä, vaikka hänen silmänsä eivät enää tehneetkään työtä. Kirja jatkoi jorinaansa, ja Draco pakotti itsensä keskittymään; ensi viikolla heillä olisi testi asioista, jotka heidän oli ollut tarkoitus opetella lomalla, ja hän halusi hoitaa opiskelunsa loppuun siltä päivältä niin nopeasti kuin mahdollista. Hänen pitäisi siis saada mahdollisimman paljon tietoa päähänsä jo ensimmäisellä kerralla, mikä vähentäisi niiden kertojen määrää, kun hänen tarvitsisi kuunnella nuo kirotut tekstikatkelmat uudelleen.

Onnettomuudesta oli kulunut kaksi kuukautta, kaksi synkkää kuukautta. Voitonriemussaan Draco oli typerästi unohtanut, miten lähellä maalitolppia hän oli lentänyt; virhe oli maksanut hänelle hänen näkönsä. Velholääketiede pystyi parantamaan monia asioita, mutta se ei valitettavasti kyennyt korjaamaan aivovauriota, olivat parantajat ilmoittaneet hänelle. Vamma oli kohdistunut näköaivokuoreen, he olivat sanoneet, eikä mitään ollut tehtävissä. Vaikka hänen isänsä oli uhkaillut, hänen äitinsä anonut ja hän itse oli epäuskoisena vaatinut toista, kolmatta, kahdettatoista mielipidettä, oli vastaus aina ollut sama: sokeus. Pysyvä.

***

Harry penkoi hyllyjä kirjaston perällä kunnes löysi etsimänsä: sienistä kertovan kirjan, jota hän tarvitsi yrttitiedon esseetä varten. Hän pyyhkäisi pölyä kirjan päältä, selaili sitä pintapuolisesti ja sulloi sen sitten käsivartensa alle. Hän tarvitsisi myöhemmin lisää kirjoja, mutta päätti hakea ne vasta seuraavana päivänä. Hän ei ollut samanlainen kuin Hermione, joka pystyi kahlaamaan yhdessä illassa läpi kasan ikivanhoja, kuivia oppikirjoja. Tämä yksi olisi riittävästi tälle illalle hänen muiden töidensä ohella. Mistä puheen ollen… ensi viikolla olisi se taikuuden historian testi; hänen oli pakko aloittaa lukeminen ennen kuin Hermione alkaisi jahdata häntä värikoodattujen muistiinpanojensa kanssa.

Mutkitellessaan takaseinän kirjahyllyjen välissä Harry kuuli hiljaista, yksitoikkoista puhetta. Se kuulosti huomattavasti professori Binnsiltä, mutta vähemmän kiinnostavalta. Uteliaana hän kurkisti yhteen pienistä seinään upotetuista huoneista ja pysähtyi niille sijoilleen.

Kynttilöin valaistussa huoneessa istui Draco Malfoy kannatellen päätään kätensä varassa. Oppikirja makasi avoinna pöydällä hänen edessään… ja vaikutti siltä, että puhuja oli juuri tuo kirja. Ellei ollut, niin jollakulla muullakin oli näkymättömyysviitta, sillä Draco ei ainakaan pitänyt minkäänlaista ääntä, eikä ketään muuta ollut näkyvissä.

”Kuka sitten oletkin, puhu suoraan tai häivy. En arvosta sitä, että minua tuijotetaan.”

”Öh…” äännähti Harry yllätettynä. Hän seurasi, kun Draco käänsi päätään – ei katsoakseen vaan kuunnellakseen; hänen päänsä pyörähti sen verran, että hänen vasen korvansa osoitti suoraan oviaukkoon, missä Harry seisoi. ”Se olen minä, Harry. Potter. Minä… öö… ei ollut tarkoitus häiritä. Mistä sinä edes tiesit, että olen täällä?”

”Askelistasi, idiootti, mistä muustakaan? Koulun kengät eivät ole koskaan olleet erityisen hiljaisia kivilattioilla.”

”Ai.” Harry tunsi itsensä typeräksi; hän ei ollut tullut ajatelleeksi sitä. ”Tuota… puhuuko sinun kirjasi? Ettei sinun tarvitse lukea? Mietinkin, miten teet sen.”

Draco huokaisi ärsyyntyneesti. ”Kyllä, niin se toimii nykyään. Loitsin kirjan, ja se lukee minulle ääneen – kuin iltasatua lapselle, paitsi että tämä on huomattavasti tylsempää. Tulen tänne opiskelemaan, ettei kirjan puhe häiritse ketään – en tarvitse ihmisiä tuijottamaan minua melun takia.”

Harry astui sisään pieneen huoneeseen voidakseen kuulla kirjan äänen tarkemmin. ”Vau, kuulostaapa pitkästyttävältä. Puhuvatko kaikki kirjat samalla tavalla?”

”Melko lailla.”

”Etkö voi muuttaa sitä?”

”En.” Luihuisen ääni oli tyly. ”Jos olet lopettanut kyselemisen, haluaisin päästä täältä joskus poiskin.”

”Tiedätkö”, Harry tarjosi kävellen toisen pojan eteen, ”minä voisin lukea sinulle sen sijasta.”

Draco käänsi päätään Harryn äänen suuntaan, ja Harry huomasi olevansa hieman hermostunut nähdessään toisen kasvot läheltä ensimmäistä kertaa onnettomuuden jälkeen: tutut kapeat, valkeat kasvot, ja kuitenkin omituisen ilmeettömät. Hän oli tottunut harmaiden silmien sinkoavan tikareita häntä kohti; nyt ne olivat kuin kivimuuri, tasainen ja läpitunkematon, tarkentumatta mihinkään.

”Miksi ihmeessä?” vaalea poika tiuskaisi. Harry oli kummallisen huojentunut siitä, että ainakin Malfoyn ääni pystyi edelleen sinkoamaan tikareita.

”No… Minä vain ajattelin, että olisi vähemmän tylsää, jos minä--”

Draco tuhahti. ”En tarvitse sääliäsi.”

”Ei se ole sääliä! Se--”

”Mitä se sitten on?”

”Minä yritän vain auttaa, okei? Mitä pahaa siinä on? Sinä olet ikävystynyt, ja minä tarjoudun yrittämään tehdä opiskelustasi vähemmän kyllästyttävää.”  

”Aivan. Miten saatoin unohtaa?” vastasi sokea poika ivallisella äänellä. ”Harry Potter, kaikkien sankari. Ei ole ongelmaa, joka olisi liian mitätön ihmepojallemme.”

”Mikä piru sinun ongelmasi on, Malfoy?” Harry alkoi suuttua – enemmän itselleen vai luihuiselle, hän ei ollut varma; mikä ihme hänet oli saanut tarjoamaan apua tuolle ääliölle?

”Minun ongelmani? Minun ongelmani on se, että sinä sekaannut asioihin, jotka eivät sinulle kuulu, ja itse asiassa häiritset työskentelyäni.” Tämän sanottuaan Draco kääntyi takaisin kirjansa puoleen, palasi edelliselle sivulle ja antoi kirjan jatkaa lukemista.

Harry ryntäsi ulos.

Seuraavana päivänä hän oli kuitenkin taas kirjastossa. Hän vakuutti itselleen, että hän oli vain hakemassa yrttitiedon esseetä varten tarvitsemiaan kirjoja, mikä oli itse asiassa osittain totta. Harry jätti huomioimatta sen tosiasian, että hakeakseen kirjoja hänen ei olisi välttämättä tarvinnut hiiviskellä ympäriinsä sukkasillaan, kengät kädessä. Hän ei ollut itsekään aivan varma, miksi hän teki niin, mutta edellispäivän yhteenoton jälkeen hän oli utelias näkemään Dracon ja selvittämään, kuinka tämä pärjäsi. Hän ei ollut nähnyt entistä vihamiestään onnettomuuden jälkeen paljoakaan – aluksi tämä oli ollut poissa koulusta ja sen jälkeen pitkälti omissa oloissaan. Hän ei enää härnännyt Harrya ja hänen ystäviään, eikä itse asiassa puhunut kenellekään, ellei joku opettaja puhutellut häntä suoraan. Jotenkin hän kuitenkin näytti selviytyvän vammastaan huolimatta – hän oli palannut kouluun jäämättä missään jälkeen, hän oli valmistautunut jokaiselle tunnille, ja Harry näki harvoin hänen pyytävän apua yhtään missään. Mutta miten hän teki sen?

Harry livahti sisään pieneen työhuoneeseen. Hän oli päättänyt, ettei jäisi tällä kertaa kiinni, mutta päästessään perille hän huomasi, ettei hänen olisi tarvinnut vaivautua tulemaan varkain. Sen sijaan, että olisi nojannut hänen käteensä, Malfoyn pää lepäsi tällä kertaa pöydällä. Hänen silmänsä olivat kiinni, ja hän näytti olevan autuaan tietämätön historiankirjansa yksitoikkoisesta monologista. Ilmeisesti tylsyys oli voittanut tänään, ja se antoi Harrylle idean.

Harry hiipi pöydän luo, osoitti kirjaa ja kuiskasi: ”Lopeti loitsuimes.” Ääni hiljeni. Varovasti hän veti esiin tuolin, asetti laukkunsa mahdollisimman hiljaa lattialle ja istui odottamaan toisen pojan heräämistä. Hänen ei tarvinnut odottaa kauaa; ilmeisesti Draco harrasti lyhyitä nokosia.

Vaalea poika suoristautui äännähtäen epämääräisesti, hieroi silmiään unisesti ja huomatessaan huoneen hiljaisuuden tunnusteli ympäriinsä etsien kirjaansa. ”Typerä loitsu”, Draco mutisi.

Harry keskeytti toisen pojan ennen kuin tämä ehti aktivoida loitsun uudelleen. ”Osoittautuiko Ihmeellinen Ääni liian elähdyttäväksi kokemukseksi tänään?”

Draco hätkähti rajusti ja hänen päänsä kääntyi salamannopeasti Harryn suuntaan. ”Potter, mitä helvettiä sinä teet täällä? Oli hiton lähellä, etten saanut sydänkohtausta.”

Harry kohautti olkiaan unohtaen, ettei toinen voinut nähdä häntä. ”Satuin olemaan lähistöllä, näin sinut torkkumassa ja tulin toistamaan tarjoukseni.”

”Puhummeko taas tästä aiheesta? Sanoin jo, etten--”

”Joo joo, tiedetään. Et tarvitse sääliä. Mutta ei sinun myöskään tarvitse nukahtaa kirjojesi tuudittamana kesken opiskelun. Katso nyt, minun täytyy myös lukea siihen typerään testiin. Joudun joka tapauksessa käymään aineiston läpi, joten voin yhtä hyvin käydä sen läpi sinun kanssasi.”

”Miksi et opiskele pienten rohkelikkoystäviesi kanssa?” Draco näpäytti.

”Koska Hermionella on valvojaoppilaiden kokous tänä iltana, ja Ron on jossain tyttöystävänsä kanssa. Me vain tuhlaamme aikaa tässä väitellessämme. Minun täytyy opiskella, sinun täytyy opiskella, ja tämä aihe on jo itsessään pirun ikävystyttävä. Ainakin voisimme pitää toisemme hereillä.” Harry ei voinut olla lisäämättä pisteliäästi: ”Vaikutit siltä, että olisit tarvinnut sitä jonkin aikaa sitten.”

Draco kurtisti kulmiaan. ”Hyvä on sitten”, hän myöntyi ja tyrkkäsi kirjaansa Harryn suuntaan. ”Ilmeisesti et aio koskaan jättää minua rauhaan, ellen suostu. Jos olet niin innoissasi lukemaan äänesi käheäksi, niin anna mennä. Mutta yritä toki olla viihdyttävä.”

Harry irvisti poimiessaan kirjan pöydältä. ”Epäilen, etteivät edes Weasleyn kaksoset kykenisi tekemään jättiläisten ja maahisten välisistä sodista todella viihdyttäviä, mutta yritetään.” Hän selasi pari sivua taakse päin ja alkoi lukea: ”Kun Snodgrassin sopimus oli allekirjoitettu vuonna 1769, Olfred Hidasälyinen perusti siirtokunnan lähelle vähäpätöistä Herringsfordin kaupunkia…”

***

Draco aloitti jokaisen aamun maaten sängyssään, hengittäen hiljaa ja harkitusti, yrittäen päättää, oliko oikeasti hereillä vai ei. Silmien avaaminen ei vaikuttanut mitenkään hänen aivoihinsa, joten kesti muutamia minuutteja varmistua siitä, että hän oli tietoinen vartalostaan ja ympäristöstään ja siten myös hereillä. Tänä aamuna viileä tuulahdus ilmassa sai Dracon varmistumaan asiasta nopeasti, ja hän kurkotti automaattisesti poimimaan sauvansa, jonka hän jätti samaan kohtaan yöpöytää joka ilta. Rutiininomaisella liikkeellä hän osoitti kelloa, joka seisoi yhtälailla tarkassa paikassa pöydällä. ”Tempus”, hän mumisi.

”Kuusi kaksikymmentäkolme”, kello kertoi hänelle.

Ähkäisten Draco nousi istumaan, nosti jalkansa sängyn reunan yli ja asetti ne kylmälle kivilattialle. Se herätti hänet aina nopeasti. Kuljettuaan varovasti sänkynsä jalkopäähän hän löysi matka-arkkunsa, polvistui, tunnusteli, kunnes löysi peseytymisvälineensä, ja suuntasi sitten ulos huoneesta. Hän käveli pitkin käytävää suihkutiloja kohti liu’uttaen sormiaan seinää pitkin. Draco nousi mielellään aikaisin, ennen kuin kilpailu kuumasta vedestä alkaisi.

Tai joku tulisi tuijottamaan häntä.

***

Kun lääkintävelhot olivat todenneet, ettei hänen tilansa sen paremmin kohentuisi kuin huonontuisikaan, ja parantaneet kaikki fyysiset kivut, Draco oli lähetetty kotiin avustajan kanssa, joka opettaisi hänelle välttämättömiä kompensoivia taitoja: Miten päästä paikasta toiseen. Miten käyttää paremmin jäljellä olevia aistejaan. Miten taikoa painettu materiaali niin, että se lukisi hänelle ääneen; samantapaista loitsua oli käytetty hänen vaatteisiinsa ommelluissa erityisissä lapuissa, jotta ne kuvailisivat itsensä. Miten leikellä taikajuomien ainesosia menettämättä sormiaan, osoittaa sauvallaan suhteellisen tarkasti, sekä lukuisia muita taitoja, joita hän tarvitsi käydäkseen koulunsa loppuun ja tullakseen toimeen tosielämässä.

Draco vältti mahdollisuuksien mukaan kaikkea, missä vaadittiin toisten ihmisten apua. Malfoyt eivät koskaan pyytäneet apua; Malfoyt eivät luottaneet kehenkään, joka saattaisi pettää heidät. Häntä oli kielletty näyttämästä heikkoutta hänen koko elämänsä ajan; hän ei todellakaan aikonut aloittaa nyt. Varsinkin kun hänen isänsä oli lähes heti menettänyt kaiken kiinnostuksen häneen.

Dracolla ei enää ollut tulevaisuutta pimeyden lordin palveluksessa tai muussakaan valta-asemassa Luciuksen pitäessä häntä nyt puutteellisena ja heikkona. Hänellä ei ilmeisesti ollut enää käyttöä pojalleen. Vanhempi Malfoy oli paikalla ollessaan yhtä kohtelias kuin kuka tahansa parantajista, mutta siinä se sitten olikin. Draco oli päättänyt todistaa olevansa edelleen kyvykäs velhona – ihmisenä – vain voidakseen näyttää sisäisesti kieltä miehelle, joka oli hylännyt hänet. Tulevaisuuden uratavoitteiden puuttuminen haittasi häntä vähemmän; hänelle ei ollut koskaan oikeastaan annettu päätösvaltaa asiassa, ja nyt kun hänellä oli sitä, ei hän osannut ajatella niin pitkälle. Hän oli liian keskittynyt pääsemään takaisin jaloilleen ja eroon kaikista muista ihmisistä.

Heti kun se oli mahdollista, Draco oli ravistanut käsivartensa irti äitinsä ja Enidin puristavista otteista. Enid oli palvelija, joka oli palkattu paimentamaan häntä, sillä kotitontut olivat liian lyhyitä ohjaamaan häntä paikasta toiseen. Lyhyillä matkoilla – huoneensa ympäristössä ja vessaan johtavalla käytävällä – hän pystyi suunnistamaan itsekseen askelmäärien perusteella, joskus käsi seinää vasten. Pidempiä matkoja varten hän sai lopulta Ohjaajan; se oli kallis, mutta heti kun hänen avustajansa oli maininnut laitteen olemassaolosta, Draco oli vaatinut sellaisen.

”Mitä minun pitäisi tehdä, hankkia joku taluttamaan minut kaikkialle Tylypahkassa, kuin olisin pikkulapsi, joka ei ole oppinut ylittämään katua?” hän valitti eräänä iltana päivällisellä.

”Niin mutta Draco-kulta, ihminen on niin paljon luotettavampi”, vastasi hänen äitinsä epävarmasti. ”Entä jos se… Ohjaaja-laite… jättää jotain huomaamatta?”

Draco kääntyi ääntä kohti. ”Tiedätkö, kuinka monta kertaa Enid on unohtanut mainita pienen nousun kiveyksen ollessa epätasainen, tai vielä pahempaa: jotain matalalla riippuvaa? Tupatoverini ovat aivan samanlaisia; jätä se Crabben ja Goylen huoleksi ja voit saman tien vaikka itse katkaista niskani. Miksi luulet Ohjaajan maksavan niin paljon? Avustajani sanoo, että se on paras.”

Avustaja oli oikeassa. Pienellä harjoittelulla – lähinnä itsevarmuuden saavuttamiseksi – Draco saattoi pian kulkea lähes kaikkialle omin päin, joko antamalla laitteelle ohjeita tai tutuissa paikoissa yksinkertaisesti ilmoittamalla määränpäänsä. Ohjaaja, joka oli suunnilleen appelsiinin kokoinen pieni pallo, leijui hänen edessään noin silmien korkeudella. Se havaitsi esteet, portaat, ulkonemat ja kaiken muunkin, mikä saattaisi estää häntä liikkumasta turvallisesti. Se kertoi hänelle, koska kääntyä, kumartua tai varoa jalkojaan, koska oltiin portaiden ylä- tai alapäässä ja koska hänen täytyi pysähtyä kokonaan muun liikenteen takia. Dracon tarvitsi vain napauttaa sitä sauvallaan ja mumista asiaankuuluva loitsu aktivoidakseen laitteen, sekä antaa sille ohjeita tarpeen mukaan.

Vaikka hän ei nähnyt sitä, Draco tiesi, että Ohjaaja hehkui himmeästi heidän ollessaan liikkeellä varoittaen siten muita kulkijoita; hänen tarvitsi harvoin pysähtyä ihmisten takia tai kiertää ketään, sillä nekin, jotka eivät tienneet laitteen käyttötarkoitusta, kaarsivat luonnostaan sen ohi. Hän ei mielellään mainostanut liikkumistaan sillä tavoin, mutta vaihtoehdon ollessa riippuvaisuus muista hän hyväksyi sen vastahakoisesti.

Taikuuden historian testi oli tammikuussa, kun joululoma oli päättynyt ja Draco oli palannut Tylypahkaan ensimmäistä kertaa onnettomuuden jälkeen. Onnettomuus oli tapahtunut marraskuun puolivälissä, ja hän oli viettänyt loppulukukauden ensin sairaalassa ja sitten kotona opettelemassa selviytymään uudessa, pimeässä maailmassaan. Draco oli halunnut ehdottomasti pysyä ajan tasalla koulutöissään; tilanne oli muutenkin tarpeeksi kamala – hän kieltäytyi pahentamasta sitä jäämällä jälkeen opinnoissaan ja vaarantamalla luokalta pääsynsä. Siispä hänelle oli alettu tuoda joka viikko koulutehtäviä heti kun hänen korvaavat oppimistekniikkansa olivat tarpeeksi tehokkaita. Itse professori Kalkaros oli käynyt muutaman kerran; hän oli laittanut Dracon valmistamaan tärkeimpiä taikajuomia ja siirtynyt sitten seurustelemaan vanhemman Malfoyn kanssa päivällisellä. Draco söi huoneessaan niin usein kuin saattoi.

Kun Draco sitten astui ulos junasta joululoman jälkeen, hän oli suurin piirtein ajan tasalla useimmissa aineissa ja teoriassa varustautunut vastaansa tuleviin ongelmiin. Kuitenkin uuden elämän kohtaaminen todellisuudessa oli varsin erilaista.

***

Kosteana, mutta ei enää vettä valuen, kylpytakkiin pukeutunut Draco palasi makuusaliinsa ja asteli vaatekaapilleen. Hän vetäisi oikeanpuoleisen kaapinoven auki ja kurkotti kohti paitoja, jotka roikkuivat sillä puolella.

”Valkoinen, yksivärinen”, lappu ilmoitti Dracolle hänen mutistuaan oikean loitsun. Vaikkei ollut kovinkaan suurta epäilystä siitä, oliko hän ottanut oikean paidan – hän oli hyvin selvillä siitä, miten hänen vaatteensa oli organisoitu ja miltä ne tuntuivat käteen – luihuinen hänessä ei epäillyt, etteivätkö hänen tupatoverinsa olisi voineet vaihtaa tavaroiden paikkoja ihan vain käytännön pilana. Hän nosti esiin housunsa, solmionsa, ”harmaa, vihreät somisteet” -neulepaitansa, koulukaapunsa ja alusvaatteensa, ja pukeutui sitten nopeasti.

”Hiuksesi vaativat kampaamista”, hänen kuvajaisensa arvosteli; vaatekaapin oven sisäpuolella oli peili.

”Joo joo”, Draco mumisi tunnustellessaan vyölenkkejään. ”Ihan kohta.” Hänellä kesti vain muutamia hetkiä pujottaa vyö paikalleen, minkä jälkeen hän ryhtyi suorimaan kosteita hiuksiaan; lihasmuisti tuli tarpeeseen.

”Paljon parempi”, kuului peilikuvan arvio. Draco oikoi kaapunsa etumusta refleksinomaisesti, tarkistaen ulkomuotonsa tunnustelemalla vielä kerran. Peili ei vaikuttanut kovin taipuvaiselta johtamaan häntä harhaan, mutta hän ei silti täysin luottanut itsevarmaan lasinpalaan. Kuitenkin se oli kaikki, mitä hänellä oli, ottaen huomioon hänen toisen vaihtoehtonsa: kysyä koulutovereiltaan joka ikinen aamu, oliko hänen ulkomuotonsa kunnossa, ja kuulostaa vaativalta kakaralta – tai pahempaa: turhamaiselta tytöltä. Ei kiitos.

Tulejo Ohjaaja.” Draco ojensi kättään ja tunsi sileän kuulan putoavan kevyesti kämmenelleen. ”Tendo”, hän sanoi sille. Kuului hienoista hurinaa laitteen käynnistyessä, ja hän tunsi kevyen tuulahduksen, kun se nousi leijumaan totutulle paikalleen hänen kasvojensa läheisyyteen. ”Suuri sali.”

”Eteenpäin.”

Draco käveli ulos ovesta. (”Käänny vasemmalle.”) Hän ei oikeastaan edes tarvinnut Ohjaajaa löytääkseen useimmin käyttämiinsä huoneisiin. Hänestä oli tulossa hyvä muistamaan askelten ja rappujen lukumääriä sekä kohtia, joissa piti kääntyä. Silti hän tarvitsi laitetta varoittamaan häntä katoavista portaista, Riesun lattialle jättämistä esteistä ja muista riskeistä. Tämänkertainen matka aamiaiselle oli kuitenkin rauhallinen. Ohjaaja johdatti Dracon Luihuisen pöydän päähän, jossa hän istui nykyään vakituisesti, ja hän asettui tavanomaiselle paikalleen ilman juhlallisuuksia.

”Vasemman kätesi edessä on munakokkelia, lautasesi yläpuolella on paahtoleipää ja sen oikealla puolella mysliä”, Blaise kertoi Dracolle. ”Niin, ja teekannu on tässä…” Draco kuuli kolahduksen, kun kannu laskettiin hänen oikealle puolelleen. ”…oikean kyynärpääsi vieressä.”

Tämä oli yksi asia, jossa Dracon oli pakko pyytää apua; ellei joku kertonut hänelle, ei hänellä ollut aavistustakaan, mitä kaikkea oli ruokana ja missä kohdassa pöytää jokin sijaitsi. Kotitontut toimivat pitkälti tapojensa mukaan, mutta nekään eivät asettaneet astioita aina samalla tavalla, eivätkä tehneet samaa ruokaa joka päivä, ja joka tapauksessa muut oppilaat olivat saattaneet siirrellä tavaroita ennen kuin hän saapui paikalle. Blaise ja Pansy olivat Dracon luotettavimmat opastajat; kuunneltuaan kahtena aamuna ”Maito on tuolla” -tyyppisiä ohjeita Crabbelta ja Goylelta hän oli lakannut kysymästä heiltä.

”Kiitos”, Draco mutisi inhoten edelleen sitä, että joutui pyytämään avustusta jossain asiassa. Hän kokosi lautaselleen hieman ruokaa ja söi hiljaisuudessa. Hän kuuli tupatovereidensa kompuroivan pöytään haukotellen ja juttelevan keskenään ennen ensimmäisiä tunteja, mutta ei liittynyt keskusteluun. Siinä missä hän oli kerran ollut tuvan tunnustettu johtaja, hän tiesi, ettei häntä enää pidetty muuna kuin kukistuneena kuninkaana; mitä virkaa oli sokealla oppilaalla tuvassa, jossa valta oli kaikki kaikessa? Draco ei myöskään halunnut heidän sääliään tai halveksuntaansa, koska ei pystynyt enää lentämään ja oli menettänyt paikkansa huispausjoukkueessa. Hänen aikaisemmat niin sanotut ystävyyssuhteensa eivät edes olleet koskaan olleet niin läheisiä, hän kertoi itselleen – ennemminkin ne olivat olleet osa iänikuista valtapeliä.

Draco ei edes ajatellut romanttisia suhteita. Samoin kuin uransa suhteen, hän oli kasvanut ajatellen, ettei hänellä ollut paljoakaan sanomista tulevaisuuteensa liittyen; Malfoyt menivät yleensä naimisiin poliittisista syistä, eivät rakkaudesta. Se, että Draco oli homo, ei olisi estänyt Luciusta lainkaan; ainahan vaimon ohella voisi pitää rakastajia. Mutta vaikka sokeus oli antanut hänelle vapauden, se oli samantekevää; hän ei voinut kuvitella kenenkään haluavan häntä enää.

Oli paljon helpompi vetäytyä itse ennen kuin tuli torjutuksi. Hän pysytteli itsekseen, eli elämäänsä niin normaalisti kuin pystyi ja teki työnsä yksin.

No, ainakin edelliseen päivään asti. Draco kertoi itselleen, että oli suostunut vain saadakseen rohkelikon lopettamaan inttämisensä, mutta hänen oli pakko myöntää, että oli ollut yllättävän mukavaa opiskella Harryn kanssa; tällä oli miellyttävä lukuääni. Jopa alun tappelu oli tuntunut hyvältä – he eivät olleet nahistelleet tuolla tavoin sitten… sitten onnettomuuden.  Harry oli kohdellut häntä ehkä normaalimmin kuin kukaan muu tähän mennessä, vaikka Draco oli ollut puheenaiheena. Heidän myöhemmät erimielisyytensä olivat kuitenkin olleet paljon arkipäiväisempiä, kun he olivat kiistelleet luettavasta materiaalista ja toisten alueiden tärkeydestä verrattuna toisiin Binnsin testiin valmistautumisen kannalta.

Syötyään aamiaisensa loppuun Draco nousi pöydästä. ”Tendo. Taikajuomat”, hän sanoi Ohjaajalle kääntyen automaattisesti oikealle, missä salin ovet olivat. Ainakin tämä päivä alkaisi oppiaineella, josta hän piti, vaikka se – kuten kaikki muukin – oli nykyään hänelle paljon hankalampaa kuin ennen.
« Viimeksi muokattu: 07.02.2011 22:46:17 kirjoittanut Yôsei »
My "people skills" are "rusty"

Elinikäiset traumat - hanki sinäkin omasi!

UniFlora

  • ***
  • Viestejä: 157
Vs: Käännös: Draco in Darkness (prologi + 1/8 19.1.)
« Vastaus #4 : 19.01.2011 11:35:09 »
Emmä voi muuta sanoa ku että suomennos on sujuvaa ja kyllä nä hommas osaat  ;) Joku kohta särähti tuolla silmään, va arvaa vaan löysinkö sitä enää ja tästä voimme päätellä, ettei se ollu mikään kovin kamala särähys. Tuosta aikasemmasta pilikutuksesta, se on ihan tosi että mielummin muutama pilikku hukassa ku joka toisen sanan perään varmuuen vuoksi laitettuna  ;)

Lainaus
”Ei se oli sääliä! Se--”
ole?

Löytyhän se särähys, öh liikasana?

Lainaus
Mutta vaikka sokeus oli tuonut antanut hänelle vapauden, se oli samantekevää; hän ei voinut kuvitella kenenkään haluavan häntä enää.

Antanut pois? Tai oikeestaan se on sama kumman ottaa pois ku kumpiki passaa mun makuun.
« Viimeksi muokattu: 19.01.2011 11:57:36 kirjoittanut UniFlora »
"I hate you, Potter," Draco muttered, still very close to Harry. "I hate you and I love you and I hate you because I love you."

carr0t

  • Vieras
Vs: Käännös: Draco in Darkness (prologi + 1/8 19.1.)
« Vastaus #5 : 19.01.2011 18:17:42 »
Mäkin liityn sun lukijapiiriin. :--- )

Oikeestaan helpotuin siitä, kun luin tosta ekan luvun lopusta, että et halua niin paljoa lukea kommentteja ficin juonesta yms, koska
suomennettujen ficcien kommentoiminen on aina vähän hankalaa, kun ei tiedä, mistä pitäisi kommentoida.
Ja eihän se sinun juonesi eikä oikestaan tekstisikään ole.
Harmi kuitenkin sinänsä, kerrankin mulla olis vaikka mitä sanottavaa juonesta. :-- D

Mutta siis suomennokseen.
Teksti on sujuvaa, helppolukuista, selkeää ja hyvin suomennettua. Eli kaikin puolin hyvää. Mitään epäselviä tai vaikeaselkoisia kohtia ei ainakaan tässä ekassa luvussa ja prologissa ollut.

Kuitenkin sen verran juonesta sanon, että olet onnistunut pitämään vähän haikean tunnelman tässä mukana, vaikka kieli vaihtuukin.
Vaikka englantia ainakin sen verran osaan, että osasin päässäni suomentaa tuon ekan luvun alkurunon, oli kuitenkin kiva, kun
suomensit sen. Sai enemmän irti kun näki tekstin ihan silmillä suomeksi ja se loi tunnelmaakin.

Pieneksi hetkeksi tästä tuli sellanen olo, että osaa arvostaa omaa näköänsä ja ylipäätään kaikkia aisteja. : ' D No, kohta se unohtuu taas. Ehkä asioita osaa arvostaa kunnolla vasta sitten, kun ne viedään pois.
« Viimeksi muokattu: 19.01.2011 18:19:47 kirjoittanut carr0t »

Yôsei

  • kumiankka
  • ***
  • Viestejä: 76
Vs: Käännös: Draco in Darkness (prologi + 1/8 19.1.)
« Vastaus #6 : 24.01.2011 01:59:07 »
UniFlora: Kiitos kommentista ja hyvä kun huomautit noista huolimattomuusvirheistä! :> Niin sitä käy kun yöllä kirjoittelee; lukee tekstinsä vaikka kuinka moneen kertaan läpi, eikä silti huomaa ihan ilmiselviä mokia~

carrot: No siis en nyt ihan sitä tarkoittanut, ettei SAA kirjoittaa mitään ficin juonesta, kunhan vain jokaisen kommentin sisältö ei ole pelkästään "Jee siis vähäx tää on hyvä ficci niinq daa, jatkoo pliis!!" :'D Eli siis jos on jotain ajatuksia itse tarinasta, niin totta kai niitäkin saa jakaa! Ja jos jossain kohdassa on vaikka tietynlainen tunnelma tai hyvää kerrontaa/dialogia, niin sekin on osittain kääntäjän ansiota, sillä kääntäminen on kuitenkin luovaa työtä, ja huono kääntäjä saa pilattua hyvänkin tekstin, kun taas hyvä onnistuu säilyttämään alkuperäisen tekstin vahvuudet ja mahdollisesti myös korjaamaan heikkouksia.

Mutta joo, kiitos kommentista ja kehuista! En arvellutkaan, etteivät ihmiset tuota runonpätkää ymmärtäisi, mutta tulevissa luvuissa on sellaisiakin lainauksia, jotka ovat vähän vaikeaselkoisempia (kuten Raamatun kohtia, jotka on sellaista vanhahtavaa kieltä), joten ajattelin sitten johdonmukaisuuden nimissä kääntää kaikki. Kiva kuulla, että se loi tunnelmaa~ :>

T/N: Dodiih, jatkoa seuraa taas~ Kääntäminen on kyllä hauskaa puuhaa; sain päivän naurut kääntäessäni lausetta "his fingers were curled around the organ". Kirjoitin aluksi ihan tyynesti että "hänen sormensa olivat kiertyneet elimen ympärille", sitten katsoin lausetta, totesin että "ei näin" ja muutin sanan SISÄelimeksi... :'D

------------------------------

Luku 2    
Learning


It is not so much our friends' help that helps us
as the confident knowledge that they will help us.

[Ystäviemme apu ei niinkään auta meitä,                                                  
vaan varma tieto siitä, että he auttavat meitä.]

-- Epikuros


”Missä olit eilen illalla?” Hermione kysyi Harrylta tämän tullessa alas portaita oleskeluhuoneeseen sinä aamuna.

”Hyvää huomenta sinullekin”, Harry vastasi hymyillen.

Hermione punastui kevyesti. ”Anteeksi. Sinä tiedät, että olen vain huolissani sinusta. En nähnyt sinua tullessani takaisin valvojaoppilaiden kokouksesta, joten sinun on täytynyt tulla todella myöhään.” Hän nyökkäsi kohti Ronia, joka laahusti Harryn perässä haukotellen. ”Ja minä tiedän, että sinä olit poissa pitkään. Oikeasti, Ron, treffit keskellä kouluviikkoa?”

Ron virnisti. ”Älä huoli, me itse asiassa saimme opiskeltua jonkin verran silloin kun emme… ööh… tehneet jotain muuta. Mandy on korpinkynsi, muistathan?”

Harryn yksityinen uskomus oli, että Ron seurusteli korpinkynsien kanssa, koska he muistuttivat häntä Hermionesta, mutta hän piti suunsa kiinni.

”No hyvä on”, tokaisi Hermione heilauttaen kättään kärsimättömästi. ”Ja ole kiltti, älä kerro enempää siitä ’jostain muusta’. Entä sinä?” Hän osoitti Harrya. ”Sinä et ollut tekemässä ’jotain muuta’, ethän? Älä unohda, että professori Binnsin testi on tulossa muutaman päivän kuluttua.”

Harry pyöräytti silmiään. ”Sinä tiedät, etten ole kiinnostunut kenestäkään juuri nyt. Ja itse asiassa minä olin opiskelemassa.”

Hermione räpäytti silmiään, hän ei selvästikään ollut odottanut sitä vastausta. Yleensä hän joutui taistelemaan kahden pojan kanssa kynsin ja  hampain saadakseen heidät aloittamaan opiskelun niin aikaisin kuin hänen mielestään oli tarpeen. ”Ihanko oikeasti? Missä olit?”

”Kirjastossa.”

”Todellako? Yleensä vihaat sitä paikkaa.”

”No tuota…” Harry epäröi, mutta päätti sitten vain kertoa totuuden. Eihän se oikeastaan ollut mikään iso juttu. ”Menin sinne hakemaan lisää kirjoja yrttitiedon tehtävääni varten ja päädyin opiskelemaan Malfoyn kanssa.”

Malfoyn?” Ron kysyi epäuskoisena, nyrpistäen nenäänsä. Hermione vain seisoi suu ammollaan tuijottaen.

”Ei siinä ole mitään ihmeellistä”, Harry puolusteli.

”No mutta ei se kyllä ainakaan normaalia ole”, Hermione tokaisi saatuaan äänensä takaisin. ”Mikä ihme sinut sai tekemään jotain sellaista?”

Harry selitti, miten Draco opiskeli nykyään ja kuinka hänestä oli tuntunut siltä, että hänen oli pakko oman opiskelunsa ohella tehdä sokean luihuisen elämästä hieman helpompaa. ”Te olitte molemmat kiireisiä, ja minun piti lukea sama aineisto kuin hänenkin – miksi ei?”

”Miksi ei…” Ron tuhahti epäuskoisesti. ”Voisin antaa sinulle muutamia syitä… Etkö muista, kenestä puhumme, Harry?”

”No, hän oli ihan siedettävä eilen illalla. Seison tässä ilman mustelmia, enkö vain?”

”Todennäköisesti vain siksi, ettei hän nähnyt, mihin lyödä sinua”, Ron mutisi hiljaa. Hermione vain pudisti päätään.

”No jaa, kaikki on kuitenkin hyvin. Voimme työskennellä yhdessä tänä iltana – olen järjestänyt kaikki muistiinpanoni ja--"

”Itse asiassa”, Harry keskeytti, ”minä… öh… minä lupasin mennä tänään takaisin kirjastoon, jotta voisimme kerrata kappaleet loppuun yhdessä.”

”Oletko tosissasi?” Ronin ääni kohosi samaa vauhtia hänen kulmakarvojensa kanssa. ”Olet vapaaehtoisesti menossa takaisin? Hänen luokseen? Miksi?”

”Koska minä lupasin”, Harry vastasi jääräpäisesti. ”Sinä teet tästä paljon isomman jutun kuin se oikeasti on. Se on--"

”Äh, unohdetaan Malfoy”, Hermione keskeytti pyöritellen silmiään. ”Mennään aamupalalle – minä kuolen nälkään ja haluan ehtiä taikajuomiin ajoissa. Te tiedätte, miten hidasta on pilkkoa lepakon pernat juuri oikein.”

”Yök, miten voit edes mainita lepakon pernat ja aamiaisen samassa lauseessa?” Ron voihkaisi työntäessään muotokuvan auki. Harry, tyytyväisenä puheenaiheen vaihdoksesta, virnisti hänelle myötätuntoisesti livahtaessaan ohi, ja kolmikko lähti aamupalalle.

***

Syödessään paahtoleipäänsä Harry havaitsi tähyilevänsä toiselle puolelle Suurta salia Luihuisen pöytää kohti. Se ei itsessään ollut kovinkaan epätavallista – hän ja Draco olivat vaihtaneet salin poikki lukuisia uhkaavia katseita vuosien varrella. Draco oli kuitenkin ollut poissa koulusta syyslukukauden kuusi viimeistä viikkoa, eikä pöydässä ollut ollut ketään, jota mulkoilla. Kun hän sitten oli tullut takaisin, hän oli vetäytynyt lähes kokonaan kuoreensa eikä ollut vaikuttanut innostuneelta provosoimaan ketään tuttuun tapaansa, eikä hän tietenkään olisi edes voinut tuijottaa Harrya takaisin. Harry olikin pitkälti luopunut tavastaan todella etsiä Dracoa katseellaan. Hän kyllä huomioi tämän läsnäolon luokkahuoneessa, mutta vain yhtenä oppilaana muiden joukossa.

Kuitenkin opiskeltuaan edellisenä iltana Dracon kanssa ja oltuaan hänen kanssaan kohteliaasti tekemisissä pidemmän aikaa kuin… mahdollisesti heidän kaikkien aikaisempien kouluvuosiensa aikana yhteensä, Harry huomasi katselevansa vaaleaa poikaa jälleen tarkemmin, yhtäkkiä uteliaana näkemään, mitä muita menetelmiä Draco käytti korvatakseen menetyksensä. Hän näytti selviävän aamiaisesta hyvin auttaen leipäviipaleella munakokkelia haarukkaansa. Mutta jopa pulisevien tupatovereidensa keskellä hän istui kuin olisi ollut yksin; hän ei puhunut kenellekään – ei edes Blaise Zabinille, joka istui hänen vieressään. Harry oli jo havainnut, että Draco oli paljolti omissa oloissaan heidän muutamilla yhteisillä tunneillaan, mutta oli hieman yllättynyt nähdessään, että sama päti myös muihin sosiaalisiin tilanteisiin. Näytti siltä, ettei luihuinen enää tehnyt aloitteita minkäänlaiseen kanssakäymiseen sen enempää ystävien kuin vihollistenkaan kanssa.

Taikajuomien tunti sinä aamuna vain vahvisti Harryn epäilyksiä. Muiden oppilaiden jutellessa vierustovereidensa kanssa päivän keitoksesta Harry katseli Dracoa, joka työskenteli hiljaisuudessa, pilkkoen lepakon pernaansa hämmästyttävällä tehokkuudella; hänen sormensa olivat kiertyneet sisäelimen ympärille, jottei veitsi osuisi niihin, ja hän oli melkein yhtä nopea kuin Hermione. Jokin, mikä näytti sähäkältä sitaattisulalta, kirjoitti muistiinpanoja hänen puolestaan Kalkaroksen luennoidessa keittoprosessin aikana; Harry saattoi vain toivoa, että se teki tarkempaa työtä kuin se, joka Rita Luodikolla oli ollut.

Se oli ainoa oppitunti, jonka he jakoivat luihuisten kanssa sinä päivänä. Lounaalla Harry oli liian keskittynyt nauramaan kovaäänisesti tarinalle, jota Seamus ja Dean kertoivat, kiinnittääkseen erityisemmin huomiota mihinkään muuhun, mutta päivällisellä kaikkien valmistautuessa illan läksyihin hän muisti omat suunnitelmansa; jälleen kerran hän löysi itsensä tuijottamasta vaivihkaa salin poikki opiskelukumppaniaan. Toinen poika istui taas pöydän päässä hiljaa ja eristäytyneenä muusta tuvastaan.

Nähdessään Dracon nousevan ja seuraavan pientä hohtavaa palloaan ulos salin ovista, Harry pyysi anteeksi pöytäseurueelta, poistui hakeakseen kirjansa Rohkelikkotornista ja suuntasi sitten alas kohti kirjastoa. Kun hän saapui perille, toinen istui pienessä sivuhuoneessa, kynttilät paloivat ja poika oli jo hyvää vauhtia opiskelemassa. Muistiinpanojen täyttämä pergamentti selosti vaisusti päivän oppituntia; se kuulosti numerologialta.

Harry epäröi kynnyksellä ja rykäisi. ”Öh… se olen minä taas. Harry.”

Draco hiljensi muistiinpanonsa loitsulla. ”Potter. Tulit sitten takaisin.”

”Sanoin tulevani, enkö sanonutkin?”

”Kyllä, mutta useimmille ihmisille se ei tarkoita mitään. Olet ilmeisesti edelleen vakaasti päättänyt kuluttaa äänesi käheäksi kaiken tuon uskomattoman mielenkiintoisen historian takia?”

Harry astui sisään huoneeseen ja veti jäljellä olevan tuolin pöydän alta. ”Kyllä. Tuota... ainakin, jos en keskeytä mitään.”

”Ei, olin vain käymässä läpi vähän numerologiaa, mutta voin tehdä sen myöhemminkin.” Hän alkoi rullata pergamenttia, mutta Harry pysäytti hänet kädellään.

”Odota hetki.” Harry ojensi kaulaansa ylettyäkseen katsomaan. Hän ei ymmärtänyt merkinnöistä mitään, mutta ne näyttivät täysin järkeviltä, eivätkä lainkaan niiltä epätarkoilta muistiinpanoilta, joita Rita Luodikon sulkakynä oli tehnyt. ”Onko tämä kirjoitettu sähäkällä sitaattisulalla?”

”On”, Draco vastasi lyhyesti, vetäisten pergamentin pois ja käärien sen rullalle. ”Vaikkakaan en tiedä tällä olevan mitään tekemistä historian kanssa.” Hän kumartui ja tunki muistiinpanot jaloissaan lojuvaan koululaukkuun.

”No anteeksi, että kysyin.”  Harry kaiveli omaa laukkuaan ärsyyntyneenä. ”Minun kokemukseni noista pirun vehkeistä vain on osoittanut, etteivät ne ole turhan tarkkoja, joten ihmettelin, miten sellaisesta voi olla mitään hyötyä koulumuistiinpanojen tai sellaisten kanssa.”

”Ai – niissä on erilaiset totuusasetukset, etkö tiennyt?” Draco vastasi hieman ystävällisemmin. ”Jos ei ole tarvetta olla kovin tarkka, se kirjoittaa nopeammin matalammalla asetuksella. Mutta sen voi myös asettaa olemaan melkoisen huolellinen.”

”Hän käytti taatusti matalinta asetusta”, Harry mutisi itsekseen. Sitten hän katsahti ympärilleen. ”Öö… voinko kysyä vielä yhden kysymyksen?”

”Sinä kysyit juuri.”

Harry toivoi, että silmien pyöräyttämisellä olisi ollut jonkinlainen vaikutus toiseen poikaan. ”Miksi vaivaudut sytyttämään kynttilöitä?” Tavan vuoksi hän elehti huonetta valaisevien kynttilöiden suuntaan.

”Pystytkö sinä lukemaan pimeässä?”

”No… en. Mutta ne paloivat myös silloin, kun sinä olit yksin täällä.”

”Tiedätkö – henkilöksi, joka on vuosikausia kovaan ääneen valittanut haluavansa olla normaali, osaat välillä olla aika paksukalloinen.” Draco vastasi kurtistaen kulmiaan. ”Ei ole väliä, pystynkö näkemään – kaikki jatkuu normaalina. Ja kynttilät kuuluvat osana siihen.”

Harryn oli pakko myöntää, että siinä oli järkeä. ”Öh, kiitos selityksestä.” hän mumisi. Tuhat muuta kysymystä tulvahti yhtäkkiä hänen mieleensä, mutta hän tiesi olla koettamatta onneaan. Sen sijaan hän veti esille taikuuden historian kirjansa. ”Aloitetaanko? Muistaakseni jäimme viimeksi vuoden 1803 ilkiöruttoon.”

Kynttilöiden lepattaessa heidän ympärillään pojat kävivät töihin.

***

Draco tasapainotteli flooperia yhden käsivarren varassa silittäen hajamielisesti sen rintahöyheniä ja kuunnellen Pansya ja Millicentiä näiden ihastellessa sen ilmeisesti upeaa höyhenpukua. Sulkakynä piti hänen vieressään hiljaista rapinaa pergamenttia vasten tallentaessaan heidän keskustelunsa; todennäköisesti hän saisi Hagridin polveilevien selostusten, tyttöjen sirkutuksen ja Hirviökirja hirviöistä -opuksensa avulla jonkinlaisen käsityksen linnun ulkonäöstä, sen lisäksi mitä hänen omat kätensä pystyivät kertomaan.

Lintu oli yhtä hiljaa kuin Draco, hiljennysloitsun ansiosta – se oli pakollinen toimenpide, jos halusi olla tulematta hulluksi linnun liverryksen takia. Draco oli iloinen, että tällä kertaa metelöijä oli hiljennetty sen sijaan, että kuuntelijoiden korvat olisi suojattu. He olivat joutuneet vaihtamaan kasvavia alruunoita uusiin ruukkuihin viime viikolla, ja Draco vihasi pakollisten kuulosuojainten käyttämistä; työskentely ilman sekä näkö- että kuuloaistia oli toivottoman hämmentävää.

Mikään ei kuitenkaan häirinnyt hänen kuuloaan nyt; tunnin loppuessa ja valmistautuessaan suuntaamaan takaisin linnaan Draco kuuli – ja tunsi – askeleiden lähestyvän häntä.

”Malfoy? Harry tässä.” Tuttu ääni laskeutui Dracon korvien tasolle hänen ollessaan kyykistyneenä pakkaamaan tavaroitaan järjestelmällisesti takaisin laukkuunsa.

”Tiedätkö, sinun ei tarvitse todistaa henkilöllisyyttäsi joka kerta, Potter. Kaikkien näiden vuosien jälkeen tunnistan äänesi varsin hyvin.”

”Ai. Öh… anteeksi. Joka tapauksessa--” Lyhyt tauko. ”En voi opiskella tänä iltana kanssasi. Ronilla ja minulla on kohta oltava ennustuksen projekti valmiina, ja minun pitäisi ryhtyä työstämään sitä hänen kanssaan.”

Draco kohautti olkapäitään. ”Binnsin testi oli tänä aamuna, joten arvelin pienen hetkemme olevan muutenkin ohi. Tee mitä tahdot, Potter; et tarvitse minun lupaani.”

”Umm, hyvä on sitten. Pärjäätkö?”

”Vakuutan sinulle”, Draco vastasi hivenen kärsimättömästi, ”että tylsää tai ei, tulen vallan mainiosti toimeen tavallisten lukuloitsujen kanssa. Mene takaisin rohkelikkoystäviesi luokse. Minä pärjään oikein hyvin.”

”Ai. Selvä.” Harry vaikutti hieman häkeltyneeltä. ”No… näkemiin sitten, kai.” Draco kuuli hiljaista kahinaa toisen pojan noustessa, ja sitten tämän askeleet loittonivat.

”Samoin”, hän mutisi. ”Tai minun tapauksessani ei.”

***

Sikermä.

Draco tunsi lämpimän ilmavirtauksen Luihuisen oleskeluhuoneen avauduttua hänelle ja astui ripeästi sisään piilottaen väsymyksensä. Huomioimatta tupakavereidensa pulinaa hän käveli suoraan makuusaliin ja sulki oven. Vasta sitten hän salli itsensä antaa periksi uupumukselleen; hän valmistautui yöpuulle, sammutti Ohjaajan ja ryömi peiton alle. Mutta hän ei nukkunut.

Draco oli kyllä väsynyt, mutta hänen ajatuksensa eivät vain suostuneet sammumaan. Hän kelasi päivän mielessään läpi: aamutoimet, taikuuden historian testi, muodonmuutoksia, taikaolentojen hoitoa, pimeyden voimilta suojautumista, päivällinen ja opiskelua. Normaalit päivän työt. Edes testi ei ollut ollut kovin vaikea – hän ja Harry olivat valmistautuneet melko hyvin, eikä se edes ollut varsinainen koe, vaan ainoastaan lomalla opiskeltujen asioiden kertausta. Silti Draco oli lopen uupunut. Kaikki oli hankalaa. Kaikki, mitä hän oli pitänyt itsestäänselvyytenä vielä alle kolme kuukautta sitten, kulutti nykyään kaksinkertaisen määrän energiaa. Oppitunneille käveleminen, ruokailut, opiskelu. Jopa nukkumaanmeno, piru vieköön. Vaikka hän olisi kuinka väsynyt, hänen täytyi aina ripustaa vaatteensa niille määrätyille paikoille, jos halusi löytää ne vielä myöhemminkin. Hänen sauvansa täytyi olla juuri oikeassa kohdassa yöpöydällä. Kaikki vaati vaivannäköä ja järjestelmällisyyttä.

Draco tunsi olevansa koko ajan venytetty äärirajoilleen yrittäessään vain elää normaalisti. Hän oli päättänyt pärjätä yksin ja hänhän pärjäisi. Hänen kätensä puristuivat nyrkkiin. Hän pärjäisi. Hän vain oli niin pirun väsynyt. Väsynyt siihen, että kaikki oli pikkuisen hankalampaa, kun muut saattoivat kulkea ympäriinsä ajattelematta mitään ja säästää energiansa todellisiin haasteisiin.

Jopa läksyt olivat uuvuttaneet häntä tänään; ärsyttävästä uteliaisuudestaan huolimatta Potter oli tehnyt opiskelusta hieman helpompaa. Hän ei ollut lässyttänyt tai kohdellut Dracoa alentuvasti, mutta nyt hän oli poissa. Hän oli tehnyt pienen hyvän mielen palveluksensa ja jatkoi elämäänsä. Samaan aikaan Draco oli taas yksin pienessä huoneessa kuuntelemassa kirjojaan ja yrittäen motivoida itseään, vaikka kaikki, mitä hän loppujen lopuksi halusi tehdä, oli kirkua kaiken epäreiluutta.

Draco tunsi kyynelten kirvelevän hyödyttömien silmiensä nurkissa ja palan nousevan kurkkuunsa. Hän kuitenkin räpytteli, veti syvään henkeä ja pakotti tunteen menemään ohi. Itkemisessä ei ollut mitään järkeä. Se ei ratkaisisi mitään. Se ei palauttaisi hänen näköään tai auttaisi häntä selviämään. Hänen täytyi olla vahva.

Draco käpertyi kyljelleen ja tyhjensi mielensä kaikista ajatuksista, yhtä lukuun ottamatta.

Hän pärjäisi yksin.

***

Kaksi päivää myöhemmin kamppaillessaan erityisen hankalan muodonmuutosten tehtävän kanssa Draco kuuli askelten lähestyvän pientä työhuonettaan. Hän oli jostain syystä hetken toiveikas ja kirosi sitten itseään edes ajateltuaan sellaista. Harrylla ei ollut enää mitään tekemistä hänen kanssaan ja siinä se. Sitä paitsi, hän muistutti itseään, hän ei tarvinnut ketään, ei halunnut ketään. Ihmiset eivät olleet luotettavia. Loitsut olivat. Askelten ohittaessa huoneen Draco tajusi, että ne olivat liian kevyet edes ollakseen Harryn. Kyseessä oli siis joko tyttö tai nuorempi oppilas suorittamassa etsintöjä kirjaston perällä.

Typerät oppilaat.

Draco puri huultaan ja yritti keskittyä jälleen tehtävään edessään. Muodonmuutokset eivät olleet koskaan olleet hänen vahvin lajinsa, mutta nykyään se oli vielä vaikeampaa, koska hänen täytyi luottaa jäljellä oleviin aisteihinsa saadakseen selville, oliko onnistunut. Eikä kaikki pitänyt käsittelystä muutoksen jälkeen. Esimerkiksi tänään he olivat yrittäneet muuttaa kukkia perhosiksi, mikä oli melko pikkutarkka toimenpide ja vaati runsaasti hienosäätöä, eikä ollut ollut helppoa varmistua siitä, että loitsu oli onnistunut, päästämättä lopputulosta karkuun tai vahingoittamatta sitä. Eikä Draco siltikään voinut tietää, oliko täpläkuviointi oikein. Onneksi professori McGarmiwa oli kierrellyt ympäri luokkahuonetta arvostellen kaikkien työtä, joten hän oli saanut ulkopuolisen arvion näkevältä ihmiseltä tuntematta erottuvansa joukosta.

Nyt Draco siis istui kuuntelemassa pergamenttiaan, joka muistutti häntä tärkeistä äänteistä ja intonaatioista, jotka muodostivat monimutkaisen loitsun, ja yritti unohtaa harhaanjohtavan askelten äänen, joka kaikui edelleen hänen mielessään. Hän onnistui siinä niin hyvin, että yllättyi täysin kuullessaan jonkun puhuvan. Ihmisten lähestyminen ei jäänyt häneltä usein huomaamatta.

”Malfoy?”

Draco hätkähti pois keskittyneisyydestään. ”Uh?”

”Har… no, tiedäthän, minä tässä. Voisinko – voisinko tulla taas opiskelemaan kanssasi?”

Draco oli epäluuloinen. ”Miksi? Etkö saanut kasaan tarpeeksi hyviä töitä tällä viikolla?”

”Ei se siitä johdu! Se – itse asiassa kysyn itseni takia.” Draco kuuli Harryn astuvan huoneeseen ja vetävän tuolin esiin. ”Mehän saimme sen testin tulokset tänään takaisin.”

”Niin…” Pojat eivät olleet samassa ryhmässä, mutta heidän historian oppituntinsa olivat samoina aamuina.

”Noh, en ole koko kouluaikanani onnistunut niin hyvin missään Binnsin kokeessa. Oikeasti. Hermione ei meinannut uskoa silmiään. Joten – minä vain mietin, että… ehkä me voisimme jatkaa opiskelua yhdessä? Minun pitää edelleen tehdä ennustuksen projektia ja muutamia muita hommia parina päivänä viikossa, mutta muuten… no…”

”Haluat, että minä autan sinua opiskelemaan?”

”Tavallaan. Tarkoitan että – jo se, miten työskentelimme yhdessä; minä luin ääneen ja sinä huomasit asiat, jotka menivät minulta ohi… En tiedä, minä vain näytin oppivan paremmin.” Harry naurahti. ”Harmi, etten huomannut tätä seitsemän vuotta sitten. Olisin voinut menestyä paljon paremmin, varsinkin V.I.P:eissä.”

”En muista sinun pärjänneen kovin huonosti”, Draco totesi. ”Etkö ole menestynyt ihan hyvin tähänkin asti jakaen aivot Grangerin ja Weasleyn kanssa?”

”No joo, on minulla ihan hyvin mennyt. Mutta S.U.P.E.R:it ovat tulossa, ja sinä tiedät, miten tärkeitä ne ovat. Sitä paitsi kurssit ovat paljon vaikeampia tänä vuonna – en halua edes kuvitella, mitä McGarmiwa laittaa meidät tekemään huomenna…”

”Et niin”, Draco tuhahti ajatellessaan perhosta.

”Ja kun kerran tuntuu siltä, että opin paremmin tällä tavoin, niin ajattelin vain, että jos se sopii sinulle, niin voisimmeko jatkaa yhdessä työskentelyä? Ainakin osan aikaa?” Toinen kepeä naurahdus. ”En minäkään voi lukea ääneen oleskeluhuoneessamme häiritsemättä ihmisiä, tajuat varmaan.”

Draco mietti asiaa. Hän tunsi olonsa jotenkin keventyneeksi ajatellessaan opiskelua Harryn kanssa, mutta toisaalta häntä inhotti ajatus siitä, että hän antaisi jonkun avustaa häntä säännöllisesti. Tosin se ei ollut täysin yksipuolista…

”Hyvä on”, hän vastasi lopulta rohkelikolle. ”Voit tulla tänne opiskelemaan. Mutta minä en todellakaan tarvitse apua – ymmärretty?” Viekas hymy levisi Dracon kasvoille. ”Toisaalta odotan innolla kuulevani, kun yrität lausua joidenkin kasvien nimiä yrttitiedossa.” Nyt kun alruunat oli istutettu uusiin ruukkuihin, he olivat siirtyneet joukkoon harvinaisia unkarilaisia saniaislajeja, joilla oli erityisen hankalasti äännettävät nimet.

Harry voihkaisi. ”Sinä suostut tähän vain, jotta pääset nauramaan minulle, vai mitä?” Sitten hänen äänensävynsä muuttui vakavammaksi. ”Mutta kiitos. Arvostan tätä.”

Draco kohautti olkiaan vähättelevästi ja tuuppasi muodonmuutosten muistiinpanojaan Harrya kohti. ”Kun kerran olet niin halukas opiskelemaan yhdessä, niin aloitetaanko vaikka tästä? Voit tehdä huomenna McGarmiwaan vaikutuksen sillä, miten paljon tiedät jo etukäteen.”

-------------------------------

A/N: I know not a lot happened in this chapter - if you were bored to death, I apologise. I promise, things start to pick up in the next chapter, so I hope you'll hang in there.
« Viimeksi muokattu: 07.02.2011 23:02:02 kirjoittanut Yôsei »
My "people skills" are "rusty"

Elinikäiset traumat - hanki sinäkin omasi!

romance91

  • ***
  • Viestejä: 161
Vs: Käännös: Draco in Darkness (prologi + 2/8 24.1.)
« Vastaus #7 : 24.01.2011 15:25:21 »
*leveä virnistys* ;D
olen huono kirjoittamaan kommenteja, mutta

suomennos oli edelleen selkeää, ja meni sujuvasti eteen päin.
eikä ollut sellaista kohtaa että jottain jäi kesken....
 lisää odotellessa!
 

carr0t

  • Vieras
Vs: Käännös: Draco in Darkness (prologi + 2/8 24.1.)
« Vastaus #8 : 24.01.2011 18:13:40 »
En kyllä tajua, kuinka saat näin hyvää ja virheetöntä (=täydellistä) tekstiä aikaan ilman betaa.
Joskus betatuissakin teksteissä on pieniä virheitä. En oo huomannu ees mitään pientä virhettä yhtään missään.
Ainoastaan mietin, että kirjoitetaanko Sähäkkä Sitaattisulka noin molemmat isolla? Se jotenkin kuulosti oudolta, vaikka sehän on sen sulan nimi. Mutta sinä sen paljon paremmin tiedät kuin minä.
Suomennoksessa tunnelma pysyi hyvin yllä ja muutenkin homma sujui. Onnistuit pitämään Harryn ja Dracon välit ja puheet aitoina ja tuo heidän suhteen ehkä pieni lämpeneminen opiskelumielessä meni myös yhtä aidosti.


UniFlora

  • ***
  • Viestejä: 157
Vs: Käännös: Draco in Darkness (prologi + 2/8 24.1.)
« Vastaus #9 : 24.01.2011 23:00:15 »
Joku yhyssana virhe siellä oli, vaan en minä sitä enää löytäny, ni olokoompa mun puolesta siellä  :D Olipas muuten harvinaisen lyhyt vastaus, mut mitäpä minä sen kummempia lätisemään ku teksti on virheetöntä  :D
"I hate you, Potter," Draco muttered, still very close to Harry. "I hate you and I love you and I hate you because I love you."

Yôsei

  • kumiankka
  • ***
  • Viestejä: 76
Vs: Käännös: Draco in Darkness (prologi + 2/8 24.1.)
« Vastaus #10 : 25.01.2011 01:44:59 »
romance91: Kiitos kommentista ja kehuista! :>

carrot: Tekstin suhteellisen korkea virheettömyystaso johtuu siitä, että olen ehkä neuroottisin välimerkinrakastelija, jota maa päällään kantaa, joten olen itse paras betani... :'D Luen tekstit aina ties kuinka moneen kertaan ja korjailen vielä jälkeenpäinkin, jos huomaan jo postatussa tekstissä yhdenkin virheen. En vain voi elää sen kanssa, jos tiedän jossain olevan kielioppi- tai kirjoitusvirheitä. On se hauskaa olla perfektionisti~ :'D

Tuota sitaattisulkaa mietin itsekin ja päätin aluksi laittaa molemmat sanat isolla, kun se on tässä ikään kuin tuotemerkki. En omista Harry Potter -kirjoja, joten en voinut niistä tarkistaa (enkä todennäköisesti tiedä sinua paremmin, koska en ole lukenut Pottereita ties kuinka pitkään aikaan), mutta etsiskelin sitten tietoa netistä ja huomasin, että se on yleensä kirjoitettu pienellä, joten vaihdoin sen toisen sanan sitten tässäkin pieneksi.

Kiitos kommentista, ja kiva kuulla, että tunnelma on mielestäsi onnistunut! :>

UniFlora: Ei, yhdyssanavirheet on eliminoitava maailmasta! Luin koko luvun läpi sana sanalta, ja ainoa kohta josta löysin mahdollisen virheen oli 'nukkumaan meno', jonka mielestäni voi kai kirjoittaa joko yhteen tai erikseen (en tiedä, tarkoititko sitä, mutta vaihdoin sen sitten kumminkin yhdyssanaksi~) Hyvä, että huomauttelet virheistä!
« Viimeksi muokattu: 25.01.2011 01:56:24 kirjoittanut Yôsei »
My "people skills" are "rusty"

Elinikäiset traumat - hanki sinäkin omasi!

UniFlora

  • ***
  • Viestejä: 157
Vs: Käännös: Draco in Darkness (prologi + 2/8 24.1.)
« Vastaus #11 : 25.01.2011 02:34:30 »
Munki piti nyt sitten haravoija tämä näin keskiyön ratoksi uuelleen läpi ja löysinki sen. En siis tarkottanu tuota nukkumaan meno juttua, ku mun mielestä se kirjotetaan erikseen.

Lainaus
Draco käpertyi kyljelleen ja tyhjensi mielensä kaikista ajatuksista, yhtä lukuun ottamatta.
Eikö lukuunottamatta kirjoteta yhteen? O.o
"I hate you, Potter," Draco muttered, still very close to Harry. "I hate you and I love you and I hate you because I love you."

Cynder

  • ***
  • Viestejä: 115
Vs: Käännös: Draco in Darkness (prologi + 2/8 24.1.)
« Vastaus #12 : 25.01.2011 19:43:16 »
Hei täähän on tosi kiinostava :)

On kyllä tosi hyvää suomennosta, että tämä on tosiaankin nautinto lukea :)

Toivottavasti jatkoa tulee piakkoin :D

Tykkäillen Cynder
OOH SHE WANTS ME
OOH SHE'S GOT ME
OOH SHE HURTS ME

I'm so OVERDOSED♥

Yôsei

  • kumiankka
  • ***
  • Viestejä: 76
Vs: Käännös: Draco in Darkness (prologi + 2/8 24.1.)
« Vastaus #13 : 26.01.2011 20:29:18 »
UniFlora: Word heittää siksakkia alle jos kirjoittaa lukuunottamatta yhteen~ Ja muistaakseni olen itsekin ajatellut, että se on yhdyssana ja saanut äidinkielenopettajalta punakynää siitä hyvästä... :'D Nukkumaanmenosta Word taas ei sano mitään, eikä käsillä ole nyt mitään äidinkielen oikeinkirjoitusopastakaan, joten googlailin ja totesin, että siitä käytetään molempia versioita ihan sekaisin, joten jätän nuo nyt tuolla tavalla~

Cynder: Kiitos kommentista, jatkoa tulee varmaan taas parin päivän sisällä~ :>
« Viimeksi muokattu: 26.01.2011 21:01:45 kirjoittanut Yôsei »
My "people skills" are "rusty"

Elinikäiset traumat - hanki sinäkin omasi!

UniFlora

  • ***
  • Viestejä: 157
Vs: Käännös: Draco in Darkness (prologi + 2/8 24.1.)
« Vastaus #14 : 26.01.2011 21:45:49 »
Tämä menee nyt vähä offiksi mut käytän tätä, ku suometelen itte ja pitää tarkastaa jotain, ja tuo kans on sitä mieltä että kumpiki käy, joten se taitaa olla mieltymyskysymys ja teijän äikänope kuuluu toiseen kastiin  ;D
"I hate you, Potter," Draco muttered, still very close to Harry. "I hate you and I love you and I hate you because I love you."

Crisu-

  • ***
  • Viestejä: 41
Vs: Käännös: Draco in Darkness (prologi + 2/8 24.1.)
« Vastaus #15 : 28.01.2011 20:43:43 »
Löytypä täältä hyvä ficci  ::) Hyvin oot suomentanu tähän asti.

Ihana toi Draco ko se ei halua olla autettavan, en kyllä ite voiskaan kuvitella Dracoa kieriskelemässä itsesäälissä. Oioioi ja Draco jo tietää että se on homo entäs sitte Harry?

Mutta en keksi enää mitään sanottavaa, aivot vaan lyö tyhjää  :-\

Juu ja tää vaikuttaa hyvältä ficiltä eli toivottavasti jatkoa tulis kohta
"Hey, Potter! Potter! The Dementors are coming, Potter! Woooooooo!"

Winchester_

  • ***
  • Viestejä: 148
  • "You know your end is near, don't you?"
Vs: Käännös: Draco in Darkness (prologi + 2/8 24.1.)
« Vastaus #16 : 28.01.2011 21:25:43 »
Uusi lukija ilmoittautuu (:

Ihana ficci ♥ Kuulin tästä aikaisemmin (tai no oikeastaan luin, en ole kuullut oikeastaan mitään tällä sivulla, heh :'D Fiksua?) yhdessä H/D aiheisten ficcien keskustelussa. Niinhän siinä sitten kävi että kiinnostuin tästä ihan hirveästi ja yritin lukea tätä alkuperäisenä, koska luulin, ettei tätä ole käännetty tänne. Intohan siinä lopahti kuitenkin heti kun en ole mikään englanninkielen taitaja ja sanakirjan innokas käyttäjä.

Ja kun sain tämän käännöksen tänään käsiini yhden hyvän ystäväni kautta, niin sitä riemua, mitä koin tunnistaessani tämän ficin, on vähän vaikea edes sanoin kuvailla :D Mutta jooh, kommentti jatkuu. Tykkään valtavasti tästä ficin ideasta, sillä tämä on todella kiinnostava (varmaan sanomattakin selvää mutta tekipä mieli vain sanoa :) ). Ei tämmöisiin ficceihin nimittäin kovin useasti törmää, vaikka paritus onkin suosittu ja siitä on kirjoitettu kaikenlaista. Ja tuo on ainakin yksi niistä monista syistä, miksi olen niin kiitollinen, että tätä on alettu kääntämään ;> Ja käännöksestä puheenollen; tämä on ihan yhtä mahtavaa kuin ficci itse! Tosi sujuvaa, virheetöntä ja helppolukuista. En nähnyt yhtään tökkiviä lauseita tätä lukiessa (en kyllä ees ettiny niitä), joten mulla ei ole oikeastaan yhtään mitään valitettavaa tai rakentavaa palautetta tästä. Korkeintaan se neuvo, että jatka ihmeessä samaan malliin niin hyvä tulee! ;D

Ja kiitos ihan kauheasti näistä ensimmäisistä luvuista, joita olet tänne suomentanut ♥ Tiedät ainakin sen, että olet pelastanut yhden heikon englanninkielen omaavan H/D fanin päivän :>  Suomentele seuraavia lukuja rauhassa ja lisäile sitten jatkoa taas, kun pystyt! Jään seuraamaan tätä ficciä innolla.
« Viimeksi muokattu: 28.01.2011 21:28:02 kirjoittanut Winchester_ »
They come to you in the night...
               Demons, ghosts, black fairies ϟ

Yôsei

  • kumiankka
  • ***
  • Viestejä: 76
Vs: Käännös: Draco in Darkness (prologi + 2/8 24.1.)
« Vastaus #17 : 29.01.2011 05:25:24 »
Crisu-: Kiitos kommentista! :> Tykkään itsekin Dracon hahmosta tässä, kun se ei ole mikään säälittävä raukka vaan säilyttää ylpeytensä, vaikka näkö onkin mennyt~ Harryn suuntautumista käsitellään sitten muutaman luvun päästä, kärsivällisyyttä... 8D

Winchester_: Itsekin kiinnostuin tästä alun perin juuri tuon aiheen takia, ja ryhdyin H/D-ennakkoluuloistani huolimatta lukemaan~ :'D Tykästyin sitten ficciin ja ajattelin, että olisi kiva antaa mahdollisuus nauttia tästä niillekin, jotka eivät ole niin hyviä englannissa, tai muuten vaan tykkäävät lukea ficcejä suomeksi.

Kiitos paljon kehuista! Lämmittää mieltä kuulla, että on onnistunut kääntämisessä~ :>

T/N: Ja jatkoa seuraa jälleen~ Päästin luovuuteni valloilleen ja käänsin parin loitsun nimet, joille en ainakaan löytänyt virallista käännöstä mistään (en tiedä, ovatko ne edes kirjoista, vai ficcarin itse keksimiä~) Toinen oli alunperin 'constringo', josta tuli 'kierrihmanto' (constrict = kiertää, kietoa, sitoa; string = rihma, naru) ja toinen 'tremoro', josta tuli 'järisytis' (tremor = pieni maanjäristys, tärinä). Olisihan nuo voinut jättää entiselleenkin, mutta käännösten keksiminen oli hauskaa~ 8D

------------------------------

Luku 3    
The Duel


But it was thou, a man mine equal, my guide, and mine acquaintance

[Mutta sinä olet kaltaiseni, ystäväni ja uskottuni.]

-- Psalmi 55


”Haluatko työstää sitä taikajuomien tutkielmaa tänään?” Harry kysyi heidän saapuessaan työhuoneeseen eräänä lauantai-iltapäivänä. Hän ja Draco olivat nopeasti kehittäneet rutiinin, työskennellen yhdessä tiettyinä päivinä ja omien oppiaineidensa parissa toisina. Oli kulunut vain muutamia viikkoja, mutta Harrysta tuntui jo siltä, että hän käsitti joitain aineita helpommin.

Draco pyöritteli sauvaansa sormissaan ja käänsi päätään Harryn astuessa huoneeseen. ”En. Ajattelin, että voisimme harjoitella hieman pimeyden voimilta suojautumista. Kaikkia niitä kirouksia ja vastakirouksia, joita olemme opetelleet. Oletko valmiina kaksintaisteluun?” Häivähdys tuttua omahyväistä virnistystä leikki hänen huulillaan. ”Täysin ystävällismieliseen tietysti. Harjoituksen vuoksi.”

”Täälläkö?” Harry vilkaisi ympäri huonetta epäilevänä.

”Ei, senkin ääliö”, Draco vastasi hieman ärtyneenä. ”Haluatko muka herättää Kirjaston Herran raivon? Säännöt on ehkä tehty rikottaviksi, mutta edes minä en ole niin hullu.”

”Matami Prilli ei voi olla herra, hän on nainen”, Harry ei voinut olla huomauttamatta.

”Lopeta virnuilu. Kyllä sinä virnuilet, minä kuulen sen. Ja tiedät kyllä, mitä minä tarkoitin. No niin, harjoittelemmeko vai emme?”

”Missä?”

”Mitä luulet? Ulkona.”

”Malfoy…” Harry epäröi. “Eikö se olisi vähän epäreilua? Tarkoitan, että minä näen sinut, mutta--"

”Potter, minä olen sokea, en avuton. Muut aistini toimivat ihan mainiosti, olen oppinut samat kiroukset kuin sinäkin – ainakin todennäköisesti, sillä emme ole samassa ryhmässä – ja osaan edelleen tähdätä sauvallani melko hyvin sinne, minne haluan osua. Sitä paitsi nyt olisi hyvä aika selvittää, kuinka hyvin pystyn puolustamaan itseäni, eikä silloin, kun jokin kolmemetrinen, violetti pahuuden kätyri päättää käydä kimppuuni, vai mitä luulet?”

Harry puri huultaan. ”Olen pahoillani. Olet oikeassa.” Hänestä tuntui edelleen oudolta, mutta Dracon sanoissa oli järkeä. Sitä paitsi hän halusi parantaa kaksintaistelutaitojaan. ”Selvä – mennään.”

”Hienoa.” Draco nousi ylös. ”Tendo. Eteisaula.”

Harry asettui kävelemään Dracon vierelle heidän kävellessään linnan pääovia kohti. Vaikka hän oli nähnyt toisen menevän ja tulevan heidän yhteisten oppituntiensa aikana ja katsellut tätä etäältä Suuressa salissa, tämä oli ensimmäinen kerta, kun hän näki Ohjaajan toiminnassa läheltä. Hän oli vaikuttunut siitä, miten hyvin se näytti toimivan, ja tukahdutti halun ’auttaa’. Jopa tunneilla ja heidän opiskeluhetkiensä aikana hän saattoi huomata, miten kiivaasti Draco halusi pärjätä omillaan; se muistutti Harrya kummasti hänestä itsestään – hän oli todellakin kohdannut riittävästi haasteita itsekseen.

Hän myös tiesi, miten yksinäistä se oli.

He saapuivat pääoville ja seisahtuivat. ”Missä haluat harjoitella?” Harry kysyi haravoiden katseellaan tiluksia. ”Huispauskenttä olisi hyvä, mutta järven rannassa on myös tasainen alue, ja sitten on vielä aukio Kielletyn metsän ja Hagridin mökin lähellä.”

”Järven ranta”, Draco vastasi nopeasti. ”Minua ei huvita mennä lähellekään niitä ottolettoja, ellei ole ihan pakko.” Harry oli vilpittömästi samaa mieltä. Flooperien jälkeen Hagrid oli esitellyt heidät noille häijyille suohirviöille; useat oppilaat olivat välttäneet pureman vain niukasti.

Heidän kävellessään järveä kohti Harry ei voinut olla kääntymättä toverinsa puoleen kysyen: ”Kolmemetrisiä, violetteja pahuuden kätyreitä?”

Draco nauroi. ”No eihän sitä koskaan tiedä. Ne saattavat olla tuolla jossain. Ja miten sitten suu pannaan?”

”Silloin sinä ilmiselvästi hoidat homman.”

”Totta hemmetissä, Potter. Aina.”

***

”Tasaista”, lausui Ohjaaja Dracon edellä. Aiemmin se oli varoittanut epätasaisesta maastosta. Draco lakkasi keskittymästä jalkojensa nosteluun niin paljon.

”Luulen, että tämä on hyvä paikka”, hän kuuli Harryn sanovan vasemmalla puolellaan.

”Juuri tässäkö?”

”Kyllä. Sinä voit pysyä juuri siinä, missä olet.”

Draco pysähtyi välittömästi; hän oli tottunut noudattamaan Ohjaajan neuvoja tunnollisesti. ”Et ole jättänyt minua kahden jalan päähän vesirajasta, jotta voit katsella minun kaatuvan veteen ja jäätyvän kuoliaaksi, ethän?”

”Päästäisikö tuo opashärvelisi sinut niin lähelle sellaista vaaraa?”

”Sitä kutsutaan Ohjaajaksi”, Draco korjasi automaattisesti. ”Ja ei, enpä usko.” Hän ei ollut tottunut ihmisten neuvovan häntä – hän oli hetkellisesti unohtanut, että laite olisi puhunut huolimatta siitä, mitä Harry sanoi. ”Kunhan et yritä mitään ovelaa.”

”Tämä on kaksintaistelu – minun kuuluu olla ovela”, Harry vastasi; hänen äänensä liikkui kauemmaksi. ”Kuuletko minut?” hän kysyi. Draco pureskeli huultaan ja yritti paikallistaa Harryn. Hän muisteli sopivaa kaksintaisteluetäisyyttä, joka heille oli opetettu – noin kaksikymmentä jalkaa. Kyllä, se vaikutti suunnilleen sopivalta.

”Jep.” Hän vetäisi sauvansa esiin ja asettui oikeaan asentoon. ”Olen valmis heti, kun sinäkin olet.”

Halkinaurus!

Draco kuuli hiljaisen hurinan, jonka eteenpäin ryöppyävä taikuus aina aiheutti, tulevan hieman oikealta päin. Hän väisti helposti vasemmalle. Kuului kahahdus kun loitsu iskeytyi ruohikkoon.

”Liian helppoa, Potter”, hän härnäsi. ”Olemmeko me seitsemännellä vai toisella luokalla?” Hän sinkosi oman loitsunsa Harryn äänen suuntaan. ”Tarantallegro!

Draco kuuli samanlaisen kahahduksen vähän matkan päästä. ”Paraskin puhuja”, totesi Harry siirtyneenä hieman oikealle edelliseltä paikaltaan. ”Sinun täytyy pystyä parempaan, jos aiot peitota sen kolmemetrisen, violetin kätyrin”, hän nauroi. ”Kierrihmanto!

Sillä kertaa kirous tuli nopeammin. Draco loikkasi sivulle loitsun osuessa maahan. Välittömästi hän tunsi ruohon kurottautuvan nilkkojensa ympärille. Hätäisesti hän langetti vastakirouksen päästäkseen vapaaksi ja huitaisi sauvaansa Harryn tirskunnan suuntaan. ”Turbos!

Loitsut lensivät nopeammin ja nopeammin, käyden kerta kerralta voimakkaammiksi kummankin pojan yrittäessä muistaa häijyimmät mahdolliset kiroukset. Kerran Harry sai käännettyä Dracon ylösalaisin, mutta tämä lopetti loitsun nopeasti ja onnistui tyydytyksekseen muuttamaan Harryn kääpiöksi.

”Joudut vielä maksamaan tuosta, Malfoy!” Harry huusi. Hän kuulosti huomattavan paljon vikisevältä professori Lipetitiltä ja oli myös suunnilleen yhtä pitkä. Draco puri huultaan estääkseen itseään nauramasta kuullessaan toisen pojan vinkaisevan palautusloitsun. Sitä seurasi välittömästi ”Järisytis!” – jälleen Harryn normaalilla äänellä.

Draco yritti väistää tulevan kirouksen, muttei ehtinyt tarpeeksi pitkälle. Kuului pahaenteinen räsähdys, aivan erilainen kuin maahan osuvan loitsun ääni.

”Voi paska!” Harry kiroili ennen kuin ehti estää itseään. ”Taisin juuri rikkoa Ohjaajasi.”

Draco jähmettyi paikalleen. ”Onko se – onko se tuhoutunut?” Hän nielaisi peläten vastausta. Ensimmäistä kertaa palattuaan kotiin sairaalasta hän oli poissa tutulta maaperältä – ilman mitään ohjaamassa ja varoittamassa häntä. Hän tunsi olevansa hukassa, paikan tajunsa kadottaneena, ja se sai hänet huomaamaan, miten lähellä avutonta hän oli; miten vain muutamat olennaiset loitsut ja välineet pitivät hänet liikkeellä. Ilman niitä…

Draco kuuli Harryn juoksuaskeleiden lähestyvän ja tunsi pientä helpotusta; ainakin hänellä oli jotain, minkä avulla määrittää asemansa. Rohkelikon oli täytynyt polvistua, sillä kun hän puhui, ääni tuli Dracon säärien läheisyydestä. ”Ei, en usko”, hän sanoi hitaasti. ”Se on vain halkeillut. Nämä eivät ilmeisesti pidä rajusta tärinästä. Olen todella, todella, todella pahoillani tästä. Voiko joku korjata sen?”

”Professori Lipetit osaa, luulisin.” Dracon huojennus oli valtava. Pieni velho oli vakuuttanut Dracolle lukukauden alussa, että hän pystyi mihin tahansa kehittyneeseen huolto- tai korjausloitsuun, jota laite saattaisi tarvita. Hän ojensi kätensä. ”Anna minun kokeilla.”

Draco tunsi pyöreän kappaleen täyttävän kämmenensä Harry asettaessa Ohjaajan hänen käteensä. ”Ole varovainen – jotkut halkeamien reunoista ovat teräviä.”

Draco nyökkäsi kuljettaen kevyesti kättään pallon pinnalla, tuntien kohdat, joista se oli säröillyt. Selvästi rikki, mutta vaikutti siltä, että sen voisi korjata. Hän hymyili katkerasti. ”Minun pitäisi suojata tämä. Pysyvästi. En voi uskoa, etten ajatellut sitä aikaisemmin. Isäni olisi… Minun olisi pitänyt tajuta se.”

”En olisi itsekään tullut ajatelleeksi sitä”, Harry sanoi hetken hiljaisuuden jälkeen. ”Mutta minä en todellakaan yrittänyt tähdätä laitteeseesi – Ohjaajaasi. En voi uskoa, että rikoin sen!” Hän huokaisi. ”Olen todella pahoillani, Malfoy.”

”Kyllä, sanoit sen jo. Odotatko minun kiroavan sinut uudestaan rangaistukseksi?”

”No…” Draco kuuli epävarmuuden Harryn äänessä; hän melkein hymyili kuvitellessaan toisen pojan seisomassa siinä vaihdellen vaivaantuneesti painoa jalalta toiselle, kasvot hämmennyksen perikuvana. ”Jos tämä olisi tapahtunut viime vuonna, olisin todennäköisesti jo kangistuskirouksen alaisena, tai jotain vastaavaa.”

Draco naurahti synkästi sujauttaessaan Ohjaajan yhteen kaapunsa taskuista. ”Viime vuonna en tarvinnut koko hemmetin laitetta. Olen vihainen itselleni, koska en suojannut tätä kunnolla, mutta itseni kangistaminen olisi melko mieletöntä. Ei ole myöskään järkeä tehdä sitä sinulle, koska sinun täytyy viedä minut takaisin Luihuisen oleskeluhuoneeseen – nyrjäyttämättä nilkkaani ja kävelyttämättä minua seiniä päin. Luuletko pystyväsi siihen?”

”Öh… Luulisin. Minulla ei taida olla pahemmin vaihtoehtoja?”

”Totta. Pidä sitä rangaistuksenasi. Ja minun myös.” Se oli sopiva seuraus hänen kaukokatseisuuden puutteestaan: pakotettu riippuvaisuus jostakusta. ”Kerron sinulle heti, että vihaan muihin turvautumista tällä tavoin – siksi alun perinkin halusin Ohjaajan. Joten ole kiltti ja yritä olla murtamatta niskaani matkalla täältä oleskeluhuoneeseen, niin minä harkitsen jättäväni väliin sinun muuttamisesi liiskatuksi myrkkysieneksi, kun pääsemme perille.”

”Sinä todella osaat motivoida toisia, tiesitkö?” Harry tuhahti. ”Selvä on, mitä minun pitää tehdä?”

”Seiso tässä.” Draco osoitti oikealle puolelleen. Hän tunsi Harryn kaavun hipovan kylkeään, kun toinen siirtyi paikalleen. ”Anna minun ottaa käsivarrestasi kiinni – eikä mitään letkautuksia minun taluttamisestani alttarille, tai joudun harkitsemaan uudestaan sitä myrkkysieniloitsua.”

”Selvä. Ei sanaakaan.”

Draco kietoi oikean kätensä Harryn olkavarren ympärille. ”No niin, nyt me kävelemme. Kerro minulle, jos näet mitään esteitä maassa tai pään korkeudella – kuten puiden oksia, tai vastaavaa. Portaiden kohdalla kerro, kuinka monta niitä on ja mihin suuntaan. Kun meidän täytyy kääntyä tai pysähtyä, luotan sinun liikkeisiisi ja toimin niiden mukaan. Kun sinä liikut johonkin suuntaan, minä seuraan puoli sekuntia jäljessä, pidä se mielessäsi. Äläkä mokaa.”

Hän kuuli Harryn mutisevan ”Eli ei paineita?” heidän lähtiessään liikkeelle, mutta jätti sen huomiotta. Ohjaajan antaman vapauden jälkeen Draco oli yhtäkkiä tietoinen siitä, miten riippuvainen hän oli tästä pojasta päästäkseen takaisin turvalliselle maaperälle yhtenä kappaleena. Oli vienyt aikansa tottua kävelemään yksin ja muistaa, että hän oli aivan yhtä hyvässä turvassa – todennäköisesti paremmassakin – laitteen kuin erehtyväisen ihmisen kanssa; nyt Dracosta tuntui hermostuttavalta pitää kiinni Harrysta; luottaa toiseen ihmiseen aina varman Ohjaajan sijasta.

Harry tuntui kuitenkin ottavan tehtävänsä hyvin vakavasti, paljon vakavammin kuin hänen palvelijansa tai äitinsä kotona. ”Tässä on muutamia irtokiviä, älä kompastu niihin”, hän sanoi heidän kulkiessaan takaisin linnaa kohti. Draco tunsi heidän kaartavan loivasti vasemmalle. ”Kuralätäkkö”, Harry selitti.

Draco tukahdutti halun sanoa toiselle, ettei tämän tarvinnut olla niin pikkutarkka; rohkelikkohan teki vain sitä, mitä hän oli käskenyt tämän tehdä, eikö vain?

”Olemme melkein linnan portailla. Niissä on… öö…”

”Kahdeksantoista askelmaa. Kyllä, minä muistan”, Draco keskeytti haluten jotenkin näyttää Harrylle, ettei ollut täysin hukassa. Hän ei ollut kuljeskellut ulkona paljoakaan onnettomuuden jälkeen, mutta yrttitiedon ja taikaolentojen hoidon tunneille meno edellytti näiden portaiden käyttämistä säännöllisesti. Draco tunsi Harryn hidastavan vauhtia hieman ennen kuin he koskettivat ensimmäistä rappua, ja sitten he kiipesivät ylös, kunnes hänen oppaansa ilmoitti portaiden loppuvan.

He olivat jo melkein perillä määränpäässään, kun Draco yhtäkkiä tajusi ihmetellä: ”Mistä sinä tiedät, mihin olemme menossa?”

”Mitä?”

”Luihuisen oleskeluhuone. Sinun ei pitäisi tietää, missä se on.”

”Ai! Niin… tuota… Crabbe ja Goyle kertoivat meille toisena vuonna.”

”Meille?”

”Minulle. He kertoivat minulle. Tässä on portaat alaspäin, ne alkavat – liikuta jalkaasi – tästä. Näyttäisi olevan kymmenisen askelmaa.”

”Yksitoista. Ilmeisesti Crabbe ja Goyle eivät maininneet sitä paljastaessaan kaikki salaisuutemme sinulle”, Draco totesi ilmeettömästi.

”Ole jo hiljaa”, Harry vastasi naurahtaen. ”Unohda se.”

Draco tunsi Harryn kyynärpään töytäisevän häntä yhtäkkiä kylkeen, ja hän tarrasi toisen pojan käsivarteen, kun näkymätön tönäisy sai hänet melkein menettämään tasapainonsa. ”Hei, mitä sinä oikein yrität? Työntää minut alas portaita?” Hän tunsi Harryn kurkottavan salamannopeasti, tarttuvan lujasti ja varmasti hänen toiseen käsivasteensa ja vetävän hänet takaisin pystyasentoon.

”Öh, anteeksi tuosta”, rohkelikko vastasi täysin vakavana. ”Minä vain pilailin. En ajatellut… Tarkoitan, ettei minun ollut tarkoitus tuupata niin lujaa.” Harry piteli edelleen hänestä tiukasti kiinni, vaikka Draco oli nopeasti päässyt takaisin tasapainoon.

Draco oli yhtäkkiä liian väsynyt suuttuakseen Harrylle tämän ajattelemattomasta teosta. Hän tiesi seisovansa viimeisten rappusten reunalla ja halusi vain päästä perille makuusaliin, missä voisi liikkua itsekseen, lähettää pöllön Lipetitille ja teeskennellä, ettei tätä heikkouden hetkeä ollut koskaan tapahtunut.

”Unohda se, Potter”, hän mutisi Harryn irrottaessa otteensa hänen toisesta käsivarrestaan. ”Kuljetaan tämä matka nyt vain loppuun, okei?”

He alkoivat kävellä alaspäin, ja hetkessä he olivat perillä kiviseinän luona kohdassa, johon oleskeluhuoneen sisäänkäynti oli piilotettu.

”Ojenna kätesi. Siinä on sisäänkäynti”, Harry ohjeisti. Sitten hän sanoi puolittain kepeästi, puolittain hermostuneesti: ”Taitaa olla liian myöhäistä toivoa, että olet unohtanut minun kiroamiseni?”

Draco oli harkitsevinaan asiaa. ”No, sinä melkein onnistuit murtamaan niskani juuri äsken, ja sinä kyllä rikoit Ohjaajani, mutta muuten pärjäsit ihan hyvin”, hän myönsi. ”Ainakin paremmin kuin kukaan muu tähän mennessä.” Hänen kätensä liukui Harryn hihaa pitkin hänen vetäessään sen pois, lepuuttaen toista kämmentään viileää kiviseinää vasten. ”Luulen, että jätän kiroamisesi väliin. Ainakin tällä kertaa”, hän lisäsi.

”Toisin sanoen minun ei kannata laskea suojaustani?” toinen poika nauroi.

”Ei, älä koskaan laske suojaustasi.”

***

Harry ihmetteli Dracon yhtäkkistä vakavuutta. Hän tutkaili edessään olevia kasvoja tarkkaan; soihtujen himmeässä valossa ei ollut niin ilmiselvää, että Dracon silmät ’katsoivat’ mitään näkemättä jonnekin Harryn oikean korvan tienoille hänen kasvojensa sijaan, ja että harmaassa meressä ei näkynyt mitään muuta kuin tyhjyyttä.

Joskus hän unohti Dracon vamman heidän istuessaan kirjastossa keskustellen kehittyneistä oksastustekniikoista yrttitiedossa, tai väitellen jauhetun ja raastetun piikkipaatsaman juuren paremmuudesta taikajuomissa. Mutta sitten erityisen kiivaalla hetkellä Draco kääntäisi kasvonsa kokonaan Harryyn päin, ja tämä huomaisi yhtäkkiä herpaantuvansa ja häviävänsä väittelyn, säikähtäen tyhjää harmautta – passiivisuutta siellä, missä olisi pitänyt olla veitsenterävä tuijotus. Jopa toisen kasvonilmeet olivat muuttuneet hieman; hymyt ja murjotukset eivät enää täysin ulottuneet hänen silmiinsä, ikään kuin hän olisi pikku hiljaa unohtamassa kasvojensa yläosan olemassaolon.

”Potter?”

”Uh? Mitä?” Harry hätkähti. Vastoin hänen aikaisempia ajatuksiaan ilmeistä Draco oli nostanut toista kulmansa niin, että soihtujen valo nosti vaalean kaaren esiin muuten hämärässä ympäristössä.  

”Voit mennä nyt.” Dracon äänestä kuuli hänen olevan huvittunut siitä, että Harry seisoi edelleen paikallaan.

”Ai. Selvä. Et tarvitse minua viemään sinua huoneeseesi, tai mitään?”

”Onko tämä vain tekosyy päästä näkemään kuuluisa Luihuisen oleskeluhuone?” toinen poika kiusoitteli. ”Ei, minä pärjään kyllä, Potter. Mutta en aio myöskään sanoa tunnussanaa ennen kuin olet poissa kuuloetäisyydeltä. On tarpeeksi paha, että tiedät sijaintimme.”

Harry mutristi huuliaan. ”Minä olen luotettava, tiedäthän?”

”Antaisitko sinä minulle teidän salasananne?”

”No… en mielelläni.”

”Enkö minä siis ole luotettava?”

”Ei! Ei se siitä johdu – tai no, et ollut, mutta nykyään – sitä vain, että…” Harry huokaisi alistuneesti. ”Hyvä on, minä menen. Kiitos kaksintaisteluharjoituksesta ja anteeksi vielä kerran Ohjaajasi rikkomisesta. Nähdään kirjastossa maanantaina kuten yleensäkin, vai?”

Draco kohautti olkiaan. ”Se riippuu sinusta. Minä olen opiskelemassa siellä joka tapauksessa; Lipetit on varmasti korjannut Ohjaajan siihen mennessä.”

”Minä tulen.”

------------------------------

A/N: This is the shortest chapter of the bunch (not counting the Prologue); the others will be a bit longer. The next two chapters have some of my own favourite scenes in them (which sounds *horribly* conceited - eek), so I hope you'll continue to stick around. :-)
« Viimeksi muokattu: 07.02.2011 23:18:15 kirjoittanut Yôsei »
My "people skills" are "rusty"

Elinikäiset traumat - hanki sinäkin omasi!

Winchester_

  • ***
  • Viestejä: 148
  • "You know your end is near, don't you?"
Vs: Käännös: Draco in Darkness (prologi + 3/8 29.1.)
« Vastaus #18 : 29.01.2011 12:03:47 »
Aaaaaaaaaaa jatkoaaaa! flgmpdos seko :D

Ja aika sopivasti tulikin. Päätin tulla katsomaan nyt aamulla että olisiko tullut mihinkään ficciin jatkoa ja yllätyin hirveästi, kun näin että tähän ficciin oli tullut. Ei tarvinnut odottaa ainakaan kauaa kun vasta eilen tämän löysin :) No hyvä niin! Ja vaikka tämä luku oli kirjoittajan mukaan lyhin kaikista muista, niin ei se mitään haitannut. Luku silti ja hyvä sellainen! :D

Ja suomennos oli taas ihan mahtavaa. Jatka ihmeessä samaan malliin! Jo tästä kolmannesta luvusta huomaa, kuinka paljon olet kehittynyt tätä suomentaessa (en tiedä, että oletko huomannut sen jo itse, mutta minä ainakin pystyn huomaamaan sen). Eikä virheitäkään näkynyt vaikka tätä ei ole kukaan oikolukenutkaan. No, en kyllä edes etsinyt niitä mutta silti, jos niitä on niin yleensä ne ainakin alkavat hyppiä lukiessa silmille mutta tässä ei käynyt niin. Tämä on oikeasti niin sujuvaa ja virheetöntä suomennosta, että tekisi mieli huutaa :D

Kiitos kauheasti tästä ♥ Keep up good working! Sulla on nimittäin lahjoja ja paljon (:   
They come to you in the night...
               Demons, ghosts, black fairies ϟ

Cynder

  • ***
  • Viestejä: 115
Vs: Käännös: Draco in Darkness (prologi + 3/8 29.1.)
« Vastaus #19 : 29.01.2011 23:21:56 »
Jehuu, jatkoaa! :)

Voin kuvitella kuinka kivaa on ollut keksiä loitsujen suomennoksia :D Oli taas hyvää suomennosta ja niin edelleen. Yhden pikku virheen kuitenkin bongasin:
Lainaus
”Hyvä on, mitä menen.
Pitäisikö tuossa olla n? Luulisin ainakin niin. Siinä, siis aivan järkyttävä virhe. No ei ;D vitsi vitsi.

Lisää jatkoa nopeasti nopeasti! :D Juu olen kärsimätön, mutta ei voi mitään ;D

Kiittäen Cynder
OOH SHE WANTS ME
OOH SHE'S GOT ME
OOH SHE HURTS ME

I'm so OVERDOSED♥