Kirjoittaja Aihe: Talviurheilu - Keskustelua talviurheilusta  (Luettu 16509 kertaa)

Beatrix Bones

  • Ylempi alilehmä
  • ***
  • Viestejä: 3 605
Talviurheilu - Keskustelua talviurheilusta
« : 29.12.2010 21:38:07 »
Itselleni talviurheilu on lähellä sydäntä ja olin tyrmistynyt siitä, että täältä ei löydy minkäänlaista keskustelutopicia tähän asiaan liittyen (Vancouver-topaa ei lasketa!), joten päätin sitten tehdä asialle jotain.

Tässä topicissa on siis tarkoitus keskustella talviurheilusta, johon siis kuuluvat kaikki lajit pohjoismaisista hiihtolajeista (= mäkihyppy, maastohiihto ja yhdistetty) ampumahiihtoon, ampumahiihdosta lumilautailuun, alppihiihtoon ja kelkkailuun ja sun muuhun skicrossista, jääkiekosta ja ringetestä lähtien. Tarkoitus on siis tosiaankin keskustella, ei pelkästään listata niitä lajeja mitä katsoo (ja syitä siihen, miksi katsoo).

// Täällähän on sitten näköjään Jääkiekko-topsu, joten jos yliviivattaisiin tuo jääkiekko sitten tästä topikista...
Joitain herättelykysymyksiä, jos vaikka jonkinnäköistä keskustelua saataisiin (näistäkin) aikaan:

Harrastatko itse jotain talviurheilulajia?
Kuka on suosikkiurheilijasi ja kuka taas inhokkilistasi kärkipäässä?
Miksi pidät tai et pidä jostain tietystä lajista?
Mitä mieltä olet mäkihypyssä ja yhdistetyssä käytettävästä tuulikompensaatiojärjestelmä? Onko se mielestäsi oikeudenmukainen?
Pitäisikö Jääkiekon MM-kisat järjestää harvemmin kuin kerran vuodessa? Miksi tai miksi ei?
« Viimeksi muokattu: 13.06.2011 21:31:08 kirjoittanut niiina »
Ava © flawless

Cirus

  • ***
  • Viestejä: 100
  • Castiel ♥
    • poisoned snow
Vs: Talviurheilu
« Vastaus #1 : 05.01.2011 22:24:30 »
Oo kiitos tästä topasta <3 vielä kun saataisiin kunnon keskustelua.
Vielä vuosi sitten mua ei vähempää kiinnostanut joku talviurheilu, mutta äkkiä se mieli voi muuttua kun kaveri pakotti katsomaan Vancouverin olympialaisia : D Nyt kun on seurannut talviurheilua, mäkihyppyä, yhdistettyä, alppihiihtoa erityisesti, niin on itsekin inspiroitunut kaivamaan ne sukset ja luistimet useammin esiin.

Suosikkiurheilijat ovat ylläripylläri itävaltalaiset mäkihyppääjät Morgenstern ja Schlierenzauer. Inhokkia ei ole vaikka monesti saatankin manailla jos joku mielestäni "väärä" henkilö voittaa/pärjää. Arvostan kuitenkin kaikkia urheilijoita jotka raivaavat tiensä huipulle tai vaikka sen huipun juurelle.

Tuulikompensaatio.. jos se toimisi niin sitten se olisi ok, mutta kun ei se toimi. Se ei laske pisteitä sivutuulelle, vain suoralle myötäiselle tai vastaiselle. Onhan se epäreilua jos toinen saa hypätä parempiin tuuliin, mutta siinähän se taito tuleekin kun taitava mäkimies osaa tehdä hyvän hypyn myötäiseenkin. En oikein teidä pitäisikö olla puolesta tai vastaan. Lavan nostaminen ja laskeminen sen sijaan on ihan järkevää jos alkaa tulla vaarallisen pitkiä hyppyjä.
If you wake up and you`re not in pain, you know you`reldead.

Hucca

  • wnb jäkis
  • ***
  • Viestejä: 453
Vs: Talviurheilu
« Vastaus #2 : 05.01.2011 22:45:51 »
Lainaus
Harrastatko itse jotain talviurheilulajia?
Jääkiekolle on tosiaan se oma topa, mutta harrastan jääkiekkoa. Ei siitä sitten sen enempää, ettei mennä ohi aiheen.

Lainaus
Kuka on suosikkiurheilijasi ja kuka taas inhokkilistasi kärkipäässä?
Nohh, jospa aloitettaisiin mäkihypystä. Ehdottomana ykkösenä on Anssi Koivuranta, on ollut yhdistetyn ajoista lähtien. Se on jotenkin niin positiivinen ja iloinen ihminen, ei yritä olla enempää kuin mitä on tasoonsa nähden. Nytkin tuolla mäkiviikolla jaksaa kerrasta toiseen hehkuttaa, kuinka innoissaan on siitä, että pääsee edes hyppäämään. Anssihan oli käynyt ottamassa valokuvia ja videokuvaakin Inssbruckissa <3 Ja nyt tuolla Bischofshofen jaksoi ihastella mäkeä vaikka kuinka kauan. Sitten tulee Ahonen, koska vaikka mun mielestä Kuningaskotkan lennot on jo vähän lennetty niin jaksaa se silti säväyttää. Siinä vaan on jotain. Kolmantena tulee Hautamäki ja Larinto. Sitten tulee Schlieri, Morgi, Kofler ja Jacobsen. Mainittakoon vielä se nuori bulgarialainen, jonka nimeä en osaa kirjoittaa.

Hiihdossa miesten puolella suosikki on Petter Northug. Onhan se ihan sika ja antaa ihan ihme lausuntoja, mutta on se kyllä hyväkin. Cologna on tosi symppis kanssa, mitä sen haastatteluja on kuunnellut ja sitten tietenkin yksi suosikki on Legkov. Jauhojärvi, Heikkinen ja Nousiainen on kanssa aika ihanuuksia. Jauhojärven haastatteluja voisi kuunnella vaikka kuinka ja kauan, koska se puhuu niin hassusti (jeap, murretta tiiän). Naisten hiihtoa en sitten niin seuraa.

Yhdistetyssä sitten Manninen ja Ryynänen <3 Manninen on kuningas hiihtovauhdissa, vaikkei hyppy kulkisikaan. Ja se ranskalainenkin vaikuttaa ihan symppikselta, en jaksa nyt etsiä sitä, miten sen sukunimi kirjoitetaan (:

Inhokkeja ei oikein ole, paitsi Ammanista en ole koskaan tykännyt enkä pahemmin kestään neutraaleista, jotka menevät ja voittavat suomalaisia.

Lainaus
Mitä mieltä olet mäkihypyssä ja yhdistetyssä käytettävästä tuulikompensaatiojärjestelmä? Onko se mielestäsi oikeudenmukainen?
Nuo tuulikompensaatiot on ihan syvältä. Niiden pitäisi olla todella hyödyllisiä ja avuliaita, mutta katotaan, kun ovat. Ne oikeasti arpovat sinne ihan ihme lukemia ja niin kuin selostajat on jaksaneet joka kerta sanoa niin eihän ne edes laske sivutuulia! Siinä Koflerinkin hypyssä, ei jestas. Toivon, että Pointner olisi käynyt heittämässä Hoferin keulalta alas ilman suksia. Näen vieläkin pelkkää mustaa, kun edes ajattelen sitä Larinnon kaatumista. Sillä meni niin hyvin ja olisi varmasti ollut kovilla maailmancupissakin, mutta nyt jäi taas yksi kausi väliin. Yritin miettiä tähän väliin kilttiä kirosanaa, mutten keksinyt yhtäkään. Sitten tuo puomijuttu. Toisaalta hyvä, toisaalta syvältä sekin. Hyvähän se on sinänsä, että sitä voidaan laskea kesken kisan, jos hypyt ovat vaarallisen pitkiä, muttei kierrosta tarvitse aloittaa alusta. Syvältä siksi, että ne puomihyvitykset on taas ihan tuulesta temmattuja ja tuntuvat välillä antavan kohtuutonta etua niille, jotka sitä hyvitystä saavat. Ajatelkaa nyt, kun hyppäät muutenkin 135 metriä ja yli ja saat siihen päälle viellä yli 15 plussaa puomihyvityksenä. Jo on taas reilua.

Ja ei, jääkiekon MM-kisoja ei todellakaan pitäisi järjestää harvemmin.
"I wish people would smile more"

Beatrix Bones

  • Ylempi alilehmä
  • ***
  • Viestejä: 3 605
Vs: Talviurheilu
« Vastaus #3 : 06.01.2011 00:05:07 »
Ooh, tämä topsuhan on herännyt henkiin!

Hucca, itsehän siis olen tuosta tuuli- ja lähtölavakompensaatiosta täsmälleen samaa mieltä kuin sinä; se on aivan hemmetin epäoikeudenmukainen! Yhdessä vaiheessahan muuten televisiossa näytettiin, että viirit liputtaa reilua vastaista, mutta sitten tuulikompensaatiosta tulee plussaa? Bea ei tajua sitä logiikkaa, ei sitten ollenkaan, kun sitten niitä sivutuulia ei sitten edes lasketa siihen mukaan. Vielä lisättynä se, että Ville Larinnon onnettomuushan itse asiassa oli tuomariston (ja lähinnä Hoferin) vika, kun kukaan ei tajunnut laskea puomia - oikeastaan kukaan ei tajunnut, että siinä vaiheessa kisaa hyppäävä voisi oikeasti olla niin hyvä, että sitä puomia pitää laskea. Jos Villen paikalla olisi ollut Thomas Morgenstern, niin se puomi olisi tippunut sillä punaisella sekunnilla, mutta ei sitten muille... Se Andreas Koflerinkin läheltä piti -tilanne sai minut näkemään punaista. Kuitenkin lähtölavakompensaation idea on se, että sitä käytetään, kun kierrosta ei tarvitse vetää alusta asti uudestaan.

Lainaus
Kuka on suosikkiurheilijasi ja kuka taas inhokkilistasi kärkipäässä?
Mäkihypyn puolellahan ylivoimainen suosikkini on siis Ville Larinto, joka itse asiassa voitti minut puolelleen jo kaksi vuotta sitten, jolloin ilmaantui maailmancupiin. Hän on minusta todella lahjakas, kuitenkin jalat maassa -tyyppiä ja kovapäinen, eivätkä loukkaantumiset saa häntä pelkäämään hyppäämistä (mikä on valitettavasti tapahtunut Janne Happoselle). No, tietenkin kannustan muitakin suomalaisia, ja heistä sitten taas Anssi Koivuranta on kärkipäässä. Tykästyin häneen jo yhdistetyn puolella, koska on Villen tavoin sitä jalat maassa -tyyppiä, ettei kuvittele itsestään liikoja ja on aikaa jäädä jutustelemaan muiden kanssa (ja odotan sitä päivää kun hän palaa yhdistettyyn ja voittaa muut ylivoimaisesti mäkiosuudella). Muista sitten Martin Schmitt, Wolfgang Loitzl ja Thomas Morgenstern ovat kaikki omasta mielestäni symppiksiä.

Miesten hiihdon puolella kannustan melko paljon Lukas Baueria, Tord Asle Gjerdalenia, Petter Northugia ja Axel Teichmannia sekä tietenkin suomalaisia. Lukas Bauerissa on jotenkin se oma hohtonsa etenkin Tour de Skillä; hän on onnistunut voittamaan koko ruletin kaksi kertaa vaikka ei pärjää koskaan sprinteissä, ja se on minusta jo kunnioitettava teko. Gjerdalen taas on niin symppis niiden peililasiensa kanssa, että ei mitään rajaa ja Teichmannissa on sellaista sotilaallista saksalaistyyliä, mikä on ihan terve tuulahdus maailmancupiin. Petter Northug taas on ihan täysi diiva ja sika (Hucca sanoikin jo näin), mutta toisaalta hän tuo sitä toimintaa kisoihin niin, ettei yksikään kisa jää tylsäksi. Matti Heikkinen taas on myös sellainen jalat tukevasti maassa -tyyppi ja haastatteluissa jaksaa aina tehdä analyysia omasta hiihdostaan vaikka olisi voittanutkin koko kisan (mm. Tour de Skillä 10 km + 10 km yhdistelmäkilpailun voitto).

Naisten hiihdon puolella yhdet kovista suosikeista ovat Norjan Therese Johaug ja Marthe Kristoffersen sekä Suomen Krista Lähteenmäki ja Riitta-Liisa Roponen - jotenkin he kaikki ovat vain niin symppiksiä ja iloisia eivätkä oikeastaan jaksa masentua vaikka menisi huonosti vaan tsemppaavat aina seuraavaan kisaan.

Yhdistetyn puolella tietenkin kaikki suomalaiset ja tietenkin sitten Jason Lamy-Chappuis, joka on ollut suosikkieni joukossa jo pidemmän aikaa, hän vain jaksaa aina olla niin positiivinen ja on jotenkin niin symppis ja reilu. Jotenkin tämä ranskalainen jäi positiivisella tavalla mieleen jo silloin Anssin kultakaudella, kun he kaksi "tappelivat" aina mäkiosuuden voittajan tittelistä ja olivat aina onnittelemassa toisiaan. Niin, näitä suosikkeja tosiaankin on monia.
Ava © flawless

Cynder

  • ***
  • Viestejä: 115
Vs: Talviurheilu
« Vastaus #4 : 06.01.2011 04:36:15 »
Joo tosiaankin kiva saada talviurheilu-topa. :) Meillä on täällä kotona aina seurattu kaikkea urheilua mitä vaan maan ja taivaan välillä löytyy! Enkä siltä itse ole myöskään säästynyt. Pienempänä kannatin aina suomalaisia, vieläkin osaa, mutta en kaikkia en kaikissa lajeissa jne jne. Tässä pari kolme vuotta sitten mäkihyppy nousi kumminkin semmoiseksi ykkös lajiksi ja siinä pysytään!

Minäkin nyt sillä mäkihypyllä aloitan ja tällä hetkellä ehdoton suosikki on Huccan mainitsema bulgarialainen Vladimir Zografski. Vladia aloin kanattaa jo ennen sitä, kun siitä tuli 'pieni supertähti' mäkihyppy piireissä niin, että jokainen sen nimen tietää. Täytyy kumminkin myöntää että poikaa aloin ulkonäön perusteella fanittaa, mutta sitten se alkoikin pärjätä ja oon tosi ilonen sen puolesta! Muita suosikkeja on ainakin Morgi jota olen kannattanut jo useamman vuoden. Morgi vaikuttaa tosi mukavalta ja aina se jaksaa muiden 'omiensa' puolesta hymyillä vaikka itsellä menisikin ihan penkin alle. Gregor on toinen isompi suosikki. Sillekkin toivon vielä tulevaisuudessa lisää menestystä ja onhan se niin syötävän hyvän näkönenkin!  Listaan pitää viellä tietysti lisätä Anssi, jota kannatin jo siellä yhdistetyn puolella ja Ville, jolle toivon paaaaaljon menestystä. Ehdottomia inhokkeja mäkihypyn puolella ovat ehdottomasti Simi ja Ahonen, jotka vois mun puolesta jo lopetta koko touhun ja antaa tilaa nuorille hyppääjille.

Yhdistetyn puolella en oikein muita kannata kuin Jason Lamy Chappuista. Se vaikuttaa vaan jotenkin semmoiselta iloiselta ja reilulta. Toivon myös, että suomalaisilla sujuu hyvin. Inhokkeja ei liiemmin ole.

Hiihdon, niin naisten kuin miestenkin, puolella ei oikein lempparia ole. Suomalaislle toivon aina pärjäämistä ja kisasta riipuen valitsen yleensä sen lempparin. Inhokki on ehdottomasti Nortugh miehissä ja naisissa varmaan Majdic.

Muissa talvilajeissa se on useimmiten Suomi/suomalaiset jota/joita kannatan.

Tuulikompensaatiosta sen verran, että Huccan ja Beatrixi Bonesin kanssa olen samaa mieltä. Jos kompensaatio toimisi se olisi ihan mukava juttu, mutta kun se ei toimi. Puomin nosto-lasku systeemi on kyllä ihan hyvä jos sitä vaan käytettäisiin.
« Viimeksi muokattu: 19.11.2011 23:23:27 kirjoittanut Cynder »
OOH SHE WANTS ME
OOH SHE'S GOT ME
OOH SHE HURTS ME

I'm so OVERDOSED♥

Elyon

  • ***
  • Viestejä: 137
  • simply
Vs: Talviurheilu
« Vastaus #5 : 06.01.2011 14:49:44 »
En voinu jättää tota jääkiekkoo pois, mut yliviivasin ne jos joku ei pysty millään sulattaan sitä näillä sivuilla :P


Harrastatko itse jotain talviurheilulajia?
njet. jollei sitä hokii lasketa :)

Kuka on suosikkiurheilijasi ja kuka taas inhokkilistasi kärkipäässä?
favourites: Mikko Koivu, Patrick Kane, Gregor Schlierenzauer, Ville Larinto, Laura Lepistö jne.   hate: vaikee, no ainaki Sean Avery

Miksi pidät tai et pidä jostain tietystä lajista?
En taida pitää erityisen paljon muutakuin jääkiekosta, mutta seuraan mäkihyppyä ja taito-luistelua. Hiihto ei telkkarissa kauheesti innosta :P

Mitä mieltä olet mäkihypyssä ja yhdistetyssä käytettävästä tuulikompensaatiojärjestelmä? Onko se mielestäsi oikeudenmukainen?
Onhan se, koska sekin vaikuttaa hyppyyn jonkun verran. Jos kisassa mukana pysyminen on siitä kiinni, niin sitten voi miettiä onko kisapaikan arvoinen.

Pitäisikö Jääkiekon MM-kisat järjestää harvemmin kuin kerran vuodessa? Miksi tai miksi ei? Mun mielestä on ihan kiva, et niitä on kerran vuodessa, niinkuin Suomen mestaruus ja Stanley Cup
Always look on the bright side of life.

Cynder

  • ***
  • Viestejä: 115
Vs: Talviurheilu
« Vastaus #6 : 06.01.2011 22:00:36 »
JEE! :) Oon niin onnellinen, et Morgi voitti sen Mäkiviikon vaik se kyllä oli jo aika selvää, mutta silti! :) Sen verran vielä Bissenin osakilpailusta, että hatun nosto Tom Hildelle kun hermot pitivät vaikka siellä yksinään tornissa odotteli, kun itävalatlaiset juhlivat Morgia! :) Hildehän siis voitti Bissenin kilpailun ja oli Mäkiviikon kolmas, mikäli joku ei sitä tiennyt. :)
OOH SHE WANTS ME
OOH SHE'S GOT ME
OOH SHE HURTS ME

I'm so OVERDOSED♥

Beatrix Bones

  • Ylempi alilehmä
  • ***
  • Viestejä: 3 605
Vs: Talviurheilu
« Vastaus #7 : 07.01.2011 12:00:43 »
...ja Matti Hautamäki tippui seitsemänneksi toisen kierroksen 116,5 metrin hypyllään, mutta tippuipa Adam Malyszkin kuudenneksi, että ei pistele ihan niin pahasti. Päästivät tosin Tom Hilden kolmanneksi, mutta Bischofschofenin mäessä pystyy kuromaan isojakin eroja kiinni ja vaihtoehtoisesti taas tippumaan monta sijaa alaspäin.

Hihhih, mutta olen ihan iloinen Cynderin tavoin siitä, että Thomas Morgenstern voitti mäkiviikon, vaikka se oli varsin selvää jo ennen tätä viimeistä kilpailua; hän olisi hävinnyt mäkiviikon vain jäämällä pois toiselta kierrokselta tai sitten hypännyt toisella kierroksella 105 metriä.
« Viimeksi muokattu: 07.01.2011 14:37:22 kirjoittanut Beatrix Bones »
Ava © flawless

Sassa

  • ***
  • Viestejä: 1 051
Vs: Talviurheilu
« Vastaus #8 : 07.01.2011 14:34:33 »
Mäkiviikko oli suomalaisittain vielä pahempi pettymys kun olin olettanut :( Ahosen ja Koivurannan suhteen mulla ei rehellisesti sanottuna ollut kummoisia odotuksia, mutta Larinnon kohdalla toiveet oli kovat. Myös Hautamäen palkintopallipaikkaan jaksoin uskoa, eihän sen olisi edes tarvinnut hypätä mitään mahdottomuuksia... Ensi kausi huolettaa jo nyt, Masa on väläytellyt lopettamisen mahdollisuutta ja Ahosenkaan suhteen mikään ei vissiin ole varmaa.

Mä olen niin iloinen siitä että Morgi voitti mäkiviikon! Ihan hullua, ettei se ole aiemmin voittanut, kun se kuitenkin on pitkään ollut aika suvereeni. Melkein alkoi itkettää kun katsoin sitä riemua ja liikutusta :') Ja Hilden voitosta oon myös mielissäni, vaati tosiaan hiton rautaisia hermoja kyetä sellaiseen suoritukseen samalla kun itävaltalaiset bilettää montussa.

Mitä mieltä muuten olette siitä, että Harri Olli palaa kokoonpanoon Sapporossa?
asfaltin pinta kiiltää yössä
on sade lakannut viimeinkin
ajatella, minä melkein luovutin


Cynder

  • ***
  • Viestejä: 115
Vs: Talviurheilu
« Vastaus #9 : 07.01.2011 20:01:19 »
Se, että Olli pääsee mukaan Sapporoon on ihan oikein potentiaalinen hyppääjä kun on kyseessä. Onhan sillä näitä pieniä 'seikkailuja' ollut, mutta on se ihan reilua, että Suomen mäkimaajoukkueeseen pääsee vielä paikkaansa takaisin ottamaan. Suomi kumminkin on suht pieni maa ihmisluvultaan, eikä niitä hyviä hyppääjiä ihan kauheasti ole. Kuten jo joukkuetta katsoessa huomaa... ;D
OOH SHE WANTS ME
OOH SHE'S GOT ME
OOH SHE HURTS ME

I'm so OVERDOSED♥

Mewwie

  • ***
  • Viestejä: 17
Vs: Talviurheilu
« Vastaus #10 : 08.01.2011 13:16:45 »
Jeij, täältä löytyy talviurheilu-topa!  :D

Harrastatko itse jotain talviurheilulajia?
En enää, taitoluisteluu tuli harrasteltua sellaset kolme vuotta.

Kuka on suosikkiurheilijasi ja kuka taas inhokkilistasi kärkipäässä?
Mäkihypyssä suosikki on Andreas Kofler. Tykkään myös Ville Larinnosta ja Anssi Koivurannasta. Morgikin on kiva. Mäkihypystä ei sellasta inhokkia löydy.
Miesten hiihdossa liputan suomalaisten puolesta ja Dario Cologna on kanssa kiva. Inhokki on Petter Northug, en vain voi sietää sitä miestä.
Naisten hiihdossa suosikkeja ei niinkään ole, suomalaiset <3 En edes inhoa ketään.
Yhdistetyssä suosikkini OLI Anssi Koivuranta, muttamutta nykyään ei oikeastaan kukaan. No, suomalaiset jälleen kerran
Taitoluistelussa selvä suosikki on Kiira Korpi ja vielä tämmönen tuntemattomampi suomalainen Alisa Mikonsaari.

Miksi pidät tai et pidä jostain tietystä lajista?
Pidän lajeista, joita voisin kuvitella itse harrastavani. (hiihto, mäkihyppy, taitoluistelu jne.) Mutta esim. alppihiihdosta en pidä, koska en pidä laskettelusta laisinkaan.

Mitä mieltä olet mäkihypyssä ja yhdistetyssä käytettävästä tuulikompensaatiojärjestelmä? Onko se mielestäsi oikeudenmukainen?
Siis tuulikompensaatiojärjestelmä on niin syvältä! Minusta se on älyttömän epäoikeudenmukainen, koska se ei laske niitä sivutuulia. Meinasin Garmischin kisaa katsoessa mennä kaksi kertaa tv-ruudun läpi, ekan kerran kun Ville Larinto kaatui ja toisen kerran, kun Kofler räpiköi ilmassa. Lähtölavakompensaatiojärjestelmä on taas minusta hyvä.

Harri Ollin pääseminen mukaan Sapporoon on minusta ihan oikein, JOS Olli on kunnolla miettinyt tekemisiään ja myös sitä, että millaisen leiman hän suomesta antaa. Toisaalta suomen joukkue tarvitsee potentiaalisia hyppääjiä mukaan, sinänsä aivan oikea ratkaisu.

Näin tänään hieman punaista, koska tv-tarjontaa selatessani huomasin, että Harrachovin mäkikisa ei tulekaan kolmoselta, kuten oletin, vaan MTV3 maxilta. Meiltähän ei tietenkään löydy minkäänlaista maksukanavaa, eli kiitos MTV3:sen, en luultavasti tänään nää mäkihyppyä.
Mitä mieltä te olette mäkihypyn (ja miksei muidenkin lajien) näyttämisestä maksukanavilla?
La felicidad no es la meta, pero es una forma de viajar

Cynder

  • ***
  • Viestejä: 115
Vs: Talviurheilu
« Vastaus #11 : 08.01.2011 13:44:52 »
Mewwie, kun sanot ettet ehkä nää tänään mäkihyppyä niin kyllähähn sen voi pakon edessä katsoa maikkarin katsomosta :) laatu on mitä on, mutta kisan näkisi.

Ja sitten asiaan. Se, että mäkihyppy tulee maksullisilta kanavilta ei ole oikein koskaan minua haitannut, koska meiltä löytyy eurosport :) Eihän se tietystikkään ole reilua, koska mäkihyppy on kumminki aika suosittu/katsottu laji täällä Suomessa. Enkä usko, että kaikki aikovat hommata yhden lajin takia sen maikkarin maksupaketin (vai mikä onkaa :D). Niin, että minusta olisi hyvinkin reilua, että kaikki kisat tulisivat ihan mtv3:lta. :)
OOH SHE WANTS ME
OOH SHE'S GOT ME
OOH SHE HURTS ME

I'm so OVERDOSED♥

Hucca

  • wnb jäkis
  • ***
  • Viestejä: 453
Vs: Talviurheilu
« Vastaus #12 : 08.01.2011 16:35:32 »
Mewwie - Kyllä aika monet kisat tulevat myös ihan MTV3:selta. Karsintoja ei välttämättä tule, mutta itse kisa kyllä yleensä tulee.

Mä pystyn nyt vasta kirjoittamaan mitään tuosta mäkiviikon päätöksestä. Ensimmäinen kierros lupailu hyvää (vaikka petyinkin, että Koivuranta ei päässyt toiselle kierrokselle) ja Hautamäki sai hyvin kaulaa Viiksivalluun, mutta... En katsonut toista kierrosta ollenkaan, koska lähdin kyläilemään, ja loppujen lopuksi olen ihan onnellinen, etten nähnyt sitä. En halua nähdä/tietää, mitä Hautamäen hypyssä tapahtui. En halua kuulla johtuiko se siitä, että pääkoppa ei kestänyt vai johtuiko se tuulista vai ponnistuksesta vai mistä. On niin väärin, että Hautamäelle käy aina näin, mutta eihän se seitsemässijakaan huono ole. Ja Hauta Masa on kisamiehiä, kyllä se pääsee pettymyksestä yli, toivottavasti mahdollisimman nopeasti. Morgin voittoon olen ihan tyytyväinen, se on mun yksi lempihyppääjistä niin mikäs siinä. '

Siitä olen innoissani, että nyt kun Koivurannan mäkiviikko meni noin hyvin niin mies pääsee varmasti maajoukkueen mukaan maailmancupin kisoihin! Ja kun saataisiin se Ollikin vielä sinne niin siinähän olisi ihan hyvä joukkue. Jos siellä siis olisi Hautamäki, Olli, Koivuranta ja Muotka. Larinnon menetys surkuttaa vieläkin, mutta ei siitä katastrofia itse Suomen joukkueelle aiheudu. Jospa Ollikin osaisi käyttäytyä niin kaikki olisi hyvin (: Ahonenhan lähti nyt kotiin sitten harjoittelemaan, mutta toivotaan, että se tulee entistä ehompana MM-kisoihin. Totta kai toivoisin, että se olisi lähtenyt mäkiviikonkin jälkeen kisailemaan, mutta jos siltä ei itsestään tunnu hyvältä niin ei sitten... Eihän sen mäkiviikko kummoisesti mennyt, mutta olihan siellä joukussa yksi 5.sija (:
"I wish people would smile more"

Mort

  • ***
  • Viestejä: 571
Vs: Talviurheilu - Keskustelua talviurheilusta
« Vastaus #13 : 19.11.2011 17:18:53 »
Ajattelin, että tämän voisi nyt nostaa tuolta syvältä ylös, kun hiihtolajien maailmancup on avattu jälleen. :)

Harrastatko itse jotain talviurheilulajia?

Hiihdettyä tulee ihan kiitettävä määrä kilometrejä talven aikana. Vapaa on suosikkini tyyleistä, mutta hyvällä kelillä ja hyvällä suksilla myös perinteistä on kiva hiihtää. Laskettelemassa tulee myös käytyä muutaman kerran talven aikana. :)

Kuka on suosikkiurheilijasi?

Haha, tästä voisi tulla pitkä lista, mutta yritän tiivistää.
Tobias Angerer on ihan ehdoton suosikki maastohiihdon puolelta. Tobiasta olen kannattanut monta vuotta jo ja jotenkin tämä herra on vain niin symppis, että jaksaa yrittää, vaikka viime kaudet eivät ole olleet niin suurta loistoa. :)
Lucas Bauer on jotenkin myös hirmuisen sympaattisen oloinen tapaus. Vielä kun menestystä tulisi sprinteissä, niin menestys olisi taattua.

Muita maastohiihtäjiä sitten, jotka ovat mainitsemisen arvoisia ovat Axel Teichmann, Jens Filbrich, Sami Jauhojärvi jne.

Yhdistetyn puolelta mainittakoon yhdysvaltalaiset Bill Demong, Todd Lodwick, saksalaiset Tino Edelmann ja Björn Kircheisen ja itävaltalaisista Felix Gottwald ja Mario Stecher.

Ja mäkihypyn puolelta suosikeiksi mainittakoon Martin Schmitt, Jacub Janda, Adam Malysz.

Pieni saksalaispainotus listallani. ;D Naishiihtäjissä ei tällä hetkellä selvää suosikkia ole, kun Murasen Pirjo valitettavasti lopetti, mutta eiköhän se tässä kauden aikana selviä.

Kuka taas inhokkilistasi kärkipäässä?

Suurin osa Norjan edustajista (poislukien Marit Björgen ja Magnus Moan) ja erityisesti Northug - en vain siedä herran naamaa ja lapsellista käytöstä. Myös Ruotsin joukkueesta löytyy muutama tapaus, joita vaan ei pysty kannattamaan.

Miksi pidät tai et pidä jostain tietystä lajista?

Diggaan hiihtoa, yhdistettyä ja mäkihyppyä ja suurin syy, miksi näin on se, että hiihtoa tuli nuorempana harrastettua paljon (en ymmärrä, miten vanhukset jakso kuskata meidät pari kertaa viikossa kisoihin ja vielä treenattiinkin useamman kerran viikossa) ja meillä on aina oltu kiinnostuneita varsinkin talviurheilusta. Mitään sellaista lajia ei tule mieleen, mistä en pitäisi, mutta alppihiihdon ja taitoluistelut jätän katsomatta jo siitä syystä, että päivän aikana pitäisi ehtiä tehdä muutakin kuin vain istua telkkarin ääressä.. :')

Muistanko väärin vai puhuttiinko keväällä, että yhdistettyyn tulisi takaisin kahden hyppykierroksenkin kilpailuja?

Ja ei mennyt suomalaisilta ihan nappiin tänään avauskisoissa. Lehtoselta ja Nousiaiselta ihan kohtuulliset suoritukset. Ja Angerer hienosti 15.sta joukossa, mikä on huomattavasti paremmin kuin viime vuonna. Toivotaan, että huomenna viesteissä kulkisi jo paremmin. :)

hilzo

  • ***
  • Viestejä: 30
Vs: Talviurheilu - Keskustelua talviurheilusta
« Vastaus #14 : 19.11.2011 17:45:35 »
Jee tällainen topic on mukava saada tänne!! :):)

Kuka on suosikkiurheilijasi ja kuka taas inhokkilistasi kärkipäässä?

Mä seuraan eniten talviurheilulajeista mäkihyppyä, tulee seurattua melkein jokainen osakilpailu.
Suosikkiurheilijoita on Ville Larinto, harmi vaan sen loukkaantumisen takia ja Janne Happonen suomalaisista. Muita joita seuraan on tyylitaituri Woflgang Loitzl,  sekä Martin Schmitt. Toki niitä kärkipäänhyppääjiäkin tulee sitte jännitettyä, mutta Gregor Schlierenzauer on yks inhokeista jotenki aina liian itsevarma.

Myös yhdistettyä tulee seurattua, kunhan saatais joku suomalainenki sinne kärkeen ku Anssi Koivuranta vaihto mäkihyppyyn. Jospa Janne Ryynänen nousis sieltä tänä vuonna voittotaisteluihinki tai cupiin nousis joku nuori lupaus.

Miksi pidät tai et pidä jostain tietystä lajista?


Mäkihyppy on vaan mielenkiintonen laji, kiva seurata kuinka pitkälle kukin hyppää ja sitte arvioia niitä tyylipisteitä. Niitä mäkiviikon osakilpailuja, jossa kilpaillaan pareittain ja huonompi osapuoli tippuu on mukava seurata :)

Mitä mieltä te ootte siitä tulevasta mäkihypyn sekajoukkuekilpailusta?
"Se on lopun alkua! Tämä on ryöpytystä! Tämä on valtaisaa ryöpytystä!"

Cynder

  • ***
  • Viestejä: 115
Vs: Talviurheilu - Keskustelua talviurheilusta
« Vastaus #15 : 19.11.2011 23:16:44 »
Oi ihanaa joku puhuu täällä!

Tohon hilzon kysymykseen sitä vaan, että mä en oo todellakaan innoissani, ehkä sitä naisena pitäis olla oman sukupuolensa puolella, mut mä en vaan ymmärrä mitä hienoo on naisten mäkihypyssä. Ja nii, vielä kauheempaa et nää kaks melkeenpä ihan eri lajia sekotetaan keskenään ni ei hyvää päivää. Miten se muka ees onnistuu, ku eiks ne naiset hyppää pienemmäst mäestäki?

Ja vielä hilzolle, ku sanot, että:
Lainaus
mutta Gregor Schlierenzauer on yks inhokeista jotenki aina liian itsevarma
nii mä olen saanut ihan eri kuvan kys. hyppääjästä. Varsinkin mäkiviikolla se aina hermoilee ja on iha epävarma ja kaikkee, mutta emmä sitte tiiä. Kaikilla on toki omat mielipiteet.

Niin ja JEEEEEE!!!! mäkihypyn MC alkaa ens lauantaina! <3

edit// Piti vielä lisätä että Mitä mieltä olette suomen joukkueesta Kuusamoon?

Love Cee
« Viimeksi muokattu: 19.11.2011 23:29:28 kirjoittanut Cynder »
OOH SHE WANTS ME
OOH SHE'S GOT ME
OOH SHE HURTS ME

I'm so OVERDOSED♥

Romanssi

  • taivaanrannanmaalari
  • ***
  • Viestejä: 13
Vs: Talviurheilu - Keskustelua talviurheilusta
« Vastaus #16 : 23.11.2011 11:39:59 »
Oi että, ihana topic! ♥

Harrastatko itse jotain talviurheilulajia?
Harrastin pitkään taitoluistelua, mutta lopetin kilpailemisen ja lajin reilu vuosi sitten. Nykyisin tulee lähinnä lasketeltua, hiihdettyä, sekä käytyä satunaisesti jäällä ihan vaan omaksi iloksi ja kuntoilun puolesta. 

Kuka on suosikkiurheilijasi ja kuka taas inhokkilistasi kärkipäässä?
Talviurheilulajeista seuraan eniten mäkihyppyä, taitoluistelua ja hiihtoa, joten niin suosikit kuin inhokitkin löytyy näistä lajeista. Suosikkilistan kärkipäästä löytyy Itävallan mäkimaajoukkue, erityisesti Gregor Schlierenzauer, Thomas Morgenstern ja Wolfgang Loitzl, joita kannatan lajissa henkeen ja vereen. Erityismaininnat pitää kuitenkin antaa Anssi Koivurannalle ja Norjan mäkimaajoukkueen Anders Jacobsenille, jotka ovat onnistuneet sulattamaan sydämeni täysin vallattomilla persoonillaan.
Hiihdossa suosikkini tulee olemaan nyt, aina ja ikuisesti, paljon vihaakin haalinut, Petter Northug.
Taitoluistelussa naisten puolella ihailuni saavat erityisesti Mao Asada ja Alissa Czisny, miehissä Takahiko Kozuka sekä Patrick Chan. En kuin ihaille kyseisten luistelitejoiden virheetöntä tekniikka ja ilmaisua... Aivan käsittämätöntä. ♥
Inhokiksiurheilijaksi on pakko mainita ainakin Simon Ammann..

Miksi pidät tai et pidä jostain tietystä lajista?
Taitoluista olen ollut kiinnostunut niin kauan kuin pystyn muistamaan, ja se että olen itsekin harrastanut lajia kauan on vain lisännyt kiinnostustani vuosien aikana. Mäkihyppyyn ja hiihtoon kiinnostuksen olen perinyt isältäni, joka on todellinen urheiluhullu itsekin.

Mitä mieltä olet mäkihypyssä ja yhdistetyssä käytettävästä tuulikompensaatiojärjestelmä? Onko se mielestäsi oikeudenmukainen?
Argh, mielestäni kyseinen järjestelmä on suoraan sanottuna aivan perseestä. Oikeudenmukaisuudesta ei ole tietoakaan, ja kyllähän se jo viime kaudella nähtiin ettei se järjestelmä toimi ollenkaan.

Mutta olen oikeasti niin täpinöissäni tästä mäkikauden avauksesta! Jännityksellä odotan millainen kausi on tulossa, toivottavasti maailmancupin voitosta käytäisiin tiukka kilpailu ihan viime metreille saakka. Ja tuohon Suomen joukkueeseen, ihan hyvältä tuo näyttää, pitää vaan toivoa että pojat on nyt hyvässä hyppykunnossa kotikisoissa. Larinnon puuttuminen kylläkin harmittaa, loukkaantumiset ovat kyllä koetelleet sitä enemmän kuin tarpeeksi!

Onko kukaan muuten menossa katsomaan Rukan kisoja ihan paikan päälle?  :)
Blackbird singing in the dead of night, take these broken wings and learn to fly
ava © raitakarkki

Camilla

  • Vieras
Vs: Talviurheilu - Keskustelua talviurheilusta
« Vastaus #17 : 23.11.2011 14:36:31 »
Lainaus
Harrastatko itse jotain talviurheilulajia?
Harrastin ala- ja yläasteen ajan taitoluistelua, mutta sitten se sai väistyä kahden muun vanhan harrastukseni myötä. Tykkään edelleen käydä muuten vain hallilla luistelemassa omaksi iloksi, vaikka nykyään siihen löytyykin tosi vähän aikaa. Hokkareilla en ole koskaan ollut parhaimmillani... Joo, no sitten lumilautailusta tykkään tosi paljon! Sitä tulee tehtyä niin paljon kuin mahdollista, ja joka talvi ollaankin lähdetty Lappiin lomailemaan ja erityisesti laskettelureissuille. Hiihtämisestä en pidä ollenkaan! Siitä on ehkä jotenkin jäänyt traumat ala- ja yläasteelta, koska silloin se oli sellaista pakkopullaa puoliksi sulaneilla laduilla, aina oli liian kylmä tai kuuma, huonosti voidellut sukset ja ties mitä. Voisi kai sitä korjata vähän asennetta ja lähteä kokeilemaan josko hiihtäminen sujuisi mukavammin ihan omalla ajalla ja omaan tahtiin.

Suosikkiurheilijani jääkiekon lisäksi tulevat lumilautailun ja taitoluistelun puolelta. Antti Autti on tehnyt hienoa uraa nuoresta pojasta lähtien ja saavutukset on ollut mielestäni huikeita! Hänen suorituksiaan on aina ihan uskomatonta seurata niin telkkarista kuin livenäkin. Myös Piiroisen veljekset ovat olleet seurantalistallani jo jonkin aikaa. Naisten puolelta Enni Rukajärvi on ehdoton suosikkini! Tytöllähän on ihan huippumahdollisuudet olympiamitaleille, sillä slopestylehän tulee uutena lajina mukaan kisoihin 2014! Taitoluistelussa sen sijaan Kiira Korpi on aina ollut ehdoton esikuvani, eikä ole muuksi siitä muuttunut. Naisen luistelu on vain todella hienoa katsottavaa, vaikkei hän kovin monille mitaleille olekaan päässyt. Laura Lepistön menoa on myös ilo seurailla. Ulkomaalaisista luistelijoista mainittakoon Yhdysvaltojen Sasha Cohen, japanilainen Mao Asada, sekä ranskalaispari Isabelle Delobel ja Olivier Schoenfelder.

Mitä mieltä olette rattikelkkailusta? Siis siitä lajista, jossa hypätään kelkan kanssa sellaiseen kouruun ja mennään sairasta vauhtia alas päin? Henkilökohtaisesti lasken sen lähinnä yllytyshullujen leikiksi, ei kai tästä nimittäin ole kauaakaan kun siinä lajissa joku taas kuoli? Mieltymyksensä kullakin, mutta itse en kyseistä lajia kokeilisi vaikka siitä maksettaisiin.

Niin ja hei, pakko myöntää etten ole mäkihyppyä paljoakaan seurannut, että mikäs ihmeen tuulikompensaatiojärjestelmä? :D

Beatrix Bones

  • Ylempi alilehmä
  • ***
  • Viestejä: 3 605
Vs: Talviurheilu - Keskustelua talviurheilusta
« Vastaus #18 : 23.11.2011 15:04:55 »
Niin ja hei, pakko myöntää etten ole mäkihyppyä paljoakaan seurannut, että mikäs ihmeen tuulikompensaatiojärjestelmä? :D
Mäkihypyssä tuulikompensaatiojärjestelmällä yritetään tasoittaa hyppyjen eroja; vastatuuleen hypännyt hyppää lähes poikkeuksetta pidemmälle kuin myötätuuleen hypännyt, ja myötätuuli voi lyhentää hypyn pituutta useita kymmeniä metrejä. Eli vastatuulesta vähennetään pisteitä ja myötätuulesta niitä lisätään. Järjestelmä ei kuitenkaan ole oikeudenmukainen, kun pistevälit on samat sekä myötä- että vastatuulessa, jolloin myötätuuleen hypännyt häviää paljon, eikä ne kymmenen ekstrapistettä lohduta jos olet hypännyt 20 metriä lyhyemmälle kuin muut myötätuulen takia, mikä vastaa about ... 15-30 pistettä (jos jollakulla parempaa muistikuvaa metripisteytyksestä, feel free to share your knowledge).
Ava © flawless

Lizlego

  • Vieras
Vs: Talviurheilu - Keskustelua talviurheilusta
« Vastaus #19 : 27.11.2011 16:23:36 »
Hmm... katoin just Rukan mäkikisaa ja lievästi sanoen ärsyttää katsoa mäkihyppyä kun ei enää ollenkaan osaa arvioida kuka voisi mennä johtoon ja kuka ei. Tai no ollenkaan, kyllä nyt jotenkin yleensä.  :D Nyt kun ne kesken kierroksen laski lähtöpuomiakin, niin meni vielä vaikeammaksi. Voittajasta ei onneksi kumminkaan jäänyt epäselvyyttä. Tuulikompensaatiot varmaan parantaa urheilijoiden keskinäistä kilpailuasetelmaa, mutta hämää katsojaa. Joo, ja se kompensaatiosysteemi ei ihan toimi, koska myötätuuli vaikuttaa hyppypituuksiin enemmän kuin kompensaatio ottaa huomioon.
« Viimeksi muokattu: 27.11.2011 16:26:40 kirjoittanut Lizlego »