Kirjoittaja Aihe: Japanilainen populaarikulttuuri  (Luettu 313927 kertaa)

Pohjantähti

  • ***
  • Viestejä: 110
Vs: Cosplay-topic || ideoita, vinkkejä ja keskustelua
« Vastaus #540 : 23.06.2012 12:38:51 »
Kuinka paljon teille on väliä sillä muistutatteko hahmoanne?
Rehellisesti sanottuna kehtaisin väittää, ettei moinen kiinnosta laikaan. Ainoa on se, että niitä hyväkroppasia bikinimimmejä en lähde cossaamaan. Yleisesti ottaen olen saman mittainen cossattavien hahmojen kanssa, pari senttiä sinne tai tänne (n. 175 on hyvä pituus cossaajalle : DD), mutten sinällänsä lähde muiden pituuksia miettimään, oli ryhmäcossi tai ei. Eihän se minun vika ole jos ne on väärän mittisia, koska minä olen oikean mittainen! Silmien väriä en kehtaa miettiä, koska kunnon vahvuudet silmissä ja Suomesta ei piilareita oikein löydy.. Joten ei voi mitään. Olen cossannut julmasti punasilmäistä hahmoa ruskeilla silmillä. Luonne taas... Itse asiassa jos koen samaistuvani johonkin hahmoon, niin en yleensä halua sitä cossata. Hahmot ovat yleensä ihan erilaisia kuin minä-.

Alunperin piti Aconiin tulla, mutta ilmeisesti se nyt jää kuitenkin väliin. Traconiin kyllä varmasti tulen, tosin, tulen ilmeisesti kierrättämään jotain vanhaa cossia, koska no money, no funny.

Hyeena

  • Kaappihevari
  • ***
  • Viestejä: 27
  • Näillä hauiksilla on omat rajoituksensa
Vs: Cosplay-topic || ideoita, vinkkejä ja keskustelua
« Vastaus #541 : 28.06.2012 11:19:38 »
No en siis tarkoittanut, että koko ajan pitäisi käyttäytyä IC:sti. Tietenkin just kaikki larpit on liveroolaamista varten ja poseeraukset on kans hyvä vetää IC:nä.
Mutta mun mielestä sekä vaivalla tehty cossipuku että tarvittaessa/muuten vaan satunnainen ICmäisyys on cosplayssa tärkeää. Hauskanpidolla on totta kai oma suurensuuri merkityksensä, ja tapahtumien pääpaino on hienoissa puvuissa, mutta vasta yhdessä ne kaikki tekevät cosplaysta sitä, mitä se on. <:

Meikäläinenkin arvostaa ihmisiä, jotka jaksavat todella nähdä vaivaa pukujensa eteen. Esimerkkinä, tammikuisessa Frostbitessä bongasin 3 Gaara-cossia, kaksi huolella tehtyä ja yhden hutaistun. Niitä kun siinä vertaili, niin tuli kyllä ajatelleeksi, että kuka edes viitsii tulla coniin huonosti tehdyssä puvussa. Mielestäni olisi ehkä parempi jättää cossaamatta, jos ei saa aikaiseksi kunnon pukua. :/

Tää on siis vain meikäläisen mielipide, olkaa muut mitä mieltä haluatte, toivottavasti en puheillani suututtanut ketään. :DD
"Indica kulkee vaikka varastaen ja huoraten koko Suomen halki, jos uskollisille faneille luvattu esiintyminen on siitä kiinni. Täytyy arvostaa."
- hyhhy (YouTube)
--
Avatar by StrokeOfGenius <3

Anzu

  • Assassin
  • ***
  • Viestejä: 80
    • Conan-kun
Vs: Cosplay-topic || ideoita, vinkkejä ja keskustelua
« Vastaus #542 : 28.06.2012 22:40:46 »
Meikäläinenkin arvostaa ihmisiä, jotka jaksavat todella nähdä vaivaa pukujensa eteen. Esimerkkinä, tammikuisessa Frostbitessä bongasin 3 Gaara-cossia, kaksi huolella tehtyä ja yhden hutaistun. Niitä kun siinä vertaili, niin tuli kyllä ajatelleeksi, että kuka edes viitsii tulla coniin huonosti tehdyssä puvussa. Mielestäni olisi ehkä parempi jättää cossaamatta, jos ei saa aikaiseksi kunnon pukua. :/
Monesti kanssa jostakin on pakko lähteä liikkeelle. Ei mestareiksi synnytä, vaan niiksi kehitytään pikku hiljaa työllä ja harjoittelulla. Lähes jokaisen ensimmäinen cosplay on varmasti aika hirvitys muutamien vuosien kuluttua, kun on ehtinyt kehittyä taidoissaan paremmaksi. Itsekään en oikein tykkää katsoa ensimmäisen cossini kuvia, koska siinä yksityiskohdissa on hirmuisesti parannettavan varaa - tosin se ei ollut mikään katastrofi ja sai jopa kehuja.

Tosin itse linjaan vähän sitä, että kannattaa ensin tutkia paljon ja opiskella aihetta eli siis hakea netistä kokeneempien cossaajien vinkkejä, katsella tutoriaaleja ja miettiä/ yhdistellä hyviä materiaaleja sekä harjoitella muutamalla koekappaleella proppien etc. tekoa ja tätä kautta sitten saada pukua valmiiksi. Itse aina tarkastelen conien jälkeen jokaista cossiani, sillä conipäivien kautta oikeasti saa hyvin kokea sen mitä puvussa kannattaa parantaa ja mitä tulen parantamaan. Jos kengät hajoaa kesken päivän, voi ne tehdä ensi kerraksi paremmin ja kysellä muilta vinkkejä kestävyyden lisäämiseen.

Mutta jos aina vain hutaisee asut eikä edes yritä kehittyä, no, se on sitten jo vähän toinen juttu. Ehkei silloin sitten niinkään arvosta sitä cosplayta itsessään, vaan haluaa vain pukea jotakin huomiota herättävää päälle.
« Viimeksi muokattu: 28.06.2012 22:45:14 kirjoittanut Anzu »
"Nothing is true; everything is permitted."
~
"They didn't break me. I am broken."

Hyeena

  • Kaappihevari
  • ***
  • Viestejä: 27
  • Näillä hauiksilla on omat rajoituksensa
Vs: Cosplay-topic || ideoita, vinkkejä ja keskustelua
« Vastaus #543 : 29.06.2012 17:07:36 »
Lainaus
Monesti kanssa jostakin on pakko lähteä liikkeelle. Ei mestareiksi synnytä, vaan niiksi kehitytään pikku hiljaa työllä ja harjoittelulla. Lähes jokaisen ensimmäinen cosplay on varmasti aika hirvitys muutamien vuosien kuluttua, kun on ehtinyt kehittyä taidoissaan paremmaksi.
Niin, tyvestä puuhun noustaan, eikö? Myönnän että itsekin olen tekemässä vasta ensimmäistä cossiani, ja tiedän, etten osaa tehdä siitä kunnollista, mutta yritys kuitenkin on kova. Niin kuin varmasti muillakin ensikertalaisilla.
Mutta palaan vielä tuohon mainitsemaani (mielestäni hutiloituun) Gaara-cossiin. Gaarallahan tunnetusti on otsassaan vasemmalla puolella japaninkielen kanji, joka tarkoittaa 'rakkautta'. Katsoin cossipuvun hutiloiduksi muunmuassa sen perusteella, että kanjimerkin tilalle oli piirretty sydän. Cossaajan silmät kyllä oli rajattu asiaankuuluvalla tavalla, mutta vaatteet olivat vähän sellaiset "sinne päin"-tyyliset, punainen kaapu ja keltaruskea huivi olalla. Ja hiekkatynnyrikin puuttui.

Mielestäni ihmiscossi saisi kuitenkin olla vähän yksityiskohtaisempi. Eläin-/ muun örkkicossin voi omasta mielestäni ihan hyvin tehdä anthrona/furryna/gijinkana, mutta siitäkin saisi löytyä yksityiskohtia. Mitä nyt olen omaa cossipukuani kasannut, olen joutunut toteamaan, että siitä tulee ihan liian gijinka ja yksityiskohdaton. Meikää tuskin tunnistaa siksi örkiksi, jota minun oli tarkoitus cossata. Näytän vain ihmiseltä, joka on vetänyt ylleen mustat housut, harmaan t-paidan, mustan hupparin ja ommellut hupparin huppuun karvareunuksen ja vähän taaemmas korvat. Kun cossi on kokonaan valmis, päätän vielä, kehtaanko mennä se päällä Traconiin pomppimaan.
Eli myönnän, sen puoleen voisin pitää suuren suuni kiinni ja lakata arvostelemasta itseäni kokeneempia cossaajia...

Ja hei, kun nyt olen näistä hutiloiduista cosseista pölissyt, voisin heittää teille muille tällaisen kysymyksen; Missä menee huolellisesti ja huolimattomasti tehdyn cossin raja?

Toivottavasti en edelleenkään loukannut ketään, sillä sehän ei meikäläisen tarkoitus ollut. :)
« Viimeksi muokattu: 29.06.2012 17:14:29 kirjoittanut Hyeena »
"Indica kulkee vaikka varastaen ja huoraten koko Suomen halki, jos uskollisille faneille luvattu esiintyminen on siitä kiinni. Täytyy arvostaa."
- hyhhy (YouTube)
--
Avatar by StrokeOfGenius <3

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 520
  • 707
Vs: Cosplay-topic || ideoita, vinkkejä ja keskustelua
« Vastaus #544 : 29.06.2012 19:24:02 »
Lainaus
Missä menee huolellisesti ja huolimattomasti tehdyn cossin raja?
No tätä on vähän vaikea lähteä sanallisesti purkamaan, mutta omasta mielestäni siitä, että joistain cosseista vain näkee onko cosplay puvun puute kokemattomuutta vai laiskuutta. Kokemattomuudelle ei voi mitään, joistainhan on aina lähdettävä ja tämä saattaa ilmetä esimerkiksi siinä, ettei ihan oikeita kangasmateriaaleja olla valittu, jotkut yksityiskohdat saattavat puuttua, eikä kaikki ole ihan niinkuin, noh kokeneemmalla viimeisen päällä. Huolimattoman tunnistaa siitä, että asiat on tehty joko a) liian nopeasti tai/ja b) sinne päin eli ettei hirmuisesti olla panostettu siihen, että mitenkä se peruukki nyt sattuu olemaan, jos ylipäätään edes on. Sitten, että ompeleet on tehty vaikkapa joku isokin näkyvä virhe, kuten vaikka saumat väärällä puolella (huono esimerkki joo-o), muttei viitsitty sitä enää sitten lähteä korjaamaan tai ettei värimaailmalla ole oikein väriä; esim. Edin (FMA) punainen takki on paljon lähempänä vaaleanpunaista tai se on vaikka kirpparilta ostettu sadetakki. Äh, oon huono selittämään tätä, helpompi olisi katsoa kuvia "tässä on huono" ja "tässä on hyvä" tms. :'D

Hmm tuli muuten tuossa mieleen, että oletteko finiläiset koskaan työskennelleet coneissa vänkäreinä, oletteko tulevissa coneissa töissä ja niin edes päin eli onko kiinnostusta joskus lähteä töihin, kokemuksia jne.? Iysehän viime vuoden Animeconissa pienien sattumuksien kautta jouduin sunnuntaiksi töihin ja siitä se innostus sitten lähti, sen jälkeen olin töissä saman vuoden Traconissa ja olisin päässyt Desuunkin, mutta suunnitelma muutosten vuoksi en sitten töihin mennytkään. Tämän vuoden Traconiin olen jo ilmoittautunut töihin, kun Animeconin työilmoittautumisesta myöhästyin, mutta ensi vuonna sitten varmaan yritystä Frostbiteen, Animeconiin ja Bakaconiin. Suunnitelmana ois myös käydä Idioottikurssi marraskuussa, jos vain saisi sinne ilmoittauduttua. Kyseessä on siis koulutusta conien järjestämiseen. :) Itselläni siis työkokemukset olleet vaan hyviä ja oon saanut sitä kautta tosi hyviä kavereita ja yhden aivan loistavan ystävän. :3


“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.
But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

Mightyena

  • ***
  • Viestejä: 437
  • ヨホホホ♪
Vs: Anime, manga ja J-dorama || cosplay, suosikkisarjasi...
« Vastaus #545 : 16.07.2012 17:22:24 »
Okei, nyt on kyllä pakko tulla tähänkin ketjuun kirjoittelemaan. Animangaa olen harrastanut sellaiset... viitisen vuotta? Joka tapauksessa en edes muista, mitä tein vapaa-ajalla ennen tätä harrastusta. Voisin ajankuluksi kertoa vähän lempparisarjojani. ^^'

- No Hetalia on varmaan se ykkössuosikki. Olen ollut fani jotain reilut kaksi vuotta, eikä loppua näy! Eikä minuakaan tuo "massasarjuus" mitään haittaa, en muutenkaan ole mangojeni suhteen kovin nirso, että luen melkein mitä tahansa hyvää sen maineesta riippumatta.

- Fruits Basket. Tätä en ole lukenut/katsonut pitkään aikaan, mutta joka tapauksessa hyvin suloinen tarina ja yksi ensimmäisiä tr00-fanituksenkohteitani ikinä. Hahmot ovat rakastettavia ihan joka ikinen.

- Kamikaze Kaitou Jeanne. Jostain syystä jaksan palata tähän aina uudelleen ja uudelleen. Pitäisi varmaan ostaa jo uudet pokkarit, kun nuo nykyiset on niin kuluneet lukemisesta. :'D Ensimmäinen osa vaikuttaa perusshoujohötöltä, mutta lopussa se tarina onkin jo jotain niin eeppistä. Arina Tanemuran sarjoista luen muitakin, eihän ne kovin paljoa toisistaan eroa ainakaan romanssipuolella, mutta se taide on jotain vetävää! Plus kunnioitan Tanemuraa ihmisenä, sivupalstoista päätellen hieno nainen.

- Tiger & Bunny on uusin ihastus. Ne, jotka eivät ole vielä katsoneet, niin menkää ja katsokaa nytheti! Aluksi minuakaan ei supersankari-idea jaksanut kiinnostaa (siis silloin viime vuonna (?), kun sarja ilmestyi), mutta nyt pari päivää takaperin sain sarjan maratoonattua loppuun. Ja se on niiiin ihana! In my opinion Kotetsu on yksi parhaista animehahmoista _ikinä_.

Niin... Luen mangaa melko runsaasti, mutta niitä oikeita suosikkeja onkin todella vähän. Tottahan toki minä pidän myös esim. Death Notesta, Genshikenistä, Cardcaptor Sakurasta - ja kyllä, Narutosta, mutta jokin niissä ei iske yhtä kovaa kuin noissa tuossa ylempänä.

Animea olen tosi huono seuraamaan ilmestymistahtiin kausien aikana, ja jos seuraan, niin seuraan jotain randomia ja löydän ne todelliset helmet sitten myöhemmin.

Soul Eaterista oli täällä jotain puhetta... Ykkösosan perusteella ihan okei sarja, mutta ei mitään kovin kummoista. Jään seurailemaan, koska haluan tietää, miksi siitä pidetään niin hyvänä.
everybody knows there's a party at the end of the world

Sädekehä

  • Hömelö otus
  • ***
  • Viestejä: 1 180
  • Until you believe
Vs: Anime, manga ja J-dorama || cosplay, suosikkisarjasi...
« Vastaus #546 : 16.07.2012 18:59:30 »
Itse en ole mikään animen/mangan suurin ystävä (olen aika nirso, koska jos piirtotyyli tökkii, niin sitten en katso, oli juoni kuinka hyvä tahansa), mutta muutamia sarjoja olen kyllä sitten senkin edestä kuolannut. Ja oli pakko tulla hihkumaan kun:

Jos nyt sanoisin viel tähän loppuun animet, jotka kuuluu näihin harvinaisiin loppuun saakka jaksettuihin: Ouran High School Host Club, Death Note ja nyt tää Another <-- näkee mun omistautumisen koko lajille, mutta kun. Yritin katsoa Vampire Knightia, mutta kyllästyin jo ekan jakson puolessa välissä. Jooh. Mutta tällasia Anothereita lisää, tykkään.

Mii sitten taas rakastan Vampire Knightia! (: Eka anime, jonka olen katsonut tyttöystävän pakottamana, ja olen kyllä iloinen, että vastusteluista huolimatta sen katsoin. Kliseinenhän se on, ja päähahmo (Yuki) on ehkä maailman rasittavin, mutta musta se niiden maailma on niin kiehtovan erilainen, ja kun se juoni tihenee, niin ah! Plus ne sivuhahmot ovat suurimmaksi osaksi mahtavia, ja siinä on kutkuttava idea – vaikka tosi kliseinenkin.

Myös Ouran on yksi niitä harvoja animeja, joita olen katsonut, ja ehdottomasti yksi parhaimmista. Kuka voisikaan olla rakastamatta Tamakia?  ;)
All I wanted was you

Ava by Sinderella

jennumiu

  • ***
  • Viestejä: 234
    • We still are made of greed
Vs: Anime, manga ja J-dorama || cosplay, suosikkisarjasi...
« Vastaus #547 : 16.07.2012 22:23:46 »
Heh, oon jo ties kuinka pitkään kyylännyt tätä topaa, ja kai se on sitten pakko tulla itekkin ihkuttamaan tänne omia suosikkeja.

- Kuroshitsujista näytti olevan tuossa juuri keskustelua. Se on vaan kestosuosikki, tyksin kauheesti sekä mangasta, että animen molemmista kausista! Vaikka porukka näyttää yleisesti olevan sitä mieltä että kakkoskausi oli täyttä kakkaa, mä rakastuin uusiin hahmoihin (Alois!) ja loppu oli hyvällä tavalla erikoinen.

- No. 6. Aina ja ikuisesti, mä en koskaan kyllästy katsomaan tätä sarjaa uudelleen ja uudelleen, ja joka kerta löydän siitä jotain uusia yksityiskohtia ja ulottuvuuksia. Shion ja Nezumi on kauniita hahmoja, ja sarjan piirrostyyli iskee muhun ihan täysillä!

- Pandora Heartsinkin taisi joku mainita vähän aikaa sitten, ja tuitui. Hahmojen kasvu on niin selkeää ja juoni niin itkettävä ja nyyh. Mangasta pidän paljon enemmän, vaikka anime onkin järkyttävän söpö ja piirrostyyli kiva (ja palvon kaikkia ääninäyttelijöitä!). Break, Gil ja Elliot on vaan rakkaus!

- Onko kukaan täällä katsonut sellasta animea kuin Kuroko no baske? Tai vaikka lukenut mangaa, joka on liian ihana. Kurobasu on Area no kishin lisäksi ainoa 'urheiluanime' josta tykkään, tai pikemminkin jota rakastan! Aivan ihana juoni, ihanat hahmot, asdfghjkl menee liikaa tunteisiin yyh. Kuka ei rakastaisi Kurokoa, Aominea tai Kisecchia?

Ja tuosta Soul Eaterista, se oli yksi ekoista animeista jotka katoin kokonaan, ja mangaakin on tullut aika pitkälle enkuks luettua. Kyllä se sillon oli tosi ihana, täytyy kyllä myöntää etten kovin paljoa juonesta ja semmosesta muista enää (:
« Viimeksi muokattu: 16.07.2012 22:30:58 kirjoittanut jennumiu »
This is the way the world ends
Not with a bang but a whimper

Peccantis

  • ***
  • Viestejä: 743
Vs: Cosplay-topic || ideoita, vinkkejä ja keskustelua
« Vastaus #548 : 18.07.2012 20:10:11 »
Minäkin olisin kovasti sinne idioottikurssille menossa :3

Tuossa Animeconista porukalla palatessa oli tunnelma katossa kun analysoitiin logistiikkaa ja ohjelmavihkoa ja muuta semmoista X3

Et joo, aletaan me ainakin olla enempi järkkärikuntaa kuin kävijöitä tässä vaiheessa. Greenroomchillailua harjoittelinkin tossa viime Traconissa kun pidin ihan oikean ohjelman iiks. <3

Lainaus
Monesti kanssa jostakin on pakko lähteä liikkeelle. Ei mestareiksi synnytä, vaan niiksi kehitytään pikku hiljaa työllä ja harjoittelulla. Lähes jokaisen ensimmäinen cosplay on varmasti aika hirvitys muutamien vuosien kuluttua, kun on ehtinyt kehittyä taidoissaan paremmaksi.
Ja hei, kun nyt olen näistä hutiloiduista cosseista pölissyt, voisin heittää teille muille tällaisen kysymyksen; Missä menee huolellisesti ja huolimattomasti tehdyn cossin raja?
Moi olen vaatetusammattilainen. Seikka voi värittää mielipiteitäni.

1) Peruukki. Erittäin tärkeä osa useimmissa cosseissa. Peruukin alkuperäinen laatu, sen käsittely ja kohtelu näkyvät herkästi. Mutta varsinaisesta huolimattomuudesta ei voi puhua, jos peruukki on alunperin kuuluisaa Punanaamio-laatua tai huovutettu koirankarvasta. Antaapahan vain kauniisti sanottuna omanlaisensa leiman koko cossiin.

2) Materiaalivalinnat. Mikä ihme siinä on että kaikki on pakko tehdä lakanakankaasta? Joo tiedetään, hinta. Mutta PLIIS. Paksu villakangastakki. Uhkea hovileninki. Unelmankevyt harsohame. Teenpä kaiken lakanakankaasta.

Rakkaat. Valitkaa jotain edes jotenkin oikeaa materiaalia muistuttavaa -- ettehän te olkapanssareitakaan mistään elmukelmusta tee. Lyhyt lista ominaisuuksista, jotka on hyvä ottaa huomioon: paksuus ja paino, laskeutuvuus/jäykkyys, läpikuultavuus, pintarakenne (palttina vai satiini, hieno vai karkea), kiilto, joustavuus, silitettävyys ja tärkättävyys, värjäytyvyys (ei, tekokuidut eivät värjäydy ellei niitä maalaa), pesukäyttäytyminen (erityisesti kutistuminen).

Bonusvinkki: verho-osastolta voi löytyä erittäinkin päteviä kankaita cosseihin, erityisesti juhla- ja/tai fantasia-asuihin.

3) Toteutustekniikka. Tämä on sitten se kaikista kriittisin juttu. Hyvä toteutus voi loihtia lakanakankaastakin kaikenlaista yllättävää, puhumattakaan siitä mitä se tekee "oikeille" materiaaleille... ja huono voi tuhota kymmenien tai satojen eurojen arvoisista materiaaleista ihan uskomattomaan jamaan.

Ihan noin niinkuin kaksi kaikista ilmeisintä juttua ettei mene liian pitkäksi.

Yksi: huolittelu. Ei ole vaikeaa ja kun opettelee päärmäämään ilman neulaamista se on myös varsin nopeaa. Huolittelematon näkyvä reuna on kamalan näköinen. Kuumaliima ei muuten ole ratkaisu. Ja pikapalte pettää heti kun silmä vältää. Huolittelematon näkymätön reuna (esimerkiksi täysin peittyvässä alushameessa) on ihan ymmärrettävissä mutta esimerkiksi kuvaamisen kannalta on mukavampaa jos helmaa voi vähän nostaakin ilman että hapsurtunat ja irtolangat vilkkuu.

Kaksi: rakenteet ja apumateriaalit. Aika usein näkee aneemisena roikkuvia hameita, jotka hahmolla jököttää ties missä kulmissa. Miten olisi vaikka... Alushameet. Tärkkäys. Tukikankaat. Pahvituki. Minikrinoliini. Ja tämä on vain yksi esimerkki. En avaudu asiasta sen enempää.

Bonusvinkki: satiinia ommellessa suora loimensuuntainen sauma on mahdoton saada siistiksi. Ommelkaa hiukan vinoon.

4) Aikataulu.

Tästä ei oikeastaan ole muuta sanottavaa kuin että aikatauluttakaa kunnolla ja suostukaa antamaan periksi jos se aikataulu pettää. Jos coni on huomenna ja puku ei ole valmis niin pakkoko pilata se vaivalla tehty tekele viime hetken epätoivoisilla kuumaliimauksilla? Tähdätään mieluummin vaikka seuraavaan coniin, niitähän tulee. Epätoivo on rumaa katseltavaa.
« Viimeksi muokattu: 18.07.2012 20:17:03 kirjoittanut Peccantis »

Paju

  • ***
  • Viestejä: 227
  • Okaketulta
Vs: Cosplay-topic || ideoita, vinkkejä ja keskustelua
« Vastaus #549 : 22.07.2012 13:36:45 »
Vaikka cossauksesta jo paljon tiedänkin, on silti jäänyt mietityttämään muutama asia. Olisin siis kiinnostunut vihdoin tekemään omaa pukua, ja etenkin kiinnostaisi Rocky Horror Picture Shown Columbia, (+2 sekä 3) mutta mietin olenko valinnut liian länsimaisen hahmon. Pottereitahan kyllä cossataan, mutta miten muita? Onko sillä väliä?
Toinen asia mikä mulle on jäänyt avoimeksi on se, että tarvitseeko mun eläytyä mitenkään hahmoon. Tarvitseeko mun osata sen vuorosanoja, täytyykö mun stepata? ;D

Juu, tämmöisiä pulmia mulla.
Pju
« Viimeksi muokattu: 22.07.2012 13:40:37 kirjoittanut Paju »
Ei askeltakaan, ei sanoja
En löydä enää tarvetta karata
Jos totuus ei pala tulessakaan
Oli paluuni oikein ja puhe turha

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 520
  • 707
Vs: Cosplay-topic || ideoita, vinkkejä ja keskustelua
« Vastaus #550 : 22.07.2012 16:33:36 »
Vaikka cossauksesta jo paljon tiedänkin, on silti jäänyt mietityttämään muutama asia. Olisin siis kiinnostunut vihdoin tekemään omaa pukua, ja etenkin kiinnostaisi Rocky Horror Picture Shown Columbia, (+2 sekä 3) mutta mietin olenko valinnut liian länsimaisen hahmon. Pottereitahan kyllä cossataan, mutta miten muita? Onko sillä väliä?
Toinen asia mikä mulle on jäänyt avoimeksi on se, että tarvitseeko mun eläytyä mitenkään hahmoon. Tarvitseeko mun osata sen vuorosanoja, täytyykö mun stepata? ;D

Juu, tämmöisiä pulmia mulla.
Pju
En sanoisi, että länsimaalaisuudella on mitään väliä. Onhan nähty Batmaneitä, Spidermäniä, Disney hahmoja, Harry Potteria sekä paljon muuta. :) Että anna mennä vain. Cosplayhan on alunalkaen itseasiassa jopa länsimaalainen juttu ja lähtöisen jenkkien scifi-tapahtumista, vaikka meillepäin ja tunnetummaksi se on tullutkin sieltä idästä. Noh, ehkä siksi, että japanilaiset tekevät sen tyylillä. :D

Sitten eläytymiseen: cosplay on hupia. Harrastus. Ei sillä ole väliä, mitä mieltä muut ovat vaan tärkeitä on se, että on mitä itse haluaa ja valitsee mieluisen hahmon. Toki joillekin cossaajille yhtäläisyys hahmoon on tärkeämpää kuin toisille, kuten myös eläytymisen kanssa saatetaan olla hyvinkin tarkkoja: toiset haluavat osata kaikki vuorosanat/taistelutyylit/poset jne., kun taas toisile sillä ei ole mitään merkitystä; on valittu vain hahmo, josta tykkää. Se siis on ihan sinusta itsestäni kiinni, eikä kenestäkään muusta. :)

Eli minun ohjeeni on: cossauksessa millään ei ole väliä. :D Mielestäni se, mitä itse haluaa ja että on hauskaa on coneissa ja cossaamisessa tärkeintä.


“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.
But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

Paju

  • ***
  • Viestejä: 227
  • Okaketulta
Vs: Cosplay-topic || ideoita, vinkkejä ja keskustelua
« Vastaus #551 : 22.07.2012 17:48:48 »
En sanoisi, että länsimaalaisuudella on mitään väliä. Onhan nähty Batmaneitä, Spidermäniä, Disney hahmoja, Harry Potteria sekä paljon muuta. :) Että anna mennä vain. Cosplayhan on alunalkaen itseasiassa jopa länsimaalainen juttu ja lähtöisen jenkkien scifi-tapahtumista, vaikka meillepäin ja tunnetummaksi se on tullutkin sieltä idästä. Noh, ehkä siksi, että japanilaiset tekevät sen tyylillä. :D

En ole koskaan elämäni aikana conissa käynyt, myönnän sen, ja ulkopuolisen silmin ja korvin tuntuu siltä että Suomessa on anime ja manga sekä jrock ymsyms Japanista päin olevat asiat tosi vahvasti cossattuna.

Mutta kiitos, ehkä innostunkin istahtamaan ompelukoneen ääreen kunhan sen ensin saa kuntoon. ;D
Ei askeltakaan, ei sanoja
En löydä enää tarvetta karata
Jos totuus ei pala tulessakaan
Oli paluuni oikein ja puhe turha

Peccantis

  • ***
  • Viestejä: 743
Vs: Cosplay-topic || ideoita, vinkkejä ja keskustelua
« Vastaus #552 : 22.07.2012 18:11:02 »
Paju, ei ole mikään Pakko eläytyä hahmoon, mutta se on yksi parhaista tavoista (ja halvin tapa) parantaa yleisvaikutelmaa dramaattisesti.

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 520
  • 707
Vs: Cosplay-topic || ideoita, vinkkejä ja keskustelua
« Vastaus #553 : 22.07.2012 19:53:12 »
Selvennystä siis vielä tuohon länsimaalaisuuteen. Coneissa saa olla mitä vain (kuten sanoin), vaikka pääpaino siis on siellä japanilaisen kulttuurin puolella eli animessa, mangassa ja j-rockissa. Länsimaalaisia hahmoja kuitenkin on, eivätkä ne eroa silleen suuremmin joukosta. Kisoista kuitenkin sen verran, että länsimalaisella puvulla ei saa osallistua cosplaypukukilpailuun. Joissain coneissa voi olla poikkeuksia, mutta yleisesti ottaen säännöt sanovat näin:

Lainaus käyttäjältä: Animecon IX:n cosplay kisan säännöt
Kilpailuun hyväksytään puvut, jotka ovat peräisin animesta, mangasta tai aasialaisista videopeleistä. Artistipukuilla tai länsimaisista lähteistä olevilla puvuilla ei voi kisata.

Mutta jos ei kilpailla aio niin sitten ehdottomasti vaan ompelemaan sitä pukua, mikä sinua itseäsi kiinnostaa. :)


Onko tälle vuodelle ihmisillä vielä cossaus-suunnitelmia ja mitä hahmoja (ja missä conissa) aiotte cossata? Jäljellä taitaa olla vielä Ropecon, Tracon ja ehkä (?) Chibicon. Saa tarkentaa, koska en ole varma. Itselläni Traconiin suunnitelmissa Ayanami Rei, Neon Genesis Evangelionista. Koulupuku siis kyseessä. Ompelemaan en itse rupea, koska olen surkea ompelija (toki ajattelin mä vielä joskus ommella itsekin :'D), joten tämä tilaus tulee hoidettua ebaysta. Piilolinssit sitten luultavasti emp:ltä tai ostettua Undergroundista.


“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.
But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

Paju

  • ***
  • Viestejä: 227
  • Okaketulta
Vs: Cosplay-topic || ideoita, vinkkejä ja keskustelua
« Vastaus #554 : 22.07.2012 20:50:46 »
Batman-hahmot houkuttelee nyt liikaa. Tekisi mieli tehdä uusiksi Jokeri (kankaatkin on!) ja sit Bane ois kiva ja Kissanainen ja Kaksinaama jajajaja. Ryhmäcosplay tällä fandomilla ois jotain niin eeppistä. Harmittaa kun kaveripiiristäni olen ainoa joka sekä cossaa että tykkää fandomista. :D

Tämä olis kanssa yksi hieno cossauskohde! Batman on kuitenkin yksi parhaista fandomeista ja pahikset ovat mielenkiintoisia. Mutta kiva että Traconissa ainakin voisi joskus debytoida kisaamisen suhteen jos sinne asti joskus etenen tässä proggiksessa. Hienoa!
Ei askeltakaan, ei sanoja
En löydä enää tarvetta karata
Jos totuus ei pala tulessakaan
Oli paluuni oikein ja puhe turha

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 520
  • 707
Vs: Cosplay-topic || ideoita, vinkkejä ja keskustelua
« Vastaus #555 : 22.07.2012 21:09:08 »
Lainaus
Ryhmäcosplay tällä fandomilla ois jotain niin eeppistä. Harmittaa kun kaveripiiristäni olen ainoa joka sekä cossaa että tykkää fandomista.
MÄ OON MESSISSÄ! O/ let's go. Ei ehkä vielä Traconiin, mutta miten ois ensi vuonna? Kyllä myö porukka kasaan saadaan. Nyt meitä ois jo kaksi ja varmasti löytyy muitakin. Koska Batman.
Ainut vaan, että en kyllä keksi ketä haluaisin cossata. Asd. Jokeri, Arvuuttaja ja Poison Ivy. Tosin Poison Ivy on vähän liian... vähäpukeinen, ellen sitten tee superlaihtumista vaikka ensi kesän coneihin. :'D Asd. No miettii sitä sitten, mutta alustavasti voisin väittää olevani mukana!

// Paju kiilas, mutta enkö mä sanonutkin että porukkaa varmasti innostuis?


“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.
But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

Paju

  • ***
  • Viestejä: 227
  • Okaketulta
Vs: Cosplay-topic || ideoita, vinkkejä ja keskustelua
« Vastaus #556 : 22.07.2012 21:25:16 »
Olis kyllä aika upeaa ottaa vaikka projektiksi Poison Ivy tai Catwoman, sellaisen voisi jopa saadakin aikaan. ;D En tosin uskalla luvata mitään suuntaan enkä toiseen kun ensimmäinen askel mulle tulee olemaan osallistuminen coniin. Mutta tulevaisuudessa kyllä.
Ei askeltakaan, ei sanoja
En löydä enää tarvetta karata
Jos totuus ei pala tulessakaan
Oli paluuni oikein ja puhe turha

Anzu

  • Assassin
  • ***
  • Viestejä: 80
    • Conan-kun
Vs: Cosplay-topic || ideoita, vinkkejä ja keskustelua
« Vastaus #557 : 24.07.2012 00:02:03 »
Lainaus
Ryhmäcosplay tällä fandomilla ois jotain niin eeppistä. Harmittaa kun kaveripiiristäni olen ainoa joka sekä cossaa että tykkää fandomista.
MÄ OON MESSISSÄ! O/ let's go. Ei ehkä vielä Traconiin, mutta miten ois ensi vuonna? Kyllä myö porukka kasaan saadaan. Nyt meitä ois jo kaksi ja varmasti löytyy muitakin. Koska Batman.
Ainut vaan, että en kyllä keksi ketä haluaisin cossata. Asd. Jokeri, Arvuuttaja ja Poison Ivy. Tosin Poison Ivy on vähän liian... vähäpukeinen, ellen sitten tee superlaihtumista vaikka ensi kesän coneihin. :'D Asd. No miettii sitä sitten, mutta alustavasti voisin väittää olevani mukana!

// Paju kiilas, mutta enkö mä sanonutkin että porukkaa varmasti innostuis?
Minua kanssa kiinnostaa aina ryhmäcossi jutut (kunhan sarjat on jollakin tapaa tuttuja tai ehtii tutustua, ryhmä luotettava ja tasokin jollakin tapaa yritteliäs) ja ehdottomasti tällainen kuulostaisi tosi kivalta! Tuosta tulikin mieleen, että muutamassa conissa on pyörinyt yksi todella upea Batman cossaaja, joka tietääkseni on tehnyt kyseisen puvun täysin itse, mutta nyt ei ole vähän aikaan taas näkynyt. Hienot siivet ja yksityiskohdat muutenkin! Mutta jos jokin kiva hahmo on vapaana, niin täältä kyllä saisi heti kaksi innokasta osallistujaa mukaan! *3*

Itselleni kelpaa miehisetkin hahmot mieluusti cossattavaksi, mutta en oikein tiedä mikä mahtaisi olla sopivin, hm.

Tosiaan Traconiin kanssa olen tulossa. Eeppinen iso Left 4 Dead ryhmä saatiin kasattua ja siellä viimein miitataan porukalla. Tuossa ryhmässä olen mukana L4D2 pelin Hunterina. Cossi valmiina ja ollut aiemmissakin coneissa päällä, mutta teen maskeerausta uusin keinoin nyt, joten jotain kivaa uutta saa siihenkin väsätä oheen. Piti myös olla Pokemon ryhmässä mukana, mutta taitaa jäädä tosi ikäväksi väliin kun rahatilanne menee kriittiseksi tällä hetkellä, plaah.

No, onneksi toinen cossi on jollakin asteella myös kun kankaat tuli ostettua siihen aiemmin. Piti tehdä se jo Desuun, mutta aikataulu oli turhan vähäinen.
"Nothing is true; everything is permitted."
~
"They didn't break me. I am broken."

Hurrikaani

  • Uneksija
  • ***
  • Viestejä: 298
  • Your living your live only once. Remember that.
Vs: Cosplay-topic || ideoita, vinkkejä ja keskustelua
« Vastaus #558 : 24.07.2012 18:17:28 »
Pompin keskelle keskustelua randomeilemaan. ^-^'

eah, itsellä varaa mennä vasta desu frostbiteen seuraavaksi. Mikäli budetti ei feilaa pahasti. Ja luultavammin viimeistään ensi desuconiin tarkoitus olisi tehdä Bleachin Halibel, ja ressaan miekan tekoa suunnattomasti, pieni materiaali/budjettiongelma. Lasikuidusta tekeminen tulisi hiukan liian kalliiksi näin työttömän budjetille, enkä tiedä riittäisikö taito tekemiseen. ;D
No katsotaan saanko aikaiseksi, kun pitäisi myös tehdä oikeastaan Ulqiorra cossi samaan coniin tuolle miun miehelle, ainakin osittain. :/

Kysäisempä nyt, jos täällä olisi joku viksu, joka keksisi suhteellisen halvan materiaalin mistä väsätä miekka, jonka saisi kuitenkin näyttämään näköiseltä?
Ja jos kuvan linkkaisi, helpottaisi tehtävää: http://media.comicvine.com/uploads/0/6342/822236-harribelssword_super.png
Olen kiitollinen kaikista ideoista.
Ei unelmiin uskominen ole lapsellista.
Listaukseksi haukkuvat

tirsu

  • BubblegumKnight
  • ***
  • Viestejä: 1 989
  • Clara, my Clara
Vs: Anime, manga ja J-dorama || cosplay, suosikkisarjasi...
« Vastaus #559 : 24.07.2012 20:56:02 »
Tulin ostaneeksi Kuroshitsujin ekan osan vaikkei se ole yhtään sellainen kuin ne mangat joita yleensä luen. Huomasin sen kaupassa ja päätin vähän selata sitä. Ja koska se vaikutti mielenkiintoiselta, päätin ostaa sen ajatellen, että no miksei, ei ole mitään hävittävää.
Ekan osan perusteella aivan loistavalta vaikuttaa. Eli en kadu, että ostin sen - vaikka se todellakin on, kuten jo sanoin, täysin erilainen verrattuna muihin manga-sarjoihin, joita olen kerännyt (tai kerään). Toivottavasti muut osat eivät saa mua katumaan päätöstäni.
Niin ja Sebastianin hahmosta ei voi olla tykkäämättä. Se on jotenkin niin... Niin cool (joo, cool on oikea sana).
>> Don't give up. Not ever. Not for one single day. >> Clara Oswald

 >> How do sharks make babies? >> The 11th Doctor 
 >> Carefully? >> Clara Oswald
>> No, no, no - happily. >> The 11th Doctor

>> I don’t think I could ever forget you. >> The 12th Doctor