Kirjoittaja Aihe: Japanilainen populaarikulttuuri  (Luettu 314096 kertaa)

syysmyrsky

  • ***
  • Viestejä: 194
Vs: Anime, manga ja J-dorama || cosplay, suosikkisarjasi...
« Vastaus #500 : 22.01.2012 15:50:25 »
Mistä te muuten otatte selville aina kulloisetkin uudet sarjat?

Moetron ainakin kokoaa listaa kauden sarjoista. Tässä esimerkiksi tämän talven sarjaopas ja tässä taas tulevan kevään opas (johon tulee todennäköisesti vielä rutkasti muutoksia).

Itse yritän ottaa yhden kauden kerrallaan, mutta kevään sarjoista se pakollinen on Fate/Zeron loppurykäys. Todennäköisesti sen lisäksi poimin mahdollisia muita kiinnostavia sarjoja katseluun ja kuulostelen eri paikoista mielipiteitä. Kaikkea en missään nimessä edes halua katsoa, joku raja. :D

syysmyrsky

  • ***
  • Viestejä: 194
Vs: Anime, manga ja J-dorama || cosplay, suosikkisarjasi...
« Vastaus #501 : 22.01.2012 17:38:05 »
MAL löytyy! Profiili tos, lisätkää pois, koska musta on ihanaa stalkata muiden listoja ja pisteytyksiä :3 Muutenkin tykkään ihan liikaa tällaisista listauspaikoista, jään turhan helposti koukkuun. :D

//Epik, ei mitään hätää, mulla on vaan ollu ihan liikaa vapaa-aikaa viime aikoina. :D Siksi ehdin katsoa paljon animea, vaikka en kyllä enää perjantaisen Elfen Lied-putken jälkeen yksinkertaisesti jaksa/halua katsoa maraton-tahdilla mitään. D: Yliannostusta pukkaa, pakko ottaa hitaampi tahti.

AnoHana on <3
« Viimeksi muokattu: 22.01.2012 18:19:08 kirjoittanut syysmyrsky »

Anzu

  • Assassin
  • ***
  • Viestejä: 80
    • Conan-kun
Vs: Anime, manga ja J-dorama || cosplay, suosikkisarjasi...
« Vastaus #502 : 22.01.2012 18:11:03 »
a) Onko kellään teistä MyAnimeListissä, Animewatcherissa tai muissa sen kaltaisissa tunnuksia? (Koska rakastan stalkata ihmisiä just noissa paikoissa.)
Animewatcherista löytyy kanssa, mutta jaksa paljoa enää tuota nykyään käyttää. Enemmän viihdyn tuolla MALin puolella. Nopeasti sarjojen päivitykset ja muutenkin hieman enemmän kaikkea actionia. Pitkään tosin en päässyt kirjautumaan ollenkaan sisään, mutta onneksi yksi ihastuttava mode sitten auttoi korjaamaan asian. Oli ollut muillakin samoja ongelmia nimittäin. Tosiaan, profiilini tuolla on tässä Anzudo. Vähän laiskasti viime aikoina katsonut mitään, joten historiani näyttää sangen kalpealta edelliseen vastaajan verrattuna, haha. :D

Rupesin muuten katsomaan noiden parin äsken mainitsemani uutuuden lisäksi tällaisia vielä:
Persona 4 The Animation
Mouretsu Pirates
Papa no Iukoto wo Kikinasai!
Recorder to Randoseru

Mouretsu Pirates ainakin vaikutti yhden jakson perusteella hyvinkin lupaavalta ja juuri tässä ajattelin siirtyä toisen jakson pariin. Samaten aiemmin puhuttu Area no Kishi oli ehdottomasti katsomisen arvoinen, varsinkin minunlaiselleni jalkapallo fanille.

// Haa, Yotsubassa muuten tuli pitkästä aikaan Dambo mukaan, mahtavaa! *3*
« Viimeksi muokattu: 22.01.2012 18:15:16 kirjoittanut Anzu »
"Nothing is true; everything is permitted."
~
"They didn't break me. I am broken."

Meepah

  • ***
  • Viestejä: 94
  • lamalapsi
Vs: Anime, manga ja J-dorama || cosplay, suosikkisarjasi...
« Vastaus #503 : 22.01.2012 18:53:32 »
b) Tietääkö kukaan mitään (hyvää) tyttörakkausanimea, joka ei olisi yuria/shoujo aita? Eli siis sarjaa, jonka meno ois vähän aikuisempaa ja jonka ensisijainen kohderyhmä ois lesbonaiset?

Päivää. Olen yurin ja sohjo-ain asiantuntija.

Lesboille ei tehdä animea (kuten ei tehdä homoillekaan, ainakaan realistista), mutta jos haluat katsoa hyvää yuria suosittelen:
Simounia: lämpeää neljä jaksoa, mutta on hyvin kaunis
Shoujo Kakumei Utenaa*: aikuiseen makuun, ensisijainen yleisö on hämärä
Aoi Hanaa: söpöt tytöt ovat koulussa ja rakastuvat toisiinsa, realistisin minkä saat
Sasameki Koto: ks. ylempi
Jos haluat katsoa jotain, missä on tyttörakkautta ja se on aikuisille:
Noir*: palkkatappajia, jotka tykkäävät toisistaan

*hieman tulkinnasta riippuen tarvitsen lasit

Menen itkemään japanilaisten neitsytfetissiä, yurin laatua ja sitä, ettei lesboille tehdä animea.

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 520
  • 707
Vs: Anime, manga ja J-dorama || cosplay, suosikkisarjasi...
« Vastaus #504 : 23.01.2012 15:10:17 »
Lainaus
Noir*: palkkatappajia, jotka tykkäävät toisistaan
Saisko tästä vähän lisää tietoa?

Rupes kyllä houkutteleen.  :D


“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.
But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

Meepah

  • ***
  • Viestejä: 94
  • lamalapsi
Vs: Anime, manga ja J-dorama || cosplay, suosikkisarjasi...
« Vastaus #505 : 23.01.2012 21:17:47 »
Lainaus
Noir*: palkkatappajia, jotka tykkäävät toisistaan
Saisko tästä vähän lisää tietoa?

Rupes kyllä houkutteleen.  :D

Mulla on ysärilasit päällä, koska tämä sarja on ysärivärinen. Varoituksen sanana siis.

Noirissa päähenkilömme Mireille, ammattimainen palkkatappaja, ja Kirika, hänen muistinsa menettänyt kohteensa, selvittelevät salaperäisen järjestön, Les Soldats, merkitystä elämässään, lahtaavat siinä sivussa tyylikkäästi mahtavissa vaatteissa väkeä (tässä on oikeasti hienoja kohtauksia, kuten popkorneja). Paljon takaumia, räikeitä värejä, lisää takaumia samasta kohtauksesta ja viittauksia tyttörakkauteen jokaisessa sivulauseessa. Aseissa on paljon kuteja. Sisältää hienon kolmio/neliödraaman.
Ei jokaisen makuun, koska sisäänpäin lämpeävä. Olen katsonut tämän animen kai kolmesti, joista ensimmäisellä kerralla pidin hieman puolen välin jälkeen tauon, kun ei inspiroinut. Seuraavana vuonna jaksoin katsoa koko jutun putkeen ja kuuluu yksiin suosikeistani, jotka eivät vanhene.

Dria

  • ***
  • Viestejä: 939
  • Femmeilijä
Vs: Anime, manga ja J-dorama || cosplay, suosikkisarjasi...
« Vastaus #506 : 03.02.2012 21:36:26 »
Epik, meikäläisen MAL. Onko High school DxD muuta ku pelkkää ecchiä? Katoin pari jaksoa, mutten oo varma, viitinkö jatkaa. Jälki oli aika hieno, et tavallaan tekis mieli.

Odoshi, aloittelin itsekin Noirin ja 5 jaksoa olen kattonut. Vaikuttaa ihan kivalta sarjalta sen perusteella  :)

Mä oon viime aikoina (ts. viimeisen vuoden aikana) alkanut seuraamaan kauden animeita. Yleensä oon odottanut, että sarja on tullut kokonaan, mutta en tiedä... Jotain vaan muuttui. Ehkei mulla oo niin paljon ns. klassikoita katsomatta enää. Vaan kymmeniä tai jotain ^^

Tällä kaudella en oo seurannu ku Danshi kokousei no Nichijouta (♥), Rinne no Lagrangea, Anotheria, Papa no Iukoto wo Kikinasaita, Recorder to Randoserua ja ajattelin ainakin kokeilla Black Rock Shooteria, vaikken hirveästi tykännyt ovasta ja Mouretsu piratesia. Katsoin sitä kiinnostuneena jo ekan jakson ilmestyessä.

//Black Rock shooter ei ollut pettymys, mutta... No, Thermae Romaen jälkeen ei voi mennä kehnommaksi... NotaminA:lla on hyviäkin sarjoja

Onko muuten kellään suositella jotain kevyttä viihdettä? Katsoin ja ihastuin Dog daysiin ja sen jälkeen Gosickiin ja kaipaan jotain niitten jälkeen jos High school of dead käy liian veriseksi.

« Viimeksi muokattu: 03.02.2012 23:29:16 kirjoittanut Dria »
"Ajan pyörä pyörii ja aikakaudet tulevat ja menevät jättäen jälkeensä muistoja, joista tarinat syntyvät. Tarinat haipuvat myyteiksi, ja myytitkin on jo kauan sitten unohdettu, kun ne luonut aikakausi jälleen koittaa."
Ava by Cea

Dria

  • ***
  • Viestejä: 939
  • Femmeilijä
Vs: Anime, manga ja J-dorama || cosplay, suosikkisarjasi...
« Vastaus #507 : 19.02.2012 21:39:57 »
Epik, uskaltauduin jatkamaan ja musta se on itse asiassa mielenkiintoinen sarja. Eka puolisko oli lupaava, vaikka en tykkää Rias/Issei viboista, joita kuudes jakso oli tulvillaan. No, ainakin tähän asti sarja on ylittänyt mun odotukset. :) Ja sarja on piirretty hienosti.

Yanda on ihana hahmo, vaikken oo Yotsubaton kymmenettä osaa vielä lukenut. Odottelen, että saan sen kirjastosta...

Nyt kun tän kauden animeista on ilmestynyt noin puolet jaksoista, mitä mieltä ootte sarjoista?
"Ajan pyörä pyörii ja aikakaudet tulevat ja menevät jättäen jälkeensä muistoja, joista tarinat syntyvät. Tarinat haipuvat myyteiksi, ja myytitkin on jo kauan sitten unohdettu, kun ne luonut aikakausi jälleen koittaa."
Ava by Cea

syysmyrsky

  • ***
  • Viestejä: 194
Vs: Anime, manga ja J-dorama || cosplay, suosikkisarjasi...
« Vastaus #508 : 20.02.2012 13:26:30 »
Tämä kausi on tosiaankin ollut syksyä vaisumpi, sillä olen tällä kertaa aloittanut huomattavasti vähemmän sarjoja.

noitaminA-slotin sarjat eivät tehneet vaikutusta - Thermae Romae oli semihuvittava (ja onneksi lyhyt!), muttei loppujen lopuksi mitään ihmeellistä ja Black Rock Shooter taas tuskin tulee paranemaan tästä. Sitä melodraaman määrää! Oikeaan maailmaan sijoittuvat osiot olivat jo OVA:ssa mielestäni tylsiä, eikä sarjassa asiaa ole korjattu.

Anotherista en ollut juurikaan innoissani, ja alkujaksoissa ne väsyneet kauhukliseet tympivät sen verran, että harkitsin jo sarjan pudottamista. Onneksi viimeisimmät kääneet ovat taas palauttaneet uskoni sarjaan.

Moretsu Piratesin pudottamista taas harkitsen ihan vakavasti, sillä sarjalla tuntuu olevan isoja ongelmia käsikirjoituksen puolella. Ensin monta jaksoja pelkkää tylsyyttä (söpöt tytöt puhuvat siitä, mitä aikovat tehdä sen sijaan että tekisivät jotain ja teknopulinaa teknopulinan perään niin paljon, että katsoja tylsistyy ja unohtaa, että mikä pointti tällä kaikella nyt olikaan) ja sitten yhtäkkiä alkaakin tapahtua, mutta... meh. Annan tälle vielä pari jaksoa aikaa, mutta en uskalla odottaa mitään mullistavaa.

Viimeisena muttei vähäisempänä: Poyopoyo Kansatsu Nikki! Jaksot ovat kolmeminuuttisia, supersöpöjä ja huumori on ihanan randomia. Sarjassa seurataan Poyo-nimisen kissan elämää Saton perheessä. Poyo ei ole pelkästään tarinan keskiössä, vaan siinä seurataan niin perheenjäsenien ja muidenkin vastaantulevien ihmisten edesottamuksia.

Odotan jo innolla seuraavaa kautta. Fate/Zeron loppupuolisko houkuttaa jo, ja noitaminAlla alkaa kaksi kiinnostavaa uutuutta: Sakamichi no Apollon ja Tsuritama. Apollon meni katsomislistalle heti kun kuulin, että Shinichiro Watanabe ohjaa ja Yoko Kanno tekee musiikit. Mitä muuta voisi kaivata?

Rimppakintturohmuli

  • ***
  • Viestejä: 17
  • "Lepakoita vintillä"
Vs: Anime, manga ja J-dorama || cosplay, suosikkisarjasi...
« Vastaus #509 : 21.02.2012 23:07:51 »
En nyt jaksanut koko topicia läpi lukea, että taidanpa tässä lähinnä höpötellä omasta animen/mangan-kulutuksestani ja fanituksesta. Ehdoton lempppari animeni on Axis Powers Hetalia, ei voi mitään, olen Hetalisti henkeen ja vereen  :D

Kyseistä sarjaa ryhdyin netistä katselemaan nettikaverini innoittamana, ja rakastuin heti animen huumoriin ja (piirrostyyliin?) (En nyt ole varma piirretäänkö noita uudempia animeja enää niin kunnolla, tuntuu että melkein kaikki on tehty tietokoneella D:)
Hahmoista suosikkini on Arthur Kirkland (Englanti) mikä luultavasti johtuu hänen huvittavasta persoonastaan, ja tietysti siitä että hän on british gentleman  ;D

OTP Hetaliasta on sitten FrUK (Ranska ja Englanti) mikä johtuu siitä että sarjassa oli siihen niin kovasti viittauksia, ja mielestäni se on melkeinpä canonia. Hetalia-elokuva todistaa sen aikalailla.
Hetalia saattaa ehkä olla pelkkä fanservicelle pyhitetty sarja, kaupallinen, uusi Naruto ja paska, mutta minä löydän siitä hyvinkin hienoja ominaisuuksia.

Mielestäni sarjan voi ottaa hyvin vakavastikin, vaikka se nyt tapahtu lähinnä ficeissä, olen monta vakavaa Hetalia-ficciä lukenut joissa on historiaa kirjoitettu vakavasti Hetaliana ja kyllä on monet itkut tullut ^^

Sarja yhdistää eri valtioiden Hetalia-faneja, itse olen netissä löytänyt monta Hetaliasta innostunutta ulkomaalaista kaveria. Hetalian otan nykyään ehkä siinä mielessä turhan todesta, sillä uutisiakin aina kuunnellessa tulee tyrskähdeltyä esim. jollekin Kreikan sössinnälle (vaikka se ei tietenkään hauska asia oikeasti ole, minä kiero kun vain ajattelen kaiken Hetaliana)

Olen oikeastaan todennutkin, että jos joku nyt tulisi minulle vihaisesti riehumaan etteivät valtiot ole oikeasti olemassa, siis Hetalian niin luultavasti loukkaantuisin pahasti  :D Historian numerokin on noussut pilviin Hetalian ansiosta, ainoaa miinusta on se että kerran meinasin kokeessa puhua Venäjästä hän-muodossa xDDD

Minulla on yksi ystävä, joka on samanlainen Hetalisti kuin minä. Viime lokakuussa vietimme Hetalia-päivää (29.10) joka on jollakin tapaa ns."virallinen" tai jotain o.o Menimme keskustaan pyörimään valtioiden lippuja poskissa sun muuta fanikamaa mukana. Eräs espanjalainen poika tuli kysymään ystävältäni englanniksi että miksi hänen poskessaan on Espanjan lippu  :P

Olisi vielä paljon selitettävää tuosta Hetaliasta, mutta taidanpa vaihteeksi mainita erään toisen hyvän sarjan jota olen katsonut. Nimittäin Kuroshitsuji/Black Butler.

En ole kova Kuroshitsuji-fani, mutta kovasti sarjasta tykkään. Sebastiania ja Cieliä ikävä kyllä paritan, mutta se nyt vain johtuu siitä kaikesta fanservicestä mitä se on täynnä  :D Onhan se pedofiiliä, pervoa, kieroa jne. mutta se nyt on vain fiktiivinen anime  :P Claude/Alois on myös hyvä, mutta jotenkin niin surullinen kaksikko D:

Kuroshitsujissa pidän eritoten sarjan henkilöiden vaatteista, Cielillä on ties mitä ihania kodona/ouji -asukokonaisuuksia.
1800-luvun Englantikin on hieno, se on sarjassa mielestäni onnistunut ja tunnelmallinen.
Juoni on hyvä, vaikka sarja sortuukin paljon fanserviceen, mutta kyllä silti koukkuun jäin.

Suosikkipelisarjani on ehdottomasti Kingdom Hearts. Se tarina siinä on jotain niin mahtia ja samoin myös hahmot vaikka siinä paljon FF:stä onkin porukkaa. Parituksista Soriku ja Akuroku (ne perinteiset x)) ovat ne parhaat. Soriku on ehkä vielä parempi, se vaan on jotenkin niiiiiin canonia.

Yaoissa uke/seme-pelleily hivenen häiritsee, miksi sen toisen pitää olla tyttö?  :D No jaa, onhan niitä pareja joissa mielestäni toinen on uke tai seme, mikä johtuu hahmon persoonasta, koska jotkut vain eivät olet kovinkaan sen oloisia että uskottavasti voisivat olla top. (Hyvä esimerkki on Soriku, Sora vaan on... niin pieni? Ja nyt en siis viittaa fyysiseen kokoon. o.o)
Mutta esimerkki sellaisesta parista jossa molemmat ovat aika miehiä ja "tasavertaisia" on FrUK ja Sephiroth/Cloud.

Minun ei varmaan kannata enempää tässä pajattaa, toivottavasti hölmöilyistäni sai mitään tolkkua, eikä otsaani laiteta lappua jossa lukee "Todellinen törppö"  :D

Dria

  • ***
  • Viestejä: 939
  • Femmeilijä
Vs: Anime, manga ja J-dorama || cosplay, suosikkisarjasi...
« Vastaus #510 : 24.02.2012 18:47:26 »
Tämä kausi on tosiaankin ollut syksyä vaisumpi, sillä olen tällä kertaa aloittanut huomattavasti vähemmän sarjoja.

noitaminA-slotin sarjat eivät tehneet vaikutusta - Thermae Romae oli semihuvittava (ja onneksi lyhyt!), muttei loppujen lopuksi mitään ihmeellistä ja Black Rock Shooter taas tuskin tulee paranemaan tästä.
Ehdottoman totta. Onneksi kaudella on ollut jotain viihdyttävääkin katsottavaa, kuten jo mainitsemasi Poyopoyo Kansatsu Nikki vaikka suhtauduinkin siihen epäilevästi Nyanpiren jälkeeen. (En yleensä tykkää vampyyreista missään ja poikkeukset ovat harvinaisia) Poyo on ihanan suloinen ♥ ja sarja on hauska. PKN on tämän kauden parhaimmistoa, vaikken kaikkia sarjoja olekaan katsonut.

Black Rock Shooter on vähän... No, eipä ole tehnyt vaikutusta minuunkaan. Katsoin nelosjakson ja alussa ajattelin, että kouludraamastakin tulee jotain, mutta puolessa välissä olin valmis jättämään jakson kesken. Liika draamailu alkaa tympimään. Pettymys >:( Ajattelin, että notaminA-slotin sarja voisi onnistua. Yleensä en jätä edes huonoa sarjaa kesken, mutta BRS saattaa olla poikkeus. Vihaan tasapuolisesti kaikkia hahmoja sitä keskustelutukihenkilöä lukuunottamatta (Saya), joka lausuu hirveyksiä. Hän saa minut nauramaan. "They were all laughing at you" ja "You're the joke of the school now". Tällasia varmaan sanotaankin oppilaalle, joka tulee avautumaan siitä, kuinka hänen kirjoittamansa rakkauskirje laitettiin ilmoitustaululle kaikkien nähtäväksi.  ;D

Anotherilta odotin paljon, koska P.A:n tyyli on kaunis ja HanaIro oli ihana. Tähän mennessä se ei ole tehnyt mitenkään erikoista vaikutusta, jos ei lasketa sitä, kuinka se portaissa kaatunut tyyppi kuoli. Murhanhimoisia kapistuksia nuo sateenvarjot. Eniten harmittaa se, että suurin osa hahmoista on jäänyt kovin etäisiksi ja monta jaksoa meni siihen, ettei päässyt selville siitä, mitä tapahtuu. Tyyppejä kuolee, Mei on salaperäinen, mutta mitään ei selviä. tuntui siltä, että kauhuelementtejä oli laitettu vain koska ne ovat kauhuelementtejä.

Rinne no Lagrange on suhteellisen viihdyttävä, vaikkei olekaan tuonut mitään uutta mechatytöilyyn. Hahmot ovat aika tavanomaisia. Päähenkilö on sellainen optimistityyppi eikä ole onnistunut tekemään minuun kovin suurta vaikutusta. Itse asiassa päähenkilökolmikosta hän on ainoa, jonka nimeä en edes muista -_- Mukana on myös tyttö, jolla on suuret rinnat. Häneen tykästyin, koska uusimmassa jaksossa hänen menneisyyttään avattiin ja pikkulapsi versio on söpö. Kolmas tyttö on erikoinen ja kohtalaisen hiljainen alieni, joka ei saa sanottua haluamaansa suoraan. Tytön koko nimeä en muista tai osaa kirjoittaa lunttimatta, mutta Laniksi häntä kutsutaan.
Ai niin ja tyttöjen välillä on havaittavissa jotain kolmiodraamaa. Elättelen toiveita, että joku kirjoittaa ff.nettiin femmeä tästä sarjasta.

High school DxD on samalla tavalla viihdyttävä. Pitkästä aikaa ecchi-sarja, jota jaksan katsoa. Issei on söpö, jälki on hyvää ja sarja on mukaansatempaava. Eipä tästä voi sanoa oikeastaan muuta.

Recorder to Randoserua olen katsonut, mutta jos jaksot olisivat yhtään pidempiä, en kyllä viitsisi. Ensimmäisen kerran oli ihan hauskaa, kun poliisit pidättivät Atsushin, koska poika näyttää aikuiselta ja leikki luokkakavereidensa kanssa (jotka ovat alle 10), mutta toisen kerrna sama ei enää naurattanut. Toinen lyhyistä jaksoista koostuva sarja on Gokujou. Siitä minulla ei ole valittamista, mutten voi myöskään kehua sarjaa. Molemmissa sarjoissa osa vitseistä ei vana nappaa, mutta katson viikottain sen yhden jakson toivoen, että sillä kertaa nappaa.

Danshi Kokousei no Nichijou on ideana hyvä. En ole törmännyt sarjoihin, joissa keskityttäisiin lukiopoikien elämään eikä sekaan ole lisätty shounen-ai viitteitä. Pojat roolipelaavat, valmistautuvat koulun juhlaan, juttelevat, jne. Sarjassa on mukana myös tyttöjä mutta tämä ei ole pervoilua. Ei etsitä sitä oikeaa tai olla kaikkein parhaimpia korisksen/futiksen/jonkin muun pelaajia. Minusta sarjana tämä on virkistävä.

Sitten ei jää kuin kauden yllättävä. En ole koskaan aiemmin katsonut urheiluanimea, mutta nappasin Area no Kishin katsottavaksi. Päähenkilöpoika Kakerun isoveli kilpailee Japanin futisjoukkueessa vaikka on vasta 15. Samaa aikaa isoveli käy koulua ja on koulun jalkapallokerhon kapteeni. Arvasin kyllä melko pian, että isoveli joutuisi johonkin onnettomuuteen eikä voisi enää pelata, mutta tietystä ennalta-arvattavuudestaan huolimatta sarja on hyvä. Tykkään hahmoista, vaikka futis vie suuren osan jaksojen ajasta.
Toisaalta sarjassa on myös ärsyttäviä piirteitä. Seven (Oikea nimi on Nana Mishima) on Kakerun lapsuudenystävä, joka pelasi ainoana tyttönä poikien joukkueessa aiemmin. Sitten hän muutti Amerikkaan, mutta palasi takaisin Japaniin. Seven ja Kakeru ovat samalla luokalla taas, mikä on minusta ihan ok, mutta se, että Seven ei pelaa vaan on pelkkä manageri, häiritsee minua, koska olen saanut sellaisen käsityksen, että Seven haluaa pelata.

Okei, siinä on lyhyehköt mielipiteeni sarjoista, joita olen katsonut.



Rimppakintturohmuli, en voi väittää, että olisin kova Hetalia-fani. Olen katsonut ensimmäiset 52 jaksoa, mikä riitti minulle. Ymmärrän, miksi sarjalla on faneja ja ovathan maat tavallaan hauskoja, mutta sarjan huumori ei iske minuun. Kuroshitsui on katsottavien listallani, tosin ei kovin korkealla, koska elän sellaisessa käsityksessä, että siinä on vain miespäähenkilöitä ja koska shounen-aista/yaoista pitävä kaverini sarjaa suositteli, on siinä oltava jotain shounen-ai viboja.

Lainaus
Yaoissa uke/seme-pelleily hivenen häiritsee, miksi sen toisen pitää olla tyttö? 
En lue/katso shounen-aita tai yaoita, joten en osaa antaa tyhjentävää vastausta. Veikkaisin, että sarjoissa halutaan pitää perinteinen nais/mies asettelu ja sukupuoliroolit (mies on hyökkäävä, nainen alistuva), vaikka molemmat olisivat samaa sukupuolta. Yhteiskunta on heteronormatiivinen, se näkyy myös taiteissa. Minulla on hatara käsitys, että yaoi on naisten naisille piirtämää mangaa tai animeversioita tai originaaliyaoita. Toinen vähäpätöisempi syy voisi olla, että naiseksi pukeutuvia miehiä ei katsottaisi hyvällä, jos he olisivat vakavissaan, joten toisen on käyttäydyttävä sen vuoksi naisellisemmin. Okei, Hourou Musukossa on poika, joka haluaa olla tyttö, mutta tasapainon vuoksi on myös tyttö, joka haluaa ola poika...
Sama on shoujo-ain "tunnetuissa" pareissa, etenkin jos mennään 90-luvun puolelle. Haruka näyttää mieheltä, Michiru puolestaan on naisellinen. Anthy on prinsessa, Utena haluaa prinssiksi jne.

Bara puolestaan on sitä realistisempaa miesten välistä rakkautta, joka on suunnattu homomiehille. Mutta bara ei ole mikään ilmiö muualla kuin Japanissa.
"Ajan pyörä pyörii ja aikakaudet tulevat ja menevät jättäen jälkeensä muistoja, joista tarinat syntyvät. Tarinat haipuvat myyteiksi, ja myytitkin on jo kauan sitten unohdettu, kun ne luonut aikakausi jälleen koittaa."
Ava by Cea

syysmyrsky

  • ***
  • Viestejä: 194
Vs: Anime, manga ja J-dorama || cosplay, suosikkisarjasi...
« Vastaus #511 : 24.02.2012 19:24:18 »
Heitän eriävän mielipiteen näin huvin vuoksi.

En tykännyt Kuroshitsujin animesovituksesta juuri ollenkaan. :D Jokin siinä tökki aivan mielettömästi. Veikkaan, että kyse oli siitä, miten sarja ei mielestäni sekoittanut synkempiä teemoja ja puhdasta komediaa erityisen onnistuneesti (on kai makuasia, että miten paljon Phantomhiven palvelusväen koheltamista sietää). Lisäksi ne arcit olivat todella epätasalaatuisia - osa oli ihan jänniä ja osan aikana taas teki mieli lähinnä facepalmata. Loppupuolella oli hyvin vähän sellaisia juttuja, joista pidin, mutta aivan loppu oli toteutettu kivasti. Ja Kalafinan Lacrimosa on tosiaan aivan ihana. :3

En nyt tiedä haluanko edes katsoa kakkoskautta. D: Mangaa olen lukenut neljä kirjaa, ja siitä olen tykännyt paljon enemmän, vaikka sisäinen fanityttöni ei aivan lämpenekään sarjalle. Lisäksi kyrsii se, että suosikkihahmoni, Madam Red, ei pysy sarjassa kovinkaan pitkään. Sääli.

Jos joku nyt miettii, että miksi edes vaivauduin katsomaan Kuroshitsujin kokonaan, niin sille on ihan syynsä. :D Aktiivisesti olen katsonut animea vasta noin vuoden ajan, ja yritän silloin tällöin katsoa näitä supersuosittuja sarjoja ihan vain nähdäkseni, että mistä se hype johtuu ja mitä olen menettänyt (tästä syystä olen katsonut mm. Haruhin, Elfen Liedin ja Angel Beatsin). Kuroshitsuji nyt sattui olemaan yksi sellainen sarja, josta kuuli joka paikassa ja satun olemaan vielä pahuksen utelias.

Meepah

  • ***
  • Viestejä: 94
  • lamalapsi
Vs: Anime, manga ja J-dorama || cosplay, suosikkisarjasi...
« Vastaus #512 : 28.02.2012 12:43:31 »
Lainaus
Yaoissa uke/seme-pelleily hivenen häiritsee, miksi sen toisen pitää olla tyttö? 
En lue/katso shounen-aita tai yaoita, joten en osaa antaa tyhjentävää vastausta. Veikkaisin, että sarjoissa halutaan pitää perinteinen nais/mies asettelu ja sukupuoliroolit (mies on hyökkäävä, nainen alistuva), vaikka molemmat olisivat samaa sukupuolta. Yhteiskunta on heteronormatiivinen, se näkyy myös taiteissa. Minulla on hatara käsitys, että yaoi on naisten naisille piirtämää mangaa tai animeversioita tai originaaliyaoita. Toinen vähäpätöisempi syy voisi olla, että naiseksi pukeutuvia miehiä ei katsottaisi hyvällä, jos he olisivat vakavissaan, joten toisen on käyttäydyttävä sen vuoksi naisellisemmin. Okei, Hourou Musukossa on poika, joka haluaa olla tyttö, mutta tasapainon vuoksi on myös tyttö, joka haluaa ola poika...
Sama on shoujo-ain "tunnetuissa" pareissa, etenkin jos mennään 90-luvun puolelle. Haruka näyttää mieheltä, Michiru puolestaan on naisellinen. Anthy on prinsessa, Utena haluaa prinssiksi jne.

Bara puolestaan on sitä realistisempaa miesten välistä rakkautta, joka on suunnattu homomiehille. Mutta bara ei ole mikään ilmiö muualla kuin Japanissa.

MUN AIHE! Voisin kirjoittaa teille väitöskirjan yurin naisrooleista.

Joka tapauksessa suurinta osaa homoseksuaalisia suhteita esittävistä mankoista julkaistaan lehdissä, jotka ovat teemoitettua. Toki mukaan saattaa joskus eksyä Gunjo tai jotain realistisempaa, mutta lehdillä on teemansa ja niiden pitää myydä. Teemoihin liittyy pitkiä perinteitä. Baraa ei julkaista näissä lehdissä. Kyse on siis siitä, mitä meille länsimaisille lukijoille käännetään esim. lililicious, joka on erikoistunut kääntämään yuria ja kääntää Yuri Himeä ja sen sisarlehtiä, julkaisee luonnostaan vain sitä, mitä edellä mainituissa lehdissä julkaistaan. Japanilaiseen undergroundiin on vaikea päästä käsiksi, koska RAWeja ei toimiteta ihmisille. Se on yksi syy siihen, miksi meille näyttäytyy hyvin stereotypinen kuva.

Toinen syy on kohdeyleisö. Ensisijaisesti näitä lehtiä julkaistaan naisille, jotka eivät ole täysi-ikäisiä vaan teinejä, jotka haluavat oman annoksensa siirappia. Seuraavaksi julkaisen teille artikkelin, jonka nimi on "Naiset, jotka vihaavat naisia" eli miksi naisyleisö vihaa naishahmoja, mutta se sivuaa nyt aihetta. Yaoi ja yuri ovat fantasioiden toteuttamista. Ei naisia/miehiä sotkemassa söpöjen miehien/naisien kuvioita. Kumpaan tahansa voi samaistua (semeen/ukeen) ja toisesta voi unelmoida. Aina voi myös shipata ristiin ja muistaa sen uken parhaan ystävän, jolla on epätoivoinen ihastus ukeen itseensä. Kohdeyleisö haluaa tätä ja mangakat tekevät työtään toteuttaessaan näitä toiveita.

Kolmanneksi on tietenkin Japanin kulttuuri, joka on hyvin heteronormatiivinen ja valitettavasti sovinistinen. Naisia ei kunnioiteta ja naisten homoseksuaalisuus on melkoinen myytti ja epäkypsyyden osoitus. Nuoren on normaalia potea pientä neitseellistä ihastumista omaan sukupuoleensa, mutta aikuistuessa sen pitää suuntautua ja kohdistua vastakkaiseen sukupuoleen. Mennä töihin toimistoon, hankkia yksi lapsi, auto ja pitää huolta vanhemmista. Siihen ei mahdu realistisia kuvauksia homoseksuaalisuudesta. Niille ei ole kysyntää tarvittavissa määrin ja jos onkin, RAWeja ei tule meille asti.

SITTEN VIELÄ!

Michiru ja Haruka pohjaavat takaruzakaan eli pelkästään naisien esittämään teatteriin, joka tunnetaan juuri noista naisista, jotka pukeutuvat miehiksi. Haruka ei siis (vain) näytä mieheltä, vaan on selkeä viittaus tähän teatterityyppiin ja sen varjoissa velloviin lesbosuhteisiin. Voisin kirjoittaa tästäkin romaanin.

+ Anthy ei ole prinsessa eikä Anthya koskaan väitetä prinsessaksi. Anthy on morsian. Vissi ero. SPOILER!Anthy on noita. Kaiken lisäksi Utena ja stereotypisten sukupuoliroolien esitteleminen ovat epäkorrektisti samassa asiayhteydessä. Utena on kuitenkin - toisin kuin edellä mainittu Haruka - useammin mekossa ja naisen koulupuvussa.

Enemmänkin tyypillisistä yurin naisrooleista pitäisi mainita isosisko/pikkusisko -asetelma, johon pohjaavat kaikista vanhimmat edes sinne päin hieman menevät sarjat (Maya's Funeral song, se perhanan tennismanga) ja joka on jatkunut tähän päivään asti menestyksekkäästi (Maria-sama ga miteru, Strawberry Panic!, iso osa mangaa). Nykyään sen rinnalla on erityisesti mangassa Sasameki Koton ja Morinaga Milkin töiden ansiosta tavallisia koulutyttöjä, jotka tykästyvät toisiinsa ja ovat molemmat naisellisia.

Takaan kirjoittaneeni väärin noin puolet termeistä, mutta kaikki eivät ole tahallisia virheitä.

Yukimura

  • Mrs. Kurosaki
  • ***
  • Viestejä: 1 554
  • Ava by Tuhkatriinu
Vs: Anime, manga ja J-dorama || cosplay, suosikkisarjasi...
« Vastaus #513 : 28.02.2012 14:15:09 »
Kuinka moni tietää Soul Eaterin? Sangatsu manga nimittäin aloittaa sen kääntämisen toukokuussa! Mulla on siitä ensimmäinen osa ja sen perusteella mulla on vähän ristiriitaiset odotukset tuon kääntämisestä. Soul Eaterin ensimmäisessä osassa oli ainakin omaan makuun vähän liikaa pervoilua ja vähitellen mangan edetessä se häiritsi tunnelmaa ja ää. En tiedä mitä pitäisi sanoa. :D Kuka oikeasti odottaa tuon kääntämistä?

Miten suhtaudutte animeiden Hollywood -elokuvasovituksiin? Bleachista on nimittäin tulossa elokuvasovitus ja vielä Warner Brothersilta! Animesta riippuen tuollainen elokuva saattaisikin toimia, mutta kun ottaa huomioon millainen toiminta- ja taisteluanime Bleach on, niin epäilen sen toimivuutta. Miten tehdä esimerkiksi hollow'it ja shinigamien bankait? ;D

Kuinka moni on lukenut Hopeanuolen ja lukee tällä hetkellä Weediä? Katsoin lapsena Weedin animesovituksen ja on mielenkiintoista lukea se vihdoin ja viimein mangana. Hahmot aukeavat paremmin ja niistä saa paremman kuvan kuin mitä animessa sai ja oikeastaan Weed on pakko lukea, kiitos Hopeanuolen. :D Jos Ginga kiinnostaa enemmän, niin suosittelen katsastamaan tämän sivun!

tirsu

  • BubblegumKnight
  • ***
  • Viestejä: 1 990
  • Clara, my Clara
Vs: Anime, manga ja J-dorama || cosplay, suosikkisarjasi...
« Vastaus #514 : 28.02.2012 15:03:08 »

Miten suhtaudutte animeiden Hollywood -elokuvasovituksiin? Bleachista on nimittäin tulossa elokuvasovitus ja vielä Warner Brothersilta! Animesta riippuen tuollainen elokuva saattaisikin toimia, mutta kun ottaa huomioon millainen toiminta- ja taisteluanime Bleach on, niin epäilen sen toimivuutta. Miten tehdä esimerkiksi hollow'it ja shinigamien bankait? ;D

Ei hitto. Saisivat jättää tekemättä, kun kuitenkin siitä tulee kamala. Olen kyllä todella ennakkoluuloinen tuon suhteen, sillä Dragon Ball elokuvasovituksena oli totaalisen kauhea. Jotenkin on vaikea, että onnistuisivat Bleachin kanssa sen paremmin (vaikka olisi kuinka eri tekijät...). Ei kaikkea hyvää tarvitse mennä aina pilaamaan. Siis ei, ei, ei ja ei.
>> Don't give up. Not ever. Not for one single day. >> Clara Oswald

 >> How do sharks make babies? >> The 11th Doctor 
 >> Carefully? >> Clara Oswald
>> No, no, no - happily. >> The 11th Doctor

>> I don’t think I could ever forget you. >> The 12th Doctor

Raicelia

  • .trash queen.
  • ***
  • Viestejä: 27
  • 50 shades of dorks
Vs: Anime, manga ja J-dorama || cosplay, suosikkisarjasi...
« Vastaus #515 : 04.03.2012 20:29:08 »
Kuinka moni tietää Soul Eaterin? Sangatsu manga nimittäin aloittaa sen kääntämisen toukokuussa! Mulla on siitä ensimmäinen osa ja sen perusteella mulla on vähän ristiriitaiset odotukset tuon kääntämisestä. Soul Eaterin ensimmäisessä osassa oli ainakin omaan makuun vähän liikaa pervoilua ja vähitellen mangan edetessä se häiritsi tunnelmaa ja ää. En tiedä mitä pitäisi sanoa. :D Kuka oikeasti odottaa tuon kääntämistä?
No ainakin minä  ;D omistan 1-3 enkunkielista pokkaria , ja animesta en oo nähnyt kuin amv:ita, mutta on vaikuttanut hyvältä sarjalta. Tietysti huolestuttaa ne käännökset, että miten vaikka jotkin nimet tai iskut yms suomennetaan, mutta luotan Sangatsu mangaan et ne tekee hyvää jälkeä  ;)
p.s. pervoilu ei ainakaan minua haitannnut, totuin siihen jo Bleachissa

Miten suhtaudutte animeiden Hollywood -elokuvasovituksiin? Bleachista on nimittäin tulossa elokuvasovitus ja vielä Warner Brothersilta! Animesta riippuen tuollainen elokuva saattaisikin toimia, mutta kun ottaa huomioon millainen toiminta- ja taisteluanime Bleach on, niin epäilen sen toimivuutta. Miten tehdä esimerkiksi hollow'it ja shinigamien bankait? ;D

Suoraan sanottuna järkytyin. Ajatus tuntuu ihan mahdottomalta, sillä kuten mainitsit jo hollowt ja bankait..... karmivaa.  :-X
Ja vielä enemmän huolestuttaa ne näyttelijät. Kuka pystyisi näyttelemään esim. Rukiaa, Ichigoa, Orihimea, Rangikua, Tooshiroa, Byakuyaa, Renjiä.... no okei, ketään heistä?!  :o
Ja onko kerrottu vielä minkäläinen juoni siihen leffaan tulee?
Mie ainakin otan oksennuspussin mukaan, jos meen kattoo sitä leffaa kun se ilmestyy  ;D

Yukimura

  • Mrs. Kurosaki
  • ***
  • Viestejä: 1 554
  • Ava by Tuhkatriinu
Vs: Anime, manga ja J-dorama || cosplay, suosikkisarjasi...
« Vastaus #516 : 04.03.2012 20:45:52 »
p.s. pervoilu ei ainakaan minua haitannnut, totuin siihen jo Bleachissa
Soul Eaterin ensimmäisen pokkarin perusteella sen mangan pervoilu on pahempaa kuin Bleachissa. Soul Eaterin pervoilu on enemmän sellaista ''housut pois!'' menoa kun taas Bleachissa se on enemmän huumoria. Esmes Matsumoton lausahdukset rinnoistaan. ;D Näin mä asian näen, mutta sekin on vain mielipide kysymys. :)

Ja onko kerrottu vielä minkäläinen juoni siihen leffaan tulee?
Mie ainakin otan oksennuspussin mukaan, jos meen kattoo sitä leffaa kun se ilmestyy  ;D
Ei ainakaan vielä ja tuskinpa se suomeen asti tulee. :-X

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 520
  • 707
Vs: Anime, manga ja J-dorama || cosplay, suosikkisarjasi...
« Vastaus #517 : 05.03.2012 12:49:45 »
Minusta ainakin on hienoa, että Soul Eater tulee suomeksi. En ole sarjaa lukenut, mutta vaikuttaa ihan huomioimisen arvoiselta. :) Ja mukavaa, että suomeenkin tulee koko ajan enemmän muutakin kuin massasarjoja, okei Soul Eater saattaa olla suosittu tuolla jossain, mutta ei samalla tavalla kuin Naruto, Bleach, One Piece... :D

Miksi muuten vertailette Soul Eateria Bleachiin? Miksen löydä yhteyttä...

Ja kuinka moni on ruennut lukemaan Hero Talesia, jota nyt on se kolme osaa tullut? Itselläni on ensimmäinen ja toinen osa, mutta... en oikein tiedä mitä mieltä minä siitä olen. :D Kannattaako ostaa kolmaskin osa ja toivoa ihmettä vai jatkuuko se samalla linjalla, ettei oikein tiedä kiinnostaako vaiko ei kiinnosta?

Ja Bleachista elokuvasovitus. Se pitää nähdä, jos sellainen tulee. ;D Voi olla kaaos, mutta pakko se on silti nähdä.
Lainaus
Ei ainakaan vielä ja tuskinpa se suomeen asti tulee.
Saattaa vaikka tullakin, jos se tulee Warner Bros.:ilta, koska tulihan tämä Dragon Ball-elokuvaversiokin.

// *Kävi tutkimassa hollywood-sovitus leffaa ja palaa takaisin*

No, ensinnäkin spekuloida ei kannata vielä paljoakaan. :D Elokuva tulee vasta 2014. Edes ohjaajasta ei olla vielä varmoja. Muutamia mainittuja nimiä kyllä oli ja kiinnostus oikeasti Bleachia eikä rahaa kohtaan saattaisi saada jopa hyvän leffan aikaiseksi. Riippuen tosin myös budjetista. Ei visuaaliset tehosteet, kuten bankait tai hollow't tule olemaan ongelma, jos vaan on rahaa (esimerkeinä nyt vaikka Transformers).

Tuosta yllätyin, että nyt ne on saanut sopimukset aikaseks Hollywood-Death noteen... ei inspaa. Olisivat mieluummin tehneet EU-version tuosta edellisestä, eikä omaa leffaa.
« Viimeksi muokattu: 05.03.2012 12:56:58 kirjoittanut Odoshi »


“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.
But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

Aionka

  • Vapaamatkustaja
  • ***
  • Viestejä: 1 298
Vs: Anime, manga ja J-dorama || cosplay, suosikkisarjasi...
« Vastaus #518 : 05.03.2012 14:01:52 »
Yaoissa uke/seme-pelleily hivenen häiritsee, miksi sen toisen pitää olla tyttö?  :D No jaa, onhan niitä pareja joissa mielestäni toinen on uke tai seme, mikä johtuu hahmon persoonasta, koska jotkut vain eivät olet kovinkaan sen oloisia että uskottavasti voisivat olla top. (Hyvä esimerkki on Soriku, Sora vaan on... niin pieni? Ja nyt en siis viittaa fyysiseen kokoon. o.o)
Siis siksi juuri! :D Näitä sarjoja tehdään nimenomaan naisille. Suurta osaa naisyleisöstä ahdistaa/ärsyttää tyttöxpoika-jutuissa naishahmot, jotka on kauniita nättejä kilttejä ärsyttäviä herkkiä romanttisia (insert ihan mikä vaan sana), joten tää juttu kierretään tekemällä naishahmo, joka on muka poika. Naisyleisöstä ei tunnu enää yhtään niin ärsyttävältä! Ei tarvi enää yhtään niin moittia moraalittomuudesta tai tuntea alemmuuskompleksia, kun toinen paistaa pullia ja on niin ihkusöpö. Lisäksi rajummissa sarjoissa päähenkilöä voidaan kohdella myös enemmän kaltoin (raiskata), eikä lukijasta tunnu niin pahalta tai kiusaantuneelta!

Itse tykkään poikarakkaudesta vain ja ainoastaan, jos molemmat on ihan miehiä. Muuten kallistun kyllä tyttöpoikapareihin.

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 520
  • 707
Vs: Anime, manga ja J-dorama || cosplay, suosikkisarjasi...
« Vastaus #519 : 06.03.2012 13:15:02 »
Lainaus
Sitä leffaa tässä on odoteltu jo vuosia, saas nähdä tuleeko sitä ollenkaan.
Jep, sepä tässä se vitsi onkin. Onhan tuosta puhuttu - silloinkin, kun japsien versio tuli. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut asian eteen. Saa nähdä tapahtuuko nyt, kun olisi sopimuksetkin. :D Tuota on kai kaavailtu myöskin vuodelle 2014, että onhan tuohonkin tovi.


“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.
But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”