Kirjoittaja Aihe: Japanilainen populaarikulttuuri  (Luettu 315843 kertaa)

Fairy tale

  • ***
  • Viestejä: 2 809
Vs: Japanilainen populaarikulttuuri
« Vastaus #980 : 22.07.2022 08:40:16 »
Populaarikulttuuria tai ei. Uutinen sopinee tähän topikkiin.

Japanilaisluistelija Yuzuru Hanyu päättää kilpaluistelu-uransa. Hän jatkaa muissa luistelujutuissa, muttaa jättää kilpailemisen. Tämä tuli seuraamistani you tube kanavavista vastaan eilen.

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 598
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: Japanilainen populaarikulttuuri
« Vastaus #981 : 25.07.2022 20:34:26 »
Tarkoitukseni olis myös pitkästä aikaa cossata! Mulla onkin tilattuna SK8:n Kaorun siviiliasu (ja peruukki), kun en jaksa itse ommella mitään tällä kertaa, ja toivon että ne on hyvät ja saan kaikki osat ajoissa niin cossi onnistuu.
Hain tänään viimeiset tilatut cossiroippeet postista (eli melkein kaiken, koska kimono, peruukki + lasit), et nyt ois sit aika lailla cossi koossa! Vielä täytyy ainakin sopiva hiuslenksu kehitellä jostain, ja vähän haaveilen et löytäisin jostain jotain sopivaa Carla-rannekorun tekemiseksi, mutta se jää nähtäväks! Cossijutut on kaikki ollu ihan jees. Jo aiemmin saamani kengät (ja tabisukat) on hyvät, peruukki on pienellä stailauksella hyvä, lasit on hyvät, ja kimonokin on ihan jees, tosin sen mittasuhteet ei oo mitkään täydellisimmät mun kropalle. Sitäkin vähän ihmettelen, että kimono itsessään on tosi väljä, mutta obi-vyö on huomattavasti tiukempi. Sen kans täytyy näpertää jotain, jotta sen kaa jaksaa olla kaksi päivää, ja kimonosta täytyy ainakin lyhennellä vähän hihoja, ehkä myös kaventaa vähän. Mut kyl mä aion saada sen toimimaan! Onneksi tässä on vielä aikaa ahertaa noiden osien parissa.

Mites muiden cossi-/asu-/muut conijutut edistyy?
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 543
  • 707
Vs: Japanilainen populaarikulttuuri
« Vastaus #982 : 03.12.2022 08:21:18 »
Mites muiden cossi-/asu-/muut conijutut edistyy? Coni"jutut" edistyy, mitä nyt voin sanoa. :D Cosplaytahan en ole vuosikausiin harrastanut ja kun harrastin, oli ainoat cossini valmiina tilattuja (tai no, toisen ostin kaverilta, joka oli tilannut). Asuja en oikeen mieti, vaikka mietin. :D Mietin aina, että "ensiconiin sitten!!!" ja conit vaan tulee ja sit oon vaatekaapilla "sos!"-tilassa, kun conviikko koittaa ja pitäisi muka pakata matkalaukku. :P

No, onhan se nähty, että se minun panokseni on mennytkin sinne järjestämis- ja työvoima-akselille likipitäen alusta asti. :D Haaveilen kyllä, että joskus vielä cossaan ym. ja ehkä, että yrittäisin myös itse väsätä cossia tai vähintään tuunata, esim. Maxin Life is Strangesta, kun se käyttää kuitenkin arkivaatetta jne. Toki arvon kys. pelin Chloen ja Maxin välillä, oon ehkä oikeasti enemmän Chloe kuin Max, mutta ujostelen sitä Chloea etten muka rokkaa tarpeeksi. XD Minähän rokkaan aina... Nana Osaki-tyylejä oon kyllä käyttänyt, mutta että cossaisi omaa idoliaan, huh. (Fiktiivinen hahmo voi olla idoli, varmasti voi.)

Mutta tulin tänne herättelemään vähän keskustelua eri vinkkelistä ja kyselemään ja kalastelemaan Henkilöä, jota ehkä kaipailisin. :D Cosplay- ja muu vastaava pukuilu (furryt, muut omat hahmot ym.!) kierrätysmateriaaleista ja ekologisesti, mitä ajatuksia? Mulla on varma muistikuva, että joku kilpailija todennäköisesti WCS:ssä tai NCC:ssä oli tehnyt suurimmilta osin vai kokonaan kierrätysmateriaaliperiaatteella (tyyliin "tässä mekossa on paloja vanhasta sateenvarjosta!") cossinsa ja hämärä muistikuva, että jossain conissa olisi ollut ohjelmapuolella joku kierrätys/ekologisuusteema, mutta en kuollaksenikaan muista conia, vuotta saati itse ohjelmapitäjää. Muistelenko höpöjä, vai osaisiko joku vihjata oikean henkilön suuntaan? Nimimerkki-tasolla edes, että kaivaa Instasta tmv. :D Toi cosplayaaja oli tosiaan WCS/NCC sillä perusteella, että muita cosplaykisoja en ole katsonut varmaan ~8 vuoteen? Traconissa (*mainostan*) työvoima pääsee siis omaan katsomoon isoon saliin jne., että sinne on ollut suht. helppo sujahtaa, jos muistaa pyytää cosplaykisat vapaaksi ym. Etuna loistava, kun saatat olla nakissa ennen, jälkeen tai saada nakin (tällaiset "sankarit" siis) kesken kisan. :D (Sankari siis vapaaehtoisesti vapaaehtoinen työnsankari, joka ottaa nakkeja myös vuorojensa ulkopuolella. Möin sieluni ehkä kymmenen vuotta sitten. Ja hyvin myyty.)

Jos on tosiaan ajatuksia kierrätys/ekologinen aiheesta, ois hauskaa! Mutta kys. henkilö/ohjelma jne. voit laittaa tänne tai yksällä, ym. tai jos jopa oot itse cosplayaaja teeman parissa, voit laittaa yksää rohkeasti. :) Voin yv selittää vähän paremmin, mutta onhan tämä jännä puheenparsi muutenkin, mutta ohjelma(pitäjä) ja/tai harrastaja olisi myös hakusessa. :D

Ps. Näyttää uhkaavasti siltä, että "vihdoin tuun taas Frostiin!!!"-Frostini peruuntuu. :( Pankki muisti sellaisella muksalla laskulla opintolainan tiimoilta, mikä iskee vähän vyön alle tuon conin kannalta.:|
“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.



But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

Verinen Paronitar

  • monkerias
  • ***
  • Viestejä: 1 990
  • monokkeli huurussa
Vs: Japanilainen populaarikulttuuri
« Vastaus #983 : 06.12.2022 14:06:30 »
Lainaus
hämärä muistikuva, että jossain conissa olisi ollut ohjelmapuolella joku kierrätys/ekologisuusteema

Cossauksen ekologisista kysymyksistä olen itsekin ollut kuuntelemassa puheohjelmaa, veikkaisin vuoden 2018 tai 2019 Traconia tai Poplculttia todennäköiseksi. Hyvin hämärät mielikuvat kyllä siitä, missä tää on ollut xD  Oli muistaakseni ihan mukava luento, joskaan ei minulle antanut oikein mitään kun käytän jo valmiiksi niin paljon kirppari-matskuja omissa asuissa. 
sano mua rovastiks

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 543
  • 707
Vs: Japanilainen populaarikulttuuri
« Vastaus #984 : 06.12.2022 14:14:50 »
Lainaus
hämärä muistikuva, että jossain conissa olisi ollut ohjelmapuolella joku kierrätys/ekologisuusteema

Cossauksen ekologisista kysymyksistä olen itsekin ollut kuuntelemassa puheohjelmaa, veikkaisin vuoden 2018 tai 2019 Traconia tai Poplculttia todennäköiseksi. Hyvin hämärät mielikuvat kyllä siitä, missä tää on ollut xD  Oli muistaakseni ihan mukava luento, joskaan ei minulle antanut oikein mitään kun käytän jo valmiiksi niin paljon kirppari-matskuja omissa asuissa.
Mä etsisin ehkä just sellasta painotusta, että "ekakertalaiselle sopii!", että toihan ois hyvä. Vaikkei tarjois ehkä pidempää harrastaneille hirmusti uutta. :) Mut pittääpä kurkkaa Traconin ohjelmii noilta vuosilta. Popcultissa en oo ollut, joten toi Tracon ois todennäkösempi, mistä muistelen. Toki, saa nähä, joskun löydän henkilön onko se ihan !? -fiiliksissä, kun meen nykii hihasta. :D Mutta kiitos VePa. <3 Tsekkasin nimittäin joo Traconin ohjelmaa, mut viimevuotista. :D
“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.



But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 543
  • 707
Vs: Japanilainen populaarikulttuuri
« Vastaus #985 : 05.02.2023 10:47:16 »
Desucon Frostbite oli ja meni, oli kivaa. Toki kuulin pari ikävämpääkin juttua, että ilmeisesti kävijäpuolella ei ole ollut sellaista yhteisön tuntua, mitä yleensä on coneissa saanut kokea vieraille juttelussa ym. Tämä toki oli yksittäisen henkilön mielipide, enkä voi itse tuumata samaa, kun minun yhteisöni on niin työvoimaan painottuva. Oli kyllä ihana nähdä työvoiman lisäksi yhtä vanhaa työvoimakollegaa, joka nyt kävijänä ja totta vieköön finiläisiä myös! <3 Työvoimassa oli myös kivaa, tuttuun tapaan ja saattaa oikeestioikeesti olla, että tulen kesädesuun ekaa kertaa ikinä! Työvoimahakemusta pitäisi toki rustailla. :) En minä kävijäksi uskalla yrittää, kun liput vaa hujahtaa ja mistä minä saisin rajattomasti kahvia, jos en työvoimaetuna. :D Suosittelen työvoimaa toki myös muille, kun kahvinjanoisille. ;)

Se toinen juttu oli kyllä surkeampi, mikä nousi cosplaypiireissä myös keskusteluun. Rita Luodiko cossaajaa oli syytetty transfobian tukemisesta, koska J. K. Rowling. Itse en saanut tuntemattomilta (tai tutuiltakaan) kommenttia täydestä luihuisoutfitistä kaapuineen, neuleineen ja sen sellaisineen, mutta myönnän sen pelottaneen uskallanko mennä luihuisena, kun mm. kirjagramissa sain aikamoisen ryöpytyksen juuri saman casen tiimoilta. Jotenni surullista, että cosplaypiireissä tullut vastaan sitä kiusaa, kuka saa cossata ja mitä saa cossata kinaa, joka on ollut vissiin enemmänkin tapetilla muiden cossausten tiimoilta, mutta nyt myös Pottereiden, tai no, J. K. Rowlingin. :( Luin vähän tuota cosplaykeskustelua, missä perusteltiin, mutta myös räkytettiin puolin ja toisin. Hyviä nostoja, hyviä perusteluita puolesta ja vastaan, mutta kyllä se kinaaminen sai lopettamaan lukemisen. Itsehän olisin halunnut tuon Rita-cossaajan kanssa yhteiskuvaa, mutta en edes pongannut häntä conista (oli ilmeisesti ollut asussa vain joitain tunteja öö lauantaina?). No, näin kuvan ja vaan ihastelin, mutta. Ei ole ollut kaikkien mieleen.

Positiivisiin ajatuksiin palatakseni, olen katsonut animea! Sain mm. Yuri!!! on Icen joku aika sitten oikeasti loppuun, kun se oli varmaan 1,5 vuotta työn alla ne huimat 12 jaksoa. :D Katsoin harvemmin kuin kerran kuussa tyyliin jakson, vaikka tykkäsin, jotenkin se katsominen aina jäi. Sitten etenin vähän Kuroko no Basukessa, josta tykkään ja Netflixistähän se löytyy suomisubeilla, jes! Sieltä löytyy myös Vinland Saga, josta oon tykännyt. Ollaan jossain kohtaa menossa, mutta ei ainakaan julkasutahdissa. :D Mutta tiedä vaikka, saatasko julkaisutahti kiinni (julkaisua on joka maanantai). Onko joku muukin tykästynyt Vinlandiin? :)

Elokuvapuolella katsoin töissä Nausicaän pitkästä aikaa. Se on kyllä huippu! Kyllä: minulle maksetaan kerran kuussa siitä, että vietän animeiltaa nuorten kanssa, leffan ja yleisen pöhinän sekä muun toiminnan merkeissä. :D Ei huono! Lainasin kyseistä nuorteniltaa varten muita vaihtoehtoja kirjastosta, joten tulin napanneeksi itselle samoilla vauhdeilla Bellen, joka voisi olla tänään katselulistalla. :) Kumppani ehotti jo eilen, mutta minä pöhisin jotain ja kumppanilla oli pelirehvit sitten kuitenkin kaverin kanssa, kun olisin ollut katselumoodissa. :D Älkää spoilatko, mutta tykkäsittekö, jos olette nähneet Bellen?

Ainiin, tuli vastaan otsikkotason artikkeli, että Haoya Miyazaki palaa taas eläkkeeltä. :D Se ei kyllä millään malta pysyä siellä, mutta eipä se minua haittaa. ;) Jos tämä oli kolmas eläke, eikö kolmas kerta jo todista, ettei eläke kannata. :D
“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.



But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

Lusikkasirri

  • Pölypallero
  • ***
  • Viestejä: 188
Vs: Japanilainen populaarikulttuuri
« Vastaus #986 : 03.07.2023 23:51:05 »
Hyvät Yuri! On Ice -toverini. Kai olette jo nähneet tämän. Taitoluistelija Yuzuru Hanyu luistelemassa History Makerin tahtiin!!! Tuli ihanat nostalgiafiilikset tästä videosta <3 Tulinpa vaan hehkuttamaan vähäsen, hihii. Pitäisi varmaan katsoa YOI uudestaan, näkeeköhän sitä enää mistään?

Olen lukenut viimeisen vuoden aikana aika paljon mangaa. Erityisesti shojo- ja joseisarjoja olen yrittänyt etsiä käsiini, ehkä vähän huonolla menestyksellä. Tällä hetkellä inspiroi semmoinen Fruits Basketin tyylinen ihmisuhdedraama/romantiikka ja sillä tavalla, että se olisi pääosassa. Kuulemma A Condition Called Love'sta on tulossa ensi vuonna anime! Se on kuulemma hyvä romantiikkasarja, toivottavasti animekin on hyvä!

Lukemisiini ovat kuuluneet ainakin Witch Hat Atelier, sarja taikuutta rakastavasta Coco-tytöstä, joka saa uteliaisuutensa vuoksi tietää, että taikuuden taidon voi oppia kuka tahansa, eivät vain noidiksi syntyneet, Haikyuu!!, lentopallo-urheilu-shonenia, Chihayafuru, romantiikka+urheilu-joseita/shojoa, pyörii Karuta-nimisen korttipelin ympärillä ja Ouran High School Host Club, romanttinen komedia. Manga on parempi kuin anime, jota en saanut silloin joskus 2017 loppuun... Voin kyllä suositella näitä kaikkia! Chihayafurua ei vain ole vielä julkaistu kokonaan englanniksi, olen lukenut laitonta fanikäännöstä... Hyi minua. Mutta se on todella hyvä!! Ostan sillä sekunnilla, kunhan julkaisevat sen fyysisesti. Muut löytyy ainakin pk-seudun kirjastoista.

Sitten vielä YouTube-suositus: Colleen's Manga Recs suosittelee ja analysoi erilaisia mangasarjoja, usein shojoa. Mielenkiintoista sisältöä, olen bongannut juuri Chihayafurun ja A Condition Called Loven Colleenin kanavalta.
it's been a long time coming
- Miss Americana & the Heartbreak Prince -

Fairy tale

  • ***
  • Viestejä: 2 809
Vs: Japanilainen populaarikulttuuri
« Vastaus #987 : 04.07.2023 21:19:57 »
Lusikkasirri, oiipa kiva pitkästä aikaa katsoa Yuzurun luistelua.  :-*
Kiva kun laitoit linkin.

Mun kaikki animeen tutustumiset tapahtuvat Chrunchyrollin ilmaisversion tarjoamasta valikoimasta ja onhan Yuri!!! on Ice sielläkin. Vaatii vain kärsivällisyyttä kun mainokset keskeyttävät välillä katsomista ja jotkut pelimainokset ovat joskus niin järkäleitä, että kone voi mennä solmuun.

Itse olen vähän tuskaillut kun eivät nuo saa aikaiseksi vääntää Yuri!!! on Ice elokuvaa valmiiksi. Maaliskuulle luvattukin päivä lipui jo ohi. Ollaan ilman sitten.  :-\
« Viimeksi muokattu: 04.07.2023 21:22:54 kirjoittanut Fairy tale »

Lusikkasirri

  • Pölypallero
  • ***
  • Viestejä: 188
Vs: Japanilainen populaarikulttuuri
« Vastaus #988 : 08.07.2023 23:22:39 »
Hyvä tietää, että YOI on vielä katseltavissa! Voisin sitä jopa repäistä ja ostaa Chrunchyrollin joksikin aikaa ja katsoa ehkä jotain muutakin 🤔 Töissä käyminen on vain aika aikaavievää :D Ehkä syksyllä sitten. Tosin silloin saattaa olla fuksivuoden kiireet tiellä... Olen myös vähän huomannut, etten ole oikein suoratoistosarjaihminen. Minulla oli Netflix joulun aikaan kaksi kuukautta Young Royalsin kakkoskauden takia ja ajattelin, että katsoisin myös the Crownin vitoskauden, mutta en sitten saanut katsottua kuin vain Young Royalsin. Ei vain jotenkin ollut energiaa tai motivaatiota. Mutta ehkä animen kanssa voisi olla eri tilanne.
it's been a long time coming
- Miss Americana & the Heartbreak Prince -

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 543
  • 707
Vs: Japanilainen populaarikulttuuri
« Vastaus #989 : 30.08.2023 08:42:01 »
Traconiin tulijoita? Cossaatteko? Mitäs fiiliksiä tulevasta conista? :) Tuntuu, että syksyn  tulo viivästyy, kun Tracon siirtyikin vielä entistä syksymmälle. :D jotenni syksy aina alkaa Traconista! Itsehän pukeudun taas keltaiseen ja oranssiin (järjestyksenvalvojan keltaista, esihenkilön oranssia). Ps., kun joku sanoo, ettei rytäkässä saanut lippuja, liputan aina työvoiman puolesta. ;) Saapi ruokoo, lippua ja vähä jälkikäteen kiitoshuveja. Ja kavereita, kokemuksia ja erittäi hauskoo on. Traconissa musta parasta tehdä hommia ja onpa siinä vielä pari muutakin pikkukrumeluuria, mistä naattia. Majotuksen sain järjestymään Ilvekseen, kun oli vähän sos! majottumisen kanssa, että perunko koko saamarin conin koska majotuskriisi. En oo ennee nii vetreä, että conien lattiamajotuksiin kykenis. :D Aikoinaan 2011-2015 (?) vielä nukuin, ehkä jonnii conin viel 2016 (Frostbite ??). Tracon 2016 tais olla eka, että oltiin jossai muualla, ku lattialla. :D Paluuta ei oo itellä, mutta jos joku viel notkistuu, on työvoiman lattiamajotus tosiaan myös ilmanen. :P

Conkesä Traconin myötä alkaa olla taputeltu ja edessä mahdollisesti oma eläköityminen. En tiiä, mutta mietin, vaihtuuko conit kirjamessuihin ja sen sellaiseen, kun kaikkea ei vaan voi saada. Todennäköisesti en lähde enää Ropeconin coniteaan hakemaan edes, enkä tiedä, jääkö Desucon Frostbite välistä, kesädesut jääneet aina, että jos vaan luovuttaisi niiden suhteen. Voi olla, etten Traconiinkaan yritä, jos en sitten tee sitä "yhtä keikkaa" työvoimassa. Coneista toki kirjallisuustapahtumina Finncon ja Kummacon varmaan tulisi olemaan juttuja. Mutta en tosiaan tiedä, kun coneja on tehty vuodesta 2011 ihan vaan puhtaasti rakkaudesta lajiin. Tulis iksu! Mutta jotenni konkretisoitunut, etten voi elää ja hengittää "kahta" maailmaa, kirja-/kirjoitus ja tapahtumapuolta, ainakaan sillä tasolla, millä oon ollut tai vähintään yrittännä. :(

Mut uskosin, että animet ja mangat tulis yhä olee ees hiuksen hienosti arjessa, jospa enemmänkin,  kun ei sälää kaikkea maailman coneja. Hyllyssä ois kokonainen sarja Astra muun muassa, pari osaa Velhon morsianta, jotain alkua One Punch Manista jnejne. :D Ja Netflixissähä nyt ois ok animekattaus, Crunchyn puolella Fruist Basket (2019) jne.. Mutta ei oo ollu älyä tai jaksuja, mutta jospa taas joskus. Ainoot katotut on Vinland Sagan kaudet 1-2 ja Tekken: Bloodline, mikä oli ihan ok pikkuanime (onko se ees anime :D kai?? vai joku länsimaalainen animeyritys).
“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.



But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 598
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: Japanilainen populaarikulttuuri
« Vastaus #990 : 30.08.2023 21:33:34 »
Minä oon tulossa Traconiin! Yksi cossikin on tulossa, Sarazanmain Kuji Tooi. Minä ja muutama muu ollaan tekemässä ryhmäcossi sunnuntaille, tosin liikutaan kaikki omissa porukoissamme niin meidän ei ole tarkoitus olla yhdessä kuin aika lyhyen aikaa. Vähän kans puhuttiin, että minä sekä Kazukin ja Entan cossaajat voitais mennä laulamaan karaokessa Sarazanmai no Uta (koska se on niiden hahmojen laulama sarjassakin), mutta kattoo onnistuuko käytännössä, ja onko koko biisiä listoilla edes. Desussa se muistaakseni on, mutta karaokelistat eroaa pikkaisen toisistaan. Mutta sen tiedän varmuudella, että Traconinkin listoilla on Sarazanmaista biisejä! (Jos saatais myös meidän Reo- ja Mabu-cossaajat laulamaan niiden hahmojen biisi Kawausoiyaa nii ois aika siistii :D)

Lainaus
Conkesä Traconin myötä alkaa olla taputeltu ja edessä mahdollisesti oma eläköityminen. En tiiä, mutta mietin, vaihtuuko conit kirjamessuihin ja sen sellaiseen, kun kaikkea ei vaan voi saada.
Kaikkea ei voi toki saada, mutta eihän sitä silti tartte automaattisesti luopua jostain kokonaan! Ei varsinkaan jos tykkää ja conitus tuo iloa. Taukoja voi pitää, tai sitten vain conittaa aiempaa vähemmän. Mullakin oli joku väli marraskuu 2010 - elokuu 2014 käytännössä conitonta (taisin peräti yhteen Helloconiin osallistua sillä aikavälillä, ja Hellocon on niin erilainen verrattuna näihin ns. perusocneihin), mutta sitten kun alkoi olla kauhee ikävä coneilua niin Tracon 2014 "palautti" mut harrastuksen pariin.

Mulla jatkuu conivuosi Traconinkin jälkeen vielä. Shumicon on tulossa lokakuussa ja Kibecon marraskuussa. Ja on toki Poniconikin myöhemmin syyskuussa, mutta se ei liity japanilaiseen populaarikulttuuriin (vaan My Little Ponyihin :D). Haluan osaltani tukea pienempiäkin coneja, ja kun nyt sattuu pääkaupunkiseudulla olemaan niitä niin helppo osallistua. Kibeconeissa olen käynyt ihan ekasta lähtien. Nyt marraskuussa pidettävä on ekaa kertaa uusissa tiloissa! Aiemmat oli Sellon kirjastossa (jossa oli keväällä myös Chibi-Kibecon), siitähän se nimikin on lähtöisin, mutta kyllä sen huomas jo tokassa Kibeconissa, että kirjaston tilat on liian pienet suhteessa kävijöiden määrään. Ihana kyllä kun on ollut suosittu!



Joistain animeistakin olis kiva taas höpöttää mut en oikee tiiä et mitä ja mistä. Katoin kyl tässä elokuussa noin viikossa Slayersin ja oon ehkä vähän obsessed. Periaatteessa tosi suoraviivaista kohellusseikkailufantasiaa 90-luvulta mut niin hyvää, oon tykännyt ihan liikaa :D Aloin katsoa sitä alun perin ihan vain sen takia, että siinä kolmella hahmolla on samat seiyuut kuin SK8:n Kaorulla, Kojiroulla ja Ainosukella, eikä ollut kyllä yhtään huono päätös. Aloitin myös shippaamaan Gourrya ja Zelgadisia ääninäyttelijöiden takia tulevan Kaoru/Kojirou-ulottuvuuden takia 🙈😂 Ja siis sekin toimii mun mielestä ihan sarjan sisälläkin! Hyvät hahmot erikseenkin, lempparini. Mulla on myös fici-ideoitakin jo, ja itse asiassa sain niitä jo ennen kuin olin aloittanut edes koko sarjan katsomista. Vielä kun sais kirjoitettuakin jotain... Mutta Gourry/Zeliä tulossa jossain vaiheessa, se on varmaa.
Täytyy kans aloittaa Slayers Next pian koska äää tartten lisää. Nyt mulla tosin on menossa uudelleenkatsomiset Sarazanmaista ja Osomatsu-sanista, ja haluun saada ne katsottua ennen kuin aloitan mitään uutta. En oikee tykkää siitä jos on liikaa sarjoja kesken, jotkut jää kuitenkin aina roikkumaan.
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 543
  • 707
Vs: Japanilainen populaarikulttuuri
« Vastaus #991 : 18.09.2023 12:20:40 »
Larjus kyllä asian ytimessä, että välivuosi tai vuodet jne. ettei sen tarvitse olla ihan eläköitymistä. Mut fundeeraan näitä nyt, jne. kun on niin siistei juttuja kahteen suuntaan. :( Mut ihanaa, et Larjuksen conivuosi jatkuu! Täältä maailmankolkasta ei mitenkään voi kaikkiin jne., kun kuitenni matkaa. Tulee siis oikeastaan panostettua Ropecon, Tracon ja Desucon Frostbiten suuntiin, mutta esim. nyt on työvoimahaku Frostiin auki ja en vit*u tiiä, miten tuon kanssa. :D No, ehkä keksin ennen haun loppumista ja/tai laitan Turvalle viestiä, että sos, en tiedä, saanko lisäaikaa tuumia. :D Jv:t kuitenni ihan kelpo valuuttaa ja oon ihan onni, että Desujen Turva on mahtava tyyppi. Mähän siis peruin tosi tiukalla varoajalla kesädesun, kun lahoilin ja se SOITTI MULLE, et ootko ihan ok.<333 itku tuli. :D

Tracon oli best. <3 en kyllä osunut yhteenkään ohjelmaan, vaikka kalenteroin muutamat, mut vielä oudompaa oli etten osunut ees myyntipöydille enkä kirppiksellekään. :D Tein jv-vuoron, jv-esimiesvuoron ja yhden puistojv-vuoron. Ja ne oli kyl.<3 Toki, tuli vähän kurjuus esimiesillasta, mut se sit sillee parantu jnejne. eikä ollukaa sellanen Asia, mitä mun väsyaivot ajatteli sillo illan päätteeks. :) Toki, kun en osunut mihinkään, en nähnyt ees Larjusta. :(

Mut siis, kuka muu sekoilee jo nyt, kun Tracon paljasti ensvuoden teemaa kuvalla, joka siis vahvasti viittaa Taru Sormusten Herraan?? En tiedä, miten Tolkien istuu Traconiin tmv., mut jotain tosi coolia varmasti luvassa. :D
“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.



But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

Lusikkasirri

  • Pölypallero
  • ***
  • Viestejä: 188
Vs: Japanilainen populaarikulttuuri
« Vastaus #992 : 18.09.2023 20:40:46 »
Mulle conit on vielä vähän vieras maaperä; oon osallistunut elämäni aikana kahteen, molempiin vain päivälipulla. Worldconiin 2017 ja nyt tänä vuonna Ropeconiin. Yritin saada lippuja kesän Desuconiin, mutta en saanut, kun ne meni niin nopeasti ja myyntiaikataulut osui tosi huonosti ja en ryhtynyt second-hand-lippuja metsästämään. Frostbite kiinnostelee, työvoima ehkä myös. Kannattaako hakea, jos conkokemus on näin surkea? Partion myötä mulle on kyllä vapaaehtoistyö- ja tapahtumanjärjestämiskokemusta kertynyt ihan isoissakin organisaatioissa.

Kaikki conit kiinnostaa hirveästi, mutta musta tuntuu myös, etten tiedä, mitä coneja edes on olemassa... Ja sitten on tietenkin raha. Se aina tulee vähän semmoiseksi henkiseksi esteeksi. Että viittiikö nyt kuitenkaan lähteä ja maksaa lipuista, junalipuista, ruuista ja majoituksesta ynnä muusta. Vaikka mulla ois ollut ihan varaa lähteä, joku mörkö kuiskailee takaraivossa, että halvemmalla pääsisit, jos et menisi... Mulla ei myöskään oikein ole ollut kavereita, joita kiinnostaisi lähteä mun kanssa :( Ei kyllä ole vieläkään... Sisko oli tulossa kesän Desuun, mutta en tiiä haluuko frostbiteen, varsinkaan töihin.

Mutta juu, saa suositella, vinkata ja listata coneja, joita on olemassa :D Vähän kaikki kiinnostaa, ehkä eniten just manga, anime ja Japani-teemaiset, kuten Desucon.
it's been a long time coming
- Miss Americana & the Heartbreak Prince -

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 598
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: Japanilainen populaarikulttuuri
« Vastaus #993 : 19.09.2023 18:24:13 »
Desuconin liput meni kyllä joo hetkessä. Mä en siitä ekasta erästä edes saanut lippuja, mutta tokassa onnisti. Tänä vuonna Traconissakin myytiin liput ihan hetkessä. Tiedän monia, jotka oli liikkeellä heti silloin, kun liput tuli myyntiin, mutta jäivät silti ilman. Conien suosio on kyllä kasvanut hurjasti vuosien aikana, ainakin näiden isojen tunnetuimpien, sillä mä muistan hyvin nekin ajat, kun esim. Desun lippuja oli myytäväksi vielä tapahtumapäivänäkin. Onhan se kyllä kiva, että suosiota riittää. Toivottavasti kävijöitä riittää myös pienempiin coneihin eikä vain niihin kaikkein isoimpiin. (Siksi mäkin haluan tukea näitä pienempiä coneja ja uusia, sen mitä pystyn.)

Lainaus
Vaikka mulla ois ollut ihan varaa lähteä, joku mörkö kuiskailee takaraivossa, että halvemmalla pääsisit, jos et menisi... Mulla ei myöskään oikein ole ollut kavereita, joita kiinnostaisi lähteä mun kanssa :(
Kyllähän aina coneihin menee ainakin jonkin verran rahaa, mutta niinhän sitä menee melkein kaikkeen muuhunkin elämässä. Mä ainakin olen pitänyt coneja hintansa arvoisina.
Coniseuran puute on kyllä ikävä juttu :/ Olen itse ollut yhden ainoan kerran pääosin yksin conissa (viime Desussa, kun siskoni sairastui juuri edellisenä päivänä eikä päässyt tulemaan), ja ei se kyllä yksin ollut läheskään niin kivaa kuin jonkun kanssa, vaikka silloinkin vähän tuttuja näin. Tiedän kyllä monia, jotka mielellään osallistuvat "yksin" coneihin. Jotkut puolestaan etsivät esim. Facebookin anime- ym. ryhmistä coniseuraa. (Ja jos sattuu samaan coniin minun kanssa, niin minun (ja siskoni) seuraan saa aina liittyä!)

Mutta juu, saa suositella, vinkata ja listata coneja, joita on olemassa :D Vähän kaikki kiinnostaa, ehkä eniten just manga, anime ja Japani-teemaiset, kuten Desucon.
Täältä löytyy Concon-tapahtumakalenteri, josta löytyy ainakin suurin osa tulevista coneista. Niitä nimiä voi sitten jatkogoogletella niin löytyy tarkemmin tietoa esim. tapahtumapaikoista, lipuista ja ohjelmista.
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Lusikkasirri

  • Pölypallero
  • ***
  • Viestejä: 188
Vs: Japanilainen populaarikulttuuri
« Vastaus #994 : 29.09.2023 18:07:21 »
Kiitos linkistä ja vinkeistä Larjus. Rahanmeno on elämän ikävä perusasia, josta ahdistumisesta mun pitäisi päästä yli, elämästä tulisi paljon helpompaa. Ehkä tää omilleen muuttaminen auttaa tähän, kun on pakko ostaa ruokaa ym.

Pitää kyllä tota Frostbitea vähän vielä miettiä, kun menin ilmoittautumaan ja hakemaan pariin yliopistojuttuun. Toisessa on harjoitukset varmaan intensiivisesti päällä just tammikuussa ja toinen on viikonlopun mittainen tapahtuma. Että juu, kiireinen talvi on edessä. Pitää varmaan sit keväällä olla tarkkana ja suunnitella etukäteen, mihin kesän coneista lähden. Silloin niitä olisi eniten. Ja ehtisi rekrytoida kavereita mukaan :D

Haluaisin uskoa, että kiinnostus ja yleisön kasvu valuisi myös tekijäpuolelle. Kyllä niitäkin aina löytyy, jotka haluaa ruveta järkkäämään, kun kiinnostuneiden määrä kasvaa tarpeeksi isoksi. Itse olen aika hyvä esimerkki, uudehko conittaja, joka jo ihan tosissaan on pohtinu tekijäksi lähtemistä.
it's been a long time coming
- Miss Americana & the Heartbreak Prince -

Lusikkasirri

  • Pölypallero
  • ***
  • Viestejä: 188
Vs: Japanilainen populaarikulttuuri
« Vastaus #995 : 16.11.2023 19:48:28 »
Hehee, sain Desucon Frostbiteen lipun! Päädyin tosiaan hakemaan myös vapaaehtoiseksi, mutta sinne en tällä kertaa päässyt. Jos joku muu oli yhtä nopea lippujen kanssa, olisi hauska nähdä conissa :) Mulla ei tosiaan ole coniseuraa; sisko ei päässyt mun kanssa eikä mulla oikein oo muita kavereita, jota olisin voinut kysyä mukaan. Eiköhän siellä ihan hauskaa ole, vaikkei seuraa olekaan. Ainakin voin itse päättää, mihin ohjelmiin osallistun eikä tarvitse keskustella ja tehdä kompromisseja :D

Nyt pitäisi vaan päättää, haluanko pukeutua mitenkään 🤔 Joku hahmoasu voisi olla hauska, mutta kysymys kuuluu, mikä? En oikein osaa ommella eikä varmaan ole aikaakaan, eli varmaan joku kirppiscosplay voisi olla ihan toteutettavissa.
it's been a long time coming
- Miss Americana & the Heartbreak Prince -

Fairy tale

  • ***
  • Viestejä: 2 809
Vs: Japanilainen populaarikulttuuri
« Vastaus #996 : 24.01.2024 17:45:49 »
Olen kuluttanut aikaani joulukuun ja tammikuun katsoen Attack on Titania. Siihen tuli syksyllä kauan odotettu finaalikausi jolloin mainokset tulivat minun silmiini. Ja nyt kun on melko tiivistä tahtia tuota katsonut niin siinäpä on järkäle joka on tehty taidokkaasti ja jännittävästi. Mielenkiinto pysyy yllä joka kaudessa ja sarja etenee mielenkiintoisesti vähin erin salaisuuksia paljastaen. Enää viimeinen tunnin kestävä jakso katsomatta.

Olen tyytyväinen, että tämä on toteutettu animena, vaikka saisi tästä kyllä melkoisen sarjan ihan kuvattunakin.
Mappan tuotantoa. (En enää ihmettele miksi ei Yuri!!! on Icesta tule toista kautta/elokuvaa, kun ovat työskennelleet tämän ja Jujutsu Kaisenin parissa).

Lusikkasirri

  • Pölypallero
  • ***
  • Viestejä: 188
Vs: Japanilainen populaarikulttuuri
« Vastaus #997 : 25.01.2024 18:56:09 »
Se, että YOI:sta ei oo vieläkään toista kautta, on kyllä laitonta. Mutta kai sen ymmärtää, jos studiolla on ollut kiireitä muiden projektien kanssa. Kiva kuulla, että AOT on iskenyt ja oot viihtynyt. En ole ikinä tutustunut siihen sen enempää, koska musta tuntuu, että ainoastaan ahdistuisin sitä katsellessa. Jotenkin tuollainen erittäin väkivaltainen ja julma maailma ei inspiroi ollenkaan.

Mun uusin tuttavuus on Shiina Karuhon Kimi ni Todoke, luin joululomalla kaikki Helmet-kirjastoissa olleet kappaleet (22/30) ja tykkäsin. Nyt pitäisi sitten kaivella jostain internetin syövereistä loputkin osat. Jostain syystä kirjastossa ei ollut kaikkia osia... Sen siitä jälleen kerran saa, kun ne sarjat jotka haluaisin lukea ovat niitä marginaalin marginaaleja. Englanninkielinen shojo-manga Suomessa. Suosikkihahmoni oli varmaan Ayane Yano. Hänen rakkauselämänsä haasteet olivat jopa huolestuttavan samaistuttavia. Muutenkin Kimi ni Todoken hahmot ja teemat olivat ihanan pehmeitä ja tarina täytti kaikki klassisen shojo-coming of age-sarjan tunnuspiirteet luotettavasti ja varmasti :D Ei turhaan ole jopa genrensä klassikkoja.

Huomenna olisi lähtö Desucon Frostbiteen. Vielä pitäisi hoitaa vikat järjestöhommat ennen kuin voin aloittaa pakkaamisen. Vähän listasin jo tavaroita paperille. Päädyin nyt siihen, etten pukeudu mihinkään cosplay-asuun. Minulla ei todellakaan ole ollut nyt tästä alkuvuodesta lainkaan aikaa mihinkään ylimääräiseen. Mutta vähän kivemmat vaatteet, joita ei ole arkena tullut käytettyä, otan mukaan 8)
it's been a long time coming
- Miss Americana & the Heartbreak Prince -