Kirjoittaja Aihe: Japanilainen populaarikulttuuri  (Luettu 316531 kertaa)

leofurioso

  • ***
  • Viestejä: 1 097
  • Kiitos Koiranruusulle avasta aikoinaan. <3
    • Versova_matkalaukku
Vs: Japanilainen populaarikulttuuri
« Vastaus #760 : 14.01.2015 09:44:53 »
Itsehän huomannut, että animea ei oo oikein tullut katsottua pitkään aikaan, koska lähinnä siirtynyt aasialaisiin draamoihin, joita ei niitäkään viime aikoina kauheasti katsonut. Ehkä tää on taas mulla "kausiluontoista", että mangaa kuluu sitten taas entistä enemmän. En tiedä kuinka monelle täällä esim. Tomu Ohmin Midnight Secretary-manga on tullut tutuksi, mutta se piirrustustyyli ja juonikin ihan mahtava, ainakin omasta mielestäni. On se ainakin vaihtelua mun yaoi-lukemiseeni, joka koostuu hyvin vahvasti mm. Youka Nittan ja Mika Sadahiron mangoista taas kerran. Tosin teinpähän yllättävänkin löydön lukiessa mangaa netissä, kun valitsin tietyt genret, sillä en ollut ennen tiennytkään, että mm. Harlequin-kirjoista tehty mangaversiot. Tokihan ne on aika ennalta-arvattavia ja muuta "hömppää", mutta ne mitä itse lukenut netistä, niin kauhean kauniit piirrostyylit niissä on. Lähinnä silloin tuppaa harmittaan, jos piirtäjä ei oo muita sarjoja tehnyt kuin niitä, ns. Harlequin-mangaa vai miksi sitä sanoisi. Ja ehkä sekin mielenkiintoista siinä manga-genressä tai sarjassa vai miksi kuvaisi sitä parhaiten, sillä hahmot jopa joissain tapauksissa pyritty hyvin länsimaiseen/eurooppalaiseen tyyliin tehtäväksi ja siinäkin mielestäni kyseisia mangoja piirtäneet mangakat onnistuneet hyvin, vaikka juoni Harlequin-tasoinen olisikin ja sellaista "yltiöromanttista" ainakin jossain vaiheessa mangaa.

Sen lisäksi itse kiinnittänyt huomion myös Weed-mangaan, sillä tokihan Hopeanuolessa on oma taikansa, mutta Weed alkanut tuntuu viime aikoina jopa sellaiselta, että mitä tässä oikein tapahtuu-mangalta. Toki piirrostyyli sama, mutta jotain siinä on. Ehkä sekin, että alkanut tottumaan englanniksi lukemaan lähes kaiken, voi suomennokset tuntua oudolta korviin tai sitten siinä jotain muuta. Tosin pikkuveljeni tykkää kyseisestä sarjasta ja hankkii sen uusimman aina, joka kummallisesti sitten päätyy aina mun kirjahyllyn mangaosioon. Kai se on hänen ajatuksensa sitten, että siellä säilyy hyvänä ja tarpeen vaatiessa sieltä voi lainata. Muuten tosin itsekin ihmetellyt, että joko olen muuttunut nirsoksi tai sitten Suomeen ei tuoda niin hyvää mangaa tällä hetkellä, että edes kannattaisi hankkia hyllyyn. Eniten tosin harmittaa, että tietyt mm. Sadahiron ja Nittan yaoit vaan unelmaa, että niitä saisi muualta kuin USA:sta tilata ja sehän nyt ei kannata tullimaksujen ja muun vuoksi. No ehkä joskus vielä tulevat Suomeen saakka myös.

Itse tässä voisi kaivata taas jotain aasialaista draamaa. Tosin viimeksi katsonut Hana Kimin viime vuoden puolella. Ja toisaalta ei niin väliä, minkä maalainen, sillä jostain syystä jopa huomannut senkin, että korealainen on ehkä hieman japanilaista syrjäyttämässä, mutta toisaalta kummassakin hyviä puolia. Ehkä pitäisi itsekin katsoa, mitä viime aikoina tullut uutuuksina, sillä jos nyt katselisi jotain. Tai sitten päädyn taas katsomaan jostain syystä Hana Yori Dangoa tai Gokusenia. Melkein miettinyt jopa sitä, että löytyisiköhän mahdollisia uutuuksia yaoi-animen saati aasialaisen draaman puolelta, sillä tosin ehkä itse nähnyt vähemmän yaoi/BL-sarjoja. Tiedä sitten joko ei oo löytänyt tai sitten draamapuolella vähäisempää kuin edes animepuolella. Tosin jos mä yhtään itseäni tiedän, niin päädyn jossain vaiheessa taas kerran katselemaan Ai no Kusabi-yaoianimen, sillä se on ehkä yksi parhaista 90-luvun taidonnäytteistä, ainakin yaoin saralla. Sillä muistaakseni se on 90-luvulla eikä jo 80-luvulla tehty.
« Viimeksi muokattu: 14.01.2015 23:42:31 kirjoittanut leofurioso »
endless rain,fall on my heart, kokoro no kizu,let me forget, all of the hate, all of the sadness....by X- Japan

tellie

  • ***
  • Viestejä: 1 384
Vs: Japanilainen populaarikulttuuri
« Vastaus #761 : 14.01.2015 22:46:53 »
Pelkään, että alan kohta katsoa animea enkkudubilla :|

On vaan niin kätevää tehdä samalla käsitöitä kuin katsoa, mutta tekstejä ei siinä pysty lukemaan menettämättä paljon.
I am experiencing an unfamiliar sense of motivation.
- Kai, last of the Brunnen-G

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 613
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: Japanilainen populaarikulttuuri
« Vastaus #762 : 21.01.2015 21:55:24 »
Pidensin taas superhyperpitkää katso-nämä-sarjat-listaani lisäämällä sinne (ja aloittamalla melkeinpä samantien) Romeo no Aoi Soran, koska mulla tuli tumblr:ssa vastaan sen alkutunnarin piano cover ja rakastuin :D Vaikka oon aika lailla vasta aloittanut tän sarjan, rakastan tätäkin nyt jo .__. Jotenkin tulee herkistynyt olo tätä katsoessa. Ihanaa parikymmentä vuotta vanhaa animointia, niin hyvässä kuin pahassakin :D Mut tykkään <3


// Vilkasin vähän Wikipediaa ja... Romeon ääninäyttelijä on sama ku Gravitationin Tohmalla! o__O En ois uskonut. Ja Alfredolla sama ku Digimonin Taichilla.
« Viimeksi muokattu: 21.01.2015 22:15:32 kirjoittanut Larjus »
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Iloinen Sipuli

  • Potterhead forever
  • ***
  • Viestejä: 435
  • Olen jälleen takaisin!
Vs: Japanilainen populaarikulttuuri
« Vastaus #763 : 27.02.2015 08:02:41 »
Yritetäänpäs täällä hieman herätellä tätäkin topicia...

Finiläiset hoi! Olen ihan varma, että täältä löytyy muitakin Kuroko no Basukea katselevia / lukevia? Itselläni on nyt reilu kuukausi takana fandomin parissa, ja myönnettävä on että olen aivan koukussa :D. Hahmot ovat ehkä parhaita ikinä ja sarja muutenkin äärimmäisen viihdyttävä, vaikka perusluonteeltaan ehkä ei niin vakava olekaan. Joka tapauksessa, sarja tarjoaa loistaat puitteet myös näin fandommielessä.

Kolmoskausihan pyörii parhaillaan, ja sitä seuraan viikottain, entäs te muut? Ja mangan olen toki lukenut ajat sitten, entäs te? Finin knb-ihmiset, astukaa esiin, tiedän että teitä on!
Fanfiction: all the stories live forever

Welcome to the Island - there's no coming back (Ei hätää, tämä ficci tullaan kirjoittamaan valmiiksi!)

Nanumea

  • varjolapsi
  • ***
  • Viestejä: 41
Vs: Japanilainen populaarikulttuuri
« Vastaus #764 : 02.04.2015 16:00:54 »
Itse luin Kuroko no Basuken vuosia sitten. Olin onnekas ja pokkareita sattui löytymään kirjastosta useampia kerralla niin, että sain koko sarjan kahlattua läpi viikossa. Nyt voisin ihan nostalgiasyistä palata sen pariin, kun juonikin on sopivasti unohtunut.

Viime aikoina olen löytänyt nämä vähän synkemmät animet, lähinnä kavereiden vinkkausten perusteella. Rakastuin Shinsekai Yorin dystopiafiilikseen, sen upeaan maailmaan ja jännittävään tunnelmaan ja sen loputtua löysin ikävää helpottamaan Tokyo Ghoulin. Animessa melkeinpä kaipaan kauhuelementtejä, vaikka näyteltyjä kauhuelokuvia en ole koskaan kyennyt katsomaan. Myös Deadman Wonderlandia olen vilkuillut viime aikoina. Synkänpuoleista jännittävää katsottavaa saa suositella, mikäs sen parempi tapa viettää pääsiäistä kuin tuijottaa animea jaksotolkulla aamusta iltaan!
Kaikki surut voidaan kestää, jos ne ovat osa tarinaa tai niistä kirjoitetaan sellainen

tumblr

Meepah

  • ***
  • Viestejä: 94
  • lamalapsi
Vs: Japanilainen populaarikulttuuri
« Vastaus #765 : 02.04.2015 16:22:58 »
Jos Shin sekai yori iskee, kannattaa ehdottomasti lukea alkuperäinen teos, jonka saa (vähän laittomasti*) täältä. Shin sekai yori on ehdottomasti japanilaisten kirjoitettujen juttujeni top 10-listalla ja pidin animestakin, mutta se joutui jättämään hyvin paljon pois. Anime tosin keskittyi enemmän Mariaan hahmona, joten siinä mielessä lukiessa saattaa pettyä, mutta muuten SSY on hyvä tapa siirtyä usein surkeistakin animeadaptaatioista alkuperäisiin pohjatarinoihin. Kirjat, light novelit ja visual novelit kääntyy aika heikosti animeksi ellei sovitusta ole tekemässä KyoAni. + pari poikkeustapausta.

Higurashista, Uminekosta tai yhdestäkään Type-Moonin sarjasta ei ole olemassa animea. Piste.

Viime aikoina täällä on pyörinyt erityisesti Yuri kuma arashi, koska Ikuhara on jumala ja palvon maata hänen jalkojensa alla. Kannattaa katsoa ihan vain sen takia, että Ikuhara todella tuntee länsimaisen kauhun ja osaa viitata siihen. Jokin päivä saan ehkä kauhusarjan Ikuharan käsikirjoittamana. Silloin voisin itkeä onnesta. YKA kertoo japanilaisesta yhteiskunnasta, yurista (genrenä) ja lesbokarhuista ja karhulesboista. 12 jaksoa, ei vaadi paljon. Herneitä saa vetää nenäänsä haluamansa määrän.

Durarara!!x2 on kanssa katsottu. Tykkään enemmän alkuperäisistä kirjoista, mutta ihan siedettävä animeadaptaatio tämäkin on. Animoinnin laatu on kyllä välillä ihan mielettömän heikkoa. Kannattaa tästäkin etsiä käsiinsä käännetyt kirjat. Jatkoa joutuu kuitenkin odottamaan heinäkuuhun.

Akatsuki no Yonan animeversio oli kanssa aika söpö ja monellakin tapaa onnistunut. Yona on laatunainen, 10/10, menisin naimisiin. Jos on ikävä vakavaa sohjoa, suosittelen lämpimästi. Yona on myös mangana ihana ja art on silkkaa rakkautta silmilleni. Sisältää politiikkaa ja söpöjä (mies)hahmoja.

Tällä hetkellä odotan Ore monogatarin alkamista. Pari päivää vielä.

* Tekijä tietää, että teoksesta on fanikäännös ja suhtautuu siihen lunkisti, mutta Shin sekai yori anime on muistaakseni lisensioitu jenkkilöissä.

// Beyond poisti vähän laittoman latauslinkin. (:
« Viimeksi muokattu: 02.04.2015 16:42:17 kirjoittanut Beyond »

Beyond

  • Kamui
  • ***
  • Viestejä: 1 873
  • op HaX
Vs: Japanilainen populaarikulttuuri
« Vastaus #766 : 02.04.2015 16:57:03 »
Tulin muistuttelemaan tänne ketjuun Finin säännöistä, joiden mukaan laittomia latauslinkkejä ei jaella, olipa tekijän asenne kuinka rento hyvänsä asian tiimoilta. Meillä on ylläpidossa näihin asioihin täysi nollatoleranssi joka tapauksessa, eikä japanilainen populaarikulttuuri ole tässä asiassa poikkeus. Sarjoista saa keskustella täysin vapaasti, mutta jos ne ovat sellaisia, joiden laillinen kulutustapa on jostain syystä ongelmallinen, älkäämme jatkossa jaelko muille ohjeita siihen, miten tuotteen saa käsiinsä.
Hellät sanat pilaavat ruman maailman,
johon tahdot kuulua ja tappaa Jumalan.

Nanumea

  • varjolapsi
  • ***
  • Viestejä: 41
Vs: Japanilainen populaarikulttuuri
« Vastaus #767 : 02.04.2015 17:27:21 »
Jos Shin sekai yori iskee, kannattaa ehdottomasti lukea alkuperäinen teos, jonka saa (vähän laittomasti*) täältä. Shin sekai yori on ehdottomasti japanilaisten kirjoitettujen juttujeni top 10-listalla ja pidin animestakin, mutta se joutui jättämään hyvin paljon pois. Anime tosin keskittyi enemmän Mariaan hahmona, joten siinä mielessä lukiessa saattaa pettyä, mutta muuten SSY on hyvä tapa siirtyä usein surkeistakin animeadaptaatioista alkuperäisiin pohjatarinoihin. Kirjat, light novelit ja visual novelit kääntyy aika heikosti animeksi ellei sovitusta ole tekemässä KyoAni. + pari poikkeustapausta.

Itse asiassa luin tuon kirjan ennen animea! Pidin tarinasta kovasti ja koska tiesin mitä juonelta odottaa, jaksoin myös ne vähän epämääräisemmät animejaksot.

Suuri kiitos kiinnostavista vinkeistä, yuria ei koskaan voi olla liikaa.
« Viimeksi muokattu: 02.04.2015 17:35:29 kirjoittanut Nanumea »
Kaikki surut voidaan kestää, jos ne ovat osa tarinaa tai niistä kirjoitetaan sellainen

tumblr

haryu

  • pRINsessa
  • ***
  • Viestejä: 2 220
  • the gay ships are the yay ships
Vs: Japanilainen populaarikulttuuri
« Vastaus #768 : 24.04.2015 12:15:37 »
Heihei, voisiko joku ystävällinen (tai vähemmän ystävällinen) sielu kertoa minulle jotain seuraavista mangoista/animeista: Kukoko no Basuke, Free! ja Fullmetal Alchemist. Oon leikitellyt ajatuksella et kaivelisin noita jostain netin tai kirjaston syövereistä koten oisi kiva saada tietää niistä jotakin :) (tosin yksi ystäväni on FMA-friikki ja piti mulle kunnon puheen miksi kannattaisi tutustua :D)

Itellä ehdoton suosikkimanga on Naruto. Animessa noiden hahmojen äänet teki niin pahaa (hyihyi en tykännyt yhtään) että töppäsi ekaan jaksoon. Magoissa oon pokkarin 65 kohdalla ja harmittaa kun ei oo rahaa ostaa sen jälkeisiä eikä tuosta lähimmästä kirjastosta löydy niitä.

Toinen rakkaus on Cherry Juice. Tarina koostuu neljästä pokkarista mutta aah silti se on niin lumoava ja ihana että luen ne aina vaan uusiksi. <3
Myrsky vesilasissa, etten jopa sanoisi. -Biitti

Beyond

  • Kamui
  • ***
  • Viestejä: 1 873
  • op HaX
Vs: Japanilainen populaarikulttuuri
« Vastaus #769 : 24.04.2015 12:54:53 »
Heihei, voisiko joku ystävällinen (tai vähemmän ystävällinen) sielu kertoa minulle jotain seuraavista mangoista/animeista: Kukoko no Basuke, Free! ja Fullmetal Alchemist. Oon leikitellyt ajatuksella et kaivelisin noita jostain netin tai kirjaston syövereistä koten oisi kiva saada tietää niistä jotakin :) (tosin yksi ystäväni on FMA-friikki ja piti mulle kunnon puheen miksi kannattaisi tutustua :D)

Oih, suosittelen jokaiseen noista tutustumista! ^^ Näistä kaikki kuuluvat aikalailla lempisarjoihini, joten voisin tehdä jonkinlaiset tiivistelmät (olen kyllä huono tiivistämään :')) ja kertoilla vähän, millaisia fiiliksiä sarjat ovat itsessäni herättäneet, josko joku noista vaikka sitten nappaisikin. ^^

Kuroko no Basuke on periaatteessa pelkkä koripallosta kertova anime, joka kertoo kohtalaisen hyväntuulisella otteella Seirinin lukion koripallojoukkueesta ja heidän tavoitteistaan olla voitokkaita lajissa. Sarjan päähenkilö on Kuroko, jonka tavoitteena on todistaa entisille joukkuetovereilleen, että koripallo on joukkuelaji, eikä yksittäisten pelaajien näytös. Tässä sarjassa pidän eniten siitä, että vaikka aihe onkin periaatteessa todella simppeli, hahmokaarti on todella monipuolinen ja hyvin rakennettu. Ihmissuhteita on kuvattu todella inhimmilisesti, minkä lisäksi tavallaan tarina kulkee hieman takaperin siinä mielessä, että vasta tällä hetkellä meneillään oleva 3. tuontantokausi ylipäätään selittää, mitkä ovat päähenkilön todelliset motiivit. Visuaalisesti sarja on myös todella miellyttävä, koska koripallo näyttää ainakin sata kertaa eeppisemmältä animena kuin tavan telkkarista katsottuna! :D

Free! jatkaa sitten samoilla linjoilla KnB:n kanssa siinä mielessä, että sekin on urheiluanime, tällä kertaa uimajoukkueeseen keskittynyt. Luonteeltaan Free! keskittyy toisaalta huomattavan vähän siihen urheilupuoleen. Tämän sarjan vahvuudeksi toteaisin myös sen, miten hahmojen välisiä suhteita kuvataan, minkä lisäksi sarja on jotenkin hirveän herttaista pölöilyä. :'D Tämä on ehdottomasti sellainen hyvän tuulen sarja, jonka värimaailma on muuten karkkia silmille. Siinä mielessä tämä sarja on jännä, että vaikka varsinaiseksi päähahmoksi onkin nimetty Haruka-niminen heebo, sarja oikeastaan tuntuu käsittelevän neljää muutakin hahmoa erittäin tasavertaisesti ja perusteellisesti.

Fullmetal Alchemist kertoo veljeksistä, jotka tahtovat löytää viisasten kiven herättääkseen äitinsä eloon. Sarjassa eletään vaihtoehtotodellisuudessa, jossa fysiikan lait korvautuvat alkemian laeilla: alkemia on tiede, jolla voi manipuloida materiaa. Sarjan päähenkilön ovat lajissa erittäin taitavia, mutta eivät sentään niin taitavia, että kykenisivät herättämään ketään henkiin pelkillä omilla taidoillaan, minkä takia he sitten lähtevätkin etsimään tietoa viisasten kivestä. Valtionarmeija kiinnostuu veljesten tutkimuksista erinäisten tapahtumien myötä, joten sarja pyörii myös aika paljon kohtalaisen militaristisen valtion armeijan sisällä. Tämä anime on tietyllä tavalla filosofinen, mutta ei missään nimessä liian raskasta katsottavaa, vaan tasapaino huumorin ja synkän välillä on todella sopiva. :D
« Viimeksi muokattu: 24.04.2015 12:57:03 kirjoittanut Beyond »
Hellät sanat pilaavat ruman maailman,
johon tahdot kuulua ja tappaa Jumalan.

Peccantis

  • ***
  • Viestejä: 743
Vs: Japanilainen populaarikulttuuri
« Vastaus #770 : 27.04.2015 10:22:26 »
Pelkään, että alan kohta katsoa animea enkkudubilla :|

On vaan niin kätevää tehdä samalla käsitöitä kuin katsoa, mutta tekstejä ei siinä pysty lukemaan menettämättä paljon.
Tai sitten voisit katsoa Fukumotoa, vaikka Kaiji kaudet 1 ja 2 ja muita ei taida ollakaan. Pärjäät ihmeen pitkälle muutamalla avainsanalla...

zawa........zawa........


Niiii pitikin ranttailla tänne UtaPurin kolmoskaudesta.

Ghnyy. Ykkösjakso katsottu. Olipas puisevaa. Onhan tietysti pakollista pikakurssittaa uusi yleisö mukaan meininkiin ja muistuttaa vähän vanhojenkin mieleen mistä olikaan kyse mutta oliko ihan pakko tiivistää joka ikinen hahmo siihen samaan viiden sanan raakakonseptiin jota kelailtiin ykköskausi ihan puhki?! yhyy! *tuskaisaa kierintää lattialla* Sehän on Vain Ykkösjakso mut siltiiiiih. SHAININGU ei nyt kyl kovin kimaltanu kyl ja tunnarimusatkin oli ihan pölynmakuisia ja lopputunnarin.... animaatio........... *myötähäpeän väreet intensifieeraavat*

No jaa toisaalta riepotuksessa on ny sit mukana sempait kans.

Ja mun pääkanuuna Reijistä maailman cockteaseimpana mansluttina tais saada ittelleen ikuiset perustukset. Reichan ;__; ole edes sinä syy katsoa kausi loppuun saakka!

Mut se on huippuboonus et Haruka ei enää ähki kuin nymfohypnoosissa joka kerta kun joku poika tekee jotain lievästikään söpöä. *tuplapeukku*

Tän jälkeen sit taitaakin olla vuorossa hermohierontaa jonkun klassikon parissa, vaikka Baccano tai Little Witch Academia.
« Viimeksi muokattu: 27.04.2015 11:22:00 kirjoittanut Peccantis »

haryu

  • pRINsessa
  • ***
  • Viestejä: 2 220
  • the gay ships are the yay ships
Vs: Japanilainen populaarikulttuuri
« Vastaus #771 : 27.04.2015 16:23:27 »
Voi kiitos Beyond! Alkoi kyllä himottaa etenkin KnB ja Free! Uijui.

Mitenkäs on, valitsetteko mielummin animen vai magan, jos kiinnostutte jostain sarjasta?
Myrsky vesilasissa, etten jopa sanoisi. -Biitti

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 613
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: Japanilainen populaarikulttuuri
« Vastaus #772 : 27.04.2015 21:50:42 »
Joo Free! kannattaa katsoa :D Aivan ihana sarja. KyoAni epäonnistuu harvoin jos lainkaan <3
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Verinen Paronitar

  • monkerias
  • ***
  • Viestejä: 1 990
  • monokkeli huurussa
Vs: Japanilainen populaarikulttuuri
« Vastaus #773 : 28.04.2015 12:48:17 »
Joo, harmillisesti tulee itsekin usein tsekattua ensin se anime... Se vaan on jotenkin niin paljon helpompaa. Toisaalta monesti animea tulee katsottuakin vähän silleen vasemmalla silmällä ajantappona, kun ei jaksa muutakaan tehdä, mangaan tarttuessa taas haluan upota tarinaan ja hahmoihin vähän syvällisemmin. Myös esim. just noi urheiluanimet on sellaisia, että vaikka niitä onkin hurjan mukava katsoa ja tykkään monista hahmoista kovasti, niin aihepiiri on yksinkertaisesti sellainen, etten koe mitään kauhean suurta tarvetta seurata samaa tarinaa ei-liikkuvana kuvana. (tosin Yowamushi Pedal on kyllä nyt lisensoitu käännettäväksi ja painettavaksi, vähän kyllä jo harkitsen...)

Lainaus
oon esmes kuullut, että Tokyo Ghoul mangana olisi aika loistava ainakin tiettyyn pisteeseen asti, mutta kiinnostus tippui animen kahden kauden jälkeen mangaakin kohtaan täysin nollaan

Mulla tippui kiinnostus koko sarjaa kohtaan jo ykköskauden aikana; tokaa kautta en olekaan sitten edes harkinnut katsovani, saati sitten tutustuvani mangaan...  ::)  Se tuntuu itsestänikin aika epäreilulta, koska ultimaattinen suosikkimangani Saiyuki on sellainen, että luen sitä vielä kaikkien näiden vuosienkin jälkeen ihan liekehtien ja nykyään uuden chapterin ilmestyessä olen tippa linssissä jo valmiiksi, mutta se anime... *puistatus* jooeihyi.

Toisaalta taas sitten joku Pandora Hearts oli sellainen, että vaikkei se anime nyt niin kovin kummoinen ollut ja loppupuoli levähti käsiin aika huolella, niin kiinnostus mangaan syttyi silti.

Pitäisi varmaan enemmän tutkailla valikoimaa sellaisista mangoista, joista ei ole animea tehty, niin saisi luettua enemmän  :D  Ja valkkaisi jotain sellaista, joka on ilmestynyt englanniksi printtiversiona. Sen verran heikko rahatilanne meikäläisellä kyllä on, ettei ihan summamutikassa raaski mitään ostaa, mutta jos tsekkaisi parit ekat volumet netistä, ja jos on mieluista tavaraa, niin sitten voisi siirtyä paperiseen. Toisaalta mun kirjahyllyt on jo täysiä, joten sinänsä paska suunnitelma.
sano mua rovastiks

leofurioso

  • ***
  • Viestejä: 1 097
  • Kiitos Koiranruusulle avasta aikoinaan. <3
    • Versova_matkalaukku
Vs: Japanilainen populaarikulttuuri
« Vastaus #774 : 07.05.2015 23:15:23 »
Mitenkäs on, valitsetteko mielummin animen vai magan, jos kiinnostutte jostain sarjasta?

Itsehän olen sellainen että, jos kiinnostun jostain, niin luen mangana periaatteessa ensimmäisenä sen. Tosin se ei yllätä, kun nykyään oon todella huono katsoon animea, kun usein tuppaa anime muuttuun aasialaisiin draamoihin. On toki poikkeuksia, kuten Kuroko no Basuken katsoin ensiksi animena, mutta myöhemmin luin sen mangana. Mutta periaatteessa mangana luen ensiksi, mutta toisaalta esim. omasta ikisuosikki Ai No Kusabista ei ees oo tehty mangaversiota, joten ne on poikkeuksia, jotka vahvistaa säännöt. Joten ehkä oon poikkeuksellinen tai sitten vaan omituinen, että mieluummin luen sen mangan tai manhwan kuin katson animea. Tosin sitten taas anime taitaa jäädä jopa sen varjoon, että jos on tehty aasialainen draama siitä mangasta/manhwasta, niin katson melkein senkin ennen kuin animen. En tiedä mikä siinä on, mutta oon muuttunut vanhetessa kauhean nirsoksi animen suhteen, vaikka nautin esim. Kuroko no Basuken tai Free! katsomisesta. Tosin myös ne, mistä kiinnostun, niin eihän niistä juurikaan ees oo animeita tehty, mikä on musta masentava tosi asia, jonka kanssa on vaan elettävä. Tosin suurin osa niistä on joko smut- tai yaoi-genren tuotteita, joten ei yllätä tavallaan yhtään. :D
endless rain,fall on my heart, kokoro no kizu,let me forget, all of the hate, all of the sadness....by X- Japan

Aionka

  • Vapaamatkustaja
  • ***
  • Viestejä: 1 298
Vs: Japanilainen populaarikulttuuri
« Vastaus #775 : 08.05.2015 05:06:19 »
Mitenkäs on, valitsetteko mielummin animen vai magan, jos kiinnostutte jostain sarjasta?
Riippuu tilanteesta. Mangan, mikäli se on helposti saatavilla japaniksi. Luen kyllä sarjiksia mielelläni englanniksikin, mutta yleensä hyvässäkin käännöksessä jää pois niin hyvät vitsit ja nyanssit, että harmittaa. Mun suosikkisarja 15-16-vuotiaana oli Tokyo kurepara, jonka luin loppuun englanniksi ja tykkäsin siitä himona. Sitten Japaniin muutettuani löysin sarjan japaniksi - ja wow! Niin paljon parempi. Hahmoista tuli paljon elävämpiä.
Animen, mikäli sarjista ei saa japaniksi. Anime on kuitenkin yleensä vielä alkuperäisdubeilla, niin voin öö lepuuttaa silmiä väliin jos väsyttää.  ::)

Peccantis

  • ***
  • Viestejä: 743
Vs: Japanilainen populaarikulttuuri
« Vastaus #776 : 08.05.2015 16:56:18 »
Mitenkäs on, valitsetteko mielummin animen vai magan, jos kiinnostutte jostain sarjasta?
Yaoin ja muut lyhärit yritän lukea japaniksi ihan oppimismielessä. Tavoitteena olis saada jonkinlainen toimiva lukutaito ja ehkä läpäistä noita JLPT-kokeitakin mut toistaiseksi mun oppimat uudet kanjit on aika yksipuolisesti pervoteemaisia 8'D

mm. seuraavat:
後, 乳首 , 尻 , 膣 , 貧乳
ja tietty 突っ込む
ja eritenkin 痛い

(Osa pervommista kanjeista on hauskasti relevantteja kimonoihinkin liittyen 8'D)

On muuten jotenkin makeeta miten kirjoitustapa voi kertoa paljon. Esim. kaksimielisyyksiä tai äänenpainoja voi merkitä vaihtamalla johonkin kohtaan katakanaa, supersivistyneen nippanokan puhekuplissa on kanjit suunnilleen kaikelle mahdolliselle jne.

Ja kaikkien aikojen paras sanaleikkihän on kun Yakitate! Japanissa koko sivun vievässä dramaattisessa kuvassa hevonen (omg!) syö suurella innolla leivän (zomg!!) ja HAUK-ääntä osoittaa muhkeasti sivelletty efekti jossa lukee
馬食

nimim. takuulla ikivanha läppä mutta minulle se oli mahanaurun paikka

edit/ pitää nyt ruikuttaa täälläki et UtaPri3 lopputunnarin animaatio on ihan hirveetä silmänpuukotusta T__T
« Viimeksi muokattu: 17.05.2015 21:56:40 kirjoittanut Peccantis »

Hömöpöllö

  • Hely
  • ***
  • Viestejä: 286
  • Herra merirosvo, köyteni ovat liian löysällä.
Vs: Japanilainen populaarikulttuuri
« Vastaus #777 : 05.07.2015 21:20:00 »
Koin mangajärkytyksen! Mulla on nyt vähän aikaa ollu hirveä Hopeanuoli- ja Weed- nostalogia ja ajattelin ostaa loput Weedin pokkarit, sillä niiden ostossa on ollut pikku tauko. No se tauko on ilmeisesti enenmmän kuin pieni, sillä nykyään mennään pokkarissa 43(?) ja viimeisin pokkarini on 18 :o Ei hitto miten paljon mulla on menny ohi!

Muutenkin on tullu vanha animevimma takaisin sillä se on nyt vähän yli vuoden ollu olematon, mangaa luen mutta se alkuperäinen japanifiilis oli kadonnu. Etenkin Akatsuki fanarttia on tullu kulutettua ja niistä inspais ficata.
Pöllökoto
Kansientakaiset maailmat viimeksi arvosteltu J.S. Meresmaan Keskilinnan ritarit 20.6.2016
avatar Ingridiltä ja banneri Ansalta

leofurioso

  • ***
  • Viestejä: 1 097
  • Kiitos Koiranruusulle avasta aikoinaan. <3
    • Versova_matkalaukku
Vs: Japanilainen populaarikulttuuri
« Vastaus #778 : 06.07.2015 00:35:09 »
Weedissä edetään 45. pokkarissa. Itse oon siitä lähinnä sen vuoksi ajan tasalla, kun pikkuveljeni ostaa niitä pokkareita, kun ensiksi se ne lukee ja sit yllättäen ne kuitenkin ajautuu mun hyllyyni. Se on meinaan usein saanut mahdollisesti vanhemmat maksaan mangan myös siten, et sanoo sen menevän mulle, vaikka itse se lukee sen todellakin ensimmäisenä. Tosin välillä tuntuu ihan kummalliselta se, että Weediäkin on jo 45. pokkari ilmestynyt, sillä en edes tiiä montako vielä ees tulossa. Ja Narutossa menty siihen 68. pokkariin tai ainakin muistelisin sen viimeinen. Ne tosin taitaa olla pitkään aikaan niitä ainoita mangoja, joita ostanut. Mutta ehkä sitten, kun rahatilanne ois parempi, niin vois täydentää mangahyllyä entisestään. Itsellä hieman myös taukoa jopa mangan lukemisesta ja animen katsomisesta, sillä yllättävästi e-kirjat vienyt mua enemmän. Mutta ehkä mä aktivoidun taas jossain vaiheessa enemmän lukemaan mangaa myöskin sekä tietenkin manhwaa.
endless rain,fall on my heart, kokoro no kizu,let me forget, all of the hate, all of the sadness....by X- Japan

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 613
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: Japanilainen populaarikulttuuri
« Vastaus #779 : 09.07.2015 08:06:34 »
Mä koin animejärkytyksen. Mutta erittäin hyvän sellaisen :D Katoin just äsken Junjou Romantican kolmannen kauden avausjakson, ja aaaaaaaaaaaaaaaaaaaa se oli ihana! En oo pitkään aikaan lukenut tai kattonut Junjoa, ja viimeksikin taisin vain katella niitä Terrorist-jaksoja (koska se on mun lemppari noista pareista), ja tuntu niin hyvältä ja mielen räjäyttävältä kattoo siitä jtn ihan uutta! Vaikka kyllä mä etäisesti muistan noi tapahtumat mangastakin.
En yleensä ala kattoo sarjoja, joiden ilmestyminen on kesken, mutta Junjon kolmas kausi olkoonkin mun toinen poikkeus :D (Ore Monogatari oli eka)
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中