Kirjoittaja Aihe: Eurovision laulukilpailu  (Luettu 20360 kertaa)

niiina

• Ylikuolonsyöjä
  • Administrator
  • Malfoysexual
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #140 : 15.05.2019 10:05:01 »
Lainaus
Mitkä oli teidän lempparit ekasta semifinaalista? Pääsikö toivotut jatkoon? Ja mitkä on fiilikset Suomen tippumisesta?

Omat lempparit oli varmaan Viro, Tšekki ja Serbia vaikutti myös kivalta. Ei kuitenkaan tässä silleen iskenyt mikään kappale, että olisi pakko kuulla uudestaan. Osasta kuulin muutenkin vain osan, kun hypin kahden kanavan väliä ekan tunnin. :D Australialla oli aivan ihana esitys, mutta kappaleesta en pitänyt.

Suomen biisi oli ihan ok, en nyt siitäkään juuri pitänyt, mutta kun katsoi tuon ekan semifinaalin, niin sen taso oli jäätävän huono joten sen vuoksi minusta Suomi kyllä erottui ihan hyvänä kappaleena ja semmoisena, joka jää päähän soimaan. Esitys oli muutenkin onnistunut, tanssijatyttö oli tosi hyvä ja näyttävä videomateriaali. Eli siinä mielessä kaikki toivomani eivät päässeet jatkoon, minusta sinne pääsi muutama aivan kamala kappale, eli en ymmärrä "eurooppaa". :D / Ainiin lisään vielä, että mielestäni Sebastian ei ollut oikea valinta laulamaan noita Daruden kappaleita. Hänen ääni ei valitettavasti ollut kovin sopiva ja jäi tosi pliisuksi. :(

Minusta Islanti on liian hypetetty, en pitänyt yhtään vaikka heidän kappaleen olen kuullut aikaisemminkin. Liekkö tässäkin ratsastetaan tuolla heidän tyylillään.

Pitää katsoa jaksaako katsoa toisen semifinaalin, kun tulevat arkisin niin myöhään ja silloin joutuu töihin raahautumaan. Tänään oli onneksi vapaa, niin pystyi eilisen shown katsomaan. Lisäksi kai finaali nyt ainakin sivusilmällä pitää kurkkia! Euroviisut on aina ollut kivaa seurattavaa, vaikka Suomelle toivoisin vähän parempaa ja tasaisempaa taivalta!
« Viimeksi muokattu: 15.05.2019 10:20:08 kirjoittanut niiina »

tirsu

• Clara-stan
  • A Chapter Can Be a Book
« Vastaus #141 : 15.05.2019 12:35:40 »
Ei ollut mikää ylläri, ett Suomi ei finaaliin päässy. Niiden esitys oli niin pliisu (esim. Australiaan verrattuna), tanssija vei täysin huomion Darudesta (Darude ois voinu olla enempi keskipisteenä) ja Sebastianista. Ainoa hyvä asia Suomen esityksessä oli se tanssija. Sitä oli mahtava katsoa, täysin mahtavaa. Ja se videokohta. Siistii.

Itse en erityisemmin välittänyt Suomen biisistäkään, ei ollut mun lempparini niistä kolmesta (tosin, eipä ne kaksi muutakaan niin ihmeellisiä olleet). Ehkä ensi vuonna ois parempi onni.

Olen tyytyväinen, ettei Puola päässyt jatkoon. Niiden laulaminen otti mun korviin pahasti.

Kuuntelin tossa pari viikkoa sitten kaikki ehdokkaat läpi ja ekasta semifinaaliryhmästä ei mikään biisi iskenyt. Ne oli jotenkin kaikki vähän pliisuja. Toisessa semifinaaliryhmässä oli sitten aika montakin hyvää, joista omiksi suosikeikseni nousivat Tanskan Leonora (mikä ihana ääni ja biisi on kaunis), Pohjois-Makedonian Tamara Todevska ja Itävallan Pænda.

Finaalin kattominen riippuu ihan siitä, että pääseekö Leonora jatkoon. Jos pääsee, niin vilkuilen hänen esitykseensä asti finaalia.
>> Don't give up. Not ever. Not for one single day. >> Clara Oswald

>> How do sharks make babies? >> The 11th Doctor 
 >> Carefully? >> Clara Oswald
>> No, no, no - happily. >> The 11th Doctor

>> I don’t think I could ever forget you. >> The 12th Doctor

Nevski

• ⅓ full of it.
« Vastaus #142 : 15.05.2019 15:31:27 »
Kerrankin katsoin semifinaalin (tai no, tämän 1.:n)! Oon vähän harmissani toki Suomen puolesta: tavallaan olisin toivonut, että kun viime vuonna Netta pääsi ajankohtaisuuttaan naisten voimaantumisbiisillä voittoon, niin Suomen esityksen ilmastoteemat olisivat taanneet edes finaalipaikan. En nyt tuosta Sebastianin laulamisesta tai stailauksesta ollut vakuuttunut, mutta se tanssija veden alla oli oikeasti aika vaikuttava.

Puolan tippumisesta oon myös harmissani vilpittömästi, koska niillä kuitenkin oli a) omalla kielellä biisi, b) kansanmusiikkivaikutteita ja c) aika voimakas, mutta harmoninen värimaailma ja lavaestetiikka. Yleensä just jää joku folk-sävähtävä biisi mieleen ja pidin kyllä heidän laulustakin. :D

Eniten täytyy kyl sanoa, että pidin Australiasta ja Islannista. :D Australia tuntuu ymmärtäneen Euroviisu-estetiikan tänä vuonna paremmin kuin suurin osa perinteisemmistä osallistujamaista. Kyllähän viisuballaditkin joukkoon kuuluu peruuttamattomasti, mutta tykkäsin älyttömästi Maija Poppas-Frozen -viboista. Lisäksi överit vokalisoinnit kuuluu kyllä myös jokaisiin viisuihin, oopperalaulajataustaisia muusikoitakin on ollut aina kuin vaan jaksan muistaa, mainittakoon vaikkapa Malena Ernman.

Islannista tuli ensimmäiseltä kuulemalta lähinnä mieleen, että Rammstainin pojat ovat käyneet 25 vuotta sitten Islannissa rellestämässä huonolla ehkäisyllä. :D Tykkäsin hirveästi tuosta estetiikasta myös, taustavisuaaleista tuli tosi voimakkaat Laibach-vibat. Tykkäsin myös örinästä <3

Saa nähdä, mitä torstai tuo tullessaan, en oo vielä etukäteen kuunnellut sen päivän biisejä. Missasin myös jotenkin automaattisesti jatkoon pääsevien esittelyt eilen, joten tulevat täysin yllätyksenä lauantaina, jollen torstaina hoksaa niitä (jos edes esittelevät uudelleen)...

Eilisen paras yllätys ehdottomasti oli kyllä Dana. Twitterissä aika kovasanaisestikin moitittiin hänen kaivamistaan naftaliinista, mutta kyllähän melkein jokainen maa kaivaa omat vanhat voittajansa esille - tässä tapauksessa oli kyllä syytäkin, kun maalla oli ennestään vain yksi voitto ja Dana oli (viisu)historiallisesti yksi merkittävimmistä voittajista. Kuka olisi voinut arvata mustavalkoisten viisujen aikaan, että -90-luvulla Israelia edustava sukupuolivähemmistön edustaja voittaa viisut?? Politiikan, kulttuurinvaihdon, rauhanomaisen kilpailun yms. lisäksi viisuista kuitenkin on tullut myös seksuaali-, sukupuoli- ja etnisille vähemmistöille tärkeä itseilmaisun foorumi - jossa Dana Internationalin voitto ei ollut mitenkään merkityksetön rohkeuden ja toivon antaja aikana, jolloin pakkosterilisointivaatimukset olivat vielä yleisempiä, homoseksuaalit eivät päässeet naimisiin missään Euroopan maassa ja esim. bdsm:llä oli vielä yleinen kansainvälinen tautiluokituksensa. Turha täällä varmaan luennoida, mutta oon vaan turhautunut taas huutelijoihin netissä. :-D

Waulish

• rohkupuusku Nedric ♡
  • Valvoja
  • ”Mutta totta kai sitä munnaaki pittää olla.” #50
« Vastaus #143 : 15.05.2019 20:16:30 »
Euroviisut on kyllä vuoden parasta aikaa. :-* Olen luukuttanut tämänvuotisia biisejä kuukausitolkulla, ja on ihanaa vihdoin päästä seuraamaan live-esityksiä ja jännittämään. Eilen oli pakko venyttää nukkumaanmenoa tulosten julkistamiseen asti, vaikka se tarkoitti yöunien kutistumista viiteen tuntiin. Nukkua ehtii myöhemminkin, mutta viisut on vain kerran vuodessa!

Ennakkolemppareitani tästä ensimmäisestä semifinaalista olivat Serbia, Slovenia ja Portugali. Oli iloinen yllätys, että kaksi ensimmäistä pääsi finaaliin. Serbian oletinkin pääsevän vahvan laulusuorituksen ja helposti omaksuttavan balladin siivin, etenkin kun Nevena onnistui aivan täydellisesti, mutta Slovenia ampaisi vähän puskista. Pelkäsin, ettei kappaleen herkkään tunnelmaan oikein pääsisi sisään livetilanteessa. Onneksi olin kuitenkin ilmeisen väärässä! Slovenian kappale on niin kaunis ja seesteinen, kuin toisesta maailmasta, ja esitys tuki sitä mielestäni hienosti kiusallisuudestaan ja kömpelyydestään huolimatta (tai ehkä juuri niiden ansiosta).

Portugalin kappale esityksineen oli sellainen, jonka ehdottomasti olisin halunnut nähdä ja kuulla ja kokea finaalissa. Olen vähän järkyttynyt siitä, ettei se läpäissyt semikoitosta. Onko se liian outo, liian vaikeasti sisäistettävä? Kun ensimmäisen kerran kuulin kappaleen ja näin livevedon, olin ihan ihmeissäni ja varmaan vähän huvittunutkin, mutta hyvin pian sen jälkeen koukutuin. Mikä nerokas taideteos! Kutkuttavan kiinnostava kappale yhdistettynä hyvin omaleimaiseen tulkintaan ja merkitykselliseen tekstiin - meikä on myyty! Juuri tällaisten helmien takia Euroviisuja jaksaa seurata vuosi toisensa jälkeen. On tosi harmillista, että Portugalin tie päättyi nyt semiin. :-\ Tavallaan se on myös ymmärrettävää, sillä Portugali jos mikä jakaa mielipiteitä. Äitini, jonka seurassa lähetystä katsoin, kommentoi Portugalin esiintyjiä inhottaviksi sammakoiksi ja liskoiksi ja ihmetteli sitä, että äänestin heitä. ;D Ainoa asia, joka minua itseäni Portugalin vedossa häiritsi, oli naistaustalaulajan turhan voimakkaat älähdykset ja ähkäisyt.

Serbian, Slovenian ja Portugalin lisäksi äänestin Georgiaa ja San Marinoa. Georgian viisua on moni kritisoinut outolinnuksi, joka ei avaudu muille kuin ehkä georgialaisille, mutta minut se on jotenkin aina tavoittanut intohimollaan ja sanomallaan. Eilisillan esitys olikin sitten sellainen pommi, etten voinut jättää äänestämättä, vaikkei biisi itsessään lemppareihini lukeutunutkaan. Oton hillitön tulkinta, upeat taustat ja tehosteet, voimakas mieskuoro... Ihan täydellinen paketti, ja kyllä harmitti, ettei se riittänyt finaaliin! San Marinolla sen sijaan huomattavasti kökömpi lavashow riitti, mutta siitä olin vain tosi iloinen, ja olen ollut ihan onnessani koko tämänkin päivän. Pikkuruisella San Marinolla on ollut isoja vaikeuksia päästä finaaliin, mutta Serhatin kaltainen charmikas showmies positiivisella rallatuksella ja mainiolla esiintymispaikalla onneksi avasivat tien. Biisi ei todellakaan kuulu lemppareihini, mutta en voi vastustaa sen myönteisyyttä enkä Serhatin karismaa, joten halusin äänestämällä tukea San Marinoa. Livelaulu nyt meni paikoin vähän sinne päin, mutta jotenkin se ei tässä tapauksessa häirinnyt minua. Serhat on jotenkin niin mainio! Myös äitini ja hänen puolisonsa ihastuivat Serhatiin, ja he siis näkivät esitykset ensimmäistä kertaa eilen.

Ai niin, äänestinhän minä Australiaakin! (Apua, äänestinkö oikeasti kuutta maata, pitää varmaan vähän rajoittaa finaalissa.) Sen tein kuitenkin lähinnä äitini toiveesta. Australian esitys oli fantastinen ja ennennäkemätön, eikä biisikään ole huono, mutta en aatellut Australian tarvitsevan ääntäni, koska olin varma sen jatkoonpääsystä. Eihän tuollaisella esityksellä vain voi jäädä semeihin. Itselleni Australia on aika neutraali, jos esitys jätetään huomiotta, ja samaan kastiin vajoaa myös Islanti. Islannilla on jotain huikean erilaista hienolla sanomalla, mutta en voi mitään sille, että kappaleen säkeistöt ovat minusta kamalan ahdistavia, yh. Hienon livevedon myötä aloin kuitenkin lämmetä enemmän, ja olen hyvilläni siitä, että Islanti nähdään lauantaina finaalissa!

Kreikka on myöskin sellainen, jota olisin voinut äänestää, ellei kyseessä olisi ollut juuri Kreikka, jonka läpipääsy tuollaisella miellyttävällä radiopopilla ja huikealla laulajalla on lähes varmaa. Katerinalla on upea ääni ja taito käyttää sitä, ja voisin kuunnella häntä loputtomiin. Myös Tšekki miellyttää meikää hyväntuulisella ja rennolla popilla ja hauskalla esityksellä. Belgian biisissä taas oli hurjasti potentiaalia, mutta live oli mielestäni kovin vaisu ja kappaleelle sopimaton. Unkari oli kaunis ja vetoava, mutta ei herättänyt minussa kummempia tuntemuksia, paitsi pakkomielteen laulaa mukana nananaanaanannannaa-kohdissa. :D Outoa kyllä, että Unkari jäi semiin. Sen olisi voinut olettaa pääsevän finaaliin kokeneella esiintyjällä ja Unkarin läpäisyhistorialla.

Puolestaan sellaisia, jotka eivät minulle toimineet, olivat Kypros, Montenegro, Puola ja Valko-Venäjä. Kyproksen viisua tulee väkisinkin verrattua edellisvuoden Fuegoon, josta en kappaleena välittänyt, mutta jonka esityksessä kieltämättä oli särmää, tulta ja tappuraa. Replay on biisinä minulle mieluisampi kuunneltava, mutta lavaylöspano ei sytyttänyt ollenkaan. Värimaailma oli jotenkin kolkko ja kylmä, ja laulussa olisi minusta ollut vielä parantamisen varaa. Montenegron tyypit puolestaan lauloivat hyvin, mutta ehkä jopa huutokilpailuksi asti, ja biisi on ponneton ja esityskin oli aika onneton. Puolankin tyypit lauloivat minusta hyvin, mutta jotenkin tuo kimittävä laulutapa on tosi raskasta kuunneltavaa, eikä kappaleessakaan oikein ole mitään erityistä, vaikka propsit kyllä kansallishengestä ja perinteisyydestä. Valko-Venäjä on biisinä minulle salainen guilty pleasure, ja fanitan ZENAa, joka on taitava ja varma esiintyjä nuoresta iästään huolimatta, mutta esitykselle en eilen lämmennyt. Siitä tuli sekava olo. Liikaa ärsykkeitä. Tosin nyt kun katsoin sen uudestaan, sain siitä paljon paremmin kiinni, hmm... No, oli miten oli, ei minua harmita Valko-Venäjän läpipääsy, vaikka olisin mieluummin ehkä nähnyt sen tilalla lauantaina jonkin muun maan.

Suomi oli Suomi, joka perinteisesti juuttui semiin, mutta siitä ei tällä kertaa mielestäni voi syyttää esitystä, mikä on hienoa. Olin tosi pettynyt, kun sain tietää, ettei UMK:n kuutiota onnistuttu saamaan Tel Aviviin, mutta sen puuttuminen oli paikattu hienosti. Olin todella tyytyväinen esitykseen. Biisi on kuitenkin valitettavan heikko, itseään toistava ja unohdettava, joten semiin jääminen ei tullut yllätyksenä. Toki toivoin viimeiseen asti, että Suomi olisi selvittänyt tiensä finaaliin, etenkin kun Darude ja Sebastian ovat niin symppiksiä ja lähtivät edustamaan meitä suurella sydämellä!

Kakkossemissä on vähemmän suosikkejani, vaikka sitä kai yleisesti pidetään tänä vuonna paljon korkeampitasoisena. Ykköslemppareitani sieltä ovat Albania ja Alankomaat, ja niiden lisäksi odotan mielenkiinnolla ainakin Romaniaa, Azerbaidžania ja Venäjää.

Missasin myös jotenkin automaattisesti jatkoon pääsevien esittelyt eilen, joten tulevat täysin yllätyksenä lauantaina, jollen torstaina hoksaa niitä (jos edes esittelevät uudelleen)...
Torstaina esitellään ne, joita ei nyt tiistaina esitelty. Ne on aina jaettu semifinaaleihin. :)
« Viimeksi muokattu: 15.05.2019 20:36:12 kirjoittanut Waulish »

Fiorella

• Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
« Vastaus #144 : 15.05.2019 22:22:07 »
Minulta meinasi jäädä viisut väliin kokonaan. Katsoin eilen pikakelaten vähän läpi tarjontaa nauhalta, kun huomasin ajoissa. Siinä kuulin Suomen kappaleenkin ensi kertaa. Se oli ihan ok, muttei mitenkään mieleenpainuva, ja taisi muu Eurooppa olla samaa mieltä. Kiinnitin eniten huomiota tanssijaan.

Muut laulut noin nopeasti vilkaisten olivat aika tavallisia Euroviisukappaleita, ei ainakaan noin pikavilkaisulla mikään erottunut sen kummemmin, että olisin jäänyt tutkailemaan tarkemmin. Koetan muistaa katsoa sen finaalin ihan vain tunnelman vuoksi. :)

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Eririn

• captain of skyrissian
  • Jedi like my father before me
    • kiliel is a lesbian ship
« Vastaus #145 : 16.05.2019 14:31:38 »
Eniten täytyy kyl sanoa, että pidin Australiasta ja Islannista. :D Australia tuntuu ymmärtäneen Euroviisu-estetiikan tänä vuonna paremmin kuin suurin osa perinteisemmistä osallistujamaista. Kyllähän viisuballaditkin joukkoon kuuluu peruuttamattomasti, mutta tykkäsin älyttömästi Maija Poppas-Frozen -viboista. Lisäksi överit vokalisoinnit kuuluu kyllä myös jokaisiin viisuihin, oopperalaulajataustaisia muusikoitakin on ollut aina kuin vaan jaksan muistaa, mainittakoon vaikkapa Malena Ernman.

Islannista tuli ensimmäiseltä kuulemalta lähinnä mieleen, että Rammstainin pojat ovat käyneet 25 vuotta sitten Islannissa rellestämässä huonolla ehkäisyllä. :D Tykkäsin hirveästi tuosta estetiikasta myös, taustavisuaaleista tuli tosi voimakkaat Laibach-vibat. Tykkäsin myös örinästä <3

Saa nähdä, mitä torstai tuo tullessaan, en oo vielä etukäteen kuunnellut sen päivän biisejä. Missasin myös jotenkin automaattisesti jatkoon pääsevien esittelyt eilen, joten tulevat täysin yllätyksenä lauantaina, jollen torstaina hoksaa niitä (jos edes esittelevät uudelleen)...

Eilisen paras yllätys ehdottomasti oli kyllä Dana. Twitterissä aika kovasanaisestikin moitittiin hänen kaivamistaan naftaliinista, mutta kyllähän melkein jokainen maa kaivaa omat vanhat voittajansa esille - tässä tapauksessa oli kyllä syytäkin, kun maalla oli ennestään vain yksi voitto ja Dana oli (viisu)historiallisesti yksi merkittävimmistä voittajista. Kuka olisi voinut arvata mustavalkoisten viisujen aikaan, että -90-luvulla Israelia edustava sukupuolivähemmistön edustaja voittaa viisut?? Politiikan, kulttuurinvaihdon, rauhanomaisen kilpailun yms. lisäksi viisuista kuitenkin on tullut myös seksuaali-, sukupuoli- ja etnisille vähemmistöille tärkeä itseilmaisun foorumi - jossa Dana Internationalin voitto ei ollut mitenkään merkityksetön rohkeuden ja toivon antaja aikana, jolloin pakkosterilisointivaatimukset olivat vielä yleisempiä, homoseksuaalit eivät päässeet naimisiin missään Euroopan maassa ja esim. bdsm:llä oli vielä yleinen kansainvälinen tautiluokituksensa. Turha täällä varmaan luennoida, mutta oon vaan turhautunut taas huutelijoihin netissä. :-D
Olin aikeissa sanoa samaa^^ Aussit ja Islanti oli omat suosikit ja toivon, että jompikumpi voittaa koko höskän. Pidin myös Portugalista, en niinkään biisistä itsestään vaan sen Euroviisu-estetiikasta xD sääli ettei päässyt finaaliin.

Suomi olisi totta kai ollut kiva nähdä finaalissa, mutta nyt kävi näin. Look Awayssa ei ollut imo mitään vikaa, mutta verrattuna moneen muuhun biisiin se oli aika mitäänsanomaton. Plus mä luulen, että esiintymispaikka oli huono (tosin Kypros oli ekana ja pääsi silti finaaliin että idk)

Danan esitys iski syvälle. Se oli parasta koko semifinaalissa. Oli niin hemmetin kaunista, ei ollut itku kaukana mulla. Ja kun ottaa huomioon meiningin niin Israelissa kuin monessa muussakin Euroviisuihin osallistuvassa maassa (Venäjä, Azerbaidzan, Georgia, Puola) niin esitys, jonka aikana kuvataan kun homoparit suutelevat, on oikeasti tosi tärkeä. Kuten on Danakin.

Ja sitten... Eurovision History. Tämäkin oli niin kaunista ettei mitään rajaa xD ja Suomi bongattu muutenkin kuin vain Lordin kautta! (Teräsbetoni, Mikko Leppilampi ja Fredi)