Kirjoittaja Aihe: Mentalist, Kosketuksia (S)  (Luettu 3062 kertaa)

Mustalupiini

  • Vieras
Mentalist, Kosketuksia (S)
« : 27.07.2010 23:51:14 »
Nimi: Kosketuksia
Kirjoittaja: Minä, Mustalupiini
Fandom: Mentalist
Tyylilaji: Öh. Romanssidraama
Paritus: Patrick Jane/Teresa Lisbon/Grace Van Pelt
Ikäraja: S
Yhteenveto: Minä kaipaan jotain.
Vastuuvapaus: En omista Mentalistia enkä hyödy tästä rahallisesti.

KK: Fellurapallura heitti haasteella kirjoittaa Jane/Lisbon/Van Peltiä, kiitos siitä <3
Kaikenlaiset kommentit otetaan iloisena vastaan :)

            Kosketuksia


Aurinko paistaa tukahduttavasti, sää on jatkunut kaikin puolin hirveänä viikkoja. Ajatuksetkaan eivät tahdo pysyä kasassa kun on näin kuuma. Ainoa ajatus – eikä sekään ole oikeastaan ajatus vaan tunne – joka päässäni pyörii, on se, että jotain puuttuu.
Minä kaipaan jotain. Kaipaan läheisyyttä, jotakuta vierelleni, sitä ettei tarvitsisi joka yö nukkua yksin. Sitä että voisin jakaa jäätelöpurkkini jonkun kanssa. Kun tiedostin oman kaipuuni ja aloin miettiä sitä, miettiä miten voisin täyttää sen, ensimmäinen ajatukseni oli tietenkin löytää joku läheltä. Lähelläni taas ovat kollegani. Van Pelt on nainen. Rigsby... Ei. En millään voi kuvitella Rigsbyä muuna kuin työtoverina. Cho – ei, ei ei ei. Cho on ihana ihminen, mutta hänen kanssaan on sama juttu kuin Rigsbyn kanssa. Ja sitten kun mietin, että hän kutsuisi minua Teresaksi ja minä kutsuisin häntä Kimballiksi... Jäljelle jää Jane.
Patrick Jane. Nimi joka sai minut purskahtamaan nauruun kun ensimmäisen kerran sen kuulin. Mies jota usein Kultakutriksikin kutsutaan. Hyvin erikoinen persoona, joka saa minut yleensä ymmälleni vähintään kerran päivässä. Kyllä, jopa lomapäivinäni, hän kun saattaa soittaa tai tulla käymään ihan yllättäen. Kun tarkemmin mietin, en ymmärrä miksen ole tajunnut tätä jo aikaisemmin. Jane hakeutuu itsekin seuraani. Päätän seurailla häntä tarkemmin muutaman päivän.
Ja tottakai hän huomaa sen. Hiton Jane ei koskaan jätä mitään huomaamatta. Hän huomaa että katselen häntä. Hän huomaa sen ja hänen silmänsä pilkahtelevat kiusoittelevaan sävyyn. Mieleni tekisi heittää häntä lusikalla, sellainen kun sattuu olemaan ulottuvillani. En kuitenkaan heitä, mutta ärsyynnyn kun hän vain makaa tuolla sohvalla ja tuijottaa minua silmät pilkahdellen. Ärsyynnyn suunnattomasti.
Nopea vilkaisu ympärille todistaa, että olemme kaksin toimistossa. Jane sulkee silmänsä sohvalla ja kääntää päätään hieman sivuttain, esittää nukkuvaa. Käännyn selin häneen, hengitän muutaman kerran, kiristän poninhäntääni ja käännyn sitten taas häneen päin. Antaa mennä vaan.
Riisun kenkäni, en halua paljastaa hänelle lähestymistäni. Vaikka todennäköisesti hän vaistoaa sen kuitenkin jollain tavalla, hänhän nyt on mikä on. En tosiaan tiedä mitä hänestä pitäisi ajatella.
Astelen kohti sohvaa. Pysähdyn metrin päähän siitä, hengitän muutaman kerran ja katselen Janea. Sitten hän avaa taas silmänsä, läpitunkevat harmaat silmänsä, katsoo minua ja nousee seisomaan. Hiton Jane. Mitäs nyt tehdään, mietin, ja hän ratkaisee tilanteen hymyilemällä kierosti, ei vinosti vaan kierosti, sillä tavalla kuin vain hän osaa, astumalla minun luokseni, silittämällä poskeani peukalollaan ja kävelemällä tyynesti pois.
Hän tietää. Ainahan Jane tietää mitä muiden päässä liikkuu, hän ei vain näytä mitä hänen omassa päässään on. En voi muuta kuin istua sohvalle – se on lämmin hänen maattuaan siinä – ja päästellä muutaman tarkkaan valikoidun kirosanan.
Seuraavana päivänä sama juttu. Ja sitä seuraavana. Siitä tulee oikeastaan rutiini, joka päivä kun muut eivät näe, hän koskettaa minua kevyesti. Poskeani, olkapäätä, niskaa, mitä milloinkin. Ja aina minä jään yksin toimistoon kiroamaan omia toiveitani, haaveitani, ajatuksiani, kun hän lähtee jonnekin suoritettuaan rutiinin sanomatta sanaakaan. Niin tänäänkin. Niskaani kihelmöi vieläkin vaikka olen varma että olen istunut sohvalla pää käsien varassa jo pitkään.
”Lisbon?” kuuluu tuttu ääni.
”Miehet”, vastaan Van Peltille kohottamatta katsettani. Ääneni on hieman tukahtunut, mutta en itke. Hän ynähtää ymmärtämisen merkiksi ja kuulen kuinka hän keittää teetä ja tulee sitten luokseni. Nostan pääni ja hän ojentaa minulle teemukin.
”On keskikesä ja sinä juotat minulle teetä?”
”Tee auttaa”, hän toteaa yksinkertaisesti, istuu viereeni ja juo omasta mukistaan.
Van Pelt tietää mistä minä pidän vaikka olemme työskennelleet yhdessä vain varsin vähän aikaa. Teessä on juuri sopivasti maitoa ja pieni pala hunajaa. Mikä syy minulla olikaan hylätä hänet kaipuuntäyttäjäehdokkaiden joukosta? Se, että hän on nainen. En voi olla tuhahtamatta itselleni kun tajuan miten hölmö olin. Tottakai Van Pelt on ehdokkaista paras, ei kukaan mies voi ymmärtää naista niin kuin toinen nainen ymmärtää.
”Lisbon – Teresa – jos haluat puhua...” hän sanoo hiljaa.
”Kiitos, Grace”, minä vastaan. Oloni on nyt äärettömän paljon parempi kuin pitkään aikaan. Grace antaa minulle tilaa olla, mutta hän on kuitenkin läsnä. Juomme teemme loppuun hiljaisina, sitten minä lasken mukini lattialle ja halaan Gracea tiukasti.
”Olen iloinen, että sinä olet täällä. Tulisin muuten hulluksi noiden miesten keskellä”, sanon hiljaa. Grace vastaa halaukseeni vaikka hänellä on edelleen muki toisessa kädessään. Istumme sohvalla varmaan aika kauan.

Seuraavina päivinä huomaan Janen katselevan hieman kummastuneena kun en enää tarkkailekaan häntä. Ainakin tämän yhden kerran minä olen onnistunut hämmentämään häntä, mikä hyvänolontunne.
Olen pahoillani, Jane, mutta sinä et voi antaa minulle mitä haluan. Sinä olet mies. Ja sinä kosketat liian kevyesti, sinä et ole valmis mihinkään suurempaan, etkä ehkä tule koskaan olemaankaan. Sinä olet vielä naimisissa vaikka vaimosi onkin kuollut. Ei se haittaa, mutta se vain tarkoittaa ettei meitä voi koskaan olla.
Minä tiedän että hän tietää mitä ajattelen. Vaitonaisena mies pyörittää kultaista sormusta vasemmassa nimettömässään ja tiedän, että hän tietää minun olevan oikeassa. Käännän hänelle selkäni ja lähden pois, työpäivä on päättynyt.

Minusta tuntuu että olen täyttänyt kaipuuni kun upotan lusikkani minttujäätelöön ja Gracen lusikka hamuaa jäätelöä samasta purkista.
« Viimeksi muokattu: 11.11.2014 17:05:46 kirjoittanut Beyond »

UntenLaiva

  • A Musketeer
  • ***
  • Viestejä: 175
  • "Every man for himself"
Vs: Kosketuksia
« Vastaus #1 : 28.07.2010 22:31:55 »
Ihana! En olekaan pitkään aikaan lukenu mitään Mentalistiin liittyvää, joten oli pakko tsekata.

Ajatukset ja käyttäytymiset oli ihan omiaan hahmoille  :D Ainut kysymys jäi vaan mieleen, että onko Lisbonilla ja Van Peltillä "semmonen" suhde? ;)

Fairytale

  • ξωτικά
  • ***
  • Viestejä: 244
  • Say that you believe.
Vs: Kosketuksia
« Vastaus #2 : 03.09.2010 13:22:53 »
Aivan mahtavasti kirjoitettu Mentalist ficci. Janen ja Lisbonin välillä oleva "muuri" oli kuvailtu loistavasti enkä löytänyt mitään virheitä (enkä edes olettanutkaan löytäväni ;D). Nuo Lisbonin yritykset lähestyä Janea olivat mielestäni jotenkin ihania. Minua vaan jäi kalvamaan tuo Van Pelt... Ei se olisi saanut tulla Lisbonin ja Janen väliin, edes tavallaan. Mutta mielipiteet kullakin ;D
"There was a price to be paid for any decision he made. There was a price for who he was. Other people paid it."

Fell

  • Vieras
Vs: Kosketuksia
« Vastaus #3 : 03.09.2010 16:32:02 »
Anteeksi, olen vätys ja kehno ja kamala D: Oon lukenut tän kahdesti ja aikonut kommentoida neljästi, mutta sitten se vaan on aina jäänyt. Parannan tapani ja kommentoin nyt! n___n

Tykkäsin ensinnäkin (toiseksi) ihan mahdottomasti, ylitti odotukseni moninkertaisesti! :O Tykkään tavastasi kirjoittaa, ehkä siksi ettei kuvailu ole mitenkään ylitse rönsyilevää, vaikka sitä olikin sopivan paljon just tällaiseen ficciin :3 Hahmotkin olivat ihan omanlaisiaan n___n

Van Pelt/Lisbon on jonkin verran canoniakin, muttei laisinkaan näin suloista ♥ n___n On aika herkkua lukea yhdestä lempiohjelmistaan hyvää ficciä, ja kun on vieläpä yksi lempiparituksistani kyseessä :3

Lainaus
Sinä olet vielä naimisissa vaikka vaimosi onkin kuollut.
Paremmin ei voisi sanoa muuten! :O Jane/Lisbon on ärsyttävän selkeästi olemassa (en erityisemmin siitä parituksesta tykkäile enää... :--D) molemminpuolisena Mentalistissa, mutta silti Jane roikkuu edelleen vaimossaan :/

En nyt osaa fiksumpaa tai pidempää kommenttia kirjoittaa, pääpointtina oli se, että tykkäsin tosi paljon, vaikka mulla kestikin aika kauan tulla kommentoimaan vaikka tän pari kertaa luinkin :x Joten anteeksi siitä ja kiitos tästä, kyllä mun silloin kannatti ehdottomasti pyytää sua kirjoittamaan tällä parituksella! n___n

Kaarne

  • Unenkutoja
  • ***
  • Viestejä: 9 366
  • Lunnikuningatar
Vs: Kosketuksia
« Vastaus #4 : 03.09.2010 22:02:45 »
Nonnih. Olen moneen otteeseen lukenut tämän ja aikonut kommentoida, mutta osaan olla jaksaessani aikamoinen vätys. Siispä. *ottaa itseään niskasta kiinni*

Tykkään Janesta hurjasti (kukapa sarjasta pitävä ei tykkäisi, sen verran paljon koko ohjelma ja juoni hänen ympärillään kuitenkin pyörii), ja tässä hän oli juuri sellainen kuin parhaina hetkinä sarjassa: kujeileva, itsevarma, omahyväinen... mutta tavallaan kuitenkin sielua myöten vereslihalla ja rikki, kaipasi jotain mitä ei voinut saada ja leikitteli rajoillaan. Hieman kyllä mietin tosin tuota leikittelyä, Jane kuitenkin oikeasti välittää Lisbonista ja tässä hän ei tuntunut pohtivat lainkaan naisen tunteita, tai ei ainakaan tarpeeksi. Toisaalta, Jane osaa kyllä olla itsekäs niin halutessaan, joten. Eikä hän välttämättä vain tajua ajatella muiden tunteita aina kun on niin keskittynyt omaan kaipaukseensa.

Van Pelt oli ihana. Toisaalta sellainen hempeän tyttömäinen ja toisaalta näpsäkkä ja tomera - juuri oikeanlainen. En tykkää hänestä sarjassa kauheasti (kuten en Rigsbystäkään), mutta tässä ficissä hän oli suloinen. Awws. Ja Lisbonkin oli oma itsensä, vähän eksyksissä, mutta halusi saada kuitenkin asioihin selvyyden. Ja oli hänessä sitä tuttua uteliaisuuttakin.

Suloinen, toimiva kokonaisuus. Jäätelö <3 Ja lopetuskin oli oikein upea. Tykkään tuosta kolmiosta, tykkään yksityiskohdista, tykkään. Minusta tämä on itse asiassa yksi onnistuneimpia ficcejäsi :D


someone i loved once gave me a box of darkness.
it took me years to understand that this, too, was a gift.

heartless

  • ***
  • Viestejä: 9
  • heartless attakcs <3
Vs: Kosketuksia
« Vastaus #5 : 26.09.2010 14:48:22 »
awws :D vähä oli hyvä  :)