Kirjoittaja Aihe: Thanatos (Regulus, Remus, Sirius, K-11, angst, one-shot)  (Luettu 6432 kertaa)

lurikko

  • ***
  • Viestejä: 1 392
    • Nyt myös tumblr:issa! Jee!
nimi: Thanatos
kirjoitettu: 3.4.2007
päähenkilöt: Regulus Musta, Remus Lupin, Sirius Musta
paritukset: tulkittavissa tai sitten ei
ikäraja: K-11
genre: synkkä tunnelmointi, ehkä slash, one-shot
summary: Lupin yski ja siitä minä kyllä tajusin, ettei hän ollut paljon polttanut, mutta minua se ei haitannut; vedin savun sisääni ja puhalsin sen hämärään iltaan, likaisille takapihoille, mietin mistä kaikesta olin ehkä jäänyt paitsi, kun minulla oli ollut kaikki.

A/N: Wikipedia kertoo: "According to Freud humans have a life instinct (eros) and a death instinct, called thanatos".

Tämä tarina on sikäli harvinainen, että suunnittelin tätä aika paljon ennen kirjoittamista. Sen takia tämä ei tunnu ihan niin spontaanilta, mutta muuten tykkään. Tätä kirjoittaessa rakastuin ensimmäisen kerran ikkunalaudoilla istuvaan ja tupakkaa polttavaan nuoreen hulttio-Regulukseen, josta sitten myöhemmin tuli ainoa Regulus, johon uskon.

Palautteesta tykätään!

*

Thanatos

Remus Lupin oli niin kalpea, että kapakan himmeässä valossa hän näytti aaveelta. Hänellä oli kulmikkaat olkapäät, jotka törröttivät mustan kauluspaidan alla, ja hänen käsivartensa näyttivät kahdelta tuulen taittamalta heinältä. Minun teki mieli nauraa Siriukselle, että tähänkö sinä olet päätynyt, tähän heinänkorteen ja linnunpelättimeen, niin kuin sinulla ei olisi ollut kaikkea ulottuvillasi. En nauranut. Siriukselle minun nauruni olisi vain ollut mahdollisuus pistää vastaan, ja minä halveksin riidanhaluista tuijotusta hänen tummissa silmissään.

Lupinin silmät olivat hämärät. Sirius oli pahoillaan huomatessaan minut Vuotavassa Noidankattilassa, hänelle minä olin uhka, hän ei halunnut Lupinin tapaavan minua, ei nyt eikä koskaan. Minä näin sen jännittyvästä juonteesta hänen kaulallaan, kun hän nielaisi ja lähti sitten raahaamaan valkoista aavettaan minua kohti. Nojasin baaritiskiin ja seurasin heidän tuloaan, sitä miten lujasti Sirius oli tarrautunut Lupinin käsivarteen (kuin olisi pelännyt hukkuvansa). Mutta kun he pysähtyivät minun eteeni ja Lupin räpsäytti silmiään tuijottaakseen minua, minä tajusin, että hänen silmänsä eivät olleet sinistä tai vihreää vaan hämärät.

Myöhemmin kävi ilmi, että ne olivat itse asiassa siniharmaat.

”Regulus”, sanoi Sirius kuin kirosanan, sitä se kai olikin, hänelle. ”Mitä sä täällä teet?”
”Vietän iltaa”, minä sanoin niin kuin sanotaan lapselle, joka äkäilee ilman syytä. ”Juon pari lasillista, etsin mukavaa seuraa, ja – ”
”En minä oikeasti halunnut tietää”, hän mutisi katseensa alta. ”Tässä on muuten Remus. Remus Lupin.”
”Sun kavereita.”
Hän ravisteli olkapäitään niin kuin joku eläin.
”Hei”, sanoi Remus Lupin, joka oli Siriuksen kavereita.

Minä tartuin hänen ojennettuun käteensä silkasta uteliaisuudesta; halusin tietää, hajoaisiko se jos puristaisin kynteni sen ympärilleni ja katsoisin, miten valkeaan ihoon jäisi punaiset viillot. Lupinin silmät kirkastuivat, vaikka minä en puristanut lujaa, vaikka melkein vain hipaisin kynsilläni hänen rystysiään; Sirius katsoi minua liian tarkasti, tarkemmin kuin vuosiin. Minä kaadoin tuliviskilasin. Tarjoilija syöksyi ottamaan sen. Sirius rentoutui vasta, kun päästin irti Lupinin kädestä, ja siitä minä tajusin, minne saakka me olimme jo kulkeneet.

”Voi hyvä Merlin”, minä totesin, vaikka Merlin oli kuollut kauan sitten ja olin muutenkin pitänyt häntä lähinnä kirosanana. ”Mitä te täällä teette? Nyt on aika myöhä.”
Siriuksen silmissä välähti, hän nojautui minua kohti ja veti raskaasti henkeä. Minä tuijotin häntä. Se oli Lupin joka astui meidän väliimme, eikä edes tehnyt sitä liikkumalla: hänen ei tarvinnut kuin asettaa kämmenensä Siriuksen kyynärpäälle ja Sirius oli taltutettu, niin kuin kesy koira, niin kuin lemmikki; minä seurasin sitä tietämättä, olisiko pitänyt nauraa vai itkeä.

”Mekin ollaan viettämässä iltaa.” Se oli Lupin, Sirius mulkoili minua ja häntä, kun ei ollut saanutkaan tapella, petetty lapsi.
Minä nyökkäsin vanhasta tottumuksesta; join tuliviskin luihin ja ytimiin saakka ja odotin sen vaikutusta, halusin sen vaikuttavan heti, halusin Siriuksen pois edestäni ja katoavan usvaan tai muistoihin tai ylipäänsä jonnekin, Kalmanhanaukion takapihalle kiitos. Sinne hän olisi todellisuudessa kuulunutkin, hänet olisi pitänyt haudata omenapuun juureen ja meidän olisi pitänyt unohtaa hänet, mutta siihen me emme koskaan pystyneet. Ehkä hän oli suunnitellutkin sen niin, ihan vain meidän kiusaksemme.

Lupinin tuijotus oli häiritsevää, minä tajusin sen vasta, kun Siriuksen suupielten juonne oli heltynyt (ja sitä minun ei tarvinnut katsoa huomatakseni). Lupin näytti rauhattomalta, hän istui minun vieressäni baarijakkaralla ja yritti saada Siriusta olemaan aloillaan, älä nyt riehu, tuo on sinun veljesi; minua nauratti. Ja kaiken sen ajan Lupin tuijotti minua niin kuin olisi ollut minun vikani, että Sirius oli sellainen, tai hän tuijotti niin kuin hän olisi halunnut hajottaa minut kappaleisiin ja analysoida jokaisen.

Vihasin sitä.

Minä lähdin sanomatta sanaakaan. Siriukselle se teki vain hyvää, sillä tietysti hän oletti, että minä sanoisin hänelle jotain. En halunnut. Halusin vain jättää hänet siihen, baaritiskille kuihtumaan, Lupinin viereen ja punaisiksi viivoiksi Lupinin käteen, kalmankalpeaan niin kuin he molemmat kuolisivat kohta. Lupin seurasi minua ulko-ovelle asti, tunsin sen selässäni ja tein hänestä päätelmän: hän oli niitä hulluja ihmistenpelastajia, kahjo joka kuvitteli löytävänsä minusta persoonan ja syyn miksi minä olin tällainen, vaikka hän ehkä etsikin sitä vain pelastaakseen Siriuksen.

*

Minulle on arvoitus, miksi kaikki tapahtui. Kalmanhanaukiolla oli hiljaista sinä syksynä, isä oli hautautunut kirjoituskoneeseensa ja äiti unelmiinsa, näin sen siitä miten hän katsoi minua kuvitellen, että olin joku toinen. Lähinnä kai Sirius, jonka hän oli unohtanut ja repinyt pois mielestään, hakannut kappaleiksi niin kuin epämiellyttäville muistoille tehtiin. Se talo soi tyhjyyttä, se oli täynnä hulluutta ja minua, ja kai siksi minä pakenin sieltä.

Sitä minä en koskaan ymmärrä, minkä takia minä menin juuri Lupinin luo. Minulla ei ollut paikkaa minne mennä, ei tietenkään, sillä kaikki muut paikat olivat täynnä puhdasverisiä, älykkäitä katseita ja kaikkea, mitä minun olisi pitänyt itsekin olla. Bellatrix olisi raastanut minut sirpaleiksi puhumalla hehkuvin silmin pimeyden lordistaan, ja hänen miehensä olisi keskustellut minun kanssani viisaita viinilasin myötä; mihin hyökätään seuraavalla kerralla, eikö sinustakin pimeyden lordin aate ole kiehtova ja muuta paskaa. Narcissa oli naimisissa ja vihasin sekä häntä että hänen miestään, Andromeda oli ollut Siriuksen lempiserkku ja oli nyt samaa verta kuin hänkin.

Minä valitsin Lupinin niin kuin hulluuden puuskassa valitaan, tai kohtalon tuulessa joka heittelee miten tahtoo, yleensä vain aina huonompaan suuntaan; tai ehkä en, sillä enhän minä koskaan uskonut kohtaloon. Mutta Lupinin oveen minä kolkutin, kun siitä baari-illasta oli kulunut monta viikkoa ja syksy eteni, ja minä aloin tulla hulluksi Kalmanhanaukion hiljaisuudessa ja pääkallo käsivarressani.

Lupin avasi oven. Olin varma, että hän sanoisi hei, että hänen olisi pakko tehdä se järkevyyden ja ymmärrettävyyden ele, mutta hän jätti sen tekemättä. Hän vain tuijotti minua ja puristi suunsa tiukaksi viivaksi, kallisti hieman päätään, tuijotti minua hämärällä katseellaan, joka ärsytti suunnattomasti, laittoi minut vihaamaan sitä. Hyvä ihminen, että minä vihasin sitä; työnsin hänet pois tieltä ja vaikka hän oli minua kaksi vuotta vanhempi, en edes kuvitellut, että hän olisi ollut tarpeeksi vahva estääkseen minua.

Hän keitti teetä. Minä en muista sanoneeni sanaakaan, mutta hän kohautti olkapäitään, lukitsi ulko-oven kuolonsyöjien varalta kai ja keitti teetä. Hänen asuntonsa oli pieni eikä siellä ollut jälkeäkään naisesta, mutta makuuhuoneessa oli leveä parisänky. Minä seisoin tuijottamassa hänen hajoavia käsiään, kun hän keitti veden ja kaatoi sen kahteen kuppiin, seisoin paikallani kunnes hän nyökkäsi päällään kohti keittiön pöytää.

”No”, hän sanoi, kun minä olin ottanut teekupin sormieni väliin ja polttanut kieleni, vaikka minulla ei edes ollut tapana juoda teetä, ”mitä hemmettiä sä täällä teet?”
Se oli hyvin kohteliaasti kysytty kysymys, hyvää päivää ja mitä teille saisi olla, miksi tulittekaan vierailulle, vanha tuttu, ja hah, minä ajattelin. Mutta hän ei näyttänyt vihaiselta, lähinnä uteliaalta, ja taas hänen silmissään oli se katse, että hän halusi selvittää kuka minä olin. Halusin sylkäistä pöydälle, mutta se oli liian likainen; sylkäiseminen ei olisi tuottanut mitään tulosta.

”Juon teetä”, minä sanoin ja yritin virnuilla, tehdä hänen olonsa epämukavaksi, ilmoittaa hänelle olevani luvatta hänen kodissaan. Hän pyöritti silmiään.
”Sinä et edes tunne mua.”
”No en todellakaan”, minä sanoin.
”Mitä sä sitten täällä teet?” hän kysyi uudestaan.
Minä kohautin olkapäitäni ja tuijotin teekuppia. Sen pinnalle alkoi muodostua kummallisia kuvioita; en välittänyt niistä vähääkään. ”Mistä helvetistä minä tietäisin?”

Hän vetäytyi taaksepäin ja tuijotti minua vakavana, liian vakavana minun mielestäni.
”Etkö sä aio heittää mua pihalle? Helvetti, Lupin, tää on sun talo, sun ei kuulu olla noin hiton vieraanvarainen ja kiltti niin kuin joku koira.”
Lupin tuijotti pois ja minä olin hyvilläni; hänen katseensa oli läpitunkevampi kuin mihin olin tottunut, meillä kotona kukaan ei katsonut suoraan. Hän risti sormensa teekupin ympärille ja tuijotti vastakkaista seinää (siinä oli kummallisia länttejä), hänen otsansa painui rypyille niin kuin hän olisi ajatellut, minua ärsytti koko ihminen.

”Regulus”, hän sanoi, ”kuinka hyvin sä tunnet Siriuksen?”
Minä säpsähdin. Se ei ollut vastaus kysymykseeni, ja minä olin melkein odottanut saavani kuulla, että hän heittäisi minut pihalle. Olisin tapellut vastaan.
”Tunnet varmaan itse paremmin”, minä sanoin. Sen ei pitänyt kuulostaa katkeralta.
Hän kohautti olkapäitään. ”No jaa. Siriusta ei varmaan voi tuntea kukaan.”
Minä nauroin.
”Se on aika omituinen ihminen”, Lupin sanoi niin kuin olisi ollut iloinen minun naurustani; ehkä se oli voitto hänen pyrkimyksilleen, mitä ne sitten olivatkin. ”Olen tuntenut sen aika monta vuotta, enkä vieläkään voi kuvitella, että tietäisin siitä kaiken.”
”Ei Siriuksesta koskaan voi tietää kaikkea.”
”Edes kaiken tarpeellisen”, hän sanoi ja hänen äänessään oli jotain kummallista, mutta minä en tiennyt, oliko se katkeruutta vai surumielisyyttä vai naurua. ”Kaipaatko sä sitä?”
”Mitä?” minä kysyin, hajamielinen.
”Siriusta.”

Minä join teeni loppuun. Se kirveli kurkussa ja mielessä ja maistui aivan yhtä pahalta kuin aina ennenkin; päätin etten koskaan enää joisi teetä. Lupin saisi tarjota minulle seuraavalla kerralla viiniä.
”Hitot mä sitä kaipaan.”
Hän nyökkäsi. ”Kunhan mietin. Kun tehän olette kuitenkin veljiä.”
”Se ei varmaan muista sitä itsekään.”
”Kyllä se muistaa. Ei se olisi muuten käyttäytynyt niin siellä baarissa. Sehän melkein menetti hermonsa.”
”Se on aina ollut aika kiivas”, minä sanoin. Nautin siitä ulkopuolisuuden tunteesta, joka viipyi Lupinin kasvoilla, kun hän tajusi, ettei voinut itse sanoa ”on aina ollut” Siriuksesta. Se sattui häneen; minä tuijotin tyhjää teekuppia.

En sanonut lähteväni (siitä oli kai tullut tapa), vein vain teekupin tiskialtaaseen kuin olisin ollut kohtelias. Lupin ei katsonut sitä. Minä vedin oven perässäni kiinni melkein varovasti, mutta ihmettelin, mikä ihme oli saanut minut tulemaan sinne sen ensimmäisenkään kerran. Sitä ihmettelin aina. Ehkä se oli se hulluus, joka sai minut tekemään kaiken muunkin; ehkä kyky tehdä aina pahimmat mahdolliset valinnat.

Sinä iltana satoi ja sade oli suolaa haavoille; nostin kasvoni vasten sitä ja tunsin sen valuvan alas niin kuin elämä. Päätin kävellä koko matkan kotiin. Nahkakenkäni lotisivat mutalammikoissa kun kävelin niihin sokeana, sokeana aina, enkä välittänyt, potkin kiviä tiensivuun jos jaksoin ja kuuntelin tuulta. Se ei oikeastaan kuulostanut miltään.

*

Lupinista tuli maanvaiva.
”Huomenta”, hän sanoi ja keitti teetä. Mukissa oli punainen ruusu; ihmettelin mistä hän sai niin naisellisia teekuppeja. Opin tuntemaan ne. Se oli ensimmäinen asia, joka huolestutti minua; toinen oli se, kun lopetin koputtamisen ja ilmiinnyin suoraan sisään.

Se vei monta viikkoa. Syksy kului tavattoman nopeasti niin kuin aika kuluu, kun se oikein piinaa; minä sidoin kengännauhoja pitemmälle ja ihmettelin, kun käteni kylmenivät. Joskus syytin kuolonsyöjiä ja pimeyden lordia, joskus Kalmanhanaukiota, joskus Siriusta, joskus itseäni. Yleensä itseäni. Sitten menin taas Viistokujalle, sinne missä Lupinilla oli pieni asuntonsa. Se ei ollut häävi, siinä oli vain kolme ikkunaa ja kaksi huonetta ja kylpyhuone ja parisänky ja lohkeilevat tapetit; sanoin joskus hänelle, miten paljon paremman siitä olisi muutamalla loitsulla saanut, mutta hän ei kuunnellut.

Useimmiten tulin aamulla. Lupin oli työtön, hänellä ei tuntunut olevan koskaan muuta tekemistä kuin istua keittiön pöydän ääressä lukemassa aamun sanomalehteä tuntikaupalla; tai ei muuta tekemistä kuin odottaa minua. Sirius oli päivisin auroriakatemiassa. Kuulin sen Lupinilta ihmetellessäni ensimmäisen kerran, minkä takia en koskaan törmännyt siellä Siriukseen. Ajatus oli niin naurettava, että unohdin sen saman tien. Mutta aamut olivat silti minun, minun hulluuden aikaani ja ehkä Lupinin myös, sillä hän avasi oven.

Hän keitti mielellään teetä. Hänen teensä oli aina hieman liian kitkerää ja ehdottomasti pahanmakuista, ja minä join sen alas saakka. Kerran menetin hermoni teehen ja pengoin hänen ruokakomeronsa. Löysin kahvia. Se oli kuulemma Siriuksen ostamaa, ja niin minä join sitä hyvällä omatunnolla ja opetin Lupininkin juomaan, vaikka hän väitti loppuun saakka vihaavansa sen makua.

”Huomenta”, sanoi Lupin, kun minä ilmestyin sinne sietämättömien päivieni aamuina. Minä en koskaan jaksanut vastata. Se oli ainoa paikka, jossa olin tarpeeksi epäkohtelias jättääkseni toivotukset väliin. Ehkä se kuului hulluuteen.
”Täällä on muuten helvetin sotkuista”, minä sanoin juodessani kahvia.
”Ei se ketään vaivaa.”
”Mua vaivaa.”
”Et sä asu täällä.”
”Kuka täällä sitten asuu?” minä kysyin uteliaisuuttani, tyhmänrohkeuttani. ”Sun lisäksi. Sä puhuit monikossa.”
Hän kohautti olkapäitään.

Marraskuussa tuli kylmä. Minä olin kerrostalossa yhä useammin aamuisin ja siirryin keittiöstä olohuoneeseen, sillä suoraan sanottuna keittiö veti. En tajunnut, miten Lupin sieti sellaista.

”Regulus”, sanoi Lupin hitaalla, analysoivalla äänellään, kun minä taas kerran olin istuutunut hänen sohvalleen tietämättä miksi; minun teki mieli heittää häntä jollain. ”Tätä ei tietenkään pitäisi kysyä, mutta… miksi sä tulet tänne aina uudestaan?”
Minä halusin olla huvittunut. ”Toivoisitko sä, että pysyisin poissa?”
Hänen suunsa kasvoi tyytymättömäksi. ”Älä ole tyhmä, sä tiedät kyllä mitä tarkoitan. Sun ei pitäisi viihtyä täällä. Me ollaan virallisesti vihollisia.”
”Jaa”, minä sanoin hitaasti. ”Miten niin?”
”Aurorit pitää sua kuolonsyöjänä.”
”Pitäkööt vaan, ei se musta tee kuolonsyöjää.”
”Voldemort tuskin painaa huvikseen tatuointeja varomattomien nahkaan”, hän tokaisi.

Se oli minulta silkkaa varomattomuutta, antaa hänen kumartua minua kohti ja tarttua paitani hihaan; minulla oli silloin musta kauluspaita ylläni ja sen hiha oli säälittävän helppo repiä ylös. Lupinin sormet olivat haudanvalkeat, hänen kasvoillaan ei näkynyt jälkeäkään mistään. Hän näytti kyllästyneeltä.

Minä vedin hihani alas.

”Oikeasti”, hän sanoi ja hetken minä kuulin, että hänen äänensä oli hiljainen, niin kuin hän olisi ollut katkeamaisillaan, ja sellaiseltahan hän aina näyttikin. ”Minä olen pohtinut ja pohtinut, miksi sä käyt täällä, mutta en vaan ymmärrä.”
”Ei kaikkea tarvi ymmärtää.”
Hän tuijotti minua vihaisena. Minun toinen suupieleni nousi; se oli kai jonkunlainen huokaisu.
”Kai mä olen vaan hullu”, sanoin Lupinin otsalle. ”En mä muutakaan syytä keksi.”
Hän nyökkäsi.

”Oletko sä kertonut Siriukselle?”
”Mistä?”
”Siitä että mä käyn täällä.”
Hän pudisteli päätään. ”Se olisi järkyttynyt.”
”Tietysti olisi.” Naurua. ”Helvetti että olisin halunnut nähdä sen ilmeen.”
”En mä kertonut”, hän sanoi taas ja tuijotti minua silmiin, niin kuin olisin ollut vain typerys kaipaamassa hänen vakuuttelujaan, hänen vilpittömyyttään. ”Olisiko pitänyt?”
”Ei tietenkään”, minä sanoin, ”älä nyt ole idiootti.”

Me joimme kahvia. Lupin irvisteli. Kello kulki eteenpäin ja kun se oli puoli yksi, Lupin hermostui; hän nousi seisomaan ja käveli keittiöön ja sitten takaisin ja vilkuili minua ja ovea, ja minä leikin, etten ymmärtänyt mitään. Kahvi maistui ihan hyvältä, vaikka se oli jäähtynyt tunteja sitten. Ihmettelin, mitä olin tehnyt siellä niin kauan. Lopulta Siriuksen ilmiselvä lähestyminen alkoi kalvaa suonissani ja päätin, että oli aika lähteä.

Lupin pysäytti minut ovelle, tarttui kiinni käsivarrestani (siitä, jossa piirto oli) ja oli yllättävän vahva. Minä hämmästyin, mutta en hänen voimastaan pitää minua aloillani vaan siitä, että hän ylipäänsä yritti. Olin niin hämmästynyt, että tottelin.

”Milloin sä tulet taas?” hän kysyi silmät siristyneinä, niin kuin olisi ollut vihainen itselleen, kun kysyi. Epäilemättä hän olikin.
Minä kohautin olkapäitäni.
”Kyllä sä voit sanoa”, hän pilkkasi. ”Me molemmat tiedetään, että sä palaat, Regulus.”
Minä tuijotin häntä ja revin sitten käteni irti, vaikka tuntui kuin hänen sormensa olisivat lähteneet mukana; suljin oven hänen kasvojensa edestä ja lähdin. Sillä niin säälittävää se oli, se että totta kai minä tiesin palaavani.

*

Sitten syksy ja kohtalo menivät minun suoniini, tekivät yhdessä liiton niin kuin Faust aikoinaan ja nyt niiden ainoa päämäärä oli kai saada minut pois päiviltä. Olin hullu, se paistoi katseestani kun välttelin peiliä ja käsistäni kun välttelin niitäkin, ja ennen kaikkea minusta, kun tajusin, että ainoa vaihtoehtoni oli vaihtaa jälleen kerran suuntaa. Ja syynä siihen oli muutama vahingossa sanottu sana, muutama minun korvilleni sopimaton, jotka saivat minut kaivautumaan hirnyrkkien olemassaolon mahdollisuuteen niin kuin kuolemaantuomittu viimeisiin sekunteihinsa; ja lopulta ne saivat minut hukkumaan.

Sitä ennen kävin Lupinin luona vielä muutaman kerran. Oli jo melkein joulukuu, minä olin selvillä siitä, kuinka vähän aikaa minulla auttamatta oli jäljellä. Sitä en nähnyt itsessäni vaan siinä tavassa, jolla maailma alkoi liukua ohitseni niin kuin ei olisi välittänyt. Istuin iltaisin Kalmanhanaukion kirjastossa, upotin itseni punaviinilasiin ja jäin tuijottamaan koukeroisia kirjaimia; minua, jos hyvin kävi.

Lupinin kasvoista oli alkanut tulla varjoja. Minä ilmiinnyin hänen olohuoneeseensa, siihen tyhjään tilaan sohvan ja makuuhuoneen oven välissä, kuulin hänen nousevan keittiössä ja kävelevän ovelle. Hän nojasi ovenkarmiin ja minusta oli hassua, että hänen luunsa kestivät; nauroin sille, vaikka lopulta tajusin, ettei Remuksen luissa kai ollut mitään vikaa. Vika oli minussa, kaikki oli minussa.

Me istuimme ikkunalaudalla ja poltimme. Siinä oli jotain koomista ja samalla se oli silkkaa tragiikkaa, se oli sitä kun sekoitetaan hulluja lapsuudenpäiviä ja hulluja aikuisuuden illuusioita, vaikka viimeisissä ei ole mitään hauskaa. Lupin yski ja siitä minä kyllä tajusin, ettei hän ollut paljon polttanut, mutta minua se ei haitannut; vedin savun sisääni ja puhalsin sen hämärään iltaan, likaisille takapihoille, mietin mistä kaikesta olin ehkä jäänyt paitsi, kun minulla oli ollut kaikki.

”Makaatteko sinä ja Sirius yhdessä?”
Hän sävähti niin kuin säikäytetty, yllätetty, pelästytetty; minun teki mieli nauraa hänelle ja hänen viattomuudelleen. Hän katsoi pois ja puristi suunsa tiukasti yhteen.
”Kyllä mä näen sen”, minä sanoin ja vilkaisin olkani yli, missä makuuhuoneen leveä parisänky oli. ”Sulla ei ole naista, se on ihan selvää. Mutta sulla on parisänky. Ja Sirius tulee tänne iltapäivisin. On kai yöhön asti.”
”Joskus”, sanoi Remus.
”Ja mä tunnen Siriuksen. Mä kyllä näen, jos se välittää jostain.”

Sen ei ollut pitänyt olla rohkaisua, ei kehua, ei mitään positiivista, en minä sellaisia ollut tottunut sanomaan. Mutta Remus otti sen ilona ja hengitti sitä sisäänsä niin kuin minä savua, hänelle se oli elämän eliksiiriä ja hetkessä minä tajusin, että se veisi häntä vielä pitkään. Minne, sitä minä en tiennyt.

”Mitä sä ajattelet?” hän kysyi, kun me olimme istuneet aika pitkään hiljaa.
”Mistä?” minä kysyin, savu kiusasi keuhkoissa.
”Meistä”, hän kuiskasi hämärään, oli niin heikko kuin olin aina tiennyt hänen olevan, tai kuvitellut, tai ehkä kaikki oli harhaa, ”musta ja Siriuksesta, sehän on sun velikin… enkä mäkään oikein aina…”
”Tajua teitä?”
”Jotain sinne päin. Me ollaan miehiä, Regulus. Ja kaikki muukin. Nyt on sota. Ei meidän pitäisi olla niin, niin… no, läheisiä. Vaikka ei kai Siriuksesta voi puhua läheisenä. Mutta että me ollaan yhdessä niin kuin oltaisiin jotain muuta kuin ystäviä… mä en vaan tiedä, sopiiko se.”
”Miksi sä puhut siitä mulle?”
”Sähän olet sen veli”, hän sanoi niin kuin yksinkertainen totuus sanotaan; minä jähmetyin suolapatsaaksi ikkunalaudalle. ”Totta kai sen asiat kuuluu sulle.”

”Mutta ei sun asiat.” Kun taas lopulta sain happea.
Hän oli pitkään hiljaa. ”Ehkä munkin”, hän sanoi lopulta niin kuin sanotaan kun ei olla varmoja, tai ollaan liian varmoja. Minä tunsin sen hyytävän käden sisälläni ja kohtalon kouran jota oli mahdoton päästä karkuun; tunsin järkyttävän aavistuksen kun ensi kerran tajuaa, ettei ehkä olekaan hyvä kohta kuolla.

”Regulus?” hän kysyi.
”Sori”, minä sanoin, tumppasin savukkeen ja heitin sen niin kauas kun pystyin, toisin sanoen mutalammikkoon parin metrin päähän. Siellä tuuli. ”Mä vain olin ajatuksissani.”
Hän katsoi minua. Se oli hermostuttavaa; minä ihmettelin, miten Sirius kesti häntä. Mutta hänen silmänsä eivät nyt analysoineet. Ne eivät halunneet pilkkoa minua leipäveitsellä vaan parsia minut neulalla, ja se tunne oli vielä hermostuttavampi; niin kuin hän olisi halunnut löytää minusta minut.

”Musta se on okei”, minä sanoin lopulta. ”Vaikka oikeesti se ei kuulu mulle hiton vertaa mitä sä ja Sirius teette. Tehkää mitä haluatte, ei kiinnosta. Naikaa toisenne vaikka hengiltä.”
Hän oli vaiti.
”Tää on kaikki kuitenkin ihan hullua”, minä sanoin ja nauratti sanoa se ääneen, nauratti helvetin katkerasti, vaikka olinhan tiennyt sen koko ajan. ”Me istutaan sun ikkunalaudalla ja poltetaan, Lupin.”
”Remus.”
”Remus”, minä sanoin ja nimi kiemurteli sisälläni niin kuin käärme, joka mietti vain mihin iskeä. Myöhemmin arvelin, että se oli löytänyt heikon kohdan jo kauan sitten; se kyllä tiesi miten tuhota minut.

Ilta oli pimeä. Minä en tullut kysyneeksi, missä Sirius oli, mutta näin Remuksen eteenpäin työntyneestä leuasta, ettei sitä kuulunut kysyä. Oli järkyttävää tajuta, että juuri siksi jätin kysymättä.

”Eikö susta ole tylsää olla aina kotona?” minä kysyin. ”Vaan siksi, että olet mitä olet.”
Hän takertui kiinni ikkunankarmiin.
”Ihmissusi”, minä maistelin sanaa ja kuulin hänen järkytyksensä, kuulin sen tihenevänä hengityksenä meidän välillämme ja käänsin kasvoni pois, ettei se olisi vaikuttanut minuun, tehnyt minusta inhimillistä. ”Hassua, ettei sellaiset enää saa töitä. Ehkä se on vaan tämä aika. Sota. Pimeyden lordi.”
”Mistä sä arvasit?” Hänen äänensä oli pihinää. Minä olin riemuissani, kun olin osunut oikeaan; niitä harvoja riemun hetkiä, joita minulla oli vielä jäljellä ennen kuin kuolin.
”Siitä että myönsit nyt”, minä sanoin; hän veti henkeä tajutessaan virheensä. ”Ja muutenkin. Sun silmänalusista täydenkuun jälkeen. Haavoista. Välttelystä. Totta kai mä tajuan, että jokin on pielessä, kun istut kaikki päivät tässä läävässä.”

Tuuli kävi rintakehääni ja otti kiinni keuhkoista, puristi niitä kasaan, annoin pääni roikkua taaksepäin ja vedin henkeä. En kuullut Remuksen ääntä, kun hän oli vaiti ja yritti kai tajuta, että minä tiesin mikä hän oli ja olin yhä siinä. Siriuskin tiesi, epäilemättä. Minusta oli koomista, miten me molemmat tiesimme emmekä silti häipyneet; se olikin niitä harvoja asioita, jotka yhä tekivät meistä veljeksiä. En pitänyt ajatuksesta. Suljin Siriuksen pois mielestäni, ja tuulen, sillä se ei lähtenyt, vaikka napitin paitani kiinni.

Heräsin käteen olkapäälläni.

Se oli linnun käsi, kulutetun ajan käsi, se oli vain valkoista lihaa ja silti se kaivautui ihooni, mutta kun minä katsoin sitä tarkemmin, tajusin, ettei se ollut tuota kaikkea lainkaan. Remuksen sormet olivat tiukasti olkapäälläni (tai rennosti niin kuin hän ehkä kuvitteli), ja hämärässä ne olivatkin niin kuin kaikki kädet yleensä. Minä tuijotin häntä, etsin vihaista ilmettä, etsin vihaa ja tuskaa ja inhoa ja halveksuntaa ja hulluutta; löysin vain viimeisen.

”Regulus.”
Hän sanoi minun nimeni niin kuin ei kukaan muu koskaan, tai ehkä Sirius, mutta minä en koskaan enää ajatellut häntä, en ennen kuin aivan ennen kuolemaani ja silloinkin vain hetken. Hän sanoi minun nimeni lausuen joka tavun, jättämättä yhtäkään merkkiä väliin; se oli niin kuin hän olisi lopultakin kursinut minut kasaan tai analysoinut tai minkä nimen sille sitten tahtoikin antaa, mutta lopulta se oli vain yhtä tyhjän kanssa, ja minä tiesin sen.

”No?” minä kysyin. Hän irrotti kätensä ja vetäytyi aavistuksen verran kauemmas, ja vasta siinä vaiheessa minä huomasin hänen tulleen lähemmäs minua ikkunalaudalla. Hänen suunsa oli pelokkaassa hymyssä, se oli niin häntä, ja sen muistin kun unohdin kaiken muun.
”Musta on vaan hassua”, hän sanoi, ”miten nopeasti sä nielit sen. Tavallaan hyväksyit mut. Vaikka olet mitä olet. Useimmat ei hyväksy koskaan.”
”Musta ei ole arvostelemaan”, minä sanoin hänen ohitseen, mieleni katkeralle sekasorrolle ja lähemmäs hiipivälle tuholle.
Hän heitti savukkeensa alas. ”Sä laitoit mut polttamaan.”
”Totta kai.”
”Sirius ei yleensä polta.”
”Ihan sama mulle.”
”Niin kai sitten”, hän sanoi ja katsoi maata, jonne savuke oli kadonnut.

Hemmetin maa, minä tunsin sen painovoimana jalkojeni alla ja kutsuna hypätä, mutta lintu vieressäni vapisi ja halusin edes kerran elämässäni jäädä hetkeksi johonkin. Tietysti se oli vain typeryyttä siinä missä kaikki muukin, halusin vain kieltää itseni ja sen kaiken mikä minua ajoi, olla edes pienen hetken niin kuin tavalliset ihmiset; enkä kuitenkaan koskaan tavallinen, sillä Remus säikähti ja vetäytyi kauemmas, kun suutelin hänen otsaansa.

”Älä nyt pelkää”, minä nauroin tai virnuilin tai muuten vaan. ”En mä sua raiskaa.”
Hän tuijotti pimeään. ”Mä luulen joskus rakastavani Siriusta.”

Viimeiset henkäykset savua joka oli kadonnut kauan sitten, kuolevan syksyn kalmankirpeää ilmaa, häipyvien hetkien haikeutta, menetettyä nuoruutta ja onnea jota ei koskaan ollut; vedin sen vatsanpohjaan ja sieluun saakka ja se sai minut taipumaan kaksinkerroin, yskimään ulos jotain joka ei enää suostunut lähtemään. Viimeinen mahdollisuus tuntea kipua ja nähdä verta iholla kun sen löi vasten karheaa puuta, viimeinen mahdollisuus puhua turhia sanoja tai kuvitella tulevaisuutta, viimeinen mahdollisuus olla.

Sanoin sen niin kuin hukkalauseiksi tuuleen, niin kuin totuuden johon ei koskaan uskottu, niin kuin järjettömyyden ja valheen ja jonkun jolla ei ollut merkitystä ei sitten lainkaan; ei sillä ollutkaan; sanoin ”niin minäkin”.

*

Regulus kuoli hieman ennen joulua. Jo sitä ennen hän oli kadonnut, ja jouluaattona kuulin Siriukselta, että kuolonsyöjät olivat tappaneet hänet niin kuin petturi tapetaan. Sirius kääntyi pois ja meni keittämään kahvia, huusi minulle että täällä pitäisi siivota mutta kuka hullu viitsisi, hänen silmistään ei voinut lukea lainkaan tunnetta. Minä yritin laittaa tavaroita paikoilleen, mutta olin vain puoliksi läsnä. Maalarinteippiä etsittiin seuraavana kesänä.

Minun piti tietysti kertoa Siriukselle, että olin tuntenut Reguluksen. Kerroin, kun me makasimme toisiamme vasten kylmien lakanoiden sisällä ja kuuntelimme sydämenlyöntejä, minä pohdin kaikkea menetettyä ja Sirius kai työasioita, ja äkkiä vain sanoin ”minä muuten tutustuin Regulukseen sinä syksynä”. Sirius suuttui niin kuin hänellä usein on tapana, mutta rauhoittui nopeasti, sillä eihän hän voinut näyttää, että piittasi.

Ja minäkin lopetin välittämisen. Ei niinä aikoina välitetty, ei sellaisina kun ihmisiä kuoli ympäriltä ja monet olivat paljon tärkeämpiä kuin Regulus koskaan. Joskus istuin kuitenkin avoimella ikkunalaudalla ja poltin ja mietin, mitä hän oli nähnyt pimeässä, oliko hän nähnyt oman kohtalonsa vai voiman joka häntä vei siihen, vai oliko hän luonut tiensä itse ja hypännyt sitten suin päin kuolemaan, ja minä mietin oliko hän todella paha ja oliko sellaisia ollenkaan, ja mietin myös minkä takia muistin hänet yhä.
« Viimeksi muokattu: 02.09.2021 21:38:04 kirjoittanut toyhto »
Avatar: Sokerisiipi
Fikkilistaus

Morelen

  • ***
  • Viestejä: 13
Re: Thanatos (Regulus, Remus, Sirius, K-11, angst, one-shot)
« Vastaus #1 : 12.08.2007 13:01:25 »
Voi  hyvä ihme minä ihastuin tähän.... Tämä oli käsittämättömän kaunis. Henkeäsalpaavan lukitseva.
Rakastuin jo ensimmäisiin sanoihin, ja lukitsin katseeni ruutuun. Ahmin tuota tekstiä ja tahdoin muistaa joka sanan. Voit olla ylpeä tästä. Vielä ensimmäisiä rivejä lukiessani hapuilin viereltäni kynän ja paperilapun ajatuksia varten. Kirjoitin "puhekieli".
Tosiaan, se oli ainut asia, joka häiritsi. Mutta sitten taas välillä ei.
Se teki kauniiseen tekstiin rosoiset reunat ja toisaalta teki siitä entistä ihanamman...mutta... silti se häiritse minua. Ehkä olisin tykännyt maustemitallisen enemmän, jos kaikki olisi kirjakielellä. Todella vaikea sanoa, koska puhekieli toi hahmoihin elävyyttä. Mutta, kun pyöritän näitä kahta päässäni, sovittelen niitä kirjoittamisiin kohtiin, päädyn lopulta siihen, että ehkä mielummin kirjakieli. Mutta pidä se tyyli, jolla he kaiken sanovat, pidä kirosanat. Rakastuin myös rosoiseen kauneuteen.
Rakastuin tapaasi kuvailla. Tekstisi vangitsi minut ja luin vaan. Kynä jäi pöydälle ja ajatukset kirjoittamatta. Tarkoitus oli kirjoittaa muistiin, jos jokin häiritsisi. En kuitenkaan voinut. Pelkäsin, että se tarina, jonka sait pyörimään pääni sisällä, katkeaisi. Lopussa uskalsin kirjoittaa yhden sanan, ihana.
Sinä loit näistä hahmoista omanlaisensa persoonat.
Sirius... Temperamenttinen, jyrkkä, omalla tavallaan niin kovin mustavalkoinen.
Remus, heikko, arka, "lintu", jota ei uskalla koskea, ettei se hajoa.
Regulus, synkeä, katkera, musta...
Yritän löytää sanoja, joilla voisin kuvata niitä henkilöitä, joihin minä tutustuin tässä tarinassa, mutten löydä sanoja. Tämä oli vain jotain todella upeaa.
Monta upeaa kohtaa, johon luettuani tämän palasin uudelleen ja uudelleen.
Voisin lukea tämän useita kertoja, enkä kyllästyisi. Kuvailusi antaisivat aina jotakin uutta.
Laitan muutaman lempikohtani tähän. Ne ovat jotenkin erityisen hienoja. Sydän hakkasi niitä lukiessa ja toivoi, ettei tämä loppuisi koskaan. Ja silti, kun se loppui, niin tiesi, että se oli siinä. Oikeastaan, ei jäänyt kaipaamaan jatkoa, vaikka hahmoihin ihastuikin. Ehkä niihin tahtoisi törmätä vielä, ehkä jossain toisenlaisessa tarinassa, aivan uudessa. Tämä tarina oli silti tässä. Tuskin mitään lisäisin, tuskin mitään poistaisin.
Kaunis.
Se on se sana, joka tulee jatkuvasti mieleeni.
Ai niin, ne lempikohdat;
"Minä join teeni loppuun. Se kirveli kurkussa ja mielessä ja maistui aivan yhtä pahalta kuin aina ennenkin; päätin etten koskaan enää joisi teetä. Lupin saisi tarjota minulle seuraavalla kerralla viiniä.
”Hitot mä sitä kaipaan.”
Hän nyökkäsi. ”Kunhan mietin. Kun tehän olette kuitenkin veljiä.”
”Se ei varmaan muista sitä itsekään.”
”Kyllä se muistaa. Ei se olisi muuten käyttäytynyt niin siellä baarissa. Sehän melkein menetti hermonsa.”
”Se on aina ollut aika kiivas”, minä sanoin. Nautin siitä ulkopuolisuuden tunteesta, joka viipyi Lupinin kasvoilla, kun hän tajusi, ettei voinut itse sanoa ”on aina ollut” Siriuksesta. Se sattui häneen; minä tuijotin tyhjää teekuppia."

Tuossa on juuri se Siriuksen ja Reguluksen veljeys. Pidin valtavasti. Tuo on niin karu, mutta hieno. Ja juuri tässäkin lukiessani tätä äsken uudestaan ja uudestaan, ajattelin, ettei tässä voisi käyttää kirjakieltä tyylillä "hän on aina ollut aika kiivas", se veisi juuri sen karuuden, josta pidän. Juuri se- sanan käyttäminen sopii tähän. Oli kuitenkin kohtauksia, joihin puhekieli ei sopinut niin hyvin. Kuten vaikka tuossa alussa. Siinä on käytetty sekaisin puhe- ja kirjakieltä ja se hämää.
"”Täällä on muuten helvetin sotkuista”, minä sanoin juodessani kahvia.
”Ei se ketään vaivaa.”
”Mua vaivaa.”
”Et sä asu täällä.”
”Kuka täällä sitten asuu?” minä kysyin uteliaisuuttani, tyhmänrohkeuttani. ”Sun lisäksi. Sä puhuit monikossa.”
Hän kohautti olkapäitään."


Tuo oli myös niitä kohtia, jossa puhekieli häiritsi hieman. Se rikkoi ehkä vähän sitä karskia kuvaa, jonka noista kahdesta sain. Teki heistä nuorempia kuin oli ajatellut.

"”Makaatteko sinä ja Sirius yhdessä?”
Hän sävähti niin kuin säikäytetty, yllätetty, pelästytetty; minun teki mieli nauraa hänelle ja hänen viattomuudelleen. Hän katsoi pois ja puristi suunsa tiukasti yhteen.
”Kyllä mä näen sen”, minä sanoin ja vilkaisin olkani yli, missä makuuhuoneen leveä parisänky oli. ”Sulla ei ole naista, se on ihan selvää. Mutta sulla on parisänky. Ja Sirius tulee tänne iltapäivisin. On kai yöhön asti.”
”Joskus”, sanoi Remus.
”Ja mä tunnen Siriuksen. Mä kyllä näen, jos se välittää jostain.”"


Oi, tämä on aivan mahtava! Ja juuri siksi, ettei Regulus sanonut tuota viimeistä virkettään lässynlässyn- meiningillä. Olet upeasti saanut sovitettua tämänkin kohtauksen tähän tarinaan ilman, että se olisi pilannut sen tyyliä. Uskon, että moni muu olisi voinut kompastua tässä kohti. Sinä et.

"Ne eivät halunneet pilkkoa minua leipäveitsellä vaan parsia minut neulalla, ja se tunne oli vielä hermostuttavampi; niin kuin hän olisi halunnut löytää minusta minut."
Upea!

"Hän heitti savukkeensa alas. ”Sä laitoit mut polttamaan.”
”Totta kai.”
”Sirius ei yleensä polta.”
”Ihan sama mulle.”
”Niin kai sitten”, hän sanoi ja katsoi maata, jonne savuke oli kadonnut."

Rosous, veljeys, katkeruus. Tämä on koruton, mutta kaunis.

"”Älä nyt pelkää”, minä nauroin tai virnuilin tai muuten vaan. ”En mä sua raiskaa.”
Hän tuijotti pimeään. ”Mä luulen joskus rakastavani Siriusta.”"

Taaskaan et sortunut tekemään tästä liian lässyä. Tässä ei ole lainkaan sitä, mitä pelkäsin, että voisi jossain vaiheessa tulla. Pidit kiinni linjasta.

"Sanoin sen niin kuin hukkalauseiksi tuuleen, niin kuin totuuden johon ei koskaan uskottu, niin kuin järjettömyyden ja valheen ja jonkun jolla ei ollut merkitystä ei sitten lainkaan; ei sillä ollutkaan; sanoin ”niin minäkin”."

Ja sitten vielä tuo... ei heti perään, vaan vasta myöhemmin. Ihanasti. En löydä sanoja sanottavaksi. En käsitä.

En varmaan ikinä ole ihastunut mihinkään ficciin tällä tavoin. Saanko tulostaa tämän, jotta voisin ottaa sen talteen. Käydä läpi kohtia, jotka eivät vielä kertoneet minulle tarpeeksi?
Voisin kopioida tähän viestiin vielä useita kohtia. Käydä läpi ne. Kertoa, miten sanat vaikuttivat.
En ymmärrä, miten tämä teksti vaikutti näin kovasti.
Kiitän sinua. Kiitän sinua todella paljon.
Älä hukkaa taitoasi löytää sanoja. Äläkä myöskään hukkaa taitoasi yhdistellä niistä tarinaa.
Don´t dance, if you can´t make rain.

Voldemort

  • Vieras
Re: Thanatos (Regulus, Remus, Sirius, K-11, angst, one-shot)
« Vastaus #2 : 12.08.2007 17:46:09 »
Olen tavattoman surkea kommentoija, mutta koska nyt luin tämän, minun on pakko sanoa sananen. Seuraa luultavasti kohtuullisen päätöntä ylistystä. En osaa sanoa mitään varsinaisen analysoivaa. Tekstissä oli koko matkan ajan aivan upea jännite, joka sai ihoni kihelmöimään. Enpä olekaan vähään aikaan lukenut yhtä voimakkaasti vaikuttavaa tekstiä. Minut on vaikea saada enää tekstillä syttymään, koska juutun liian helposti yksittäisiin sanoihin ja hyppään ulos tekstistä, mutta tämän kerrontatyyli oli samalla sopivan yksinkertainen, että mukavan runollinen, että melkeinpä kadotin ajan ja paikan tajunkin lukiessani. Oikeastaan kaikista jännintä ja parasta tässä on se, että mitään ei tapahdu. Se antaa minun mielessäni tälle jotenkin hyvin vahvan realistisuuden tunteen. Saman itse asiassa tekee tämän dialogi. Kun olen useaan kertaan itse sanonut, etten pidä puhekielestä muutoin kirjakielisessä tekstissä, niin täytyy todeta, että sekin on vain tottumuskysymys tai sitten se kysymys, että se pitää tehdä hyvin. Tämän tekstin yksi ehdoton vahvuus minun mielestäni on juuri dialogissa. Minusta se on ihanan vähäeleistä ja edelleenkin korostan tämän yhteydessä sen todentuntuisuutta, vaikkei tietenkään fanfictionin tarvitse sellaista ollakaan.

Toinen ehdoton ihkutuksen ja suitsutuksen aihe tässä ovat hahmot. Mainitsin jo psykologisen jännitteen ja sen, että oli mukavaa, etteivät Regulus ja Remus tiedostaneet (tai myöntäneet itselleen, anyway, sama asia), mikä olikaan se syy, mikä heitä veti yhteen. Minähän tietysti kovasti aina väitän, että aina on olemassa syy, mutta se ei tarkoita samaa kuin että henkilöt itse sitä tunnustaisivat tai edes osaisivat ajatella, ja minusta oli ihanaa, että kaikki jäi vähän niin kuin vaiheeseen. Mitään ei viety sillä tavalla loppuun, mikä tarkoittaa, että lukijalle jäi tulkinnanvaraa. Mainitsit tuossa alkupuheessasi tupakoivasta Reguluksesta. Tämän myötä alan taas enemmän hahmottaa sitä, että miksi ikkunalaudella tupakoinnista kirjoitetaan ja miksi siitä pidetään. Vahvaa tulkintaa, siitä minä pidän. Samoin kuin tuosta Siriuksen ja Reguluksen samankaltaisuudesta. En osaa oikein selittää sanoin, mitä ajan sillä takaa. Se oli joku juttu tai sävy, joka tästä löytyi.

Myös tämän ihmissuhdevyyhti ja sen ongelmat ovat hienosti ja tavallaan sopivan vähäeleisesti kuvattu. Siriuksella ja Reguluksella on ongelmallinen suhde, molemmilla näyttäisi olevan joku kotoa peritty/opittu vaikeus ilmaista tunteita, ja Remuksella on myös omat ongelmansa. Ehkä Remuksella taustastaan nähden on myös samankaltaisia ongelmia, liikaa pettymyksiä, että voisi olla avoin omille tunteilleen tai uskaltaisi luottaa niihin tai niiden kohteeseen. Hmm... kaikki kolme samanlaisia.

Sori, minun piti puhua tekstistä ja sen kirjoittamisesta, mutta juutuin niin kuin usein käy, pohtimaan noita hahmojen persoonallisuuksia. Pidin tästä oikein paljon.

Edit:// Ihan pakko vielä quotata tässä viimeiseksi. Minusta tämän ficin dialogi oli niin nautinnollista, jotenkin sellaista äijämäistä tai sitten vaan niin viehättävän todellista :D :
Lainaus
”Sinä et edes tunne mua.”
”No en todellakaan”, minä sanoin.
”Mitä sä sitten täällä teet?” hän kysyi uudestaan.
Minä kohautin olkapäitäni ja tuijotin teekuppia. Sen pinnalle alkoi muodostua kummallisia kuvioita; en välittänyt niistä vähääkään. ”Mistä helvetistä minä tietäisin?”

Dazz

  • ***
  • Viestejä: 24
    • http://
Re: Thanatos (Regulus, Remus, Sirius, K-11, angst, one-shot)
« Vastaus #3 : 28.08.2007 21:43:15 »
Tää oli niin hyvä ficci, et mun mieli on vieläki näissä jälkifiilingeissä, enkä edes pysty raapimaan kasaan oikeen minkäänlaista palautetta. Päällimmäisenä pyörii kuitenkin se että tykkäsin tästä ihan kamalasti. Halusin vaa sanoa sen. Ihana ficci
"misson rätti?"
"tässä"
"kiitti"
Itsensä kanssa käydyt keskustelut ovat tärkeitä henkiselle kehitykselle.

oh well, whatever, nevermind

Emíly

  • Vieras
Re: Thanatos (Regulus, Remus, Sirius, K-13, angst, one-shot)
« Vastaus #4 : 28.10.2007 14:33:38 »
Minulla piti olla jotain järkevää sanottavaa. Ihan oikeasti. Ajattelin, että olisin jotenkin voinut kertoa ajatuksiani tästä tekstistä, mutta kun ajatukset ovat juuttuneet painavan kannen alle, niin mitä sitten voi tehdä?

Lainaus
Sinä iltana satoi ja sade oli suolaa haavoille; nostin kasvoni vasten sitä ja tunsin sen valuvan alas niin kuin elämä. Päätin kävellä koko matkan kotiin. Nahkakenkäni lotisivat mutalammikoissa kun kävelin niihin sokeana, sokeana aina, enkä välittänyt, potkin kiviä tiensivuun jos jaksoin ja kuuntelin tuulta. Se ei oikeastaan kuulostanut miltään.

Aloitetaan vaikkapa tästä kohdasta. Se on mielestäni ehkä tekstin kirkkain helmi. Hienon siitä tekee luultavasti tuo yhdistelmä; tiesin sen olevan helmi heti luettuani ensimmäisen rivin. Se on täydellistä kuvakieltä, johon jostain syystä aina rakastun. Sitten luin nahkakengistä mutalammikoissa ja sokeudesta, ja miten ihmeessä saitkaan tähän tuon tuulen mukaan. Vihaan sanontaa "piste i:n päälle", vaikka joudunkin käyttämään sitä tässä: viimeinen lause on täydellinen piste i:n päälle.

En ole lukenut paljoakaan Reguluksesta kertovia ficcejä, oikeastaan tämä on ensimmäinen, jossa hän on päähenkilön osassa. Mieleeni jäivät Reguluksen mietteet, ja se käsitys hänestä, joka tekstistä paistoi läpi. Totta puhuakseni minulla ei ollut Reguluksesta minkäänlaista mielikuvaa, mutta minusta tuntuu, että sekin alkaa pikkuhiljaa muotoutua.

Kohta Reguluksesta ja Lupinista (minusta on vain luontevampaa sanoa Lupin) polttamassa ikkunalaudalla oli myös yksi parhaista. Anteeksi, etten osaa kuvailla sitä paremmin, mutta jotenkin se syvensi lopullisesti  mielikuvaani Reguluksesta ja Lupinista.

Viimeiseksi mieleeni tulee käsitys lintu-nimityksestä Lupinin yhteydessä. En olisi itse keksinyt sitä, mutta olen muistaakseni kuullut sitä käytettävän joskus. Se sopi tämän tekstin Lupiniin niin loistavasti, että en edes pysähtynyt ajattelemaan sitä aikaisemmin.

Ajatukset ovat edelleen hautautuneet painavan kannen alle sadevesiviemäriin.

~Em

Metsämarja

  • ***
  • Viestejä: 50
Re: Thanatos (Regulus, Remus, Sirius, K-13, angst, one-shot)
« Vastaus #5 : 28.10.2007 21:13:33 »
Oi vau. Ficcipiirin kautta eksyin ja onneksi niin. Upea.
Ihastuin tässä siihen tapaan, jolla syväluotasit hahmoja. Ainakin minusta tuntui siltä, että vaikka tämä ei ollut hirveän pitkä (juuri sopivan pituinen), niin hahmoista kerrottiin kaikki oleellinen. Kaikkein eniten ihastuin luultavasti Siriuksen tapaan kohdella pikkuveljeään. Olen jo kauan miettinyt, millaiset poikien välit olivat löytämättä vastausta, mutta tämän luettuani asia tuntui ilmiselvältä. Hienoja, hienoja huomiota heistä ja yleensäkin kaikesta ja kaikista. Kuten esimerkiksi Remuksen kuvailu tuossa alussa, vau:

Lainaus
Remus Lupin oli niin kalpea, että kapakan himmeässä valossa hän näytti aaveelta. Hänellä oli kulmikkaat olkapäät, jotka törröttivät mustan kauluspaidan alla, ja hänen käsivartensa näyttivät kahdelta tuulen taittamalta heinältä.

Tykästyin kovasti kirjoitustyyliisi. Ihanaa, että mitään ei sanota suoraan eikä lukijaa pidetä tyhmänä, vaan hänelle annetaan ikäänkuin palikat, joista rakentaa kokonaisuus. Minä näin tässä alusta asti selkeän Sirius/Remuksen, ja halusin jo tuon baarikohdan jälkeen kipeästi, että se olisi totta. Vaikka yleensä en parista piittaa o.O Tässä hahmot olivat kuitenkin kuin tehdyt toisilleen. Jonkinasteinen Remus/Regulus tuolta myös nosti päätään, mutta jotenkin tykkäisin enemmän kuvitella heidän suhteensa pelkkänä ajatusleikkinä kuin oikeina toimina.

Tämä on juuri sentyylistä tekstiä, kun yleensä tykkään lukea. Kuvailu oli valtavan kaunista, minä kiinnitin huomioni samaan kohtaan kuin Emíly. Tässä ei myöskään ollut sitä ongelmaa kuin yleensä kuvailluissa teksteissä, että repliikit olisivat hukkuneet sekaan. Päinvastoin, Reguluksen ja Remuksen puheet tekivät suuren vaikutuksen. Ne olivat kovin realistisia ja yllättivät minut sillä, että puhekieli ei haitannut pätkääkään.

Lainaus
Hän tuijotti pimeään. ”Mä luulen joskus rakastavani Siriusta.”

Tämä lause on oikeasti niin kipeän aito, että se tuntuu täällä asti. Tuossa lauseessa ei ole mitään teeskenneltyä, ei mitään kliseistä tai vaaleapunaista fluffia sanoistaan huolimatta. Ja vielä tilaisuus, jossa Remus niitä käyttää, Reguluksen yritettyä kerrankin lähestyä häntä. Ah, niin traagista, vetoaa minun täysillä.

Kiitän kovasti tästä, upea ficci kerta kaikkiaan!
MM
Muista olla oma itsesi!

MOLLY

  • Vieras
Re: Thanatos (Regulus, Remus, Sirius, K-13, angst, one-shot)
« Vastaus #6 : 29.10.2007 10:08:08 »
Tää on jotenkin tosi herkkä ja samalla kuitenkin karkea. Ihanasti kerrottu Reguluksesta en ole oikeastaan koskaan törmännyt ficciin joka kertoisi lähes pelkästään Reguluksesta. Siriuksen ja Reguluksen veljessuhteesta on kerrottu tosi paljon joka on tietysti hyvä. En ole koskaan kuvitellut että Regulus ja Remus olisivat ystäviä tai jotain sinnepäin mutta kyllähän se näinkin käy. Mahtava ficci niinkuin aina (ainakin mitä minä olen ficcejäsi lukenut).

SnowBlind

  • ***
  • Viestejä: 522
  • epäsivistymätön
Re: Thanatos (Regulus, Remus, Sirius, K-13, angst, one-shot)
« Vastaus #7 : 29.10.2007 19:41:33 »
Ficcipiirin kautta tämän löysin. Olen ennenkin lukenut juttujasi ja aina olen pitänyt, eikä tämä ole poikkeus.

Nämä on taas niitä ficcejä, joita ei luettuaan pysty mitenkään kommentoimaan. Voisi sanoa, että tämä on täydellinen. Mahtava.
Tuo kaikki kuvailu, harkitut toistot ja paljon puhuva kerronta saa vain ihoni yksinkertaisesti kananlihalle. Tämä toimi ihan järkyttävän hyvin. Juoni rullasi sopivaa vauhtia eteenpäin jättäen tilaa toyhtomaisille elementeille ja tunteiden kuvailulle.

Jokaisesta hahmostasi pidin. Sirius, Remus ja Regulus saivat mielessäni ihan uusia piirteitä tämän myötä.  Remus sai tämän lisää syvyyttä ja Regulus, josta en ole ikinä ihmeellisemmin välittänyt enkä hänestä paljoa ficcejä lukenut, kosketti syvästi.

Miesten keskenäiset suhteet olivat erittäin mielenkiintoisia ja tietyllä tavalla realistisia. Jännitettä piili kaikkien kolmen välillä enemmän tai vähemmän. Remuksen ja Reguluksen ystävyys toimi ihanasti!

Ikkunalautakohtaus oli aivan ihana keskusteluineen päivineen. Tupakointikin sopi tähän hyvin, vaikka harvoin sitä ficeissä kunnolla oikein harrastetaan.

Puhekieli ja kirosanatkin toivat tähän vähän särmikkyyttä ja ainakin Reguluksen suuhun lievä kiroilu sopii paremmin kuin hyvin.

Nimi oli ihana!

Lainaus
Minulle on arvoitus, miksi kaikki tapahtui. Kalmanhanaukiolla oli hiljaista sinä syksynä, isä oli hautautunut kirjoituskoneeseensa ja äiti unelmiinsa, näin sen siitä miten hän katsoi minua kuvitellen, että olin joku toinen. Lähinnä kai Sirius, jonka hän oli unohtanut ja repinyt pois mielestään, hakannut kappaleiksi niin kuin epämiellyttäville muistoille tehtiin. Se talo soi tyhjyyttä, se oli täynnä hulluutta ja minua, ja kai siksi minä pakenin sieltä.

Ehdottomasti lempikohtani.

Loistava.

Kiitos.
The mind has so many pictures, why can't I sleep with my eyes open?


Avasta kiitos AnnieBlacille <3

mustapisara

  • ***
  • Viestejä: 186
Re: Thanatos (Regulus, Remus, Sirius, K-13, angst, one-shot)
« Vastaus #8 : 30.10.2007 22:14:20 »
Ficipiirin ansiosta luin tämän ficin, täytyy myöntää että ilman sitä en olisi koskaan vaivautunut vilkaisemaankaan tätä.

Ensin ärsytti tuo "puhekieli" keskusteluisssa mutta siihen tottui ficin edetessä. Remukselle kyllä mielestäni ei sovi tuollainen puhetyyli, kun taas Regulukselle kylläkin.

Kerronta oli erinlaista mitä yleensä luen joten se ficissä oli virkistävää...

-m-
« Viimeksi muokattu: 31.10.2007 00:16:55 kirjoittanut mustapisara »

Engel

  • ***
  • Viestejä: 186
  • Käänteinen Midas
Re: Thanatos (Regulus, Remus, Sirius, K-13, angst, one-shot)
« Vastaus #9 : 30.10.2007 22:45:59 »
Idea oli loistava. Puhekieli oli takapuolesta, en tottunut siihen missään vaiheessa. Inhoan sitä.

Tämä oli ensimmäinen lukemani teksti jossa esiintyi nuorempi hra. Musta, ja oikeastaan pidin hepusta hirveästi vaikkakin turhan murheellinen oli ollakseen Siriuksen veli.

Niin, kuten jo ilmaisin niin vihasin tuota puhekieltä noissa repliikeissä. Se häiritsi minua ja tuhosi tämän minun silmissäni.

Remus oli tässä aika kammottava. Puhekieltä käyttävä ja ikkunalaudalla tupakkia tupruttava Remus?! En tiedä onko se mielestäni enemmän naurettavaa, surullista vai raivostuttavaa. Kamalaa kuitenkin.

Siriuksestakin jätettiin jotenkin "hyväksikäyttäjänilkki"-kuvio päälle. Tai sellainen olo minulla tuli.
FF100: Harry/Draco 4/100
Haasteista ollaan kiitollisia, lisää vain!

Sä oot made in taivas, beibi.

Melodie

  • ***
  • Viestejä: 1 355
  • Banneri @ Crysted
Re: Thanatos (Regulus, Remus, Sirius, K-13, angst, one-shot)
« Vastaus #10 : 31.10.2007 22:59:35 »
Hei, minä luulin etten ole lukenut tätä mutta olin kuitenkin.
Pidin tästä viimeksikin, pidin tästä tälläkin kertaa.

Kaunista. Ja sitä paitsi minä pidän sanavalinnoista siitä, miten pilkkuja tai muita on tietyllä tapaa jätetty pois ja hahmoista, heinänkorsi Remuksesta kitkerästä teestä ja tupakasta, nuoruuden hullusta Reguluksesta ja ikkunalaudoista. (Minä kyllä tahdon sellaiset istumakelpoiset ikkunalaudat.)

Ja siitä, miten Reguluksen ja Remuksen suhde kehittyy, kuinka ne tapaavat ja sitten Regulus sattuu Remuksen luokse ja monta kertaa, kasvaa kylkiluista tai jotain, pysyy siellä eikä koskaan niin kauaa, että tapaisi Siriuksen, eikä Remus sano mitään ennen kuin myöhään.
Reguluksen siitä, ettei voi tuomitakaan, hyväksymisestä ja Remuksen hämmentymisestä.

Minä pidän puhekielestä, ihmiset eivät aina puhu kirjakielellä (aika harvoin, en kai tunne kuin yhden joka puhuisi niin eikä sekään kai enimmäkseen enää) ja niin. Se on aitoa ja se on hyvin kirjoitettu, mikäs siinä.

Ja Thanatos on hieno nimi, niitä sitä paitsi käsiteltiin juuri psykologiassa ja kaikkea.

Tai no, mitä minä selittelen kun en osaa kuitenkaan ja tiedät kumminkin että tykkään tästä.

howboring

  • ***
  • Viestejä: 720
  • master of rottamatto
    • my Yuu/Yokozawa
Re: Thanatos (Regulus, Remus, Sirius, K-13, angst, one-shot)
« Vastaus #11 : 03.11.2007 16:52:14 »
En oo vieraillut pitkään aikaan tääl Pimeyden voimissa ja olisi ollut harmi jos en olis löytänyt tätä ficciä :) Pidin tästä ja tästä näkyy, et oot hoinut tekstiä moneen otteeseen. Tykkäsin tällaisesta unenomaisesta tyylistä ja toi tupakointikohtaus syvensi Remuksen ja Reguluksen suhdetta, mulla olis jäänyt etäisempi kuva jos kohtausta ei olisi ollut.

Nyrpistin alussa nenääni tolle dialogien puhekielisyydelle, mutta kyllä se tässä mukana meni.

Nimi jää varmaan ikuisesti pyörimään mun päässä, vaikka en aivan ymmärtänytkään sen tarkoitusta. Mut kivan salaperäinen. Joku tossa kai mainitsikin jo, että on mukavaa et lukijaa ei pidetä tyhmänä. Mitään ei sanota suoraan, ei edes Remuksen ja Siriuksen suhdetta. Niin, parituksesta mun piti sanoa et yleensä se on aika inhokki, mutta tässä en edes huomannut parin fluffysyytta, varmaan kun Sirre ei esiintynyt kovin useasti ficissä.

Ficin lopussa jäi angsti olo ja tuli surku Regulusta :(  Vaikka alussa Regu tuntuikin ällöltä hahmolta, kun en liiemmin henkilöstä pidä, koska kirjoissa siitä ei kerrota mitään ja se on sellai ihme pahapoika jne. Opin arvostamaan tyyppiä, vaikka hieman sekopäältä hän vaikuttikin.

Alussa piti pakottaa itsensä lukemaan, tällainen ylikuvailuksellisuus ei suostu menemään mun päähän. En keskity tekstiin. Muddamudda, kun pääsin alkuun niin ficci maistui oikein ihanasti. Tällaisia toivon lisää, pimeiden iltojeni ratoksi. Kunhan ehdin, taidan vilkaista mitä muita tekstejä sulta löytyy =)

Lainaus
Hän tuijotti pimeään. ”Mä luulen joskus rakastavani Siriusta.”
Ensin tää kohta piti lukea moneen kertaan, en tajunnut kumpi tuo hän oli jne. Mut kun tajusin niin ihastuin tähän kohtaan :p

Kiitos!
'Nezumiiii, where are we going?'
'To a hotel.'
'Huh?'
@ no.6

lurikko

  • ***
  • Viestejä: 1 392
    • Nyt myös tumblr:issa! Jee!
Re: Thanatos (Regulus, Remus, Sirius, K-13, angst, one-shot)
« Vastaus #12 : 04.11.2007 00:40:06 »
Morelen, kiitoksia kovasti ihanasta ja rohkaisevasta kommentista ja anteeksi, että vastaaminen on jäänyt näin myöhään. Toki tämän saa tulostaa, ei minulla ole mitään sitä vastaan, kunhan nimeni vain säilyy siellä kirjoittajan kohdalla ^^ Tuosta puhekielestä täytyy sanoa, että "löysin" sen itsekin vasta joskus tämän vuoden puolella, ja varmaan aina, kun käytän sitä, saan siitä myös negatiivista tai ristiriitaista palautetta, ja ehkä se on minulle osa puhekielen viehättävyyttäkin - se on omalla tavallaan ärsyttävää ja tökkivää, ja toisaalta minä kyllä näen tällaiset nuoret ihmiset kuin Reguluksen ja Remuksen myös ärsyttävinä ja tökkivinä!

Voldemort, kiitos paljon! Oli kauhean mielenkiintoista (ja kivaa) lukea tuosta sinun havaitsemastasi psykologisesta jännitteestä; tämä on niitä ficcejä, joissa ei tosiaan taida olla juuri kauheasti muuta kuin kuvailu ja sitten hahmot, ja sen takia olen todella hyvilläni, että hahmojen välille myös on ilmeisesti syntynyt jotain jännitettä. Ja hahmojen välistä kemiaa on itse kauhean vaikea kirjoittajana mennä omista teksteistään arvioimaan! Olen myös ilahtunut siitä, että puhekieli dialogissa ei pahemmin vaivannut sinua.

Dazz, kiitos kovasti! Olen iloinen, että pidit tästä ^^

Emíly, kiitoksia kommentista! Minusta on aina mielenkiintoista kuulla palautetta sellaisilta ihmisiltä, jotka eivät ole juuri lukeneet Reguluksesta (vaikka se tuntuukin hassulta, kun itse kehitin Reguluksesta pakkomielteen ties kuinka kauan sitten enkä melkein enää tajua, että Potter-fandomissa on muitakin hahmoja kuin Regulus). Minun Regulus-mielikuvani muotoutuminen kesti kai suurin piirtein kymmenen ficin kirjoittamisen ajan, mutta olen iloinen, jos tämän ficin Regulus-käsitys on vaikuttanut sinun käsitykseesi hahmosta! Ja oli hauska kuulla, että tykkäsit Remuksen vertaamisesta lintuun; en tiedä miksi, mutta minusta nuori Remus Lupin vain on niin lintu. Ehkä olen vain juuttunut siihen mielikuvaan ^^

Metsämarja, kiitos! Minä en itse asiassa tiedä kunnolla itsekään, kuvittelenko Regulukselle ja Remukselle tässä ficissä pelkästään kaverillisen suhteen tai jotain muuta. Alun perin tämän ficin tiedoissa luki parituksen kohdalla Regulus/Remus, mutta tänne uusimpaan Finiin tätä laittaessani jätin sen pois, koska paritus kuitenkin oli niin tulkinnallinen. Sitä paitsi minä itse kyllä kuvittelen canon-Reguluksen heteroksi huolimatta siitä, että olen kirjoittanut useamman tulkinnanvaraisen slash-ficin hahmosta. Ehkä ainakin tämän ficin suhteen oma mielipiteeni on, että Reguluksen ja Remuksen välillä ei ollut mitään, jota ei olisi voinut olla keiden tahansa kaverien välillä, mutta henkisellä tasolla heidän välinsä kuitenkin olivat aika jännittyneet nimenomaan sen takia, että molemmilla oli niin tiivis henkinen suhde Siriukseen.

MOLLY, kiitoksia kovasti! En minäkään ollut ajatellut Regulusta ja Remusta ikinä ystävinä ennen tämän ficin kirjoittamista, ja tämän kirjoitin kai alun perin siksi, että pidin molemmista hahmoista ja halusin kokeilla heidän kirjoittamistaan samaan tarinaan ^^ Mutta mielestäni heidän tuttavuutensa toimii hyvin, varsinkin kun yhdistäjänä on molempien monimutkainen suhde Siriukseen.

SnowBlind, kiitoksia! Hih, minä jään paljon velkaa näille ficcipiireille... *naur* Olen iloinen, että tykkäsit tarinasta ja myös noista tupakointi- ja ikkunalautakohtauksista - minuun iski jossain päin viime kevättä into kirjoittaa tällaista vähän synkempää kuvausta ja halusin aina työntää kaikkialle nimenomaan ikkunalautoja ja tupakkaa, vaikka oikeastihan ikkunalaudoilla tulee ainakin minun harvemmin istuttua enkä virallisesti kannata tupakointia tai edes mitään sinne päinkään ^^

mustapisara, kiitoksia kommentista! Hauska kuulla, että kuitenkin totuit jonkun verran puhekieleen ficin edetessä; se tuntuu aina jakavan mielipiteitä, mutta käytän sitä itsepäisesti. On muuten mielenkiintoista, että mainitsit puhekielen sopivan mielestäsi paremmin Regulukselle kuin Remukselle - myönnän kyllä, että sen voi nähdä niinkin päin vallan mainiosti, vaikka omassa päässäni Regulus ehkä on puhdasverisyystaustansa takia enemmän se kirjakielen puhuja ja Remus taas näin epä-Pottermaisesti sanottuna vähemmän porvarillisen taustansa takia se puhekieli-ihminen.

Engel, kiitoksia palautteesta! Saan puhekielen käytöstä usein negatiivista palautetta ja ehkä vielä useammin sellaista, että "en nyt kauheasti tykännyt siitä, mutta totuin" - piristävää, että sinä et tottunut vaan se häiritsi loppuun saakka. Aion kyllä edelleen käyttää sitä yhtä lailla; minun mielestäni oikeat ihmiset eivät vain yksinkertaisesti käytä kirjakieltä, eikä sen käyttäminen dialogissa sujuvuussyistä siis ole tarpeellista kuin kovin pitkässä tekstissä. Harmittavaa, etteivät meidän näkemyksemme Remuksesta osu yhteen; myönnän toki, että tässä on ehkä ikkunalautoja ja tupakkaa tunnelman nimissä enemmän kuin realismi sallisi. Silti minusta tupakkaa polttava Remus on ihan luonnollinen ajatus, varsinkin jo minun mielikuvissani R.A.B. -suuntaan kallistuvan kapinallisen Reguluksen ja toisaalta myös Siriuksen vaikutuspiirissä ja 70-luvulla, jolloin tupakan epäterveellisyydestä ei käsittääkseni niin puhuttu kuin nykyään.

Melodie, paljon kiitoksia. Minäkin tahdon istumakelpoiset ikkunalaudat! Tai kai melkein kaikilla ikkunalaudoilla voisi istua, jos ikkunan vaan saa auki ja ikkunalauta on niin leveä, että siinä pysyy... Mutta kivointa kai olisi, jos olisi sellaiset rapistuvat joskus-valkoiset puiset ikkunankarmit, ja sitten pitäisi vielä olla tarpeeksi angstinen mieliala ja sopiva syysilta (oi, nyt olisi kyllä niin ihana sää ikkunanlaudalla istuskeluun) ja sopivaa seuraa. Järjestäisiköhän Fini jonkun ikkunalaudallaistumismiitin? *naur* Ja hei, olen iloinen, että tykkäsit tuosta puhekielestä. Olen ihan samaa mieltä siitä, että eivät ihmiset liiemmin oikeasti puhu kirjakieltä ja siksi kai puhekieltä voi kirjoittaa dialogiin, vaikka se monia häiritsee ja ei ole niin sujuvaa kuin kirjakieli.

Awy, kiitoksia kovasti! Tuo nimi tuli tähän ficciin lähinnä sen takia, että se jäi niin kovasti mieleeni psykologiantunnilta. Thanatoshan siis tosiaan tarkoittaa Freudin määrittelemää kuolemanviettiä, tietynlaista kuolemanhalua joka taistelee elämänvietin kanssa ja lähes poikkeuksetta häviää. Tässä nimi on tosi tulkinnanvarainen, mutta minä itse hahmotan sen ehkä vähän Reguluksen hahmon ominaisuutena. Omassa mielessäni Regulus on tietyllä tavalla hullu, kapinoi kaikkea vastaan ja itseään siinä samalla, "juoksee päin seiniä" ja tuhoaa lopulta itse itsensä, ja se minun on hyvin helppo käsittää thanatokseksi ^^ Ja hei, eihän Sirius/Remus ole yhtään fluffinen paritus! *naur* Ainakin minun mielessäni se on hyvin angstinen: kahden pojan rakkaustarina olisi jo sinällään varsinkin tuona aikana vaikea ja ristiriitainen, ja kun siihen yhdistetään sota ja Siriuksen luultu petos ja myöhemmin kuolema, noiden kahden suhdehan on pelkkää tragiikkaa ^^
Avatar: Sokerisiipi
Fikkilistaus

Dionysos

  • ***
  • Viestejä: 431
Re: Thanatos (Regulus, Remus, Sirius, K-13, angst, one-shot)
« Vastaus #13 : 05.11.2007 18:30:53 »
Oih! Todella kaunista ja upeaa tekstiä!
Rakastuin loppuun. Siinä oli sellaista hienoutta, ettei siihen voi koskea kuin kerran.
Upeimpia kohtia olivat
Lainaus
Sitten syksy ja kohtalo menivät minun suoniini, tekivät yhdessä liiton niin kuin Faust aikoinaan ja nyt niiden ainoa päämäärä oli kai saada minut pois päiviltä. Olin hullu, se paistoi katseestani kun välttelin peiliä ja käsistäni kun välttelin niitäkin, ja ennen kaikkea minusta, kun tajusin, että ainoa vaihtoehtoni oli vaihtaa jälleen kerran suuntaa.

Lainaus
Viimeiset henkäykset savua joka oli kadonnut kauan sitten, kuolevan syksyn kalmankirpeää ilmaa, häipyvien hetkien haikeutta, menetettyä nuoruutta ja onnea jota ei koskaan ollut; vedin sen vatsanpohjaan ja sieluun saakka ja se sai minut taipumaan kaksinkerroin, yskimään ulos jotain joka ei enää suostunut lähtemään.

Loit upean Reguluksen, eikä muuta Regulusta enää ole. Liian upea hahmo pois heitettäväksi. Upeaa tekstiä, parani loppua kohden :)
Kiitos sinulle.
Inn gjennom min sjel den sorte angst river

På de mosegrodde steiner de seg viser
Når nattemørket har senket seg over
Ekkoene... fra deres grufulle jamring
Endeløst... du kan høre


//Palasiksi revitty Dionysos on lupaus elämästä....-Friedrich Nietzche