Kirjoittaja Aihe: Liisa Ihmemaassa, Peilimaahan hukkunut | S, syömishäiriö  (Luettu 4120 kertaa)

Domino

  • Vieras
Kirjoittaja: Idabeth
Fandom: Liisa Ihmemaassa
Tyylilaji: drama, angst, one shot
Ikäraja: S
Vastuuvapaus: Liisa on kirjailija Lewis Carrolin omaisuutta. Minä vähän lainaan.
YhteenvetoEnkä enää mahtuisi pieneen siniseen mekkooni.
Varoitukset: syömishäiriöisyys

A/N: Älkää sanoko, että olen ainoa, jolla tämä on käynyt mielessä. Syömishäiriöisen teini-ikäisen Liisan ajatuksia. Niin ja kuppikakku on kuppikakku, eikä mikään muffinssi! Heittäkäähän kommentilla!


Peilimaahan hukkunut



En enää tahtonut nähdä niitä. Pieniä lappuja kiinnitettyinä pulloihin, leivoksiin ja kekseihin. Sellaisiin, joiden vaikutuksesta minä muuttuisin.

Tulisin lihavaksi. Yhdestä haukusta kermapäällysteisestä leivonnaisesta reiteni paisuisivat ja ihrava massa vyöryisi yli somien pitsisten sukkanauhojen. Enkä enää mahtuisi pieneen siniseen mekkooni. Yksi suupala vain, ja Se veisi koko käden. Sillä oli aina nälkä.

Luulin ennen, että pikku lappusin somistetut elintarvikkeet (lapuin, jotka kehoittivat "Eat me!") tekisivät minusta vain pidemmän tai lyhyemmän. Niin pitkän, että voisin kiivetä sateenkaarelle istumaan tai niin pienen ja lyhyen, että mahtuisin istumaan teekuppiin. Olin väärässä.

Tuijotin sinisillä silmilläni edessäni pöydällä kakkuvadilla viattomana makaavaa kuppikakkua. Se ei kuitenkaan ollut niin viaton, miltä näytti. Kermavaahdossa, strösseleissä ja jopa kaiken huippuna lepäävässä kirsikassa piili se, mitä kaikkein eniten pelkäsin. Kuulin, miten äänet huusivat:

Ihrapeffa! Läskireisi! LaardiLiisa!


Mutta minua ne eivät saa. Minä juoksen ja juoksen kauan, kauas, kaikkein kauimmaksi! Ja silloin minä olen laiha Liisa, kaunis Liisa!

Silloin minä mahdun vaikka siihen kaikein pikkuruisimpaan teekuppiin ja näteimpään nukenmekkoon.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2014 21:18:57 kirjoittanut Beyond »

MyrsyliuutE_96

  • C'est Gryffondor
  • ***
  • Viestejä: 587
  • Upsiding down.
    • Myrsis's site
Vs: Peilimaahan hukkunut
« Vastaus #1 : 04.06.2010 16:53:08 »
No oi, tällainen kiva pieni. Minä pidän Liisa ihmemaassa-elokuvasta ja kirjoista, mutta tuo oli jotakin tosi uutta ja jännää.

JOtenkin tuo tuntuu järjettömän tutulta, tuo jätä syömättä-juttu. Oikein hienosti kuvattu rääpäle, ja no... valaisi liisan mietteitä paljon.

Kiitos tästä mahtavasta pikku tekstistä.
<3:llä
~Myrsis~
'Cuz I'm Behind the Broken Mirror  on my own

B. A. T.1/3+2♥

nettuski

  • slurvish
  • ***
  • Viestejä: 40
  • Nope, I don't. ♥
Vs: Peilimaahan hukkunut
« Vastaus #2 : 05.06.2010 10:10:36 »
Oi, kiitos tämän kirjoittamisesta! <3
Ihanaa, että tännekkin saadaan Liisa Ihmemaassa-ficcejä. ;)

Tekstistä kävi hyvin selville, että tuossa kuvattiin syömishäiriötä. Ja tuo vika lause oli niin... jotenkin haikea.

Mutta kiitos vielä kerran tästä lukukokemuksesta! :D

nettuski kiittää.
''If you use your head, you won't get fat even if you eat sweets.''

Astu sisään pilvilinnaani mun. ♥

Penber

  • Vieras
Vs: Peilimaahan hukkunut
« Vastaus #3 : 05.06.2010 10:20:09 »
Mielenkiintoinen. Tykkäsin. Nii hienosti olit saanut tuon syömishäriön tuohon mukaan. Jotenkin, miten tuo kehonkuvanvääristymä näkyy just noissa kasvattavissa tai kutistavissa herkuissa. Tuli sellainen mielikuva, et Liisa on itse keksinyt sen Ihmemaan vaan sen takia, että voisi mennä karkuun sitä ajatusta että olisi jotenkin läski jne.

Mutta siis.. Aivan mahtava pikku pätkäle ^^.

Lainaus
Silloin minä mahdun vaikka siihen kaikein pikkuruisimpaan teekuppiin ja näteimpään nukenmekkoon.

Hienoin lause ja paras lopetus... Ehdottomasti!

Pena kiittää!

Domino

  • Vieras
Vs: Peilimaahan hukkunut
« Vastaus #4 : 05.06.2010 18:47:12 »
MyrsyliuutE_96 , kiitos kommentista. Ite en oo kuin nähny tän Burtonin elokuvan ja Disneyn piirrettyversion. Kirjoista olisin kyllä enemmän kuin kiinnostunut, jos vaikka joskus jaksaisi kirjastosta hakea.
nettuski, juu Liisa Ihmemaassa ficcejä ei voi olla koskaan liikaa ;) kiitän kommentista.
Penber, itseasiassa aika jännä teoria. Enpä ole tullut noin tuota ajatelleeksi. Kiitos sinullekin mukavasta kommentista :)

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 548
  • 707
Vs: Peilimaahan hukkunut
« Vastaus #5 : 15.06.2010 22:07:02 »
Ohhoh, vaikka sä kovasti halusit, ettei tässä rueta väittämään, että onpa erikoinen idea niin aion sanoa sen silti.  ;D Erikoinen idea, en ole koskaan tullut ajatelleeksi, että Liisalla voisi olla syömishäiriö, saatikka muitakaan normaaleja teinityttöjen ongelmia. Liekkö se johtuneen Disneyn animaatioseikkailusta, kun Liisa oli vielä pikkuinen tyttö vai siitä, ettei "ritarillisessa" Tim Burtonin Liisassa vaikuta olevan syömishäiriön taikka perinteisen teinin roolia millään muotoa, toisaalta on toisaalta ei.

Burtonin Liisa, kun ei halunnut edes kihlautua, joka niiden muiden nuorien naisien toive olikin, Liisa tahtoi mennä ja tutkia, seurata isänsä jalanjälkiä, siksi tämä idea yllätti - positiivisella tavalla tosin!   :D

Oikein selkeä raapale Liisan ajatuksista ja syömishäiriön ongelmasta, kakkuset todellakin ovat oikein kauniisti ja sokerillisesti koristeltuja! Sitäkään en ole tullut ajatelleeksi! Haha, ne vain ovat olleet suloisia kakkusia. Nyt kuitenkin iskit realismin naamalla ja kiitän siitä, loistava raapale, vaikka syömishäiriöisestä Liisasta voisi lukea enemmänkin!  ;)

Odoshi kiittää ja kuittaa.
“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.



But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

Domino

  • Vieras
Vs: Peilimaahan hukkunut
« Vastaus #6 : 18.06.2010 14:12:08 »
Kiiruna, kiitos oikein paljon pohtivasta ja pitkästä kommentista. Tuohon lopun kliseisyyteen on pakko sanoa puolustukseksi, että aioin saada siihen vähän parodioivaa ja ei-niin-vakavaa sävyä syömishäiriöficcejä kohtaan. Helposti saattaa kuitenkin ajatukseni kiepsahtaa kliseeksi.
Odoshi, kiitos paljon sinullekin. Mukavaa, että pidit :)

Narina

  • Utopisti
  • ***
  • Viestejä: 148
  • Keittiösaksisyndrooma...
Vs: Peilimaahan hukkunut
« Vastaus #7 : 01.08.2010 23:40:04 »
Olen tänään yrittänyt lukea ja kommentoida useampaakin tällaista lyhyempää ficciä, mutta mikään ei vain ole iskenyt sillä lailla kivasti... Yksikään ei ole ollut tasapainoinen kokonaisuus tai puhutellut sisällöllään - yksikään ei ole sisältänyt sanojen kirjavuutta tai loistoa, vihlonut sydäntä eikä saanut oloa haikeaksi. Ei yksikään - paitsi tämä. <3

Rakastan rikkinäisiä henkilöitä ja henkilöhahmoja, ja jotenkin tämän tekstin Alicen rikkinäisyys vaan jotenkin tuntui niin riipaisevalta... Avasit minulle upean, uuden näkökulman koko tuohon koko suurennus/pienennys-liemihommaan... Kiitos tästä syötävänsuloisesta ficistä! <3

- Narina
"Söin porkkanoita päivän ja pelastin maailman."
(Kuusiraajainen purppuratähti)

Domino

  • Vieras
Vs: Peilimaahan hukkunut
« Vastaus #8 : 04.08.2010 14:26:27 »
Narina, oho vau. Kiitos paljon mieltä lämmittävästä kommentista! <3

NAURIS

  • *
  • Viestejä: 2
Vs: Peilimaahan hukkunut
« Vastaus #9 : 23.08.2010 17:54:24 »
Tähän ihastuin. Varsinkin kuvaus siitä, miten hän ei enää mahtuisi niihin pikkuruisiin ja kauniisiin mekkoihinsa oli koskettavaa. Itse syömishäiriötä kuvastaa hyvin se, että pieni Liisamme luuli, että yksikin suupala saisi hänet lihomaan jumalattomasti. Kiitos tästä, aivan ihana oli.
"Yes," he whispered and tried to catch my eye.

Domino

  • Vieras
Vs: Peilimaahan hukkunut
« Vastaus #10 : 26.08.2010 21:20:31 »
NAURIS, kiitos paljon kommentista! Mukavaa, että pidit :)

Sokerisiipi

  • Teemestari
  • ***
  • Viestejä: 6 067
Vs: Liisa Ihmemaassa, Peilimaahan hukkunut | S, syömishäiriö
« Vastaus #11 : 07.03.2016 02:30:27 »
Olen lukenut tämän useampaan kertaan vuosien aikana ja tykkään hirmusti. En kyllä ollut tajunnut ajatella konseptia syömishäiriöteemalla ennen tätä ficciä, mutta täytyy myöntää, että se sopii fandomiin loistavasti ja on uskottava elementti kaikessa vinksahtaneisuudessaan (mutta mikäpä tässä fandomissa ei olisi vähän vinksahtanutta?)

Pidin tämän yksinkertaisuudesta. Siitä, miten vähällä sanotaan paljon selittämättä sen kummemmin. Tämä raapaleen kaltainen mitta oli edukseen tässä tekstissä. Ja tämän nimi, aivan ihana kaikessa monimerkityksellisyydessään ♥ viittaus alkuperäiseen tarinaan, mutta samalla syömishäiriöön ja Liisan pakkomielteeseen tuijotella peilistä joka kulmasta, että linjat varmasti pysyisivät kuosissa. Eikä hän tajua olevansa peilisokkelossa vailla ulospääsyä.

Teemasta huolimatta tämä oli myös jotenkin yllättävän suloinen. Kai ne olivat nuo nukenmekot, pikkuruiset teekupit, sukkanauhat ja kuppikakku, joista Liisa haaveili raastavan viattomaan sävyyn ja tahtoi niin kovasti kuvitella olevansa ihana, kaunis ja laiha. Selvästikin nuoren tytön ajatuksia nuo, nuoren pelokkaan tytön, joka ei enää oikein tiedä, mihin luottaa. Ei ainakaan niihin lappusiin.

Lempikohtani oli lopetus. Siinä tiivistyy koko ficin tunnelma ja sävy kaikessa katkeransuloisuudessaan.

Ihana teksti, kiittelen :)

Hazyel

  • Master of Godspeed
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 4 785
  • Not killing people is really hard.
Vs: Liisa Ihmemaassa, Peilimaahan hukkunut | S, syömishäiriö
« Vastaus #12 : 07.03.2016 12:38:49 »
Oho, enpä ole aiemmin osannut ajatella Liisaa tältä kantilta, ei ole oikeastaan tullut mieleenkään. Hyvin mielenkiintoinen idea mielestäni ja oikeastaan kun tätä ajattelee, niin jollain tapaa ihan järkeenkäypäkin. Lisäksi itse olen aina Disneyn Liisan mieltänyt sellaiseksi hyvin nuoreksi, melkein pikkutytöksi, ehkä maksimissaan 13-vuotiaaksi, joten on jopa jollain tavalla hieman pelottavaa ajatella, että hänellä olisi syömishäiriö. Mutta tottahan se on, että voi sitä niinkin nuorella olla, jollain tapaa vain hieman pelottavaa.

Pidän siitä, miten tässä tekstissä kerrotaan kuinka kaikki alkoi. Kun Liisa luuli, että nuo elintarvikkeet vaikuttaisivat vain pituuteen. Ja kun se sitten muuttuukin joksikin aivan muuksi, sellaiseksi, että Liisa ei enää halua koskeakaan niihin, että yksikin suupala tuntuu vievän hänet kokonaan mukanaan. Mikä kuulostaa kyllä täysin syömishäiriöiselle luonnolliselta: yhden suupalan syötyään on helpompi syödä toinen, kolmas, neljäs, niin paljon kunnes lihoaa.

Pidin myös siitä, kuinka realistiselta tuntuva kuvaus syömishäiriöstä tämä oli. Siitä, kun Liisalla on tarve jatkuvasti juosta suloisia herkkuja pakoon, olla laiha, mahtua pienimpäänkin teekuppiin ja nukenmekkoon. Se kuvastaa niin hyvin syömishäiriöisen henkilön ajatuksia, tai ainakin minusta tuntuu siltä.

Tässä tekstissä toimi myös tämmöinen lyhyt mitta oikein hyvin, kuten myös sinun kirjoitustyylisi. Ja tekstiä oli oikein kivasti tavallaan jaoteltu osiin noilla kursivoinneilla. Kiitos tästä, pidin paljon, vaikka tämä olikin omalla tavallaan myös hyvin synkkä teksti.
"When I say it doesn't hurt me, that means I can bear it."