Kirjoittaja Aihe: Birgit, S  (Luettu 2305 kertaa)

justnea

  • ***
  • Viestejä: 5
Birgit, S
« : 28.04.2010 22:29:00 »
                     
Birgit
Kirjoittaja: minä :)
Tyylilaji/Genre: humoristinen? päätä sinä!
Ikäraja: S

Summary: Mun isoisotädillä näytti olevan luontainen kyky ajaa kaikki sen lähimmäiset stressiloman tarpeeseen



                                       BIRGIT


Mä olin päättänyt, etten ikinä eläisi niin kauan, että kaikki mun lähisukulaiset ja ystävät olisivat maanneet mullan alla jo hyvän aikaa, kun mä vielä istuisin jonkun vanhainkodin keinutuolissa vaipat jalassa rusinoitumassa.

Näin kävi mun isoisotädille Birgitille. Sen miehen kuoltua mun sukulaiset yritti heivata sitä pakokauhun vallassa kuin rukkasta toisilleen, kun eivät halunneet laittaa vanhaa tätiään laitokseenkaan asumaan.
Totuus oli kuitenkin se, ettei kenelläkään ollut halua maksaa sen asumista vanhainkodissa, koska Birgit oli pelannut kaikki sen ja sen miesvainaan säästöt bingoon heti ensimmäisellä ruotsinristeilyllä, jonne se oli raahautunut piakkoin miehensä kuoltua.
Toinen totuus oli, ettei kukaan sukulainen halunnut Birgittiä riesoikseen, ei edes sen oma veli, joka kuuroutui vuonna 1957 aivokalvontulehduksen takia ja vietti muiden sukulaisten mielestä "sangen rappiollista elämää" kissansa kanssa jossain päin Turkua.

Birgit passitettiin muun suvun yhteisymmärryksen vallassa mun enon perheen luokse, koska ne asusti isossa talossa Keravalla kuuden hevosen kanssa, ja raikas ulkoilma tekisi kuulema hyvää vanhalle ihmiselle.
Ei se siellä kuitenkaan ollut kuin kaksi viikkoa, jonka jälkeen Birgitillä oli jo lähtö edessä. Se ei ollut tullut juttuun eläinten kanssa, ja hevoset olivat lakanneet syömästä kokonaan sen jälkeen, kun Birgit oli eksynyt talleille ja ruvennut rääkymään keuhkojensa täydeltä, ja säikäyttänyt hepat ihan totaalisesti.
Kuulema sillä oli traumaattisia lapsuusmuistoja hevosiin liittyen, mutta mun veikkaus oli, että se oli vaan feikannut koko jutun, sillä Birgit ei pitänyt enon vaimosta, koska luuli että enon vaimo yritti myrkyttää tätösen, koska Birgitin aamupuurosta oli löytynyt karva.

Mun suku oli taas alkutekiöissään sen asian kanssa, että mihin hittoon ne tunkisi vanhan ja pissalta haisevan mummon, joka oli ilkeä kaikille. Äidin pikkusisko Aino, joka oli vielä alle kolmikymppinen lähihoitaja, lupautui pää pystyssä ottamaan vanhusparan sen pieneen kolmioon, ja jo kahdessa päivässä oli Birgitin tavarat purettu jo muutenkin ahtaaseen asuntoon.

Mun suureksi yllätykseksi Birgit viihtyi Ainon luona jopa parisen kuukautta. Mun täti sinnitteli mukisematta sellaiset puolitoista kuukautta, jonka jälkeen mun äiti rupesi saamaan päivittäin  puheluita Ainolta, joka itkua vääntäen yritti selittää, että Birgit oli kaameampaa seuraa kuin sen entinen poikaystävä Tapani, josta myöhemmin käytettiin nimeä Tanja. Mä en ollut tunnistaa Ainoa, kun näin sen seuraavan kerran. Sen iho oli harmaa, silmät verestävät ja se oli lihonut ainakin viisitoista kiloa.

Luonnollisesti Birgitin seuraava pysäkki oli meidän huusholli, jossa se sai armollisesti asua tasan kolme päivää, jonka jälkeen mun vanhemmat sitoivat sen tavarat meidän saabin katolle, heittivät Birgitin takapenkille, ja ajoivat Tyynelän vanhainkotiin, joka sijaitsi 500 kilometriä meidän talosta pohjoiseen. Sinne se sitten unohdettiin pariksi vuodeksi.

Kun sitten tuli päivä, jolloin Tyynelästä soitettiin, ja suurten pahoitteluiden saattelemana ne kertoi, kuinka Birgit oli kuukahtanut saunan lauteille. Birgitin hautajaiset oli pieni ja muodollinen tilaisuus, jossa kaikki sukulaiset vollotti asiaankuuluvan kovaa, ja arkun vierellä ne lausuivat pitkät ja mairittelevat muistosanat, mutta samalla ne vilkuilivat sitä, että kuka oli ostanut kalleimmat kukkavihot.

Heti sen jälkeen kun Birgit oli saatu multiin ja pari virttä oli veisattu päälle, kaikki ajoivat nasta laudassa Tyynelään nahisestelemaan siitä, että kuka saisi hopealusikat ja kuka vanhat matot. Eno hamstrasi itselleen ne lusikat, vedoten olevansa nyt perheen pää. Äiti vei kaikki koriste-esineet, joista se uskoi saavansa muutaman kympin kirpputorilla, ja Ainolle jäi Birgitin vaikuttava kokoelma Jeesus-ikoneita ja vuoteenpäälliset.

Muun suvun kolistellessa kädet täynnä tavaraa takaisin autoihinsa, mä annoin katseeni kiertää pitkin puhtaaksi nyysittyä huonetta. Seinälle oli jäänyt roikkumaan pieni ristipistoin koristeltu taulu, jossa luki "Oma koti kullan kallis." Se ei roikkunut siinä enää, kun mä painoin oven kiinni perässäni.



Kommentit on mukavia :)) eka kerta kun ikinä julkaisen mitään n__n  kerro siis toki mielipiteesi!
« Viimeksi muokattu: 18.05.2013 10:02:25 kirjoittanut Frederica »

Stargazer

  • Vieras
Vs: Birgit, S
« Vastaus #1 : 28.04.2010 22:32:09 »
Lisäisitkö nämä alkutiedot ficciisi? : >

Ficin nimi:
Kirjoittaja(t):
Oikolukija/Beta: (Jos sellainen on)
Tyylilaji/Genre: (Vapaaehtoinen mutta suotava, kuvailee ficin tyyliä)
Ikäraja: (vähintään suomeksi)
Paritus/Päähenkilöt: (Vapaaehtoinen, sillä tämän ilmoittaminen voi vähentää tai lisätä lukijoita. Jos ficissä ei ole paritusta, voit aina ilmoittaa tarinan päähenkilöt.)
Yhteenveto/Tiivistelmä/Summary: (Vapaaehtoinen, pidemmissä ficeissä suotava)
Varoitukset: (Pakollinen, jos niitä on, suomeksi)

A/N: (Kirjoittajan kommentit)

Ja tuolta löytyy lisää tietoa genreistä sekä varoituksista. Kiitos!

// Kyllä, paljon parempi nyt! (:
« Viimeksi muokattu: 28.04.2010 22:45:34 kirjoittanut Stargazer »

Lils

  • ***
  • Viestejä: 2 080
    • tumblr
Vs: Birgit, S
« Vastaus #2 : 28.04.2010 22:34:58 »
En ehtinytkään vihjaista alkutiedoista, mutta itse kommentti olisi kai jees.

Teksti oli jännä. Se oli jotenkin yhtä aikaa ihanan sarkastinen, humoristinen, vakava ja surullinen. Tunnelma oli hyvä mutta silti vähän apea, teksti sai tuntemaan monenlaista. Pidin kerrontatavastasi ja ideastasi, käytit hauskoja lausemuotoja. Tykkäsin hirveästi. : )
"Should I wear the purple dress?"
That's all she cares about
What a silly life she has

justnea

  • ***
  • Viestejä: 5
Vs: Birgit, S
« Vastaus #3 : 28.04.2010 22:40:10 »
kiitos stragazer- nyt kaiken pitäisi olla kunnossa? :))

ja mammoh- kiitos hirveästi!  kommenttisi lämmitti mun sydäntä (: hehee ihana kuulla että tykkäsit!

justnea

  • ***
  • Viestejä: 5
Vs: Birgit, S
« Vastaus #4 : 29.04.2010 06:21:17 »
pyhimys- kiitos nätistä ja pitkästä kommentista :) olet oikeassa, vanhusten kohtelu on todella retuperällä täällä Suomessa :/ todella kiva kuulla että tykkäsit

tibu

  • *
  • Viestejä: 2
Vs: Birgit, S
« Vastaus #5 : 29.04.2010 23:36:38 »
Kuolin nauruun tätä lukiessani.
Kamala aihe, mutta sanojen käyttö on niin näppärää ja pisteliästä, että väkisinkin nauratti. Vaikka teksti on lyhyt, pystyn kuvittelemaan jokaisen tekstissä mainitun ihmishirviön, mikä huvittaa entistä enemmän. Tämä on rakennettu hyvin ja jokainen lause on oikealla kohdallaan.  Tässä on jotain eloisaa ja mukaansatempaavaa, vaikka aihe onkin aivan hirveä. Lisää tällaista.

-tia

justnea

  • ***
  • Viestejä: 5
Vs: Birgit, S
« Vastaus #6 : 03.05.2010 16:12:23 »
tibu: ;))))

Riiku Alexa- musta on niin imartelevaa kun joku laittaa tommosen kommentin! :) ehkä taas sellaset tekstit kolahtaa aina jotka saa liitettyä jotenkin omaan elämään, niinkun sulle tässä tapauksessa sun ukki :) kiitos siis paljon, mulle tuli hyvä mieli.

anskuliini

  • ***
  • Viestejä: 7
  • Please. Don't eat me!
Vs: Birgit, S
« Vastaus #7 : 14.05.2010 09:26:26 »
Tarina oli ihana, hauska ja humoristinen!Välillä säälin tätä Birgitiä. Millainen tämä tarina olisi Birgitin näkökulmasta? Tässä sinulle haaste! Eipäs tässä tarinassa ollut mitään huonoa!(ja huonoja kohtia sentään löytyy melkein joka tarinansta!)
When yo're gone
The pieces of my heart and missing  you
When yo're gone
The face I came to know in missing too
When yo're gone
The words I need to hear to always get me trough the day
and make it OK
I miss you
¨"°º¤ø„¸¸„ø¤º°"¨¸„ø¤º°"¨ ¨"°º¤ø„¸

justnea

  • ***
  • Viestejä: 5
Vs: Birgit, S
« Vastaus #8 : 24.05.2010 21:46:43 »
anskuliini: voi kiitos nätistä kommentista! :) haha Birgitin näkökulmasta tarina ainakin olisi haastava kirjoittaa se täytyy sanoa! :-D uskon että tässäkin tarinassa on paljon "huonoa" mutta oon super-ilonen kun tykkäsit n____n