Suurin muutos potterittomassa maailmassa olisi se, että elämäni keskittyisi ihan eri asioihin - en olisi koskaan välttämättä törmännyt ficceihin (joista on ollut ja on vieläkin paljon iloa, ja luulenpa, että englantinikin on kehittynyt niiden ansiosta, vaikka pääasiassa suomenkielisiä Potter-ficcejä olenkin lukenut), addiktoitunut nettiin (mistä olisi kyllä seurannut hyviäkin asioita - kouluni olisi varmasti mennyt paremmin, olisin nukkunut ja nukkuisin enemmän ja pelkkien ex-koulukaverien sijaan muutamasta tyypistä olisi voinut tulla ihan kavereita - tosin tätä epäilen kyllä), päätynyt useille eri foorumeille (niitä on tässä aikojen saatossa ollut muutamankymmentä, joissa olen jonkin aikaa enemmän tai vähemmän aktiivisesti käynyt...), ruvennut juttelemaan niitä näitä ulkomaalaistenkin ihmisten kanssa (mikä taas vaikuttanee positiivisesti englannin kielen taitoihini, plus se on aina hauskaa), minulla ei välttämättä olisi vieläkään omaa tietokonetta, olisin missannut monta kivaa miittikokemusta ja, mikä oikeastaan tärkeintä, en olisi koskaan tavannut kaikkia niitä mukavia ihmisiä, jotka olen miittien kautta tavannut. :) En ole netin ulkopuolella (miitit mukaan luettuna) missään tavannut yhtä suvaitsevaista ja samanmielistä porukkaa! Fini on myös aivan loistava suvaitsevaisuuskasvattaja, ja luulenpa muutenkin oikeasti oppineeni foorumien kautta asioita, joita en muuten olisi tullut ajatelleeksi (esimerkkejä ei tietenkään tule mieleeni).
Toisin kuin varmaan useimmilla, ilman Potteria tod.näk. lukisin kirjoja - olin yläasteella ihan hirveä lukutoukka, mutta sitten lukiossa sitten addiktoiduin nettiin Potterin takia enkä ole opiskelukirjoja lukuun ottamatta lukenut varmaan yhtäkään romaania (paitsi kaksi Potteria) loppuun asti koko lukioaikanani ja sen jälkeen. x) Hyvin mahdollisesti olisin myös hoikempi ja minulla saattaisi olla "elämä". Mutta mistäs sen tietää, on myös ihan mahdollista, että olisin jatkanut yläasteaikaista lukutoukkaisuuttani ja ficcien, mesekeskustelujen ym. sijasta olisin lukenut Dostojevskin Rikoksen ja rangaistuksen jo aikapäiviä sitten, eikä minulla silloinkaan olisi "elämää".
Livejournal ja mese saattaisivat olla myös asioita, joita en käyttäisi jos Potteria ei olisi, mutta foorumeille ja YouTubeen olisin jossain vaiheessa todennäköisesti eksynyt kuitenkin. Sitä en tiedä, olisinko löytänyt muutamaa kivaa yhteisöä livestä tai mitään, mutta... no, olen löytänyt, joten eipä sen väliä. :) Fandomina kun tuo Potter alkaa olla, tai on ollutkin jo tässä vuoden, parin ajan, hyvin taka-alalla elämässäni, nykyhetken tilanteeni olisi ilman Potteria huomattavan erilainen vain sen takia, mihin Potterin googlettaminen joskus keväällä 2004 johti, ei itse Potterin puuttumisen takia.
Kaiken kaikkiaan elämäni saattaisi siis olla huomattavasti parempaa ilman Potterin vaikutusta, mutta mieluummin näin, koska olisin missannut paljon enkä minä muista nauraneeni missään yhtä paljon kuin olen miiteissä nauranut. :D