Kirjoittaja Aihe: Elokuvien vaikutus mielikuviimme Potter-hahmoista  (Luettu 10553 kertaa)

Vicky Pollard

Vs: Elokuvien vaikutus mielikuviimme Potter-hahmoista
« Vastaus #20 : 11.01.2010 21:31:34 »
Näin itse asiassa viime yönä unta, jossa keskustelin Gary Oldmanin kanssa. Sanoin hänelle ihailevani suuresti hänen töitään, erityisesti Draculaa, mutta nalkutin hänelle vaikka kuinka kauan siitä, että hän on aivan liian vanha esittämään Siriusta. Myös valveilla ollessani olen tätä mieltä.

Alan Rickman on myös aivan tavattoman taitava näyttelijä, mutta myös mielestäni aivan liian vanha ja lempeännäköinen ja - kehtaako tätä edes sanoa - liian... turpea Snapen rooliin.Myöskin, missä limainen tukka? Rickmanin peruukki on niin pöyhkeä että haluaisin itsellenikin sellaisen. Mutta oikea ääni on ainakin hallussa!

Michael Gambonista en pidä yhtään Dumbledorena. Miehessä ei ole mitään höpsöä ja hullunkurista, vaikka Gambon on esittänyt hupsua vanhaa miestä ennenkin onnistuneesti mm. BBC:n Emmassa, HP:eissa hän on lähinnä ankaran ja vakavan oloinen jyrmy. Ei heru lämpöä ei sitten yhtään!

James Potterin näyttelijä on taas aivan liian vanha. Eikö Lilyn ja Jamesin pitänyt olla 20 vai 21-vuotiaita nuorukaisia kuollessaan? Erised-peilissä parivaljakko näyttää lähinnä kolmekymppiseltä pariskunnalta.

Jotta tulisi vähän kehuakin tähän postiin, on pakko mainita Ralph Fienns ja Jasoc Isaacs. Ah, kuinka ihanaa on katsella kuinka kaksi noin taitavaa ja kokenutta miestä hoitaa homman kotiin täydellisesti!

Olenko muuten ainoa joka on kihertänyt onnesta kun DH part 1 ja 2:sen roolituksia on julkistettu? Esim, nuoren Grindelwaldin esittäjänä ihastuttava Bowes ja nuoren Dumbledoren esittäjänä aivan tajuttoman suloisen näköinen uusi kasvo Toby Regbo. Veikkaan, että kun tuollaiset komistukset esittävät Dumbledorea ja Grindelwaldia, tulee Albus/Gellert slash kasvamaan eksponentiaalisesti!
« Viimeksi muokattu: 11.01.2010 21:36:24 kirjoittanut Vicky Pollard »
I dwell on that dream

flawless

• Deathbat
  • Administrator
  • Folie à deux
« Vastaus #21 : 25.04.2010 16:19:48 »
Nyt kun rupesin asiaa miettimään, niin hahmojen ulkonäkö on jäänyt kyllä elokuvista päälle, en pysty kuvittelemaan heitä muunlaisina kuin elokuvissa. Vaikka toisaalta elokuviin valittiin hyvät näyttelijätkin, jotka kuvasit ennakko-odotuksiani hyvin, toisin kuin esimerkiksi Uusikuussa Volturien Aro ja Caius ärsyttivät minua ihan suunnattomasti, koska näyttivät erilaisilta kuin olin kuvitellut... Mutta siis, myös oikeanlaiset näyttelijävalinnat auttavat asiaa.

Ja tuosta Alan Rickmanista, hänen äänensä on aivan ihana! Muutenkin Alan on mielestäni oikea mies rooliin, hän on hyvin vakuuttava ja ehkä myös hieman pelottava :D Mielestäni kaikki roolivalinnat ovat melkeinpä täydellisiä. Kaikki vastaavat ajatuksiani hyvin paljon, paitsi nuo jo mainitut Harryn hiukset häiritsivät. Myös James oli oudon näköinen ja Tonks vähän pettymys, mutta ei muuta valittamista.

Olen itse huomannut, että ficcejä lukiessa esimerkiksi Dracosta, kuvittelen aina Tom Feltonin ulkonäön. Hän ensinnäkin kuvaa ajatuksiani Dracosta loistavasti ja on myös syötävän hyvän näköinen :D Mutta olen huomannut, että monet hehkuttavat, että Draco on hyvännäköinen, vaikka kukaan ei häntä ole nähnytkään, vaan rinnastavat Dracon ja Tomin samaksi henkilöksi. Eli elokuvien hahmot vaikuttavat mielikuviin yleensä paljonkin. En tietenkään kaikista tiedä, mutta minulla kylläkin.
« Viimeksi muokattu: 12.04.2013 17:24:54 kirjoittanut flawless »

by Sokerisiipi

shaya

• jumalatar
« Vastaus #22 : 25.04.2010 16:49:18 »
Itse en ole kutosleffaa nähnyt ollenkan, enkä toisaalta haluisikaan, kun mulla on niin selkeät mielikuvat niistä hirnyrkki-jutuista ja Dumbledoren tunneista ja kaikesta. :D

Bellatrix, Severus ja ensimmäinen Dumbledore oli musta just oikeenlaiset, sellaset kun aina kuvittelin. Samoin Molly Weasley, Lucius ja Harry(mutta Harryn hiukset todellakin on liian siistit). Ja se Severuksen näyttelijän(apua miks en nyt muista sen nimee) ääni, niin täydellinen!

Remus oli kyllä täydellinen pettymys, en edes osaa selittää millanen mielikuva mulla siitä oli, mutta se leffojen Lupin... EI! Ja samoin petyin Tonksiin aika pahasti, niiden hiustenkin piti olla kirkkaan pinkit, ei tollaset halvan lilat... yh.

Ja leffojen James ja Lily oli kanssa paha pettymys! James näyttää ihan liian kiltiltä, senhän piti olla villi ja semmone. :D Samoin Krumia en todellakaan kuvitellu semmoseks ku se oli leffoissa, ihan liian komea! Ja sitten Fleurkin, eikö ne ymmärrä että sen pitäis olla kosaks veela, eli seminättiä kauniimpi, mitä se leffoissa ei todellakaan ole! Arg.

Sen lisäks musta Ginnyn näyttelijä oli ihan väärän näkönen(ja se sen puku Liekehtivässä Pikarissa, niissä tanssiaisissa, herranjumala sehän oli sillon 12, ja puku oli kun viisvuotiaan!), ja sen hiukset oli jotenkin ruskeet, vaikka niiden piti olla leiskuvan punaiset. Weasleyn kaksosetkin kuvittelin kirjojen perusteella todella erilaisiks kun leffoissa, mutta leffojenkin Fred ja George on kyllä ihanat, ja näyttelee osansa tosi hyvin. EIvät vaan vastanneet mun mielikuvaa kirjojen perusteella, ne hiukset oli liian hailakat ja semmotteet pystyt, ja ne oli muutenkin liian pitkiä ja laihoja, semmosia ruipeloita... :(

Muistinkohan kaikki?
At night I fell asleep with visions of myself, dancing and laughing and crying with them.

Sädekehä

• Hömelö otus
  • Until you believe
« Vastaus #23 : 02.05.2010 13:17:30 »
Onpas mielenkiintoinen aihe! Hassua lukea, miten ihmisten mielipiteet menevätkään ristiin. ~

Itse olen katsellut kaksi ensimmäistä leffaa ennen kirjojen lukua. Siksi kaikki 1-2 leffoissa esiintyvät hahmot ovat suunnilleen samannäköisiä mielikuvissani ja heihin kaikkiin olen supertyytyväinen, vaikken leffoista edes niin perusta. Harry, Ron ja Hermione ovat huippuvalintoja ja vastaavat hyvin mielikuvia. Lucius, Minerva, Hagrid, Petunia, Dobby, Luna, Voldemort, Orave, Kalkaros.. kaikki sopivat kirjoista syntyneisiin mielikuviin hyvin. Toki ne joka lukukerralla hieman muuttuvat, enkä suinkaan ajattele suoraan Rickmania lukiessani Kalkaroksesta, mutta kuitenkin..

Mutta niin.. Kaikki lempihahmoni onkin sitten raiskattu, jos näin suoraan voi sanoa.. Sirius on elokuvissa ihan hirveä. Siis hyi! Vaikka hän onkin kirjoissa kuvattu riutuneeksi ja kuolleen näköiseksi, eikö Row kuitenkin aina painottanut hänen olleen komea? No mielipiteensä kullakin, mutta Oldman ei kyllä vastaa millään tavalla miin mielessä hyppivää Siriusta! Yh. Sama juttu Remuksen kanssa. Ei oikein toimi.. Myös Tonks, Vauhkomieli, Krum, Fleur ja uusi Dumbledore ovat aika kaukana todellisuudesta. Puhumattakaan sitten Lilysta ja Jamesista. Kuten joku sanoikin jo, heidänhän piti olla kuollessaan kaksikymppisiä! Toisin sanoen melkein itseni ikäisiä.. Ööh, ja en minä tietääkseni kovin vanhalta näytä. ,)

Joku sanoi niin loistavan kommentin siitä vanhasta Dumbledoresta ja kuinka se vastasikaan mielikuvia, mutta en löydä sitä nyt enää näin nopeasti silmäillessä.. No joka tapauksessa hän oli Dumbledore, uusi ei oikein vastaa mielikuvia, ei sitten yhtään..

Tiivistettynä, osa hahmoista on hyvin valittu ja osa sitten taas ei ollenkaan..
Mutta itse en ainakaan todellakaan ajattele ficcejä lukiessani tai kirjoittaessani elokuvan hahmoja. Miin Sirius ja James on kumpainenkin nuoria ja komeita, hyvin pitkälti kaikkien piirustusten ja omien lennokkaiden mielikuvien värittämiä. Kirjoja lukiessani olen kyllä ikäväkseni huomannut,  että Oldman pyrkii väkisinkin kuvaan, mikä on rasittavaa! Tosin ficcien parissa tätä ongelmaa ei tosin ole.. hmm..

Veikkaan, että ilman leffoja ficit eivät juurikaan olisi erilaisia. Tai no, en tiedä. Kaiketi Kalkaros saatettaisiin kuvata komeaksi ilman Rickmaniakin. Olen nimittäin huomannut, että jos jostain hahmosta pitää kovasti, saattaa mielikuvat muuttua hyvinkin paljon, vaikka kirjassa hänet kuvailtaisiinkin rumaksi. Tulkintakysymys. (:
All I wanted was you

Ava by Sinderella

Resonanssi

• Seamus Finnigan + Theodore Nott = <3
« Vastaus #24 : 16.09.2010 16:57:14 »
jaa-a...mistäs alottaisin? ::)

no, Lucius oli ihan selvä kun hän telkkariin putkahti niin minäkin tiesin että ihan selvä Lucius :D oikein hyvin tehty.

mutta Dudley, ei, ei alkuunkaan, hän oli liian laiha :( ihan liian laiha.

Tonks oli myöskin täydellinen :-*

no kolmikko tietenkin upposi, mutta Harryn hiukset olivat ihan liian selvät, eikä yhtään samanlaiset kuin kirjoissa ja sama pätee Jamesiin

en minäkään tajunnut Leen ja Angelinan olevan tummia ennen leffoja ;D olin järkyttynyt.

Draco ei voisi paremmin olla täydellinen.

Sirius hyi yäk :( en voi sietää leffojen Siriusta >:( mikä komea, pah, riutunu vanha...

Bellatrix ja Voldemort oli upeita, just sellasiksi heidät kuvittelinkin.

Narcissan pitäisi olla kaunis, vaan hän on ihan liian keskiverto nainen :( kuvitelmissani hän on kauniinpi.

ja ikuinen oma lempparini Seamus täydellinen, toki, ja kun Devonin näin ruudussa niin Seamusistahan tuli ehdoton suosikki :D

jäi vaan harmittaan että leffoissa Seamusilla on rusket hiukset, mutta kirjoissa hiekanväriset :( ikuinen piikki lihassa...
Seamus Finnigan <3 Theodore Nott
http://www.finfanfun.fi/index.php?topic=15036.0

Violetu

• Rohkupuusku
  • You are not alone
« Vastaus #25 : 16.09.2010 20:01:22 »
Tavallaan pitää olla vähän kiitollinenkin, että leffat ovat sotkeneet mielikuvia hahmoista...
McGarmiwa muistutti nimittäin ensimmäisten kirjojen ajan kuvitelmissani huomattavasti Matami Mimmiä (WTF?) Kuin myös Verso ja Matoisa-Lankku, ja Kalkaros ja Sirius olivat pelottavan samannäköisiä kuin ala-asteen äikänkirjan hahmo nimeltä Nirppa :D
Lisäksi Draco oli huomattavan samannäköinen kuin Doug-piirretyssä esiintyvä ilkimys XD

Mutta, kuten moni onkin jo sanonut, Sirius ja Remus... eieieieieieieiEI! Sirius on huomattavasti enemmän Johnny Depp-tyyppiä, kun lisätään vivahdus Jack Sparrowta. Tai Robert Downey jr. (jos tuo nyt oli uusimman Sherlock Holmesin näyttelijän nimi).
Lisäksi leffa-Ginny ja -Ron eivät täsmää ollenkaan alkuperäisiin mielikuviini. Missä pisamat?? Lisäksi Ronin pitäisi olla pitkä ja hontelo ja Ginnyn taas lyhyt ja söpö, sellainen pieni mutta pippurinen.

Lainaus
liian... turpea Snapen rooliin.Myöskin, missä limainen tukka? Rickmanin peruukki on niin pöyhkeä että haluaisin itsellenikin sellaisen. Mutta oikea ääni on ainakin hallussa!
Asiaa! juuri tuo turpeus pilaa oman mielikuvani Severuksesta, jolla kuuluisi olla luiseva ja sellainen lipevä(?) naama... eivätkä hiuksetkaan kyllä näytä yhtään rasvaisilta.
Vie minut kanssasi yöhön ja
seikkailuun.

ibi

• He cannot see beyond his own desire!
« Vastaus #26 : 22.02.2016 12:03:24 »
Violetu Kirjojen Sirius, kuvittelin aina hänet jotenkin paljon nuoremman näköiseksi kuin leffoissa ja juuri kuten sanoit Sirius on huomattavasti enemmän Johnny Depp-tyyppiä, kun lisätään vivahdus Jack Sparrowta. Lisäksi kuvittelin Siriukselle mustan nahkatakin ja musta piraattihuivin pähään eli mielikuvani oli jotain muuta kuin leffassa.

Sitten Hermione leffoissa ja kirjoissa. Älkää käsittäkö väärin...Emma Watson on todella hyvä Hermione ja ihana leffassa yms. mutta jos vertaan kirjaan ja leffaa niin Emma Watson on anteeksi vaan... Liian _kaunis_ Hermioneksi varsinkin loppua kohden. Mihin ihmeeseen katosi se takkutukka hikipinko? Varmaan muistatte Potter kirjojen kannet, jossa on piirretty Hermione, mustat hämähäkkipampulat päässään? Eihän Hermionea olla kirjoissa kuvattu kauniiksi muutakuin Liekehtivässä Pikarissa tanssiaisten kohdalla. Mun Hermione on huomattavasti rumempi kuin Emma Watson ja sillä on ehkä jopa enemmän finnejä. Heh! Lisäksi mua ärsyttää, miksi Liekehtivässä Pikarissa Hermionen tanssiaispuku oli pinkki, vaikka sen piti olla sininen! Pyh!

Ginny leffoissa toimiva toki, mutta mun mielikuvituksesa Ginny oli paljon kauniimpi kuin leffoissa. Ei niinkään niin tavallisen näköinen tyttö kuin leffoissa. Lisäksi tällä olisi kiharat hiukset..ehkä parempi tyylitajukin kuin leffoissa.

Dumbledore siis kaikkihan muistaa kun 1 ja 2 leffojen Dumbledoren näyttelijä kuoli. Kamala skandaali!! Katsoin leffat nyt putkeen kuukausi sitten. Musta uusi Dumbledore on paljon parempi kuin vanha. Uudessa on oikeasti sitä asennetta ja auktoriteettia mitä kirjojoissakin.

Draco Hän on saman näköinen kuin leffoissa. Täydellinen valinta! ;)

Lainaus käyttäjältä: Homobanana
Dolores oli ehkä kaikista suurin pettymys mitä olin kokenut katsottuani elokuvan. Päässäni oli täydellinen kuva ihmismäisestä rupikonnasta pinkin keskellä. Ei mikään ihme jos pettyy, kun kuvaan tulee lähes herttainen mummeli. 

Sanoppa muuta. Ainoa asia mikä onnistui leffoissa, että näyttelijä sai mut kiehumaa raivosta samalla tavalla kuin kirjankin hahmo. Tuli vaan fiilis, että eikö kukaan muka osaa pistää kampoihin tolle surkealle mummelille.. x)

neaemilia

• Vieras
« Vastaus #27 : 21.04.2016 20:12:40 »
Itse katoin ensiksi elokuvat, sitten luin kirjat, eli mielikuvat ovat tulleet tietenkin elokuvista. Mutta monet asiat olen muokannut mieleiseksi. Tietenkin ne virheet leffoissa, silmien värit, Harryn hiukset ovat sekaisemmat. Harry on muutenkin paljon "hauskemman" näköinen mielikuvissani. Kaikkien Weasleyiden hiukset ovat paljon kirkkaamman punertavat ja heillä on paljon enemmän pisamia, varsinkin poskipäillä. Ginny on persoonnallisemman näköinen. Luna on entistäkin lunamainen. Hermionen hiukset ovat paljon pörröisemmät, McGarmiwalla on mustat hiukset, Tonksin hiukset paljon kirkkaamat, monet ovat kauniimpia tai vaihtoehtoisesti rumempia, kelmit ja severus ovat nuoremman näköisiä ja niin edespäin  ::)

Kelmeistä myöskin sen verta, että James Potter on kuollessaan paljon hauskemman näköinen ja nuorempi, Lily taas on mun mielestä niin ärsyttävä Mary Sue, että mun mielikuvissakin se on paljon paljon kauniimpi :D Remus on ihan kiva, mutta riutuneempi ja kärsineempi sekä pidemmät hiukset ja meripihkasilmät :3 Sirius taas on komeampi ja niin.

Roxanne_

• Varjolapsi
« Vastaus #28 : 22.04.2016 21:18:24 »
Hmm, mielenkiintoinen aihe.

Itse luin ensin kirjat ja katsoin vasta sitten (tyyliin kahden vuoden kuluttua XD) elokuvat, joten omat mielikuvani hahmoista olivat jo muodostuneet hyvinkin vahvoiksi.

Leffoissa Hagrid, Draco, Ron, Molly, MgGarmiwa, Sibylla Punurumio, Bellatrix ja Lucius vastasivat mielikuviani lähes täydellisesti, kun taas Sirius, James (nuori ja vahna),  Ginny, Dumbledore, ja Narcissa olivat aika erilaisia. Itse kuvittelin Siriukselle suoremmat ja lähes mustat hiukset, riutuneemman olemuksen, mielikuvissani hän on myöskin hieman laihempi. Nuoren Siriuksen kuvittelin aivan eri näköiseksi, hänellä oli ne lähes mustat, lyhyet ja ofc hyvin tyylikkäät hiukset, hän oli mielestäni myös vähän pidempi ja jollain tapaa synkempi hankala selittää :D
 Jamesilla ei ole partaa, eikä siistejä hiuksia, ei vain voi olla, eieieiei!
Ginnyn kuvittelin kauniimmaksi, hiukset pidemmiksi ja muutenkin olemukseltaan tyttömäisemmäksi. Varsinkin ensimmäisissä elokuvissa hänellä on mielestäni aivan liian lyhyet hiukset.
 Dumbledore oli ensimmäisissä elokuvissa hyvä, mutta kun näyttelijä vaihtui, hänestä tuli liian... hauras? Hätäinen tai jotain? Ei nyt tule mieleen, mutta jotain dumbledoremaista puuttuu.
 Narcissan kuvittelin lyhyemmäsi, hyvin siroksi ja todella vaaleaksi.

Muissa hahmoissa oli pieniä "epäkohtia", esim. Hermione olisi voinut olla aavistuksen hikkemäisempi, Krum rumempi ja hintelämpi, Harryn hiukset sotkuisemmat.

Mut joo, eipä noi elokuvat ole suuresti vaikuttaneet mielikuviini hahmoista c:
« Viimeksi muokattu: 23.04.2016 15:13:47 kirjoittanut Roxanne_ »