Onpas mielenkiintoinen aihe! Hassua lukea, miten ihmisten mielipiteet menevätkään ristiin. ~
Itse olen katsellut kaksi ensimmäistä leffaa ennen kirjojen lukua. Siksi kaikki 1-2 leffoissa esiintyvät hahmot ovat suunnilleen samannäköisiä mielikuvissani ja heihin kaikkiin olen supertyytyväinen, vaikken leffoista edes niin perusta. Harry, Ron ja Hermione ovat huippuvalintoja ja vastaavat hyvin mielikuvia. Lucius, Minerva, Hagrid, Petunia, Dobby, Luna, Voldemort, Orave, Kalkaros.. kaikki sopivat kirjoista syntyneisiin mielikuviin hyvin. Toki ne joka lukukerralla hieman muuttuvat, enkä suinkaan ajattele suoraan Rickmania lukiessani Kalkaroksesta, mutta kuitenkin..
Mutta niin.. Kaikki lempihahmoni onkin sitten raiskattu, jos näin suoraan voi sanoa.. Sirius on elokuvissa ihan hirveä. Siis hyi! Vaikka hän onkin kirjoissa kuvattu riutuneeksi ja kuolleen näköiseksi, eikö Row kuitenkin aina painottanut hänen olleen komea? No mielipiteensä kullakin, mutta Oldman ei kyllä vastaa millään tavalla miin mielessä hyppivää Siriusta! Yh. Sama juttu Remuksen kanssa. Ei oikein toimi.. Myös Tonks, Vauhkomieli, Krum, Fleur ja uusi Dumbledore ovat aika kaukana todellisuudesta. Puhumattakaan sitten Lilysta ja Jamesista. Kuten joku sanoikin jo, heidänhän piti olla kuollessaan kaksikymppisiä! Toisin sanoen melkein itseni ikäisiä.. Ööh, ja en minä tietääkseni kovin vanhalta näytä. ,)
Joku sanoi niin loistavan kommentin siitä vanhasta Dumbledoresta ja kuinka se vastasikaan mielikuvia, mutta en löydä sitä nyt enää näin nopeasti silmäillessä.. No joka tapauksessa hän oli Dumbledore, uusi ei oikein vastaa mielikuvia, ei sitten yhtään..
Tiivistettynä, osa hahmoista on hyvin valittu ja osa sitten taas ei ollenkaan..
Mutta itse en ainakaan todellakaan ajattele ficcejä lukiessani tai kirjoittaessani elokuvan hahmoja. Miin Sirius ja James on kumpainenkin nuoria ja komeita, hyvin pitkälti kaikkien piirustusten ja omien lennokkaiden mielikuvien värittämiä. Kirjoja lukiessani olen kyllä ikäväkseni huomannut, että Oldman pyrkii väkisinkin kuvaan, mikä on rasittavaa! Tosin ficcien parissa tätä ongelmaa ei tosin ole.. hmm..
Veikkaan, että ilman leffoja ficit eivät juurikaan olisi erilaisia. Tai no, en tiedä. Kaiketi Kalkaros saatettaisiin kuvata komeaksi ilman Rickmaniakin. Olen nimittäin huomannut, että jos jostain hahmosta pitää kovasti, saattaa mielikuvat muuttua hyvinkin paljon, vaikka kirjassa hänet kuvailtaisiinkin rumaksi. Tulkintakysymys. (: