Kirjoittaja Aihe: Henkien Kätkemä, Hiljaisia hetkiä, S  (Luettu 1971 kertaa)

debora

  • ***
  • Viestejä: 240
Henkien Kätkemä, Hiljaisia hetkiä, S
« : 20.09.2009 13:48:44 »
Hiljaisia hetkiä
Author: Minttushka
Rating: G/S
Genres: Drama
Pairing: pieni Chihiro/Haku
Fandom: Henkien kätkemä
Disclaimer: Miyazaki omistaa kaiken, millä minä leikin.
Summary: Ruohon yksinäinen humina tuulessa ja kylpylässä tuoksunut höyry elivät kaikki tytössä vieläkin vahvana, vahvempana kuin elämä jota hän kaiken jälkeen eli.
A/N: Jos minun pitäisi valita yksi elokuva, jota rakastan enemmän kuin mitään, se olisi tämä. Mutta kirjoittaminen oli yllättävän hankalaa juuri siksi, ettei mene tuhoamaan jotain niin uskomattoman kaunista. Omistan tämän Starille, koska hän on minulle tärkeä ystävä ja piti minua kädestä, kun katsoin tämän uudestaan. Plus lupasin hänelle vähän Chihiro/Hakua (: nauttikaa!

***

Lämmin kesäaurinko kutitteli kymmenvuotiaan tytön kasvoja, kun ruoho väritti paitaan pieniä väripisteitä, jotka tuoksuivat miedosti mullalle ja kesäsateelle. Ruskeat hiukset levisivät maahan, ja pienet silmät keskittyivät seuraamaan pilviä, jotka leijailivat taivaalla ja törmäilivät välillä toisiinsa. Silti ne jatkoivat matkaansa ja suuntasivat kohti pohjoista, kuin viestittäen Chihirolle kaiken olevan paremmin siellä. Tyttö käänsi kylkeä ja katsoi poispäin.

Hän tunsi maan vasten kylkeään ja kuuli vienoa musiikkia, joka ei koskaan lakannut soimasta. Se kuiski hänen korvaansa menetyksestä, jota hän kantoi vieläkin raskaana sydämellään. Pieni, vahva kettinki piti häntä otteessaan eikä antanut olla, vaikka tyttö olisi kuinka halunnut. Silti hän ei tuntenut oloaan täysin menetetyksi, koska asioiden oli kuulunut sujua niin kuin olivat menneet. Vaikka hän ei olisi halunnut sitä, eikä halunnut vieläkään, hän oppi ymmärtämään ja elämään. Koskaan hän ei oppinut olemaan ilman mennyttä mukanaan, mutta hän tiesi, ettei välttämättä tarvinnutkaan.

Vieno tuuli heilutteli kuivia lehtiä hänen ympärillään, mutta Chihiro ei liikkunut. Hän keskittyi katselemaan sivuilleen, uuden kotinsa sinistä julkisivua joka sekoittui taivaaseen, ruohon kevyttä huminaa joka tuntui yhtä raikkaalta kuin aiemminkin. Hän antoi itsensä ajatella kaikkea tapahtunutta, josta oli kulunut aikaa mutta pysyi yhä vahvana hänen sydämessään. Sillä aika ei onnistunut repimään pois sitä mikä kannatteli Chihiroa, vaan väritti muistoja vahvemmiksi ja kauniimmiksi. Kaupungin yllä leijaillut suloinen, silti haikea tuoksu tuntui yhä vahvempana, kun hän käveli kouluun aamulla. Hän loi itselleen hyviä ystäviä, niin kuin haluttiin, mutta yksikään ei tuntunut hänelle yhtä lämpimältä kuin vanhempi tyttö aiemmin, puhumattakaan tummatukkaisen pojan silmien lämmöstä. Ruohon yksinäinen humina tuulessa ja kylpylässä tuoksunut höyry elivät kaikki tytössä vieläkin vahvana, vahvempana kuin elämä jota hän kaiken jälkeen eli.

Chihiro halusi olla onnellinen, ja kyllä hän koki olevansakin. Hän ei koskaan antanut mennyttä kaipaaville ajatuksilleen valtaa, muttei kahlinnut niitä pois. Varhaisina kesäaamuina hän katsoi, miten kesäsade helmeili lehdillä ja taivas oli vaaleansininen, jolla näkyi joskus hopeinen pilkahdus. Hän nauroi, puhui ja eli elämäänsä niin kuin parhaiten pystyi, koska tiesi sisällään pojan toivoneen aina niin. Ja hän luotti ajatukseen, että ehkä poikakin olisi siellä onnellinen, vaikkeivät he olleetkaan yhdessä.

Joskus, vain joskus hän mietti paluuta takaisin kaupunkiin, joka oli ollut täynnä taikaa ja tunnelmaltaan enemmän, kuin hänen elämänsä koskaan. Mutta hän ajatteli silloin vanhempiaan, ainoita jotka hänellä oli, jotka oli muutettu sioiksi ja kahlittu elämään, josta ei ollut poispääsyä. Hän kaipasi Liniä, jonka kanssa hän oli jutellut ja joka oli aina ollut tukemassa, kun hän kaatui. Hän kaipasi Hakua, joka oli ollut hänelle enemmän kuin kukaan koskaan. Hän kaipasi jopa Yubabaa, Zeinbaa, Kasvotonta ja Vauvaa, mutta tiesi, että he olivat kaikki jääneet taakse onnellisina. Hänen paikkansa oli löytynyt, ja kun aika oli mennyt, jäi hänelle ainakin kasoittain muistoja, jotka eivät katoaisi koskaan.

Chihiro kuunteli laulua ja katsoi, miten kaunis hopeinen lohikäärme lensi taivaalla, kaarsi vain hetken pilvien luona kunnes katosi niin korkealle, ettei sitä näkynyt. Chihiro tiesi, että se riitti, ja niin tiesi Hakukin. Lämpö kupli hänen vatsassaan ja hymy kiiri hänen kasvoilleen, levisi niin että se näkyi varmasti toiselle puolelle taloakin.

Hän eli sillä hymyllä ja kuvitteli sellaisen Hakullekin, kun hän käveli sisään, sulki oven ja kuunteli tuulen hiljaista huminaa ruohossa.

I won't search beyond the sea from now
The shining thing is always here,
it can be found within myself.
« Viimeksi muokattu: 10.06.2012 20:53:51 kirjoittanut Yukimura »
un día decidí hacerle caso a la brisa

Ex-Minttushka

(AO3)

Kotitonttu

  • ***
  • Viestejä: 478
Vs: Hiljaisia hetkiä
« Vastaus #1 : 20.09.2009 14:36:05 »
VAU! olipa nättiä tekstiä!
kuvailit hyvin jossain kohdissa esim tässä:
Lainaus
Vieno tuuli heilutteli kuivia lehtiä hänen ympärillään, mutta Chihiro ei liikkunut
Voisitko kirjoittaa liikkuvasta linnasta ? siitä Haurusta?
olkapäällä kyyhkynen vaikket sitä nää

Kaatosade

  • pervektionisti
  • ***
  • Viestejä: 4 856
  • kiero ja sarkastinen
Vs: Hiljaisia hetkiä
« Vastaus #2 : 26.09.2009 09:32:25 »
Tämä on aivan ihana. En ole aikaisemmin lukenutkaan yhtään ficciä tästä fandomista, mutta haluan ehdottomasti lukea lisää. Tässä oli onnistuttu tavoittamaan jotakin samaa kuin leffassakin on, sellaista herkkyyttä ja tunnelmaa. Jostakin syystä lukiessani kuulin leffamusiikin päässäni. Ah. Haikean nättiä, kiitoksia. <3
Mitä tarinoita kertoisin sinulle hämärän rannalla
että haihtuisi surusi, suloinen ja surullinen nukkeni.   (Pablo Neruda)


Kaarne

  • Unenkutoja
  • ***
  • Viestejä: 9 356
  • Lunnikuningatar
Vs: Hiljaisia hetkiä
« Vastaus #3 : 27.09.2009 15:51:09 »
Voi, kun aikoinaan katsoin Henkien kätkemän ensimmäisen kerran, se kyllä imaisi mukaansa vastustamattomalla voimalla. Chihiro on suloinen, mutta Hakua minä rakastin - en vieläkään ymmärrä, miten polkkatukkainen poika voi olla niin uskomattoman hurmaava!

Ficci oli kovin kaunis. Juoni ei ehkä ollut mitenkään päätähuimaavan erikoinen, mutta tunnelma korvasi sen puutteen. Ja niin, varmasti jokainen joka on tuon leffan nähnyt on jäänyt ainakin hetkeksi miettimään, millaista Chihiron elämä oli kylpylästä lähtemisen jälkeen. Siksikin ficciä oli mukava lukea, vaikka minun päässäni tarinan jatko aika erilainen olikin. ;)

Hurmaavaa jälkeä. Kiitos tästä.


someone i loved once gave me a box of darkness.
it took me years to understand that this, too, was a gift.

Lunella

  • ***
  • Viestejä: 704
Vs: Hiljaisia hetkiä
« Vastaus #4 : 28.09.2009 21:56:32 »
Muistan ku katoin tän leffan ekan kerran joskus sillo, ku tää ilmesty ja toivoin niin, että tähän olisi tullut joku jatko-osa. Olin ihan pettyny kun tajusin, ettei tähän oo tulossa jatko-osaa.

Jokatapauksessa, tää ficci oli upea! Kuvailu oli ihan hirvittävän kaunista ja kun ajattelee leffaa, niin kuvailu sopi ihan sairaan hyvin tähän (tuulen hiljainen humina ruohikossa yms.). Ja tuo loppu, missä Chihiro näkee lohikäärmeen tuolla taivaalla ja hymyilee, on ihana lopetus tälle ficille. Koko ficissä oli ihan sairaan upea tunnelma muutenkin.

Hihih, en malta odottaa seuraavia Henkien kätkemä -ficcejä.  ;)


Life is an illusion.



NeitiMusta

  • ***
  • Viestejä: 977
  • Hakunamatata
Vs: Hiljaisia hetkiä
« Vastaus #5 : 26.05.2011 16:34:13 »
Mä rakastan tätä yhtä paljon kun sitä elokuvaa!! ♥ Aww!!

En ois koskaan uskonut, että löydän finistä Henkien kätkemä-ficin, vaikka oonkin sellaisia yrittänyt metsästää. En ole kyllä tainnut törmätä niihin. :) Ja nyt oon enemmän kuin iloinen, että löysin. :)

Tää oli ihana. :) Siis kertakaikkiaan ihana! Tää oli aivan upeasti kirjotettu, tunnelma oli samaan aikaan ihanan haikea, mutta silti sieltä pilkisti pieni onnellisuus. Erittäin kaunista tekstiä, upeaa kuvailua ja ihana(t) hahmo(t). :) Mä oikeesti niin rakastuin tähän. :) Mä oon aina vierastanut sanaa herttainen, mutta tää jotenkin jätti muhun sellasen tunteen, mitä en osaa kuvailla muulla sanalla kuin herttainen. Ja tietysti sanattoman suloinen. :)

NeitiMusta. :)
Kliseiden vannoutunut liittolainen! ♥

Kuolotar

  • Luonnonlapsi
  • ***
  • Viestejä: 595
  • Juhlatuulella
Vs: Henkien Kätkemä, Hiljaisia hetkiä, S
« Vastaus #6 : 31.03.2016 18:22:47 »
Tällä ficillä oli aivan ihana nimi! tui^^

Tässä oli todella kaunista kuvailua, se oli eloisaa ja todella pikkutarkkaa. Kuvailu oli ehdottoman upeaa tässä ficissä ja pidin siitä kovasti. Tämä elokuva on kyllä todella hyvä, hahmot vaikuttivat alkuperäisiltä tai ainakin sopivat kuvaan joka minun muistikuvissani on. Tämä on ensimmäinnen henkien kätkemä ficci jonka olen lukenut finissä. :)
Maailma on täynnä houkuttelevia kiusauksia, kykenetkö vastustamaan niitä vai vievätkö ne sinut mukanaan!

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 724
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Henkien Kätkemä, Hiljaisia hetkiä, S
« Vastaus #7 : 31.03.2016 18:34:03 »
Vanha ficci, mutta tunnelmaltaan juurikin hiljaisen herttainen, viihdyin hetken tämän parissa ennen veroilmoitukseen keskittymistä. :) Minullekin Henkien kätkemän näkeminen silloin ensi kertaa oli elämys.

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~