Kirjoittaja Aihe: Potter-kirjoissa mieltäni jäi vaivaamaan.... #2  (Luettu 154309 kertaa)

Carolynne

• A proud Hufflepuff
Vs: Potter-kirjoissa mieltäni jäi vaivaamaan.... #2
« Vastaus #60 : 20.11.2009 20:23:49 »
Minusta Hermione teki Yaxleysta salaisuudenhaltijan viemällä tämän suojauksen piiriin (?). Eikös se mennyt niin, että Dumbledoren kuoleman jälkeen jokaisesta salaisuuden tietäjästä tuli salaisuudenhaltija ja kai salaisuudenhaltijat pystyvät antamaan täyden pääsyn paikkaan, ihan niin kuin Dumbledorekin pystyi aikoinaan. Eri asia sitten, millaisia Vauhkomielen ja Harryn kolmikon suojataikoja talossa oli.

Ja ei, minulla ei ole kirjaa tässä, joten en voi tarkistaa varmaksi.
"Forever may only be twelve days."
"Then we'll take those twelve days, and we'll live twelve lifetimes."

Stargazer

• Vieras
« Vastaus #61 : 20.11.2009 20:30:22 »
Minä aloin eilen miettiä, että onko se joku (kirjoittamaton?) sääntö, ettei lajittelutavasta kerrota kellekään. Tai siis, ykkösessä minulle jäi jotenkin sellainen käsitys, ettei juuri kukaan tiennyt, mitä oli odotettavissa. Ja jo pelkästään se, että Ron ei tiennyt, on mielestäni hassua. Vaikka Fredin ja Georgen mielestä saattaa olla hauskaa pilaa sepittää pikkuveljelle tarinoita kivuliaista testeistä, luulisi, että Percy tai joku muu hänen veljistään/vanhemmistaan olisi kertonut, miten lajittelu oikein tapahtuu : D

Toki saattaa olla kyse ihan siitäkin, että Rowling tahtoi säilyttää jäännityksen lajitteluhatun ilmestymiseen asti. En minä muutakaan loogista selitystä tälle keksi, aloin vain ihmetellä.

Gin

« Vastaus #62 : 21.11.2009 01:21:52 »
Luin taas kerran Viisasten kiven ja ensimmäistä kertaa jopa ärsyynnyin paikkapaikoin lukiessani sitä. Tuntuu että Rowlingilla ei kovin ole ollut vielä selvää kaikki tuossa vaiheessa. Ihmetystä herätti mm. se että Molly huutaa niin, että kuka tahansa voi kuulla jästeistä sun muista siellä juna-asemalla ja miten ihmeessä hän ei muka muista laiturin numeroa, jos on itse käynyt Tylypahkaa ja lapsia on liuta ollut koulussa? Miten Charlien ystävät pääsivät hakemaan Norbertin tähtitornista, vaikka koulun ympärillä pitäisi olla suojat? Miksi ensiluokkalaisten jälki-istuntona on mennä kiellettyyn metsään etsimään jotain vaarallistra tappajaa, jos seuraavissa osissa jälki-istunnot koostuu vaan jostain kuuraamisesta kirjoittamiseen?

Daala

• shapeshifter
  • always find my place among the ashes
« Vastaus #63 : 21.11.2009 01:31:33 »
Miksi ensiluokkalaisten jälki-istuntona on mennä kiellettyyn metsään etsimään jotain vaarallistra tappajaa, jos seuraavissa osissa jälki-istunnot koostuu vaan jostain kuuraamisesta kirjoittamiseen?
Noihin muihin ei ainakaan näin äkkiseltään ole mitään vastausta, mutta tuohon voisin kuvitella selityksenä olevan sen, että jälki-istunnossahan piti vain auttaa Hagridia - tieto siitä, että mentäisiin Kiellettyyn metsään, ei varmaankaan ollut yleisessä tiedossa. Hagridillahan tunnetusti on omat käsityksensä turvallisuudesta ja niin pois päin.

Yksi ehdotus (joskin kaukaa haettu) sille, miksi Norbert päästiin hakemaan, voisi olla se, että Charlien ystävät pääsivät Kielletyn metsän kautta tiluksille. Toisaalta.. suojaukset eivät tainneet olla alkujaan niin vahvat, kun SK:ssa Harry ja Ron muina miehinä lensivät Anglialla koulun alueelle. Muuta loogista selitystä ei yksinkertaisesti ole, ellei sitten Dumbledore ollut juonessa mukana, mikä periaatteessa sekin voisi olla mahdollista.
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Carolynne

• A proud Hufflepuff
« Vastaus #64 : 21.11.2009 14:31:21 »
Minua taas on ykkösessä aina vaivannut se, kuinka helposti Alohomora toimii. Siis että ykkösluokkalaiset noin vain pääsevät Pörrön ja Viisasten kiven luo? Ja kyllä, Hermione oli taitava, mutta eiköhän suojaukset olisi pitänyt tehdä sellaisiksi, ettei niiden läpi pääse edes täysi-ikäiset, puhumattakaan 12-vuotiaista.
"Forever may only be twelve days."
"Then we'll take those twelve days, and we'll live twelve lifetimes."

justnu

« Vastaus #65 : 21.11.2009 16:49:43 »
Itse olen miettinyt sitä kun kuoleman varjeluksissa painotetaan että peverellin veljesten taikaviittaa
ei läpäise mikään, mutta silti Vauhkomieli  näki Harryn viitan läpi liekehtivässä pikarissa...

Ei pahalla,
mut tahallaan

Sonoa

• formulanrengas
« Vastaus #66 : 21.11.2009 19:46:51 »
Hih, nyt kun ajattelee noita Tylypahkan suojauksia.. tosiaan, Norbert päästiin hakemaan, Harry ja Ron lensivät autolla sisään, ja vielä vitoskirjassa (jolloin Dumbledore tiesi, että Voldemort on tullut takaisin ja varmasti omalta osaltaan halusi vahvistaa koulun suojauksia!) Harry ja kumppanit lensivät thestraleilla Lontooseen (mitä muuten sitäkin ihmettelen, Tylypahkan junallahan kestää jo useita tunteja tulla Lontoosta Tylyahoon, ja sitten jollain thestralilla sinne lennetään viuh-huis-ollaanpa perillä...).

Lajitteluhatun kanssa sitten en tiedä, Harryhan ilmeisesti jutteli lapsilleen siitä, koska sanoi Albuksellekin, että tämä pystyy periaatteessa välttämään Luihuiseen joutumisen, ellei halua.

... eli lajitteluhattukin on huijattavissa, ajattelee vain "haluan Puuskupuhiin" ja se heittää sinut Puuskupuhiin? Tosin kuinka monelle 11-vuotiaalle tulee sellaisessa tilanteessa mieleen miettiä, että päätänpäs tästä että haluan tuonne.
Space is a never-ending race track.
MAAILMANMESTARIKOMPLEKSI

Lew

• © Eero Ettala
« Vastaus #67 : 21.11.2009 21:01:47 »
Oikeastaan tämä ei ole kirjasta, vaan elokuvasta, mutta tälläistä samanlaista topiikkia, mutta
elokuvista, en ainekaan mielestäni huomannut.

Mutta siis, kenen kanssa Draco kolmannessa kirjassa elokuvassa hengaa? Tai siis siinähän on Crabbe ja Draco, mutta
ei se viimeinen ainekaan minusta Goyleltä näytä.. Se oli semmoi luikku:---o Ja oon aina miettiny, et
kuka niistä on se Blaise?:D Jos joku viittinee mainita..

Ja sitten myös kirjoissa se on vähän omituista, et kolmosessa ja viitosessa tehdään kauhean iso juttu siitä,
että Harry osaa näinkin nuorena tehdä suojeliuksen.. Ja sitten kumminkin se opettaaa hyvin monille saman ikäisille
suojeliuksen Albuksen Kaartissa. Ei sit se suojelius kuullosta niin hienolta, kun muutkin näin nuoret osaa tehdä sen:D

muoks muoks, piti kirjoittaa elokuvissa, pahoittelen:D
« Viimeksi muokattu: 24.11.2009 12:57:32 kirjoittanut Alias Moony »
I'm sure I could face the bitter cold,
but life without you.. I don't know.

Gil Galad

• Luihuinen
  • LightHowl8815
« Vastaus #68 : 21.11.2009 23:00:19 »
Se että Lupin ei kertonut siitä että Sirius on animaagi johtui häpeästä. Lupinhan kertoi Harrylle Röttelössä, ettei kertonut Dumbledorelle Siriuksen animaagiudesta ennen sitä Röttelö episodia, koska häpesi että oli saattanut kolme muuta opiskelijaa vaaraan. Ja tuskimpa Dumbledore tai Lupin enää halusivat kertoa Ministeriölle Siriuksesta koska se ei enää ollut petturi.

Sen takia Harryn Suojeliuksen taikomista pidettiin erikoisena koska se oli niin vahvaa taikuutta että harvat aikuiset oppivat sen. Ehkä Harry sai opetettua sen niille koska ne halus oppia ja päättivät opetella sen loitsun niin kuin Harry.

Musta tuntuu että noi suojat eivät olleet ykkös ja kakkos kirjassa vielä niin vahvoja kuin vaikka kutosessa missä Vode kumminkin veteli jo aika näkyvästi siellä Englannissa. Siis Volden piti olla pois päivä järjestyksessä vielä ekassa ainaskin kun hakivat Norberttia.
Se, mitä ihminen näkee ja kuulee, riippuu hyvin paljon siitä, missä hän seisoo; se riippuu myös siitä, millainen hän on. TS 51

Lew

• © Eero Ettala
« Vastaus #69 : 21.11.2009 23:07:56 »
Niin siis kylhän itsekkin ajattelin tuosta suojeliusjutusta jotain tuommosta, mutta sitten se kuullostaa
kumminkin jotenkin hölömöltä. Ja tuntuis, että se veisi jotenkin hohdon Harryn taidosta. Mut ihasma.

~ Alias

Komu

• Mischief Managed.
« Vastaus #70 : 23.11.2009 16:42:59 »
Hei mie löysin taas jotain kysyttävää! Kun ensimmäisess' kirjassa sanottiin että Irvetan siihen holviin missä se viisasten kivi oli, murtautu joku 'vahva pimeyden velho' , saatiinko koskaan selville kuka (ketkä) se oli?  ::)
"Happiness can be found even in the darkest of times, when one only remembers to turn on the light."

Daala

• shapeshifter
  • always find my place among the ashes
« Vastaus #71 : 23.11.2009 17:28:19 »
Hei mie löysin taas jotain kysyttävää! Kun ensimmäisess' kirjassa sanottiin että Irvetan siihen holviin missä se viisasten kivi oli, murtautu joku 'vahva pimeyden velho' , saatiinko koskaan selville kuka (ketkä) se oli?  ::)
Kyseessä oli Orave. Hänhän itse luvussa 17 kertoo Harrylle epäonnistuneesta yrityksestään ryöstää Viisasten kivi Irvetasta.
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Komu

• Mischief Managed.
« Vastaus #72 : 23.11.2009 21:37:27 »
Lainaus
Kyseessä oli Orave. Hänhän itse luvussa 17 kertoo Harrylle epäonnistuneesta yrityksestään ryöstää Viisasten kivi Irvetasta.

Kiitos! Ite en oo vielä siellä astikkaan (oon lukemassa englanninkielistä kirjaa jo ties vaikka monennetta kertaa...) enkä jaksanu oottaa/ettii sitä kohtaa missä se paljastetaan  ;D
"Happiness can be found even in the darkest of times, when one only remembers to turn on the light."

Lallu

• freak bitch
  • dynamite
« Vastaus #73 : 24.11.2009 09:26:37 »
Lainaus
Mutta siis, kenen kanssa Draco kolmannessa kirjassa hengaa? Tai siis siinähän on Crabbe ja Draco, mutta
ei se viimeinen ainekaan minusta Goyleltä näytä.. Se oli semmoi luikku:---o Ja oon aina miettiny, et
kuka niistä on se Blaise? Jos joku viittinee mainita..
Kolmannessa ELOKUVASSA Draco hengailee jonkun random-luihuisen kanssa, mutta kirjassa kylläkin Crabben ja Goylen kanssa.

Blaise Puoliverisessä prinssissä:
[

Karolain

• Höhlä suklaaholisti
  • Jääporokarhu
« Vastaus #74 : 24.11.2009 10:02:02 »
Lainaus
Mutta siis, kenen kanssa Draco kolmannessa kirjassa hengaa? Tai siis siinähän on Crabbe ja Draco, mutta
kuka niistä on se Blaise? Jos joku viittinee mainita..
Kolmannessa ELOKUVASSA Draco hengailee jonkun random-luihuisen kanssa, mutta kirjassa kylläkin Crabben ja Goylen kanssa.

Itse asiassa mä olen miettinyt samaa :D ajateltiin kaverin kanssa, että kyseessä on Theodore Nott (mutta kumpikaan ei halunnut uskoa sitä). Ehkä siinä sitten on kyseinen poika, tai sitten vain joku random.
Tässä hänen näyttelijänsä: http://www.imdb.com/name/nm0916037/
Ja ainakin tuolla sanotaan et hän oisi näytellyt vaa jotaa luihuispoikaa, nimeä ei ole tarkemmin sanottu. Vois tietyisti leffan lopusta tarkistaa onko siellä hänelle annettu nimeä. Näyttelijän nimi oli siis Bronson Webb
----
If you are too open minded, your brains will fall out.
----

Lew

• © Eero Ettala
« Vastaus #75 : 24.11.2009 13:02:09 »
Jaksoin ottaa asioista selvää ja näin sitten luki Harrypotterwikissä:

There is an unidentified Slytherin student in the film adaptation of Harry Potter and the Prisoner of Azkaban who was portrayed by Bronson Webb and credited as "Slytherin Boy" Tall and thin, he matches the physical description of Theodore Nott. However, this character also appears to be a member of Draco Malfoy's gang, which Theodore was not, and took part in the Dementor prank on Harry Potter in 1993, which Theodore was also not depicted as doing.

Että tuo nyt selventäisi, että se ei ainekaan ole Theodore. Tämä tieto siis luki Theodore Nottin kohdalla ja tässä linkki vielä sivuun.

sileas

• Vieras
« Vastaus #76 : 24.11.2009 17:55:13 »
Nyt tarvitsee apua. En pääse kirjoihin käsiksi ja tää menee nyt siis ihan muistin varassa.

Severus siirtyi hyvisten puolelle, kun Voldemort ei säästänyt Lilyä. Näin olen ymmärtänyt. Kuitenkin ihan selkeästi tuodaan kirjoissa esille, että Voldemort antoi Lilylle mahdollisuuden siirtyä sivuun ja juuri siksi kun se ei siirtynyt niin Harry selvisi.

Oliko nyt niin, että Voldemort sanoi Kalkarokselle, ettei aio säästää Lilyä?

Koska jos näin oli, niin eikö Harryn koko rakkauden suoja -jutuke mene siinä?

Hitto ku ei muista. Auttakaa joku.

-sileas

Fiorella

• Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
« Vastaus #77 : 25.11.2009 00:00:47 »
Ei kun Voldemort nimenomaan olisi antanut Lilylle mahdollisuuden selvitä hengissä (ainakin siitä Harryntappotilanteesta) Severuksen takia, näin ainakin minä olen sen aina ymmärtänyt. Kun Lily ei ottanut tilaisuutta vastaan, Voldemort ajatteli että pöljä nainen, no, riittäähän noita maailmassa vaikka millä mitalla, ja antoi mennä avadalla. Mistä taas Severus ei niin hirveästi ilahtunut.

Harry pysyi hengissä, koska Lilyn rakkaus lapseensa suojasi hänet äidin kuoleman kautta.

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Joeyboy

• Vieras
« Vastaus #78 : 25.11.2009 13:40:32 »
Mikä taas todistaa sen, mikä mua eniten Pottereissa vaivaa eli Voldemortin yleinen pöljyys ja ymmärtämättömyys ihmisten psyykeestä, minkä piti just olla sen vahvuus!  ;D Olisi se voinut vaikka kokeilla ensin jotain tuskantuottamista ja napata lapsen siltä siinä vaiheessa, kun äiti kiemurteli tuskissaan lattialla. Pikkuisen lisää yritystä, niin ei olisi pöljälle käynyt niin pöljästi.

kkaro

• Band Enthusiast
  • Aussie Rap Never Dies
« Vastaus #79 : 09.12.2009 14:44:47 »
... osaako Harry puhua kärmeskieltä enää Voldemortin kuoleman jälkeen? Kun se Voldemortin sielunpala Harryssa mahdollisti sen kärmeskielen puhumisen, mutta kun se poistui niin katosiko sitten tämä kykykin Harrylta?

Muakin on häirinny tää kauan. Oon ajatellu että loogisesti se on viel kun se on puhunu niin se on sillein 'oppinu', mut taas toisaalta sehän pala lähti niin eihän se taas voi olla??

äähh en ymmärrä.
but that's none of my businness..