11
Saivartelija / Vs: Veren vangit / Vampyyrikronikat (keskustelua TV-sarjasta, kirjasarjasta ja miksei elokuvistakin)
« Uusin viesti kirjoittanut wishbone 21.06.2026 13:27:42 »Dodiiin, hyvää juhannusta vaan kaikille! Kauden kolmosjakso tipahti netissä jakoon joskus aikaisin aamuyöstä joten ehdin sen tässä jo pariin kertaan aamulla katsoa jahka olin heräillyt. Ja siis tsiisus mitä kamaa, ehdottomasti oma tähänastinen suosikkini josta tuntuu että riittäisi asiaa esseeksi asti. Mennääs suorilta spoileritagin taakse.
Spoilereita jaksosta 3x3 Toronto:
Spoilereita jaksosta 3x3 Toronto:
Spoiler: näytä
Puuh, siis vaikka tiesin promoista mitä aiheita olisi tällä kertaa luvassa, niin eihän tähän oikein voinut valmistautua. Aloitetaan vaikka siitä, että Sam Reid on kyllä näyttelijänä yksi peto aivan tajuttomalla tunneskaalalla ja muuntautumiskyvyllä. Ei siinä, kaikki tekivät tietysti jälleen niin mieletöntä työtä vakiocastista uudempiin kasvoihin, että tuntuisi taas epäreilulta alkaa kehua jotakuta nimeltä toisten yli. Parasta cast koskaan ja niin edelleen <3
Tähän nyt varoitukset kaikenlaisesta (seksuaalisesta) hyväksikäytöstä, mutta siis oli kyllä sellainen kavalkaadi sen lajin traumoja ettei mitään rajaa. Täällä on kun puhuttu Gabriellasta ja hahmon pidettävyydestä, sekä siitä miten sarja käsittelee insestiä, niin musta tässä jaksossa varsinkin alettiin vetää sellaisia paralleeleja ja näyttää Lestatin epämukavuutta niin selvästi, että kasuaalimmankin katsojan lienee helpompi sisäistää ettei se suhde (siis Lestatin ja Gabriellan seksuaalinen suhde) perustu Lestatin vilpittömään haluun olla touhussa mukana, vaan on paljon vääristyneempi. Mm. Lestat puhumassa siitä miten Magnus sieppaa kokoelman Lestatin klooneja ennen kuin saa tämän käsiinsä, samaan aikaan kun nykyhetkessä Gabriella panee Lestatin konkreettisen body doublen kanssa koska Lestat on vetänyt rajan ettei halua enää seksiä Gabriellan kanssa. Tai se että Lestat yrittää puhua rakkaudestaan johonkuhun toiseen (ensirakkauteen, joka ei ole verisukua) jopa aika silleen suloisen viattomasti ja Gabriellan mustasukkainen reaktio on yliviivata se kaikki omalla pornografisella teatterilla. Tai miten Gabriellan ilmeestä näkyy pelko että Lestat on aikeissa paljastaa äitikuvion Danielille ja kaikille muille, koska jos se lakkaisi olemasta salaisuus, Lestat voisi saada asiaan jotain ulkopuolista perspektiiviä ja Gabriellan valta murenisi. Fun stuff!
Kaikessa hirveydessään ja sydäntäsärkevyydessään Lestatin ja Claudian kokemusten rinnastaminen oli todella hieno paralleeli, ja musta hyvin toteutettu. Fandomissa tästä on puhuttu jo pitkään, mutta oli tyydyttävä nähdä se näin selkeästi aukikirjoitettuna ja -näyteltynä. Mutta voi kristus oikeasti. Vilkaisin vähän somea ja siellä jo ehdittiinkin laittaa rinnakkain ne hetket kun Lestat lapsena pakotetaan vanhemman toimesta katsomaan noitien palamista + Lestat katsomassa ensirakkauttaan kuolemassa tulessa /Lestat pakottamassa ykköskaudella Claudian katsomaan kuinka tämän murhaama poika josta Claudia piti palaa polttouunissa. Tästä aasinsillassa niihin, jotka ovat joutuneet lähietäisyydestä Lestatin ja Claudian näitä hyväksikäyttökokemuksia jälkijättöisesti kuulemaan, eli Louisiin ja Danieliin. Kumpikaan ei ole aiemmilla kausilla osoittanut erityisen suurta sympatiaa kuulemansa johdosta ja ollut peräti julma/sanonut ettei halua kuulla enempää. Tuntuu että Louis otti nyt sen suhteen askeleen parempaan suuntaan ja jonkinlaista vastuuta siitä ettei yrittänyt aikanaan paremmin kuunnella, kun taas Daniel... Noooohhh, sanotaanko että hölkkäsi pikavauhtia toiseen suuntaan?
Danielhan on meikeläisen boomer fledgling lempilapsi, mutta silti rakastin tässä jaksossa kaikkia todisteita siitä, että Daniel osaa olla egoistinen kusipää ja hirviö siinä missä muutkin vampyyrit. Ja että juuri nyt Daniel yrittää vielä roikkua inhimillisyydessä kaikien keinoin, juomalla veripusseja ja tekemällä dokumenttia jossa teeskentelee ihmistä, mutta hiljalleen alkaa käydä ilmi ettei se enää vain ole mahdollista. Se lipsahdus joka meni jotenkin niin että "Vampires, am I right? They - we - can't help ourselves", ah. Ericille kaikki palkinnot sellaisen puhtaan nälän sanattomasta näyttelemisestä ja esiin tunkevien kulmahampaiden suumutruilusta, kun mitä haavoittuvampaa settiä Lestat kertoo (tai esittää kertovansa) niin sitä enemmän hurmiossa Daniel on. Armandhan osuvasti kakkoskaudelle sanaili totuuden jahtaamisen olevan Danielin huume; haastateltavista näiden heikkouksien esiinkaivaminen manipulaatiolla on selkeästi se piirre Danielissa jonka vampyyrius on vahvistanut ja vääristänyt. Daniel julkaisi kirjansa ilman Louisin lupaa ja puhtaan itsekkäistä syistä, eikä edes suostunut kuuntelemaan kun Louis kertoi sen satuttaneen sekä itseään että Lestatia. Jo ekassa jaksossa Daniel sanoi Lestatille aivan suoraan, että tekeillä oleva dokumentti on Danielin oma lippu maineeseen (Cannes, Oscar jne.), minkä jälkeen on aika villiä että Daniel toistuvasti kutsuu kiertuetta Lestatin turhamaisuusprojektiksi. Ottaen huomioon Armandin tavan manipuloida ja toisaalta tuuditella uhrinsa halukkaan kuoleman partaalle, alkaa olla kutkuttavan selvää miksi nimenomaan Daniel on Armandin ainut jälkeläinen <3 (Mietin myös sitä epämukavaa fiilistä jonka sai aikaan se, että ensin Daniel lukee kirjastaan miten Louis kertoi Lestatin kuvanneen Magnuksen kohtaamista, ja sitten myöhemmin kun Louis lukee Claudian päiväkirjasta tämän kuvausta kohtaamisesta Brucen kanssa. Jotakin siitä miten nämä kertomukset oli jaettu luottamuksellisesti ja äkkiä ne leviävätkin julki, ja niistä tulee koston välineitä ihan ulkopuolisille henkilöille.)
Koska Daniel näemmä sydämistyy tästä Lestatin mentaalisesta pikku pilasta pahasti, aloin miettiä että olisikohan Daniel se joka saa selville Gabriellan todellisen henkilöllisyyden ja möläyttää sen kostona koko tuotantotiimille?
Sitten Armand. Voi jeesus kun Assad on vaan nätti, ei siitä pääse yli eikä ympäri. Ja miten melodinen ääni, tekee mieli vain huokailla sen äärellä kaihoisasti. Oli mielenkiintoista nähdä edes näin pikainen katsaus vähän ehkä totuudenmukaisempiin Pariisi-vuosiin ja Armandiin silloin. Huomasin kyllä yllättäen symppaavani paljonkin Lestatia, koska jeesus mikä epäpyhä trio rakastajia toi Armand, Gabriella ja Nicolas, jokainen kilpailemassa toistensa kanssa ja vaatimassa alati enemmän, jokainen omien ongelmiensa kourissa. Oli jännittävä nähdä, että Gabriellan julmuus pikemminkin vain korostui Armandin rinnalla ja että jopa Armand koki epämukavuutta tilanteissa joissa Gabi ei. Armand olemassa Lestatin ns. salasuhde/situationship/the other woman, kun ottaa huomioon Amadeon koko kuvion = auts. Armand polttamassa Nickyn Lestatin pyynnöstä, varmasti samalla tiedostaen että vaikka Lestat itse pyysi sitä niin se olisi jotain jota Lestat ei koskaan voisi antaa anteeksi = tupla-auts.
Armand nykyhetkessä, jonkinlaisella katumusmatkalla (sen vilpittömyys jääköön nähtäväksi), käyttämässä tukiryhmässä nimeä Arun = olen vilpittömästi ihmeissäni että olen vielä hengissä tän jäljiltä.
Tästä on taas tullut niin kilometripostaus, että nopeat loppuhavainnot:
- Lestat sanoo että Armand "murhasi ja loi" Danielin heinäkuussa, 22 päivää sen jälkeen kun Louisin Dubain haastattelu oli yleisesti hyväksytyn aikajanan perusteella jo ohi. Miksi 22 päivän viive??? Onko tarkoituksellista vai virhe kaanonissa??? Mitä tapahtui?? Muistaako Daniel edes mitä tapahtui???
- Jakson pieni mutta suuri yllätys oli se, että ilmeisesti Louisilla on nykyään leijumisen lahja (tai miten ikinä cloud gift onkaan käännetty suomeksi)? Somessa nyt väännetään siitä että oliko se murhataloon suoritettu siirtyminen sittenkin hyppy vai puhdasta lentämistä, mutta itse haluan usko että Louis on nyt saanut vähän uutta puhtia ja ottanut sen myötä uusia kykyjä haltuun. Sitä se porukan massamurhailu ja eläinveren litkimisen lopettaminen teettää
- Pitää vielä katsoa tämä kohta uudelleen, mutta kun Magnuksen autohallusinaatio listaa kaikkia niitä muusia jotka istuvat pitkässä pöydässä Lestatia odottamassa, niin siis kysehän on promojen perusteella Lestatin monista jälkeläisistä. Tässä listassa luonnehdintoja oli myös yksi ammatti, joka ei täsmää keneenkään jo luotuun, eli se varmasti oli sniikki foreshadowing ainakin yhdestä uudesta jälkeläisestä joka löytyy aika läheltä
Promojen perusteella ensi viikon jaksossa viimein Danielin ja Armandin kohtaaminen nykyhetkessä. En tiedä miten selviän ja kaiken lisäksi olen sunnuntaina töissä eli pääsen jakson äärelle vasta illemmalla, hhgggghhhnnn.
Tähän nyt varoitukset kaikenlaisesta (seksuaalisesta) hyväksikäytöstä, mutta siis oli kyllä sellainen kavalkaadi sen lajin traumoja ettei mitään rajaa. Täällä on kun puhuttu Gabriellasta ja hahmon pidettävyydestä, sekä siitä miten sarja käsittelee insestiä, niin musta tässä jaksossa varsinkin alettiin vetää sellaisia paralleeleja ja näyttää Lestatin epämukavuutta niin selvästi, että kasuaalimmankin katsojan lienee helpompi sisäistää ettei se suhde (siis Lestatin ja Gabriellan seksuaalinen suhde) perustu Lestatin vilpittömään haluun olla touhussa mukana, vaan on paljon vääristyneempi. Mm. Lestat puhumassa siitä miten Magnus sieppaa kokoelman Lestatin klooneja ennen kuin saa tämän käsiinsä, samaan aikaan kun nykyhetkessä Gabriella panee Lestatin konkreettisen body doublen kanssa koska Lestat on vetänyt rajan ettei halua enää seksiä Gabriellan kanssa. Tai se että Lestat yrittää puhua rakkaudestaan johonkuhun toiseen (ensirakkauteen, joka ei ole verisukua) jopa aika silleen suloisen viattomasti ja Gabriellan mustasukkainen reaktio on yliviivata se kaikki omalla pornografisella teatterilla. Tai miten Gabriellan ilmeestä näkyy pelko että Lestat on aikeissa paljastaa äitikuvion Danielille ja kaikille muille, koska jos se lakkaisi olemasta salaisuus, Lestat voisi saada asiaan jotain ulkopuolista perspektiiviä ja Gabriellan valta murenisi. Fun stuff!
Kaikessa hirveydessään ja sydäntäsärkevyydessään Lestatin ja Claudian kokemusten rinnastaminen oli todella hieno paralleeli, ja musta hyvin toteutettu. Fandomissa tästä on puhuttu jo pitkään, mutta oli tyydyttävä nähdä se näin selkeästi aukikirjoitettuna ja -näyteltynä. Mutta voi kristus oikeasti. Vilkaisin vähän somea ja siellä jo ehdittiinkin laittaa rinnakkain ne hetket kun Lestat lapsena pakotetaan vanhemman toimesta katsomaan noitien palamista + Lestat katsomassa ensirakkauttaan kuolemassa tulessa /Lestat pakottamassa ykköskaudella Claudian katsomaan kuinka tämän murhaama poika josta Claudia piti palaa polttouunissa. Tästä aasinsillassa niihin, jotka ovat joutuneet lähietäisyydestä Lestatin ja Claudian näitä hyväksikäyttökokemuksia jälkijättöisesti kuulemaan, eli Louisiin ja Danieliin. Kumpikaan ei ole aiemmilla kausilla osoittanut erityisen suurta sympatiaa kuulemansa johdosta ja ollut peräti julma/sanonut ettei halua kuulla enempää. Tuntuu että Louis otti nyt sen suhteen askeleen parempaan suuntaan ja jonkinlaista vastuuta siitä ettei yrittänyt aikanaan paremmin kuunnella, kun taas Daniel... Noooohhh, sanotaanko että hölkkäsi pikavauhtia toiseen suuntaan?
Danielhan on meikeläisen boomer fledgling lempilapsi, mutta silti rakastin tässä jaksossa kaikkia todisteita siitä, että Daniel osaa olla egoistinen kusipää ja hirviö siinä missä muutkin vampyyrit. Ja että juuri nyt Daniel yrittää vielä roikkua inhimillisyydessä kaikien keinoin, juomalla veripusseja ja tekemällä dokumenttia jossa teeskentelee ihmistä, mutta hiljalleen alkaa käydä ilmi ettei se enää vain ole mahdollista. Se lipsahdus joka meni jotenkin niin että "Vampires, am I right? They - we - can't help ourselves", ah. Ericille kaikki palkinnot sellaisen puhtaan nälän sanattomasta näyttelemisestä ja esiin tunkevien kulmahampaiden suumutruilusta, kun mitä haavoittuvampaa settiä Lestat kertoo (tai esittää kertovansa) niin sitä enemmän hurmiossa Daniel on. Armandhan osuvasti kakkoskaudelle sanaili totuuden jahtaamisen olevan Danielin huume; haastateltavista näiden heikkouksien esiinkaivaminen manipulaatiolla on selkeästi se piirre Danielissa jonka vampyyrius on vahvistanut ja vääristänyt. Daniel julkaisi kirjansa ilman Louisin lupaa ja puhtaan itsekkäistä syistä, eikä edes suostunut kuuntelemaan kun Louis kertoi sen satuttaneen sekä itseään että Lestatia. Jo ekassa jaksossa Daniel sanoi Lestatille aivan suoraan, että tekeillä oleva dokumentti on Danielin oma lippu maineeseen (Cannes, Oscar jne.), minkä jälkeen on aika villiä että Daniel toistuvasti kutsuu kiertuetta Lestatin turhamaisuusprojektiksi. Ottaen huomioon Armandin tavan manipuloida ja toisaalta tuuditella uhrinsa halukkaan kuoleman partaalle, alkaa olla kutkuttavan selvää miksi nimenomaan Daniel on Armandin ainut jälkeläinen <3 (Mietin myös sitä epämukavaa fiilistä jonka sai aikaan se, että ensin Daniel lukee kirjastaan miten Louis kertoi Lestatin kuvanneen Magnuksen kohtaamista, ja sitten myöhemmin kun Louis lukee Claudian päiväkirjasta tämän kuvausta kohtaamisesta Brucen kanssa. Jotakin siitä miten nämä kertomukset oli jaettu luottamuksellisesti ja äkkiä ne leviävätkin julki, ja niistä tulee koston välineitä ihan ulkopuolisille henkilöille.)
Koska Daniel näemmä sydämistyy tästä Lestatin mentaalisesta pikku pilasta pahasti, aloin miettiä että olisikohan Daniel se joka saa selville Gabriellan todellisen henkilöllisyyden ja möläyttää sen kostona koko tuotantotiimille?
Sitten Armand. Voi jeesus kun Assad on vaan nätti, ei siitä pääse yli eikä ympäri. Ja miten melodinen ääni, tekee mieli vain huokailla sen äärellä kaihoisasti. Oli mielenkiintoista nähdä edes näin pikainen katsaus vähän ehkä totuudenmukaisempiin Pariisi-vuosiin ja Armandiin silloin. Huomasin kyllä yllättäen symppaavani paljonkin Lestatia, koska jeesus mikä epäpyhä trio rakastajia toi Armand, Gabriella ja Nicolas, jokainen kilpailemassa toistensa kanssa ja vaatimassa alati enemmän, jokainen omien ongelmiensa kourissa. Oli jännittävä nähdä, että Gabriellan julmuus pikemminkin vain korostui Armandin rinnalla ja että jopa Armand koki epämukavuutta tilanteissa joissa Gabi ei. Armand olemassa Lestatin ns. salasuhde/situationship/the other woman, kun ottaa huomioon Amadeon koko kuvion = auts. Armand polttamassa Nickyn Lestatin pyynnöstä, varmasti samalla tiedostaen että vaikka Lestat itse pyysi sitä niin se olisi jotain jota Lestat ei koskaan voisi antaa anteeksi = tupla-auts.
Armand nykyhetkessä, jonkinlaisella katumusmatkalla (sen vilpittömyys jääköön nähtäväksi), käyttämässä tukiryhmässä nimeä Arun = olen vilpittömästi ihmeissäni että olen vielä hengissä tän jäljiltä.
Tästä on taas tullut niin kilometripostaus, että nopeat loppuhavainnot:
- Lestat sanoo että Armand "murhasi ja loi" Danielin heinäkuussa, 22 päivää sen jälkeen kun Louisin Dubain haastattelu oli yleisesti hyväksytyn aikajanan perusteella jo ohi. Miksi 22 päivän viive??? Onko tarkoituksellista vai virhe kaanonissa??? Mitä tapahtui?? Muistaako Daniel edes mitä tapahtui???
- Jakson pieni mutta suuri yllätys oli se, että ilmeisesti Louisilla on nykyään leijumisen lahja (tai miten ikinä cloud gift onkaan käännetty suomeksi)? Somessa nyt väännetään siitä että oliko se murhataloon suoritettu siirtyminen sittenkin hyppy vai puhdasta lentämistä, mutta itse haluan usko että Louis on nyt saanut vähän uutta puhtia ja ottanut sen myötä uusia kykyjä haltuun. Sitä se porukan massamurhailu ja eläinveren litkimisen lopettaminen teettää
- Pitää vielä katsoa tämä kohta uudelleen, mutta kun Magnuksen autohallusinaatio listaa kaikkia niitä muusia jotka istuvat pitkässä pöydässä Lestatia odottamassa, niin siis kysehän on promojen perusteella Lestatin monista jälkeläisistä. Tässä listassa luonnehdintoja oli myös yksi ammatti, joka ei täsmää keneenkään jo luotuun, eli se varmasti oli sniikki foreshadowing ainakin yhdestä uudesta jälkeläisestä joka löytyy aika läheltä
Promojen perusteella ensi viikon jaksossa viimein Danielin ja Armandin kohtaaminen nykyhetkessä. En tiedä miten selviän ja kaiken lisäksi olen sunnuntaina töissä eli pääsen jakson äärelle vasta illemmalla, hhgggghhhnnn.

Tuoreimmat viestit
Toukokuu oli mullakin töiden suhteen melkoisen haipakkaa, mut hei, selvittiin kunnialla molemmat! Kesällä on hyvä unohtaa työt ja unohtua ficien äärelle
Väänan nimi on peräisin Venäjän alueelta, mutta jos ei tunne saamelaisia kieliä, niin se ei taidakaan olla kovin selvää muille kuin kirjoittajalle.
Kiitos, kun tulit kommentoimaan. ^^ Näistä kahdesta olisi kivaa kirjoittaa joskus lisää ja pitää taas joulun alla pohtia, jos saisin aikaan heistä uuden tarinan. 