Voi transheadcanonit! Pakko tulla jauhamaan kun on niin hyvä aihe (ja koska SJW-Orkku tykkää).
Siis. Mä en itse näe miksi hahmojen kuvitteleminen trans/muunsukupuolisiksi olisi jotenkin ihmeellistä. Okei, itsekin vielä jonkin aikaa sitten jaksoin kummastella että mitäs hittoa, mut mut, eihän juuri missään sanota, ovatko hahmot cis vai ei. Esim. Harry Potter. Missään kohtaa kirjassa ei sanota, onko hän cisjätkä vai transjätkä. Selväks tulee se, että poika hän on, mutta ei siellä suoraan sanota että hänet on määritelty syntyessään pojaksi. Ihan hyvin hän saattaa olla transjätkä, joka on käynyt korjausjutut vaikka velhomaailman puolella tai käykö ollenkaan, sitä ei tiiä, eipä kirjoissa sanottu sitäkään että hänellä ois kiki. Se vaan on se, että me ajatellaan heti että totta kai se on cis, kun sitä ei erikseen määritellä. Just siks tykkään transheadcanoneista, kun ne haastaa sitä standardia, mikä meillä sukupuolista on. Ja itse asiassa on paljon uskottavampaa ajatella Harry transsukupuolisena kuin vaikka homona, hänen ihastustaan Ginnyyn kuitenkin kuvataan, joten niin. Homo-Harry muuttaa jo canonia (ellei hän myöhemmin tajua olevansa homo), kun taas trans-Harry ei vaikuta canoniin mitenkään. Tietty vaikka Drarry voidaan mahdollistaa tekemällä Harrysta bi, mut siis, niin. En siis ymmärrä miks trans-Harry ois epärealistisempi. :--D
En tiedä, ehkä mua niissä parissa lukemassani ficissä, jossa näitä muutettuja sukupuoli-identiteettejä oli, häiritsi se, että asia tuli ilmi jossain tekstin puolivälissä, sillä ei ollut tarinan kannalta loppujen lopuksi oikeastaan mitään merkitystä, ja muut hahmot ohittivat koko jutun lähinnä olankohautuksella. Tuli aavistuksen hämmentynyt olo siitä, kuinka yksinkertaisena ja ”helppona” sukupuolivähemmistöön kuuluminen kuvattiin, ja toisaalta jälleen omat ajatukseni ärsyttävät itseäni, koska inhoan sitä, kun teksteissä/leffoissa/missä tahansa on vähemmistöhahmoja, jotka jäävät vain sen vähemmistönsä edustajiksi.
Tän takia mä itse tykkään tästä buumista. Mä kaipailisin fiktioon paljon, paljon enemmän transhahmoja - varsinkin sellasia, joiden tarina perustuu ihan muulle ja se sukupuoli just ignoorattais miltei kokonaan. Ois kiva nähdä itteni kaltasii hahmoja, joihin voi samaistua muillakin tavoilla kuin vain sillä että buhuu kun on nyt niin vaikeaa tämä sukupuoliristiriita buuu. En siis sano etteikö sitä sais käsitellä laisinkaan, mut ois kiva jos ois transsukupuolinen hahmo jonka pääidea on olla vaikka lohikäärmeratsastaja eikä kukaan kyseenalaista sitä että sillä on "väärät värkit" tai muuta. Sitä kyseenalaistamista on ihan liikaa jo irl, niin jos ees fiktiossa voitais esittää sellaista utopiaihannemaailmaa missä ketään ei kiinnosta.
Sinällään ihan totta, että puhtaassa genderbendissä ei ole trans-aspektia reaalimaailman mukaan, vaan se on puhtaasti todellisuudesta irtaantunut fantasia. Minulle on jopa kertaalleen (tumblrisssa) sanottu että "genderbend" on nykyään vähättelevä ja loukkaava termi ja sen tyylisille teksteille pitäisi käyttää jotain "repressentation play" -tyyppistä termiä. En osaa itse sanoa asiaan juuri mitään, en enää kirjoita aiheesta niin asia ole tullut enää iholle.
Musta toi genderbend-termi on kyl vähän vanhentunut jos sillä kuvataan "cismiehestä tulee cisnainen"-ficcejä. Se kuitenkin tarkoittaa sukupuolen taivuttamista ja sukupuolihan taipuu ihan minne kukin sen haluaa taipuvan, niin että emt, termi ite on hyvä mut musta sen tulis tarkoittaa sukupuoliperseilyä näin laajemminkin. En sit tiiä.
Se minua välillä harmittaa, että joskus tuntuu että varsinkin tumblrissa ilmapiiri on sellainen, että sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöistä täytyy aina kirjoittaa jotenkin "oikein". Että se ei riitä, että minua nyt vaan huvitti kirjoittaa joku skenaario X, vaan pitää tosissaan mietti mitä tämä kertoo minusta ihmisenä, tai jotain. Kun ei minulla oikeasti välttämättä oli fikkejä kirjoittaessa sen parempia motiiveja, kun että sattui nyt tulemaan tämmöinen idea mieleen.
Ugh, mä niiin vihaan tätä mentaliteettia että yhyy kuuluu miettiä onko kirjoittamasi jutut Problemaattisia ja millainen ihminen olet ja aargh siis. Minähän kirjoitan mitä haluan ihan vain koska mieli tekee. Emmä jaksa viedä jokaista tekstiä terapeutille erikseen ja käskee vetään jotain himmeetä psykoanalyysiä. Ylipäätään tumblrissa otetaan fiktio ihan liian vakavasti. Joo, totta kai fiktio vaikuttaa myös ihmisiin ja näin, mut siellä tunnutaan näkevän asiat tosi mustavalkoisesti. Esimerkiks et kaikki epäterveitä parisuhteita tai hyväksikäyttöö kuvaava materiaali normalisoi sitä ja oot sairas paska jos kirjotat mistään ikävistä jutuista. Mun tuttu on saanut jopa tappouhkauksia, itsemurhakehotuksia ja häntä on syytetty pedofiiliraiskaajaksi kun hän sattuu piirtämään noncon-fanarttia ja samaa paskaa luulen että on myös kirjoittajien kohdalla. Sen takii en ite ees käytä enää tumblria kun en jaksa sitä kokoaikaista "jos luot materiaalii asiasta x tapa ittes uwu", kun usein se koskee aiheita jotka mua ittee fiktiossa kiinnostaa. :--D Blää.
Ei mut alkuperäiseen lainaukseen: just go for it. Toki joo oon ite sitä mieltä et jos esimerkiks cissukupuolinen kirjottaa vaikka kirjan transsukupuolisesta tai mitä nyt ikinä vähemmistö-enemmistö juttua onkaan, on hyvä siinä vaiheessa konsultoida pariakin vähemmistöön kuuluvaa, mut herranjumala joku fanifiktio on vaan harrastetason perseilyy. Ketä kiinnostaa.
Mut joo, hyvä tulla aukomaan kun en ite oo varmaan yhtäkään sukupuolivähemmistöficciä lukenut. En ees tiiä mistään buumeista, kun en nykyisin lue pahemmin ficcejä. Musta on tullut niin kovin nirso. :--( Hassua kyllä, omat lempificit mitä on viimevuosina tullut löydettyä on kaikki kirjotettu joskus ennen 2010-lukua. Kaipaan vähän niitä aikoja koska vaikka taso on kyllä noussut ja monet asiat parantuneet (esim arvostan et nykyään ulkomaillakin on tää trigger warning -kulttuuri, niin kukaan ei vahingossa lue mitään ahdistavaa), mut silloin oli lupa olla kunnolla ronski ja härski ja mitä ikinä tahtoikaan. Nykyään meno tuntuu jotenkin niin hirveen pehmoselta, eikä siinä mitään, kukin tekee mitä tykkää, mut just toi kulttuuri et jos satut kirjoittamaan kamaluuksia saat pelätä noitavainoja. Tuntuu et niitä kamaluuksia ei sen takia enää niin paljoa kirjoitellakaan. Ja minä kun en kivoista jutuista perusta, en sitten yhtään.