Kirjoittaja Aihe: Rinkelipurkki ihonsirpaleille, S  (Luettu 1889 kertaa)

Vanamo

  • tökkijämestari
  • ***
  • Viestejä: 951
  • HUDI
Rinkelipurkki ihonsirpaleille, S
« : 23.07.2012 14:51:51 »
Kirjoittaja: Vanamo
Ikäraja: S
A/N: Pako luovuuden vankilasta-, ja deathfic-haasteisiin. Täyttä tajunnanvirtaa, ei ole aikoihin tullut raapustettua mitään.
Omistettu hänelle, jonka hautajaisiin puen perjantaina tummansinisen pitsimekon.

Rinkelipurkki ihonsirpaleille

Sinä halusit tuoda sen Kreikasta asti. Vai oliko se Kroatiasta? En muista, mielikuvissani kelluu vain lämpö ja sen karheus sinun kainalossasi kun minä halasin sinua ja sen kylki piirsi käsivarteeni naarmun. Lentokoneessa istuit se sylissäsi, kuljetit sormiasi sen painaumilla ja kohoumilla pohtien ääneen kuvioiden merkityksiä. Nappasit kiinni minun kädestäni ja työnsit sen sisään uuden lempiesineesi tyhjyyteen. Käskit ottaa kiinni ja minä ihmettelin, sillä vaikka kuinka puristin käteni nyrkkiin, ilma purkaantui sormieni välistä eikä siellä ollut mitään. Ei mitään mihin koskea, vaikka sinä pilke silmissäsi toistit pyyntösi, että tarttuisin siihen. Minä olin heikkohermoinen ja kurkustani karkasi epääviä sanoja ja nuottiviivastolta eksyneitä ärähdyksiä. Vastaukseksi annoit vain helisevää nauruasi, johon ei hiipinyt ärtymyksen kulmaakaan. Kikatit ääneen niin pulppuilevan iloisesti ja painoit huulesi korvalleni kuiskuttaen rakkaudesta. Olit niin inhottavan herttainen kaikessa runomaisuudessasi ja silti tahdoin aina lipaista kielelläni suupieleltäsi valuvan siirapin. Lausuit sievästi siitä järkälemäisestä runokirjasta lainaamasi sitaatin, jonka merkitys ei avautunut minulle. Sinä mutristit huuliasi ymmärtämättömyydelleni ja suomensit minulle rakkauden. Tavasit, piirsit jokaisen kirjaimen. Minäkin hymyilin ja askartelin Tax Free – kuvastoista ja Jenkistä sinulle hunnun kömpelöin sormin ja onnistuin suttaamaan kiharoillesi purukumia.

Kotona siitä tuli rinkelipurkki. Sinne laitettiin niitä kovia rinkeleitä, joiden pinnalla kimmelsi suuria könttejä kanelia ja sokeria ja joita sinä aina rouskutit välittämättä kaloreista antaen makeuden sulautua pehmeille rinnoillesi. Murusia oli matolla, parketilla ja lakanoiden taitteissa, lattialta ne takertuivat sukanpohjiin ja painautuivat kantapäihin. Minä valitin sinulle yhtenään rinkelinrippeistä sängyssä, mutta sitten sinä suukotit minua kanelinmakuisilla huulillasi ja niin meillä aina oli rinkeleitä.

Nyt sinä olet itsekin kanelinsiruja ja sokerinmuruja. Hauraita, hengettömiä ihonsirpaleita ja tunteettomia muistoja rinkelipurkissa. Punamullanvärisessä, siinä joka on täynnä koukeroita. Sinä halusit tuoda sen Egyptistä asti. Vai oliko se Espanjasta? En muista, mielikuvissani pyörii vain sekava joukko tapahtumia, yksittäisiä hetkiä, joille kello nauraa ja joista osa on pudonnut sekuntien väliin, hukkunut huokauksiin, joita kukaan ei koskaan päästänytkään huuliltaan. Tapahtumia, jotka ovat piiloutuneet saavuttamattomiin, ulottumattomiin. Kaikki muistavat vain sinun kärsivät huutosi, jotka repivät ilmaan ikuisen haavan.

Minä laitoin sen mitä sinusta on jäljellä rinkelipurkkiin. Ja nyt minä annan tuulen puhaltaa sinut ikuiselle matkalle yhdessä kanelin- ja sokerinrippeiden kanssa.
« Viimeksi muokattu: 13.11.2014 21:36:27 kirjoittanut flawless »
Päästä runot ja hyrinä  elämääsi.


 ♥ava by Haava, banneri raitakarkilta♥
 

Ametrine

  • youngblood
  • ***
  • Viestejä: 910
  • against the sun we're the enemy
    • Kenguru katukuvassa
Vs: Rinkelipurkki ihonsirpaleille, K-7
« Vastaus #1 : 26.07.2012 14:31:47 »
Oi, tää on jännä. En osaa päättää, tuliko mulle tästä enemmän ihana söpöilyfiilis vai sellainen ihmistenjäännöksetlaitetaanpurkkiin hrr. : D Valtaosa tekstistä oli hurjan suloista kiharoineen kaneleineen sokereineen päivineen, mutta jossain rivien välissä oli mukana selittämätön ahdistavanmakuinen fiilis, joka purkautui kolmannessa kappaleessa. Kuoleman (ja polttohautaamisen? se mulle tuli tästä ensimmäisenä mieleen) yhdistäminen johonkin söpöön ja makeaan kuten rinkelipurkkiin ja sokerikanelimuruihin onkin aika jännä idea. Sait tämän toimimaan kokonaisuutena erinomaisesti.

Tykkään älyttömän paljon kaikista nerokkaista sanavalinnoista, joita olet tässä käyttänyt. Pyrin itsekin ilmaisemaan asiat jollain muulla tavalla kuin sillä tutulla ja arkipäiväisellä, ja siksi on ihanaa lukea tekstejä joissa esiintyy jotain tällaista.
Lainaus
yksittäisiä hetkiä, joille kello nauraa ja joista osa on pudonnut sekuntien väliin, hukkunut huokauksiin, joita kukaan ei koskaan päästänytkään huuliltaan
Kello nauraa ja pudonnut sekuntien väliin. Vau. Olen aika sanaton. Ehdoton suosikkikohtani tässä tarinassa.

Toinen juttu josta pidin on se, että tässä on paljon pieniä yksityiskohtia, jotka liittyy toisiinsa; toistuu tai etenee. Esimerkiksi alun Kreikka ja Kroatia, lopun Egypti ja Espanja ja vielä se, että siellä täällä puhutaan lentokoneista ja matkustamisesta. Lisäksi tietysti tämä söötti sokeriteema (ja sekin kuvailtu monipuolisesti koska rinkelit ja siirappi ja muruset ja kaneli!) Lukijalle välittyy heti tunne, että olet nähnyt sanavalintojen suhteen paljon vaivaa ja miettinyt jokaisen elementin huolella.

Tällaisia tarkasti kirjoitettuja tekstejä on aika tosi mukavaa lukea. Kiitos paljon tästä!
It's not me, it's you
Actually, it's the taxidermy of you and me
Untie the balloons from around my neck and ground me

Enemy

  • ***
  • Viestejä: 42
Vs: Rinkelipurkki ihonsirpaleille, K-7
« Vastaus #2 : 28.08.2012 16:32:34 »
Haluaisin kirjoittuu sulle hienon kommentin, joka oikeasti kertoisi kuinka kaunis ja upea teksti tämä on. En kuitenkaan taida osata.

Rakastan edelleen tapaasi kirjoittaa. Se on jotenkin omalla tavallaan niin yksinkertainen, mutta samalla se kertoo niin paljon. Tykkään paljon siitä, kun mainitset alussa Kreikan ja Kroatian ja lopussa Egyptin ja Espanja. Jollain tapaa ne on upeita yksityiskohtia niin kuin kaikki käyttämäsi kuvailevat adjektiivit. Oikeastaan pidän jokaisesta sanavalinnastasi.

Lainaus
Nyt sinä olet itsekin kanelinsiruja ja sokerinmuruja. Hauraita, hengettömiä ihonsirpaleita ja tunteettomia muistoja rinkelipurkissa.

Lainaus
En muista, mielikuvissani pyörii vain sekava joukko tapahtumia, yksittäisiä hetkiä, joille kello nauraa ja joista osa on pudonnut sekuntien väliin, hukkunut huokauksiin, joita kukaan ei koskaan päästänytkään huuliltaan. Tapahtumia, jotka ovat piiloutuneet saavuttamattomiin, ulottumattomiin. Kaikki muistavat vain sinun kärsivät huutosi, jotka repivät ilmaan ikuisen haavan.

Siinä on kaksi kohtaa, jotka on erityisen upeita. Myös loppu on uskomattoman kaunis.

Tämä on kauneimpia tekstejä, mitä olen aikoihin lukenut. Samalla tämä on surullisin. Vaikka tämän lukeminen sattuu, olen palannut tämän pariin jo luvattoman monta kertaa (sama pätee muissa teksteissäsi). Kiitän tästä!

Pärjäätkö sinä?

RoastedGarlic

  • pullatyttö
  • ***
  • Viestejä: 1 313
  • ilonpilaaja
    • Milkshakespeare
Vs: Rinkelipurkki ihonsirpaleille, K-7
« Vastaus #3 : 26.11.2012 22:17:52 »
Kaunis teksti. Kaunis tarina, ja pidin siitä, ettei väännetty rautalangasta sellaista, mitä ei ole tarpeen tietää. Kertojanääni on ihana: vähän tuollainen hauras eikä välttämättä edes täysin luotettava, mutta sellainen, jolla on niin paljon tunteita, että kuuntelemaan haluaa jäädä.
"Pardon me for breathing , which I never do anyway so I don't know why I bother to say it, oh God I'm so depressed. Here's another one of those self-satisfied doors. Life! Don't talk to me about life." -Marvin