Kirjoittaja Aihe: Isäni || FF100, S, albumihaaste, AU, Teddy Lupin  (Luettu 3209 kertaa)

Jennea

  • Vieras
Title: Isäni
Author: Jennea
Rating: S
Pairings: Ei ole
Päähenkilö: Teddy Lupin
Genre: Drama ja pieni angst, AU
Disclaimer: Hahmot ovat J.K Rowlingnin luomia, joten en omista heitä. Kappale ei myöskään kuulu minulle. En saa tästä korvausta.
Summary: Minulta on mennyt nämä vuodet hukkaan, kun olen vihannut sinua.

A/N: Remus Lupin jätti jo varhain poikansa Teddy Lupinin kasvatusvanhempien huostaan, sillä hänestä tuli vielä vaarallisempi, eikä halunnut vaarantaa poikaansa, joten muutti kauas pois. Hän kuoli myöhemmin taistelussa. Eli näin siis tapahtui, mutta Teddylle kerrottiin eri tarina, jottei hän lähtisi etsimään isäänsä.
Tällainen pieni one-shot tuli mieleeni, kun kuuntelin Anssi Kelan biisiä Hakaniemen harmaa mies, josta tuli mieleen Remus. Albumihaasteen lisäksi tämä osallistuu FF100, sanalla Jos. Tämän on Teddyn PoV. Sekaisia tunteita ja katkeruutta, mutta lopuksi pelkkää ymmärrystä.


Isäni


Kirjeen luettua näen hänet joka paikassa. Hän seuraa minua. Hän on viereisellä kadulla. Hän on kaupassa, jossa käyn. Hän istuu jokaisessa autossa, jonka näen. Hän on kylpyhuoneeni peilissä. Hän on kaikkialla.

Olen kasvanut ilman sinua. Olen tullut mieheksi ilman sinua. Olen elänyt elämääni ilman, että sinä olet ollut täällä. Mutta nyt, kun olen kaksikymmentä, työnnyt ajatuksiini ja mieleeni. Etkä lähde pois.

Sen kirjeen luettuani en voinut enää vihata sinua. Olit jättänyt minut yksin. Mutta et omasta tahdostasi. Nyt ymmärrän sen. Miksi et kertonut minulle? Miksi kukaan ei kertonut minulle? Olisin ymmärtänyt. Olit erilainen, halusit suojella minua, kuolit vuokseni.

Olen hukannut kaksikymmentä vuotta siihen, kun olen vihannut sinua. Olen torjunut sinut. En ole myöntänyt, että olet isäni. Olen häpenyt sinua. En halunnut Rohkelikon tupaan siksi, että sinä olit siellä. Tunsin, että kuljin likaa sinun jalanjäljissäsi, enkä pitänyt siitä.

Mutta nyt kahdenkymmenen vuoden kulutta, minulle kerrotaan, että isäni kuoli sankarina. Minulta on mennyt nämä vuodet hukkaan, kun olen vihannut sinua.

Ja nyt vihaan itseäni, kun olen edes ajatellut niin.

Entä jos et olisi koskaan lähtenyt pois? Olisin saanut tutustua sinuun. Elämä on viennyt minulta isän. On väärin, etten saanut koskaan muodostaa omia muistojani sinusta, vaan kuulen ne muilta.

Olen ylpeä, että kylpyhuoneen peilistä näkyy sinä. Sillä se kertoo siitä, että muistutan edes jotenkin sinua ja nyt voin olla ylpeä siitä.

***

Anssi Kela - Hakaniemen harmaa mies


Helsinki kerran vuodessa
Aavekaupungiksi muuttuu
Juhannus kadut tyhjentää
Ihmiset lähtee etsimään
Järvenrantamökkejään

Aamulla lähden kulkemaan
Autiota torin laitaa
Päätän jäädä katsomaan
Levykaupan ikkunaa
Hetken siinä seisahtaa

Äkkiä valo heijastaa
Ikkunan pintaan vanhan miehen
Mies on harmaa vaatteiltaan
Harmaa hiuksiltaan
Harmaa kasvoiltaan

Lasin kautta tämän nään:
Vanhus rinnallani seisoo
Vaan kun häneen käännän pään
Näky veren pysäyttää:
Kadulla seison yksinään

Se on vain urbaania legendaa
Kummitusjuttu kukaties
Varjona ikkunoissa välähtää
Et muuten sitä nää
Hakaniemen harmaa mies

Lähden matkaa jatkamaan
Vilkuilen vielä selän taakse
En vain suostu uskomaan
Helteet pääni sekoittaa
Sen täytyi olla harhaa vaan

Mereltä tuuli puhaltaa
Kaupunki vihdoin herää henkiin
Ratikka lonksuu kiskoillaan
Poliisit maijaan taluttaa
Uupunutta juhlijaa

Se on vain urbaania legendaa
Kummitusjuttu kukaties
Varjona ikkunoissa välähtää
Et muuten sitä nää
Hakaniemen harmaa mies

Sairaalan pihaan kävelen
Nousen graniittiset portaat
Vanha talo kivinen
Köynnöstä päällä rappauksen
Suuren oven aukaisen

Hissillä toiseen kerrokseen
Käytävän päästä löydän huoneen
Siellä minuun takertuu
Maailman pienimmät sormet

Se on vain urbaania legendaa
Kummitusjuttu kukaties
Varjona ikkunoissa välähtää
Et muuten sitä nää
Hakaniemen harmaa
Hakaniemen harmaa mies

« Viimeksi muokattu: 14.06.2011 23:38:38 kirjoittanut Pops »

Ringo

  • Vieras
Vs: Isäni
« Vastaus #1 : 04.08.2008 11:33:25 »
Hoo, tämä oli mukava. Teksti suorastaan tihkui ajoittain sitä Teddyn katkeruutta Remusta, ja välillä itseään kohtaan.
Lainaus
Sillä se kertoo siitä, että muistutan edes jotenkin sinua ja nyt voin olla ylpeä siitä.
Minä pidin erityisesti tuosta viimeisestä lauseesta. Ihanan kunnioittava, ja siitä heijastui Teddyn syyllisyys isänsä kieltämisestä. Kappaleen sanat sopivat tähän mukavasti. (;
Järkevää kommenttiahan minulta ei voi odottaa.
Kiitoksia tästä. :D




NeitiMusta

  • ***
  • Viestejä: 977
  • Hakunamatata
Vs: Isäni
« Vastaus #2 : 31.08.2008 17:59:31 »
Voi tää oli todella koskettava ja herkkä. Must on kauheeta ajatella, et Remus kuoli.

Lainaus
Olen hukannut kaksikymmentä vuotta siihen, kun olen vihannut sinua. Olen torjunut sinut. En ole myöntänyt, että olet isäni. Olen häpenyt sinua. En halunnut Rohkelikon tupaan siksi, että sinä olit siellä. Tunsin, että kuljin likaa sinun jalanjäljissäsi, enkä pitänyt siitä.
 
Toi oli mun mielestä hyvä kohta. ;D jotenkin niin aidon tuntunen.

<3
Kliseiden vannoutunut liittolainen! ♥

Jennea

  • Vieras
Vs: Isäni
« Vastaus #3 : 31.08.2008 18:45:20 »
Ringo: Uuu, hyvä, katkeruutta tästä pitikin näkyä. Ja kyllä tuo oli aivan tarpeeksi järkevä kommentti minulle! Tack så mycket!

NeitiMusta: Remuksen kuolema oli tosiaan surullista minustakin. Hienoa että pidit! Kiitos kun kommentoit!

jjemsie

  • ***
  • Viestejä: 273
Vs: Isäni
« Vastaus #4 : 31.08.2008 22:00:08 »
Löysinpäs sen Anssi Kelan levyn. Kun aloin joskus sen Insomnia-biisin takia sitä metsästää :D Oli ihanaa lukea tämä kun tuo biisi soi taustalla luomassa tunnelmaa. Se sopi tähän täydellisesti.

Pidin Teddyn ajatuksista hirveästi. Itsekin voisin kuvitella ajattelevani ensin samalla tavalla. Jotenkin voisin kuvitella Teddyn tuijottamassa peilistä ja miettivän muistuttaako hän Remusta ja sitten voin kuvitella myös hyvin sen välttelemisen. Kuinka Teddy haluaa olla mahdollisimman vähän isänsä kaltainen ja kuinka häntä sitten kaduttaa jälkeenpäin kaikki ne katkerat ja vihantäyttämät ajatukset. Se on ehkä vähän liiankin tuttua minulle.

En osaa sanoa oikein mitään tämän järkevämpää, kaipa tässä pitäisi kiittää loistavasta tekstistä ja hioa esitelmää, joka oikeastaan on ihan kesken, huomenaamulla pitäisi sitten esittää se. Mutta en minä voi mitään esitelmää enää tehdä. Kuuntelen vain tuota biisiä ja uppoan ajatuksiin. Se on aika paha tapa. Tämä sai minut ajattelemaan. Ihan oikeasti ajattelemaan kunnolla.

Lainaus
Olen ylpeä, että kylpyhuoneen peilistä näkyy sinä. Sillä se kertoo siitä, että muistutan edes jotenkin sinua ja nyt voin olla ylpeä siitä.
Awwwwwww<3 Oli pakko tuokin saada kirjoitettua. Tuo kohta oli hieno "kevennys" tälle, ensin on hieman synkempää, mutta tämä todellakin nosti lopun iloisempaan suuntaan. Kiitos paljon tästä. Vaikka minulla ei yleensä mitään varsinaista suosikkia mistään kirjoituksista olekaan, niin tämä on kyllä yksi niistä parhaimmista ja suosikeista. Teddystä kirjoitetaan ihan liian vähän tämäntyylisiä juttuja. Vielä kerran kiitos.

-jennimur
Kahdessa viikossa voi muuttaa maailman ja neljässätoista päivässä tuhota sen.
banneri by raitakarkki
ava by laaksokukka

Jennea

  • Vieras
Vs: Isäni
« Vastaus #5 : 01.09.2008 16:50:22 »
jennimur: Heh, muistankin kun mainitsit että haluat kuunnellat Insomnia-biisin :) Älyttömän hienoa, kun luit ja kommentoit! En osaa oikein sanoa muuta, kiitos kuitenkin kivasta kommentistasi.